eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ ایدئولوژی 🔹ایدئولوژی، ترکیبی از «ایده» و «لوژی» است و این ترکیب ظاهرا نخستین بار در پایان قرن هجدهم، بعد از انقلاب فرانسه یعنی در سال ۱۷۹۶ توسط دو تراسی به کار رفت. مراد او از ایدئولوژی، دانش «ایده شناسی» و یا «علم مطالعه ایده ها» بود. ایدئولوژی در این تعبیر، معنایی نزدیک به «اپیستمولوژی» و «معرفت شناسی» دارد. ناپلئون، ایدئولوژی را در مقام تحقیر و به عنوان وصف، برای کسانی به کار برد که دلبسته مطالعه درباره تصورات ایده ها هستند و چندان که از عمل غافل می مانند، مرد عمل هم نیستند. او آنها را ایدئولوگ خواند. 🔸مارکس، ایدئولوژی را نه به معنای معرفت و ایده شناسی، بلکه به معنای اندیشه و آگاهی به کار برد. در اصطلاح او ایدئولوژی اندیشه ای است که در ارتباط با رفتار اجتماعی و سیاسی طبقه حاکم و برای توجیه وضعیت موجود، سازمان می یابد. به همین دلیل، وی ایدئولوژی را اندیشه ای کاذب می دانست. این اندیشه کاذب شامل مجموعه عقاید، باورها و اعتقادهایی می شود که به عمل اجتماعی، جهتی خاص می دهد. ایدئولوژی در کاربرد نخستین خود در آثار مارکس، معنایی منفور دارد، ليکن به موازات آن، معنای مثبتی از ایدئولوژی نیز مورد توجه قرار می گیرد و آن مجموعه عقاید، باورها و اعتقاداتی است که نه برای توجيه وضعیت اجتماعی و سیاسی حاکم، بلکه برای تبیین و تفسیر وضعیت مورد نظر طبقه پیشتاز سازمان می یابد. ایدئولوژی در این معنا نیز، عقاید و ارزش های معطوف به عمل اجتماعی و رفتار سیاسی است. 🔻ایدئولوژی به معنای «ذهنیت معطوف به عمل»، واژه نوینی است که از قرن نوزدهم به بعد، پس از زوال علم دینی و سنت، و در پناه عقلانیتی که به بنیان های دینی خود پشت کرده، فرصت بروز می یابد و هنگامی که این عقلانیت بی ریشه زایل شود، دوران خلاقیت و نشاط آن نیز پایان می پذیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ عمده ترین اعتقادات غلات جدید بطور بسیار فشرده چنین است: (۴) ۳۱: برای استشفاء یک قطره خون از عزاداران قمه زن به آب بریزید بخورید. ۳۲: ورود جوانان جنب به مسجد برای عزاداری اشکال ندارد. ۳۳: حافظ کل مسافرین در سفر امام رضا است. اگر کسی در سفر تصادف کرد بدانید از سهل انگاری امام رضا ناشی شده است. ۳۴: بالاترین مقام برای یک شیعه سگ شدن است منتها برای اهلبیت. البته زنجیری بشوی ثواب مضاعف دارد. مخصوصا اگر عوعو هم بکنید از دعای جوشن کبیر هم ثوابش بیشتر است. ۳۵: اولا حسینیه بسازید و اگر بنا شد مسجد بسازید محراب نسازید و بجای محراب محل تشت بسازید. بعنوان جای سر امام حسین. ۳۶: جلسه قرائت قرآن را خیلی ترویج نکنید. آن وقت شبیه وهابی ها می شوید. ۳۷: چون یا محمد و یا علی اکفیانی فانکما کافیان داریم دیگر آیه الیس الله بکاف عبده را باید توجیه کنیم و یا تفسیر نکنیم. ۳۸: اگر کسی در راهپیمائی اربعین در کربلا نباشد اسمش از دفتر حضور و غیاب حضرت ابوالفضل پاک می شود. ۳۹: آیه 97 سوره بقره مربوط به منع دشمنی با جبرئیل را تفسیر نکنید. جبرئیل آیه را اشتباهی آورده بنا بوده به علی(ع) بیاورد . و نه به شوهر عایشه.!(العیاذبالله) ۴۰: انبیای عظام سابق حتی ابراهیم (علیه السلام) ندارند اگر چه در کما صلیت علی ابراهیم را توصیه کرده باشند علی نبینا وآله و علیه السلام باید بگویند و لو برای ابراهیم و به روایت مجمع البحرین هم در تقدم سلام به ابراهیم عمل کردن لازم نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 نوع مواجهه برخی در مباحث اعتقادی! 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از  ضِــدّ شُبـْهــِــہ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵⚠️ ایران، در معرض بمباران شایعات 📡 ایرانی‌ها ۱۸۰ برابر متوسط جهان، شایعات، اخبار دروغ و خبرهای ناامید کننده دریافت می‌کنند. ---------------------- *🇮🇷ضِــدّ شُبـْهــِــہ🇮🇷* @zede_shobhe
هدایت شده از کانال انقلابی
🔺قدرت رسانه کاری میکند که کسی که زندگی لاکچری اش را با بیت المال ساخته،ژست دلسوزیِ مردم بگیرد و مردم هم برایش به به و چه چه کنند. 🔹اما به کسی که نه حقوقی ازجایی میگیرد،نه نیازی به،به به وچَهچه دارد،شاید درآمدماهیانه اش به اندازه یک شام لاکچری همان مثلادلسوزها نیست،فحش هم بدهیم! ✍محمدعلی‌عباسی ☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
💯نامه گروه جهادی فلق به وریا غفوری در پی صحبت های اخیرش و دم از درد مردم زدن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ عمده ترین اعتقادات غلات جدید بطور بسیار فشرده چنین است: (۵) ۴۱: امام زاده ها در هر شهری ضامن حراست از آن شهر هستند و ملائکه ی حافظ نداریم. میکاییل و جبرییل و اسرافیل همه تشریفاتی هستند. ۴۲: خدانگهدار نداریم درست این است: امام حسین نگهدارت، ابوالفضل حافظت، امام رضا ضامنت. مفهومی بنام خداحافظ مربوط به وهابیت است. خدا در کربلا بود اما کاری نکرد. ۴۳: روز قیامت والامر یومئذ لله در آخر سوره انفطار و آیه لایتکلمون الا من اذن له الرحمان در سوره نبا لغو می شود و تصمیم قیامت در عفو و یا مجازات به امام حسین(ع) واگذار می شود و امام حسین(ع) مالک یوم الدین هستند. ۴۴: بنا بوده نمازهای واجب برداشته شود ولی عملی نشد! ۴۵: چه یک یاعلی بگویی و چه نماز بخوانی و روزه بگیری و حج بروی و زکات بدهی هر دو یکی است پس چون یک یا علی کافی پس باقی فانی است. ۴۶: روز مرگ عُمر تمام محرمات خدا حلال است و هر کس بخاطر مخالفت با عمر احکام خدا را زیر پا بگذارد موجب خرسندی حضرت زهرا(س) است و اطلاق تمام آیات محرمات روز مرگ عمر مقید می شود و لازم الاتباع نیست. ۴۷: رسول خدا(ص) بر علی مرتضی(ع) ولایت نداشته بلکه علی مرتضی(ع) بر رسول خدا (ص) ولایت داشته است. ۴۸: تجمیع و مهجور کردن قرآن از مساجد و نشر کتب شعری و مدحی و تعطیل نماز در مسجد در دهه اول محرم. ۴۹: پاک معرفی کردن خون سر قمه زنان. ۵۰: بی اشکال و بی تاثیر بودن گناه با وجود حب اهل بیت اگر چه انسان در جنایت مثل حجاج ابن یوسف باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹به نظر ماکس وبر شباهت هایی بین تجربه های اروتیک و عرفانی وجود دارد. 🔸همانگونه که رابطه اروتیک وحدت دو نفس را فراهم می‌کند تجربه عرفانی وحدت بین عارف و خداوند را پدید می آورد. این قرابت روانشناختی بین اروتیسم و دین خصومتی می آفریند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مناجات با خدا به زبانِ هنر 💯اجرای زیبای مناجات ۳ زبانه در عصرجدید، احسان یاسین(حافظ قرآن) 🕋صدایی که خدا در کعبه بهش برگردوند و نذر کرد تا باهاش فقط در راه خدا ازش استفاده کنه. 👌به نظرم باید ازش حمایت کنیم به دلایل مختلف: شماره مستقیم کدش: *780*310# 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ده فرمانی که رسانه های ضد ایرانی جریان اصلی، علیه ایران به کار میگیرند. 👌ببینید مختصر و مفید 👇👇 @Taammolate_talabegi
▪️مکاسب محرمه شیخ مرتضی انصاری ▪️مساله ی نهم: سب مومن! ▪️بخشِ مستثنیاتِ حرمتِ سبّ! 💠در مواضعی که سب یعنی دشنام دادن و فحش دادن و ناسزا گفتن جایز می باشد: 1_ سب کسی که متجاهر به فسق است، (بنابر این در فقه شیعی کسی که از نظر علمای شیعه متجاهر به فسق می باشد، جایز است که به او فحش داده شود و شما به عنوان یک شیعه می توانید یک چنین شخصی را به فحش بکشید، آبرویش را ببرید، ناسزا بگویید، هیچ مشکلی که ندارد هیچ، تازه کاملا هم شرعی می باشد، کاملا هم اسلامی، از نوع اسلام ناب محمدی!!!) 2_ سب بدعت گذار در دین، تا جامعه نسبت به او تنفر پیدا کرده و سمت چنین شخصی نرود تا خدای نکرده گمراه شود! دلیل آن روایتی از پیامبر است! «إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.» «هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید ، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره ی آنها زیاد بدگویی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید( در روایتی دیگر مبهوت سازید نیز آمده است اما فقها فرموده اند، بهتان به آنان نیز طبق این روایات جایز می باشد) تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.» 🔹مصداق هایی از سب در شرح کتاب مکاسب نیز آمده است، همانندِ؛ "کچل خواندن بدعت گذار یا خر و سگ و احمق و... نامیدن او یا صفتی منفی به او نسبت دادن!" 🔹بنابراین کسی که در نظر علمای شیعه بدعت گذار است، میتوان به او فحش داد، ناسزا گفت، یعنی در این فقه، اگر فی المثل شخصی بنامِ تقی، بدعت گذار شناخته شود، می توان به صورت کاملا فقهی و شرعی او را چنین وصف کرد؛ "تقیِ کچلِ خرِ الاغ، حرام زاده ی اجنبی، حرام لقمه ی بی شعور و احمقِ بدعت گذارِ ضال و مضل" 🔹می توان آنقدر از او بدگویی کرد و فحش و ناسزایش گفت تا آبرو و اعتباری برایش باقی نماند، تا در نزد توده، شخصیتش لجن مال شود،‌ ضایع شود، تا خدای نکرده مردم را نتواند گمراه کند، (پاسخ نقد و شبهه و یا حتی در دیدگاه اینان! بدعت را با فحش و ناسزا و پاپوش دوختن میدهند، و این را کاملا شرعی و اسلامی و الهی هم میدانند!) 3_ سب کسی که عرفا توهین و تنقیص به حساب نمی آید، مانند سب فرزند توسط پدر و عبد توسط مولی. 📌چنان چه مشاهده می کنیم ، فحش و ناسزای صاحب برده، یعنی مولا،‌ به برده، یعنی عبد، جایز و کاملا شرعی می باشد! اخلاق هم به هیچ و لابد برای افراد صاحب مدعا و طبقه ی به اصطلاح روشنفکر است!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
▪️مکاسب محرمه شیخ مرتضی انصاری ▪️مساله ی نهم: سب مومن! ▪️بخشِ مستثنیاتِ حرمتِ سبّ! 💠در مواضعی که س
عزیزان در جواب این مطلب که قبلا در کانال پست شده بود مطلبی دارند، در تایید یا نقدش؟(ترجیحا مستدل به آیات و روایات، خطابه و منبر نباشه😊)
🔹از نظر اگست کنت پدر جامعه شناسی، علوم از ساده به پیچیده دارای سلسله مراتب است. ریاضی⬅️ نجوم⬅️ فیزیک⬅️ شیمی⬅️ زیست⬅️ جامعه شناسی 🔸۴ علم اول علوم تحلیلی(غیر ارگانیک) هستند که جزء مهمتر از کل است. 🔸زیست و جامعه شناسی علوم ترکیبی هستند و موضوع آن دو موجود زنده(ارگانیک) هست که کل مهمتر از جزء است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💯هنجار ها که برخواسته ارزش ها و باور هاست شیوه عمل و کنش اجتماعی کنشگران محسوب می شود. 👌زمانی می توان بر هنجاری اصرار کرد و رفتار مخالف آن را ناهنجاری تلقی کرده و در چارچوب نظری اسلام نهی از منکر کرد که اختلافی بین کنشگران در پس زمینه هنجار که ارزش و باور است وجود نداشته باشد. ⚠️در مسئله حجاب شاهد اختلال هنجاری(آنومی اجتماعی) هستیم و اتفاق نظری در بین نیست و باید دنبال اجماع فرهنگی بود. ⛔️الان عده ی مورد توجهی حجاب را محدودیت دانسته و نمایش بدنشان را مصداق آزادی فردی تلقی می کنند لذا باور آنان بر عدم رعایت حجاب و ارزش آنان بر مفهوم آزادی فردی استوار است که به دنبال خود هنجار و شیوه عمل متناسب را به دنبال دارد و قطعا حجاب اسلامی را مراعات نمی کنند. ❗️در این بین تنها کار هزینه و تمرکز در تغییر باور و ارزش هاست و از دیدگاه جامعه شناختی تاکید بر هنجار و ناهنجاری اشتباه محض است چنانچه بازخورد آن را چندین بار دیدیم و می بینیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📝عادی شدن امر فلاکت؛ مرزهای آنومیک (۱) نزدیک است. ✍ سجاد بهزادی ایران بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته در رتبه هشتم دنیا از حیث شاخص فلاکت در بین ۱۵۶ کشور دنیا پس از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه، سودان و سوریه قرار دارد. گفته می‌شود شاخص فلاکت در ۲۰ استان ایران از میانگین کشوری فراتر رفته است و دست‌کم ۸ استان از حیث شاخص فلاکت، یعنی مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم، در محدوده بالای ۶۰ درصد جای گرفته‌اند. بیکاری و تورم بعنوان اصلی‌ترین شاخص فلاکت، مسئله ساده‌ای نیست که یک جامعه آن را به راحتی تحمل کند. بارها دیده ایم در دیگر جوامع، به خاطرجابجایی بسیار اندک قیمت‌ها، خشم عمومی فراگیر می‌شود و این خشم به خیابان‌ها می‌رسد و نارضایتی‌ها گسترده می شود. پرسش اساسی این است که آیا ایران به عادی شدن امر فلاکت گرفتار شده است و ذهن، روان و رفتار مردم با فقر و تورم عجین شده است؟ جامعه‌ای که از صبح تا شب به گرانی و فلاکت فکر می‌کند گرفتار چه آسیب هایی که نمی‌شود. مردم درمانده به همه چیز بی‌اعتماد می‌شوند و انگیزه و امید به زندگی نیز حداقلی می‌شود. جامعه فقرزده مدام نگران است و این نگرانی خطرآفرین است. ذهن و روانی که آزاد نیست و مدام نگران آینده است، مستعد هر آشوبی می‌شود و عادی شدن بیچارگی برای این جامعه، موقتی و همچون آتش زیر خاکستر است. اشتباه مهلکی که در میان مسئولان وجود دارد این است که فکر می‌کنند مردم فلاکت‌زده ایران، به خاطر زندگی نجیبانه‌ای که با فقر دارند "تاب آوری" بالایی دارند و برای پایین آوردن شاخص‌های فلاکت همچنان فرصت وجود دارد. این تصور غلطی از تاب آوری کشور است که بارها شنیده می‌شود. روزی رئیس پیشین بانک مرکزی در اظهاراتی بیان داشت: «سال هایی که که پشت سر می‌گذاریم، سال های محک تاب آوری اقتصاد و جامعه است». نباید بی‌خیال عادی شدن امر فلاکت در ایران بود. عادی شدن این موضوع، آرام آرام کشور را به مرز آنومیک نزدیک می‌کند. به تعبیر دورکیم، جامعه وقتی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد ارزش‌های اجتماعی در آن از بین می‌رود؛ به صورتی که افراد دچار تزلزل در شخصیت خویش شده و از آنجا که دیگر به هیچ‌چیز و هیچ‌کسی باور ندارند، تنها راه را در خودکشی می‌بینند. حوادث نگران کننده‌ای مانند خودکشی‌ها، سربریدن‌ها، گستره فساد و فاصله طبقاتی که عموما در ذیل شاخص های فلاکت زائیده می‌شوند، نشان می‌دهد که بخشی از مردم ایران آرام آرام خود را به موقعیت آنومیک نزدیک می‌کند. انرژی و پتانسیل‌های موجود در سپهر زیستی ایران را باید دریابیم و آن را در خدمت توسعه و شکوفایی قرار دهیم. دستاوردهای اجزاء سیستم کنونی روشن است و فاصله گرفتن از عقلانیت اشتباه است. باید جهان مدرن را با انسان‌های خوش فکر و تصمیم ساز بیشتر شناخت و منافع کشور را از نو تعریف کرد. به نظر می رسد انسان‌های بزرگی هنوز وجود دارند که می‌توانند از رشد فلاکت در ایران بکاهند و تصمیمات درست‌تر بگیرند. باید از آنها استفاده کرد. و این را هم در نظر داشت که اقتدار سیاسی دولت‌ها و حکومت‌ها نیز نمی‌تواند ضامن توسعه باشد. ۱- آنومی به معنای فقدان هنجار است @taammolate_talabegi
. 🔸️چند سال قبل رفته بودم بهشت زهرا،پشت‌سرم ۴ دختر بدحجاب (خیلی بدحجاب 😊 ) می‌آمدند، از صدای خنده‌های بلندشان متوجه حضورشان شدم، سر مزار شهیدی نشسته بودم که دیدم آنها هم کمی آنطرف‌تر بالای سر قبر یکی از شهدا نشسته‌اند،کمی بعد یکیشان با جعبه شیرینی آمد سمتم تعارف کرد گفتم میل ندارم گفت بردار برای تولدمه... گفتم اینجا تولد گرفته‌اید؟ گفت دو سه سال است تولدش می‌آید سر قبر شهید فلانی پرسیدم چرا؟ گفت بعد از ماجرای تشییع شهدای غواص در تهران به فضای دفاع مقدس علاقه‌مند شده حتی راهیان‌نور رفته مدتی هم چادری شده ولی سختش بوده 🔸️اینروزها فکر میکنم اگر همان دختر بعد از تولدش کنار مزار شهید فلانی بخواهد با متروی حرم امام برگردد تهران و کسی آنجا به خاطر حجابش مانع ورودش شود یا از همانجا که می‌آید بیرون یک نفر هدایتش کند به سمت ون نیروی انتظامی چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ . 🔹️من هم به حجاب معتقدم و هم به اینکه حکومت دینی نمیتواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، حرفم هم این نیست که همه بدحجاب‌ها مثل قصه من هستند یا نه... 🔴اما حرفم ساده است: این روشها جواب نمیدهد، هر گمانی که نسبت به اثرگذاری‌اش دارید توهم است، بی‌اثر بودنش هم مقابل چشمان ماست . 🔹️حجاب "بستن کمربند ایمنی" یا "رعایت حق تقدم" نیست. یک امر اعتقادی و البته ثانویه است(نه به معنای فقهی،ثانویه به این معنا که رعایت آن ریشه در اعتقاد به مسائلی دارد که خودبه‌خود محجبه بودن را نتیجه میگیرد) ما چندین سال این راه را امتحان کردیم، با حجاب و ماهواره و شبکه اجتماعی و فیلترشکن و...، جواب نمیدهد . 🔹️آنچه جامعه دینی نیاز دارد "اعتقاد" است، به دلایل خیلی ساده و بدیهی این برخوردها و سخنرانی‌ها و انتظامی کردن ماجرا منجر به هیچ "اعتقادی" نمیشود و البته پایدار هم نیست بالاخره مجری قانون هم خسته میشود . 🔹️این بحث که ما به چه مجوزی به نهادهایی که صلاحیت هم ندارند اجازه قانون‌گذاری و تنبیه و منع خدمات اجتماعی هم میدهیم قصه درازی دارد، بدعتی که الان شاید متوجهش نباشیم ولی سنگ بنای اتفاقات نامبارکی خواهد بود. 🔸️ماجرای حجاب یک امر چندوجهی، پیچیده و دارای نسخه‌های متفاوت برای آدمهای متفاوت است،تولیدات فرهنگی، برخوردهای دوگانه، الگوسازی، مسائل سیاسی، الگوی عملی مسئولین، تبلیغات، رسانه، فضای خانواده‌ها و خیلی چیزهای دیگر هرکدام یک نقشی دارند 🔴مثل خیلی دیگر از مشکلات،اینجا هم نهاد حاکم دچار ساده‌انگاری در حل مسئله است، یک نگاه ظاهرگرایانه محض که با حل این چیزی که در پایین تصویر میبینید فرسنگها فاصله دارد. هایلات حجاب رو بخونین بعدش 😊
💯در آثار فوکو مفهوم گفتمان به عنوان یک ابزار اعمال قدرت به مفهوم ایدئولوژی در آثار مارکس بسیار نزدیک است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹آگاهی طبقاتی، نظام اعتقادی مشترکی است که در بین اعضای یک طبقه وجود دارد. طبقات اجتماعی آگاهی طبقاتی درستی ندارند و آگاهی کاذب که ایدئولوژی نیز آن را همراهی می کند نمود دارد. به خاطر تضاد منافع بین خود بورژواها آگاهی طبقاتی ممکن نیست. 💯در نظر لوکاچ منزلت اجتماعی مانع از تحقق آگاهی طبقاتی می شود. پ.ن: منزلت اجتماعی که طبقه روحانیت داره باعث می شه برخی واقعیت ها رو نبینیم و غلط تحلیل کنیم که نتیجه همون ایدئولوژی حاکم در این ساختار و آگاهی کاذبه. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍بحران مشروعیت این نظریه هابرماس ذیل نظریه پر مسئولیت بودن دولت مطرح می شود. 🔹شکست های پیاپی سیاست های چپ گرایانه دولت های رفاه غربی موضوع اصلی این نظریه است. سطوح بحران در این نظریه به صورت خلاصه در سه محور و مرحله مطرح می شود. در مرحله نخست بحران در نظام اقتصادی رخ می دهد. پیامد چنین بحرانی منجر به بحران عقلانیت می شود. در مرحله دوم بحران در نظام یکپارچگی منجر به بحران مشروعیت خواهد شد. در نهایت در مرحله سوم بحران در نظام همبستگی رخ می دهد که منجر به بحران انگیزه خواهد شد. 🔸بحران عقلانیت: ساختار نظام سرمایه داری چهار جزء نظام داد که عبارت اند از اقتصاد، سیاست، اجتماعی و فرهنگی. به موازات تکامل این نظام، بحران از جایی به جایی دیگر می رود. نخستین بحران، بحران اقتصادی است که ناشی از تناقض ذاتی سرمایه داری ( تضاد کار و سرمایه) است. دولت با مداخله سعی در حل بحران دارد که کم و بیش موفقیت آمیز است. دخالت فزاینده دولت باعث به وجود آمدن بحران عقلانیت می شود. در این مرحله دولت مرتب باید وام بگیرد تا این بحران ها را حل کند، در نتیجه دچار تورم و بحران مالی می شوند. ریشه این شکست ناشی از ناتوانی دولت در آشتی دادن منافع متضاد است که در نهایت موجب عقلانیت گریزی می شود. 🔸بحران مشروعیت: در این مرحله بحران از سطح اقتصادی به سطح یکپارچگی اجتماعی منتقل می شود. دولت نمی تواند بین منافع متضاد آشتی بدهد در نتیجه مشروعیت خود را از دست می دهد توجیهات دولت نیز بی فایده است و او را بدتر از چشم می اندازد. 🔸بحران انگیزه: در این مرحله بحران به خرده نظام فرهنگی - سیاسی منتقل شود. دولت برای حل بحران نظارت تکنوکراتیک را افزایش می دهد. نتیجه چنین چیزی تضعیف انگیزه مشارکت و اخلاق کار نتیجه این دخالت هاست. در این حالت مردم حس می کنند دچار روزمرگی شده اند. قائم به ذات شدن نظام فن سالارانه و بوروکراتیک نتیجه این دخالت های همه گیر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از نگاشته
ما؛ درس تاریخ آیندگانیم! آن هم اگر حوصله کنند در یک زنگ تفریح، برای امتحان مدرسه، سرنوشت‌مان را ورق بزنند... ☘ ✍️ @negashteh | نگاشته