#آیه_گرافی
-معبودی جز تو ندارم، منزهی تو
بد کردم به خودم...
📚سوره #انبیا - ۸۷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 اهداف نزول قرآن
✅ توجّه به اهداف نزول قرآن و نیز اهداف سورهها و آیات، نقش زیادی در فهم و تدبّر در آیات قرآن دارد. در قرآن کریم، اهداف متعدّدی برای نزول قرآن بیان شده است که به چند دسته قابل تقسیم است:
🔸اهداف مقدماتی:
۱- قرآن نازل شد تا هشدارگر جهانیان باشد(فرقان/۱)
۲- قرآن نازل شد تا بیان کنندهی همه چیز باشد(نحل/۸۹)
۳- قرآن نازل شد تا شما خردورزی کنید(یوسف/۲)
۴- قرآن برای تفکرکردن شما، نازل شد(نحل/۴۴)
۵- قرآن، بشارتگر و هشدار دهنده است(فصلت/۴)
۶- قرآن، برای ذکر و یادآوری است(ص/۱)
۷- قرآن، هدایت و رحمت است(نحل/۸۹)
۸- قرآن، برای تدبّر است(ص/۲۹)
🔹اهداف میانی:
۱- قرآن، برای برپایی قسط و عدالت است(حدید/۲۵)
۲- قرآن، برای داوری بین مردم است(بقره/۲۱۳)
۳- قرآن، شفاست(اسراء/۸۲)
۴- قرآن، برای هدایت به راههای اَمن و صراط مستقیم است(مائده/۱۵)
۵- قرآن، برای حاکمیت قوانین الاهی است(نساء/۱۰۵)
۶- قرآن، برای رسیدن به تقواست(زمر/۲۸)
🔻هدف نهایی:
⬅️ قرآن نازل شد تا مردم را از تاریکیها به سوی نور ببرد(ابراهیم/۱ و حدید/۹)؛ هدف اساسی و نهایی، هدایت انسان بهسوی نور الهی و «نورانی شدن انسان» است. «تدبّر در قرآن»؛ تفهّم مجموعهای و منسجم آیات قرآن، کشف جهت هدایتی سورهها، باید ما را به فهم و درک این حقیقت متعالی رهنمون سازد.(انشاءالله)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
حق_پذیران⚠️
نحل 95-97📖
🥀مرحوم طبرسی ، مفسر بزرگ از این عباس چنین نقل می کند که مردی از اهالی حضر موت خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسید و عرض کرد : ای رسول خدا همسایه ای به نام امروءالقیس دارم که قسمتی از زمین مرا غضب کرده است و مردم گواه صدق منند ، ولی چون برای او احترام بیشتری قایلند ، حاضر به حمایت من نیستند .پیامبر صلی الله علیه و آله امروءالقیس را خواست و از او در این زمینه سؤ ال کرد . او در پاسخ همه چیز را انکار کرد . پیامبر صلی الله علیه و آله به او پیشنهاد سوگند کرد ولی شاکی عرض کرد : یا رسول الله این مرد بی بند و باری است که برای او هیچ مانعی ندارد که سوگند دروغ یاد کند
🥀پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : به حال چاره ای نیست ، یا باید شهود بیاوری و یا باید تسلیم او سوگند او شوی ، به هنگامی که امروء القیس برخواست تا سوگند یاد کند ، پیامبر صلی الله علیه و آله به او مهلت داد و فرمود : در این باره بیندیش و بعدا سوگند یاد کن .آن دو بازگشتند و آیه نازل شد و آنها را از سوگند دروغ و عواقب آن بر حذر داشت . هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله این آیه را برای آنها خواند امروءالقیس گفت حق است . آن چه نزد من است سر انجام فانی می شود و این مرد راست می گوید . من قسمتی از زمین او را غصب کرده ام ولی نمی دانم چه مقدار بوده است . اکنون که چنین است هر مقدار می خواهد(و می داند حق اوست ) بر گیرد و معادل آن هم بیفزاید؛ به خاطر استفاده ای که در این مدت از زمین کرده ام .، سومین آیه نازل شد .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 جنگ بدر در قرآن
✅ در سورههای آلعمران، نساء و انفال و ... به داستان غزوه بدر اشاره و از آن به عنوان یوم الفرقان یاد شده است. جنگ بدر یا غزوه بدر کبری (۱۷ رمضان سال دوم هجری) نقطۀ عطفی در دوران رسالت پیامبر خدا (ص) بود. مسلمانها در مکه مورد ظلم قرار میگرفتند؛ برخی به حبشه آواره شدند و برخی بهناچار به مدینه هجرت کردند؛ اموال آنها نیز غارت و مصادره شد؛ بنابر این قرآن به آنان اذن داد که با اقدامات دشمن مقابله کنند. «أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ»(حج/۳۹)؛ به کسانی که جنگ بر آنها تحمیل شده، اذن [جهاد] داده شد. و خدا بر یاری آنان بسیار تواناست. قرآن کریم هدف این نبرد را احقاق حق و نابودی باطل میداند.(انفال/۷-۸)
🔹نکتۀ مهمی که در جنگ بدر نمایان میشود، سنّت قطعی خداوند برای یاری مؤمنان است.(روم/۴۷) که به سه مورد از آن اشاره میکنیم:
🔸یکی از امدادهایی که جنگ بدر به مسلمانان رسید، نزول فرشتگان بود.(انفال/۹-۱۰)
🔸امداد دیگر خدای متعال، آرامش روانی مسلمانان و نزول باران برای پاکی ایشان و دفع وساوس شیطان و استحکام قلوب و پایداری آنان بود.(انفال/۱۱)
🔸از سوی دیگر، خدای متعال ترس و وحشت را در دل کافران انداخت. (انفال/۱۲)
⬅️ اینگونه بود که مسلمانان با شمار کم و امکانات ناچیز در جنگ بدر پیروز شدند و ضربهای بزرگ بر قریش زدند. هفتاد نفر از قریش در این غزوه کشته شدند که بسیاری از آنان، سرشناسان و اشراف قریش بودند. آنان در هیچ جنگی این تعداد از بزرگان خود را از دست نداده و اینگونه شکست نخورده بودند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیٖم. حم وَ الْكِتَابِ الْمُبِينِ. إِنَّآ أَنزَلْنَاهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ (دخان/۱-۳)
🔹به نام الله رحمان رحیم. حا، میم. به كتاب روشنگر سوگند. ما آن را در شبى مبارک و فرخنده نازل كردیم، ما همواره انذاركننده بودیم.
🔸كلمه «مبارک» از «بركت» به معناى خیر پایدار و ضد آن كلمه «شوم» است. مراد از شب مبارک، همان شب قدر است كه در ماه مبارک رمضان قرار دارد: «شهر رمضان الّذى انزل فیه القرآن»(بقره/۱۸۵). در ابتدای سورهی قدر هم به این مسأله اشاره شده است.
🔸براى حروف مقطعه معانى زیادى گفتهاند كه شاید بهترین وجه آن باشد كه قرآن، این معجزه بزرگ الهى از همین حروف است، چنانكه در سوره شورىٰ بعد از حروف (حم عسق) مىفرماید: «كذلک یوحى» ما بدینگونه وحى مىكنیم. در ابتدای جلد دوم تفسیر تسنیم، بیست نظر بیان شده و مورد بررسی قرار گرفته است. كلمهى «مبین» از «ابانة» به معناى روشن و روشنگر است.
🔸قرآن از همه جهت مبارک است:
➖ از جهت نازل كننده؛ «تبارک الّذى نزل الفرقان»(فرقان/۱)
➖ خود قرآن مبارک است؛ «كتاب انزلناه الیک مبارک»(ص/۲۹)
➖ از جهت زمان نزول؛ «فى لیلة مباركة»
🔸در این آیه، زمان نزول قرآن مبارک شمرده شده و در آیات دیگر زمان نزول عذاب، نحس خوانده شده است، « ایّام نَحسات » (فصلت/۱۶). اصولاً مبارک یا منحوس بودن زمان یا به خاطر حوادث تلخ و شیرینى است كه در آنها واقع مىشود و یا در خود زمان خصوصیّتى است كه بر ما پوشیده است، چنانكه در قرآن از استغفار در سحرها ستایش شده كه معلوم مىشود در عنصر زمان خصوصیّتى است كه ما نمىدانیم.
❇️ از پيامهای آیات
▫️قرآن در زمان پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله به عنوان كتاب مقدّس مطرح بود. (خداوند به آن سوگند یاد مىكند) «و الكتاب»
▫️قرآن براى دستیابى انسان به نور از جایگاهى بلند نازل شده است. «انزلناه»
▫️زمانها متفاوتند و بعضى بر بعضى دیگر قداست و برترى دارند. «لیلة مباركة»
▫️براى مسائل معنوى، شب زمان مناسبترى است. «لیلة مباركة»
▫️سنّت خداوند، فرستادن هشدار دهنده است. «كنّا منذرین»
▫️براى مردم غافل انذار و هشدار مفیدتر از بشارت است. «منذرین»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى>
👈موارد کاربرد اذن الهى >
⬅️14. #سخن_گفتن_در_قیامت
......ادامه
🔻ج. برای #پاسخهای حقّ ، اجازه داده می شود ؛ ولی برای #عذرهای باطل اجازه داده نمی شود ، مگر برای این که #باطل بودن آن آشکار شود .
🔻 د . به آنان اجازه #سخن گفتن داده نمیشود ؛ زیرا نمی توانند سخنی را که مورد #قبول واقع شده ، بگویند :
چون در سخنانی کهمی گویند، #حجتی وجود ندارد تا پذیرفته ، و موجب رهایی آنان شود ؛
بنابراین ، هیچگونه #منافاتی بین آیات وجود ندارد .
🟣در #قیامت ، سخنگفتن #فرشتگان و روح نیز فقط با #اذن خدا امکان پذیر است :
* یوم یقوم الرّوح و الملائکه صفًا لا یتکلمون الّا من اذن له الرّحمن و قال صوابا * ( نبا ۳۸ )
🟡فاعل * لا یتکلمون * همه #حاضران ، اعم از روح و ملائکه و انسانها و جنیانند و قول #صواب ، کلام حقّی است که هیچگونه باطلی در آن نباشد و مقصود از آیه این است که خدا فقط به کسی که #کلام حق بگوید ، اجازه سخن گفتن میدهد .
🟣برخی ، مقصود از آیه پیشین را آن دانستهاند که هیچکس #شفاعت نمی کند ، مگر در حق کسی که خداوند ، #شفاعت او را اجازه داده و در دنیا قائل به حق و توحید باشد .
🟡گفته شده :
در #قیامت هیچ کس نمی تواند سخن بگوید ، مگر اینکه از خداوند اجازه بگیرد و فقط کسی از خداوند #اجازه می گیرد که به او الهام شود و در این صورت ، خدا به او اذن خواهد داد ؛ زیرا در آن جهان ، ممکن نیست الهامی #خطا باشد .
🟣در قیامت به #کافران اجازه عذر آوردن داده نمی شود :
* ..... ثمّ لا یوذن للّذین کفروا و لا هم یستعتبون * ( نحل ۸۴ ) نیز ( مرسلات ۳۶) .
🟡 اجازه #سخن ندادن به کافران ،زمینهساز #گواهی دادن شاهدان اعمال است .
🟣گفته شده :
#معنای آیه ۸۴ نحل این است که به کافران اجازه برگشت به #دنیا داده نمی شود .
ادامه دارد ......
17.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا أُولَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۴۱﴾
اى پیامبر! کسانی که در کفر می شتابند تو را غمگین نسازند، چه آنان که به زبانشان گفتند: ایمان آوردیم و دل هایشان ایمان نیاورده، و چه آنان که یهودی اند که به شدت شنونده دروغند [با آنکه می دانند دروغ است] و به شدت گوش به فرمان گروهی دیگرند که [از روی حسد و کبر] نزد تو نیامده اند. [آن گروهی که] کلمات [خدا] را پس از استواری در جایگاه هایش تحریف می کنند، [و معنای حقیقی اش را تغییر می دهند و به مقلّدان و مطیعان بی سواد خود] می گویند: اگر [از طرف پیامبر اسلام] احکام [و فرمان هایی مطابق میل ما] به شما ابلاغ کردند بپذیرید، و اگر آن را ابلاغ نکردند [از آن] بپرهیزید. و کسانی که خدا عذاب [و رسوایی و ذلت] شان را بخواهد، تو هرگز نمی توانی چیزی از عذاب خدا را از آنان برطرف کنی. اینانند کسانی که خدا نخواسته دلهایشان را پاک کند؛ برای آنان در دنیا خواری و رسوایی، و در آخرت عذابی بزرگ است. (۴۱)
(مائده )
#دائره_المعارف
@Targomeh
(آيه ٤١)
شأن نزول:
از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه: يكى از اشراف يهود خيبر كه داراى همسر بود، با زن شوهردارى كه او هم از خانوادههاى سرشناس خيبر محسوب مىشد عمل منافى عفت انجام داد، يهوديان از اجراى حكم تورات (سنگسار كردن) در مورد آنها ناراحت بودند، اين بود كه به هم مسلكان خود در مدينه پيغام فرستادند كه حكم اين حادثه را از پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله بپرسند (تا اگر در اسلام حكم سبكترى بود آن را انتخاب كنند و در غير اين صورت آن را نيز به دست فراموشى بسپارند و شايد از اين طريق مىخواستند توجه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله را نيز به خود جلب كنند و خود را دوست مسلمانان معرفى نمايند) .
در اين موقع حكم سنگباران كردن كسانى كه مرتكب زناى محصنه مىشود نازل گرديد، ولى آنها از پذيرفتن اين حكم شانه خالى كردند!
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اضافه كرد: اين همان حكمى است كه در تورات شما نيز آمده، آيا موافقيد كه يكى از شما را به داورى بطلبم و هر چه او از زبان تورات نقل كرد بپذيريد.
گفتند: آرى. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: ابن صوريا كه در فدك زندگى مىكند چگونه عالمى است؟
گفتند: او از همۀ يهود به تورات آشناتر است، به دنبال او فرستادند و هنگامى كه نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد به او فرمود: آيا حكم سنگباران كردن در چنين موردى در تورات بر شما نازل شده است يا نه؟
او در پاسخ گفت: آرى! چنين حكمى در تورات آمده است. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: چرا از اجراى اين حكم سرپيچى مىكنيد؟ او در جواب گفت:
حقيقت اين است كه ما در گذشته اين حد را در بارۀ افراد عادى اجرا مىكرديم، ولى در مورد ثروتمندان و اشراف خوددارى مىنموديم، اين بود كه گناه مزبور در طبقات مرفّه جامعۀ ما رواج يافت. به همين جهت ما قانونى سبكتر از قانون سنگسار كردن تصويب نموديم.
در اين هنگام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داد كه آن مرد و زن را در مقابل مسجد سنگسار كنند.
و فرمود: خدايا من نخستين كسى هستم كه حكم تو را زنده نمودم بعد از آن كه يهود آن را از بين بردند. در اين هنگام آيه نازل شد و جريان مزبور را بطور فشرده بيان كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 516
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
داورى ميان دوست و دشمن
-از اين آيه و چند آيۀ بعد از آن استفاده مىشود كه قضات اسلام حق دارند با شرايط خاصى در بارۀ جرايم و جنايات غير مسلمانان نيز قضاوت كنند. آيۀ مورد بحث با خطاب (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) «اى فرستاده!» آغاز شده، گويا به خاطر اهميت موضوع مىخواهد حس مسؤوليت را در پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بيشتر تحريك كند و ارادۀ او را تقويت نمايد.
سپس به دلدارى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به عنوان مقدمهاى براى حكم بعد پرداخته و مىفرمايد: «آنها كه با زبان، مدعى ايمانند و قلب آنها هرگز ايمان نياورده و در كفر بر يكديگر سبقت مىجويند هرگز نبايد مايۀ اندوه تو شوند» زيرا اين وضع تازگى ندارد (لا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قالُوا آمَنّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ) .
بعد از ذكر كارشكنيهاى منافقان و دشمنان داخلى به وضع دشمنان خارجى و يهود پرداخته و مىگويد: «همچنين كسانى كه از يهود نيز اين مسير را مىپيمايند نبايد مايۀ اندوه تو شوند» (وَ مِنَ الَّذِينَ هادُوا) .
بعد اشاره به پارهاى از اعمال نفاقآلود كرده، مىگويد: «آنها زياد به سخنان تو گوش مىدهند) اما اين گوش دادن براى درك و اطاعت نيست، بلكه براى اين است) كه دستاويزى براى تكذيب و افترا بر تو پيدا كنند» (سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ) .
اين جمله تفسير ديگرى نيز دارد، «آنها به دروغهاى پيشوايان خود فراوان گوش مىدهند. ولى حاضر به پذيرش سخن حق نيستند» .
صفت ديگر آنها اين است كه نه تنها براى دروغ بستن به مجلس شما حاضر مىشوند، بلكه «در عين حال جاسوسهاى ديگران كه نزد تو نيامدهاند نيز مىباشند» (سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ) .
يكى ديگر از صفات آنها اين است كه «سخنان خدا را تحريف مىكنند (خواه تحريف لفظى و يا تحريف معنوى هر حكمى را بر خلاف منافع و هوسهاى خود تشخيص دهند) آن را توجيه و تفسير و يا بكلى رد مىكنند» (يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ) .
عجبتر اين كه آنها پيش از آن كه نزد تو بيايند تصميم خود را گرفتهاند، «بزرگان آنها به آنان دستور دادهاند كه اگر محمد حكمى موافق خواست ما گفت، بپذيريد و اگر بر خلاف خواست ما بود از آن دورى كنيد» (يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا» .
اينها در گمراهى فرو رفتهاند و به اين ترتيب اميدى به هدايت آنها نيست، و خدا مىخواهد به اين وسيله آنها را مجازات كرده و رسوا كند «و كسى كه خدا ارادۀ مجازات و رسوايى او را كرده است هرگز تو قادر بر دفاع از او نيستى» (وَ مَنْ يُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَيْئاً) .
آنها به قدرى آلودهاند كه قابل شستشو نمىباشند به همين دليل «آنها كسانى هستند كه خدا نمىخواهد قلب آنها را شستشو دهد» (أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ) .
در پايان آيه مىفرمايد: «آنها هم در اين دنيا رسوا و خوار خواهند شد و هم در آخرت كيفر عظيمى خواهند داشت» (لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 517
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_673
🌹 #آیه_۴۱ #سوره_مائده
🌸 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُساَرِعُون فِى الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُواْ سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَماَّعُونَ لِقَوْمٍ ءَاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِن بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِن لَّمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُواْ وَمَن يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
🍀 ترجمه: اى پیامبر! كسانى كه در كفر شتاب مى كنند، تو را غمگین نسازند، چه آنان كه با دهانشان گفتند: ایمان آورده ایم، ولى دلهایشان ایمان نیاورده است. و چه آنان که یهودی اند و به شدت شنونده دروغند و با همه توان گوش به فرمان گروهی دیگرند که نزد تو نیامده اند. كه براى دروغ سازى با دقّت به سخنان تو گوش مى دهند و همچنین براى قوم دیگرى كه نزد تو نیامده اند، به سخنان تو گوش مى دهند. آنان كلمات را از جایگاه خود تحریف مى كنند و مى گویند: اگر این مطلب به شما داده شد بپذیرید، ولى اگر به شما داده نشد، بپرهیزید و هر كه را خداوند بخواهد مجازات كند تو هرگز در برابر قهر الهى هیچ كارى نمى توانى برایش كنى. آنان كسانی اند كه خداوند نخواسته است دل هایشان را پاک كند. براى آنان در دنیا ذلّت و خوارى، و برایشان در آخرت، عذابى بزرگ است.
🌷 #يُسَارِعُون: شتاب وعجله می کنند
🌷 #ِأَفْوَاهِهِمْ: دهان هایشان
🌷 #هَادُوا: یهودی اند
🌷 #سماعون: شنونده اند
🌷 #يُحَرِّفُونَ: تحریف می کنند
🌷 #مَوَاضِعِهِ: جایگاه هایشان
🌷 #خُذُوهُ: بگیرید
🌷 #َاحْذَرُوا: بپرهیزید
🌹 بعضی ها در انجام دادن کفر عجله دارند که قرآن درباره آنها می فرماید: یسارعون فی الکفر. که در این آیه به پیامبر اسلام می فرماید: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ لا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ : ای پیامبر! کسانی که در کفر شتاب می کنند تورا غمگین نسازند.» این ها چه کسانی هستند که در #کفر شتاب و عجله می کنند؟
1⃣ #دسته_اول: منافقان «مِنَ الَّذِينَ قالُوا ءامَنّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ: از کسانی هستند که با دهانشان گفتند: ایمان آورده ایم ولی دل هایشان ایمان نیاورده است.»
2⃣ #دسته_دوم: يهود. «وَ مِنَ الَّذِينَ هادُوا: و از کسانی که یهودی اند»
☑️ آنها زياد به سخنان پیامبر گوش مى دهند امّا براى اطاعت نيست، بلكه براى اين است كه دستاويزى براى دروغ بستن بر #پیامبر پيدا كنند. «سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ: و به شدت شنونده دروغند.» صفت ديگر آنها اين است جاسوس هاى ديگران كه نزد #پیامبر نيامده اند نيز می باشند که سخن چینی کنند. قرآن به پیامبر می فرماید: «سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ ءاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ: و با همه توان گوش به فرمان گروهی دیگرند که نزد تو نیامده اند.»
☑️ و صفت دیگر آنها سخنان #خدا را تحريف مى كنند. «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ: آنان کلمات را از جایگاه خود تحریف می کنند.» بزرگان آنها به آنان دستور داده اند كه اگر محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» حكمى موافق خواست ما گفت، بپذيريد و اگر بر خلاف خواست ما بود از آن دورى كنيد که قرآن می فرماید: يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا: می گویند اگر این مطلب به شما داده شده بود بپذیرید ولی اگر به شما داده نشده بود بپرهیزید.»
☑️ اين ها اميدى به هدايت آنها نيست، و خدا مى خواهد به اين وسيله آنها را مجازات کند. «وَ مَنْ يُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَيْئاً: و هر که را خداوند بخواهد آزمایش و رسوایش کند تو هرگز در برابر قهر الهی هیچ کاری نمی توانی برایش کنی.» آنها به قدرى آلوده اند كه قابل پاک شدن نمى باشند به همين دليل «أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ: آنان کسانی اند که #خداوند نخواسته است دل هایشان را پاک کند.» در پايان آيه مى فرمايد: «لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْأخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ: برای آنان در دنیا ذلت و خواری و برایشان در آخرت، عذابی بزرگ است.»
🔹 پيام های آیه ۴۱ سوره مائده 🔹
✅ #كفر، میدانى دارد كه گروهى در آن به سرعت پیش مى روند و هر لحظه به كفرشان اضافه مى شود.
✅ ایمانى ارزش دارد كه در #قلب، راسخ باشد.
✅ #تحریف، خیانت فرهنگى یهود است.
✅ #منافقان، از شفاعت پیامبر محرومند.
✅ #عذاب_دنیا نسبت به عذاب آخرت چیزى نیست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سوره ءآلعمران آیه " 154 "_📖
🎙قاری
🎼 #سعدُغامدی
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
عالیه با تفکر بخونید...
#قرآن تمامی جوانب زندگی ما را کنترل می کند از جمله؛👇👇
🎤 صدا:
﴿وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ ۚ﴾
[#لقمان : 19]
از صدای خود بکاه.
👣راه رفتن:
﴿وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ ﴾
[#إسراء: ٣٧]
و مغرورانه بر زمین راه مرو.
👁دیدن:
﴿لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ﴾
[#حجر : 88]
چشمان خود را به چیزی خیره مکن.
👂🏻شنیدن:
﴿وَلَا تَجَسَّسُوا﴾
[#حجرات: ١٢]
و جاسوسی نکنید.
🍽خوردن:
﴿وَلَا تُسْرِفُوا ۚ﴾
[#أعراف: ٣١]
و اسراف و زیادهروی نکنید.
🗣سخن گفتن:
﴿وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا﴾
[#بقره: ٨٣]
و به مردم نیک بگوئید.
👥محفل:
﴿وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ﴾
[#حجرات: ١٢]
و همدیگر را غیبت ننمایید.
🔹تا به وسیله آن ما را در دنیا و آخرت خوشبخت شویم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#پاسخ_سوالات ⚠️
(#کهف 9-12) 📖
🏵جمعی از سران قریش دو نفر از یاران خود را برای تحقیق درباره دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله به سوی یهود در مدینه فرستادند تا ببینند آیا در کتابهای پیشین چیزی در این زمینه یافت می شود .
🍃 آنها به مدینه آمدند و با علمای یهود تماس گرفتند و گفتار قریش را بازگو کردند .
علمای یهود به آنها گفتند شما سه سوال را از محمد صلی الله علیه و آله سؤ ال کنید . اگر همه را پاسخ کافی گفت ، پیامبری است از سوی خدا (طبق بعضی از روایات ، اگر دو سؤ ال از آنها را پاسخ داد و یک سؤ ال را سربسته جواب داد پیامبر است ) وگرنه مرد کذابی است که شما هر تصمیمی درباره او می توانید بگیرید .
🏵نخست ، از او سؤ ال کنید داستان آن گروهی از جوانان که در گذشته دور ، از قوم خود جدا شدند چه بود؛ زیرا آنها سرگذشت عجیبی داشتند .
🍃 و نیز از او سؤ ال کنید مردی که زمین را طواف کرد و به شرق و غرب جهان رسید که بود و نامش چه بود؛ و همچنین سؤ ال کنید حقیقت روح چیست ؟
🏵آنها حرکت کردند و به مکه بازگشتند و سران قریش را ملاقات کرده و گفتند ما معیار سنجش صدق و کذب محمد صلی الله علیه و آله را پیدا کردیم ، سپس سرگذشت خود را بازگو کردند . 🍃بعد خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند و سوالات خود را مطرح کردند .
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه #شاننزول
#کهف ۹تا ۱۲
🏵پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود فردا به شما پاسخ خواهم گفت ، ولی (انشاء الله ) نفرمود .
🍃پانزده شبانه روز گذشت که وحی از ناحیه خدا بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نشد و جبرییل به سراغش نیامد . همین امر موجب شد که اهل مکه شایعاتی بسازند و مطالب ناموزونی نسبت به پیامبر بگویند .
🏵این امر بر پیامبر صلی الله علیه و آله گران آمد . ولی سر انجام جبرییل فرار رسید و سوره کهف را از سوی خداوند آورد که در آن داستان آن گروه از جوانان و همچنین آن مرد دنیا گرد بود .
🍃بعلاوه ، آیه یسئلونک عن الروح . . . را نیز بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل کرد .
🏵پیامبر صلی الله علیه و آله به جبرییل فرمود : چرا این قدر تاءخیری کردی ؟ گفت من جز به فرمان پروردگار نازل نمی شوم و اجازه نداشتیم . .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺#سبک_زندگی_قرآنی
🍂 مراقب اعمالی که انجام میدهید، باشید. 🍂
🔶وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ
وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ
(قمر/۵٢ و ۵٣)
⚡️ترجمه :
و هر چيزى كه انجام داده اند، در نامه ها (ى اعمالشان) ثبت است.
و هر كوچك و بزرگى نوشته شده است.
📣📣📣📣توجه داشته باشید که:
💥هيچ عملى محو نمى شود.
ریز و درشت اعمال خوب یا بد هر انسانی، ثبت می شود.
❌ ثبت اعمال، مايه ى دلگرمى متّقين، دلهره ى مجرمان، و بازدارنده انسان از كفر و گناه است.
🍁محاكمه ى مردم در قيامت، براساس مدارك مكتوب است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📝#رمضان / قرآن با چهارده روایت📝
تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ «128» وَ تَتَّخِذُونَ مَصانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ «129 شعراء»
هود به مردم گفت:) آيا بر هر تپهاى بنا وقصرى بلند از روى هوا و هوس مىسازيد؟ و كاخهاى استوار مىگيريد، به اميد آنكه جاودانه بمانيد؟
قصرهای مجلل دنیا ، بارهای سنگین آخرت
🔵 در خدیثی از پیامبر می خوانیم که روزی از گذرگاهی می گذشت ۰ چشمش به قبه وبارگاهی افتاد که بر جاده مشرف بود ۰
پرسید :< این چیست ؟>
یاران عرض کردند که متعلق به یکی از انصار است ۰
حضرت کمی توقف کرد تا صاحب آن فرارسید وسلام عرض کرد ۰
پیامبر صورت از او گرداند
مرد انصاری این مطلب را با اطرافیانش در میان گذاشت و گفت به خدا سوگند رسول خدا را ازخود ناخوشایند می بینم ۰
نمی دانم چه کرده ام ؟!
گفتند پیامبر آن ساختمان مجلل تورا دیده وناراحت شده است ۰
🔴 مرد انصاری رفت و آن قبه وبارگاه را با خاک یکسان کرد
یک روز پیامبر آمد وآن را ندید ۰
فرمود : چه بر سر این ساختمانی که اینجا بود ، آمد ؟
جریان را عرض کردند۰
فرمود:
< قطعا هر ساختمانی در روزقیامت، بار سنگینی بر صاحبش است ، مگر آنقدر که انسان از آن ناگزیر باشد ۰>
🌕 از این روایت وروایات مشابه ، بینش اسلام کاملا روشن می شود که با ساختمانهای طاغوتی و غافل کننده که با اسراف و زیاده روی توام است ، مخالف است و به مسلمانان اجازه نمیدهد همچون مستکبران مغرور واز خدا بی خبر / آن هم در محیط هابی که محرومین ونیارمندان به مسکن زندگی می کنند ، اقدام به ساختن چنین ساختمانهایی کنند ۰
💢جالب توجه اینکه پیامبر اسلام برای رسیدن به این هدف انسانی ، به زور متوسل نشد و هرگز دستور تخریب چنین ساختمانی را نداد
بلکه از طریق یک واکنش لطیف اخلاقی (روترش کردن و بی اعتنایی نمودن )هدف خودرا تامین نمود
🔵 در اين آيات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنهى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمىكند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعْبَثُونَ» و خيالهاى واهى، «لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ» و تجاوز از اعتدال است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ. إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون َ(نحل/۹۸-۹۹)
🔹پس هرگاه خواستى قرآن بخوانى، از (شرّ) شیطان رانده شده به خداوند، پناه ببر. البته شیطان را بر كسانى كه ایمان آورده و بر پروردگارشان توكل مىكنند، غلبه و سلطهاى نیست.
🔸هر كار خوبى ممكن است آفاتى داشته باشد، همانگونه كه عزّت، آفتى دارد مثل تكّبر. خدمت به مردم، آفتى دارد مثل منّت گذاشتن. قرائت قرآن نیز ممكن است آفاتى از قبیل خودنمایى، كسب درآمد، رقابتهاى منفى، فریب مردم، فهم غلط، تفسیر به رأى و ... داشته باشد كه انسان باید هنگام تلاوت قرآن از شرّ همهى آفات، به خداوند پناه ببرد. امام صادق علیه السلام فرمود: تلاوت نیاز به سه چیز دارد: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالى. یعنى حالتى كه در آن پیشداورى نباشد.(تفسیر فرقان)
🔸قرآن اگر همراه با تفسیر و نظرات امامان معصوم علیهم السلام باشد، «كتاب اللَّه و عترتى لن یفترقا» و بر دلهاى پاک وارد شود، «هدىً للمتقین» سبب هدایت و رشد و زیاد شدن ایمان و علم مىگردد. چنانكه قرآن مىفرماید: اى پیامبر هرگاه قرآن تلاوت مىكنى ما میان تو و كسانى كه ایمان به آخرت ندارند مانعى قرار مىدهیم(اسراء/۴۵) در روایات مىخوانیم: پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله هنگام تلاوت قرآن عبارت «اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم» را مىخواندند.(تفسیر كنزالدقائق)
❇️ از پيامهای آیات
▫️از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدّسترین كار غافل نباشید. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله هم نیاز به استعاذه دارد)
▫️شیطان به سراغ همه مىآید، امّا در همه تأثیرگذار نیست. «لیس له سلطان على الّذین آمنوا»
▫️ایمان و توكّل، قلعهاى است كه انسان را از آسیبپذیرى حفظ مىكند. «لیس له سلطان على الّذین آمنوا»
▫️پناه بردن به خداوند، نشانهى ایمان به او و توكّل بر اوست. «فاستعذ باللَّه ... امنوا و على ربّهم یتوكّلون»
▫️پناه بردن شما همراه پناه دادن اوست. (پس پناه ببرید، «فاستعذ» تا او شما را پناه دهد و اگر او پناه ندهد، پناهندگى ما بیهوده است.)
▫️جز پناهندگى به او راه دیگرى نیست. «فاستعذ باللَّه»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-و طعام را با آن که به آن علاقه و نیاز دارند به مستمند و یتیم و اسیر میدهند.
📚سوره #انسان - ۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_پنجاه_نهم
🦋تشويق پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از انسانهاى خير انديش🦋
🌱ابوطلحه انصارى ثروتمند پاك سرشتى بود، نخلستان و باغ با صفايى در نزديك مدينه داشت، چشمه آب زلال و گوارايى در كنار آن باغ بود، او اين باغ را بسيار دوست داشت، كه گهگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به آن باغ مىرفت، و از آب آن مىنوشيد و وضو مىساخت.
🌱آن باغ و نخلستان در آمد و محصول خوبى براى ابوطلحه داشت، روزى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آيهاى را كه پيرامون ارزش انفاق نازل شده بود براى مسلمانان خواند، ابوطلحه مانند ساير مسلمانان، آيه قرآن را از زبان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شنيد، آن آيه چنين بود:
لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛
هرگز به (حقيقت و ابعاد) نيكوكارى نمىرسيد مگر اينكه از آنچه دوست داريد (در راه خدا) انفاق كنيد، و آنچه انفاق مىكنيد، خداوند از آن باخبر است.
🌱ابوطلحه كه از مؤمنان راستين بود، آن چنان تحت تأثير اين آيه قرار گرفت كه به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد: مىدانى كه دوستداشتنىترين مال من همان باغ است، اينك به پيروى از قرآن مىخواهم آن را در راه خدا انفاق كنم، تا اندوختهاى براى آخرت و روز رستاخيز من باشد.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به ابوطلحه فرمود: بَخٍّ بَخٍّ ذلِكَ مالٌ رابِحٌ لَكَ؛
آفرين و مرحبا بر تو، اين باغ مالى است كه براى تو سودمند خواهد بود.
🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در چگونگى مصرف ثروت هايى كه انفاق مىشود، اولويتها را در نظر مىگرفت، به ابوطلحه فرمود: من صلاح مىدانم كه آن باغ (يا محصول آن باغ) را به خويشان نيازمند خود بدهى. (كه هم انفاق كردهاى و هم آداب صله رحم را رعايت نمودهاى).
ابوطلحه به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عمل كرد، و آن باغ (يا محصول هر ساله آن را) بين بستگان نيازمندش تقسيم نمود.
🌱ابوطلحه همان زيد بن سهل است، كه عابدى وارسته و مجاهدى دلير بود، در جنگ حُنين، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كس كافرى را بكشد، اسلحه و لباسش مال او است.
ابوطلحه با شجاعت كم نظيرى كه داشت بيست نفر از دشمن را از پاى در آورد، و لباس و اسلحه آنها را براى خود برداشت.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
اگر تمایل دارید👇
⭐️قلب شما
✨افکار شما
🌟خانه شما
✨اموال شما
🌟 آینده شما نورانی شود
📿 #قرآن بخوانید و به آن عمل کنید
📖 خداوند متعال می فرماید :
🌱 وَ أَنْـزَلْـنَـا إِلَـيْـكُـمْ نُـورًا مُـبِـيـنًـا🌱
🌾 و نور آشکاری [قرآن] به سوی شما نازل کردیم
[#نساء/174]
🌈قرآن کریم نوری است که راه را روشن و ما را به سوی نجات رهنمون می سازد.
پس قرآن بخوانیم و دیگران را نیز تشویق به خواندن قرآن کنیم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
🌸 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن
🌸امیدوارم
🌸نماز و روزه هاتون قبول باشه
🔴