eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ حضرت آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 شیخ طوسی از نظر خط فکری حد وسط مکتب قم (به نمایندگی شیخ صدوق) و مکتب بغداد (به نمایندگی شیخ مفید و سید مرتضی) است. به عقیده من نقش شیخ طوسی در تلفیق مکتب قم و بغداد باعث شد که او را شیخ الطائفه بنامند. 🔸 فراموش نکنیم که برخورد تندی میان مکتب قم و مکتب بغداد بوده است. تصحیح الإعتقاد مفید در رد الإعتقادات استادش صدوق خیلی تند است؛ تصحیح اعتقاد یعنی اعتقادات صدوق صحیح نیست! این بسیار مهم و محل تأمل فراوان است. 🔸 مفید صراحتاً می‌گوید قمی‌ها در ولایت ائمه قصور دارند. از سوی دیگر صدوق هم زمانی که از مفوّضه سخن می‌گوید، مقصودش بغدادی‌هاست. 🔹 اما شیخ طوسی ـ که خود شاگرد مفید و سید مرتضی بود ـ راه میانه را برگزید و از آن حدّت مخالفت مکتب بغداد با مکتب قم کاست. 🔸 ظاهراً عقیده شیخ طوسی این بود که ملاک عمل علمای مکتب قم و بغداد ـ با همه اختلاف مشرب‌هایشان ـ همین کتاب‌های مشترک میان آنهاست. اجماع در نظر شیخ طوسی مشترکات این دو مکتب است. شیخ کوشید که میان مشترکات این دو مکتب جمع کند. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله (حفظه الله): 1394/10/22 🔸 در تمام معارفِ حوزویِ ما کتاب دارد. در رجال کتاب دارد، در فهرست کتاب دارد، در تفسیر کتاب دارد، در حدیث کتاب دارد، در کلام کتاب دارد، در فقه مقارن کتاب دارد، در فقه شیعی کتاب دارد، در فقه مأثور کتاب دارد، در فقه تفریعی کتاب دارد و... 🔸 یکی از آقایان (حالا اسمش یادم رفته است) می‌گفت: یک وقتی با مرحوم آقای خویی صحبت می کردیم. ایشان می فرمود که اگر ما مذهبِ شیعه را مذهبِ شیخ طوسی بگوییم، بعید نیست. 🔹 این مطلب ایشان درست است، چون تأثیرِ شیخ إلی یومنا هذا در مجموعه معارف حوزویِ ما فوق العاده است. @Nardebane_feghahat
✳️ عدم حجیت دائمی قول رجالی ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 آقای خویی وجه حجیت قول رجالی را از باب شهادت می‌داند و شهادت را هم حسی می‌داند. ما عرض کردیم در عده‌ای از جاها روشن است که اصالة الحس جاری نمی‌شود، مثل این که وقتی نجاشی می‌گوید: «حدیث وی یعرف و ینکر» شهادت وی حدسی است نه حسی. 🔹 کلمات نجاشی و شیخ دائما ارزش تعبدی ندارد؛ مثلاً در جایی که نجاشی درباره شخصی گفته است: یعرف و ینکر ایشان احادیث وی را دیده است و اینطور می‌گوید، لذا ما هم می‌توانیم مثل نجاشی روایاتش را ببینیم و ارزیابی کنیم. 🔹 یا مثال دیگر این که «اسحاق بن یعقوب» توقیعی از امام زمان عج دارد. ابن حجر سنی در لسان المیزان از رجال ابن ابی طی که به دست ما نرسیده است نقل می‌کند که وی توقیعی از امام زمان نقل کرده است. حال که توقیع مقابل ما موجود است عبارت لسان المیزان برای ما ارزش تعبدی ندارد. 🔸 برخی از نکات شیخ و نجاشی ارزش تعبد ندارد جاهایی که راه دیگری نداریم از راه تعبد مثل شهادت قول خبره و ... سخن نجاشی را قبول می‌کنیم. @Nardebane_feghahat
✔️ (قدس سرّه): 🔸 فإذا ذكرتُ كلَّ واحد من المصنفين وأصحاب الأصول فلابدّ من أن أشير إلى ما قيل فيه من التعديل والتجريح، وهل يعوّل على روايته أو لا، وأبين عن اعتقاده وهل هو موافق للحق أو هو مخالف له، لأن كثيراً من مصنفي أصحابنا وأصحاب الأصول ينتحلون المذاهب الفاسدة، وإن كانت كتبهم معتمدة. 📚 الفهرست ج1 ص32 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 اگر آقايان وقت کردند جلد اول معجم مرحوم استاد (آقای خویی) را ببینند. ایشان راجع به وجه حجيت قول رجالی بحث مفصلی دارند. آن را از باب شهادت حجت می­دانند. 🔹 ایشان می‌فرمایند: شهادت را اگر شک بکنيم حسی است يا حدسی، اصل عقلائی (یعنی اصالة الحس) جاری می‌شود؛ اصل آن است که هر شهادتی حسی باشد. 🔸 خب اشکال می‌شود که مرحوم نجاشی نسبت به افرادی که 200 سال قبل بوده‌اند، چطور شهادت حسی می­دهد؟! آقای خویی يک جوابی داده‌اند. فرموده اند: کتاب­‌های زیادی در رجال بوده (که مثلاً) نجاشی احتمالاً بر آن­ها اعتماد کرده. 🔹 غرض آن‌که به يک نحوی ايشان اصالة الحس را برای نجاشی درست می­‌کنند. 🔸 اين بحث را چند دفعه من متعرض شدم که در برخی موارد، عبارت خودِ نجاشی صريح است در عدمِ حسی بودن. 🔹 وقتی نجاشی می­‌گوید «يعرف و ينکر»، اين حدسي است (نه حسی). يعنی ايشان آمده روايتش را نگاه کرده و سپس طبق روايت حکم کرده. ✅ پ.ن: مقصود از شهادت، بیّنه نیست؛ بلکه خبر ثقه است. @Nardebane_feghahat
✔️ علامه مجلسی(ره) از شهید اول(ره) در مورد مرحوم شیخ مفید چنین نقل می‌کند: 🔸 و دفن بالقرب من الجواد (علیه السلام) إلى جانب شیخه أبي القاسم جعفر بن قولويه (رحمهما الله). 📚 بحار الأنوار ج104 ص19 @Nardebane_feghahat
✳️ حدسی بودن نظراتِ نجاشی ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 مرحوم استاد [یعنی آقای ] کلماتِ نجاشی را حمل بر شهادت، و اصل در شهادت را هم حسی گرفته اند. 🔹 ما گفتیم که هر دو اصل، محل اشکال است. ما کراراً عرض کرده ایم که عده ای از عبارات نشان می دهد که نظرات او حدسی است. اینکه گاهی می گوید : «لم نجد فی کتبه ما یدل علی ذلک» یعنی دارد با حدس پیش می رود. 🔹 بله چون این حدس، از خرّیط فن است، قابل اعتناء است ولی خود من به این حرف‌ها تعبد پیدا نمی کنم. @Nardebane_feghahat
✔️ قال السيّد اليزدي(ره) في العروة: 🔸 ربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء - أرواحنا فداه - في حال الصلاة، وهو مشكل. 📚 العروة الوثقى، [١٧٤٤] مسألة ٤٣ ✔️ السيّد السيستاني (دام ظلّه): الأظهر الجواز. 📚 تعليقة العروة، تعليقة رقم ٦٧٥ @Nardebane_feghahat
❓آیا خبر واحد ثقه همان‌طور که در احکام حجت است، در موضوعات نیز حجت می‌باشد؟ 🔹 مشهور، حجت نمی‌دانند. مرحوم سید محمد کاظم یزدی(رضوان الله تعالی علیه) در عروة الوثقی وقتی بحث به موضوعات می رسد، می‌نویسد: «وَ فِی العَدلِ الواحِد إشکالٌ، لایُترَکُ الإحتِیاط». حتی می بینیم که قائلین به این مبنای اصرار دارند که برای اثبات اعلمیت مجتهد یا رؤیت هلال، شهادت دو عادل لازم است و شهادت یک نفر کفایت نمی‌کند. 🔸 طبق عقیده مرحوم آیت الله (قدس سره) نیز قول یک عادل در موضوعات کفایت نمی‌کند. 🔹 اما در مقابل، افرادی مانند آیت الله خویی(قدّس الله تربته الطاهرة) معتقد به کافی‌بودن خبرِ ثقه در موضوعات خارجیه هستند. عده‌ای مانند شهید سید محمد باقر صدر، رهبر معظم انقلاب و آیت الله مکارم شیرازی نیز همین نظر را پذیرفته‌اند. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔸 «ابو العباس» در عبارات گاهی مراد است . البته غالباً مراد نجاشی از «ابوالعباس»، ابن نوح السیرافی است. @Nardebane_feghahat
📖 کتاب الکترونیکی 《راز مخفی ماندن شب قدر》 و پاسخ به ۹ پرسش اساسی 📍 دانلود رایگان ⏰ تعداد صفحات : ۴۸ 🖊 اثر : رضا حسینی 📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini @Nardebane_feghahat
4_5909223104864847891.pdf
1.12M
📖 کتاب الکترونیکی 《راز مخفی ماندن شب قدر》 و پاسخ به ۹ پرسش اساسی 📍 دانلود رایگان ⏰ تعداد صفحات : ۴۸ 🖊 اثر : رضا حسینی 📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
❓ السؤال: هل دلالة قوله تعالى: (و تقلبك في الساجدين) تامة في أن آباء النبي (صلى الله عليه وآله) كانوا كلهم موحدين أم لا؟ ✔️ آية الله الشيخ الميرزا جواد التبريزي (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 بسمه تعالى. من عموم الساجدين في الآية المباركة يستفاد أن آباء الرسول (صلى الله عليه وآله) كانوا موحدين والله العالم. 📚 الأنوار الإلهية @Nardebane_feghahat
❓ سؤال: هناك بعض الروايات الواردة، تدل على أن ملك‌الموت(ع) استأذن النبي وأميرالمؤمنين (صلوات الله عليهما) في قبض روحيهما، فهل يصح ذلك، وكيف يستقيم ذلك مع عقيدتنا بأن الملائكة لا يعصون الله في أمر، وأنهم يفعلون ما يؤمرون؟ ✔️ جواب آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه): 🔹 لا منافاة في ذلك، فإنهم لو أمروا بالقبض بعد الاستئذان من صاحب الروح، فلا يعصون الله في هذا الأمر، ولا يقبضون قبل الاستئذان، والله العالم. 📚 صراط النجاة جلد سوم @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (حفظه الله تعالی): 🔸 جناب ، در کتاب سرائر، در مقدمه از بعضی از بزرگان نقل می کند که نصیحت می کردند به فرزندانشان که اگر از خانه بیرون رفتید و خواستید در جایی بشینید، فقط در کنار مغازه «وراقان» یا «زرادان» بشینید. 🔹 بازار زردان، زره بافی بود، شمشیر سازی بود و بازار وراقان، نسخه نویسی بود، کتاب فروشی بود؛ بالاخره انسان یا شجاعانه مملکت را اداره میکند و یا عالمانه و فقیهانه. 🔸 این وصیتی رسمی بود که به فرزندانشان می کردند. میگفتند وقت را یا در شجاعت و یا در فقاهت صرف کنید. 🔹 باز نقل می کند که می گفتند: ما چه در خواب قیلوله و چه در خواب بیتوته با کتاب بودیم. @Nardebane_feghahat
✔️ قال العلامة (رحمه الله): «أحمد بن محمد بن سعيد... المعروف بابن عقدة يكنى أبو العباس... روى جميع كتب أصحابنا». 📚 رجال العلامة - خلاصة الأقوال؛ ص: 204و 203 @Nardebane_feghahat
🔹 و مات أبو العباس أحمد بن سعيد هذا بالكوفة سنة ثلاث و ثلاثين و ثلاثمائة». 📚 الفهرست (للشيخ الطوسي)؛ ص: 29 و 28 الرقم 76) @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 مرحوم و شیخ هر دو اهل بغداد هستند، نجاشی (در اجازه و فهرست) از برخی مشایخ بغداد نقل می‌کند که شیخ آن‌ها را درک نکرده است و یکی از چهره‌های معروف که نجاشی زیاد از وی نقل می‌کند و شیخ او را درک نکرده «ابن نوح» است. چون وقتی به بغداد می‌آید ابن نوح در بصره بوده است. 🔹 ابن نوح واقعاً مرد ملایی بوده است. شیخ می‌گوید: به ابن نوح برخی مذاهب فاسده نسبت داده شده است و من موفق به دیدار او نشدم. 🔸 گاهی به او ابوالعباس و گاهی صیرافی هم می‌گویند. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 مرحوم شیخ طوسی «ابوالمفضل» را درک نکرده اند چون ابوالمفضل قبل از آمدن مرحوم شیخ طوسی در بغداد فوت میکند، ولی مرحوم نجاشی چون فرزند بغداد است او را درک کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مد ظله): 🔹 چند بار عرض کرده‌ایم که مرحوم از برخی مشایخی نقل می‌کنند که شیخ طوسی از آنها نقل نمی‌کند، زیرا مرحوم نجاشی قبل از مرحوم شیخ در بغداد بودند، پدرش جزء علماء بوده و متولد در بغداد بود. 🔸 طبیعتاً عده ای از مشایخ را مرحوم نجاشی در 10-12 سالگی دیده بودند و با حسین بن عبیدالله غضائری رفت و آمد داشتند و با بزرگان بغداد رفت و آمد داشته اند، ولی مرحوم شیخ، خراسانی هستند. سال 408 وارد بغداد شده اند. مرحوم شیخ مشایخی که قبل 408 فوت کرده اند را درک نکرده است. مثلاً همین «ابو المفضل شیبانی» را مرحوم شیخ درک نکرده اند، چون 402 فوت کرده است. ولی مرحوم نجاشی او‌ را درک کرده‌اند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 در یک برهه‌‌ای از زمان نه، اما بعدها رسم شد مثلاً اگر شخصی شخصيتی بود، اگر يک نوه­‌ای داشت مثلاً يک ساله که تازه به دنيا آمده، از يکی از بزرگان حديث که مثلاً هشتاد سالش بود، يک اجازه برای نوه­‌اش می­‌گرفت. چون در نوشتنِ اجازه سن را شرط نمی­‌دانستند اما در تحديث سن را شرط می­دانستند. 🔹 خوب دقت کنيد، يعنی اجازه را برای يک بچه يک ماهه هم صادر می­‌کردند اما حق نداشت بگوید «حدثنی فلان» الّا بعد از تمييز و بلوغ. آن وقت می­‌گفت: «حدثنی». 🔸 در «تحديث» سن را شرط می­دانستند و متعارف سن در آن زمان بيست سال بوده. 🔹 کتاب «کفايه» کتاب بسيار خوبي است. کتابی است که در علوم الحديث در قرن پنجم توسط خطیب بغدادی نوشته شده. اگر آقايون توانستند، بخوانند. خيلی فوائد دارد. در آنجا سن طلب الحديث را بيست سالگی نوشته. البته گاهی قبل از اين هم تحديث می­کردند و خيلی هم بود، اما به هر حال سنّ رسمی استانداردش (به قول امروزی­‌ها) بيست سالگی بوده. خلاصه، اين رسم بوده که اجازه می­‌گرفتند. 🔸 احمد بن الحسين (پسر حسين ابن سعيد) آقازاده­‌ای است که واقعاً بايد گفت نابغه­‌ای بوده، چون به استثنای يک نفر از تمام مشايخِ پدرش حديث نقل می­‌کند. حالا يا واقعاً جوان بااستعدادی بوده که از آن­ها اجازه گرفته، يا حسين بن سعيد چون جزو اجلاء اصحاب بوده، خود حسين ابن سعيد يک اجازه­ مثلاً از ابن ابی عمیر برای فرزندش گرفته باشد. البته این‌ها همه احتمال است... به هر حال؛ ايشان: «روی عن سائر شيوخ ابی، عن جميع شيوخ ابی». @Nardebane_feghahat
❓ هل تقولون بصحة خبر «ادرؤوا الحدود بالشبهات»؟ ✔️ پاسخ آیت الله میرزا جواد : 🔸 الخبر غير صحيح، والله العالم. 📚 صراط النجاة جلد 2 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله کتاب الإرث 1399/08/19 🔹 ما به دو جهت يکي براي تبرّک و يکي براي اينکه حق قرآن کريم ادا شود، اول آيات ارث مي‌خوانيم تا اينکه قرآن در فقه ما خودش را نشان بدهد. 🔸 بارها به عرضتان رسيد که فقه ما طوري تنظيم شده است که اصلاً با قرآن کريم کاري ندارد. شما از اول تا آخر اصول را که نگاه کنيد هيچ آيه‌اي که اصول به آن تکيه کند، در آن نيست. اين دو آيه‌اي که در جلد دوم کفايه آمده است، يعني در بحثهاي حجيت خبر واحد به نام آيه «نبأ» و «نفر»، همه محققان براي رد کردن مي‌آوردند همه يعني همه -افراد ضعيف مستثنا هستند- چون هيچ دليلي از دو تا آيه «نبأ» و «نفر» استفاده نمي‌شود که خبر واحد حجت است. حجیت خبر واحد بناي عقلاء است و امضاي روايات اهل بيت است. بلکه اين دو آيه را «تجهيزاً للأذهان» مي‌آورند. 🔸 پس اگر محققي در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باشد او مي‌تواند اصوليِ ماهر باشد، در فقه هم «بشرح ايضاً»؛ چون به روايات وابسته است. 🔹 مخصوصاً آن فرمايش مرحوم آخوند که گفته است اين آيات اطلاق ندارد چون در صدد اصل تشريع است. آيه‌اي که در صدد اصل تشريع باشد که نماز واجب است و روزه واجب است، اطلاق ندارد تا کسي به آن تمسک کند. اين فرمايش ايشان يک ضربه ديگري زده است. بنابراين وضع ما از نظر قرآن کريم طوري است. طلبه‌اي که وارد حوزه ميشود، در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باش،د ميتواند فقيه کامل و مرجع شود، چون هيچ ارتباطي ندارد. 🔹 ما براي تدارک اين ناچاريم اول آيات ارث را از روي قرآن کريم تلاوت کنيم، زيارت کنيم و تحقيق کنيم تا خطوط کلي ارث از قرآن مشخص شود، بعد معلوم ميشود که روايات در صدد تفسير همين آيات نوراني‌اند. @Nardebane_feghahat
🔹 مشغول مطالعه کتاب «اللوامع الإلهیه» فاضل مقداد (رضوان الله تعالی علیه) هستم. جمله بسیار جالبی دیدم که حیفم آمد برای دوستان ارسال نکنم. 🔸 چقدر فهم روایات اهل بیت (علیهم السلام) مهم است. خداوند توفیق بدهد إن شاءالله. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 گاهی یک کتاب می‌میرد و نیازمند إحیاء است. مثلاً کتاب «عوالم العلوم» مرحوم بحرانی که مُرده بود و مرحوم ابطحی (رضوان الله علیه) آن را إحیا کرد. 🔹 خداوند به مؤسسه وحید بهبهانی(ره) خیر دهد که کتاب «خیراتیه» را زنده کرد. بسیار کتاب جالبی است. 🔸 یا مثلاً کتاب «طُرَف» سید بن طاووس کتاب ارزشمندی است. مرحوم مجلسی قطعاتی از آن را در بحار آورده است اما این کتاب حدوداً ۲۲ سال پیش چاپ شد و قبل از آن در دسترس نبود. با تحقیق شیخ قیس العطار در سال ۱۴۲۰ هجری قمری این کتاب إحیاء شد. 🔹 پس برخی کتاب ها مُرده است و نیازمند زنده‌شدن و إحیاء است. قرآن امروزه مُرده است و باید إحیاء شود، لذا در ادعیه می‌خوانیم: «اللهُمَّ وَ أَحْیِ بِوَلِیِّکَ الْقُرْآنَ» قرآن را با ولی خود زنده کن. مهدی (عجل الله فرجه) خواهد آمد، باش تا صبح دولتش بدمد. ما معتقدیم که پایان شبِ سیه، سپید است. @Nardebane_feghahat
❓ما هو رأي سماحتكم في سند دعاء صنمي قريش؟ ✔️ آیت الله شیخ هادی نجفی: 🔸 السند ضعیف و الدعاء مجرّب. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (قدس الله تربته الطاهرة): 🔸 إنّ التعبیر بالکراهة لا ینافی التحریم فإنّ الکراهة لغة یعمّها، و أمّا الکراهة الاصطلاحیة فهذا اصطلاح حادث من الفقهاء. 📚 تنقیح مبانی العروة ج4 ص10 @Nardebane_feghahat
(۱۱) 🔸 اولین باری که بحث رؤیت هلال با چشم مسلح (مانند تلسکوپ) در فتاوا طرح گردید، ظاهراً در حدود ۱۰۰ سال پیش یعنی زمان مرحوم نائینی بوده است. 🔹 بزرگانی مانند مرحوم ، ، ، آیت الله ، و ... رویت با چشم مسلح را معتبر نمی دانسته اند. @Nardebane_feghahat