eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📂📂 ❤️ > 👈 ..... ادامه 💎آیه ای دیگر ، روزه داری را از زنان با ایمانی می شمرد که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شایستگی دارند : * عسی ربّه ان طلّقکنّ ان یبدله ازواجًا خیرّا منکنّ مسلمات مومنات ....... ساحت * ( تحریم ۵ ) ☀️مراد از * سائحون * و * سائحات * و روزه دارند . 💎افزون بر این ، قرآن کریم در آیاتی را به از روزه به هنگام سختی ها فرمان می دهد : * و استعینوا بالصّبر و الصّلاه * ( بقره ۴۵ ، ۱۵۳) ، ☀️ اگر مراد از روزه باشد ،‌موید این برداشت ، روایاتی اند که در آنها در آیه به روزه تفسیر و به مومنان شده که هنگام سختی ها و ها از روزه کمک جویند . 💎در روایات نیز جایگاه ویژه‌ای دارد ؛ از جمله بر پایه احادیثی از رکن اسلام است که از میان همه انسان به خدا اختصاص دارد که بی واسطه روزه دار را خواهد داد . ☀️ بر اساس روایاتی ،‌روزه در گرم ،‌ بلکه بهترین جهاد است . 💎در حدیثی دیگر ،‌ روزه دار را عبادت ، را تسبیح ، را مقبول و را مستجاب می داند . ☀️ افزون بر این ،‌ در آیات و روایات متعدد ،‌برای روزه داری آثار و فراوان دیگری یاد شده که نشانه این تکلیف الهی در شریعت اسلام است . (همین مقاله ،‌آثار و برکات روزه ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۵۳ تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۘ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ ۖ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ ۚ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَٰكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَمِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ از آن فرستادگان برخی را بر برخی برتری بخشیدیم. از آنان کسی است که خدا با او سخن گفت، و برخی از آنان را درجات و مراتبی بالا برد. و عیسی بن مریم را دلایل و نشانه های روشن دادیم، و او را به وسیله روح القدس توانایی بخشیدیم. و اگر خدا می خواست کسانی که بعد از آنان [در طول قرون و اعصار] آمدند، پس از آنکه دلایل و براهین روشن به آنان رسید، با هم نمی جنگیدند، ولی [درباره ایمان و کفر با هم] اختلاف کردند، پس برخی از آنان ایمان آوردند و برخی کفر ورزیدند، قطعاً خدا اگر می خواست نمی‌جنگیدند، ولی خدا آنچه را می خواهد [از روی حکمت و مصلحت] انجام می دهد. کانال 👇 @Targomeh
آغاز جزء سوم قرآن مجيد ادامۀ سورۀ بقره (آيه ٢٥٣) - 💠نقش پيامبران در زندگى انسانها! اين آيه اشاره‌اى به درجات انبياء و مراتب آنها و گوشه‌اى از رسالت آنها در جامعۀ انسانى مى‌كند، نخست مى‌فرمايد: «آن رسولان را بعضى بر بعضى برترى داديم» (تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ) . 💠 تعبير به فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ به روشنى مى‌رساند كه همۀ پيامبران الهى با اين كه از نظر نبوت و رسالت، همانند بودند از جهت مقام يكسان نبودند. 💠سپس به ويژگى بعضى از آنان پرداخته مى‌فرمايد: «بعضى از آنان را خدا با او سخن گفت» (مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللّهُ) . و منظور از آن موسى (ع) است كه به «كليم اللّه» معروف شده است. 💠سپس مى‌افزايد: «و درجات بعضى را بالا برد» (وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ) . كه نمونۀ كامل آن پيامبر گرامى اسلام است كه آيينش كاملترين و آخرين آيينها بود، 💠و يا منظور از آن بعضى از پيامبران پيشين مانند ابراهيم و امثال اوست. 💠سپس به سراغ امتياز حضرت مسيح (ع) رفته مى‌فرمايد: «ما به عيسى بن مريم نشانه‌هاى روشن داديم، و او را با روح القدس تأييد كرديم» (وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ) . 💠نشانه‌هاى روشن، اشاره به معجزاتى مانند شفاى بيماران غير قابل علاج و احياى مردگان، و معارف عالى دينى است. 💠و منظور از روح القدس پيك وحى خداوند يعنى جبرئيل، يا نيروى مرموز معنوى خاصى است كه در اولياء اللّه با تفاوتهايى وجود دارد. 💠در ادامۀ آيه اشاره به وضع امتها و اختلافات آنها بعد از انبياء كرده مى‌فرمايد: «اگر خدا مى‌خواست كسانى كه بعد از آنان بودند، پس از آن كه آن همه نشانه‌هاى روشن براى آنان آمد، به جنگ و ستيز با يكديگر نمى‌پرداختند » (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ) . 💠يعنى اگر خدا مى‌خواست، قدرت داشت كه آنها را به اجبار از جنگ و ستيز باز دارد، ولى سنت الهى بر اين بوده و هست كه مردم را در انتخاب راه آزاد گذارد. 💠ولى آنها از آزادى خود سوء استفاده كردند «و راه اختلاف پيمودند» (وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا) . 💠در حقيقت اختلافات ميان پيروان راستين و حقيقى مذاهب نبوده بلكه «ميان» پيروان و «مخالفان» مذهب صورت گرفته است. 💠«پس بعضى از آنها ايمان آوردند و بعضى كافر شدند» (فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ) . 💠بار ديگر تأكيد مى‌كند كه اين كار براى خدا آسان بود كه به حكم اجبار جلو اختلافات آنها را بگيرد، زيرا «اگر خدا مى‌خواست هرگز آنها با يكديگر جنگ نمى‌كردند ولى خداوند آن را كه اراده كرده (و بر طبق حكمت و هماهنگ با هدف آفرينش انسان است و آن آزادى اراده و مختار بودن است) به جا مى‌آورد» (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ) . 💠بدون شك گروهى از اين آزادى نتيجۀ منفى مى‌گيرند ولى در مجموع وجود آزادى از مهمترين اركان تكامل انسان است، زيرا تكامل اجبارى تكامل محسوب نمى‌شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 227 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 تِلْكَ الْرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاَتٍ وَءَاتَيْنَا عِيسَى اْبنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُمْ مَنْ ءَامَنَ وَمِنْهُمْ مَّنْ كَفَرَ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيد ُ 🍀 ترجمه: آن پیامبران را بعضى از آنها را بر بعضى دیگر برترى دادیم. از آنان كسى بود كه خداوند با اوسخن گفته ودرجات بعضى از آنان را بالا برد، و به عیسى فرزند مریم نشانه های روشن دادیم و او را با روح القدس (جبرئیل) تأیید نمودیم، و اگر خدا مى خواست، كسانى كه بعد از پیامبران بودند، پس از آنكه نشانه هاى روشن براى آنها آمد، با هم جنگ و ستیز نمى كردند ولى با هم اختلاف كردند پس بعضی از آنان ایمان آورده و بعضى كافر شدند. و اگر خدا مى خواست با هم پیكار نمى كردند، ولى خداوند آنچه را اراده كند انجام مى دهد. 🌷 : فرستادگان الهی 🌷 :فضیلت و برتری بخشیدیم 🌷 :سخن گفت 🌷 : دلایل روشن 🌸 تفاوت دعای ما با و اولیای خداوند این می باشد که ما می گوییم خدایا آنچه را که ما می خواهیم به ما عطا کن آنها می گویند خدایا خودت به ما عطا کن به این خاطر وقتی قرار است چیزی به آنها بدهد بهترین ها و برترین ها را به آنها می دهد. پیامبران آمده اند که تا زندگی بشر را روشن کنند . طبق احادیث، تعداد انبیا 124 هزار نفر بوده است، خداوند بعضی از آن فرستادگان الهی را بر بعضی دیگر برتری بخشیده ، مقام ودرجات یكسان نیست و هركدام جایگاه و امتیازاتى دارند. به عنوان نمونه در این آیه، امتیاز حضرت موسى و عیسى علیهما السلام بیان شده است. 🌸 از میان حضرت علیه السلام کسی است که خداوند با او سخن گفته است. بعضی از مفسران می گویند خداوند صوتی را خلق کرد و از این طریق با موسی سخن گفت. كلمه «درجات» نشانه ى برترى‌هاى متعّدد است. و بعضی از پیامبران درجاتی دارند که دیگران ندارند و به فرزند مریم دلایل روشن داده است مثل زنده کردن مردگان ، شفا کردن بیماران و او را با تأييد نموده است. خداوند می خواست بنده های او با اختيار و ميل و اراده به سمت او بيايند. او اگر می خواست می توانست مردم را به اجبار به راه حق وادار کند ولی خداوند اجبار نمی خواهد بلکه اختیار و انتخاب را به خود انسان داده است زیرا رشد واقعی انسان در سایه آزادی اوست. 🌸 پیامبران را برای هدایت انسان ها فرستاد و پیامبران هم دلایل روشن و معجزه هایی نشان داده اند و عده ای ایمان آوردند و عده ای کفر ورزیدند و عده ای به به خاطر خودبینی و تعصبات و حسادت ها و هوس ها با اهل ایمان جنگیدند. خداوند نمی خواست مردم در جهل و در مسیر کفر و ظلم باشند و فرستادگانی فرستاد. و اهل کفر با اهل ایمان جنگیدند. 🔹 پیام های آیه 253سوره بقره 🔹 ✅ ، مقامى بس والا دارند. «تلك» اشاره به دور ومقام والاست. ✅ ، همه در يک رتبه نیستند. «فضّلنا بعضهم على بعض» ✅ سنّت و قانون ، آزاد گذاشتن انسان است. او می تواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار كند، امّا رشد واقعى در سایه آزادى است. ✅ ریشه ى اكثر ، هوس ها، حسدها و خودبینى هاست، نه جهل و ناآگاهى. «من بعد ما جائتهم البیّنات» ✅ راه ، همراه با دلیل روشن است. «بیّنات» ✅ اختلاف خود مردم هستند. «ولو شاء اللّه ما اقتتل... ولكن اختلفوا» ✅ اختلاف مردم، دلیل اختیار آنها است. «فمنهم من امن و منهم من كفر» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات کلیدی جزء هفدهم قرآن کریم ❌بهترین فرصته ببینیم قرآن چی گفته و بهش عمل کنیم❌ ❗️نکات مهمش را بخاطر بسپار❗️ کانال 👇 @Targomeh
⚜اما در آیه ۲۱/سوره روم ✨که از آیات معروف هست در باب ازدواج 🌺می‌فرماید:✨ (جعل بینکم مودة و رحمة) ✨ بین شما مودت و رحمت قرار داد این مودت و رحمت هدیه خداوند به عروس و داماد هست و عامل بقا و تداوم آرامش در زندگی مشترک هست 💍❤️ حالا در تعریفی که از مودت و رحمت آمده ❤️یکی محبت قلبی و دیگری محبت عملی بیان شده 👌 💞 یعنی اگر شما در قلبت همسرت رو دوست داری این محبت قلبی رو در عمل هم باید نشون بدی 👌 در زبان هم ابراز محبت کنید ، در رفتار تون محبت دیده بشه 😊 و این محبت قلبی هست که باعث بخشش و چشمپوشی از خطاهای همسران میشه👉 ❇️مهمترین نکته ای که میتونیم از قرآن بگیریم این هست که هر انسانی در مقابل انسان دیگه مسئول هست برای حفظ آرامش و سکینه او ✅ ♻️هر کدام از زوجین که این آرامش رو بهم بزنه در مقابل دیگری مسئول هست.👌 و نکته ای که من لازم می‌دونم عرض کنم اینکه : ♻️گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که اطرافیان ما هم جزء مردم هستند همون مردمی که اگر حقی ازشون ضایع شد. و حق الناس بگردنمون افتاد کار مون در آخرت گیر می‌افته ♨️ ⭕️شهید هم که باشی اگر حق الناس بگردنت باشه معطل میمونی ✅ولی اکثر مردم فراموش میکنند که حق الناس شامل همسر ،فرزندان ، والدین و اعضای خانواده هم میشه 👌 ♨️و چه بسا یک بداخلاقی ما باعث رنجش و از بین رفتن آرامش اعضای خانواده میشه و این حق بزرگی بر گردن ما قرار میده ☝️ 🔻امیدوارم از این دست حق الناس به گردن هیچکدام شما نباشه🤲 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷ذکر یونسیه نسخه­ ای برای نجات همه مومنین: ✨وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى‏ فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنىّ‏ کُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ(۸۷)فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمّ‏ وَ کَذَالِکَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ(۸۸- انبیاء ع)✨ و یاد کن صاحب ماهى (حضرت یونس) را ‏ زمانى که خشمناک از میان قومش‏ رفت و گمان کرد که ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریکى‏هاى شب، زیر آب و در دل ماهى‏، ندا داد که: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمکارانم. پس ندایش را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این‏گونه مؤمنان را نجات می دهیم. ⚡️جمله « کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ» نشان میدهد نسخه ای که یونس علیه السلام آن را برای نجات خود به کار بست و خداوند او را از گرفتاری رهایش کرد جنبه اختصاصی نداشته است. بسیارى از حوادث غم‏انگیز و گرفتاریهاى سخت و مصیبت‏بار مولود گناهان ماست. 💥👈هر انسان مومنی می تواند با به کار بستن همان سه نکته‏اى که یونس علیه السلام به کار بست، نجات و رهایى حتمى خود را از خداوند متعال طلب کند: 1- توجه به حقیقت توحید و اینکه هیچ معبود و هیچ تکیه‏گاهى جز خدای سبحان نیست. 2- پاک شمردن و تنزیه خدا از هر عیب و نقص و ظلم و ستم، و پرهیز از هر گونه گمان سوء در باره ذات پاک او 3- اعتراف به گناه و تقصیر خویش۰ کانال 👇 @Targomeh
🔷وعده حتمی خداوند برای دفاع از مومنین: ✨إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ (۳۸- حج) بدون تردید خداوند از اهل ایمان دفاع می کند. این آیه نویدی به رسول خدا صلی الله علیه و آله است؛ به آن حضرت در برابر تهدیدها و تعرضات دشمنان اسلام چنین بشارت می دهد: بگذار طوائف و قبائل عرب و یهود و نصارا و مشرکان شبه جزیره دست به دست هم بدهند تا مؤمنان را تحت فشار قرار داده و به گمان خود نابود کنند، ولى خداوند وعده دفاع از آنها را داده است. 💥👈نکته قابل توجه این است که این وعده الهى مخصوص مؤمنان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر مشرکان نبوده؛ بلکه حکمى است که در تمام اعصار و قرون جریان دارد. مهم آن است که اگر ما مصداق «الَّذِینَ آمَنُوا» باشیم؛ دفاع الهى از ما حتمى و تخلف ناپذیر خواهد بود۰ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 🕋 إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران/١٤٠-١٣٩) ⚡️ترجمه: "و سست نشوید و اندوهگین نگردید، و شما برتر هستید؛ اگر مؤمن باشید. اگر به شما زخم و آسیبی رسید؛ به راستی به آن گروه زخم و آسیبی همانند آن رسید. و ما این روزها را در میان مردم می گردانیم. و تا خداوند افرادی را که (واقعاً) ایمان آورده اند؛ معلوم بدارد، و از میان شما شاهدانی بگیرد، و خداوند ستمکاران را دوست نمی دارد." 🔑چند روزی طول خواهد کشید ... نه چند ماه و یا چند سال. ▪️روزهایی است که با وجود سختیها، رنجها و مشکلاتش بالاخره میگذرد مهم این است که ناامید نشده و وظایف خویش را فراموش نکنیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا.. (أنعام/٤٣) ⚡️ترجمه: "پس چرا هنگامى كه عذاب ما به آنان رسيد تضرّع نكردند؟" 🔑آنان مشرک و غرق در مرداب گناهان بودند.. با این وجود از آنان فقط خواسته شده بود که با تضرع و خالصانه، دست نیاز به طرف خداوند دراز کنند تا درد و رنجشان برطرف گردد. 👈 از خداوند طلب کمک کن هر چند گناهانت بسیار است.✔️ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ها ازآن خداست 👇 1⃣بهترین کتاب «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيث» ِ (زمر23) 2⃣بهترین مخلوق «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِين(مومنون14) 3⃣بهترین پاداش فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَىٰ (کهف88) 4⃣بهترین قصه ها نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ (یوسف3) 5⃣بهترین نام ها وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ َ(اعراف180) 6⃣بهترین حکم ها َ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًاَ(مائده50) 7⃣بهترین دین وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا (نساء125) 8⃣بهترین وعده ها وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ(حدید10) 9⃣بهترین صورتگری وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ (غافر64) ╭─┅🍁🍂🍁🍂🍁🍂┅─╮ کانال 👇 @Targomeh
هرچی تو مسیر قرآنه کریمه 1⃣خدای قرآن کریمه مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ(انفطار6) 2⃣خود قرآن کریمه إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ(واقعه77) 3⃣امین وحی کریمه وَجَاءَهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ(دخان17) 4⃣حامل قرآن (جبرئیل) کریمه إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ(تکویر19) 5⃣مخاطب قرآن کریمه وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ (اسراء70) ╭─┅🍁🍂🍁🍂🍁🍂┅─╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 لطیفه ادبی بسیار خواندنی از قرآن کریم. 🔅علّامه حاج ميرزا ابو الحسن شعرانى رضوان الله تعالى عليه در تعليقه ‏اى بر ترجمه نفس المهموم فرموده است: 🔹و من بنده مترجم اين كتاب را با ملحدى اتفاق بحثى افتاد كه ذكر آن فائدت بسيار دارد. 🔸(ملحد) گفت: در قرآن است كه‏ عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ (المدثر- 31)، (نوزده نگاهبان بر جهنّم گماشته‏ اند)، اين عدد براى چيست؟ 🔸گفتم: عدد را گاه براى مبالغت آورند و غرض بخصوص آن عدد نيست. چنان‏كه فرمود: إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ‏ (التوبة- 80)، اگر هفتاد بار استغفار كنى براى ايشان خدا آنان را نيامرزد. و در محاورات گوييم: ده بار ترا دعوت كردم به خانه من نيامدى. صد بار ترا نصيحت كردم نشنيدى. 🔸گفت: نوزده عدد اندك است و مبالغه را نشايد. 🔸گفتم: مبالغت در هر جا به تناسب محل است، بر در زندان دو پاسبان بس است هرچند هزار كس به درون باشند، پس نوزده در اينجا مبالغه را كافى است. 🔸گفت: گيرم كه چنين است نوزده چرا اختيار افتاد، ده چرا نگفت؟ 🔸گفتم بزرگتر عددى كه ممكن بود در سياق آيت‏ها آورده شود آورد، زيادتى مبالغت را كه فواصل همه "راء" است‏ "إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ، فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ نَظَرَ، ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ" و همچنين تا "لوّاحة للبشر، عليها تسعة عشر" (که در آخر همه آیات حرف "راء" است). و در اينجا از عشر تا تسعة عشر هريك را مى‏ فرمود مناسب بود، و "تسعة عشر" (نوزده) بزرگ تر عدد مناسب بود، آن اختيار افتاد. 🔸چون اين بشنيد سخت شگفت آمدش و گفت: بسيار در آيات قرآن تفكّر مى ‏كنيد. 🔸گفتم: قرآن براى همين آمد كه تفكر كنند در آن، قوله تعالى: أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها. منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 231. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1- ای مردم مراقب رفتارتان باشید که زلزله دنیا و شروع قیامت حادثه‌ای هولناک است. (حج: 1) 2- قربانی کنید و از گوشت آن به فقیران آبرومند و نیازمند هم بدهید. (حج: 36) 3- در حوادث ناگوار صبور باشید، نماز بخوانید، در راه خدا انفاق کنید و دست دیگران را بگیرید. (حج: 35) 4- برای بچه‌دار شدن دعا کنید که اگر خدا بخواهد حتی به زنان نازا هم فرزند عطا می‌کند. (انبیاء: 89) 5- سرعت در انجام کار خیر و درخواست از خدا با امید و تواضع در استجابت دعا مؤثر است. (انبیاء: 90) 6- خدا را برای منفعت‌طلبی و رسیدن به امکانات مادی نپرستید تا اگر دچار بلا شدید به دین پشت نکنید. (حج: 11) 7- ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین» نسخه‌ای برای نجات مؤمنین از مشکلات است. (انبیاء: 87 و 88) 8- کسانی که جنگ به آنها تحمیل شده اجازه جهاد دارند؛ چون به آنان تجاوز شده و خدا کمکشان می‌کند. (حج: 39) 9- اگر ظلم کردن به همدیگر در جامعه‌ای رواج پیدا کند، خدا مردمش را مجازات می‌کند و شهرهایشان را در هم می‌کوبد. (انبیاء: 11) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا