eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۳۰ روم را « آیه *» گفته‌اند . 🌠 این آیه به الهى و نوع آفرینش انسان‌ها پرداخته است و خطاب به صلى‌الله‌ علیه‌و‌آله مى‌فرماید: توجّه خودت را به طور کامل به سوى معطوف کن و ملازم همان چیزی باش که و نوع آفرینش تو ( فطرت ) اقتضاء می‌کند ؛ آن نوع که خدا انسانها را بر آن سرشته و آفریده است: * فاقم وجهک للّذین حنیفًا فطرت الله الّتی فطر النّاس علیها لا تبدیل لخلق الله.... * ‌ 🌅بر اساس تفسیری، آیه این است که احکام دین ، با انسانی موافق است . ◀️ 🌠آیه ۷ حشر را که به موضوع پرداخته است، « آیه فى‌ء *» گویند . 🌅 فى‌ء است که بدون جنگ و درگیرى از کافران به دست مسلمانان افتد که چنین مالى، در دست رسول خدا است؛ به خلاف غنیمتى که با جنگ به دست می‌آید که یک پنجم آن در اختیار قرار می‌گیرد و مابقی آن متعلق به جنگجویان است : * ما افاء الله علی رسوله من اهل القری فللّه و للرّسول و لذی القربی و الیتمی و المسکین و ابن سبیل کی لا یکون دوله بین الاغنیاء منکم .... * 🌠 بر اساس این آیه ، مورد مصرف ( خداوند ، پیغمبر صلی الله علیه و آله ، ذوی القربی ، یتیمان ، مسکینان و در راه ماندگان ) برای ذکر شده است . 🌅ابن عباس می‌گوید : این آیه درباره * اهل قری * فرود آمد و اهل قری بنی نظیر و بنی قریظه بودند که در می‌زیستند و اهل فدک که در سه میلی مدینه بودند و اهل و روستاهای مدینه و ینیع که خداوند اختیار دارایی‌های آنان را به خدا سپرد تا هرگونه خواست ، در آن حکم کند . 🌠عده‌ای کردند که چرا این دارایی ها را تقسیم نمی‌کند . در پاسخ آنها این نازل شد . ادامه دارد....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۵ وَإِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَىٰ ۚ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ ﴿٣٥﴾ و اگر روی گرداندن آنان [از قرآن و نبوّت] بر تو سنگین و دشوار است، اگر بتوانی نقبی در زمین، یا نردبانی برای راه یافتن در آسمان بجویی تا [از عمق زمین و پهنه آسمان] معجزه ای دیگر [غیر قرآن] برای آنان بیاوری [این کار را انجام ده ولی آنها ایمان نمی آورند]؛ و اگر خدا می خواست همه آنان را [به جبر و زور] به راه هدایت گرد می آورد؛ [ولی هدایت اجباری فاقد ارزش است] پس هرگز [نسبت به روحیات و اوصاف کافران لجوج که خواستار هدایت نیستند] از بی خبران مباش. (۳۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٣٥) -مردگان زنده‌نما! اين آيه و آيۀ بعد دنبالۀ دلدارى و تسلى دادن به پيامبر است كه در آيات قبل گذشت. از آنجا كه فكر و روح پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از گمراهى و لجاجت مشركان زياد ناراحت و پريشان بود، و علاقه داشت با هر وسيله‌اى كه شده آنها را به صف مؤمنان بكشاند، خداوند مى‌فرمايد: «اگر اعراض و رو گردانى زياد آنها بر تو سخت و سنگين است چنانچه بتوانى اعماق زمين را بشكافى و در آن نقبى بزنى و جستجو كنى و يا نردبانى به آسمان بگذارى و اطراف آسمانها را نيز جستجو كنى و آيه و نشانۀ ديگرى براى آنها بياورى چنين كن» ولى بدان آنان به قدرى لجوجند كه باز ايمان نخواهند آورد (وَ إِنْ كانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْراضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقاً فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّماً فِي السَّماءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ) . خداوند با اين جمله به پيامبر خود مى‌فهماند كه هيچ گونه نقصى در تعليمات و دعوت و تلاش و كوشش تو نيست، بلكه نقص از ناحيۀ آنها است، آنها تصميم گرفته‌اند حق را نپذيرند. لذا هيچ گونه كوششى اثر نمى‌بخشد، نگران مباش! ولى براى اين كه كسى توهم نكند كه خداوند قادر نيست آنها را وادار به تسليم كند، بلافاصله مى‌فرمايد: «اگر خدا بخواهد مى‌تواند همۀ آنها را بر هدايت مجتمع كند» يعنى وادار به تسليم در برابر دعوت تو و اعتراف به حق و ايمان كند (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى) . ولى روشن است كه اين چنين ايمان اجبارى بيهوده است، آفرينش بشر براى تكامل بر اساس اختيار و آزادى اراده مى‌باشد، تنها در صورت آزادى اراده است كه ارزش «مؤمن» از «كافر» و «نيكان» از «بدان» شناخته مى‌شود. سپس مى‌گويد: «اينها را براى اين گفتيم كه تو از جاهلان نباشى» (فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْجاهِلِينَ) . يعنى: بيتابى مكن و صبر و استقامت را از دست مده و بيش از اندازه خود را به خاطر كفر و شرك آنها ناراحت مكن و بدان راه همين است كه تو مى‌پيمايى. شك نيست كه پيامبر از اين حقايق باخبر بود، اما خداوند اينها را به عنوان يادآورى و دلدارى براى پيامبرش بازگو مى‌كند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 589 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَإِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَآءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ ۚ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَىٰ ۚ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ 🍀 ترجمه: و اگر روی ‌گرداندن آنان بر تو سنگین و دشوار است، اگر بتوانی كانالی در زمین، یا نردبانی برای راه یافتن در آسمان فراهم كن تا نشانه ای دیگر برای آنان بیاوری و اگر خدا می ‌خواست همه آنان را بر بلندای هدایت جمع می‌ كرد؛ پس هرگز از بی ‌خبران نباش 🌷 : روی گرداندن آنان 🌷 : کانالی در زمین 🌷 : نردبان 🌷 : بی خبران 🌸 اين آيه همانند سایر آیات سوره أنعام در مکه نازل شده است. این آیه به دنباله دلدارى و تسلّى دادن به است كه در آيات قبل گذشت. از آنجا كه فكر و روح پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» از گمراهى و لجاجت مشركان زياد ناراحت و پريشان بود، و علاقه داشت با هر وسيله ‌اى كه شده آنها را به صف مؤمنان بكشاند، خداوند مى‌ فرمايد: «وَ إِنْ كانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْراضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقاً فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّماً فِي السَّماءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ: و اگر روی گرداندن آنان بر تو سنگین و دشوار است، اگر بتوانی کانالی در زمین، یا نردبانی برای راه یافتن در آسمان فراهم کن تا نشانه دیگر برای آنان بیاوری» ولی آنان به قدری لجوجند که باز ایمان نخواهند آورد 🌸 با اين جمله به پيامبر خود به این مطلب اشاره دارد كه هيچ گونه نقصى در تعليمات و دعوت و تلاش و كوشش تو نيست، بلكه نقص از ناحيه آنها است، آنها تصميم گرفته ‌اند حقّ را نپذيرند. لذا هيچ گونه كوششى اثر نمى ‌بخشد، نگران نباش! ولى براى اين كه كسى توهّم نكند كه خداوند قادر نيست آنها را وادار به تسليم كند، بلافاصله مى‌‌ فرمايد: « وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى: و اگر خدا می خواست همه آنان را بر بلندای هدایت جمع می کرد » 🌸 ولى روشن است كه اين چنين ايمان اجبارى بيهوده است، آفرينش بشر براى تكامل بر اساس اختيار و آزادى اراده مى‌باشد، تنها در صورت آزادى اراده است كه ارزش «مؤمن» از «كافر» و «نيكان» از «بدان» شناخته مى ‌شود. سپس می فرمايد: « فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْجاهِلِينَ: پس هرگز از بی خبران نباش» يعنى: بيتابى نكن و صبر و استقامت را از دست نده و بيش از اندازه خود را به خاطر كفر و شرک آنها ناراحت نكن و بدان راه همين است كه تو مى‌ پيمايى. شکّ نيست كه از اين حقايق باخبر بود، امّا خداوند اين ها را به عنوان يادآورى و دلدارى براى پيامبرش بازگو مى ‌كند. 🔹 پیام های آیه ۳۵ سوره أنعام 🔹 ✅ ، برای هدایت مردم، دلسوز و نسبت به روی گرداندن آنان غمگین بود. ✅ باید روحیات مخاطبان خود را بشناسد و بداند که گروهی از هر معجزه ای که برایشان آورده شود روی گردانند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺️💫🔺️💫🔺️💫🔺️💫🔺️ ولو شئنا لرفعناه بها ......... 👈 * لعلهم یتفکرون* بالبینت و الزبر ......... 👈 *و لعلهم یتفکرون* لو انزلنا هذا القران ......... 👈 * لعلهم یتفکرون* 💫🔺️💫🔺️💫🔺️💫🔺️💫 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 ⚠️ (/28_29)📖 🏵رسول خدا صلی الله علیه و آله جعفر ابن ابی طالب را با هفتاد نفر به سوی نجاشی وارد شدند ، و وی را به دعوت به اسلام کرد ، نجاشی اجابت نمود و ایمان آورد ، 🍃 به هنگام بازگشت از حبشه ، چهل تن از اهل آن کشور که ایمان آورده بودند ، به جعفر گفتند به ما اجازه ده که خدمت این پیامبر صلی الله علیه و آله برسیم و اسلام خود را بر او عرصه بداریم و همراه جعفر به مدینه آمدند ، 🏵هنگامی که فقر مالی مسلمان ها را مشاهده کردند ، به رسول خدا صلی الله علیه و سلم عرض کردند ما اموال فراوانی در دیار خود داریم ، اجازه فرمایید به کشور خود باز گردیم و اموال خود را بیاوریم ، میان خود و مسلمانان تقسیم کنیم 🍃 ، در این هنگام ، آیه الذین آتینا هم من قبله هم به یومنون . . . (قصص 52) نازل گردید و از آنها تمجید کرد . 🏵افرادی از اهل کتاب که ایمان نیاورده بودند ، هنگامی که این جمله را ذیل آیات است شنیدند : اولئک یوتون اجرهم بما صبروا در برابر مسلمانان ایستادند و گفتند : 🍃ای مسلمانان کسانی که به کتاب شما و کتاب ما ایمان بیاورند دو پاداش دارند . بنابراین ، کسی که تنها به کتاب ما ایمان داشته باشد یک پاداش دارد همانند پاداش شما بنابراین ، به اعتراف خودتان شما فضیلتی بر ما ندارید 🏵این جا بود که آیات یا ایها الذین آمنوا الله نازل شد و اعلام داشت که مسلمانان نیز دو پاداش دارند ، علاوه بر نور الهی و مغفرت ، و سپس افزود اهل کتاب بدانند آنها توانایی بر به دست آوردن چیزی از فضل و رحمت الهی را ندارند . کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ بسم الله الرحمن الرحیم. ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ. مَآ أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ. وَ إنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ. وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ (قلم/۴-۱) 🔹به‌نام خداوند بخشنده مهربان. نون. به قلم و به آنچه مى‌نویسند سوگند. كه تو به خاطر (لطف و) نعمت پروردگار جن‌زده نیستى. و همانا براى تو پاداش بى‌پایان است. و حقّاً كه تو بر اخلاق بزرگى استوارى. 🔸«ممنون» اگر از «مَنّ» به معناى قطع باشد، به معناى پاداش بى‌انقطاع است و اگر از «منّت» باشد به معناى آن است كه الطاف الهى بدون منّت است. ظاهراً معناى اول منظور باشد، زیرا به رخ كشیدن نعمت از جانب خداوند عیب نیست، بلكه انگیزه‌اى براى شكر و اطاعت از او مى‌شود. نقش قلم از نقش زبان، شمشیر، درهم و دینار، شهرت و فرزند بیشتر است. سوگند به قلم، نشانه فرهنگ و تمدن است. تكیه بر قلم، تكیه بر سند و استدلال است. رابطه با قلم، رابطه با علم است. 🔸در میان تمام صداها، سه صدا امتیاز دارد: صداى قلم دانشمندان، صداى پاى مجاهدان و صداى چرخ ریسندگان. آرى، امّتى عزیز است كه علم و قدرت و اقتصادش پویا باشد و اگر امروز بخواهیم این سه صدا را بیان كنیم، باید بگوییم: صداى چاپخانه، توپخانه و كارخانه؛ یعنى قدرت فرهنگى، قدرت نظامى و قدرت اقتصادى. 🔸در حدیث مى‌خوانیم: «قیّدوا العلم بالكتابةِ»(بحار، ج۲، ص۵۲) كسى به قلم و نوشته سوگند یاد مى‌كند كه در تمام عمرش یک سطر ننوشت: «لا تخطّه بیمینک »(عنکبوت/۴۸). در نسبت جنون به افراد برجسته تعجب نكنید، قرآن مى‌فرماید: «كذلک ما اتى الّذین من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر او مجنون»(ذاریات/۵۲) هیچ پیامبرى به سراغ مردم نیامده، مگر آنكه به او گفتند: ساحر یا جن‌زده است. پاداش‌هاى الهى را ساده ننگرید: أجر كبیر، أجر عظیم، أجر كریم، أجر غیر ممنون، أجراً حسنا، أجره على اللّه و ...(مجنون، یعنی جن‌زده، یعنی کسی که تحث تأثیر القائات شیطان است) ❇️ از پيام‌های آیات ▫️سوگند به قلم به جاى سوگند به بیان، تشویق سوادآموزى و مقام دانش‌پژوهى است. «و القلم و ما یسطرون» ▫️عصمت و مصونیّت پیامبر(ص) در سایه لطف الهى است. «ما انت بنعمة ربّک بمجنون» ▫️آنچه در برابر فشار تهمت، انسان را پایدار مى‌كند توجه به لطف و پاداش الهى است. «انّ لکَ لاجراً غیر ممنون» ▫️اگر از پاداش مردم چشم‌پوشى كنیم، به پاداش‌هاى پایدار الهى مى‌رسیم. «لاجراً غیر ممنون» ▫️پاداش ابدى براى كسى است كه خُلق او عظیم باشد. «لأجراً غیر ممنون ... لعلى خلق عظیم» ▫️تسلّط بر اخلاق عظیم، مقارن تسلط بر راه مستقیم است. «انّك لعلى خلق عظیم». و در جاى دیگر مى فرماید: «انّک لمن المرسلین على صراط مستقیم»(یس/۳,۴) ▫️كمالات پیامبر(ص) با او عجین است، و او بر آنها تسلط دارد. «لعلى خلق عظیم» ▫️دفاع از شخصیت‌هاى مذهبى كه مورد تهمت و تحقیر قرار مى‌گیرند، لازم است. «ما انت بنعمة ربّک بمجنون - انّک لعلى خلق عظیم» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
خداوند در قرآن، دو پيامبر را معرفي کرده است : 1⃣-حضرت محمد(ص) {لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسولِ اللّهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ} 💌سوره مبارکه احزاب آيه/21 2⃣-حضرت ابراهيم(ع) {قَدْ کانَتْ لَکُمْ اُسْوَةٌ فى إبْراهيمَ وَلَّذينَ مَعَهُ} 💌سوره مبارکه ممتحنه آیه /4 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا