eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا قالَ أَ وَ لَوْ كُنَّا كارِهِينَ «اعراف آیه88» سران مستكبر قوم شعيب گفتند: اى شعيب! حتماً تو و كسانى را كه با تو ايمان آورده‌اند، از آبادى‌مان بيرون خواهيم كرد، مگر آنكه به آئين ما برگرديد. (شعيب) گفت: گرچه بى‌رغبت باشيم؟ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا قالَ أَ وَ لَوْ كُنَّا كارِهِينَ «اعراف آیه88» سران مستكبر قوم شعيب گفتند: اى شعيب! حتماً تو و كسانى را كه با تو ايمان آورده‌اند، از آبادى‌مان بيرون خواهيم كرد، مگر آنكه به آئين ما برگرديد. (شعيب) گفت: گرچه بى‌رغبت باشيم؟ نکته ها زورگويى و تهديد به اخراج و تبعيد، به نوعى در مورد همه‌ى انبيا بوده است، چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: كافران نسبت به پيامبران خود چنين تهديدهايى داشته‌اند. «قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا» «1» هيچ يك از انبيا، پيش از رسالت، مشرك و بت‌پرست نبوده‌اند، ولى برخورد آنان با مشركان آرام بوده است. امّا پس از رسالت با عزم و اراده‌اى قوى‌تر مردم را هدايت كرده و با مشركان مقابله مى‌كردند، لذا خطاب‌ «لَتَعُودُنَّ»، به پيروان انبيا است، نه خود آنان. «2» پیام ها 1- اشراف مستكبر، دشمن انبيا بوده‌اند. قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا ... لَنُخْرِجَنَّكَ‌ 2- استدلال و منطق، شيوه‌ى انبياست، «جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ» «3» ولى روش كفّار، تهديد و زورگويى است. «لَنُخْرِجَنَّكَ» 3- مبلّغان نبايد از تهديدهاى مخالفان بترسند، چون در اين راه، تهديد به قتل و تبعيد هميشه بوده است. «لَنُخْرِجَنَّكَ» 4- تحميل عقائد، شيوه‌ى كفّار است و دين تحميلى سودى ندارد. لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا ... كارِهِينَ‌ «1». ابراهيم، 13. «2». تفسير نمونه. «3». اعراف، 85. جلد 3 - صفحه 116 5- در برخورد با جهالت كافران، از ادب و گفتار نرم و حكميانه استفاده كنيم. «أَ وَ لَوْ كُنَّا كارِهِينَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ درستکار در تعریف قرآنی‌اش یعنی کسی که در راه خدا هزینه‌ می‌کند، در وقت عصبانیت خودکنترلی دارد و خطاپوشی بلد است. 📖آل عمران، آیۀ ۱۳۴ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃قرآن 🔸سوره نحل، آیه ١٣: وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الأَرْضِ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ ⚡️ترجمه : ‏(علاوه بر ‏اين،) مخلوقاتى را كه در زمين به رنگ هاى گوناگون آفريده نيز مسخّر ‏(فرمان ‏شما) ساخت; در اين، نشانه روشنى است براى گروهى كه متذكر مى شوند. 💥توضیح : رنگ هاى مختلف و متنّوع را خداوند براى انسان آفريده است و نشانه ى قدرت و حكمتِ خداوند است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣ انواع لذت ها در یک تقسیم‌بندی کلی لذت‌ها چهار نوع هستند: 🔸لذت حسی: لذت‌هایی که از راه اعضای بدن و حواس پنج‌گانه ظاهری نصیب انسان می‌شود. 🔸لذت خیالی: لذتی که از راه خیال نصیب انسان می‌شود؛ مانند لذت در خواب، لذت بردن از ناحیه خیال حضور در جایی زیبا و لذت بردن از یک خاطره خوش. 🔸لذت عقلی: لذت بردن از درک حقایق عقلی؛ مانند لذت بردن از کشف فرمول‌های ریاضی و فیزیک و لذت آگاهی یافتن بر امور علمی. 🔸لذت معنوی و روحی: مانند لذتی که از امور معنوی و بندگی خدا نصیب بنده می‌شود. 🟡 البته هدف نهایی بنده در امور معنوی و عبادی نباید لذت باشد؛ زیرا امور عبادی باید خالصانه برای خدا انجام شود؛ اما به‌طور طبیعی آنها که اهل امور معنوی و عبادی‌اند و کار را برای خدا انجام می‌دهند، به طور طبیعی لذتی عائدشان می‌شود که با لذت‌های مادی قابل مقایسه نیست. 🔴خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «شما به حسب طبعتان طالب لذت‌های مادی و دنیوی هستید در صورتی که لذت آخرت بر لذت دنیا رحجان دارد.» بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا [16اعلی] ولي شما زندگي دنيا را مقدّم مي‌داريد. وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى [17اعلی] در‌حالي‌كه آخرت بهتر و پايدارتر است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آثار جهاد و آثار ترک جهاد ✅ جهاد در راه خدا، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت مسلمانان است و در پرتو مجاهدات و جان‌فشانی‌های جهادگران است که بهشت امنیت در همین دنیا و بهشت سعادت در آخرت آغوش خود را می‌گشاید و سایه آرامش خود را بر میهمانان خود می‌گستراند. در نقطه مقابل، ترک جهاد؛ لباس خواری و ذلّت را بر اندام انسان‌ها و جوامع می‌پوشاند و دوزخی از رنج‌ها و ناملایمات را در این دنیا و دوزخ پُر بَلا را در آن عالَم برای افراد به ارمغان می‌آورد. نمونه‌هایی از آثار گران‌قدر جهاد و آثار زیان‌بار ترک جهاد در آیات قرآن را در این‌جا به نمایش می‌گذاریم: ▫️رحمت و خشنودی خدا (توبه/۲۰-۲۱) ▪️محرومیت از خدا (محمد«ص»/۲۰ و ۲۳) ▫️محبت خدا (صف/۴) ▪️خشم خدا (انفال/۱۶) ▫️بخشش گناهان (آل‌عمران/۱۹۵) ▪️فسق (توبه/۹۴ و ۹۶) ▫️هدایت خاص الهی (عنکبوت/۶۹) ▪️کوردلی (محمد«ص»/۲۰-۲۳) ▫️خوش‌حالی و مسرت مؤمنان (توبه/۱۴) ▪️طرد شدن از سوی مؤمنان (توبه/۹۵) ▫️پیروزی (صف/۱۰-۱۱ و ۱۳) ▪️نابودی و سقوط جامعه (توبه/۳۸-۳۹) ▫️مصونیت جامعه از تعرض بیگانگان (نساء/۸۴، فتح/۲۰ و ۲۴) ▪️فتنه و فساد در جامعه (انفال/۷۲-۷۳) ▫️خیر و برکت (بقره/۲۱۶) ▪️خسران و زیان (مائده/۲۱) ▫️نجات از عذاب (صف/۱۰-۱۱) ▪️هلاکت (توبه/۴۲) ▫️رستگاری (توبه/۲۰،۸۸،۱۱۱) ▪️عذاب دردناک (توبه/۳۹ و ۹۰، فتح/۱۶) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 راه خدا و راه شیطان ✅ هنگامی که شیطان سر از فرمان الهی برتافت و از سجده بر آدم سرپیچی نمود، راه خود را از مسیر خدا جدا کرد و پا در مسیر عصیان و طغیان گذاشت. از آن به بعد بود که ابلیسِ لعین و رجیم تلاش نمود تا چنان که خود گمراه شده است، بندگان خدا را نیز هم‌چون خود گمراه سازد و در این راه از هیچ ترفند و شگردی مضایقه نکرد و نمی‌کند. در ادامه، نمونه‌‌هایی از این تقابل را ببینید: ▫️فلاح و رستگاری حزب الله (مجادله/۲۲) ▪️زیان‌کاری حزب شیطان (مجادله/۲۲) ▫️خداوند رهنما به رستگاری (صف/۱۰) ▪️ شیطان رهنما به فریبکاری (طه/۱۲۰) ▫️خداوند و نشان دادن راه حق (احزاب/۴) ▪️شیطان و بازداشتن از راه حق (زخرف/۶۲) ▫️خداوند و راهبری (بقره/۲۱۳) ▪️ شیطان و راهزنی (اعراف/۱۶) ▫️خداوند ایمنی‌بخش (قریش/۴) ▪️ شیطان رعب‌آفرین (آل‌عمران/۱۷۵) ▫️خداوند خواهان پاکی (مائده/۶) ▪️ شیطان خواهان دشمنی (مائده/۹۱) ▫️خداوند و امر به عدل و احسان (نحل/۹۰) ▪️شیطان و امر به فحشا و منکر (نور/۲۱) ▫️خداوند دعوت‌گر به بهشت (بقره/۲۲۱) ▪️ شیطان دعوت‌گر به دوزخ (لقمان/۲۱) ▫️خداوند و وعده‌های حق (نساء/۱۲۲) ▪️شیطان و وعده‌های فریبنده (نساء/۱۲۰) ▫️خداوند و وعده به آمرزش و فزونی (بقره/۲۶۸) ▪️شیطان و وعده به فقر (بقره/۲۶۸) ▫️خداوند تحقق‌بخش وعده‌ها (ابراهیم/۲۲) ▪️شیطان تخلف‌گر (ابراهیم/۲۲) ▫️خداوند، سرپرست و یاوری خوب؛ ان الله مولاکم نعم المولی و نعم النصیر (انفال/۴۰) ▪️شیطان، دوست و همنشین بد؛ و من یکن الشیطان لن قرینا فساء قرینا (نساء/۳۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ لِلَّهِ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى‏ فَادْعُوهُ بِهَا وَ ذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِى أَسْمَٰئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَاكَانُواْ يَعْمَلُونَ (اعراف/۱۸۰) 🔹و نیكوترین نام‌ها براى خداوند است، پس خداوند را با آنها بخوانید. و كسانى را كه در اسم هاى خدا به كژى و مجادله میل دارند (و به جنگ و ستیزه مى‌پردازند و صفات خدا را بر غیر او مى‌نهند) رها كنید. آنان به زودى به كیفر آنچه مى‌كردند، خواهند رسید. 🔸امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند، اسماى حسنى ماییم [کافی، ج۱، ص۱۴۳]، یعنى صفات الهى در ما منعكس شده است و ما راه شناخت واقعى خداییم. طبق این حدیث، جمله‌ى «ذروا الّذین یلحدون »، به ما مى‌گوید كه به ملحدین فضائل اهل بیت علیهم السلام تكیه و اعتنا نكنید. در روایت دیگرى امام رضا علیه السلام فرمودند: ما اهل بیت علیهم السلام، اسماى حسناى خدا هستیم كه عمل هیچ كس بدون معرفت ما قبول نمى‌شود: «نحن و اللّه الاسماء الحسنى الّذى لایقبل اللّه من احد عملاً الّا بمعرفتنا» [تفسیر اثنی‌عشری]. عبارت «الاسماء الحسنى»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى سه مصداق دارد: صفات الهى، نام‌هاى الهى و اولیاى الهى [تفسیر فرقان]. امام رضا علیه السلام فرمود: هرگاه به شما مشكلات و سختى روى آورد، به وسیله‌ى ما از خداوند كمک بخواهید و سپس فرمود: «و للّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» [بحار، ج۹۱، ص۵] ❇️ از پيام‌های آیه ▫️كلمه‌ى «اللّه»، محور همه‌ى اسماى الهى است. «وللّه الاسماء الحسنى» (كلمه‌ى «اللّه»، دربردارنده‌ى تمام صفات الهى است) ▫️تمام خصال نیكو، براى خداست، دیگران براى رسیدن به «حُسنى» باید سراغ او بروند. «للّه الاسماء الحسنى» ▫️دعوت و دعا باید به زیبایى‌ها و خوبى‌ها باشد. «الحسنى فادعوه بها» ▫️اسماى الهى نشانه هاى اوست، مى‌توان از نشانه به او رسید. «للّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» ▫️ایمان به اینكه خداوند تمام كمالات را دارد و از همه‌ى عیب‌ها دور است، انسان را به دعا و ستایش وا مى‌دارد. «فادعوه بها» ▫️داروى غفلت، یاد خداست. در آیه‌ى قبل خواندیم: «هم الغافلون» در این آیه مى‌خوانیم: «فادعوه بها» ▫️اسلام، به نام نیكو و دورى از انحراف در نام‌گذارى توجّه دارد. «الاسماء الحسنى... یلحدون فى أسمائه» ▫️نسبت به ملحدان و منحرفان، عكس العمل نشان دهیم. «ذروا الّذین یلحدون» ▫️راه حقّ، فطرى است و انحراف از آن، بر خلاف مسیر فطرت است. (یاد خداوند به وصفى كه سزاوار او نیست، انحراف و خارج شدن از حقّ و اعتدال است.) «الّذین یُلحِدون» («الحاد»، به معناى انحراف است) ▫️هم نام و صفات خدا را به دیگرى نسبت دادن الحاد است، هم نام دیگران را به خدا نسبت دادن. «یُلحدون فى أسمائه» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 بصیرت در قرآن / بخش پنجم ✅ در این بخش، برخی از موانع بصیرت را ذکر می‌کنیم: 🔹آنان که از چشم عبرت و بصیرت بهره برده‌اند، توجهی به دنیا و لذات فانی آن ندارند و آن را با آخرت و قرب خداوند معاوضه نمی‌کنند. کفرورزی و گناه باعث خاموش شدن نور الهی در قلب انسان و کور شدن چشم بصیرت می‌شود. تعبیرهای گوناگونی در قرآن حاکی از بستن دل کافران و هدایت ناپذیری آنهاست. در این آیات از: ▪️ترجیح دنیا بر آخرت (نحل/۱۰۷,۱۰۸) ▪️نفاق و دورویی (بقره/۱۷,۱۸) ▪️هواپرستی (جاثیه/۲۳) ▪️روی‌گردانی از آیات الهی (کهف/۵۷) ▪️سرسختی در پذیرش ایمان (انعام/۱۱۰) و مواردی از این دست به عنوان موانع هدایت‌پذیری و روشنی چشم بصیرت سخن آمده است. 🔸خداوند کوری، کری، گنگی و مُهرومُوم شدن قلب اینان را در قرآن به خود نسبت می‌دهد: أُولئِک الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمَی أَبْصَارَهُم (محمد/۲۳، بقره/۷)، ولی این نفی‌کننده نقش آنان در گمراهی خود نیست؛ زیرا آنان خود، از پذیرش سخن فطرت سر باز زده‌اند و این موجب ضعف بصیرت و عقل نظری آنها شده است. 🔸در حقیقت انسان در آغاز تولد، فاقد علم حصولی است و خداوند هم ابزار علم حصولی را به وی می‌بخشد و هم فطرت او را با الهام از علم حضوری بهره مند می‌سازد. انسانی که از فطرت و شعور درونی خود بهره نَبَرد و در مسیر شهوات و غرایز نفسانی قرار گیرد، و ابزار ادراکی او (سمع، بصر و قلب) که باید معارف و اسرار عالم را بشناسد، با گناه آلوده سازد، جایی برای تابش نور هدایت بر او باقی نمی‌ماند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
هدایت شده از آرشیو
12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای سه ماه رجب و شعبان و رمضان از همین امروز برنامه ریزی کن ! از ماه رجب دو كار را بايد تمرين كرد؛ يكي روزه و يكي قرآن خواندن و حداقل حداقل حداقل آن، اين است كه در ماه رجب، روزی يک جزء قرآن و در ماه شعبان دو جزء و در ماه رمضان سه جزء بخواند؛ ولي اگر كسي را خدا توفيق داد، در ماه رجب، دو جزء و در ماه شعبان سه جزء و در ماه رمضان پنج جزء الي هفت جزء بخواند. 🔸 بعضي‏ها در ماه رمضان تا ده جز هم مي‏خوانند كه بستگي به توان و استعداد دارد. اگر در سال اول نشد، در سال دوم مي‏شود ان شاء الله... ‌ ‌ حاج شیخ جعفر ناصری 👇👇👇👇 پس تشریف بیار تو گروه ما و این قرآن خوندنت رو به نیت سلامتی و فرج آقا و شادی روح اموات بخون تا ثواب بیشتری ببری قرائت نورگل نرگس 👇 http://eitaa.com/joinchat/2104557579Cb7738ed9e8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈ویژگى هاى قوم ابراهیم علیه السلام .... ادامه 🌺ارائه به ابراهیم علیه السلام به این معنا است که خداوند ، چشم جان او را همواره به این واقعیت در موجودات گشوده و چون در این ، شرکت دیگری با خداوند غیر ممکن است ، کننده بیدرنگ به این قضاوت آشکار می‌رسد که هیچ یک از آفریدگان ، توان داری تدبیر و ربوبیت دیگری را ندارد . 🌸طبیعی است که درک همه این واقعیت ، با شناخت ابعاد گوناگون موجودات و نیز شناخت حاکم بر آنها برای آشنا شدن با چگونگی جریان تدبیر الهی درباره آنها و همگانی در برابر این تدبیر ملازم است ؛ چنانکه نمی‌تواند از شناخت موثر در نظام تدبیر الهی جدا باشد ؛ 🌺به همین دلیل می‌توان این را با ترسیم روایات از ارائه ملکوت هماهنگ دانست ؛ زیرا در مزبور ، گاه سخن از پرده برداری خداوند از زمین و آسمان و در آن از جمله ملائکه است و گاه سخن از توانمند ساختن فوق العاده ابراهیم به گونه‌ای که پنهان و آشکار ، از جمله اعمال آدمیان را ببیند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۸۹ قَدِ افْتَرَيْنا عَلَى اللَّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْها وَ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّنا وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ «اعرافا آیه 89» (شعيب به مخالفان گفت:) اگر پس از آنكه خداوند مارا از آيين شما نجات داد، دوباره به آن برگرديم بى‌گمان بر خدا دروغ بسته‌ايم، ما را نسزد كه به آيين شما برگرديم، مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست). پروردگارِ ما بر هر چيز احاطه‌ى علمى دارد، ما بر خداوند توكّل كرده‌ايم. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قَدِ افْتَرَيْنا عَلَى اللَّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْها وَ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّنا وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ «اعرافا آیه 89» (شعيب به مخالفان گفت:) اگر پس از آنكه خداوند مارا از آيين شما نجات داد، دوباره به آن برگرديم بى‌گمان بر خدا دروغ بسته‌ايم، ما را نسزد كه به آيين شما برگرديم، مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست). پروردگارِ ما بر هر چيز احاطه‌ى علمى دارد، ما بر خداوند توكّل كرده‌ايم. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى. نکته ها «ملت»، به معناى كيش و آيين است، چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ» «1». «فتح» در اين گونه موارد، به معناى قضاوت و داورى براى راهگشايى است، يعنى سخن آخر را خداوند مى‌گويد تا از بن‌بست خلاص شده و راه باز شود. چون ياران شعيب عليه السلام، دين را بر اساس بيّنه و استدلال پذيرفته‌اند، نه هوا و هوس؛ پس آن را رها نخواهند كرد. مگر آنكه خداوند دستور دهد و خداوند هم هرگز دستور بازگشت به شرك و كفر را نمى‌دهد، چون معمولًا كسى از دستورش بر مى‌گردد كه از كردارش پشيمان شود و خداوند هرگز چنين نيست. «1». حج، 78. جلد 3 - صفحه 117 پیام ها 1- ارتداد وبرگشت از آرمان‌ها و عقائد حقّ و پذيرفتن شريك براى خداوند، نوعى افترا بر خدا و پيمان‌شكنى است. قَدِ افْتَرَيْنا ... ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ 2- شرك، اسارت و يكتاپرستى، نجات است. «بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ» 3- مؤمن، هرگز نبايد از حقّ عدول و بر عقائدش سازش كند. ما يَكُونُ لَنا ... (عقب‌گرد و ارتجاع، ممنوع است و تساهل وتسامح همه جا ارزش نيست.) 4- هدايت و ضلالت در دائره‌ى اراده خداوند است. «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ» 5- دليل تسليم شدن و پذيرفتن ربوبيّت خداوند، علم بى‌پايان اوست. إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ‌ ... وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً 6- دليل توكّل ما بر خداوند نيز علم مطلق او بر همه چيز است. «وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا» 7- براى پايدارى در ايمان، از خداوند استمداد و به او توكّل كنيم. ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ ... عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا 8- در برابر پيشنهادهاى شوم دشمنان، بايد با توكّل بر خدا، قاطعانه ايستاد. ما يَكُونُ لَنا ... تَوَكَّلْنا 9- واگذارى داورى به خداوند، نمونه ومصداق توكّل و تسليم است. عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ‌ ... 10- در دعا، رعايت تناسب بين خواسته و اسماى الهى مطلوب است. آنجا كه نياز به فتح داريم، خدا را با خيرالفاتحين صدا مى‌زنيم. افْتَحْ‌ ... خَيْرُ الْفاتِحِينَ‌ 11- لازمه‌ى داورى صحيح، علم وآگاهى همه‌جانبه است. داورى، حقّ كسى است كه همه چيز را مى‌داند. وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً ... رَبَّنَا افْتَحْ‌ ... 12- داورى، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبَّنَا افْتَحْ» 13- هدف انبيا تثبيت و بر كرسى نشاندن حرف حقّ است، نه سخن خويشتن. «افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 118 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️قرآن سفرۀ هفتاد رنگ خداست؛ ادیبان، فقیهان و حکیمان هر کدام بسته به ذائقۀ خود از این مائدۀ آسمانی لقمه‌چینی می‌کنند، حساب عاشقان اما جداست. همه مشغول سفره‌‌‌اند و آن‌ها غرق در تماشای سفره‌دار. 📖طه آیه ۸۴ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔰 🔹سوره مبارکه الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّورَهًَْ سَقَاهُ اللَّهُ تَعَالَی مِنْ نَهَرِ الْکَوْثَرِ وَ مِنْ کُلِّ نَهَرٍ فِی الْجَنَّهًِْ وَ کَتَبَ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ بِعَدَدِ کُلِّ مَنْ قَرُبَ قُرْبَاناً مِنَ النَّاسِ یَوْمَ النَّحْرِ وَ مَنْ قَرَأَهَا لَیْلَهًَْ الْجُمُعَهًِْ مِائَهًَْ مَرَّهًٍْ رَأَی النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فِی مَنَامِهِ رَأْیَ الْعَیْنِ لَا یَتَمَثَّلُ بِغَیْرِهِ مِنَ النَّاسِ إِلَّا کَمَا یَرَاهُ. پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکه این سوره را بخواند، خداوند همچون کسی که کعبه را طواف میکند و در مسجد الحرام معتکف میشود، به او پاداش میدهد و چون این سوره بر غذایی خوانده شود که ترس از خوردن آن میرود، شفابخش آن غذا شود، به‌گونهای که خورندهاش را به هیچ روی نیازارد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۶ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
22.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد 🌼🌾 وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ 🌼🌾 وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا ﴿۳۳﴾ 🌸🌾 و سلام بر من آن روز كه متولد شدم 🌸🌾 و آن روز كه مى‏ ميرم 🌸🌾 و آن روز كه زنده برانگيخته خواهم شد (۳۳) 📖 سوره مبارکه مریم 🌷 آیه ۳۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃قرآن 🔸سوره نحل، آیه ١۴: وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْماً طَرِيّاً وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَي الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ⚡️ترجمه : و اوست آنكه دريا را رام نمود تا از آن گوشت تازه بخوريد و زيورهايى براى پوشيدن از آن بيرون آوريد و مى بينى كه كشتى ها سينه دريا را شكافته (و پيش مى روند، چنين كرد تا از كشتى ها، تجارت ها، ماهى گيرى ها، غوّاصى ها وحمل ونقل ها كه همه وسيله درآمد است، استفاده كنيد) وبه سراغ فضل ولطف او رويد وشايد سپاس گزار باشيد. 💥توضیح : نقش دريا در زندگى انسان بسيار است. 🍃با آن همه عظمت وخروش، رام ودر خدمت انسان است. 🍃مهم ترين منبع تأمين گوشتِ تازه و سالم است. 🍃بهترين زينت هاى طبيعى را به انسان هديه مى كند. 🍃آبِ آن مايه بخار و ابر و باران است. 🍃عمقِ آن تأمين كننده ى غذاى انسان با لذيذترين ماهى ها، 🍃و سطح آن، ارزان ترين و گسترده ترين راه براى حمل ونقلِ كالا و مسافر است، ✨و همه ى اينها، تنها به تدبير و قدرت الهى است و بشر هيچ نقشى در آن ندارد. 🍂راستی؛ آیا تا بحال خدا را بخاطر وجود دریا شکر کرده ایم؟! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 حضرت عیسی(ع) در قرآن 🔹قرآن کریم با ذکر القابی مثل «روح الله»، «کلمة الله» و «قول الحق»، شخصیتی متعالی از حضرت عیسی(ع) ارائه کرده است. قرآن در آيات متعدد حضرت مسیح(ع) را فرزند حضرت مريم (س) معرفى كرده تا پاسخى به مدّعيان الوهيت حضرت عيسى(ع) باشد. در این کتاب الهی، عیسی(ع) هيچ‏ گونه ادعايى جز بندگى خداوند و نبوت نداشت و آنچه از معجزات انجام مى‏‌داد، همگى به اذن و فرمان خدا بود. تعدادی از سوره‌ها و آیات قرآن به زندگی، شخصیت، ویژگی‌ها و برخی از اوصاف حضرت عیسی(علیه السلام) پرداخته است. 🔸نام حضرت عیسی(ع) ۲۵ بار و لقب ایشان (مسیح) ۱۳ بار در قرآن آمده است. حضرت عیسی(ع) در سرزمین کوفه در کنار رود فرات به دنیا آمد. مادرش حضرت مریم(س) از زنان با فضیلتی است، که نام مبارکش در ۱۲ سوره قرآن و در ۳۴ آیه به صراحت ذکر شده، جایگاه حضرت مریم(س) آنقدر رفیع است که در قرآن یک سوره با نام ایشان آمده است. حضرت عیسی(ع) گر چه در نوزادی به نبوت خود اشاره کردند ولی در ۳۰ سالگی به این مقام رسیدند و ۳ تا ۵ سال عهده‌دار امر رسالت بودند و یکی از پنج پیامبری است که دارای شریعت بوده و کتابی به نام «انجیل» داشت و در ۳۳ یا ۳۵ سالگی، یهودیان تصمیم به قتل ایشان گرفتند، اما به اراده خداوند، حضرت مسیح (ع) به آسمان‌ها رفت تا همراه با قیام حضرت مهدی(عج) رجعت کند.(نساء/۱۵۷، ۱۵۸) 🔹تنها نامی که از زنان در قرآن آمده، نام حضرت مریم(س) است. در آیات ۴۲ و ۴۳ سوره آل‌عمران، کمالات و مسؤولیت‌‌های حضرت مریم (س) بیان شده‌است: سه کمال: گزینش الهی، تطهیر الهی، سر آمد دیگران شدن در زمان خود و سه مسؤولیت: قنوت، سجده و رکوع. 🔸سر آمد زنان جهان: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه(سلام الله علیهما) که حضرت فاطمه(س) سرآمد زنان در طول تاریخ است. آیه ۴۵ سوره آل‌عمران: [یاد کن] هنگامى [را] که فرشتگان گفتند: اى مریم! خداوند تو را به کلمه‌‏اى از جانب خود که نامش مسیح عیسی‌‏بن‏‌مریم است مژده می‌دهد، در حالى که [او] در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺