📘دائره المعارف قرآن کریم📘
🙏#احترام>
👈 #احترام_امور_مقدس>
⬅️2. #خانه_خدا
❇️در قرآن کریم از #کعبه و حریم آن به بیت امن ( بقره / ۱۲۵ )، حرم امن ( قصص / ۵۷ ; عنکبوت /۶۷ )، بیتالحرام ( مائده / ۹۷ )، مسجدالحرام ( حج / ۲۵ )، و #بیت محرّم ( ابراهیم / ۳۷ ) #یاد شده است.
⭕️این تعابیر همانگونه که میتواند به وضع #قوانین و تشریع احکام خاصی آن مکان مقدس ناظر باشد ، #عظمت و احترام آن را نیز بیان میکند ؛
چنانکه برخی در #تفسیر بیت الحرام و سرّ نامگذاری آن میگویند :
#حرمت آن چنان بزرگ است که هتک آن روا نیست .
❇️احترام #مسجدالحرام را از واجبات ، و ستم به آن را از #محرّمات خاصّ آن مکان دانستهاند .
⭕️ برخی ، #احترام آن را اعم از تکوینی و تشریعی دانسته اند که وضع احکام خاصّ ، ناظر به احترام #تشریعی آن و احساس امنیت در آن محدوده ، ناشی از محترم بودن تکوینی آن است .
❇️ #احترام مسجدالحرام را برخی به سبب تشرف آن مکان به ذکر الهی دانستهاند ؛ از همین رو #احترام معابد ، کنیسهها ، مساجد و مکانهایی که نام خدا در آن یاد میشود را لازم دانستهاند .
⭕️بعضی #احترام آن را به جهت انجام دادن عبادت در آن مکان و نیز اجتماع مسلمانان در آن که زمینهای برای ایجاد #وحدت امت اسلامی است میدانند .
❇️ #کعبه از دیرباز و از زمان حضرت ابراهیم ، از سوی او و نیز اعراب ، مورد #احترام بوده است .
⭕️ برخی آیات نیز #عظمت و شرافت شهر مکه را یادآور میشود :
* اِنّما اُمرتُ اَن اعبدَ ربّ هذهِ البَلدهِ الّذی حَرّمها ..... * ( نمل ۹۱ )
که البته ممکن است #احترام به آن به سبب وجود #رسول گرامی اسلام در آن باشد :
* لا اُقسم بهذا البَلد * و انت حلّ بهذا البلد * ( بلد ۱۲ )
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام آیه ۱۰۰
وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿١٠٠﴾
[مشرکان] برای خدا شریکانی از جن قرار دادند، در حالی که همه آنها را خدا آفرید، و از روی جهل و بی دانشی برای خدا پسران و دخترانی انگاشتند؛ منزّه و برتر است از آنچه آنان توصیف میکنند. (۱۰۰)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٠٠)
-خالق همۀ اشياء اوست!
در اين آيه و آيات بعد به گوشهاى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مىگويد: «آنها شريكهايى براى خداوند از جن قائل شدند» (وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ) .
سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مىگويد: «با اين كه خداوند آنها را (يعنى جن را) آفريده است» (وَ خَلَقَهُمْ) .
يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريك او بوده باشد، زيرا شركت نشانۀ سنخيت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود.
خرافۀ ديگر اين كه «آنها براى خدا پسران و دخترانى از روى نادانى قائل شدند» (وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ) .
و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جملۀ «بغير علم» استفاده مىشود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانهاى براى اين موهومات در دست نداشتند. اما اين كه چه طوائفى براى خدا پسرانى قائل بودند، قرآن نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزيز را فرزند او مىدانستند.
ولى از آيۀ ٣٠ سورۀ توبه، استفاده مىشود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى خدا منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است.
اما در مورد اعتقاد به وجود دختران براى خدا، خود قرآن در سورۀ زخرف، آيۀ ١٩ مىفرمايد: «آنها (مشركان) فرشتگان را كه بندگان خدا هستند، دختران قرار دادند» .
ولى در پايان اين آيه قلم سرخ بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بىاساس كشيده و با جملۀ رسا و بيدار كنندهاى همۀ اين اباطيل را نفى مىكند و مىگويد: «منزه است خداوند و برتر و بالاتر است از اين اوصافى كه براى او مىگويند» (سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 631
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_817
🌹#آیه_۱۰۰ #سوره_انعام
🌸 وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَآءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ
🍀 ترجمه: برای خدا شریكانی از جنّ قرار دادند، در حالی كه همه ی آنها را خدا آفریده و از روی نادانی برای خدا پسران و دخترانی ساخته و پرداختند؛ منزّه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می كنند.
🌷 #شُرَكَاء: شریکان
🌷 #خرقوا: دروغ ساختن
🌷 #بَنِين: پسران
🌷 #بنات: دختران
🌷 #سُبْحَانَهُ: منزه است
🌷 #تَعَالَىٰ: برتر است
🌷 #عَمَّا: از آنچه
🌷 #يَصِفُون: وصف می کنند
🔴 #شأن_نزول_آیه: این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در #مکه نازل شده است. کلبی گوید: این آیه در شأن زنادقه آمده که ابلیس را شریک خدا در امور شر می دانستند و می گفتند: #خداوند خالق نور و خیر و مردم و چهارپایان می باشد و ابلیس خالق شر و تاریکی و درندگان و مارها می باشد.
🌸 در اين آيه و آيات بعد به گوشه اى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مى فرمايد: «وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ: و برای #خدا شریکانی از جن قرار دادند» سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مى فرمايد: «وَ خَلَقَهُمْ: و در حالی که همه ی آنها را خدا آفریده»يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريک او بوده باشد، زيرا شركت نشانه سنخيّت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود.
🌸 خرافه ديگر اين كه « وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ: و از روی نادانی برای #خدا پسران و دخترانی ساخته و پرداختند» و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جمله «بغير علم» استفاده مى شود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانه اى براى اين موهومات در دست نداشتند. امّا اين كه چه طوایفى براى خدا پسرانى قائل بودند، #قرآن نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزير را فرزند او مى دانستند.
🌸 ولى از آيه ٣٠ سوره #توبه، استفاده مى شود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى #خدا منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است. در پايان اين آيه بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بى اساس خط بطلان كشيده و می فرمايد: «سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ: منزه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می کنند.»
🔹 پیام های آیه ۱۰۰ سوره انعام 🔹
✅ #جهل، ریشه ی خرافه گرایی است.
✅ عقاید #انسان نسبت به خداوند باید بر اساس علم باشد.
✅ ازدواج و فرزندآوری، تأمین یک کمبود و نقص است و خداوند از این عیب ها، منزه است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌حزین ، دلنشین ، موثر
✳استاد محمد صدیق #منشاوی
🚩مزار استاد
💢 قصص
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺#نماز_در_قرآن
💢معناى اقامه نماز چیست؟
به نظر مى رسد با توجه به ریشه لغوى اقامه, که از قیام ـ در مقابل قعود است ـ اقامه نماز را به معناى برپایى آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بى اعتنایى به آن است و این معنا داراى مصادیقى است:
🌱الف ـ گزاردن درست نماز با حدود و شرایط آن;
🌱ب ـ به جاى آوردن نماز به نحو کامل و احسن;
🌱ج ـ تداوم در برپایى نماز;
🌱د ـ تلاش براى مطرح کردن و گسترش نماز در جامعه.
راغب در مفردات گوید:
((و لم یإمر تعالى بالصلوه حیثما امر و لا مدح به حینما مدح الا بلفظ الاقامه تنبیها ان المقصود منها توفیه شرائطها لا الاتیان بهیئاتها... در تمام مواردى که خداوند به نماز امر یا مدح به آن کرده است واژه اقامه نماز آمده است تا به این معنا توجه داده شود که مقصود از نماز, گزاردن نماز واجد شرایط است نه تنها به جاى آوردن هیإت نماز (بدون روح))).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#سبک_زندگی_قرآنی 🌹
🍂مراقب شیوه های دشمن برای تغییر ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه باشید.🍂
🔸إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ.
وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ.
(مطففین/۲٩ و ۳۰)
⚡️ ترجمه :
بدكاران (در دنيا) پيوسته به مؤمنان مى خنديدند. و هنگامى كه از كنارشان مى گذشتند آنان را با اشاره مسخره مى كردند.
💥روش دشمن برای تضعیف دینداران، مسخره کردن آنان است.
❌ تمسخر و خندیدن به ارزشهای دینی، منجر به تغییر ارزشها و کمرنگ شدن دینداری در جامعه می شود.
✨مؤمنین باید در دینداری خود قوی باشند و نگران این تمسخرها نباشند چون در آخرت، مؤمنین به کفار خواهند خندید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹🍃🌹
#مشابهات_قرآن
#انتها_آیه_تک_مورد
وال مدین اخاهم شعیبا...... ذلکم خیر لکم ان کنتم مومنین. ۸۵ اعراف
............ذلکم خیرلکم ان کنتم تعلمون
( ۴۱ توبه / ۱۶عنکبوت/ ۹جمعه / ۱۱صف)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆
#داستان_های_غیر_پیامبران_در_قرآن 📖
🦋#ماجرای_اصحاب_فیل🦋
#قسمت_سوم
دعا و مناجات عبدالمطلب
عبدالمطلب از نزد ابرهه خارج شد و به مكه آمد، و در مكه اعلام كرد كه مردم از شهر خارج گردند و به پناه كوهها و درههاى پشت كوهها بروند، و خود را از گزند لشگر ابرهه حفظ نمايند.
آن گاه عبدالمطلب با چند نفر از قريش، كنار كعبه آمدند و به دعا و نيايش پرداختند و از درگاه خدا خواستند كه دشمنان را از آسيب رسانى به كعبه باز دارد، عبدالمطلب در حالى كه دستش بر حلقه در خانه كعبه بود، اين اشعار را به عنوان مناجات خواند:
لا هُمَّ اءنّ العَبدَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع حِلالَكَ لا يَغلِبُوا بِصَليبِهِم وَ مِحالِهِم عَدواً مِحالَك
جَرُّوا جَمِيعَ بِلادِهِم وَ الفِيلَ كَى يَسبوا عِيالَكَ لا هُمَّ اءنّ المَرءَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع عِيالَكَ
وَانصُر عَلى آلِ الصَّلِيبِ وَ عابِديِهِ اليَومَ آلَكَ
يعنى: خداوندا! هر كس از خانه خود دفاع مىكند، تو خانه و اهل خانهات را حفظ كن، هرگز مباد آن روزى كه صليب مسيحيان و قدرتشان بر نيروهاى تو چيره شود.
آنها همه نيروهاى خود و فيل را با خود آوردهاند، تا ساكنان حرم تو را اسير كنند.
خدايا! تو نيز از حريم خانه و خانوادهات دفاع كن و امروز ساكنان اين خانه را از آل صليب و پرستش كنندهاش يارى فرما.
سپس عبدالمطلب با جمعى از قريش به يكى از درههاى مكه رفت و در آن جا پناه گرفت، و به يكى از فرزندانش(1064) دستور داد تا بالاى كوه ابوقُبيس برود، و ببيند چه خبر مىشود؟! او گزارش داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺