eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹و من اوفی بعهده من الله؛ 🔸از خدا وفادار تر به عهدش کیست؟ 📚سوره - 11 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دور از گناه باش! ✍در صحرا هیزم های بزرگ را با هیزم های کوچک و ریز روشن می کنند. گناهان بزرگ هم با گناهان کوچک شروع می شوند. به همین خاطر است که روی گناهان ریز و کوچک حساسیت نشان داده و می گوید: اگر به سراغ شرّ و شرارت بروید هر چند کم و ناچیز نتیجه آن را خواهید دید: 🔹مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَةٍ شَرّاً یَرَه؛ 🔸و هر كه هموزن ذرّه‏ اى بدى كند [نتيجه‏] آن را خواهد ديد. کانال 👇 @Targomeh
📚 طبق آیه 65 سوره ✅آدم باید راه درست رو انتخاب کنه، و نگران حرف مردم نباشه قدرت و عزت دست خداست از خودش بخواه! کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☄آیا حیوانات هم روز قیامت محشور می شوند؟ ✍آیاتی در اشاره به حشر حیوانات دارد از جمله: ✅الف ـ "ما من دابة فی الارض ولا طائر یطیر بجناحیه الاّ امثالکم ما فرطنا فی الکتاب من شیء ثم الی ربّهم یحشرون" 🔰هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر این که امت هایی مانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فرو گذار نکردیم، سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می شوند. ✅ب ـ "و اذالوحوش حشرت" 🔰وحوش جمع وحش است و وحش حیوانی است که هرگز با انسان‌ها انس نمی گیرد. ظاهر آیه از این جهت که در سیاق آیات توصیف کننده قیامت قرار دارد بیانگر این است که حیوانات وحشی هم در روز قیامت مانند انسان‌ها محشور خواهند شد اما این که پس از محشور شدن چه وضعی خواهند داشت و سرانجام کارشان چه خواهد شد در کلام خدای تعالی و روایات معتبر چیزی نیامده است. ♻️حال باید دید ملاک حشر و بازگشت انسان به سوی خدا چیست؟ و آیا همان ملاک در حیوانات نیز وجود دارد؟ 🔆ملاک حشر در انسان جز نوعی از زندگی ارادی و شعوری نیست، ملاک سعادت تنها همان داشتن شعور و فطرت انسانی است که به کمک پیامبران راه مشروعی از اعتقاد و عمل را به روی او باز می کند و انسان آن راه را می پیماید. با تفکر عمیق در مراحل زندگی حیوانات و در نظر گرفتن حالات مختلفی که هر نوع از حیوانات در مسیر زندگی به خود می‌گیرند روشن می‌شود که حیوانات هم مانند انسان دارای آرا و عقاید فردی و اجتماعی‌اند و حرکات و سکناتی که در راه بقا و جلوگیری از نابود شدن از خود نشان می‌دهند همه بر مبنای آن عقاید است، حیوانات نیز مانند آدمیان تا اندازه‌ای از موهبت اختیار برخوردارند و نیز دارای سطحی از فهم و شعوراند، فرض کنید حیوانی نزدیک مزرعه شما می‌آید، شما چوبی را بلند می‌کنید او فرار می‌کند، این فرار یعنی انتخاب کتک نخوردن بر سیر شدن، این انتخاب است گرچه بی شک به درجه قوت انتخاب انسان نیست و می‌توان گفت، انتخابی نیمه آگاهانه است، هر چند همه انسان نیز کارهای خودشان را با اختیار آگاهانه انجام نمی‌دهند و برخی از انتخاب‌ها همانند فرار حیوان است. 🔅به هر حال نمی توان ادعای قاطع کرد که حیوانات اختیاری ندارند زیرا به همان اندازه درک و شهور می توانند اختیار داشته باشند و در روایات نیز می‌توان مطالبی را یافت که برخی از آن‌ها تکلیف دارند. در روایتی آمده است که بزی که به بز دیگر شاخ زده است در قیامت قصاص می‌شود. در هر صورت در این که حیوانات محشور می‌شوند بحثی نیست ولی در این که به بهشت و جهنم می‌روند در آیات و روایات تا آن جا که ما اطلاع داریم از آن بحثی نشده است. 📚انعام آیة 38. 📚تکویر (81) آیة 5. 📚تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 715 کانال 👇 @Targomeh
_خداوند راه هدایت را به شما نشان داده، دیگر انتخاب با شماست... که شاکر باشید یا ناسپاس! 📚سوره - 3 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهار عامل ما را 🔥‍ جهنـمی 🔥‍ کرد در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد ٬ که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬ یکی از آن صحنه ها که در سوره آمده این است که: اهل بهشت از مجرمان می پرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟ ⚫️ آنها می گویند : ۴ عامل : ۱ - « لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ » ٬ پای بند به نماز نبودیم . ۲ - « لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ » به گرسنگان اعتنا نمی کردیم. ۳ - « کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ » ٬ ما در جامعه فاسد هضم شدیم . ۴ - « کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین » ٬ قیامت را هم نمی پذیرفتیم. 📚 قصص الصلاة - ص ۱۸۹ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ۴۴: وَأَنذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُواْ رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَي أَجَلٍ قَرِيبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَكُونُواْ أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَكُم مِّن زَوَالٍ ⚡️ترجمه : و مردم را نسبت به روزى كه عذاب به سراغشان خواهد آمد هشدار ده. پس كسانى كه ظلم كرده اند، خواهند گفت: پروردگارا! ما را تا مدّت كوتاهى مهلت ده، تا دعوت تو را اجابت نماييم و از پيامبران پيروى كنيم (به آنان گفته مى شود) آيا شما نبوديد كه پيش از اين سوگند ياد مى كرديد كه هرگز براى شما زوال و فنايى نيست؟ 💥توضیح : مجرمان روزى پشيمان مى شوند، امّا فرصت هاى از دست رفته باز نمى گردد. 🍁هنگام نزول عذاب الهى، راه فرار وتوبه بسته مى شود. کانال 👇 @Targomeh
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂 قدردان الطاف الهی باشید. 🍂 🔶إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ⚡️ ترجمه : همانا ما به تو خير كثير عطا كرديم. پس براى پروردگارت نماز بگزار و (شتر) قربانى كن. همانا دشمن تو بى نسل و ابتر است. 💥نعمت ها حتّى براى پيامبر اسلام مسئوليّت آور است. ❌وقتی لطف ویژه ای از جانب خدا می رسد، باید شکر ویژه ای هم انجام شود. ✅برای سپاسگزاری از الطاف الهی، هم باید کار معنوی انجام داد (صَلِّ) و هم کار مادی (وَانْحَرْ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 ◀️ 🌼این واژه از ریشه « ا ـ م ـ م » به معناى و ، اشتقاق یافته و در همه کاربردهاى گوناگون آن، نامى براى کس یا چیزى است که به سویش توجه شده و به نحوى از آن مى‌کنند . 🌴 واژه در معانى گوناگونی همچون : جاده ، ریسمان بنایی ، رهبر و گروهی از مردم به کار رفته است . 🌼 برخی واژه پژوهان در مقام شمارش کاربردهای مختلف این واژه به ۵ معنای اشاره کرده‌اند : رهبر ، دفتر اعمال آدمیان ، لوح محفوظ ، کتاب تورات ، راه اصلی و مرکزی . 🌴واژه از ریشه به معنای کشف و ظهور اشتقاق یافته و با به معنای تفاوت و به معنای وصل و فراق هم ریشه است . 🌼 پیوند این سه مفهوم را اینگونه گفته اند که کشف و ظهور هر شیء معمولاً از طریق تفاوت و تشابه آن شیء با دیگر اشیا حاصل می شود . 🌴دو واژه و هم معناست ؛ اما از تاکید بیشتری برخوردار بوده و افزون بر ظهور و انکشاف ، از حالت و کاشفیت برای دیگر اشیاء نیز برخوردار است ، به همین سبب گاه تنها از نخست لحاظ شده و به صورت لازمی به کار میرود و گاه به حیث دوم آن نیز توجه شده و به صورت به کار می رود . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۰ وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا ﴿١٤٠﴾ البته خدا [این فرمان را] در قرآن بر شما نازل کرده است که چون بشنوید گروهی آیات خدا را مورد انکار و استهزا قرار می دهند، با آنان ننشینید تا در سخنی دیگر درآیند، [اگر بنشینید] شما هم [در به دوش کشیدن بار گناه انکار و استهزا] مانند آنان خواهید بود؛ یقیناً خدا همه منافقان و کافران را در دوزخ گرد خواهد آورد. (۱۴۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٤٠) شأن نزول- از ابن عباس نقل شده كه: جمعى از منافقان در جلسات دانشمندان يهود مى‌نشستند، جلساتى كه در آن نسبت به آيات قرآن استهزاء مى‌شد، آيه نازل گشت و عاقبت شوم اين عمل را روشن ساخت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 465 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: در مجلس گناه ننشينيد- در سورۀ انعام آيۀ ٦٨ صريحا به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داده است كه: «اگر مشاهده كنى كسانى نسبت به آيات قرآن استهزاء مى‌كنند و سخنان ناروا مى‌گويند، از آنها اعراض كن» . اين آيه بار ديگر اين حكم اسلامى را تأكيد مى‌كند و به مسلمانان هشدار مى‌دهد كه: «در قرآن به شما قبلا دستور داده شده كه هنگامى بشنويد افرادى نسبت به آيات قرآن كفر مى‌ورزند و استهزاء مى‌كنند با آنها ننشينيد تا از اين كار صرف نظر كرده، به مسائل ديگرى بپردازند» (وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ) . سپس نتيجۀ اين كار را چنين بيان مى‌كند كه: «اگر شما در اين گونه مجالس شركت كرديد همانند آنها خواهيد بود» و سرنوشتتان، سرنوشت آنهاست (إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ) . باز براى تأكيد اين مطلب اضافه مى‌كند شركت در اين گونه جلسات نشانۀ روح نفاق است «و خداوند همۀ منافقان و كافران را در دوزخ جمع مى‌كند» (إِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 465 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتاَبِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ ءايَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إذاً مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُناَفِقِينَ وَالْكاَفِرينَ فِى جَهَنَّمَ جَمِيعا 🍀 ترجمه: همانا خداوند در کتاب (قرآن) بر شما نازل كرده است كه هرگاه شنیدید آیات خدا مورد كفر یا تمسخر قرار مى گیرد با آنان، همنشینى نكنید تا به سخن دیگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهید بود. همانا خداوند همه ى منافقان و كافران را در جهنم جمع مى كند. 🌷 : هر گاه شنیدید 🌷 : مورد تمسخر قرار می گیرد 🌷 : همنشينی نکنید 🌷 : مشغول شوند 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. از ابن عباس نقل شده كه: جمعى از منافقان در جلسات علماى يهود مى‌ نشستند، جلساتى كه در آن نسبت به آيات قرآن استهزاء می شد. آيه 140 سوره نساء نازل شد و عاقبت شوم اين عمل را روشن ساخت. 🌸 در سوره انعام آيه 68 صريحاً به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داده است كه: اگر مشاهده كنى كسانى نسبت به آيات استهزاء مى ‌كنند و سخنان ناروا مى‌ گويند، از آنها اعراض كن اين آيه بار ديگر اين حكم اسلامى را تأكيد می کند و به هشدار مى‌دهد كه: وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ: همانا خداوند در کتاب قرآن بر شما نازل کرده است که هر گاه شنیدید آیات خدا مورد کفر یا تمسخر قرار می گیرد با آنان ، همنشینى نکنید تا به سخن دیگری مشغول شوند. 🌸 چهارمین سوره قرآن است و سوره انعام ششمین سوره قرآن است ولی از لحاظ ترتیب نزول سوره انعام زودتر از سوره نساء نازل شده است. سوره انعام از لحاظ ترتیب نزول سوره 55 است و سوره نساء از لحاظ ترتيب نزول سوره 92 است. به اين خاطر در این آیه، موضوع آیه 68 سوره انعام را تأکید کرده است. سپس نتيجه اين كار را چنين بيان مى ‌كند كه اگر شما در اين گونه شركت كرديد همانند آنها خواهيد بود و سرنوشت شما مانند سرنوشت آنها خواهد بود که می فرماید: إنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ: و گرنه شما هم مانند آنها خواهید بود. شركت در اين گونه جلسات نشانه روح است. و در پایان آیه می فرماید: إِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً: همانا خداوند همه منافقان و کافران را در جهنم جمع می کند. 🔹پيام های آیه 140 سوره نساء 🔹 ✅ ، در برابر گفته هاى ناحقّ دیگران نباید بى تفاوت باشد. ✅ نشستن و سكوت در جلسه گناه، گناه است. ✅ یا محیط را عوض كنید، یا از آن محیط خارج شوید. ✅ تنها گناه نكردن و مستقیم بودن كافى نیست، باید بساط را به هم زد و جلو انحراف دیگران را هم گرفت. ✅ به بهانه و عنوان آزادى بیان، خوش اخلاقى، مدارا، حیا، مردم دارى، و امثال این ها، نباید در مقابل تمسخر دین کرد. ✅ تعصّب و غیرت دینى و موضع گیرى و برخورد شرط ایمان واقعى است. ✅ تشویق و تقویت و استهزاى دین، به هر نحو كه باشد هرچند به صورت سیاهى لشكر حرام است. ✅ شرط همنشینی با دیگران، آن است كه ضرر فكرى و مكتبى نداشته باشد. ✅ كسى كه راضى به دیگران باشد، شریک گناه است. ✅ سكوت در برابر یاوه گویى هاى كفّار، نوعى است. ✅ همنشینى هاى ، جزاى همنشینى هاى دنیوى است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋گزارش معبد🦋 🌻 خبر حركت ارتش اسلام به لشكر دشمن رسيد، به خصوص كه شنيدند حتى مجروحين مسلمان همراه لشكرند، همين خبر كه حاكى از نهايت مقاومت مسلمانان بود، دشمن را به وحشت انداخت. 🌱در اين بين معبد خزاعى كه يكى از مشركان بود و از مدينه به سوى مكه مى‏رفت، در سرزمين روحاء به لشكر ابوسفيان رسيد، ابوسفيان در مورد چگونگى لشگر اسلام از او سؤال كرد، او گفت: محمد صلى الله عليه و آله و سلم را ديدم با لشكرى بسيار كه تا كنون، همانند آن را نديده بودم، در تعقيب شما هستند و به سرعت پيش مى‏آيند. ابوسفيان با نگرانى و اضطراب گفت: چه ميگويى؟ ما آن‏ها را كشتيم و تار و مار كرديم... 🌻معبد گفت: من نمى‏دانم شما چه كرديد؟ همين قدر مى‏دانم كه لشكر عظيمى در تعقيب شما است. 🌱در اين وقت، لشكر دشمن تصميم قاطع گرفت كه عقب‏نشينى كند و به دنبال اين تصميم به سوى مكه گريخت. 🦋اسير گرفتن على عليه‏السلام در حالت سخت!🦋 🌻چنان كه گفتيم: براى آن كه دشمنان در راه بر نگردند، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دستور داد كه مسلمانان، حتى مجروحين، دشمن را تعقيب كنند، و آن‏ها را از بازگشت، منصرف سازند و اين خروج مسلمانان مانورى بود كه رعب و وحشتى در دشمن ايجاد كرد. 🌱على عليه‏السلام با اين كه بدن مباركش يكپارچه زخم بود تا حمراء الاسد (هشت ميلى مدينه) دشمن را تعقيب كرد، و چند روز در آن جا ماند، و هنگام مراجعت دو نفر از سرشناسان دشمن به نام‏هاى: معاوية بن مغيره اموى و ابوعزه جُمَحى را به اسارت گرفت و به مدينه آورد. 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم حكم اعدام ابوعزه را صادر كرد، زيرا او در جنگ بدر، اسير مسلمانان شده بود و عهد و پيمان داده بود كه اگر آزاد شود، ديگر به جنگ مسلمانان نيايد، و با اين شرط، آزاد شده بود، ولى بر خلاف پيمان، در جنگ احد براى سركوبى مسلمانان، شركت كرد. 🌱او پس از اين حكم، به گريه و زارى افتاد و التماس كرد و رهايش كردند، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: لا يُلدَغُ المؤمنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ؛ مؤمن از يك سوراخ، بيش از يك بار گزيده نمى‏شود. (كنايه از اين كه اگر بار اول دستش گزيده شد، براى بار دوم، اين تجربه تلخ را تكرار نمى‏كند.) آن گاه حكم اعدام درباره او اجرا شد. کانال 👇 @Targomeh
🌱✨بسم الله الرحمن الرحیم✨🌱 🥀خیرات برای پدر و مادر در قرآن🥀 🌿نیکی به والدین از جمله مواردی است که در قرآن تاکید بسیاری به آن شده است. برای مثال: ✨🌱لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً🌱✨ 📚(سوره بقره آیه 83) 🌱🌻🌱🌻🌱🌻🌱🌻 🧡پیامبر اکرم(ص) فرمودند: 🌱*«مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند.»*🌱 📖وَالباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَواباً وخَیرٌ مَرَدًّا (سوره مبارکه مریم/۷۶) 🌱و نیكى هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و عاقبتش خوبتر است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا