eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام > 2. > بهره گیرى ابراهیم علیه السلام از موعظه و انذار 🌺ابراهیم علیه‌السلام افزون بر راه ، از موعظه و انذار نیز براى هدایت قومش بهره مى‌برد؛ چنان‌که به هشدار داد، بت‌پرستى ریشه در وسوسه داشته، به انقطاع شخص از ولایت الهى و در نهایت، شیطان بر شخص خواهد انجامید که به معنای نابودی و است . ( مریم ۴۵ ) 🌸در آیه ۷۱ عنکبوت نیز علیه السلام به مشرکان که خدایان خود را می‌پرستیدند تا به خود آنها را خشنود ساخته ، از آنان رزق دریافت دارند ، تذکر داده که انسان به سوی بازگشته ، خداوند به حساب او رسیدگی خواهد کرد و انگیزه و شکر خداوند باید بازگشت به سوی او باشد ، نه دریافت رزق ؛ زیرا عبادت خداوند یا غیر خداوند ، بر و شقاوت انسان در آخرت تاثیر مستقیم خواهد داشت 🌺 و بت پرستان پس از در پیشگاه خداوند بت پرستی خود را خواهند دید : * و اعبدوا و اشکروا له الیه ترجعون * ( عنکبوت ۱۷ ) 🌸در آیه ۲۵ تا ۲۹ عنکبوت ، ابراهیم علیه السلام به هشدار داده که بت‌پرستی به دشمنی و بیزاریشان از یکدیگر در خواهد انجامید و آنان را در آتش دوزخ فرود خواهد برد . 🌺بعضی ابراهیم علیه السلام در آیه ۸۷ صافات ( فما ظنّکم بربّ العالمین ) را نیز در همین جهت ، نوعی معنا کرده‌اند که گمان می‌کنید خداوند با شما چه خواهد کرد ؟ 🌸در آیه ۷۷ شعراء ابراهیم در با مشرکان ، بت‌ها را خویش دانسته است . 🌺در اینکه چگونه ممکن است دشمن کسی باشند ،‌ گفته شده : ابراهیم آن است که عبادت بت‌ها موجب نابودی شخص می‌شود ؛ از همین رو آنها انسان به شمار می‌آیند . 🌸آیه ۸۰ نشان می‌دهد که مشرکان نیز ابراهیم علیه السلام را از عواقب رویارویی با خود بر حذر می‌داشتند و در برابر آنها ابراهیم علیه السلام نیز تاکید کرده که امنیت انسان در گرو است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۵ ثُمَّ بَدَّلْنا مَكانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ وَ السَّرَّاءُ فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ «اعراف آیه95» سپس به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز (به طور طبيعى) رنجها و خوشى‌ها رسيده بود (و اين حوادث تلخ و شيرين، نشانه‌ى قهر يا لطف خدا نيست). پس آنان را ناگهانى (با قهر خود) گرفتيم، در حالى كه درك نمى‌كردند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 ثُمَّ بَدَّلْنا مَكانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ وَ السَّرَّاءُ فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ «اعراف آیه95» سپس به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز (به طور طبيعى) رنجها و خوشى‌ها رسيده بود (و اين حوادث تلخ و شيرين، نشانه‌ى قهر يا لطف خدا نيست). پس آنان را ناگهانى (با قهر خود) گرفتيم، در حالى كه درك نمى‌كردند. نکته ها «عفوا»، به معناى كثرت مال و فرزندان، يا ترك كردن و اعراض كردن است. لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسيد، ولى آنان به هوش نيامدند و عبرت نگرفتند. نظير اين آيه در سوره‌ى انعام آيه 44 آمده است: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً» چون تذكّرات ما را فراموش كردند، درهاى نعمت‌ها را به رويشان گشوديم و پس از كاميابى‌ها، ناگهان گرفتار قهر خويش كرديم. مثل بيمارى كه پزشك از بهبود او مأيوس شده و مى‌گويد: هر چه ميل دارد به او بدهيد، كارش تمام است. ممكن است براى آيه معناى ديگرى نيز باشد از جمله: بعد از رفع بلا، نسل بعد مى‌گفتند: جلد 3 - صفحه 122 حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده و ما در امان هستيم. «1» غافل از آنكه سنّت خداوند بر مبتلا ساختن همه‌ى نسل‌هاست و اين‌گونه غفلت‌ها، زمينه‌ساز قهر الهى است. پیام ها 1- گاهى رفاه، بينش و تحليل‌هاى نادرست، عامل نسيان و طغيان مى‌شود. «قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ» 2- هر نوع خوشى و رفاهى نشانه‌ى لطف نيست، گاهى زمينه‌ساز قهر الهى است. حَتَّى عَفَوْا ... فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً 3- بيشتر مردود شدگان در آزمايش‌هاى‌الهى، مرفّهانند نه محرومان. حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا ... 4- قهر الهى، خبر نمى‌كند و ناگهان مى‌رسد. «بَغْتَةً» 5- غوطه‌ور شدن در دنيا و غفلت از ياد خدا، انسان را به عذابى ناگهانى و غافلگيرانه دچار مى‌كند. «فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شَارِكْهُمْ فِى الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطاَنُ إِلَّا غُرُوراً (اسراء/۶۴) 🔹و (اى شیطان!) هر كس از مردم را مى‌توانى با صداى خود بلغزان و نیروهاى سواره و پیاده‌ات را بر ضدّ آنان گسیل‌دار و در اموال و فرزندان با آنان شریک شو و به آنان وعده بده، و شیطان جز فریب، وعده‌اى به آنان نمى‌دهد. 🔸«اِستفزاز» به معناى لغزاندن با سرعت و تردستى و هُل دادن است. ابلیس براى فریب انسان از یک راه وارد نمى‌شود، بلكه با تبلیغات، وعده‌ها، آرزوها، وسوسه‌ها، همراهى و مشاركت، پیاده و سواره، انسان را محاصره مى‌كند و در این میان، عدّه‌اى همراه او مى‌شوند. (البته در آیه بعدی، خداوند می‌فرماید: بی‌تردید تو را بر «بندگانِ من» هیچ تسلطی نیست و پروردگارت برای کارسازی امور آنان، بسنده است: ان عبادی لیس لک علیهم سلطان و کفی بربک وکیلا) 🔸در روایات مى‌خوانیم: كسى كه باكى ندارد كه چه مى‌گوید و یا در باره او چه گفته مى‌شود و دست به هر كارى مى‌زند و علناً گناه مى‌كند، شریک شیطان است (نورالثقلین) و همچنین لقمه‌ى حرام، حرام‌خواری، به وجود آوردن فرزندان نامشروع (بحار، ج۱۰۱، ص۱۳۶)، از موارد شریک‌شدن شیطان است. و كسى كه اهل‌بیت پیامبر صلوات الله علیهم را دشمن بدارد، شیطان در نسل او شریک شده است (کافی، ج۵، ص۵۰۲) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قدرت ابلیس، محدود است. «مَن استطعت» ▫️تبلیغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد. «بصوتک» ▫️تهاجم تبلیغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. «صوت» قبل از «خیل» آمده است. «بصوتک، اجلب علیهم بخیلک» شیطان ابتدا با تبلیغات، انگیزه‌ى توحیدى انسان را مى‌گیرد، سپس با تسلیحات و لشكریانش بر او هجوم مى‌آورد. ▫️ابلیس هم خود مایه‌ى گمراهى است، «استفزز» و هم نیروهاى او. «خیلک» ▫️شیوه‌ى شیطان، در كمین نشستن و جلب و ربودن است. «اجلب» ▫️شركت ابلیس در مال و فرزند انسان، از آغاز آن شروع مى‌شود و تا لقمه‌ى حرام و مشتبه و ... ادامه مى‌یابد. «شاركهم» ▫️هر آزادى و اختیارى نشان لطف الهى نیست، گاهى قدرت مانور، نوعى قهر الهى است. «استفزز، اجلب، شاركهم، و عِدهم» ▫️بستر نفوذ شیطان، آرزوهاى انسان است كه با وعده‌هاى خیالى شیطان تقویت مى‌شود. «عِدهم و ما یعدهم الشیطان الّا غرورا» ▫️شیطان، علاوه بر فریب، گناه را توجیه مى‌كند، وعده‌ى دروغ شفاعت مى‌دهد و توبه را به تأخیر مى‌اندازد. «و ما یعدهم الشیطان الّا غرورا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺شباهت حضرت زهراوحضرت مریم(۳)🌺 🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻 1⃣هردوموقع فرزندآوری سختی کشیدند 🖤 وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺤﻤﻞ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ بدنیا آورد.(احقاف١٥) ✅(طبق روایت کتاب کافی وقتی حضرت فاطمه به امام‌حسین باردار بودند توسط جبرئیل فهمید فرزندی که در شکم دارد توسط امت پدرش کشته میشود به شدت ناراحت شدند) ✅سختی کشیدن حضرت مریم که به تنهایی و در بیابانی وضع حمل کرد فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا ﭘﺲ ﺑﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﺣﺎﻣﻠﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﺩﻭﺭ ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﺮﻓﺖ .(مریم٢٢) 2⃣ هر دو مادران مُجِلَّله داشتند ❤️ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﻦ(مادر مریم) ﻧﺎﻣﺶ ﺭﺍ « ﻣﺮﻳﻢ » ﻧﻬﺎﺩم ، ﻭ ﺍﻭ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻄﺮﺍﺕ ﻣﻬﻠﻚ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﭘﻨﺎﻩ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺁﻭﺭم .(آل عمران٣٦) (طبق روایت حضرت خدیجه(مادر حضرت فاطمه) یکی از بزرگترین زنان عالم است) 3⃣ هر دو از قانتین بودند ❤️ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ ﻭ(مریم) ﺍﺯ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ [ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ] ﺑﻮﺩ .(تحریم‌١٢) (حضرت زهرا مطیع خدا و همسر خود و شهیده راه ولایت شدند) 5⃣ هر دو آرزوی مرگ کردند 😭🖤 فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﺭﺩ ﺯﺍیماﻥ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ ﻛﺸﺎﻧﻴﺪ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻛﺎﺵ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﻤﺮﺩم ﻭ ﻳﻜﺴﺮﻩ ﺍﺯ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻫﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩم .(مریم٢٣) (حضرت مریم به خاطر عفت و حیا آرزوی مرگ میکند و ﻣﺮﺩﻥ، ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﺎﻣﻲ را ﺑﻬﺘﺮ میداند.) (طبق روایات حضرت زهرا بعد از غصب خلافت و فدک و حمله به خانه ایشان فرمود: خدایا مرگ‌مرا برسان. حضرت اعلام انزجار از وضعیت موجود و آرزوی شهادت و وصال به معشوق میکند) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😓هر کس را در گور خودش می گذارند!😓 یکی از آیاتی که با مضمونی مرتبط با این ضرب المثل ها در قرآن مجید ذکر شده این آیه است که خداوند می فرماید: (أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌ : که هیچ بردارنده‌ایى، بار گناه دیگرى را بر نمى‌دارد.)( النجم :  38) این آیه  با همین مضمون پنج مرتبه در قرآن کریم وارد شده است و دلالت بر این مطلب دارد که هر کسی مسئول اعمال و رفتار خودش است و گناه فردی را بر فرد دیگری نمی نویسند. اماطبق این آیه شریفه شما در برابر  اعمال و رفتاری که از افراد سر می زند مسئولیت دارید و نمی توانید به این ضرب المثل که هر کسی را در گور خودش می خوابانند استناد کنید و بگویید به من ربطی ندارد چرا که در صورت بی تفاوتی شما نیز در گناهان آنها شریک هستید و به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر مستحق مجازات هستید.  وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقابِ : و از فتنه‌اى که تنها به ستمکاران شما نمى‌رسد بترسید و بدانید که خدا سخت‌ کیفر است.)( الأنفال ۲۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺