eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 با مردم خوب حرف بزن! 🔹جالبه که تو قرآن، خوب حرف زدن از نشانه‌های ایمان به خداست که در چهار پنج جزء اول قرآن که عموماً مربوط به تعریف دین و حد و حدودش هست، اومده...👇 وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً: 🔹با مردم به زبان خوش سخن بگویید. خدا که موسی رو می‌فرستاد سر وقتِ فرعونی که روی زمین ادعای خدایی می‌کرد، از بین تمام توصیه‌های عالَم میگه باهاش خوب حرف بزن: 👇 فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى : پس به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد. () یا مثلا به پیامبر میگفت می‌دونی رمز موفقیت تو چیه که آدم‌ها جانشون رو هم برات میدن؟ 1⃣ وَيِقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ : اول اینکه نه تنها شنونده‌ خوبی هستی بلکه سرتاپا گوشی () 2⃣ لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ: فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ: دوم اینکه خیلی خوش قلب و رئوفی که حتی دلت برای دشمنات هم می‌سوزه و حسرت می‌خوری از گمراهی‌شون ( - و ) 3⃣ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ: و سوم اینکه نرم‌خو و خوش‌گفتاری () کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک گفتگوی صحیح در قرآن : 🍂به منفعت طرف مقابل اشاره کنید. 🍂 🔸وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَي قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ ( /٢٣) ⚡️ نکته : حضرت نوح در مواجهه با مردمش، به آنان گفت: چرا تقوی ندارید؟ 🍁تقوی یعنی خود نگهداری و مراقب بودن. أَفَلَا تَتَّقُونَ یعنی: چرا مراقب خودتون نیستید؟ چرا با گناه کردن و نافرمانی خدا، به خودتون آسیب می رسونید؟ ⭐️وقتی در کلامتون، بجای امر و نهی مستقیم، منافع طرف مقابل رو گوشزد کنید، محبت شما رو درک می کنه و احتمال پذیرش بیشتر میشه. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋‏🦋 ✨ماجراى اصحاب كهف در قرآن همانگونه كه در قرآن معمول است، به طور فشرده (از آيه 9تا 27 سوره كهف) آمده است، و در روايات اسلامى، و گفتار مفسران و مورخان، مختلف نقل شده، بعضى به طور مشروح و بعضى به طور خلاصه، و يا بعضى بخشى از داستان را ذكر كرده‏اند و بخش ديگر را ذكر نكرده‏اند، ما در اين جا بهتر ديديم كه چكيده مطلب را از مجموع روايات - با توجه به عدم مخالفت آن با قرآن - بياوريم. ✨از سال 249 تا 251 ميلادى، طاغوتى به نام دقيانوس (دقيوس)، به عنوان امپراطور روم در كشور پهناور روم سلطنت مى‏كرد، و شهر اُفْسوس (در نزديكى اِزمير واقع در تركيه فعلى يا در نزديك عمان پايتخت اردن) پايتخت او بود، او مغرور جاه و جلال خود شده بود و خود را (همچون فرعون) خداى مردم مى‏دانست، و آن‏ها را به بت‏پرستى و پرستش خود دعوت مى‏نمود و هر كس نمى‏پذيرفت او را اعدام مى‏كرد. خفقان و زور و وحشت عجيبى در شهر اُفسوس و اطراف آن حكمفرما بود. ✨او شش وزير داشت كه سه نفر آن‏ها در جانب راست او و سه نفرشان در اطراف چپ او مى نشستند، آن‏ها كه در جانب راست او بودند، نامشان تمليخا، مكسلمينا و ميشيلينا بود، و آن‏ها كه در جانب چپ او بودند، نامشان مرنوس، ديرنوس و شاذريوس بود، كه دقيانوس در امور كشور با آن‏ها مشورت مى‏كرد. ✨دقيانوس در سال، يك روز را عيد قرار داده بود، مردم و او در آن روز جشن مفصلى مى‏گرفتند. ✨در يكى از سال‏ها، در همان روز عيد در كاخ سلطنتى، دقيانوس، جشن و ديدار شاهانه برقرار بود، فرماندهان بزرگ لشگر در طرف راست او، و مشاوران مخصوصش در طرف چپ قرار داشتند، يكى از فرماندهان به دقيانوس چنين گزارش داد: لشگر ايران وارد مرزها شده است. ✨دقيانوس از اين گزارش به قدرى وحشت كرد كه بر خود لرزيد و تاج از سرش فرو افتاد. يكى از وزيران كه تمليخا نام داشت با ديدن اين منظره، دل دل گفت: اين مرد (دقيانوس) گمان مى‏كند كه خدا است، اگر او خدا است پس چرا از يك خبر، اين گونه دگرگون و ماتم‏زده مى‏شود؟! ✨اين وزيران ششگانه هر روز در خانه يكى از خودشان، محرمانه جمع مى‏شدند، آن روز نوبت تمليخا بود، او غذاى خوبى براى دوستان فراهم كرد، ولى با اين حال پريشان به نظر مى‏رسيد، همه دوستان (وزيران) آمدند، و در كنار سفره نشستند، ولى ديدند تمليخا ناراحت به نظر مى‏رسد و تمايل به غذا ندارد، علت را از او پرسيدند. ✨تمليخا چنين گفت: مطلبى در دلم افتاده كه مرا از غذا و آب و خواب انداخته است. آن‏ها گفتند: آن مطلب چيست؟ ✨ تمليخا گفت: اين آسمان بلند كه بى‏ستون بر پا است، آن خورشيد و ماه و ستارگان و اين زمين و شگفتى‏هاى آن، همه و همه بيانگر آن است كه آفريننده‏اى توانا دارند، من در اين فكر فرو رفته‏ام كه چه كسى مرا از حالت جنين به صورت انسان در آورده است؟ چه كسى مرا به شير مادر و پستان مادر در كودكى علاقمند كرد؟ چه كسى مرا پروراند؟ چه كسى چه كسى؟... از همه اين‏ها چنين نتيجه گرفته‏ام كه اين‏ها سازنده و آفريدگار دارند. ✨گفتار تمليخا كه از دل برمى‏خاست در اعماق روح و جان آن‏ها نشست و آن چنان آن‏ها را كه آمادگى قلبى داشتند، تحت تأثير قرارداد كه برخاستند و پا و دست تمليخا را بوسيدند و گفتند: خداوند به وسيله تو ما را هدايت كرد، حق با توست، اكنون بگو چه كنيم؟ ✨ تمليخا برخاست و مقدارى از خرماى باغ خود را به سه هزار درهم فروخت، و تصميم گرفتند محرمانه از شهر خارج شوند و سر به سوى بيابان و كوه بزنند، بلكه از زير يوغ بت‏پرستى و طاغوت‏پرستى نجات يابند. آن‏ها بر اسب‏ها سوار شدند و شبانه از شهر اُفسوس خارج شدند، و هنگامى كه بيش از يك فرسخ ره پيمودند، تمليخا به آن‏ها گفت: ما اكنون دل از دنيا بريده‏ايم و دل به خدا داده‏ايم و راه به آخرت سپرده‏ايم، بنابراين چنين راه را با اين اسب‏هاى گران قيمت نمى‏توان پيمود. شايسته است اسب‏ها را رها كرده و پياده اين راه را طى كنيم تا خداوند گشايشى در كار ما ايجاد كند. ادامه ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
﷽📚🕥📚🎆 📖 ✨آن‏ها پياده شدند و به راه ادامه دادند و هفت فرسخ راه رفتند، به طورى كه پاهايشان مجروح و خون‏آلود شد، تا به چوپانى رسيدند و از او تقاضاى شير و آب كردند، چوپان از آن‏ها پذيرايى كرد، و گفت: از چهره شما چنين مى‏يابم كه از بزرگان هستيد، گويا از ظلم دقيانوس فرار كرده‏ايد. ✨آن‏ها حقيقت را براى چوپان بازگو كردند، چوپان گفت: اتفاقا در دل من نيز كه همواره در بيابان هستم و كوه و دشت و آسمان و زمين را مى‏نگرم همين فكر پيدا شده كه اين‏ها آفريدگار توانا دارد. آن گاه دست آن‏ها را بوسيد و گفت: آن چه در دل شما افتاده در دل من نيز افتاده است، اجازه دهيد گوسفندان مردم را به صاحبانش برسانم، و به شما بپيوندم ✨آنهامدتى توقف كردند، چوپان گوسفندان مردم را به صاحبانش سپرد، و سپس خود را به آن‏ها رسانيد در حالى كه سگش نيز همراهش بود. آن‏ها ديدند اگر سگ را همراه خود ببرند، ممكن است ✨صداى او، راز آن‏ها را فاش كند، هر چه كردند كه سگ را برگردانند، سگ باز نگشت. سرانجام به قدرت خدا به زبان آمد و گفت: مرا رها كنيد تا در اين راه پاسدار شما از گزند دشمنان شوم. ✨آن‏ها سگ را آزاد گذاشتند، و به حركت خود ادامه دادند تا شب فرا رسيد، كنار كوهى رسيدند. از كوه بالا رفتند، و به درون غارى پناهنده شدند. ✨در كنار غار چشمه‏ها و درختان و ميوه ديدند، از آن‏ها خوردند و نوشيدند، براى رفع خستگى به استراحت پرداختند، و سگ بر در غار دست‏هاى خود را گشود و به مراقبت پرداخت. ✨در اين هنگام خداوند به فرشته مرگ دستور داد ارواح آن‏ها را قبض كند به اين ترتيب خواب عميقى شبيه مرگ بر آن‏ها مسلط شد. ✨و از اين رو كه در عربى به غار، كهف مى‏گويند، آن‏ها به اصحاب كهف معروف شدند. به روايت ثعلبى، نام آن كوهى كه غار در آن قرار داشت انجلُس بود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ 🔸 اگر جراحتی را که در بدن ایجاد شده زود مداوا نکنیم جای زخم، عفونت می‌کند و کانون تجمع میکروب می‌شود. گناه به تعبیر قرآن، اِجْتِراح (جراحت) است. جان‌مان را با گناه جریحه‌دار نکنیم! آیه ۲۱ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌠آیه ۲۴ نساء را که به‌ و جواز متعه زنان پرداخته، « آیه تمتّع » یا « » گفته‌اند : * فَما استَمتَعتُم بِه مِنهُنّ فَـ ٔ توهُنَّ أُجورَهُنَّ فَریضَه ) 🌅شیعه و بیشتر اهل سنت دلالت این آیه را بر مشروعیت متعه مسلم دانسته و گفته اند که * * در نکاح دائم ظهور ندارد ؛ از همین رو فقیهان‌ ، اجرای عقد نکاح دائم را به لفظ استمتاع و تمتّع ، بدون جایز نمی‌دانند ؛ افزون بر این ، از ظهور پرداخت تمام اجر ( ) به مجرد استمتاع استفاده کرده‌اند که مقصود ،‌ عقد دائم نیست ؛ زیرا در عقد تمام مهر یا وطی واجب می‌شود ، نه به مجرد استمتاع . 🌠 آن گروه از اهل که دلالت آیه را بر متعه پذیرفته‌اند ، معتقد به این آیه با آیات ۵ و ۶ و ۷ مومنون و نیز ۲۹ و ۳۰ و ۳۱ معارج شده‌اند . 🌅شیعه با استناد به ، به طور گسترده به این ادعا پاسخ داده است ؛ از جمله ، این سخن بن خطاب که گفت : متعتان کانتا فی عهد رسول الله انا انهی عنهما و اعقاب علیهما ، خود دلیل بر جواز متعه در زمان خدا صلی الله علیه و آله و عدم تحریم از سوی حضرت است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۰ قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ ﴿٥٠﴾ بگو: من به شما نمی گویم که خزینه ها و گنجینه های خدا نزد من است، و نیز غیب هم نمی دانم، و نمی گویم که فرشته ام؛ فقط از آنچه به من وحی شده پیروی می کنم. بگو: آیا [اعراض کننده از وحی که] نابینا [ست] و [پیروِ وحی که] بینا [ست] یکسانند؟! پس چرا نمی اندیشید؟! (۵۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥٠) -آگاهى از غيب! اين آيه دنبالۀ پاسخگويى به اعتراضات گوناگون كفار و مشركان است و به سه قسمت از ايرادهاى آنها در جمله‌هاى كوتاه پاسخ داده شده است: نخست اين كه آنها به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله پيشنهاد معجزات عجيب و غريبى مى‌كردند، و هر يك به ميل خود پيشنهادى داشتند، حتى به مشاهدۀ معجزات مورد درخواست ديگران نيز قانع نبودند؛ گاهى خانه‌هايى از طلا، و گاهى نزول فرشتگان، و زمانى تبديل سرزمين خشك و سوزان مكّه به يك باغستان پر آب و ميوه! گويا آنها با اين تقاضاهاى عجيب و غريب يك نوع مقام الوهيت و مالكيت زمين و آسمان براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله انتظار داشتند. لذا خداوند در پاسخ اين افراد، به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مى‌دهد «بگو: من هرگز ادعا نمى‌كنم كه خزائن الهى به دست من است» (قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللّهِ) . «خزائن» جمع «خزينه» به معنى منبع و مركز هر چيزى است و به اين ترتيب خزائن اللّه، منبع همه چيز را دربرمى‌گيرد كه از ذات بى‌انتهاى او كه سر چشمۀ جميع كمالات و قدرتهاست، مى‌باشد. سپس در برابر افرادى كه انتظار داشتند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آنها را از تمام اسرار آينده و گذشته آگاه سازد، و حتى به آنها بگويد در آينده چه حوادثى مربوط به زندگى آنها روى مى‌دهد، تا براى دفع ضرر و جلب منفعت بپا خيزند، مى‌گويد: «من هرگز ادعا نمى‌كنم كه از همۀ امور پنهانى و اسرار غيب آگاهم» (وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ) . و در جملۀ سوم به پاسخ ايراد كسانى كه انتظار داشتند خود پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرشته باشد، و يا فرشته‌اى همراه او باشد، و هيچ گونه عوارض بشرى از خوردن غذا و راه رفتن در كوچه و بازار در او ديده نشود، مى‌گويد: «و من هرگز ادعا نمى‌كنم فرشته‌ام» (وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ) . بلكه «من تنها از دستورات و تعليماتى پيروى مى‌كنم كه از طريق وحى از ناحيۀ پروردگار به من مى‌رسد» (إِنْ أَتَّبِعُ إِلاّ ما يُوحى إِلَيَّ) . و در پايان آيه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داده مى‌شود كه: «بگو: آيا افراد نابينا و بينا همانندند؟ و آنها كه چشم و انديشه و عقلشان بسته است با كسانى كه حقايق را به خوبى مى‌بينند و درك مى‌كنند برابرند؟ آيا فكر نمى‌كنيد» (قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ). برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 597 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قُلْ لَآ أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَآئِنُ اللَّهِ وَلَآ أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَآ أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰٓ إِلَيَّ ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ 🍀 ترجمه: بگو: من به شما نمی ‌گویم كه گنجینه‌ های خدا نزد من است، و نیز غیب هم نمی ‌دانم، و نمی ‌گویم كه فرشته ‌ام؛ فقط از آنچه به من وحی شده پیروی می ‌كنم. بگو: آیا نابینا و بینا یكسانند؟! پس چرا نمی ‌اندیشید؟ 🌷 : بگو 🌷 : نمی گویم 🌷 : گنجینه ها 🌷 : فرشته 🌷 : پیروی می کنم 🌷 : آیا 🌷 : یکسان است 🌷 : نابینا 🌷 : بینا 🔴 اين آيه همانند سایر آیات سوره أنعام در مکه نازل شده است و دنباله پاسخگويى به اعتراضات گوناگون كافران و مشركان است و به سه قسمت از ايرادهاى آنها در جمله‌هاى كوتاه پاسخ داده شده است: 1⃣ نخست اين كه آنها به «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» پيشنهاد معجزات عجيب و غريبى می دادند، و هر يک به ميل خود پيشنهادى داشتند، حتّى به مشاهده معجزات مورد درخواست ديگران نيز قانع نبودند؛ گاهى خانه ‌هايى از طلا، و گاهى نزول فرشتگان، و زمانى تبديل سرزمين خشک و سوزان مكّه به يک باغستان پر آب و ميوه! گويا آنها با اين تقاضاها يک نوع مقام الوهيّت و مالكيّت زمين و آسمان براى پيامبر انتظار داشتند. لذا در پاسخ اين افراد، به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى ‌دهد «‌قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللّهِ: بگو من به شما نمی گویم که گنجینه های خدا نزد من است» «خزائن» جمع «خزينه» به معنى منبع و مركز هر چيزى است و به اين ترتيب خزائن اللّه، منبع همه چيز را دربر مى ‌گيرد كه از ذات بى ‌انتهاى كه سرچشمه همه كمالات و قدرت هاست، مى ‌باشد. 2⃣ سپس در برابر افرادى كه انتظار داشتند «صلّى اللّه عليه و آله» آنها را از تمام اسرار آينده و گذشته آگاه سازد، و حتّى به آنها بگويد در آينده چه حوادثى مربوط به آنها روى مى‌ دهد، تا براى دفع ضرر و جلب منفعت به پا خيزند، مى ‌فرمايد: «وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ: و نیز غیب هم نمی دانم» 3⃣ و در جمله سوم به پاسخ ايراد كسانى كه انتظار داشتند خود پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» باشد، و يا فرشته ‌اى همراه او باشد، مى فرمايد: « وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاّ ما يُوحى إِلَيَّ: و نمی گویم که فرشته ام؛ فقط از آنچه به من وحی شده پیروی می کنم» 🔴 و در پايان آيه به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور داده مى ‌شود كه: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ: بگو: آیا نابینا و بینا یکسانند؟ پس چرا نمی اندیشید؟» منظور از یعنی کسی که حقایق را به خوبی نمی بیند و چشم اندیشه اش بسته است و منظور از کسی است که حقایق را به خوبی می بیند. 🔹 پیام های آیه ۵۰ سوره أنعام 🔹 ✅ صداقت ،‌ تا آنجاست که اگر فاقد قدرتی باشند، به مردم اعلام می کنند. ✅ از کارهای ، مبارزه با خرافه گرایی و شخصیت سازی کاذب است. ✅ برای زندگی شخصی یا اداره حکومت، همچون دیگران از مسیر عادی اقدام می کند و از علم غیب و گنجینه های الهی استفاده شخصی نمی کند. ✅ کار ، فقط بر اساس پیروی از وحی است. ✅ پیروی از ، بصیرت و ‌پیروی نکردن از آنها، نابینایی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال و هوای این تلاوت چه حس و حال عجیبی داره!! ✅مقطعی فوق العاده زیبا از استاد منشاوی✅ 🕋سوره ی مبارکه شعرا آیه 83 الی 85🕋 🎵مقام عجم🎵 ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅┄ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 ⚠️ ( 11-14) 📖 🌺جمعی از منافقان مدینه مانند عبدالله بن ابی و یارانش مخفیانه کسی را به سراغ یهود بنی نضیر فرستادند و گفتند : شما محکم در جای خود بایستد ، از خانه های خود بیرون نروید و دژهای خود را محکم سازید ، ما هزار نفر با شما یاور از قوم خود و دیگران داریم و تا آخرین نفس با شما هستیم . طایفه غطفان با شما همراه می شوند . 🌺همین امر سبب شد که یهود بنی نضیر بر مخالفت با پیامبر صلی الله علیه و آله تشویق شدند ، اما در این هنگام یکی از بزرگان بنی نضیر به نام سلام به حیی بن اخطب که سرپرست برنامه های بنی نضیر بود گفت : اعتنایی به حرف عبدالله بن ابی نکن ، او می خواهد تو را تشویق به جنگ با محمد کند و خود- در خانه بنشیند و شما را تسلیم حوادث نماید . حی به او گفت : ما جز دشمنی با محمد صلی الله علیه و آله و پیکار با او چیزی را نمی شناسیم ، سلام در پاسخ گفت : به خدا سوگند من می بینم سرانجام ما را از این سرزمین بیرون می کنند و اموال و شرف ما بر باد می رود ، کودکانی ما اسیر و جنگجویان ما کشته می شوند . 📚لَئِنۡ أُخۡرِجُواْ لَا يَخۡرُجُونَ مَعَهُمۡ وَلَئِن قُوتِلُواْ لَا يَنصُرُونَهُمۡ وَلَئِن نَّصَرُوهُمۡ لَيُوَلُّنَّ ٱلۡأَدۡبَٰرَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ (١٢) 🌺اگر [كافران از اهل كتاب را] بيرون كنند با آنان بيرون نمى روند، و اگر با آنان بجنگند آنان را يارى نمى دهند، و اگر يارى دهند در گرماگرم جنگ پشت كنان مى گريزند، سپس [كافران اهل كتاب] يارى نمى شوند کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔹🔹شتر دیدی ندیدی🔹🔹🔹 وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً «72» فرقان و (بندگان خدا) كسانى هستند كه در مجلس (گفتار و كردار) باطل حاضر نمى‌شوند و چون بر لغوى عبور كنند كريمانه بگذرند. نکته ها كلمه «شهد» دو معنا دارد؛ يكى حضور يافتن است و ديگرى خبر و گواهى دادن. در اين آيه هر دو معنا را مى‌توان استفاده كرد. يعنى آنان نه در مجالس بد حاضر مى‌شوند و نه بر باطل گواهى مى‌دهند. كلمه‌ى «زور» به معناى كار باطلى است كه در قالب حقّ باشد و در تفاسير به معناى گواهى باطل، دروغ و غنا آمده است. در روايتى از امام‌صادق عليه السلام مراد از «زور» در «لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ» غنا شمرده شده‌است. «1» «1». كافى، ج 6، ص 433. در تفسير «مجمع البيان» مى‌خوانيم: مرور با كرامت، آن است كه هرگاه ناچار شدند نام چيز زشتى را ببرند، با كنايه نام مى‌برند. چنانكه در روايتى از امام باقر عليه السلام مى‌خوانيم: آنان هرگاه خواستند نام عورت را ببرند، با كنايه از آن نام مى‌برند. البتّه اين، يكى از مصاديق رفتار كريمانه است. امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند بر گوش واجب نمود كه از شنيدن هرچه حرام است دورى نمايد، سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» 🔶کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 برای توبه، به امام متوسل شوید. 🍂 🔶قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ (یوسف/٩٧) ⚡️برادران یوسف، به يعقوب گفتند: اى پدر! براى گناهانمان از خداوند طلبِ آمرزش كن كه براستى ما خطاكار بوديم. 🍁 براى توبه هيچگاه دير نيست. و اعتراف به گناه و خطا زمينه آمرزش است. 💥براى آمرزش گناهان، توسّل به اولياى خداوند شایسته است. ✅دعاى پدر نیز در حقّ فرزندان، اثر خاصّى دارد. به همین دلیل، برادران یوسف، با این که خودشان می توانستند استغفار کنند، ولی از پدر خواستند که برایشان استغفار کند. ❌ مانیز از ائمه(عليهم السلام) که پدر حقیقی ما هستند، بخواهیم که برایمان استغفار کنند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُواْ بَِايَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّواْ عَلَيْهَا صُمّاً و عُمْيَاناً. وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْواَجِنَا وَ ذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً (فرقان/۷۴-۷۳) 🔹و آنان كسانى هستند كه چون به آیات پروردگارشان تذكّر داده شوند، كر و كور (چشم و گوش بسته) به سجده نمى‌افتند (بلكه عمل آنان، آگاهانه است). و كسانى‌اند كه مى‌گویند: پروردگارا! به ما از ناحیه‌ٔ همسران و فرزندانمان مایهٔ روشنى چشم عطا كن و ما را پیشواى پرهیزکاران قرار ده. 🔸آیات فوق، بخشی دیگر از ویژگی‌های «عبادالرحمن» است. ایمان باید بر اساس آگاهى و بصیرت باشد. در قرآن مى‌خوانیم: «و یَتفكّرون فى خَلق السماوات و الارض ربّنا ما خَلَقت هذا باطلاً»(آل‌عمران/۱۹۱) یعنى مؤمنان خردمند، ابتدا در آفرینش آسمان‌ها و زمین فكر مى‌كنند، سپس اقرار مى‌نمایند كه پروردگارا! تو اینها را بیهوده نیافریدى. در این آیه نیز مى‌فرماید: مؤمنان، چشم و گوش بسته عبادت نمى‌كنند. در ذیل آیه ۷۴ از رسول اکرم(ص) روایت شده که فرمودند: ازواجنا؛ حضرت خدیجه(س) است. ذریاتنا؛ حضرت زهرا(س) است. قرة اعین؛ حسنین(علیهما‌السلام) هستند و للمتقین اماما؛ حضرت علی علیه‌ السلام است. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️تعبّد و بصیرت، از اوصاف عباد الرّحمن است. «اذا ذكّروا... لم یخرّوا علیها صُماً و عمیاناً» بندگان رحمن، آگاهانه به سراغ دین مى‌روند. ▫️انسان در برابر همسر و فرزند و نسل خود متعهّد است و باید براى عاقبت نیكوى آنها تلاش و دعا كند. «ربّنا هب لنا من ازواجنا...» ▫️در تربیت، علاوه بر علم وتلاش باید از خدا نیز كمک خواست. «ربّنا هب لنا...» ▫️فرزند صالح، نور چشم است. «قرّة اعین» ▫️تشكیل خانواده و داشتن همسر و فرزند و دعا براى بدست آوردن آنها، مورد توجّه اسلام است. «ربّنا هب لنا...» ▫️در دست گرفتن مدیریّت جامعه، آرزوى عبادالرحمن است، زیرا عهده‌دار شدن امامت و رهبرى متّقین، ارزش است. «واجعلنا للمتّقین اماما» ▫️در دعا به حداقل اكتفا نكنید، بلند همّت باشید. «واجعلنا للمتّقین اماما» (خدایا ما را در رسیدن به كمال، رهبر متّقین قرار ده، نه آنكه تنها از متّقین باشیم) ▫️بندگان خدا، وحدت هدف و وحدت كلمه دارند. «اماماً» و نفرمود: «ائمّةً». (ممكن است كلمه «امام» به جاى «ائمّة»، رمز آن باشد كه در جامعه اسلامى، رهبر باید یک نفر باشد) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 نصرت الهی در قرآن ✅ در خصوص نصرت و یاری پروردگار به چند آیه از قرآن کریم، اشاره می‌کنیم: 🔸خداوند بهترین ناصر انسان: 🔹فاعلموا ان الله مولاکم نعم المولی و نعم النصیر (انفال/۴۰) 🔹بل الله مولاکم و هو خیرالناصرین (آل‌عمران/۱۵۰) 🔹و مالکم من دون الله من ولی و لانصیر (عنکبوت/۲۲) 🔸نصرت تنها از خداوند: 🔹و ما النصر الا من عندالله العزیز الحکیم (آل‌عمران/۱۲۶) 🔹ان ینصرکم الله فلا غالب لکم و ان یخذلکم فمن ذاالذی ینصرکم من بعده (آل‌عمران/۱۶۰) 🔸نصرت الهی سابقه دارد: 🔹لقد نصرکم الله فی مواطن کثیرة (توبه/۲۵) 🔸درخواست نصرت از خداوند: 🔹... و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین (آل‌عمران/۱۴۷) 🔸نفی نصرت از غیر خدا: 🔹واتخذوا من دون الله ءالهة لعلهم ینصرون. لایستطیعون نصرهم (یس/۷۴,۷۵) 🔸خداوند ناصر انبیا و مؤمنان: 🔹انا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا فی الحیاة الدنیا (غافر/۵۱) 🔹من کان یظن ان لن ینصره الله فی الدنیا و الاخرة فلیمدد بسبب الی السماء ثم لیقطع ...!! (حج/۱۵) 🔹الا تنصروه فقد نصره الله (توبه/۴۰) 🔸امتحان الهی قبل از نصرت الهی: 🔹و لو یشاء الله لانتصر منهم و لکن لیبلوا بعضکم ببعض (محمد/۴) ✅ از شرایط نصرت الهی 🔸داشتن صبر و استقامت: 🔹فصبروا علی ما کذبوا و اوذوا حتی اتاهم نصرنا (انعام/۳۴) 🔸یاری کردن دین خدا: 🔹ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم (محمد/۷) 🔹و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز (حج/۴۰) 🔸مبارزه با دشمنان اسلام: 🔹قاتلوهم یعذبهم الله بایدیکم و یخزهم و ینصرکم علیهم (توبه/۱۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🕥📚🎆 📖 🦋‏🦋 ✨دقيانوس پس از مراجعت از جشن عيد، و با خبر شدن از ماجراى فرارِ شش نفر از وزيران، بسيار عصبانى شد، لشگرى را كه از هشتاد هزار جنگجو تشكيل مى‏شد مجهّز كرده، و به جستجوى فراريان فرستاد، در اين جستجو، اثر پاى آن‏ها را يافتند و آن را دنبال كردند تا بالاى كوه رفتند و به كنار غار رسيدند، به درون غار نگاه كردند، وزيران را پيدا كردند و ديدند همه آن‏ها در درون غار خوابيده‏اند. ✨دقيانوس گفت: اگر تصميم بر مجازات آن‏ها داشتم، بيش از اين كه آن‏ها خودشان خود را مجازات كرده‏اند نبود، ولى به بنّاها بگوييد بيايند و درِ غار را با سنگ و آهك بگيرند. (تا همين غار قبر آن‏ها شود) به اين دستور عمل شد، آن گاه دقيانوس از روى مسخره گفت: اكنون به آن‏ها بگوييد به خداى خود بگويند ما را از اين جا نجات بده. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🕊🌹🕊 ‏چقد زیبا هستند وعدهای الهی در ...!!! 🍃﴿لَئِن شَكَرتُم﴾﴿لَأَزيــدَنَّـكُــم﴾ 👆اگر سپاس گذاری کنید،قطعا (نعمت)خود را برشما می افزایم 🍃﴿فَاذكُــروني﴾﴿أَذكُــــركُــــم﴾ 👆من را یاد کنید تا شما را یاد کنم 🍃﴿ادعـــونــي﴾﴿أَستَجِب لَكُم﴾ 👆من را بخوانید تا شما را اجابت میکنم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد ابوالفضل بهرام پور در سال 1320 در شهر زنجان دیده به جهان گشود. دارای تحصیلات حوزوی، فوق دیپلم و حفظ و خطابه «روان‌شناسی خطابه»، لیسانس ادبیات عرب، فوق لیسانس معارف و علوم قرآنی از دانشکده الهیات تهران است. از 20 سالگی همواره در مطالعة تفسیر و یادگیری معارف تفسیری بوده است. در 25 سالگی روش تدریس ترجمه و مفاهیم قرآن را طراحی کرد و کلاس‌هایی در همین زمینه آشنا شدند. این در زنجان، تهران، تبریز، رفسنجان و کاشان دایر نمود که به واسطة آن افراد زیادی با این امر آشنا شدند. این روش و برنامه را شهید دکتر باهنر به شهید بهشتی ارائه داد و ایشان آن را به جریان انداخت. سپس به پیشنهاد ایشان در مدرسة آلمانی‌ها در ایران، در کنار آموزش پروتستان و کاتولیک، تعلیم اسلام را عهده‌دار شد. همچنین به دعوت شهید بهشتی به عنوان کارشناس نیمه‌وقت کتب درسی آموزش و پرورش با شهید دکتر باهنر همکاری می‌کرد. 🔰از جمله آثار استاد بهرام‌پور عبارتند از: 1. تفسیر سورة محمد (ص) 2. تفسیر سورة فتح 3. تفسیر سورة ق 4. تفسیر سورة ابراهیم (ع) 5. تفسیر سورة حجر 6. متد تفسیر 7. قرآن بر فراز اعصار (ترجمه) 8. ستون خیمه(تفسیروتحلیل نماز وسورة جمعه) 9. نگرشی نو به سورة یس 10. تفسیر سورة حجرات 11. روش تدریس روخوانی 12. روش تدریس ترجمه و مفاهیم جزء یکم 13. مناظرة سعید و علی. همچنین طرح تفسیر قرآن در حجم‌های کوچک و جزء جزء که ابتدا تفسیر جزء سی‌ام به چاپ رسید که در سرتاسر کشور به صورت کتاب آموزش ترجمه و تفسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش‌هایی از تفسیر نسیم حیات نیز از وی منتشر شده است. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️هر انسانی یک گره روی نخ هستی است. بعضی گره‌ها آنقدر کوچک‌اند که راحت از سوزن رد می‌شوند و برخی آنقدر بزرگ که می‌توان در سایه‌شان آرام گرفت. یادمان باشد این مزایای نخ است و انسان‌ها از خود چیزی ندارند. 📖 آیه ۵۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹سه نوع حجاب در قرآن🌹 1️⃣ حجاب پوششی🧕 تأکید قرآن برای این نوع از حجاب پوشش بلند است. به طوری که کاملا بدن را بپوشاند. يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‌ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً «احزاب59 » 2️⃣ حجاب گفتاری🧕 حجاب گفتاری نوعی از حجاب است که انسان در برخورد با نامحرمان باید رعایت کند. این نوع از حجاب در بیان و ادای کلام است. فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا «احزاب32» 3️⃣ حجاب رفتاری🧕 (رفتار عفیفانه دختران شعیب) فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ [ ﺯﻥ ] ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺮم ﻭ ﺣﻴﺎ ﮔﺎم ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ ، ﻧﺰﺩ ﺍﻭ (موسی)ﺁﻣﺪ. (قصص٢٥) قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ «نور30 » قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ «نور31 » وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ «نور31 » وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‌«احزاب33» 🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺