eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
14031002.mp3
12.12M
🔊 🔰 جلسه سیصد و دهم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و سوم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 قاضی ماذون و قاعده ی منزلت ◾️ بنابر فقیه جامع الشرایط در دوران غیبت همه ی شؤون و اختیارات امام معصوم را داراست مگر آنچه که با دلیل از این قاعده بیرون شود. حتی اگر مبنای دیگر فقها را نیز بپذیریم که به هر روی چنین کسی دارای ولایت قضایی خواهد بود و دادن اذن قضا و ولایت قضایی به فاقد شرایط روا نیست باز هم در شرایط اضطرار بی گمان می توان به او اذن قضا داد چرا که اگر جز این باشد جامعه ی اسلامی بر زمین مانده و حدود الهی تعطیل می شوند. ◾️ در جامعه ای که امروزه چنین گسترش یافته و کشور اسلامی گستره ی جغرافیایی و جمعیتی بی کرانه ای یافته است نیاز قضایی کلانی در میان است که بی گمان برای برآوردن آن به اندازه ی بسنده قاضی در دسترس نیست. از این رو به نگره ی ما تفاوتی میان عصر حضور و غیبت نیست و ثبوتاً و به حکم اولی همانگونه که ولی امر معصوم می تواند به فاقد به مصلحت یا ضرورت اذن قضا دهد ولی امر عادل یعنی فقیه جامع الشرایط نیز در زمان غیبت می تواند چنین کند. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031003.mp3
12.5M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و نود و پنجم 📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و دوم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۳ دیماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کار قاضی ماذون به نوعی ارجاع داوری به ولی امر است ◾️ در جستار پیش از داوری، فتاوای ولی امر درباره ی هر بزه یا کشمکشی صادر شده است و قاضی ماذون تنها از سوی ولی امر اذن یافته است که آن فتاوی را بر موارد و مصادیق مربوطه تطبیق دهد. از قضا این روشی است برای ارجاع دادن همه ی مخاصمات در جامعه به ولی امر که است. ◾️ برخی بر این باورند که تطبیق فتاوای ولی امر بر مصادیق نیز گونه ای اجتهاد خرد است و این پذیرفته نیست و نمی توان در معنای دست برده و هر گونه تشخیص موضوع را اجتهاد قلمداد کرد. ◾️ اینکه قاضی مأذون بر اساس آراء ولی امر داوری کند و از این راه قضا و داوری میان مردم را به مجتهد اعلم ارجاع دهد نیز اجتهاد نامیده نمی شود چرا که به حکم عقل برای داوری سزاوارتر از عامی مقلد یا مجتهد غیر اعلم است و برای دریافتن این امر نیازی به اجتهاد نیست. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031004.mp3
11.26M
🔊 🔰 جلسه سیصد و یازدهم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و چهارم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۴ دیماه ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اگر رای قاضی از نظر ما خطا باشد تکلیف چیست؟ ◾️ مرحوم صاحب جواهر می فرمایند: اینکه هماره امامان ما مجتهدین را بر امر قضا گمارده اند اثبات نمی کند که نصب غیر مجتهد در این جایگاه یکسره ممنوع است. بلکه از روایات بر می آید که می تواند مقلد خود را برای تطبیق خویش بر کرسی قضا بنشاند و به عامی مقلد اذن قضا دهد و راد این عامی مقلد راد امام معصوم و در حد شرک به خداست. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کارنوشت فقها در اجرای احکام شرعی ◾️ تنها برای استنباط فروع فقهیه و کشف نفس الامر شریعت نیست بلکه اصول باید در اجرای شریعت نیز مجتهد را یاری کند. کارنوشت و وظیفه ی مجتهد تنها استنباط احکام و بازنشر آنها در جامعه نیست بلکه باید در تحقق و اجرای شریعت نیز بکوشد. ◾️ آشنایی با بر مجتهد بایسته است چون بدون آشنایی بلکه تسلط بر علوم انسانی شناخت موضوعات برای مجتهد شدنی نیست پس مجتهد باید دغدغه ی علوم انسانی اسلامی را نیز داشته باشد. ◾️ این شایسته نیست که هماره حکم فقهی خویش را با اما و اگر بیان کند و بدون آشنایی با امور سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی نمی تواند در این عرصه ها فتوای شایسته ای دهد. برای فتوا دادن افزون بر جستجوی ادله شناخت موضوع نیز بایسته است. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031008.mp3
11.41M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و نود و ششم 📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و سوم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۸ دیماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تاثیر مقاصد الشریعه در دیگر اضلاع هندسه ی دین ◾️این مطلب شایان پاسخگویی است که آیا جز در فقه در دیگر اضلاع هندسه ی دین مانند عقاید و اخلاق نیز اثرگذار است یا خیر؟ پاسخ آن است که اگر مقاصد الشریعه سامان در خور و شایسته بیابد می تواند در دیگر مانند علوم قرآنی و حدیثی چون تفسیر و نیز نقش پرداز باشد. ◾️ برای رسیدن به این غایت باید به مقاصد الشریعه به گونه ی مستدل پرداخت و آن را از گزاف گویی های پیروان مکتب مقاصد که آن را در جایگاه اصول نشانده اند پیراست. افزون بر آنچه که بیان شد جستار مقاصد الشریعه در روش شناسی علم اصول و همچنین در کاربرد آن برای اکتشاف موثر است. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031009.mp3
16.48M
🔊 🔰 جلسه سیصد و دوازدهم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۰۹ دیماه ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تقویت سویه عقلی فقه با مقاصد شریعت ◾️ اگر ما در بیش از گذشته به مقاصد الشریعه روی خوش نشان داده و از آن در فهم و اجرای شریعت بهره ببریم سویه ی عقلانی فقه نیرو می گیرد. چون فقیه هنگام روبرو شدن با فروع فقهی به مقاصد کلان شریعت و اقتضائات آنها توجه می کند و از آنجا که بیشتر و غایات شریعت سویه و حیث عقلانی دارند با این رویکرد فقیه، وجه عقلانی فقه نیرو می گیرد. گرچه باور به مقاصد شریعت چنان دگرگونی ژرفی در هویت معرفتی فقه بجا نمی گذارد که با پذیرش مقاصدالشریعة فقه یکسره عقلی شده و با رد آن فقه یکسره نقلی گردد. ◾️ روشن است هنگامی که ما بپذیریم که دارای مقاصد است و این مقاصد قابل کشف بوده و در شؤون گوناگون فقه کار کردهایی دارند طبعاً پذیرفته ایم که فقه یک حیث عقلانی و استدلالی دارد و خردمندانه است. ناباوری به مقاصد الشریعه فقه را بسیط و سطحی می کند. انبوهه ی احکام شریعت انباشتی از گزاره ها و آموزه های پراکنده نیستند. از آنجا که از مجموعه ی عناصر فقه غایات مشترکی را دنبال می کنیم این مجموعه به یک دستگاه و نظام با کاربردهای مشترک بدل می شود. از فقهی که عناصر آن چنان پراکنده اند که غایت مشترکی را دنبال نمی کنند نمی توان برای زادن و اداره ی یک و تدبیر حیات دنیوی و اخروی انسان چشم امید داشت. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
◽️ همایش ملی فقیه سالک؛ بزرگداشت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) برگزار می شود 🔸 آیین آغاز ، با هدف بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) توسط مجموعه حوزوی امام رضا(ع) تهران با مشارکت پژوهشگاه برگزار می شود. 🔹 سلسله همایش های بزرگداشت علمای تهران بخشی از فرایند جامعی است که رضا(ع) از نقطه ایجاد فرهنگ پردازی در جامعه نخبگانی کشور و تربیت نیروی متخصص متعهد تا پیشبرد مرزهای دانش در حوزه دانش های زیرساختی تمدنی به عهده گرفته است. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/faghihsalek سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel