eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 اَجر رسالت ... ✅ حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها مشمول همه آیات قرآنی است که در مورد خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است و این یعنی حجیّت ایشان و لزوم طاعت و قبول ولایت آن حضرت. البته این همه غیر از روایات نبوی است که در منزلت اهل‌بیت علیهم السلام بیان شده است که حضرت فاطمه(س) در آنها نیز با اهل‌بیت، یکسان و مشترک هستند. در سوره‌ی کوثر به تفصیل به این موضوع پرداختیم و به اجمال به برخی از آیات قرآن نیز اشاره کردیم. در خصوص اجر رسالت چند آیه از قرآن کریم را بیان می‌کنیم: ▫️قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودة فی القربی (شوری/۲۳) ▫️قل ما سألتکم من اجر فهو لکم ان اجری الّا علی الله (سبأ/۴۷) ▫️قل ما اسئلکم علیه من اجر الّا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا (فرقان/۵۷) 🔹سیوطی در کتاب خود روایت می‌کند که از رسول خدا(ص) سؤال شد که نزدیکان شما که مودّت و محبّت آنها بر ما واجب است، چه کسانی هستند؟ فرمودند: علی و فاطمه و فرزندانشان. هر کس که در این آیات و نظایر آنها به نیکی بیندیشد، در خواهد یافت که مراد از مودّت، همان ولایت‌پذیری از آنان است و اجر رسالت با این مودّت و محبت می‌باشد. بدیهی است اجر و مزدی که پیامبر اکرم(ص) در قبال رسالتش از مردم طلب کرده است کمتر از اصل رسالت نبوی نیست یعنی این مودّت اهل بیت علیهم السلام، عِدل و هم‌ارزش دین و ثمره و نهایت رسالت نبوی و ضامن بقای شریعت محمدی(ص) است که آثار و برکات آن برای خودِ مردم است. 🔸این اجر و مزد از قبیل پاداش‌های دنیوی و بهره‌مندی‌های مادی نیست بلکه نتیجه و ثمره آن، هدایت و ارشاد و ولایت پذیری از ذوی‌القربی است و مفاد حدیث ثقلین نیز همین است: «ما ان تمسکتم بهما فلن تضلوا بعدی ابدا». اینکه پیامبران الهی، مزد و اجری در مقابل زحمات‌‌شان از مردم طلب نمی‌کردند: «لا اسألکم علیه مالا ان اجری الا علی الله»(هود/۲۹) مغایرتی با فرمان خداوند به نبی مکرم صلی الله علیه و آله که از مسلمانان اجر و مزد بطلبد، ندارد. چون هم ضامن بقای آخرین شریعت است و هم موجب کمال دین و تمامیت نعمت بر مسلمین و رضایت الهی است. کانال 👇 @Targomeh
✨﷽✨ 💠 چرا درهای جهنم همیشه بسته و درهای بهشت همیشه باز است؟ 💠 ✍ تفاوت اساسی بهشت و جهنم اين است که بعد از اينکه خلائق در بهشت و جهنم مستقر می‌شوند ، درب جهنّم هميشه بسته است و درب بهشت هميشه باز است. 🔥درب جهنم بسته است، فىِ عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ 💥فىِ عَمَد يعنی در جهنم پشت‌بند دارد و مُّمَدَّدَةِ یعنی در جهنم از بالا تا پايين به طور عمودی بسته است و این طور نیست که يک لنگه را به لنگه ديگر ببندند نيست اين نه برای آن است که فرار نکنند، اصلاً نمی‌توانند فرار کنند، اما بسته بودن درب يک عذاب ديگری است! اينها که ديگران را با ربا، با رشوه و مانند آن به بند کشيدند، در جهنم بسته مي‌سوزند نه باز! 💥 مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفاد؛ در زنجيرهای بسته مي‌سوزند، اما درهای بهشت باز است ولی کسی بیرون نمی‌آید مگر هيچ بهشتي حاضر است از بهشت بيايد بيرون؟ نه، اما مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْواب باز بودن درب، يک آزادی محسوب می‌شود و نعمتی روی نعمت‌های ديگر است. درب بهشت باز است ولی نه بيگانه ميتواند وارد شود و نه آشنا حاضر است خارج شود؛ اما باز بودن درب، يک احترام ديگری است برای بهشتیان ، گاهی می‌بينيد انسان دَر می‌زند، اين دَر زدن برای اين نيست که اين دَرب بسته است، برای احترام صاحبخانه است. 💥اينکه گفت : دوش ديدم که ملائک در ميخانه زدند گِل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند ، اين در زدن‌ها گاهی برای احترام است، باز بودن درب برای آزادی و احترام است؛ از آن طرف تمام اين درب بسته و از اين طرف تمام اين درب باز است. 📚 برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی تفسیر سوره زمر ، مورخه 93/10/24 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 شُکر داروی کم یاب و کم مصرف 🌹 ✅ نظر پروردگار 👇 وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻟﻄﻒ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻭﻟﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺷﻜﺮ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ( النمل /٧٣) 👌 کار کرد شیطان 👇 ... وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ ... ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.»( الأعراف /١٧) 🌹 نتیجه شکر گزاری و کفر 👇 وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ﻳﺎﺩﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩﻩ: «ﺍﮔﺮ ﺷﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ، ﺣﺘﻤﺎً ﺳﺮﻣﺎﻳﮥ ﻭﺟﻮﺩی‌ﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﺷﻜﺮی ﻛﻨﻴﺪ، ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻢ ﺧﻴﻠﻲ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ.» ( إبراهیم /٧) 🌹 نتیجه کفر 👇 إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﺮﺍی ﻧﺎﺷﻜﺮﻫﺎ ﻏﻞ‌ﻭﺯﻧﺠﻴﺮ ﻭ ﺁﺗﺸﻲ ﺷﻌﻠﻪ‌ﻭﺭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻳﻢ؛ ( الإنسان /٤) 🌹 اختیار با شما 👇 إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا ﻣﺎ ﺭﺍﻩ‌ﻭﭼﺎﻩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﺶ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﻢ؛ ﺧﻮﺍﻩ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻧﺎﺷﻜﺮ! ( الإنسان /٣) 🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاید اولین عملیات اطلاعاتی توسط مادر حضرت فرماندهی شد اونجا که به خواهرش گفت برو در جمع کنیزان قصر نفوذ کن و از حال فرزندم برام خبر بیار وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ 📜(قصص11) مادر موسی به خواهرش گفت دنبال بچه بروو او از دور بچه رو میپائید بدون اینکه اونا بفهمن ┅🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀┅ کانال 👇 @Targomeh
# 🚫یکی نماز نمیخونه و نمیزاره بقیه هم بخونن أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ *عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ(10) 👈دیدی کسی رو که وقتی یکی داشت نماز میخوند مانعش شد ✅یکی هم خودش میخونه هم به بقیه میگه بخونن وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ...(مریم55) و او دائما خانواده اش را توصیه به نمازو زکات میکرد 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ لَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلَى‌ أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ‌ (هود/۸) 🔹و‌ هرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخیر بیندازیم، (به مسخره) مى‌گویند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانید روزى كه قهر و عذاب ما به سراغشان بیاید، از ایشان بازگشتى نیست و آنچه بدان مسخره مى‌كردند، آنان را فراخواهد گرفت. 🔸كلمه‌ى «اُمّة»، هم به گروهى كه هدف مشترک دارند گفته مى‌شود و هم به معناى زمان است. در این آیه، مراد از «الى اُمّة مَعدودَة»، زمانِ مشخّص و محدود است. چنانكه در سوره‌ى یوسف(ع) آیه‌ى ۴۵ نیز مى‌خوانیم: «وادّكر بعد اُمّةٍ» یعنى زندانی آزاد شده، پس از مدّتى به یاد یوسف(ع) افتاد. 🔸طبق بعضى روایات، یكى از مصادیقِ «اُمّة مَعدودَة» زمان قیام حضرت مهدى ‌علیه السلام است، یعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از این امّت برداشته است(تفسیر کنزالدقایق). تأخیر عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفیق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدین منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخیر در نزول عذاب الهى مى‌گردد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️برخى كارهاى خداوند، زمان‌بندى دارد. «اخّرنا ... الى امّةٍ معدودة» ▫️قهر خداوند قابل تأخیر است. «اخّرنا...» ▫️مهلت و مدّت تأخیر قهر و عذاب الهى، اندک است. «الى امّةٍ معدودة» ▫️تأخیر در عذاب، نشانه‌ى لطف خداست، نه دلیل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنیم. «و لئن اخّرنا ... لیقولنّ ما یحبسه» ▫️قهر الهى، از مسخره‌كنندگان كافر برداشته نمى‌شود. «لیس مصروفاً عنهم» ▫️به مهلت خداوند مغرور نشویم كه عذاب الهى دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «یوم یأتیهم لیس مصروفا عنهم» ▫️شیوه‌ى برخورد كفّار، مسخره كردن عقاید دینى است. «كانوا به یستهزؤن» کانال 👇 @Targomeh
عاداً وَ ثَمُودَ وَ قَدْ تَبَيَّنَ لَكُمْ مِنْ مَساكِنِهِمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ كانُوا مُسْتَبْصِرِينَ «38عنکبوت» و (قوم) عاد و ثمود را نيز (هلاك كرديم)؛ و بى‌شك (بعضى) از خانه‌هاى مسكونى (مخروبه‌ى) آنان براى شما آشكار است؛ و شيطان اعمالشان را براى آنان زينت داد، پس آنان را از راه (خدا) باز داشت، در حالى كه (براى شناخت حقّ و باطل) بصيرت داشتند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه 2- گريز از مرگ!! 🌻در زمان حكومت حضرت سليمان عليه‏السلام، مردى ساده‏انديش، در حالى كه سخت ترسيده و وحشت كرده بود و چهره‏اش زرد و لبهايش كبود شده بود به سراى سليمان عليه‏السلام پناهنده شد و با عجز و لابه گفت: اى سليمان به من پناه بده. سليمان به او گفت: چه شده؟ 🌿 او عرض كرد: عزرائيل با خشم به من نگاه كرد. وحشت كردم، از شما تقاضاى عاجزانه دارم كه به باد فرمان بدهى كه مرا به هندوستان ببرد تا از بند عزرائيل رهايى يابم. سليمان به تقاضاى او توجه كرد. باد را فرمود تا او را شتاب بُرد سوى خاك هندوستان بر آب 🧡روز بعد، سليمان عليه‏السلام، عزرائيل را ديد و گفت: چرا به اين بينوا، با ديده خشم آلود، نگاه كردى كه از وطن، آواره و بى خانمان شد. 🌻عزرائيل گفت: خداوند فرموده بود كه من جان او را در هندوستان قبض كنم و چون او را در اين جا ديدم، از اين رو در فكر فرو رفتم و حيران شدم؛ با تعجب گفتم اگر او داراى صد پر هم باشد و به طرف هندوستان پرواز كند، به آن جا نمى‏رسد: چون به امر حق به هندوستان شدم ديدمش آن جا و جانش بِستُدم‏ به هندوستان رفتم و ديدم او آن جا است، و در نتيجه جانش را گرفتم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماشاءالله به این نفس👏 ‎🎬| تلاوتی از ‎🎙| ممدوح ابراهیم عامر ‎📖 | سوره مبارکه نمل ‎🎵| مقام رست ❥✦✺⃟🌹࿐ུ═✺⃟🌹࿐ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ > 2. ..... ادامه 🔷این تحلیل از ایمان قلبی بر آرامش اعتقادی به موضوع رابطه عقل و پیوند خورده و تا اندازه ای به نظریه ایمان گرایان ( Fideism ) نزدیک است ؛ در مقابل ، برخی از گرایان ، آرامش روانی را نیز در پرتو آرامش اعتقادی کرده اند . 🔶اهمیت آرامش در بحرانهای روحی و اجتماعی دو چندان نمایان می شود . 🔷به نمونه های از این موارد در قران اشاره شده است. 👈مادر موسی در حالات روانی که فرزند خود را از ترس کشته شدن در گهواره ای چوبی نهاده ، به رود سپرد ، فقط یاد خدا آرامبخش او بود که به یاری آن توانست این را تا سرانجام با کامیابی به پایان رساند : * و اصبح فواد امّ موسی فارغا ان کادت لتبدی به لولا ان ربطنا علی قلبها لتکون من المومنین * ( قصص ۱۰ ) 👈بنی اسرائیل هنگام از مصر در حالی که لشکریان فرعون را در پی خویش می دیدند ، فقط با سخنان موسی که با اطمینان از یاری خدا سخن می گفت ، آرامش یافتند : * فلمّا تردّا الجمعان قال اصحاب موسی انّا لقادرون * قال کلّا انّ معی ربّی سیهدین * ( شعرا ۶۱- ۶۲ ) 👈اصحاب کهف در میان مردم مشرک و توحید ستیز شهرشان ، در اثر برخورداری از آرامش الهی با شهامت تمام در برابر همه قدرت ها و جاذبه های زندگی مادی ایستاده ، شعار توحید سر دادند : * و ربطنا عنّی قلوبهم اذ قاموا فقالوا ربّنا ربّ السماوات و الارض لن تدعوا من دونه الها .... * ( کهف ۱۴ ) 👈 در تاریخ صدر اسلام نیز یاری خداوند به مسلمانان در جریان هجرت پیامبر ، جنگ بدر و حنین و صلح حدیبیه دیگر موقعیت های سخت در قالب نزول آرامش خداوند ای بر دل های مسلمانان تجلی کرد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۲ وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿٣٢﴾ و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید [که آرزویش مایه حسد و فساد است. این تفاوت ها و برتری ها لازمه زندگی دنیا و بر اساس محاسبات حکیمانه است، اما در عین حال] برای مردان از آنچه کسب کرده اند بهره ای است، و برای زنان هم از آنچه کسب کرده اند بهره ای است. و [با کمک تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهید، یقیناً خدا همواره به همه چیز داناست. (۳۲) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٣٢) شأن نزول: در مورد نزول اين آيه چنين نقل شده كه: امّ سلمه (يكى از همسران پيامبر) به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كرد: «چرا مردان به جهاد مى‌روند و زنان جهاد نمى‌كنند؟ و چرا براى ما نصف ميراث آنها مقرر شده؟ اى كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنها به جهاد مى‌رفتيم، و موقعيت اجتماعى آنها را داشتيم» . آيه نازل گرديد و به اين سؤالات و مانند آن پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 394 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: تفاوت سهم ارث مردان و زنان براى جمعى از مسلمانان به صورت يك سؤال درآمده بود، آنها گويا توجه نداشتند كه اين تفاوت به خاطر آن است كه هزينۀ زندگى، عموما بر دوش مردان مى‌باشد، و زنان از آن معافند، به علاوه هزينۀ خود آنها نيز بر دوش مردان است، و همان طور كه سابقا اشاره شد سهميۀ زنان عملا دو برابر مردان خواهد بود، لذا آيۀ شريفه مى‌گويد: «برتريهايى را كه خداوند براى بعضى از شما نسبت به بعضى ديگر قائل شده هرگز آرزو نكنيد» (وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ) . زيرا اين تفاوتها هر كدام اسرارى دارد كه از شما پوشيده و پنهان است. البته نبايد اشتباه كرد كه آيه اشاره به تفاوتهاى واقعى و طبيعى مى‌كند نه تفاوتهاى ساختگى كه بر اثر «استعمار» و «استثمار» طبقاتى به وجود مى‌آيد. لذا بلافاصله مى‌فرمايد: «مردان و زنان هر كدام بهره‌اى از كوششها و تلاشها و موقعيت خود دارند» (لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ) . خواه موقعيت طبيعى باشد (مانند تفاوت دو جنس مرد و زن با يكديگر) و يا تفاوت به خاطر تلاشها و كوششهاى اختيارى. سپس مى‌فرمايد: «به جاى آرزو كردن اين گونه تفاوتها، از فضل خدا و لطف و كرم او تمنا كنيد كه به شما از نعمتهاى مختلف و موقعيتها و پاداشهاى نيك ارزانى دارد» (وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ) . و در نتيجه افرادى خوشبخت و سعادتمند باشيد. و در پايان مى‌فرمايد: «چون خداوند به همه چيز داناست» (إِنَّ اللّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً) . و مى‌داند براى نظام اجتماعى چه تفاوتهايى از نظر طبيعى و يا حقوقى لازم است، و نيز از اسرار درون مردم باخبر است و مى‌داند چه افرادى آرزوهاى نادرست در دل مى‌پرورانند و چه افرادى به آنچه مثبت و سازنده است مى‌انديشند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 395 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَى‏ءٍ عَلِيما ً 🍀 ترجمه: و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نكنید. براى مردان از آنچه کسب کرده اند بهره ‏و نصيبى است و براى زنان نیز از آنچه كسب كرده ‏اند بهره‏ و نصیبی است و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، قطعاً خداوند همواره بر همه چیز داناست. 🌷 : آرزو نکنید 🌷 : مردان 🌷 : زنان 🌷 : بخواهيد 🌷 : دانا 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. انسان ها و عالم را متفاوت آفريد و اين تفاوت ها بايد باشد. علاقه ها، استعدادها ، ظرفيت ها ، هدف ها و ...متفاوت است و زیبایی های در همین تفاوت ها است. میوه ها، طعم های مختلف دارند. گل ها، رنگارنگ و عطرهای مختلف دارند و همین تفاوت هاست که میوه ها و گل ها را خواستنی می سازد. تفاوت های بین عالم و تمام موجودات و تفاوت های بین انسان ها همگی بر اساس و دانایی و خداوند است. بعضی انسان ها زن هستند بعضی انسان ها مرد هستند این و بودن بر اساس علم و حکمت خداوند است. 🌸 اگر به بعضی انسان ها ثروت و شهرت و جایگاه و نعمتی داد از روی حسادت به آنها نگاه نکنیم. و اگر به عده ای ثروت نداد در عوض آن نعمت های دیگری داد ک شاید همین سبب رشد آنها می شود زیرا باعث می شود آنها به تلاش بیفتند و کوشش کنند تا زمانی به جایگاهی برسند. اگر به بیشتر انسان های موفق و ثروتمند در جهان نگاه کنیم خواهیم فهمید که زمانی فقیر بودند و همین باعث شد به تلاش و کوشش بیفتند و به هدف خود برسند. پس هیچ گاه از روی و مال و ثروت و جایگاه دیگران را آرزو نکنید زیرا ممکن است آدمی را به گناه بیندازد. 🌸 این تفاوت ها بر اساس حکمت است. لذا می فرماید: و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض: و آنچه را که سبب برتری بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده آرزو نکنید. سپس در ادامه می فرماید: للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنسآء نصيب مما اكتسبن: براى مردان از آنچه کسب کرده اند بهره و نصیبی است و برای زنان نیز از آنچه کسب کرده اند بهره و نصیبی است. و به جای آرزو کردن و حسادت ثروت و داشته های دیگران از بخواهیم که از فضل و بخشش خود به ما بدهد. راه رسیدن به هر هدفی دو چیز است یکی و و دومی که می فرماید: و اسئلوا الله من فضله إن الله کان بکل شیء عليما: و از فضل خداوند بخواهيد، قطعاً خداوند همواره بر همه چیز داناست. 🔹 پيام های آیه 32 سوره نساء 🔹 ✅ به داده ‏هاى الهى راضى باشیم و حسودانه، آرزوى برتری هاى دیگران را نداشته باشیم. ✅ در مسایل اقتصادى و اخلاقى به هم آمیخته است. ✅ تبعیض‏ ها و برترى‏ هاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترى ‏هاى خداداد، جداست. ✅ هر یک از و ، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند. ✅ به جاى تمنّاى آنچه دیگران دارند، در پى كسب و باشیم. ✅ هم ، هم . ✅ به جاى چشمداشت به داشته‏ هاى دیگران به فضل و لطف چشم داشته باشید. ✅ به خصلت ‏ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران ✅ اگر ، چیزى به كسى داد یا از او گرفت، حكیمانه و آگاهانه است. ✅ ایمان به علم سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری: 📖 سوره مبارکه فاطر ( آیه ۱۳) ✍نابینا بودن شیخ موجب شده تا کمتر اسیر زرق و برق مجلس شود و ارتباط قلبی بهتری با خالق یکتا و فضای آیات قرآن کریم پیدا کند.معنویت، خشوع و احساس در این فراز تصویری قابل توجه است. ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
❤️- پناه بردن از نفس وسوسه گر به خدا : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ(الناس/1) بگو: پناه مي‌برم به پروردگار مردم، مَلِكِ النَّاسِ(الناس/2) به مالک و حاکم مردم، إِلَهِ النَّاسِ(الناس/3) به (خدا و) معبود مردم، مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ(الناس/4) از شر وسوسه‌گر پنهانکار، 🔹یکی از دشمن های انسان در مسیر تعالی حسد است . در حدیثی پیامبر صلوات الله علیه می فرمایند : خدایا از بخل به تو پناه می برم و از جبن و بزدلی به تو پناه می برم . به تو پناه می برم از اینکه به فرو ترین مایه های زندگی ( روزهای پیری و فرتوتی ) برگردم.و به تو پناه می برم از فتنه گری های دنیا.خدایا از عذاب قبر به تو پناه می برم . خداوند در قران از دشمن انسان سخن می گوید و برای در امان بودن از این دشمن پناه بردن به خدا را مطرح می کند : 👈۱- پناه بردن از شر شیطان به خدا :  وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّياطِينِ(المؤمنون/97) و بگو: «پروردگارا! از وسوسه‌هاي شياطين به تو پناه مي‌برم! وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يحْضُرُونِ(المؤمنون/98) و از اينکه آنان نزد من حاضر شوند (نيز) -اي پروردگار من- به تو پناه مي‌برم!»   👈۲- پناه بردن از شرانسان متکبر  : وَقَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لَا يؤْمِنُ بِيوْمِ الْحِسَابِ(غافر/27) موسي گفت: «من به پروردگارم و پروردگار شما پناه مي‌برم از هر متکبري که به روز حساب ايمان نمي‌آورد!»   👈۳- پناه بردن از شر انچه خداوند آفرید : (مثل غرایز، شهوات و خواسته های نفسانی که اگر در مسیر خود قرار نگیرند انسان را از مسیر قرب الی الله دور می کند ) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ(الفلق/1) بگو: پناه مي‌برم به پروردگار سپيده صبح، مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ(الفلق/2) از شر تمام آنچه آفريده است؛ وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ(الفلق/3) و از شر هر موجود شرور هنگامي که شبانه وارد مي‌شود. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 چرخه زندگی و تکامل در چهار مرحله مراحل رشد پروانه مانند حشرات دیگر دارای چهار مرحله مشخص که شامل: تخم، لارو که مرحله نوزادی است و شفیره و حشره بالغ می باشد.. ♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » (طه - 50) 🍃 (ع) گفت: « ما همان کسی است که به هر را او بوده داده؛ سپس کرده است!» (طه - 50 ) کانال 👇 @Targomeh
❗⛔وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ ۖ وَمَا نَرَىٰ مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ ۚ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنْكُمْ مَا كُنْتُمْ تَزْعُمُون⛔❗ سورة الأنعام، الآية ٩٤ ⚠و [لحظه ورود به جهان دیگر به آنان خطاب می شود:] همان گونه که شما را نخستین بار [در رحم مادر تنها و دست خالی از همه چیز] آفریدیم، اکنون هم تنها به نزد ما آمدید، و آنچه را در دنیا به شما داده بودیم پشت سر گذاشته و همه را از دست دادید، و شفیعانتان را که [در ربوبیّت و عبادت ما] شریک می پنداشتید، همراه شما نمی بینیم، یقیناً پیوندهای شما [با همه چیز] بریده، و آنچه را شریکان خدا گمان می کردید از دستتان رفته و گم شده است.⚠ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 🦋 🦋 پاسخ جن بزرگ، به سوالات سليمان‏🦋 🌻حضرت سليمان عليه‏السلام از پيامبرانى بود كه خداوند او را بر جن و انس و... مسلط نموده بود. روزى چند نفر از اصحاب خود را همراه يكى از جن‏هاى بزرگ و گردنكش فرستاد، تا چند ساعتى به ميان مردم بروند و گردش كنند و سپس بازگردند و به اصحاب فرمود: در اين سير و سياحت هر چه را از آن جن شنيديد به خاطر بسپاريد و وقتى نزد من آمدند براى من بيان كنيد. 🌿آن‏ها همراه آن جن سركش حركت كردند تا به بازار رسيدند و امور زير را از آن جن ديدند: 1 - ديدند آن جن به آسمان نگاه كرد و سپس به مردم نگريست و سرش را تكان داد. 2 - از آن جا عبور نمودند تا به خانه‏اى رسيدند. ديدند شخصى از دنيا رفته و بستگان او گريه مى‏كنند. آن جن وقتى كه آن منظره را ديد خنديد. 3 - از آن جا عبور نمودند و افرادى را ديدند كه سير را با پيمانه مى‏فروشند، ولى فلفل را با وزن (و سنجش دقيق ترازو) مى‏فروشند. آن جن با ديدن آن منظره خنديد. 4 - از آن جا عبور نمودند و به گروهى رسيدند. ديدند آن‏ها ذكر خدا مى‏گويند و به ياد خدا به سر مى‏برند، ولى گروه ديگرى در كنار آن‏ها هستند و به امور بيهوده و باطل سرگرم مى‏باشند. آن جن سرش را تكان داد و لبخند زد. ✨ياران سليمان عليه‏السلام، از اين سير و عبور بازگشتند و جريان را (در چهار مورد فوق) به سليمان عليه‏السلام گزارش دادند. سليمان عليه‏السلام آن جن را احضار كرده و از او چهار موضوع مذكور پرسيد: 1 - وقتى كه به بازار رسيدى، چرا سرت را به آسمان بلند نمودى، و سپس به زمين و مردم نگاه كردى و سرت را تكان دادى؟ جن گفت: فرشتگان را بالاى سر مردم ديدم كه اعمال آن‏ها را با شتاب مى‏نوشتند. تعجب كردم كه آن‏ها اين گونه با شتاب مى‏نويسند ولى انسان‏ها آن گونه با شتاب سرگرم (امور مادى خود) هستند. 2 - وقتى كه به خانه‏اى وارد شدى، شخصى مرده بود و حاضران گريه مى‏كردند، چرا خنديدى؟ جن گفت: خنده‏ام از اين رو بود كه آن شخص مرده، به بهشت رفت، ولى حاضران (به جاى خوشحالى) گريه مى‏كردند. 3 - چرا وقتى كه ديدى سير را با پيمانه، و فلفل را با وزن مى‏فروشند خنديدى؟ جن گفت: از اين رو كه ديدم سير را با آن همه ارزش، كه كيمياى درمان است با پيمانه مى‏فروشند، ولى فلفل را كه مايه بيمارى است با وزن دقيق به فروش مى‏رسانند! از اين رو از روى تعجب خنديدم. 4 - چرا در مورد آن دو گروه كه يكى در ياد خدا و ديگرى سرگرم لهو و امور بيهوده بودند، سر تكان دادى و خنديدى؟ 🌿جن گفت: زيرا تعجب كردم كه دو گروه، هر دو انسانند، ولى گروه اول بيدار و در ياد خدايند، اما گروه دوم غافل و سرگرم در بيهودگى هستند. کانال 👇 @Targomeh
🚫یکی نماز میخونه برا اعتبار و ریا وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ 📜(نساء142) وقتی به نماز می ایستند بیحالن و برای توجه مردم میخوانند ✅یکی تو سیاهی شب پا میشه به نماز شب أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران113) گروهی که در دل شب آیات خدا رو در سجده (و نماز) تلاوت میکنن 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh