eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 این که انسان در تفسیر آیات بتواند تحصیل نماید ، مورد انکار عده ای از علما قرار گرفته است. 🔸 در گذشته اين بحث از ناحیه افرادی که را قبول نداشتند (یعنی ) مطرح گشته است، زیرا آن معتقد بودند که مخاطب قرآن، اهل بیت (علیهم السلام) هستند. 🔹 در زمان ما هم این بحث (یعنی عدم امکان تحصیل قطع در تفسیر) از ناحیه افرادی که معتقد به نسبي بودن شناخت متون و تبعيت آن از فضاي ذهنی مخاطب هستند مطرح شده است. @Nardebane_feghahat
میرزای تعبیر زیبایی دارد. می فرماید : ما یک داریم و یک داریم. حجیت منجعله است که لا تناله ید الجعل لا اثباتا و لا نفیا! و یک حجیت جعلیه داریم شبیه قول قاضی یا یا ... @Nardebane_feghahat
🔸 امروز صبح ذیل آیه "وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا"(نساء ۶۹) به ترجمه نگاه کردم. دیدم ایشان به اشتباه "الشهداء" را به "شهیدان" ترجمه نموده است. البته این اشتباه مختص ترجمه ایشان نیست بلکه بسیاری از مترجمان دچار این خطا گشته اند. 🔹 مقصود از "شهداء" در این آیه، افرادی هستند که در روز حشر گواه اعمال خلائق هستند نه شهید اصطلاحی! در قرآن، شهیدان اصطلاحی با تعابیر دیگری ذکر شده اند؛ نظیر: ✅ وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ (آل عمران ۱۶۹) ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
🔸 امروز صبح ذیل آیه "وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ
✅ دو نظر متفاوت در برخورد با معنای "شهداء" در آیه شریفه 1⃣ مرحوم در مقصود از "شهداء" در آیه فوق را گواهان اعمال گرفته است و نه شهدای اصطلاحی : "و الشهداء هم شهداء الاعمال یوم القیامه دون الشهداء بمعنی المقتولین فی سبیل الله" 📚 المیزان ج ۱۹ ص ۱۶۳ 2⃣ اما برخی از بزرگان شیعه (رضوان الله علیهم) شهید را به معنای مقتولین در معرکه جنگ گرفته اند والشهداء : جمع شهيد ، و هو المقتول في سبيل الله ، و ليست الشهادة في القتل الذي هو معصية ، لكنها حال المقتول في إخلاص القيام بالحق لله ، مقرا وداعيا إليه ، وهي من أسماء المدح ، ويجوز للمرء أن يتمناها ، ولا يجوز أن يتمنى قتل الكافر إياه لأنه معصية . وقيل : الشهادة هي الصبر على ما أمر الله به من قتال عدوه ، فأما الصبر على الألم بترك الأنين ، فليس بواجب ، وليس الأنين بممنوع عنه ، بل هو مباح ، إذا لم يقل ما يكرهه الله تعالى . 📚 [تفسير مجمع البيان - الشيخ الطبرسي - ج 3 ص 125، نیز: التبيان في تفسير القرآن - الشيخ الطوسي - ج 3 ص 250]. ✅ بنده ادلۀ طرفین را هم ضمیمه می‌کنم «تا یار که را خواهد و میلش به که باشد» 🔸 استدلال علامه طباطبایی(ره): شهداء در قرآن به معنای گواهان است و در هیچ جای قرآن که از ماده (ش-ه-د)کلمه ای به کار رفته به معنای کشته شدن در معرکه جنگ نیامده بلکه مراد از آن افرادی است که گواه بر اعمال مردمند . 📚 ترجمه المیزان ج ۴ ص ۱۵۱ ☑️ دو روایت در این زمینه : 1⃣ عَنْ أَبِی‌بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) یَا أَبَامُحَمَّدٍ لَقَدْ ذَکَرَکُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ فَقَالَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً فَرَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی الْآیَهًِْ النَّبِیُّونَ وَ نَحْنُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَدَاءُ وَ أَنْتُمُ الصَّالِحُونَ فَتَسَمَّوْا بِالصَّلَاحِ کَمَا سَمَّاکُمُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ. 📚 الکافی، ج۸، ص۳۵/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۵۰ 2⃣ علی‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه)- النَّبِیِّینَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الصِّدِّیقِینَ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ الشُّهَداءِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (علیها السلام) وَ الصَّالِحِینَ الْأَئِمَّهًُْ (وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ. 📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱/ القمی، ج۱، ص۱۴۲ ✅ با این همه به نظر می‌رسد احادیث یاد شده به اندازۀ کافی صراحت در مدعای ایشان نداشته باشد. @Nardebane_feghahat
(۱۱) 🔸 اولین باری که بحث رؤیت هلال با چشم مسلح (مانند تلسکوپ) در فتاوا طرح گردید، ظاهراً در حدود ۱۰۰ سال پیش یعنی زمان مرحوم نائینی بوده است. 🔹 بزرگانی مانند مرحوم ، ، ، آیت الله ، و ... رویت با چشم مسلح را معتبر نمی دانسته اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۲) ✅ مبنای فقهی در رؤیت هلال: 1⃣ لزوم رؤیت هلال با چشم عادی‌. 2⃣ «اشتراط اتّحاد افق». ✅ مبنای فقهی آیت الله در مورد رؤیت هلال: 1⃣ لزوم رؤیت هلال با چشم عادی. 2⃣کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌ هستند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۳) 🔸 ‌‏رؤیت هلال با وسایل مستحدثه اعتبار ندارد؛ پس اگر با بعضی از وسائل‌‎ ‌‏بزرگ کننده یا نزدیک آورنده مانند تلسکوپ مثلاً ببیند، ولی بدون وسیله، هلال‌‎ ‌‏قابل رؤیت نباشد، حکم به اول ماه نمی شود. پس معیار رؤیت با چشم، بدون وسیلۀ‌‎ ‌‏نزدیک آورنده یا بزرگ کننده است. البته اگر با وسیله ای آن را ببیند و جای آن را‌‎ ‌‏بداند سپس با چشم -بدون وسیله- آن را رؤیت نماید، حکم به اول ماه می شود.‌‎ ‌‏و 📚 ، ج ۲، ص ۶۷۴، م ۱۸ @Nardebane_feghahat
❓ سوال: اخیراً برخی از مردم مطرح می‌کنند که می‌توان در سالروز واقعهٔ عظیم عاشورا، به روایت تاریخ هجری شمسی نیز عزاداری کرد و اعمال مربوط به این روز را انجام داد، خواهشمند است جهت رفع شبهه از مؤمنین، نظر حضرتعالی در این باره را بیان فرمایید.  ✅ آیت‌الله : اقامه عزاداری و ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء(ع) در هر روز و هر زمان و مکان اجر و ثواب دارد، ولی به عنوان روز عاشورا که در روایات دستورات خاصی دارد و مراسم و تعظیم برقرار می‌شود،‌‌ همان روز 10 محرم الحرام به سال هجری قمری معتبر است و منشأ آثار و برکات عظیمه می‌باشد. ✅ آیت‌الله : اخیراً برخی‌ها نغمه‌ای ساز کرده‌اند و گفته‌اند که ما می‌خواهیم عاشورای شمسی بگیریم؛ این افراد از روی عشق به سالار شهیدان به این فکر افتاده‌اند که در ماه‌های شمسی بگیرند اما یقیناً این به مصلحت نیست زیرا تمامی امامان معصوم(ع)، عاشورا را در ماه قمری بیان کرده‌اند و این روز را عزاداری می‌کردند و ثانیاً این کارها از ابهت و شور عاشورا می‌کاهد. @Nardebane_feghahat
قِف بالحجاز وقوفَ حائر والدمعُ من عينيك فائر أمسى البقيع وليسَ فيه لسادتي ذِكرى لذاكر ! هشتم شوال ، سالروز تخریب بقیع تسلیت باد @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔹 اگر پسری قبل از پدرش از دنیا رفته باشد، فرزندانش (یعنی نوه های میت) از جد خود ارث نمی‌برند، زیرا اگر پدرشان (فرزند میت) زنده باشد، ارث به او می‌رسد و اگر زنده نباشد، ارثی ندارد که آن را به فرزندان او ( یعنی همین نوه‌ها) بدهند. 🔸 نوه‌ها وقتی ارث شامل حالشان می شود که وارثین دسته اول (یعنی فرزندان پدربزرگ) هیچ کدام زنده نباشند. @Nardebane_feghahat
(۱۴) 🔸 آیت الله سید محمد کاظم یزدی در عروه، قول منجّمین را در مورد رؤیت هلال معتبر نمی داند: 🔹 "ولايثبت بقول المنجمين" 📚 ج 2 ص 224 🔸 و همچنین در جای دیگر از همین کتاب وقتی به بحث و می رسد، قول منجّمین را فاقد اعتبار می داند: 🔹 یثبت الکسوف والخسوف وسائر الآیات بالعلم وشهادة العدلین وإخبار الرصدی إذا حصل الاطمئنان بصدقه علی إشکال فی الأخیر وکذا فی وقتها ومقدار مکثها. 📚 العروة الوثقی، ج 3 ص55 🔸 مرحوم آیت الله (ره) بر اشکال می گیرد و می نویسد: 🔹 "بل الإشکال فیه مع الاطمئنان" یعنی: در کلام صاحب عروه اشکال است، در صورتی که خبر رصدی و منجّم موجب اطمینان گردد. ✅ در واقع شاید بتوان گفت بین کلام مرحوم گلپایگانی با صاحب عروه منافاتی نیست؛ فقط مشکل این جاست که مقصودِ صاحب عروه، نفیِ اعتبارِ قولِ منجمین به طور مطلق است ولی مقصود مرحوم گلپایگانی، اثباتِ اعتبارِ قولِ منجّم در جایی است که به مکلف اطمینان می دهد. فتأمّل... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat