eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴پیام «آیه ی 49و50و51»سوره یوسف 🌿بعضى از رؤياها مى‌تواند بازگو كننده‌ى رخدادهاى آينده و رموز راهگشا براى انسان باشد. «يُغاثُ النَّاسُ وَ فِيهِ يَعْصِرُونَ» 🌿علم و دانش، رمز پيشرفت و بقاى حكومت‌ها وامنيّت ورفاه جامعه است 🌿 آزادى، به هر قيمتى ارزش ندارد. اثبات بى‌گناهى مهم‌تر از آزادى است. «ارْجِعْ إِلى‌ رَبِّكَ فَسْئَلْهُ» 🌿 به دنبال تلخى‌ها شيرينى‌ها است. در برابر «أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً»، «ما عَلِمْنا عَلَيْهِ مِنْ سُوءٍ» آمده است. 🌿 حقّ براى هميشه، مخفى نمى‌ماند. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ» 🌿 آنگاه كه خدا بخواهد، دشمن، خود وسيله‌ى نجات و رفع اتّهام مى‌شود. «إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ»* کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
هدایت شده از صوتهای دلنشین کوثر
برای دسترسی به بندهای استغفارها لینک مورد نظر انتخاب کنید ♻️استغفار زشتی ها را پاک میکند 🔻🔻🔻 توضیح در باب https://eitaa.com/delneshinha/15818 https://eitaa.com/delneshinha/15815 https://eitaa.com/delneshinha/15826 https://eitaa.com/delneshinha/15855 https://eitaa.com/delneshinha/15876 https://eitaa.com/delneshinha/16181 https://eitaa.com/delneshinha/16206 https://eitaa.com/delneshinha/16213 https://eitaa.com/delneshinha/16230 https://eitaa.com/delneshinha/16258 https://eitaa.com/delneshinha/16299 https://eitaa.com/delneshinha/16313 https://eitaa.com/delneshinha/16320 https://eitaa.com/delneshinha/16331 https://eitaa.com/delneshinha/16347 https://eitaa.com/delneshinha/16372 https://eitaa.com/delneshinha/16390 https://eitaa.com/delneshinha/16400 https://eitaa.com/delneshinha/16419 https://eitaa.com/delneshinha/16429 https://eitaa.com/delneshinha/16438 https://eitaa.com/delneshinha/16452 https://eitaa.com/delneshinha/16473 https://eitaa.com/delneshinha/16496 https://eitaa.com/delneshinha/16513 https://eitaa.com/delneshinha/16520 https://eitaa.com/delneshinha/16528 https://eitaa.com/delneshinha/16534 https://eitaa.com/delneshinha/16624 https://eitaa.com/delneshinha/16635 https://eitaa.com/delneshinha/16643 https://eitaa.com/delneshinha/16647 https://eitaa.com/delneshinha/16660 https://eitaa.com/delneshinha/16676 https://eitaa.com/delneshinha/16701 https://eitaa.com/delneshinha/16704 https://eitaa.com/delneshinha/16720 https://eitaa.com/delneshinha/16731 https://eitaa.com/delneshinha/16742 https://eitaa.com/delneshinha/16765 https://eitaa.com/delneshinha/16777 https://eitaa.com/delneshinha/16804 https://eitaa.com/delneshinha/16837 https://eitaa.com/delneshinha/16852 https://eitaa.com/delneshinha/16861 https://eitaa.com/delneshinha/16875 https://eitaa.com/delneshinha/16890 https://eitaa.com/delneshinha/16903 https://eitaa.com/delneshinha/16918 https://eitaa.com/delneshinha/16932 https://eitaa.com/delneshinha/16944 https://eitaa.com/delneshinha/16972 https://eitaa.com/delneshinha/16984 https://eitaa.com/delneshinha/17042 https://eitaa.com/delneshinha/17055 https://eitaa.com/delneshinha/17076 https://eitaa.com/delneshinha/17098 https://eitaa.com/delneshinha/17109 https://eitaa.com/delneshinha/17145 https://eitaa.com/delneshinha/17186 https://eitaa.com/delneshinha/17224 https://eitaa.com/delneshinha/17294 https://eitaa.com/delneshinha/17330 https://eitaa.com/delneshinha/17356 https://eitaa.com/delneshinha/17375 https://eitaa.com/delneshinha/17393 https://eitaa.com/delneshinha/17406 https://eitaa.com/delneshinha/17437 https://eitaa.com/delneshinha/17462 https://eitaa.com/delneshinha/17489 https://eitaa.com/delneshinha/17513 با لحن عربی https://eitaa.com/delneshinha/17528 کامل https://eitaa.com/delneshinha/17529 📌با نشر لینکهای گذاشته شده در‌ گروه هاتون در ثواب نشر استغفارها شریک باشین 🌼برای تعجیل در ظهور آقا امام زمان عجل الله صلوات کانال صوتهای دلنشین هدیه به چهارده معصوم @delneshinha 🍀💛🍀🧡🍀💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓دائره المعارف قرآن کریم📓 😩آوارگى > پیشینه آوارگى 📖 مسلمانان اسلام نیز بر اثر ستم و شکنجه مشرکان ، به ترک خانه و کاشانه خود وادار شده ، گروهی به و جمعی به مدینه هجرت کردند . 🔰 به گفته مفسران ، آیه‌ای که به مسلمانان اجازه جهاد می‌دهد ، آنان را ستم دیدگانی معرفی می‌کند که به از سرزمین خویش آواره شده‌اند : * اذن للّذین یقاتلون بانّهم ظلموا و انّ الله علی نصرهم لقدیر * الّذین اخرجوا من دیارهم بغیر حقّ الا ان یقولوا ربّنا الله ...... * ( حج ۳۹ و ۴۰ ) 📖در احادیث آمده است که نزول این آیات ، پیامبر صلی الله علیه و مهاجران صدر اسلامند و بر اهل علیهم السلام نیز تطبیق داده شده است . 🔰تهدید به سازی ، پس از هجرت نیز ادامه یافت تا آنجا که سرکرده منافقان با تکیه بر خویش تاکید می‌کرد که هرگاه به مدینه بازگردد ، مسلمانان را از آنجا بیرون براند : * یقولون لئن رجعنا الی المدینه لیخرجنّ الاعزّ منها الازلّ و للّه ولرسوله و للمومنین ولکنّ المنافقین لا یعلمون * ( منافقون ۸ ) 📖 از این رو موظف شدند تا مشرکان را از باب مقابله به مثل ، از سرزمینشان ( ) بیرون برانند ؛ چنانکه آنان پیشتر مسلمانان را از شهر و دیار خویش ساخته بودند : * و اقتلوهم حیث ثقفتموهم و اخرجوهم من حیث اخرجوکم و الفتنه اشدّ من القتل * ( بقره ۱۹۱ ) 🔰 از جمله شدگان صدر اسلام ، یهود بنی نضیرند که بر اثر پیمان شکنی و مخالفت با صلی الله علیه و آله و آزار مسلمانان به رغم آنکه دژهای محکم خود را نگهدار خویش می‌پنداشتند ، از خانه و خود در مدینه ( پس از تخریب آن ) آواره گشته ، با بر جای گذاشتن عمده خود ، به ناچار گروهی به خیبر و جمعی به سوی شام رهسپار شدند و وعده یاری منافقان ، به سبب که خداوند در دل‌هایشان افکنده بود ، نشد : * هو الّذی اخرج الّذین کفروا من اهل الکتاب من دیارهم لاول الحشر ما ظننتم ان یخرجوا و ظنّوا انّهم ما نعتهم حصونهم من الله قاتلهم الله من حیث لم یحتسبوا و قدف فی قلوبهم الرّعب یخربون بیوتهم بایدیهم و ایدی المومنین فاعتبروا یا اول الابصار * ( حشر ۲ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۰ فَرِيقاً هَدى‌ وَ فَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ «اعراف آیه 30» (خداوند) گروهى را هدايت فرمود، و (لى) گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است، زيرا آنان به جاى خداوند، شيطان‌ها را سرپرست خويش گرفته‌اند و مى‌پندارند كه آنان راه يافته‌گانند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫 نور (محسن قرائتی)⚡️ فَرِيقاً هَدى‌ وَ فَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ «اعراف آیه 30» (خداوند) گروهى را هدايت فرمود، و (لى) گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است، زيرا آنان به جاى خداوند، شيطان‌ها را سرپرست خويش گرفته‌اند و مى‌پندارند كه آنان راه يافته‌گانند. پیام ها 1- هدايت كار خداست، «فَرِيقاً هَدى‌» ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. «اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ» 2- تا زمانى كه از خدا نبريده‌ايم، وسوسه‌هاى شيطان با ياد او و توبه قابل جبران است، «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» «1» ولى بريدن از خدا سبب افتادن در دام شيطان و سلطه‌ى او مى‌شود كه قابل جبران نيست. «حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ» 3- انسان آزاد است و مى‌تواند ولايت الهى را انتخاب كند يا ولايت شيطان را. «إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ» 4- ديدگاه منحرفان، واقع‌بينانه نيست، بلكه خيال‌پردازانه است. «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ» 5- انحراف فكرى و جهل مركّب، (گمراه بودن ولى خود را در راه حقّ ديدن،) از بدترين انحرافات است. «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا. الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» «2» «1». اعراف، 201. «2». كهف، 103- 104. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 51 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍋🍊🍐🍎🍏🫐🍈🍒 از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر🫐 و زیتون🫒 اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. 🫐🫒پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 ظالم پروران را بشناسید. 🍂 🔸فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَن يَبْطِشَ بِالَّذِي هُوَ عَدُوٌّ لَّهُمَا قَالَ يَا مُوسَي أَتُرِيدُ أَن تَقْتُلَنِي كَمَا قَتَلْتَ نَفْساً بِالْأَمْسِ إِن تُرِيدُ إِلَّا أَن تَكُونَ جَبَّاراً فِي الْأَرْضِ وَمَا تُرِيدُ أَن تَكُونَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ (قصص /١٩) ⚡️ ترجمه : پس چون (موسى) خواست به آن كسى كه دشمن هر دوى آنها بود حمله كند (و با او درگير شود، او) گفت: اى موسى! آيا تصميم گرفته اى كه مرا (هم) به قتل برسانى، همان گونه كه ديروز (نيز) انسانى را كُشتى؟! تو جز زورگويى در روى زمين هدفى ندارى و نمى خواهى كه از مصلحان باشى. ❌ دست پروردگان نظام فرعونی که خوی فرعونی و رفاه طلبی دارند، به ظلم ستیزان، تهمت ستمگری و اِفساد می زنند. 💥این رفاه زدگان و راحت طلبان، افرادی را که بخواهند از مظلوم حمایت نموده و با ظالم برخوردی سخت نمایند، متهم به جنگ طلبی و عدم اصلاح می کنند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠: مراقب باش! 🔰یَا وَیلَتَی لَیتَنِی لَم اَتَخِذ فُلَاناً خَلِیلاً (فرقان/28) 🔹چای اگر یک شب تا صبح کنار صابون باشد طعم و بوی صابون می گیرد و دیگر به درد نمی خورد و جایش سطل زباله است. چرا؟ چون هم نشین صابون بوده است. پس هم نشینی اثر دارد. با هر کس نشست و برخاست کنی، رنگ و بوی او را می گیری. خیلی ها از همین راه جهنمی می شوند در قرآن دیده ای که یکی از ناله های اهل جهنم، افسوس بر هم نشینی با رفیق های ناباب است. پس در انتخاب دوست بیشتر دقت کن. 🔸یَا وَیلَتَی لَیتَنِی لَم اَتَخِذ فُلَاناً خَلِیلاً؛ ای کاش با فلانی هم نشین ورفیق نبودم 📗كتاب سی تدبر، سی تلنگر،محمد رضا رنجبر کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ خدا نماز را به نمازگزار نسبت می‌دهد نه به خودش. چون نماز سرمایۀ ماست نه خدا. 📖مؤمنون، آیۀ ۹ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ دعای پیامبران ردخور ندارد. ابراهیم از خدا فرزند صالح می‌خواهد، خدا به او فرزند حلیم می‌بخشد. پس معلوم می‌شود صلاحیت در گرو حِلم است. حُلم یعنی عقل. حِلم از همین خانواده به معنی صبر نشأت‌گرفته از عقلانیت است؛ بنابراین حلیم کسی است که پای تصمیم عاقلانه‌اش می‌ماند. 📖صافّات، آیات ۱۰۰ و ۱۰۱ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتم: در دلم امید نیست ؟ گفت: هرگز از رحمتم نا امید نباش (زمر آیه ۵۳) گفتم: احساس تنهایی میکنم ؟ گفت: از رگ گردن به تو نزدیک ترم (قاف آیه ۱۶) گفتم: انگار مرا از یاد برده ای ؟ گفت: مرا یاد کن (بقره آیه ۱۵۲) گفتم: در دلم شادی نیست ؟ گفت: باید به فضل رحمتم شادمان گردی (یونس آیه ۵۸) گفتم: تا کی باید صبر کنم ؟ گفت: همانا یاریم نزدیک است (بقره آیه ۲۱۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتای ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکّرون (نحل/۹۰) 🔹خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان، فرمان می‌دهد و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند، خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکّر شوید. 🔸این آیه، نمونه‌ای از جامع‌ترین تعلیمات اسلام در زمینه مسایل اخلاقی و اجتماعی است.(سه اصل مثبت و سه اصل منفی) عدل؛ همان اصلی است که تمام نظام هستی بر محور آن می‌گردد، لذا هر گونه انحراف، افراط، تفریط و تجاوز به حقوق دیگران، بر خلاف اصل عدل است. احسان؛ به معنای نیکوکاری و گذشت است که شامل هرگونه کمک مالی، فکری، فرهنگی و عاطفی می‌شود و در جایی که عدالت به تنهایی کافی نیست و نیاز به فداکاری و گذشت است، اصل احسان جاری می‌گردد. امام علی(ع) می‌فرماید: عدل آن است که حق مردم را به آنان برسانی و احسان آن است که زیادتر به آنها بدهی (نهج البلاغه، حکمت۲۳۱) 🔸«عدل»؛ انصاف را رعایت کردن است و «احسان»؛ فزونی بخشی. «بخشش به نزدیکان»، بخشی از احسان است و بیان جداگانه آن، اهمیت موضوع را می‌رساند. «فحشا»؛ اشاره به گناهان پنهانی و «منکر»؛ اشاره به گناهان آشکار دارد و «بغی»؛ به معنای هرگونه تجاوز از حق است. از پیامبراکرم(ص) نقل شده که مجموعه‌ی تقوا در این آیه است (مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۸). در انتهای آیه می‌فرماید: «لعلکم تذکّرون» و تذکر یادآوری چیزی است که انسان پیش‌تر به گونه‌ای از آن آگاه بوده یا بدان تمایل داشته است، چون رعایت آن اصول سه گانه و نهی آن سه اصل دیگر، ریشه در فطرت آدمی دارد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آیا خداوندى كه انسان‌ها را به عدل و احسان دعوت مى‌كند، مى‌شود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه یأمر بالعدل و الاحسان» ▫️عدل و احسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشک، دل‌ها را التیام نمى‌دهد. «یأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب و احسان، مقدار مستحب است) ▫️اوّلین آمر به معروف و ناهى از منكر، خود خداوند است. «انّ اللَّه یأمر ... و ینهى» ▫️در احسان، رسیدگى به بستگان و صله‌رحم اولویّت دارد. «الاحسان و ایتاء ذى‌القربى» ▫️امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «یأمر بالعدل و الاحسان ... و ینهى» ▫️امر به معروف و نهى از منكر باید در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهى باشد. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» ▫️آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون» ▫️مردم فطرتاً به عدل و احسان گرایش دارند و از فحشا و منكر متنفرّند، لیكن وسوسه‌ها و غرایز موجب غفلت‌شان مى‌‌شود كه باید با تذكّر، آنان را یادآوری کرد. «لعلّكم تذكّرون» ▫️در نهى از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیرى كرد، همان‌گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. «یأمر بالعدل ... ینهى عن ‌الفحشاء» ▫️سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» (فعل مضارع، نشانه استمرار است) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تدبّر در قرآن ✅ روشی که قرآن برای فهم خود، ما را بدان فرا خوانده است، «تدبّر» است. تدبّر یعنی اینکه خود را در جریان تدبیر قرآن قرار دهیم و تدبیر قرآن را بپذیریم و همگام با آن تدبیر، حرکت کنیم تا به مقصد برسیم. در چهار آیه قرآن «یُدبّر الاَمر» ذکر شده است که به تدبیر پروردگار در نظام هستی اشاره دارد.(سوره‌های یونس/۳ و ۳۱، سجده/۵، رعد/۲) 🔸تدبّر در قرآن عبارت است از پذیرفتن و نقش گرفتن و هم‌چنین، ذهن و قلب را در اختیار تدبیر خداوندی قرار دادن. یعنی پشتِ سر قرآن قرار بگیریم، یعنی قرآن را امام خود قرار بدهیم و به آن اقتدا کنیم. در قرآن، چهار مرتبه از تدبّر در آیات قرآن سخن به میان آمده است: 🔹افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا (نساء/۸۲) 🔹افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها (محمد/۲۴) 🔹افلم یدبروا القول ام جاءهم ما لم یأت آباءهم الاولین (مؤمنون/۶۸) 🔹کتاب انزلناه الیک مبارکا لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب (ص/۲۹) 🔸در سه آیه اول، بازخواست می‌کند که چرا مردم در قرآن تدبّر نمی‌کنند؟! تدبّر در قرآن، قدم به قدم، انسان را به کشف نظم و نظام حیرت انگیزی که در قرآن موجود است، می‌رساند و انسان را به فهم و درک و دریافت از قرآن رهنمون می‌سازد و در آیه چهارم به متذکر بودن آن برای اولواالالباب، اشاره می‌کند. تفهم آیات، یک وظیفه همگانی است و با تفسیر قرآن که در توان علمی همه‌ی مردم نیست، متفاوت است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 حیات و مرگ در قرآن ✅ در یک تقسیم‌بندی می‌توان حیات و مرگ را بر دو قسم دانست: حیات و مرگ مادّی که در انسان و حیوان و نبات مشترک است و دیگری، حیات و مرگ معنوی که مخصوص انسان است. در بحث موضوعی امروز، برخی از این آیات را مرور خواهیم کرد: 🔸حیات مادی: و الله انزل من السماء ماء فاحیا به الارض بعد موتها (نحل/۶۵) 🔹حیات معنوی در پرتو ایمان و عمل صالح: من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوٰة طیبه (نحل/۹۷) 🔸حیات معنوی در پرتو پذیرفتن دعوت خدا و پیامبراکرم(ص): یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم (انفال/۲۴) 🔹حیات معنوی شهیدان: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله اموات بل احیاء عند ربهم یرزقون (آل‌عمران/۱۶۹) 🔸حیات معنوی و بهره‌مندی از نور الهی: او من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس (انعام/۱۲۲) 🔹کفر، عامل مرگ معنوی: لینذر من کان حیّا و یحق القول علی الکافرین (یس/۷۰) 🔸عدم تأثیر سخن پیامبر(ص) در مردگان معنوی: انک لاتسمع الموتی و لاتسمع الصم الدعاء (نمل/۸۰) ❇️ گاهی حیات در مقابل جهان آخرت است که از آن به حیات دنیا تعبیر می‌شود که محکوم به فنا و زوال است، اما حیات آخرت همیشه پابرجا و جاویدان است: 🔹حیات دنیوی: انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة ... (حدید/۲۰) 🔸حیات اخروی: و ان الداره الاخرة لهی الحیوان لو کان یعلمون (عنکبوت/۶۴) یا قوم انما هذه الحیوة الدنیا متاع و ان الاخرة هی دارالقرار (غافر/۳۹) ⬅️ البته حیات اخروی، هم شامل حیات در عالم برزخ می‌شود؛ (مؤمنون/۱۰۰, آل‌عمران/۱۷۰, غافر/۴۶) و هم شامل حیات ابدی در قیامت کبری (رعد/۲۶، دخان/۵۶، یونس/۷) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ویژگی‌های مبلّغ دین ✅ «وظایف» یک رهبر دینی و یک مبلّغ دین عبارتند از: تزکیه و تعلیم (جمعه/۲)، واداشتن مردم به تفکر (نحل/۴۴)، دعوت به توحید (فصلت/۳۳)، ایجاد عدالت اجتماعی (حدید/۲۵)، انذار مردم (توبه/۱۲۲) و ... در آیه ۱۲۵ سوره نحل به سه «راه و روش تبلیغ» اشاره شده‌است؛ حکمت، موعظه و جدال احسن. در ادامه، بعضی از ویژگی‌ها و «صفات مبلّغ» را ملاحظه نمایید: 🔹آگاهی و بصیرت؛ قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتّبعنی (یوسف/۱۰۸) 🔸ایمان قلبی؛ کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون بالله (آل‌عمران/۱۱۰) 🔹عمل به علم و گفتار خود؛ اتأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون (بقره/۴۴) 🔸خشیت از خداوند؛ الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله (احزاب/۳۹) 🔹صبر و یقین؛ و جعلنا منهم ائمة یهدون بامرنا لمّا صبروا و کانوا بایاتنا یوقنون (سجده/۲۴) 🔸محبت و رحمت؛ لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رءوف رحیم (توبه/۱۲۸) 🔹متانت و نرمی؛ فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولک (آل‌عمران/۱۵۹) 🔸سعه صدر؛ قال ربّ اشرح لی صدری و یسّرلی امری (طه/۲۵،۲۶) 🔹تواضع و فروتنی؛ و اخفض جناحک لمن اتّبعک من المؤمنین (شعراء/۲۱۵) 🔸عفو، دعوت به نیکی، اعراض از جاهلین؛ خذ العفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین (اعراف/۱۹۹) 🔹عدم توقع مادی از مردم؛ فان تولیتم فما سألتکم من اجر ان اجری الا علی الله (یونس/۷۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 سؤال از رسول خدا(ص) ✅ در قرآن کریم، آیاتی وجود دارد که خداوند طی آن، سؤالات مردم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را نقل کرده و سپس پاسخ آنها را بیان می‌کند، غالب این موارد با «یسئلونک» آغاز می‌شود: ⬅️ و اذا سألک عبادی عنّی ...(بقره/۱۸۶) 🔸یسئلونک عن الاهلة ...(بقره/۱۸۹) 🔹یسئلونک ما ذا ینفقون قل ما انفقتم ...(بقره/۲۱۵) 🔸یسئلونک عن الشهر الحرام ...(بقره/۲۱۷) 🔹یسئلونک عن الخمر و المیسر ...(بقره/۲۱۹) 🔸و یسئلونک عن الیتامی ...(بقره/۲۲۰) 🔹و یسئلونک ما ذا ینفقون قل العفو ...(بقره/۲۱۹) 🔸و یسئلونک عن المحیض ...(بقره/۲۲۲) 🔹یسئلونک ما ذا احلّ لهم ...(مائده/۴) 🔸یسئلونک عن الانفال ...(انفال/۱) 🔹یسئلونک عن السّاعة ایّان مرساها ...(اعراف/۱۸۷, نازعات/۴۲) 🔸و یسئلونک عن الجبال ...(طه/۱۰۵) 🔹و یسئلونک عن الرّوح ...(اسراء/۸۵) 🔸و یسئلونک عن ذی القرنین ...(کهف/۸۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓دائره المعارف قرآن کریم📓 😩آوارگى > پاداش آوارگان 🔰از نگاه قرآن، آوارگى در راه خدا موجب آمرزش گناهان و بهره‌مندى از بهشت است: * فالّذینَ هاجَروا و أُخرِجوا مِن دیـرِهم و أُوذوا فى سَبیلى و قـتَلوا و قُتِلوا لَأُکفِرَنَّ عَنهُم سَیّئاتِهِم ولَاُدخِلَنَّهُم جَنّاتِ تّجرِی مِن تَحتِها الاَنهار ثَوابًا مِن عِندِالله و الله عِندَه حُسنُ الثّواب * ( آل عمران ۱۹۵ ) 📖 این الهی ، از نظر برخی مفسران به مهاجران آواره‌ای اختصاص دارد که مشرکان قریش آنان را از مکه بیرون راندند ؛ اما از نگاه برخی دیگر ، هجرت در آیه ، فراگیر و شامل هجرت از و گناه و دوری از وطن و خاندان است . 🔰هر چند خدا به فرمان آواره‌سازی خویشتن را نداده بود ، قرآن با اذعان به دشواری این امر ، تحمل آوارگی را فقط از واقعی می‌داند : * ولو انّا کتبنا علیهم ان اقتلوا انفسکم او اخرجوا من دیارکم ما فعلوه الّا قلیل منهم ولو انّهم فعلوا ما یوعظون به لکان خیرا لهم و اشدّ تثبیتا * (نساء ۶۶ ) 📖ضمیر در این آیه ، به مومنان یا منافقان یا هر دو گروه اشاره دارد ؛ هرچند ذیل آیه ، با نخست سازگارتر است . 🔰از آنجا که مشرکان از آواره سازی مومنان ، محرومیت آنان از مسکن و سرپناه است ، خداوند می‌دهد که به جای مکه ، آنان را در شهری نیکو یعنی مدینه دهد یا به آنان حالتی نیکو یعنی استیلا بر کافران عنایت کند : * والّذین هاجروا فی الله من بعد ما ظلموا لنبوّ ئنّهم فی الدّنیا حسنه ولاجرالاخره اکبر لو کانوا یعلمون * ( نحل ۴۱ ) 📖قرآن ، نیازمندی را که در که برای خشنودی خدا از سرزمین خود آواره و از دارایی‌ها یشان محروم شده‌اند ، واقعی خوانده ، پناه دهندگانشان را در پاداش آنان شریک می‌داند : * للفقراء‌المهاجرین الّذین اخرجوا من دیارهم و اموالهم یبتغون فضلا من الله و رصوانا و ینصرون الله و رسوله اولئک هم الصّادقون * و الّذین تبوءالدّار و الایمان من قبلهم یحبّون من هاجر الیهم ...... * ( حشر ۸ و ۹ ) ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۱ يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زينت‌هاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ « اعراف آیه 31» اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زينت‌هاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. نکته ها شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ‌ «يا بَنِي آدَمَ» بيان مى‌شود، مربوط به تمام انسان‌ها و همه‌ى اديان و از مشتركات آنان است. قرآن به مال و فرزند، «زينت» گفته است، «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا» «1» بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشيد، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمانان بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد. در روايات، امام‌جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود، شركت در نماز عيد و نماز جمعه، از جمله مصاديق زينت شمرده شده‌اند. «2» امام مجتبى عليه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مى‌پوشيد و مى‌فرمود: «انّ اللّه جميل يحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى‌پوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مى‌فرمودند. «3» خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‌فرمود، «خُذُوا زِينَتَكُمْ» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مى‌برد. با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب‌ «1». كهف، 46. «2». تفاسير نورالثقلين، منهج‌الصادقين و اثنى عشرى. «3». تفسير مجمع‌البيان. جلد 3 - صفحه 52 ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران است. امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: «اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد». «1» گرچه استفاده از زينت و طعام، امرى فطرى و طبيعى است، ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان، بايد با آنان همدردى كرد. لذا در تاريخ مى‌خوانيم كه نوع لباس امام صادق عليه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى‌بردند با لباس امام على عليه السلام كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت. «2» امام صادق عليه السلام فرمود: «كسى‌كه رزق يك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است». «3» اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسيارى از بيمارى‌هاى جسمى و روحى و مايه‌ى سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزه‌ى عبادت است. چنانكه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است. پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است. «4» امام صادق عليه السلام فرمودند: «آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اضرّ بالبدن» «5» و در روايت ديگرى مى‌خوانيم: «آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسيار زياد باشد، اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است». «6» پیام ها 1- مسجد كه پايگاه مسلمانان است، بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد. «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» 2- بهترين وزيباترين لباس، براى بهترين مكان است. «خذوا زينتكم عندكلّ مسجد» «1». تفسير صافى. «2». تفسير اثنى‌عشرى. «3». تفسير فرقان. «4». تفسير مجمع‌البيان. «5». كافى، ج 6، ص 499. «6». تفسير منهج‌الصادقين. جلد 3 - صفحه 53 3- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» «1»، هم به ظاهر آن. «زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است. 4- زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است؛ اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژه‌اى دارد. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» 5- اوّل نماز، آنگاه غذا. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا» اوّل توجّه به روح و معنويّت، آنگاه توجّه به جسم. 6- صرفه‌جويى، محبوب خداوند است و بهره‌گيرى از زينت و غذا بايد دور از اسراف باشد. «وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» «1». مؤمنون، 2. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا