eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
863 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﴿ سورة المسد - سورة ١١١ -   تعداد آیات ٥ ﴾  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾ مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ ﴿٢﴾ سَیَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿٣﴾ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿٤﴾ فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿٥﴾   🍁ترجمه آيات در تفسیرالمیزان🍁 به نام خداى رحمان و رحيم. بريده باد دو دست ابى لهب (مرگ بر او باد)1⃣ مال وى و آنچه را به دست آورده دردى را از او دوا نكرد 2⃣ به زودى وارد آتشى شعله ور شود3⃣ با زنش كه باركش هيزم است4⃣ و طنابى تابيده (از ليف خرما) به گردن دارد5⃣ ✅اين سوره است به تهديدى است به خودش و عملش، تهديدى است به جهنم براى خودش و . ✅ اين سوره در نازل شده است. 🍁بیان آیه 1⃣ 🍁 تبت يدا ابى لهب و تب1⃣ 🔹(تب) و (تباب) بنابر آنچه معنى كرده به معناى و است. و آن را به خسران معنا كرده. هم گفته اند به معناى و است. بعضى ديگر آن را به معناى از همه دانسته اند. 🍁🍁🍁🍁🍁 ولى - به طورى كه هم گفته اند - همه اين معانى به همند، و بنابر اين كلمه () در آيه نيز به معناى لغويش نيست، بلكه است از آدمى، چون دست در انسان عضوى است كه  به وسيله آن انجام مى شود، و كارهاى آدمى را به دست او مى دهند، و تباب و دست به معناى بى شدن اعمال آدمى ، و بلكه نتيجه دادن آن است، و يا به عبارت ديگر به معناى شدن اعمال او و به نتيجه نرسيدن آن است، به طورى كه زحماتش رود و مورد استفاده اش قرار نگيرد، اين معناى دست انسان بود. و معناى تباب خود آدمى، او در و ذاتش است، به طورى كه از دائميش شود، و اين همان هلاكت او است. 🍁🍁🍁🍁🍁 پس اينكه فرمود: (تبت يدا ابى لهب و تب)  در حقيقت ( ابولهب) است، و اين به او به هلاكت خودش و بطلان و بى گشتن هايى است كه به منظور كردن نور مى كرد، و يا است از خداى تعالى به اين هلاكت و توطئه ها. 🍁🍁🍁🍁🍁 و اين كه مورد نفرين و ياقضاى حق تعالى قرار گرفته، و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) است، كه با رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) دشمنى مى كرد و در گفته ها و دعوت او و نبوتش و در آزار و اذيتش مى ورزيد، و در اين راه از هيچ گفته و عملى نمیكرد، و او همان كسى بود كه وقتى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) او و ساير خود را براى بار دعوت كرد، با كمال بى شرمى در گفت (تبا لك - خسران و هلاكت بر تو باد) و اين سوره شد و گفتار او را به خودش كرد كه  خسران و هلاكت بر او باد. ⬅️وجه اينكه در اين نفرين از ابولهب به ياد شده ها گفته اند: نام او همين لهب بوده، هر چند كه به شكل است. بعضى ديگر گفته اند كلمه (ابولهب) كنيه او  بوده و نامش بوده. بعضى ديگر گفته اند بوده. و از همه كه در پاسخ اين سؤال (چرا اسم او را نياورد) گفته شده: اين قول است كه خواسته است او را به نسبت دهد، چون ابولهب، اشعارى به به دارد، وقتى مى گويند فلانى است، اين است كه: با رابطه اى دارد، و همچنين و ، و چون در آيات بعد مى فرمايد:  (سيصلى نارا ذات لهب - به زودى در آتشى مى سوزد) از آن فهميده مى شود كه  (تبت يدا ابى لهب ) هم اين است كه: از افتاده باد دو دست مردى جهنمى، كه هميشه با شعله و زبانه آن  است. 🍁🍁🍁🍁🍁 ديگر گفته اند: نام او بوده، و اگر قرآن كريم نامش را ، بدين جهت بود كه كلمه (عبدالعزى) به معناى بنده () است، و عزى نام يكى از است، خداى تعالى داشته كه بر حسب نام عبدى را ببرد كه عبد او نباشد، بلكه عبد او باشد، و خلاصه با اينكه در عبدالله است عبدالعزى اش بخواند، اگر چه در اسم معنا مورد نظر نيست، ولى همانطور كه گفتيم قرآن كريم خواست از چنين نسبتى حتى بر حسب خوددارى كرده باشد.
🍁بیان آیه2⃣ سوره مسد در تفسیرالمیزان🍁 معناى آيه اين است كه مال ابولهب و عملش و يا اثر عملش دردى از او دوا نكرد و به نفرين خدا و يا قضاى او، هم دچار تباب و خسران نفس شد و هم تباب و خسران دو دستش. 🍁بیان آیات2⃣و 3⃣و4⃣سوره مسد🍁 ما اغنى عنه ماله و ما كسب2⃣ 🔹در اين آيه كلمه (ما)  بار آمده، اولى است، و دومى مى تواند باشد، و معناى (ماكسب)، (آنچه با اعمالش به دست آورده) بوده باشد، و مى تواند باشد، و معنايش كردن به دست خود باشد، و كسب كردن به دست خود، همان او است، و معناى آيه به فرض اين است كه: عمل او دردى از او نكرد. و آيه به هر حال اين است كه مال و عملش و يا عملش دردى از او نكرد و به خدا و يا او، هم دچار و شد و هم تباب و خسران دو دستش. 🍁🍁🍁🍁🍁 سيصلى نارا ذات لهب3⃣ يعنى به داخل آتشى خواهد شد. و منظور از اين آتش، آتش است كه است، و اگر كلمه () را  و الف و لام آورد، براى اين بود كه عظمت و آن را برساند. 🍁🍁🍁🍁🍁 و امراته حماله الحطب4⃣ يعنى ابولهب داخل آتشى زبانه دار مى شود و به زودى نيز داخل آن خواهد شد، و كلمه () در جمله (حماله الحطب) از اين جهت به خود گرفته كه به اصطلاح است كه به منظور  _موصوف آن از افتاده و در اينجا به عنوان نام آن آمده، و در نتيجه چنين معنا مى دهد: من مى كنم حماله الحطب را. ولى بعضى گفته اند منصوب شدن (حماله) بخاطر آن است كه از كلمه (امراه) است. 🍁بیان آیه 5⃣ سوره مسد🍁 فى جيدها حبل من مسد5⃣ 🔹كلمه (مسد) به معناى است كه از بافته شده باشد. و  مراد از اين دو آيه اين باشد كه ابولهب به در آتش در روز به همان هيئتى مى گردد كه در به خود گرفته بود، در دنيا شاخه هاى و بته هايى ديگر را با مى پيچيد و حمل مى كرد، و آنها را بر سر راه خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) مى ريخت تا به اين وسيله آن جناب را دهد، در آتش هم با همين حال، يعنى طناب به و هيزم به پشت ممثل گشته مى شود. 🍁🍁🍁🍁🍁 درباره اينكه به ابولهب و اينكه فرمود: (سيصلى نارا...)  اختيار ابولهب در جهنمى شدن را افاده نمى كند. در مى گويد: اگر كسى كند بعد از اين نفرين كه خدا در حق ابولهب كرده، آيا جهنمى بودن او نيست و آيا او باز هم مى توانسته بياورد، و آيا اگر ايمان مى آورد نفرين خدا نمى شد؟ در مى گوييم: باز هم آوردن، ابولهب بوده، چون نفرين، تكليف را بر نمى دارد، و نفرين خداى تعالى بر او در او است، خواسته است بفرمايد اگر ايمان نياورى چنين و چنانت مى كنم. 🍁🍁🍁🍁🍁 : مذكور ناشى از است، غفلت از اين كه تعلق قضاى به فعلى از افعال انسان، باعث اختيار انسان نمى شود، چون اين است كه الهى - و همچنين فعل خداى تعالى - گرفته به فعل اختيارى انسان، بدان جهت كه فعل انسان است، يعنى است، و اگر فعل انسان و به عبارتى فعل ابولهب به خود او نشود، باعث مى شود كه اراده خدا از تخلف كند و اين است، و وقتى فعلى كه قضاء موجب است، اختيارى شد، تركش هم اختيارى خواهد بود، هر چند كه آن ترك واقع نمى شود، ( بفرماييد). 🍁🍁🍁🍁🍁 پس روشن شد كه ابولهب مى توانسته ايمان بياورد و از آتش پيدا كند، آتشى كه در صورت وى حتمى بوده، و قضايش شده بود. و از اين باب است همه آياتى كه درباره نازل شده و خبر مى دهد به اينكه اينان ايمان نخواهند آورد، نظير آيات زير كه مى فرمايد: (ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا يومنون )، و نيز مى فرمايد: (لقد حق القول على اكثرهم فهم لا يومنون )، و نيز از باب است آياتى كه سخن از زدن بر دارد، هيچ يك از آن آيات و اين آيات مستلزم نيست.
🍁بحث روایتی سوره مسد🍁 در البيان از محاربى روايت كرده روزى در بازار ذى المجاز ناگهان به جوانى برخوردم كه صدا مى زد اى مردم بگوييد: (لااله الاالله) تا شويد. ناگهان به مردى برخوردم كه در سر او به او سنگ مى انداخت، و ديدم كه ساق پا و پشت پاشنه او را انداخته بود و صدا مى زد: اى مردم او كذاب است، گوش به سخنش ندهيد.از اشخاص پرسيدم اين مرد کیست؟گفتند: ابولهب است. 🔹(چند روايت درباره ابولهب و با رسول اللّه (ص) و سوره مسد) ⬅️ در در آيه شريفه (و انذر عشيرتك الاقربين ) از عباس روايت آورده كه گفت: وقتى اين نازل شد، رسول خدا (ص) بر بالاى رفت و با بلندترين صوتش زد: يك خبر . و قريش بدون دورش جمع شدند، پرسيدند چه شده است مگر؟ فرمود: به نظر شما اگر بدهم كه فردا صبح و يا امروز عصر بر سر شما مى تازد از من مى پذيريد يا نه؟ گفتند: بلى (براى اينكه ما از تو نشنيده ايم). فرمود: هم اكنون شما را و هشدار مى دهم از سخت كه در انتظار شما است. گفت:(- مرگت باد)، براى اين همه ما را صدا زدى و اينجا جمع كردى؟ عزوجل در پاسخ وى اين سوره را نازل كرد. 🍁🍁🍁🍁🍁 : اين روايت را در اين سوره نيز از بن جبير از عباس روايت كرده، ولى در آن كه دعوت بر بالاى هنگام نزول آيه (و انذر عشيرتك...) بوده. ⬅️ در به سند خود از بن جعفر (ع) روايت كرده كه در حديثى كه رسول خدا (ص) را بر مى شمارد، فرموده يكى از آنها داستان همسر ابولهب است كه وقتى سوره(تبت يدا ابى لهب ) نازل شد، نزد رسول خدا (ص) آمد در حالى كه پسر نيز در  حضور آن جناب بود، عرضه داشت يا رسول الله، ام جميل است كه با مى آيد، و چه خشمى! گويا قصد تو را دارد، چون به دست گرفته مى خواهد آن را به طرف تو كند. رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: او مرا بيند. اضافه مى كند آمد و از من پرسيد رفيقت كجا است؟ گفتم آنجايى كه خواسته است. گفت: من به سروقت او آمده ام اگر او را ببينم اين را به سويش مى افكنم، چون او مرا كرده، به و سوگند كه من زنى هستم، (و میدانم چگونه كنم، اين را گفت و رفت). ابوبكر از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) پرسيد: راستى او تو را ؟ فرمود: نه، تعالى بين من و او انداخت، و ديدنش شد. : قريب به اين معنا از طريق از طرق اهل روايت شده. 🍁🍁🍁🍁🍁 و در تفسير در ذيل آيه (وامراته الحطب) روايت كرده كه فرمود: ام جميل دختر بود، و عليه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) مى كرد و احاديث و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) را براى مى برد.
‍ ❖﷽❖ [دانش جستن برهرمسلمانى واجب است] 📜١١٧٦-٢ - و عنه، قال: أخبرنا جماعة، عن أبي المفضّل، عن جعفر بن محمّد بن جعفر الحسنيّ‌ رحمه اللّه عن محمّد بن عليّ‌ بن الحسين بن زيد بن عليّ‌ بن الحسين بن عليّ‌ بن أبي طالب عليه السّلام، قال: حدّثني الرّضا عليّ‌ بن موسى الرّضا عن أبيه موسى بن جعفر، عن أبيه جعفر بن محمّد، عن أبيه محمّد بن عليّ‌، عن أبيه عليّ‌ بن الحسين، عن أبيه الحسين، عن أمير المؤمنين عليّ‌ بن أبي طالب عليه السّلام قال: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله يقول: طلب العلم فريضة على كلّ‌ مسلم، فاطلبوا العلم من مظانّه، و اقتبسوه من أهله، فإنّ‌ تعليمه للّه حسنة، و طلبه عبادة، و المذاكرة فيه تسبيح، و العمل به جهاد، و تعليمه من لا يعلمه صدقة، و بذله لأهله قربة إلى اللّه (تعالى)، لأنّه معالم الحلال و الحرام، و منار سبيل الجنّة، و المونس في الوحشة و الصّاحب في الغربة و الوحدة، و المحدّث في الخلوة، و الدّليل على السّرّاء و الضّرّاء، و السّلاح على الأعداء، و الزّين عند الأخلاّء، يرفع اللّه به أقواما و يجعلهم في الخير قادة. 📝[١١٧٦] ٢ - ابو عبد اللّه جعفر بن محمد بن جعفر حسنى در رجب سال سيصد و هفت از محمد بن على بن حسين بن زيد به نقل از حضرت رضا عليه السّلام از پدرانش روايت كرده كه امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السّلام فرمود: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله شنيدم كه مى‌فرمود: 🔺دانش جستن بر هر مسلمانى واجب است. 🔹پس دانش را از گمان‌گاه‌هايش بجوييد و از اهل بگيريد؛ 🔸زيرا آموختن آن براى خدا، حسنه، 🔹جستن‌اش عبادت، 🔸گفتگو دربارۀ آن ذكرگويى، 🔹عمل به آن جهاد، 🔸 آموختنش به كسى كه نمى‌داند، صدقه 🔹و بذل آن به اهلش نزديكى به خداوند والا است؛ 🔺زيرا دانش نشانه‌هاى حلال و حرام، 🔸چراغ‌گاه‌هاى راه بهشت، 🔹همدم در وحشت، 🔸همراه در غربت و تنهايى، 🔹هم سخن در خلوت، 🔸 راهنماى در خوشى و ناخوشى، 🔹سلاح بر دشمنان 🔸و زينت در نزد دوستان است 🔺 كه خداوند به سبب آن مردمى را بالا مى‌برد و در نيكى راهبرشان مى‌كند. 📙امالی شیخ طوسی -جلد 2، صفحه 413
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#متن #صفحه_60 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
5b84be78ff8bdc3afaaccbd8_1386064277977898091.mp3
3.99M
#ترتیل #صفحه_60 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_60 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_60 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رضا سگ باز!!! یه لات بود تو مشهد... هم سگ خرید و فروش می کرد، هم دعواهاش حسابی سگی بود!! یه روز داشت می رفت سمت کوهسنگی برای دعوا و غذا خوردن! که دید یه ماشین با آرم ”ستاد جنگهای نامنظم“ داره تعقیبش می‌کنه. شهید چمران از ماشین پیاده شد و دست اونو گرفت و گفت: ”فکر کردی خیلی مردی؟!“ - رضا گفت: بروبچه ها که اینجور میگن.....!!! - چمران بهش گفت: اگه مردی بیا بریم جبهه!! به غیرتش بر خورد، راضی شد و راه افتاد سمت جبهه......! مدتی بعد.... شهید چمران تو اتاق نشسته بود که یه دفعه دید داره صدای دعوا میاد....! چند لحظه بعد با دست بسته، رضا رو آوردن تو اتاق و انداختنش رو زمین و گفتن: ”این کیه آوردی جبهه؟!“ رضا شروع کرد به فحش دادن. (فحشای رکیک!) اما چمران مشغول نوشتن بود! وقتی دید چمران توجه نمی کنه، یه دفعه سرش داد زد: ”آهای کچل با تو ام.....! “ یکدفعه شهید چمران با مهربانی سرش رو بالا آورد و گفت: بله عزیزم! چی شده عزیزم؟ چیه آقا رضا؟ چه اتفاقی افتاده؟ - رضا گفت: داشتم می رفتم بیرون که سیگار بخرم ولی با دژبان دعوام شد!!!! چمران: ”آقا رضا چی میکشی؟!! برید براش بخرید و بیارید.....!“ چمران و آقا رضا تنها تو سنگر..... - رضا به چمران گفت: میشه یه دو تا فحش بهم بدی؟! كشيده‌ای، چیزی؟!! - شهید چمران: چرا؟! - رضا: من یه عمر به هرکی بدی کردم، بهم بدی کرده....! تا حالا نشده بود به کسی فحش بدم و اینطور برخورد کنه!! - شهید چمران: اشتباه فکر می کنی!!!! یکی اون بالاست که هر چی بهش بدی می کنم، نه تنها بدی نمی کنه، بلکه با خوبی بهم جواب میده! هِی آبرو بهم میده..... تو هم یکیو داشتی که هِی بهش بدی می‌کردی ولی اون بهت خوبی می‌کرده.....! منم با خودم گفتم بذار یه بار یکی بهم فحش بده و منم بهش بگم بله عزیزم.....! تا یکمی منم مثل اون (خدا) بشم …! رضا جا خورد!.... رفت و تو سنگر نشست. آدمی که مغرور بود و زیر بار کسی نمی‌رفت، زار زار گریه می‌کرد! تو گریه هاش می‌گفت: یعنی یکی بوده که هر چی بدی کردم بهم خوبی کرده؟ اذان شد. رضا اولین نماز عمرش بود. رفت وضو گرفت. سرِ نماز، موقع قنوت صدای گریش بلند شد!!!! وسط نماز، صدای سوت خمپاره اومد. پشت سر صدای خمپاره هم صدای زمین افتادن اومد..... رضا رو خدا واسه خودش جدا کرد......! (فقط چند لحظه بعد از توبه کردنش) یه توبه و نماز واقعی........ (به نقل از کتاب خاطرات شهید مصطفی چمران) 🔵 گاهی برای کمک به افراد و هدایت اون ها تذکر کافی نیست و باید دستشون رو گرفت و آورد تو راه... گاهی باید در برابر داد و فریادهای افراد؛ صبوری کرد و مهربونی به خرج داد... گاهی باید با بعضی افراد مثل گمشده ها رفتار کنیم؛ باید دستشون رو بگیریم و بذاریم تو دست خدا...باید کمکشون کنیم تا راه رو پیدا کنن... و این یعنی با دلسوزی و محبت امر به معروف و نهی از منکر کنیم
4_5841498763461394668.mp3
4.36M
چندین توصیه درباره آخرین جمعه شعبان👌 بسیار زیبا🌸🌸 🎧 توصیه‌های پایانی ماه شعبان برای آماده شدن جهت ماه مبارک رمضان #استادناصری 👌#سخنرانی بسیار شنیدنی
☉ گنجینه ی دعا ☉ و قال رَبّکم اُدعونی اَستَجِب لکُم....( ۶۰ غافر ) پس معلوم میشود : هیچ دعایی نیست که مستجاب نگردد. در روایات آمده دعا موجب قرب الهی است و همچنین دعا مُخ عبادت است .... ⁉☉⁉ پس چرا بعضی از دعاها مستجاب نمیشود ؟ موانع اجابت دعا : ✔ ۱_ گناه : در دعای کمیل میخوانیم : ✳️ اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا ۲_ غفلت دل : خدا را واقعا مؤثر در انجام امور بدانیم ۳_ ترک امر به معروف و نهی از منکر : ✳️ امام علی علیه السلام : امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید زیرا خداوند بَدان را بر شما مسلط می گرداند و آنگاه دعا میکنید و به اجابت نمی رسد _نامه ۴۷ نهج البلاغه ۴_ عدم تلاش : در خانه نشستن و طلب روزی کردن ۵_ لقمه ی حرام : ✳️ پیامبر اکرم صلی الله علیه واله : شکمهایتان را از غذاهای حرام پاک کنید . ۶_ اسباب لهو ولعب و شراب در خانه نگه داشتن : ✳️ امام علی علیه السلام : فرشتگان به اینگونه خانه ها داخل نمی شوند و دعا مستجاب نمی شود و برکت از آن خانه ها می رود . ۷_ بی اعتنایی به نماز : ✳️ حضرت زهرا سلام الله علیها : از پدرم در مورد ایشان پرسیدم ، فرمودند : اینان دعایشان مستجاب نمی شود و هیچ بهره ای از دعای صالحان و نیکوکاران هم به آنها نمی رسد . ۸_ ریا کاری : ✳️ پیامبر اکرم صلی الله علیه واله : بزودی بر امت من زمانی می رسد که درونشان فاسد و ظاهرشان خوبست ، کارهایشان بر اساس ریا و خودنمایی است و دعا می کنند و مستجاب نمی شود . ۹_ مصلحت نبودن : بدلیل محدود بودن دانش آدمی و دست نیافتن به باطن امور ، یا اثر آن را در دنیا دیر یا زود می بینیم یا سبب کفاره ی گناهان میشود یا بلایی از ما دفع می گردد یا بهتر از آنرا میگیریم و یا برای آخرت مان ذخیره می شود. ( بحارالانوار ج ۹۰ ) 🌟عسی اَن تُحِبُّوا شَیئاً و هوَ شَرّاً لکم...( ۲۱۶ بقره ) پس دعایمان اینست : ربّنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه و قنا عذاب النار پروردگارا در تمام امور آنچه برای ما بهتر و خیر است مقدر فرما 🌟 آمین یا رب العالمین 🌟
امام صادق علیه السلام : هیچ عمل نیکی نیست مگر این که در قرآن ثواب روشنی برای آن بیان شده است ، مگر نماز شب که خدا ثواب آن را روشن نساخته است: فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قرة اعين... ( ۱۷ سجده )
🌷🌿 لذتبخش تر از بهشت 🌷🌿 مرحوم آیت الله سیّد احمد فِهری ( امام جمعه ی زینبیه ی دمشق ) از قول آیت الله سید علی قاضی فرمودند : ایشان میگفتند : دو سه روزی است که فکر می کنم : 🌺 اگر در بهشت ، نگذارند ما نماز بخوانیم ، چه کنیم؟! آیت الله بهجت نیز در باره ی لذت بردن اولیای الهی از نماز ، نقل کرده اند که : استاد اخلاق در نجف ( مرحوم آیت الله سید علی قاضی ) می فرمود : 🌺 اگر لذت نماز را بدانند ، می دانند که در دنیا لذتی بالاتر از نماز نیست ! فرزند آیت الله بهجت می گوید : ایشان پس از نمازها ، دچار ضعف میشدند به عکس زیارت حرم اهل بیت علیهماالسلام که برای ایشان موجب نشاط و افزایش نیرو بود لذا ما در صدد بودیم که از نمازهای مستحبیِ ایشان بکاهیم اما ایشان در پاسخ به اعتراض ما می فرمودند : اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان در حال نماز چه لذتهایی می برد ، هیچگاه دنبال لذایذ مادی نمی رفتند. 📚 زمزم عرفان یادنامه ی آیت الله بهجت
تقویت حافظه: ✔ سوره ی الرحمن را تا فبای الاء ربكما تكذبان هر روز بعدازنماز صبح بخوانيد ✔از خوردن آب سرد بپرهیزید بطوریکه آب با دمای بدن شما یکسان باشد و میل کنید ✔مسواک زدن ، روزه گرفتن ، قرائت قرآن ،خواندن آیة الكرسي ، دائم الوضو بودن ✔عسل ، شيريني ، عدس ، شير بخوريد ✔ از خوردن سردی بپرهیزید ✔ بعد از هر نماز اين دعا را بخوانيد : سُبحانَ من لا يَعتَدى عَلي اهلِ مَملكَتِه سُبحانَ من لا يُؤآخِذُ اَهلَ الارضِ بِاَلوانِ العَذاب سبحانَ الرَّئوفِ الرَّحيم اللّهمَ اجعَل لي فى قلبي نوراََ و بصراََ و فهماََ و علماََ انَّكَ علي كلِّ شىء قَدير
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5920121648802956149.mp3
3.6M
#ترتیل #صفحه_61 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#متن #صفحه_61 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_61 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_61 سوره مبارکه #آل_عمران #سوره_3 #جزء_3 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
930404-Clip-SharteVorudBeMehmaniKhoda-18k.mp3
1.35M
شرط ورود به مهمانی خدا 🔻چگونه برای ورود به ماه رمضان آماده شویم؟ شرطش اینه که از هوای نفس خارج بشیم ♦️
حق معلم ❓پرسش : براساس حدیث مشهور زیر، چگونه ممکن است کسی عبد دیگری باشد در حالی که همه باید عبد خدا باشیم؟ 🔹 «مَنْ عَلَّمَنِی حَرْفَاً فَقَد صَیَّرَنی عَبْداً» 🔸‌ هرکه به من چیزی یاد دهد مرا بنده ی خود کرده است. ✅ پاسخ : عبارت فوق را به عنوان حدیث نیافتیم اما شبیه آن از پیامبر(ص) چنین است: 🔸 «مَن تَعَلَّمْتُ مِنٌهُ حَرْفاً صِرْتُ لَهُ عَبْداً»(۱) 🔹 اگر یک حرف از کسی یاد گیرم بنده او شده ام. «عبد» در اینجا به معنای بندگی مانند بندگی خدا و نیز به معنای برده ای که قابل خرید و فروش باشد، نیست بلکه به معنای این است که به او احترام گذارد و به امر و نهی های او گوش دادن است؛ چنانکه (ص) فرمود: 🔹 «مَن عَلَّمَ شَخصا مَسألَةً فقَد مَلَک رَقَبَتَهُ. فَقیلَ لَهُ: یا رَسولَ اللّهِ، أ یبیعُهُ؟ فقالَ(ع): لا، و لکنْ یأمُرُهُ و ینهاهُ.»(۲) 🔸 هر کس مسأله اى را به شخصى بیاموزد او را بنده خود کرده است. عرض شد: اى رسول خدا! یعنى می تواند او را بفروشد؟ فرمود: نه، بلکه به او امر و نهى می کند. 📚 ۱. عوالی اللئالی، ج ۱، ص ۲۹۲ ۲. عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۷۱، ح ۴۳ @Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 🔅لا يَمَسُّهُ‌ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ‌ (به آن(قرآن)،جز پاكيزگان،كسى دست نمى‌يابد.) از امام باقر عليه السّلام روايت شده است كه فرمود: ❇️«هيچ‌كس،جز اوصياى پيغمبر،نمى‌تواند ادّعا كند كه(علم)تمامى ،ظاهر و باطن آن،نزد او هست.» و نيز فرمود: «همانا از جمله‌ى علومى كه به ما داده‌اند،علم تفسير قرآن و احكام آن و آگاهى از تحوّلات و تغييرات زمان و رويدادهاى آن است...» همچنين از عبد الأعلى روايت است كه گفت:شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود: 🌠«به خدا سوگند،من كتاب خدا را از اوّل تا به آخرش مى‌دانم؛ چنان‌كه گويى در كف دست من است. در قرآن،خبر آسمان و خبر زمين و خبر رويدادهاى گذشته و آينده هست.خداى-عزّ و جلّ‌-فرموده است كه بيان و توضيح همه چيز در آن است. » 📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 13 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی @Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💎فرمايشات امام صادق (ع ) در شرايط استجابت دعا  🕯و در كتاب مكارم الاخلاق از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: لا يزال دعا در پس پرده است جابت هست تا بر محمد و آل او صلوات فرستاده شود. 🕊و نيز از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: كسى كه قبل از خودش چهل نفر از مؤ منين را دعا كند بعد براى خود دعا كند، دعايش مستجاب مى شود. 📝و نيز از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در پاسـخ مردى از اصحابش كه گفت : (دنبال اثر دو تا از آيه هاى قرآن مى گردم پيدايش نمى كنم ❓يكى آيه :( ادعونى است جب لكم ) است كه هر چه دعا مى كنيم است اجابتى نمى بينيم فرمود: يعنى مى پندارى خدا خلف وعده مى كند؟ عرضه داشتم : نه ، فرمود: پس چى ؟ عرضه داشتم نمى دانم علتش ‍ چيست ، فرمود ليكن من علتش را برايت مى گويم ، 💠كسى كه خدا را در دستوراتش اطاعت كند، آنگاه در جهتى كه بايد، دعا كند دعايش اجابت مى شود، ❓ عرضه داشتم جهت دعا چيست ؟ 💠فرمود: اينكه قبل از دعا خدا را حمد و تمجيد گوئى ، 💠و نعمت هائى كه به تو داده بر شمارى ، 💠و شكر بگزارى ، 💠و سپس بر محمد و آل او صلوات بفرستى ، 💠آنگاه گناهان خود را به ياد آورده از آنها طلب مغفرت كنى ، 💠آنگاه به دعا بپردازى ، اين است جهت دعا، ❓ آنگاه پرسيد: آيه دوم چيست ؟ عرضه داشتم : آيه شريفه :( و ما انفقتم من شى ء فهو يخلفه ) است براى اينكه من انفاق مى كنم و خلفى و اثرى نمى بينم ، فرمود: آيا مى پندارى خداى تعالى خلف وعده مى كند؟ عرضه داشتم : نه ، فرمود: پس چى ، عرض كردم : نمى دانم ، فرمود: ♻️ اگر كسى از راه حلالش كسب روزى كند، و در راه حقش انفاق نمايد يك درهم انفاق نمى كند مگر آنكه خدا نظير و عوض ‍ آن را به او مى دهد. 🔖مؤ لف : توجيه اين حديث و امثال آن ، كه در باب آداب دعا وارد شده ، روشن است ، براى اينكه همه مى خواهند بنده را به حقيقت و درخواست نزديك سازند. 🔍و در الدرالمنثور است كه ابن عمر گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: خدا وقتى مى خواهد دعاى بنده را مستجاب كند حالت دعا به او مى دهد. 🕯و نيز ابن عمر از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل كرده كه فرمود: كسى كه در دعا را به رويش گشوده باشند حتما درهاى رحمت را نيز به رويش گشوده اند. و در روايتى ديگر فرموده از شما كسى كه در دعا به رويش باز شود درهاى بهشت به رويش باز شده . 🏔نيز در الدرالمنثور است كه معاذبن جبل از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل كرده كه فرمود: اگر خدا را به حق معرفت مى شناختيد، كوهها در برابر دعاى شما متلاشى مى شدند. 📚برگرفته از تفسیرالمیزان @Qoranwamamhoosin
‍ ‍ ❖﷽❖ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻦ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ، [ ﺑﮕﻮ : ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻦ ﻧﺰﺩﻳﻜﻢ ، ﺩﻋﺎﻱ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ; ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻋﻮﺗﻢ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﺗﺎ [ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺍﻋﻠﻲ ﺑﺮﺳﻨﺪ ] . 🔅(186)بقره ✨✨✨✨✨✨ 🔰فرمايش امام (ع ) كه دعا هم از قدر است و رواياتى در باره رد قضاى الهى به سبب دعا ‼️و يكى ديگر از اخبار مربوطه به دعا روايتى است كه بسيارى از راويان آن را نقل كرده اند، و آن اين است كه امام فرمود: دعا خودش هم از قدر است . مؤ لف : در اين روايت به اشكالى كه يهوديان و ديگران بر مسئله دعا كرده اند پاسـخ داده شده ، و اشكال اين است كه آن حاجتى كه با دعا در طلبش بر مى آيند يا از قلم قضاگذشته و يا نگذشته ، اگر گذشته كه خودش به خودى خود موجود مى شود، و حاجت به د عا ندارد، و اگر نگذشته هر چه هم دعا كنيم فائده ندارد، پس در هيچ يك از دو فرض دعا فائده ندارد. جوابى كه گفتيم روايت داده اين است كه فرض اول كه گفتيم پديد آمدن حاجت از قلم قضا گذشته ، اين گذشتن قلم قضا باعث نمى شود كه ما از اسباب وجود آن بى نياز باشيم ، و دعا يكى از همان اسباب است كه با دعا يكى از اسباب وجود آن محقق مى شود. و همين است كه مى فرمايند: (دعا خود از قدر است ) و در اين معنا روايات ديگرى هم هست . ❇️ از آن جمله در بحار از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت كرده كه فرمود: ( لايردّ القضاء الاّ الدّعاء) قضا را رد نمى كند مگر دعا. ✴️ و از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: (الدّعاء يرد القضاء بعد ما ابرم ابراما) دعا قضا را بعد از آنكه تا حدى حتمى شده رد مى كند. ✅ و از امام ابى الحسن موسى (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: بر شما باد دعا كردن ، كه و در خواست از خداى عزوجل بلا را رد مى كند هر چند كه آن بلا مقدر شده قضايش رانده شده باشد، و تا مرحله اجرا جز امضاى آن فاصله اى نمانده باشد، در همين حال هم اگر از خداى تعالى درخواست شود آن بلا را به نحوى كه خود مى داند بر مى گرداند. 💟 و از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده است كه فرمود: دعا قضاى مبرم و حتمى را بر مى گرداند، پس دعا بسيار كنيد، كه كليد همه رحمت ما و رستگارى ها و كليد بر آمدن هر حاجت است ، و مردم به آنچه نزد خدا دارند نمى رسند مگر به دعا، چون هيچ درى نيست كه وقتى بسيار كوبيده شود به روى كوبنده باز نگردد. 🔖مؤلف : و در اين روايت اشاره اى است به اصرار در دعا، و اينكه اصرار در دعا يكى از راه هاى است جابت آن است ، سرش هم اين است كه دعا بسيار كردن ، قلب را صفا مى دهد. 🔍 و از اسماعيل بن همام از ابى الحسن (عليه السلام ) روايت كرده ، كه فرمود: دعاى بنده خدا در خلوت و پنهانى با اينكه يك نفر است با دعاى هفتاد نفر در علانيه و آشكارا برابرى مى كند. 🔖مؤلف : و در اين كلام اشاره به اين نكته است كه پوشاندن دعا و سرى انجام دادن آن خلوص در طلب را بهتر حفظ مى كند. 📚برگرفته از تفسیر المیزان @Qoranwamamhoosin
‍ ‍ ❖﷽❖ ❇️ اهميت ماه رمضان ابوالورد گويد: امام ابو جعفر محمد باقر عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم در آخرين جمعۀ ماه شعبان براى مردم خطبه خواند،و بعد از حمد و ثناى الهى فرمود: 🌙اى مردمان!به ماهى نزديك شده‌ايد كه شبى در اين ماه، واقع مى‌گردد كه از هزار شب برتر است،و آن ماه رمضان است. 🌙خدا در اين ايّام روزه‌اش را واجب ساخته است. 🌙و شبى را كه در اين ماه به عبادت بگذرانيد،مانند هفتاد شب در ماههاى ديگر قرار داده است. 🌙براى كسى كه در اين ماه عملى از اعمال خير و احسان را به قصد تقرّب الهى و نزديكى به خداوند،به جا آورد،پاداشى مقرّر داشته،برابر با پاداش كسى كه عمل واجب از واجبات خداى عزّ و جلّ‌ را ادا كند. 🌙كسى كه در اين ماه،عملى واجب از واجبات خدا را به جا آورد،مانند كسى است كه هفتاد عمل واجب را در ماههاى ديگر به جاى آورده باشد. 🌙اين ماه،ماه صبر است،و پاداش صبر،بهشت است. 🌙اين ماه،ماه مواسات و همدردى است. 🌙اين ماهى است كه خدا،روزى مؤمنان را در آن مى‌افزايد. 🌙كسى كه مؤمنى روزه‌دار را در اين ماه افطار دهد،خدا به پاداش اين كار،ثواب آزاد كردن بنده‌اى و آمرزش گناهان گذشته‌اش را، خواهد داد. 🌙اين ماهى است كه اول آن رحمت،وسطش مغفرت،و پايانش اجابت دعا و آزادى از آتش دوزخ است. 🌙در اين ماه حاجتهاى خود را از خدا بخواهيد و بهشت و عافيت را از او درخواست كنيد،و از آتش دوزخ به او پناه بريد . 📚گلچین صدوق -جلد 2، صفحه 18 @Qoranwamamhoosin