eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۳) (به نقل از کانال استاد عرفانیان زیدعزّه @doroos_erfanian) ☑️ حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد موسوی، خارج اصول، 23/ 6/ 1390 : مرحوم استاد فرموده‌اند: «أمثلته كثيرة؛ منها: قوله تعالى: "حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الفَجرِ" [سورۀ بقره، آیۀ 187]؛ فإنّ‏ الموضوع لوجوب الإمساك هو نفس طلوع الفجر لا علم المكلَّف به» 📚 [مصباح الأُصول (موسوعة الإمام الخوئي)، تقرير بحث السيد الخوئي للبهسودي، ج 47، ص 36 ـ 37]. 🔸 ایشان می‌گویند: چون امر واقعی است لیالی مقمره با غیر مقمره فرق نمی‌کند. این مثال که ایشان زده‌اند و مثال واحد هم آورده‌اند، محل اشکال است. البته مبنای ایشان این است که فجر یک امر واقعی است که اصطلاحاً امروز خورشید به 18 درجه زیرِ زمین در افق واقعی ما برسد (متعارف فجر، خودش هم بين اعلام اختلافی است، لكن معروف‌ترین رای همان 18 درجه است)، 🔹 اما آقایانی که در لیالی مقمره اشکال می‌کنند، یک مقدار حرفشان این است که فجر امر واقعی نیست و اصلاً فجر واقعیتی ندارد، بلکه تبین، خودش فجر است. 🔸 توضیح این‌که: اگر لیالی مقمره بود، به خاطر نور ماه آن دایرۀ افق زود روشن نمی‌شد و یک مقدار زمان (حدود 15 دقیقه‌) باید بگذرد تا روشن شود. "حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ" یعنی در دایرۀ افق روشن شود و تاریکی از روشنی روشن شود، این تبین خودش فجر است، نه این‌که فجر یک واقعیتی است که "الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ" كنايه از آن باشد. 🔹 واقعاً اگر کسی بخواهد مراقبت فجر کند، تا 18 درجه حالت خیط ندارد و فجر خیط نیست. در روی مدار رأس‌السرطان به قول آقایان ـ که 23 درجه باشد ـ اگر در دایرۀ افق حسی نگاه کنید ـ اول که فجر کاذب است و حدوداً 10 دقیقه قبل از این فجر است مثل یک تکه نور مستقیم و مثل دم گرگ ـ به قول آقایان ـ بالا می‌رود. در 18 درجه که ما الآن فجر می‌گوییم و اذان ایران هم روی 18 درجه است، مثل یک توپ و گلولۀ نور بر روی افقِ 23 درجه دیده می‌شود. بعد کم‌کم توسعه پیدا می‌کند و یک‌دفعه روی دایرۀ افق دیده می‌شود. اگر خیط ابیض را آن دایرۀ افق بگیریم، حدود 10 تا 12 و حتی 15 دقیقه وقت می‌گیرد. @doroos_erfanian
✳️ (۴) ❓ آيا در ليالي مقمره مي توان بلافاصله بعد از اذان صبح به نماز ايستاد؟ ✅ آیت الله : بنابر احتياط واجب، در ليالي مقمره، به مقداري که صبح روشن شود؛ بايد تأخير کرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۵) ❓ خواندن نماز صبح، در لیالی مقمره (شب‌هایی که سحر مهتاب است) چگونه است؟ ✅ : 🔸 در شب‌ های مهتابی برای نماز صبح، باید مدتی صبر کنند تا روشنایی طلوع فجر احراز شود. 📚 استفتاءات، ج 1، احکام نماز، س 19 و 20. @Nardebane_feghahat
✳️ (۶) 🔸 نظر پیرامون زمان طلوع فجر در این لیالی ، و آیه شریفه " كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يتَبَينَ لَكُمُ الْخَيطُ الْأَبْيضُ مِنَ الْخَيطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ" @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #کتاب_الإرث (۱) 🔹 اگر پسری قبل از پدرش از دنیا رفته باشد، فرزندانش (یعنی نوه های میت) از جد خود
✳️ (۲) 🔸 یکی از اعضای محترم کانال ذیل مطلب فوق ، این کتاب از را برایم ارسال کردند تا بفرمایند که ایشان در این کتاب در صدد آنند که ثابت کنند: "الولد المیت قبل ابیه یستحق اولاده الایتام الارث" @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج - استاد 95/08/09 🔸 در اسلام فقط همین کافی است، اگر بخواهیم حکم اسلام را (حکم اسلام یعنی دَمِ او محترم و مالش محترم است، اگر پدرش مُرد، می‌برد و توارث وجود دارد، با او صحیح است، وقتی مُرد در قبرستان مسلمین دفن شود) بر این شخص جاری کنیم، همین مقدار که کسی شهادتین را بگوید کافی است اگرچه بدانیم که قلباً هم معتقد نباشد. 🔷 منافق محکوم به اسلام است. در مورد منافقین که خدای تبارک و تعالی می‌فرماید (منافقین در ادعای اسلامشان دروغ می‌گویند) ، ولی باز منافق به حسب ظاهر محکوم به اسلام است. این‌گونه نیست که اگر منافق مُرد، بگویند در قبرستان کفار باید شود، بلکه او نیز باید در قبرستان مسلمین دفن شود (البته مراد است نه منافق سیاسی) @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۵) ❓پرسش: با توجه به اختلافات فاحش در رؤیت هلال ماه: 1⃣ میزان رؤیت چیست؟ 2⃣ آیا استفاده از تقویمهای موجود کافی می باشد یا اینکه باید از طرف مراجع اعلام رؤیت گردد؟ 3⃣ آیا دیدن ماه در یک کشور ملاک برای دیگر کشورها نیست؟ افق یک کشور تا کجاست؟ 4⃣ آیا به محض رؤیت در یک شهر بقیه شهرهای آن کشور باید تبعیت نمایند؟ ✅ پاسخ آیت الله : 1⃣ دیدن ماه با چشم عادی غیر مسلح. 2⃣ تقویم فی نفسه اعتبار ندارد. 3⃣ و 4⃣: بله مانند قم و تهران اگر از نظر عرض جغرافیایی نزدیک هم باشند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۶) ☑️ استدلال آیت الله بر رویت هلال با چشم غیر مسلح 🔸 آیت الله سیستانی: 🔹 قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّة، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» و آن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان می‌شود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای "عموم مردم" تلقی گردد.  ✅ پ‌.ن: در (۲) نیز ذکر کردیم که آیت الله شبیری زنجانی هم به این آیه استدلال کرده اند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت‌الله کتاب الخمس ، جلسه ۲ ✅ ظهور آیه ☑️ (در مورد استدلال به آیه خمس برای شمول بر تمام اموال)، به نظر ما آیه شریفه از ظهور قوی برخوردار است. 🔸 زیرا آیه شریفه می‌فرماید : «وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ»(انفال،۴۱) ؛ تعبیر «من شیء» نشان می‌دهد که اختصاص به قسم خاصی ندارد ، بلکه آن چه «شیء» بر آن صدق کند را شامل می‌شود. 🔹مسئله قسم خاصی دون خاصی از مغتنم نیست. این به منزله تصریح به آن است که اختصاص به قسمی دون قسمی ندارد و ظهور بسیار قوی در این معنای عام دارد و نمی‌توان صرفا با تکیه بر از آن رفع ید کرد. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله 98/11/28 🔸 آیا اگر انسان(مکلَّف) در مسامحه کند و آن را تا آخر وقت به تاخیر بینندازد و نخواند ، یعنی به اندازه ای به عقب بیندازد که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، نمازش قضا و فوت می ‌شود مثلاً : نماز ظهر را نخواند تا اینکه ده دقیقه به مغرب باقی بماند، آیا در «این فرض» این واجب موسع از موسع بودنش بیرون می ‌آید و تبدیل به می شود، یا حتی در این فرض نیز به همان عنوان موسع بودن خودش باقی می ماند ؟؟ ❓«هل یصیرالواجب الموسع مضیقاً، أم لا»؟ 🔹 هرچند همگان (معمولاً) می ‌گویند که از موسع بودن بیرون می ‌آید و تبدیل می ‌ شود به واجب ، و حال آنکه مطلب آن گونه که گفته ‌اند، نیست! ‌بلکه به همان واجب موسع بودن خودش باقی است. یعنی باز هم این نماز، واجب است. چرا؟ 🔹چون زمان او بیش از فعلش است ، منتها  الآن این نماز در آن آخرین ظرف زمان خودش واقع شده است که اگر بیش از آن  به عقب بیندازیم ، فوت خواهد شد ، نه اینکه تبدیل به مضیق شده باشد ، چون«». 🔸 و لذا حتماً باید آن را در این ظرف آخر زمان بخواند. ‌چرا ؟ چون اگر نخواند و بیش از آن به تأخیر بیندازد، «واجب» فوت می شود. 🔹به عبارت دیگر: اینکه حتماً باید نمازش را در آخرین لحظه از زمان بخواند و بیش از آن به عقب نیندازد، نه از این نظر است که «واجب موسع» تبدیل به واجب مضیق شد(صار الواجب الموسع واجباً مضیقاً) ، بلکه از این نظر که  این واجب به حدی رسیده است که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، مفوِّت واجب است و چون مٌفوِّت واجب است ، فلذا می گویند: حتما باید بخواند، نه اینکه از واجب موسع بودنش خارج بشود. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۷) 🔹 آیت‌الله (رضوان الله علیه)، آیت الله (ره) و برخی دیگر معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است. 🔸 اما آیت‌الله اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی شرط می باشد. @Nardebane_feghahat