eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
عاداً وَ ثَمُودَ وَ قَدْ تَبَيَّنَ لَكُمْ مِنْ مَساكِنِهِمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ كانُوا مُسْتَبْصِرِينَ «38عنکبوت» و (قوم) عاد و ثمود را نيز (هلاك كرديم)؛ و بى‌شك (بعضى) از خانه‌هاى مسكونى (مخروبه‌ى) آنان براى شما آشكار است؛ و شيطان اعمالشان را براى آنان زينت داد، پس آنان را از راه (خدا) باز داشت، در حالى كه (براى شناخت حقّ و باطل) بصيرت داشتند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه 2- گريز از مرگ!! 🌻در زمان حكومت حضرت سليمان عليه‏السلام، مردى ساده‏انديش، در حالى كه سخت ترسيده و وحشت كرده بود و چهره‏اش زرد و لبهايش كبود شده بود به سراى سليمان عليه‏السلام پناهنده شد و با عجز و لابه گفت: اى سليمان به من پناه بده. سليمان به او گفت: چه شده؟ 🌿 او عرض كرد: عزرائيل با خشم به من نگاه كرد. وحشت كردم، از شما تقاضاى عاجزانه دارم كه به باد فرمان بدهى كه مرا به هندوستان ببرد تا از بند عزرائيل رهايى يابم. سليمان به تقاضاى او توجه كرد. باد را فرمود تا او را شتاب بُرد سوى خاك هندوستان بر آب 🧡روز بعد، سليمان عليه‏السلام، عزرائيل را ديد و گفت: چرا به اين بينوا، با ديده خشم آلود، نگاه كردى كه از وطن، آواره و بى خانمان شد. 🌻عزرائيل گفت: خداوند فرموده بود كه من جان او را در هندوستان قبض كنم و چون او را در اين جا ديدم، از اين رو در فكر فرو رفتم و حيران شدم؛ با تعجب گفتم اگر او داراى صد پر هم باشد و به طرف هندوستان پرواز كند، به آن جا نمى‏رسد: چون به امر حق به هندوستان شدم ديدمش آن جا و جانش بِستُدم‏ به هندوستان رفتم و ديدم او آن جا است، و در نتيجه جانش را گرفتم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماشاءالله به این نفس👏 ‎🎬| تلاوتی از ‎🎙| ممدوح ابراهیم عامر ‎📖 | سوره مبارکه نمل ‎🎵| مقام رست ❥✦✺⃟🌹࿐ུ═✺⃟🌹࿐ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ > 2. ..... ادامه 🔷این تحلیل از ایمان قلبی بر آرامش اعتقادی به موضوع رابطه عقل و پیوند خورده و تا اندازه ای به نظریه ایمان گرایان ( Fideism ) نزدیک است ؛ در مقابل ، برخی از گرایان ، آرامش روانی را نیز در پرتو آرامش اعتقادی کرده اند . 🔶اهمیت آرامش در بحرانهای روحی و اجتماعی دو چندان نمایان می شود . 🔷به نمونه های از این موارد در قران اشاره شده است. 👈مادر موسی در حالات روانی که فرزند خود را از ترس کشته شدن در گهواره ای چوبی نهاده ، به رود سپرد ، فقط یاد خدا آرامبخش او بود که به یاری آن توانست این را تا سرانجام با کامیابی به پایان رساند : * و اصبح فواد امّ موسی فارغا ان کادت لتبدی به لولا ان ربطنا علی قلبها لتکون من المومنین * ( قصص ۱۰ ) 👈بنی اسرائیل هنگام از مصر در حالی که لشکریان فرعون را در پی خویش می دیدند ، فقط با سخنان موسی که با اطمینان از یاری خدا سخن می گفت ، آرامش یافتند : * فلمّا تردّا الجمعان قال اصحاب موسی انّا لقادرون * قال کلّا انّ معی ربّی سیهدین * ( شعرا ۶۱- ۶۲ ) 👈اصحاب کهف در میان مردم مشرک و توحید ستیز شهرشان ، در اثر برخورداری از آرامش الهی با شهامت تمام در برابر همه قدرت ها و جاذبه های زندگی مادی ایستاده ، شعار توحید سر دادند : * و ربطنا عنّی قلوبهم اذ قاموا فقالوا ربّنا ربّ السماوات و الارض لن تدعوا من دونه الها .... * ( کهف ۱۴ ) 👈 در تاریخ صدر اسلام نیز یاری خداوند به مسلمانان در جریان هجرت پیامبر ، جنگ بدر و حنین و صلح حدیبیه دیگر موقعیت های سخت در قالب نزول آرامش خداوند ای بر دل های مسلمانان تجلی کرد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۲ وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿٣٢﴾ و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید [که آرزویش مایه حسد و فساد است. این تفاوت ها و برتری ها لازمه زندگی دنیا و بر اساس محاسبات حکیمانه است، اما در عین حال] برای مردان از آنچه کسب کرده اند بهره ای است، و برای زنان هم از آنچه کسب کرده اند بهره ای است. و [با کمک تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهید، یقیناً خدا همواره به همه چیز داناست. (۳۲) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٣٢) شأن نزول: در مورد نزول اين آيه چنين نقل شده كه: امّ سلمه (يكى از همسران پيامبر) به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كرد: «چرا مردان به جهاد مى‌روند و زنان جهاد نمى‌كنند؟ و چرا براى ما نصف ميراث آنها مقرر شده؟ اى كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنها به جهاد مى‌رفتيم، و موقعيت اجتماعى آنها را داشتيم» . آيه نازل گرديد و به اين سؤالات و مانند آن پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 394 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: تفاوت سهم ارث مردان و زنان براى جمعى از مسلمانان به صورت يك سؤال درآمده بود، آنها گويا توجه نداشتند كه اين تفاوت به خاطر آن است كه هزينۀ زندگى، عموما بر دوش مردان مى‌باشد، و زنان از آن معافند، به علاوه هزينۀ خود آنها نيز بر دوش مردان است، و همان طور كه سابقا اشاره شد سهميۀ زنان عملا دو برابر مردان خواهد بود، لذا آيۀ شريفه مى‌گويد: «برتريهايى را كه خداوند براى بعضى از شما نسبت به بعضى ديگر قائل شده هرگز آرزو نكنيد» (وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ) . زيرا اين تفاوتها هر كدام اسرارى دارد كه از شما پوشيده و پنهان است. البته نبايد اشتباه كرد كه آيه اشاره به تفاوتهاى واقعى و طبيعى مى‌كند نه تفاوتهاى ساختگى كه بر اثر «استعمار» و «استثمار» طبقاتى به وجود مى‌آيد. لذا بلافاصله مى‌فرمايد: «مردان و زنان هر كدام بهره‌اى از كوششها و تلاشها و موقعيت خود دارند» (لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ) . خواه موقعيت طبيعى باشد (مانند تفاوت دو جنس مرد و زن با يكديگر) و يا تفاوت به خاطر تلاشها و كوششهاى اختيارى. سپس مى‌فرمايد: «به جاى آرزو كردن اين گونه تفاوتها، از فضل خدا و لطف و كرم او تمنا كنيد كه به شما از نعمتهاى مختلف و موقعيتها و پاداشهاى نيك ارزانى دارد» (وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ) . و در نتيجه افرادى خوشبخت و سعادتمند باشيد. و در پايان مى‌فرمايد: «چون خداوند به همه چيز داناست» (إِنَّ اللّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً) . و مى‌داند براى نظام اجتماعى چه تفاوتهايى از نظر طبيعى و يا حقوقى لازم است، و نيز از اسرار درون مردم باخبر است و مى‌داند چه افرادى آرزوهاى نادرست در دل مى‌پرورانند و چه افرادى به آنچه مثبت و سازنده است مى‌انديشند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 395 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَى‏ءٍ عَلِيما ً 🍀 ترجمه: و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نكنید. براى مردان از آنچه کسب کرده اند بهره ‏و نصيبى است و براى زنان نیز از آنچه كسب كرده ‏اند بهره‏ و نصیبی است و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، قطعاً خداوند همواره بر همه چیز داناست. 🌷 : آرزو نکنید 🌷 : مردان 🌷 : زنان 🌷 : بخواهيد 🌷 : دانا 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. انسان ها و عالم را متفاوت آفريد و اين تفاوت ها بايد باشد. علاقه ها، استعدادها ، ظرفيت ها ، هدف ها و ...متفاوت است و زیبایی های در همین تفاوت ها است. میوه ها، طعم های مختلف دارند. گل ها، رنگارنگ و عطرهای مختلف دارند و همین تفاوت هاست که میوه ها و گل ها را خواستنی می سازد. تفاوت های بین عالم و تمام موجودات و تفاوت های بین انسان ها همگی بر اساس و دانایی و خداوند است. بعضی انسان ها زن هستند بعضی انسان ها مرد هستند این و بودن بر اساس علم و حکمت خداوند است. 🌸 اگر به بعضی انسان ها ثروت و شهرت و جایگاه و نعمتی داد از روی حسادت به آنها نگاه نکنیم. و اگر به عده ای ثروت نداد در عوض آن نعمت های دیگری داد ک شاید همین سبب رشد آنها می شود زیرا باعث می شود آنها به تلاش بیفتند و کوشش کنند تا زمانی به جایگاهی برسند. اگر به بیشتر انسان های موفق و ثروتمند در جهان نگاه کنیم خواهیم فهمید که زمانی فقیر بودند و همین باعث شد به تلاش و کوشش بیفتند و به هدف خود برسند. پس هیچ گاه از روی و مال و ثروت و جایگاه دیگران را آرزو نکنید زیرا ممکن است آدمی را به گناه بیندازد. 🌸 این تفاوت ها بر اساس حکمت است. لذا می فرماید: و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض: و آنچه را که سبب برتری بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده آرزو نکنید. سپس در ادامه می فرماید: للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنسآء نصيب مما اكتسبن: براى مردان از آنچه کسب کرده اند بهره و نصیبی است و برای زنان نیز از آنچه کسب کرده اند بهره و نصیبی است. و به جای آرزو کردن و حسادت ثروت و داشته های دیگران از بخواهیم که از فضل و بخشش خود به ما بدهد. راه رسیدن به هر هدفی دو چیز است یکی و و دومی که می فرماید: و اسئلوا الله من فضله إن الله کان بکل شیء عليما: و از فضل خداوند بخواهيد، قطعاً خداوند همواره بر همه چیز داناست. 🔹 پيام های آیه 32 سوره نساء 🔹 ✅ به داده ‏هاى الهى راضى باشیم و حسودانه، آرزوى برتری هاى دیگران را نداشته باشیم. ✅ در مسایل اقتصادى و اخلاقى به هم آمیخته است. ✅ تبعیض‏ ها و برترى‏ هاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترى ‏هاى خداداد، جداست. ✅ هر یک از و ، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند. ✅ به جاى تمنّاى آنچه دیگران دارند، در پى كسب و باشیم. ✅ هم ، هم . ✅ به جاى چشمداشت به داشته‏ هاى دیگران به فضل و لطف چشم داشته باشید. ✅ به خصلت ‏ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران ✅ اگر ، چیزى به كسى داد یا از او گرفت، حكیمانه و آگاهانه است. ✅ ایمان به علم سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری: 📖 سوره مبارکه فاطر ( آیه ۱۳) ✍نابینا بودن شیخ موجب شده تا کمتر اسیر زرق و برق مجلس شود و ارتباط قلبی بهتری با خالق یکتا و فضای آیات قرآن کریم پیدا کند.معنویت، خشوع و احساس در این فراز تصویری قابل توجه است. ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
❤️- پناه بردن از نفس وسوسه گر به خدا : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ(الناس/1) بگو: پناه مي‌برم به پروردگار مردم، مَلِكِ النَّاسِ(الناس/2) به مالک و حاکم مردم، إِلَهِ النَّاسِ(الناس/3) به (خدا و) معبود مردم، مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ(الناس/4) از شر وسوسه‌گر پنهانکار، 🔹یکی از دشمن های انسان در مسیر تعالی حسد است . در حدیثی پیامبر صلوات الله علیه می فرمایند : خدایا از بخل به تو پناه می برم و از جبن و بزدلی به تو پناه می برم . به تو پناه می برم از اینکه به فرو ترین مایه های زندگی ( روزهای پیری و فرتوتی ) برگردم.و به تو پناه می برم از فتنه گری های دنیا.خدایا از عذاب قبر به تو پناه می برم . خداوند در قران از دشمن انسان سخن می گوید و برای در امان بودن از این دشمن پناه بردن به خدا را مطرح می کند : 👈۱- پناه بردن از شر شیطان به خدا :  وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّياطِينِ(المؤمنون/97) و بگو: «پروردگارا! از وسوسه‌هاي شياطين به تو پناه مي‌برم! وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يحْضُرُونِ(المؤمنون/98) و از اينکه آنان نزد من حاضر شوند (نيز) -اي پروردگار من- به تو پناه مي‌برم!»   👈۲- پناه بردن از شرانسان متکبر  : وَقَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لَا يؤْمِنُ بِيوْمِ الْحِسَابِ(غافر/27) موسي گفت: «من به پروردگارم و پروردگار شما پناه مي‌برم از هر متکبري که به روز حساب ايمان نمي‌آورد!»   👈۳- پناه بردن از شر انچه خداوند آفرید : (مثل غرایز، شهوات و خواسته های نفسانی که اگر در مسیر خود قرار نگیرند انسان را از مسیر قرب الی الله دور می کند ) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ(الفلق/1) بگو: پناه مي‌برم به پروردگار سپيده صبح، مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ(الفلق/2) از شر تمام آنچه آفريده است؛ وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ(الفلق/3) و از شر هر موجود شرور هنگامي که شبانه وارد مي‌شود. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 چرخه زندگی و تکامل در چهار مرحله مراحل رشد پروانه مانند حشرات دیگر دارای چهار مرحله مشخص که شامل: تخم، لارو که مرحله نوزادی است و شفیره و حشره بالغ می باشد.. ♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » (طه - 50) 🍃 (ع) گفت: « ما همان کسی است که به هر را او بوده داده؛ سپس کرده است!» (طه - 50 ) کانال 👇 @Targomeh
❗⛔وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ ۖ وَمَا نَرَىٰ مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ ۚ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنْكُمْ مَا كُنْتُمْ تَزْعُمُون⛔❗ سورة الأنعام، الآية ٩٤ ⚠و [لحظه ورود به جهان دیگر به آنان خطاب می شود:] همان گونه که شما را نخستین بار [در رحم مادر تنها و دست خالی از همه چیز] آفریدیم، اکنون هم تنها به نزد ما آمدید، و آنچه را در دنیا به شما داده بودیم پشت سر گذاشته و همه را از دست دادید، و شفیعانتان را که [در ربوبیّت و عبادت ما] شریک می پنداشتید، همراه شما نمی بینیم، یقیناً پیوندهای شما [با همه چیز] بریده، و آنچه را شریکان خدا گمان می کردید از دستتان رفته و گم شده است.⚠ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 🦋 🦋 پاسخ جن بزرگ، به سوالات سليمان‏🦋 🌻حضرت سليمان عليه‏السلام از پيامبرانى بود كه خداوند او را بر جن و انس و... مسلط نموده بود. روزى چند نفر از اصحاب خود را همراه يكى از جن‏هاى بزرگ و گردنكش فرستاد، تا چند ساعتى به ميان مردم بروند و گردش كنند و سپس بازگردند و به اصحاب فرمود: در اين سير و سياحت هر چه را از آن جن شنيديد به خاطر بسپاريد و وقتى نزد من آمدند براى من بيان كنيد. 🌿آن‏ها همراه آن جن سركش حركت كردند تا به بازار رسيدند و امور زير را از آن جن ديدند: 1 - ديدند آن جن به آسمان نگاه كرد و سپس به مردم نگريست و سرش را تكان داد. 2 - از آن جا عبور نمودند تا به خانه‏اى رسيدند. ديدند شخصى از دنيا رفته و بستگان او گريه مى‏كنند. آن جن وقتى كه آن منظره را ديد خنديد. 3 - از آن جا عبور نمودند و افرادى را ديدند كه سير را با پيمانه مى‏فروشند، ولى فلفل را با وزن (و سنجش دقيق ترازو) مى‏فروشند. آن جن با ديدن آن منظره خنديد. 4 - از آن جا عبور نمودند و به گروهى رسيدند. ديدند آن‏ها ذكر خدا مى‏گويند و به ياد خدا به سر مى‏برند، ولى گروه ديگرى در كنار آن‏ها هستند و به امور بيهوده و باطل سرگرم مى‏باشند. آن جن سرش را تكان داد و لبخند زد. ✨ياران سليمان عليه‏السلام، از اين سير و عبور بازگشتند و جريان را (در چهار مورد فوق) به سليمان عليه‏السلام گزارش دادند. سليمان عليه‏السلام آن جن را احضار كرده و از او چهار موضوع مذكور پرسيد: 1 - وقتى كه به بازار رسيدى، چرا سرت را به آسمان بلند نمودى، و سپس به زمين و مردم نگاه كردى و سرت را تكان دادى؟ جن گفت: فرشتگان را بالاى سر مردم ديدم كه اعمال آن‏ها را با شتاب مى‏نوشتند. تعجب كردم كه آن‏ها اين گونه با شتاب مى‏نويسند ولى انسان‏ها آن گونه با شتاب سرگرم (امور مادى خود) هستند. 2 - وقتى كه به خانه‏اى وارد شدى، شخصى مرده بود و حاضران گريه مى‏كردند، چرا خنديدى؟ جن گفت: خنده‏ام از اين رو بود كه آن شخص مرده، به بهشت رفت، ولى حاضران (به جاى خوشحالى) گريه مى‏كردند. 3 - چرا وقتى كه ديدى سير را با پيمانه، و فلفل را با وزن مى‏فروشند خنديدى؟ جن گفت: از اين رو كه ديدم سير را با آن همه ارزش، كه كيمياى درمان است با پيمانه مى‏فروشند، ولى فلفل را كه مايه بيمارى است با وزن دقيق به فروش مى‏رسانند! از اين رو از روى تعجب خنديدم. 4 - چرا در مورد آن دو گروه كه يكى در ياد خدا و ديگرى سرگرم لهو و امور بيهوده بودند، سر تكان دادى و خنديدى؟ 🌿جن گفت: زيرا تعجب كردم كه دو گروه، هر دو انسانند، ولى گروه اول بيدار و در ياد خدايند، اما گروه دوم غافل و سرگرم در بيهودگى هستند. کانال 👇 @Targomeh
🚫یکی نماز میخونه برا اعتبار و ریا وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ 📜(نساء142) وقتی به نماز می ایستند بیحالن و برای توجه مردم میخوانند ✅یکی تو سیاهی شب پا میشه به نماز شب أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ(آل عمران113) گروهی که در دل شب آیات خدا رو در سجده (و نماز) تلاوت میکنن 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نحوه‌ی برخورد قرآن با فرهنگِ زمانه ✅ فرهنگ زمانه، عبارت است از مجموعه آداب، رسوم و عقاید و ... مردم هر عصر که در اینجا مقصود فرهنگ عرب جاهلی عصر نزول قرآن است. جاهلیت به دوره و فرهنگ عرب پیش از اسلام که شرک و بت پرستی بر آن غلبه داشته است، اطلاق می‌گردد. البته گاه، رسم‌های نیک و اخلاق حسنه و اندیشه توحیدی که آیین حنیف نامیده شده است، در بطن این فرهنگ جای داشته است. 🔹در قرآن کریم، چهار بار کلمه جاهلیت به کار رفته است، در سوره‌های آل عمران/۱۵۴، مائده/۵۰، احزاب/۳۳، فتح/۲۶. جز این موارد، در قرآن، بارها به بعضی از عقاید و احکام و نیز اخلاق رذیله جاهلیت اشاره شده است. مبانی برخورد قرآن با فرهنگ زمانه را می‌توان در حقانیت قرآن، هدایت‌گری آن، همراهی با علم، اعجاز و تحدی در آیات قرآنی، انسجام با فطرت، وحی خالص بودن، تأثیر نداشتن امّی بودن پیامبر(ص)، امانت داری و صداقت حاملان وحی، عقلانی بودن آن، خاتمیت قرآن و جاودانگی پیام آن و ... جستجو کرد. 🔸معقول آن است که پیام وحی گرچه جاودانه و جهانی است ولی باید با محیط نزول و زمان آن رابطه داشته باشد تا بتواند امّتی نمونه تربیت کند.(ابراهیم/۴) آیات قرآن بر حق استوار است، پس هر جا باطلی باشد، جای درگیری و ارشاد و هر کجا حقی بود، جای همدلی و انسجام است و هر کجا، حق و باطل در هم آمیزند، جای فصل و اصلاح است. به نمونه‌هایی از برخورد قرآن اشاره می‌کنم: ▫️قرآن کریم؛ بت‌پرستی، شرک و شراب خواری و ... را به کلی نفی کرد.(مائده/۳،انعام/۱۳۶، احزاب/۴و۳۷، مجادله/۲، تکویر/۸) ▫️حرمت جنگ در ماه حرام را پذیرفت(توبه/۳۶) ▫️اعمال حج را اصلاح کرد(حج/۲۷، بقره/۱۹۶، توبه/۳، آل عمران/۹۷، بقره/۱۸۹) ▫️دادوستد را تأیید کرد، ولی ربا و کم‌فروشی را ممنوع ساخت (بقره/۲۷۵) ▫️با مسأله تثلیث و خدا انگاری مسیح(ع) و خرافات و انحرافات و تحریفات یهودیان برخورد کرد(در چند سوره ابتدایی قرآن) ⬅️ لذا نباید گمان شود که بواسطه فرهنگ زمانه، قرآن از آنها متأثّر شده و یا احیاناً در آن، باطل راه یافته است و این مسأله، حقانیت قرآن را نشان می‌دهد. کانال 👇 @Targomeh
🔴 پندارهای باطل ✅ قرآن کریم، معارف خود را با برهان و استدلال بیان می‌کند و ما را به تفکر و تعقل در نظام هستی دعوت می‌نماید و از پندارهای باطل برحذر می‌دارد. به نمونه‌هایی از پندارها و تصورات باطل که در قرآن آمده، اشاره می‌کنم. 🔹با مراجعه به قرآن می‌توانید موارد دیگری در این خصوص بیابید. البته به جز واژه «حسب»، واژه‌های «ظن» و «زعم» و ... با این موضوع بی‌ارتباط نیست. ▪️بیهوده بودن آفرینش انسان 🔸افحسبتم انّما خلقناکم عبثا(مؤمنون/۱۱۵) ▪️ندیدن خداوند 🔸ایحسب ان لم یره احد(بلد/۷) ▪️عدم قدرت الاهی 🔸ایحسب الذین یعملون السیئات ان یسبقونا(عنکبوت/۴) ▪️امتحان نشدن در دنیا 🔸احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لا یفتنون(عنکبوت/۲) ▪️جاوید ماندن در دنیا 🔸یحسب انّ ماله اخلده(همزه/۳) ▪️افشا نشدن 🔸ام حسب الذین فی قلوبهم مرض ان لن یخرج الله اضغانهم (محمد/۲۹) ▪️یکسان بودن نیکوکاران با گناهکاران 🔸ام حسب الذین اجترحوا السیئات ان نجعلهم کالذین آمنوا و عملواالصالحات(جاثیه/۲۱) ▪️وحدت منافقین 🔸تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتّی(حشر/۱۴) ▪️خوب دانستن اعمال خویشتن 🔸هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انّهم یحسنون صنعا(کهف/۱۰۴) ▪️خیر بودن مهلت خداوند 🔸ولا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم(آل‌عمران/۷۸) ▪️پیروی از شیطان و هدایت یافتن 🔸انهم اتخذوا الشیطان اولیاء من دون الله و یحسبون انهم مهتدون(اعراف/۳۰) ▪️زنده نبودن شهیدان 🔸ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا(آل‌عمران/۱۶۹) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اونا که چشم دیدن اسلام و حکومت اسلامی رو ندارن 💰💷خیلی پول خرج میکنن تا جلوی دین واستن اما قرآن میگه حسرت این پولا تو دلشون میمونه 👇👇 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ (انفال36) اهل کفر پول خرج میکنن تا مانع دین خدا بشن خرج میکنن اما بعدش حسرت میشه براشون و شکست خواهند خورد ✍خدا وعده ی شکست به دشمن داده 🥀🖤🥀🖤🥀🖤🥀 کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى‏ مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى‏ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ‏ (آل‌عمران/۱۷۹) 🔹خداوند بر آن نیست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستید رها كند، مگر اینكه (با پیش آوردن آزمایش هاى پى در پى،) ناپاک را از پاک جدا كند. و خداوند بر آن نیست كه شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مى‌گزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه كنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود. 🔸این آیه، آخرین آیه درباره‌ى جنگ اُحد است كه مى‌فرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كس ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست‌ها و پیروزى‌ها، براى شناخته شدن نهان انسان‌هاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسان‌ها بودند و مى‌خواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مى‌فرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایش‌هاى تدریجى صورت مى‌گیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله‌ى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى‌شود. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️خداوند، كفّار را به حال خود رها مى‌كند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى‌كند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین» ▫️جداسازى پاک از پلید، از سنّت‌هاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب» ▫️ایمان و كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما كان اللَّه لیطلعكم على الغیب» ▫️زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى‌كند. «و ما كان اللّه لیطلعكم على الغیب» ▫️علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهره‌اى داده است. «لیطلعكم» ▫️هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مى‌كند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله» ▫️درجات انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء» ▫️خداوند علم غیب را به كسانى مى‌دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله» ▫️ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا» ▫️طیب و پاكى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیزالخبیث من الطیّب» جداكردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ > 👈3. 🔷 برخى در این جهان از طبیعتى آرام بخش برخوردارند. 🌙خداوند، را بخش: « هُوَالَّذى جَعَلَ لَکُم اللَّیلَ لِتَسکُنوا فِیه »( یونس ۶۷ ؛ نمل ۸۶ ؛ قصص ۷۳ ؛ غافر ۶۱ ) 🌞و جهت رهایی از تلاشهای : * و جعلنا اللّیل لباسا * و جعلنا النّهار معاشا * ( نبا ۱۰ و ۱۱ ) 🛌 و را مایه آسودگی و : * و هو الّذی جعل لکم اللّیل لباسا و الیوم سباتا * ( فرقان ۴۷ ؛ نبا ۹ ) قرار داده است . 🔶 آرامش حاصل از شب به حالت ویژه نظام عصبی انسان نیز ارتباط داشته ، واقعیتی به شمار می رود : * من اله غیر الله یاتیکم بلیل تسکنون فیه * ( قصص۷۲ ) 🧕👨‍⚖خداوند برای از نوع خویش آفریده : * هو الّذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لتسکن الیها * ( اعراف ۱۸۹ ) و میان آنها و مودّت پدید آورد و بدین وسیله هر یک را بخش دیگری قرار داد : * و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّه و رحمه * ( روم ۲۱ ) 🏡 نیز محلی برای آسایش و جسم و روح آدمی است : * والله جعل لکم من بیوتکم سکنا * ( نحل ۸۰ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۳ وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ ۚ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا ﴿٣٣﴾ و برای هر کسی از آنچه به جای گذاشته وارثانی قرار داده ایم، که از میراث پدر و مادر و خویشاوندان ارث ببرند و کسانی که با آنان پیمان [ازدواج یا پیمان های شرعی و عرفی] بسته اید؛ پس سهم ارث آنان را بدهید؛ یقیناً خدا بر همه چیز گواه است. (۳۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا