📖
سوره طه آیه ی ۱۵
إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى
هرکس به موجب آنچه میکوشد جزا داده می شود.
فقط فکر کردن و مثبت اندیشی برای رسیدن به خواسته ها کافی نیست و باید در راه رسیدن به هدف تلاش و کوشش کرد. 💪🏼
برای اینکه خواسته های خود را برآورده کنیم نباید فقط به قانون جذب تکیه کنیم. ❌️
قانون جذب را با تکیه بر قدرت و توکل به خداوند به کار میگیریم زیرا قانون جذب و یا هرچیز دیگری که در جهان وجود دارد به اذن و اراده ی پروردگار یکتاست و در صورتی که قانون جذب مغایرتی با احکام الهی نداشته باشد می توان از آن استفاده کرد .
❁❥༺◍⃟჻ᭂ࿐❁❥༅••┅┄
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
دلیل تبعیت محض از رسول الله هم علمیه که از جانب خدا به ایشان داده شده
✴️ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ (نساء113)
به تو چیزهایی یاد دادیم که توی پیامبر هیچ وقت توان یادگرفتنش رو نداشتی
ی اشتباهی که دنیای غرب مرتکب شده اینه که فکر میکنه عقل میتونه راه درست کنه، اصلا اینطور نیست عقل میتونه راه رو ببینه، بفهمه، مثل خورشید که وقتی میتابه باعث میشه همه چیز معلوم بشه اما خورشید هیچ وقت راه درست نمیکنه
غرب فکر کرد میتونه بدون وحی خودش صاحب علمی بشه که سعادت رو باهاش بسازه
اما قرآن میگه ما این راه رو میدیم شما برید تشخیص بدید و دنبالش کنید
دین دست ساز بشر نیست فقط از خدا ببرمیاد
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آثارشگفت_انگیزخداونددراعماق_دریا
ماهی مرکب
💫امام علی (ع): "ای کسی (خدا ) که در دریاها آثارشگفت انگیز او نهان است!"
📘 نفحات القرآن ج2 ص275
امام سجاد (ع) دعای جوشن کبیر
⚠️حواسمان باشد 14 قرن پیش بدون ابزار لازم به عجایب آفرینش در دریاها اشاره شده.
💎فضایل مولایمان را به همه بگوییم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈گرفتارى بسیارى در دام ابلیس
👿 بهرغم #محدودیّت گستره فعّالیّت و کوشش ابلیس و یارانش و نداشتن هیچ گونه #سلطه بر آدمیان، بسیارى با سوء اختیار خویش، به دام او گرفتار آمده و دچار گمراهى شدهاند؛ از این رو خداوند مردم را به #اندیشه فرا مى خواند :
* و لقد اضلّ منکم جبلا کثیرا افلم تکونوا تعقلون * ( یس ۶۲ )
👺برگزیدن #امیال نفسانی بر تمایلات فطری و دنیا بر آخرت ، گمان ابلیس را محقق کرد و تهدید او را مبنی بر #فریب بسیاری از انسانها جامه عمل پوشانید :
* و لقد صدّق علیهم ابلیس ظنّه فاتّبعوه الّا فریقا من المومنین * ( سبا ۲۰ )
✅ قرآن ، عوامل و #زمینهها و رمز نفوذ ابلیس را چنین بیان کرده است :
⬅️ ۱. #پذیرفتن_ولایت_ابلیس_و
#شرک_به_خدا :
👿 پذیرفتن #ولایت ابلیس و شرک به خداوند موجب #سلطه ابلیس میشود :
* انّما سلطانه علی الّذین یتولونه و الّذین هم به مشرکون * ( نحل ۱۰۰ )
⬅️۲. #روی_گرداندن_از_یاد_خدا :
👺هر کس از #یاد خدا دل بگرداند ، بر او شیطانی میگماریم که #همنشین او باشد :
* و من یعش ذکر الرّحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین * ( زخرف ۳۶ )
⬅️۳ . #قساوت_قلب :
👿 #سنگدلی ، زمینه تزیین اعمال ناشایست را پدید میآورد :
* و لکن قست قلوبهم وزیّن لهم الشّیطان ما کانوا یعملون * ( انعام ۴۳ )
⬅️۴ و ۵ و ۶ . #جدایی_از_آیات_الهی ،
#دنیا_گرایی_و_هواپرستی :
👺 انسلاخ و #جدایی از آیات الهی و دلبستگی به مادیات و به تعبیر قرآن * #اخلاد_الی _الارض ) * و پیروی از هوای نفس ، زمینه فعالیت شیطان را در وجود #انسان فراهم میکند :
* واتل علیهم نبا الّذی ءآتیناه ءآیاتنا فانسلخ منها فاتّبعه الشّیطان فکان من الغاوین * ولو شئنا لرفعناه بها و لکنّه اخلد الی الارض و اتّبع هواه * ( اعراف ۱۷۵ و ۱۷۶ )
⬅️ ۷ . #گناه :
👿سلطه شیطان بر اثر #گناه پدید میآید :
* انّما استزلّهم الشّیطان ببعض ما کسبوا * ( آل عمران ۱۵۵ ) ،
* هل انبّعکم علی من تنزّل الشّیاطین * تنزّل علی کلّ افّاک اثیم * ( شعراء ۲۲۱ و ۲۲۲ )
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه40
إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُما فِي الْغارِ إِذْ يَقُولُ لِصاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها وَ جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلى وَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «توبه آیه40»
اگر پيامبر را يارى نكنيد، همانا خدا آن زمان كه كافران او را (از مكّه) بيرون كردند يارى كرد، در حالى كه او نفر دوّم از دو تن بود، زمانى كه آن دو در غار (ثور) بودند، (پيامبر) به همراهش (ابوبكر) مىگفت: اندوه مدار كه خدا با ماست. پس خدا، آرامش خويش را بر او نازل كرد واو را با سپاهيانى كه آنها را نديديد يارى كرد و سخن و طرح كافران را (كه قصد كشتن پيامبر را داشتند،) پستتر (وخنثى) قرار داد وكلمه (و اراده) خداوند (براى نصرت پيامبرش،) برتر (و پيروز) است و خداوند توانا وحكيم است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُما فِي الْغارِ إِذْ يَقُولُ لِصاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها وَ جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلى وَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «توبه آیه40»
اگر پيامبر را يارى نكنيد، همانا خدا آن زمان كه كافران او را (از مكّه) بيرون كردند يارى كرد، در حالى كه او نفر دوّم از دو تن بود، زمانى كه آن دو در غار (ثور) بودند، (پيامبر) به همراهش (ابوبكر) مىگفت: اندوه مدار كه خدا با ماست. پس خدا، آرامش خويش را بر او نازل كرد واو را با سپاهيانى كه آنها را نديديد يارى كرد و سخن و طرح كافران را (كه قصد كشتن پيامبر را داشتند،) پستتر (وخنثى) قرار داد وكلمه (و اراده) خداوند (براى نصرت پيامبرش،) برتر (و پيروز) است و خداوند توانا وحكيم است.
نکته ها
آيه، اشاره به توطئهى خطرناك مشركان براى كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله دارد. در داستانِ «ليلة المبيت» از هر قبيلهاى شخصى آماده شد و تصميم گرفتند شبانه پيامبر را بكشند. آن حضرت، علىبن ابىطالب عليهما السلام را به جاى خود خواباند و شبانه همراه ابوبكر به سوى غار ثور رفت. كفّار در تعقيب پيامبر صلى الله عليه و آله تا در غار آمدند، ولى با ديدن تار عنكبوت بر غار،
جلد 3 - صفحه 423
منصرف شدند و برگشتند و پيامبر صلى الله عليه و آله پس از سه روز به مدينه عزيمت فرمود.
در آن مدّت، غلام ابوبكر، (عامربن فهره) براى آنان غذا مىبرد و على عليه السلام مقدّمات سفر به مدينه را فراهم مىكرد.
پس از سه روز، سه شتر آماده شد و پيامبر صلى الله عليه و آله، ابوبكر و راهنما، عازم مدينه شدند. «1»
چند سؤال و جواب:
سؤال: آيا همراهى ابوبكر، براى دفاع از جان پيامبر صلى الله عليه و آله بود؟
پاسخ: يك پيرمرد در برابر بسيج عمومى مشركان، چه دفاعى مىتوانست بكند؟
سؤال: اطلاق كلمهى «صاحبِ پيامبر» در آيه به ابوبكر، نشان لياقت او براى جانشينى پيامبر صلى الله عليه و آله نيست؟
پاسخ: كلمهى صاحب، مفهوم لايق ندارد. گاهى دو نفر با دو فكر و سليقه و روش متفاوت، مصاحب مىشوند. چنانكه در آيه 37 كهف مىخوانيم: «قالَ لَهُ صاحِبُهُ وَ هُوَ يُحاوِرُهُ» با آنكه ميان آن دو نفر تفاوت بسيار بود.
سؤال: اينكه از ميان همهى اصحاب، تنها ابوبكر با پيامبر بود، آيا اين بالاترين ارزش براى او نيست؟
پاسخ: همان شب، على عليه السلام هم در بستر پيامبر خوابيد. اگر ابوبكر آن شب به خاطر وظيفه، همراه پيامبر بود. دو نفر دو وظيفه انجام دادند.
سؤال: ترس ابوبكر بر جان خودش بود يا بر جان پيامبر صلى الله عليه و آله؟
پاسخ: اگر بر جان پيامبر نيز ترسيده، وظيفهى هر مسلمان است كه در موقع خطر، نگران حال رهبر باشد.
سؤال: اصحاب كساء كه فضيلت دارند، پنج نفر بودند و اصحاب غار دو نفر، آيا اين خصوصىتر و مهمتر نيست؟
پاسخ: دعاهاى پيامبر صلى الله عليه و آله براى اصحاب كساء كه اهلبيت او بودند و در تشهّد هر نماز بر مسلمانان واجب است بر آنان صلوات بفرستند، هر شب و روز و هميشه و همه جا، حساب
«1». تفاسير الميزان و درّالمنثور.
جلد 3 - صفحه 424
اين دو صحنه را جدا مىكند.
سؤال: در اين آيه پيامبر مىفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ مَعَنا»، پس خدا با ابوبكر است. آيات ديگر، خدا را با متّقين و محسنين مىداند. پس او نيز از متّقين و محسنين است؟
پاسخ: مادامى كه انسان در مدار احسان و تقوا باشد، خدا با اوست، ولى اگر از مدار خارج شد، مشمول لطف خدا نيست. بايد ديد مسير حركتها، موضعگيرىها، عكس العمل در برابر غدير خم و بيعت به كجا انجاميد؟
سؤال: آيه مىفرمايد: خدا بر او (ابوبكر) آرامش نازل كرد، آيا اين امتياز نيست؟
پاسخ: در اين آيه، پنج ضمير است كه همه به پيامبر بر مىگردد، چگونه ضمير «عَلَيْهِ» به ابوبكر برگردد؟!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
(ادامه تفسیر آیه 40سوره توبه)
#پیام ها
1- اسلام وابسته به حمايت ما نيست، حامى اسلام خداست. پس به نصرت خود مغرور نشويم. «إِلَّا تَنْصُرُوهُ»
2- خداوند پيروزى مسلمانان را در تبوك تضمين كرد. «إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ»
3- پيروزىهاى مسلمانان، نمونهاى از قدرت الهى است. «عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ»
4- خروج پيامبر از مكّه، به خاطر جوّ ارعاب و فشار كفّار بود. «أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا»
5- اگر خدا اراده فرمايد، اشرف المخلوق (پيامبر صلى الله عليه و آله) را با اوهن البيوت (تار عنكبوت) حفظ مىكند. إِذْ هُما فِي الْغارِ ...
6- آرامش و اطمينان، هديهى الهى است و با ابزار مادّى فراهم نمىشود. «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ»
7- فرشتگان به فرمان خدا، مؤمنان را امداد مىكنند. «أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها»
8- هجرت، سبب عزّت اسلام و فروپاشى كفر است. أَخْرَجَهُ ... كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا
9- ارادهى خداوند، برتر از هر اراده و خواستهاى است. «كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا»
جلد 3 - صفحه 425
10- نيروهاى استكبارى، در مقابل مؤمنانى كه سكينه و اطمينان دارند، با همهى تخصّصها و امكاناتشان عاجزند. «1» «جَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلى»
11- عزّت و اعتلاى كلمة اللّه و خنثى شدن توطئههاى كفّار، نمودى از عزّت و حكمت خداوند است. فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ ... وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
«1». اشاره به آيهى 30 سوره انفال «واذ يمكر بك الذّين كفروا ...»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ ﴿۳۹﴾
🔸 و (نمیداند) اینکه برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده (ثواب و جزایی) نخواهد بود؟
🔅 وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ ﴿۴۰﴾
🔸 و اینکه البته پاداش سعی و عمل او را (در دنیا و برزخ) به وی بنمایند.
🔅 ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَىٰ ﴿۴۱﴾
🔸 سپس (در آخرت) پاداش کامل آن را به او بدهند.
💭 سوره: نجم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 تلاوت بسیار زیبای استاد عبدالباسط
📖 سه آیه آخر سوره حجر
#تلاوت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ ﴿۷۸﴾
🔸 و حق جهاد در راه او را (با دشمنان دین و با نفس امّاره) به جای آرید (و در طلب رضای او به قدر طاقت بکوشید) او شما را برگزیده (و به دین خود سرافراز کرده) و در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج ننهاده (و این آیین اسلام) مانند آیین پدر شما ابراهیم (خلیل است)، او (خدا) شما امت را پیش از این (در صحف او) و در این قرآن مسلمان نامیده تا این رسول بر شما و شما بر سایر خلق گواه (خداپرستی) باشید، پس نماز به پا دارید و زکات بدهید و به خدا (و کتاب او) متوسل شوید، که او مولی (و پادشاه و نگهبان و حافظ و ناصر) شماست و نیکو مولی و نیکو ناصری است.
💭 سوره: حج
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
﴿وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّـهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً﴾
میفرمايد:" وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّـهَ" و هر كس از محرمات الهی به خاطر خدا و ترس از او بپرهيزد، و حدود او را نشكند، و حرمت شرايعش را هتك ننموده، به آن عمل كند" يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً" خدای تعالی برايش راه نجاتی از تنگنای مشكلات زندگی فراهم میكند، چون شريعت او فطری است، و خدای تعالی بشر را به وسيله آن شرايع به چيزی دعوت میكند كه فطرت خود او اقتضای آن را دارد، و حاجت فطرتش را بر میآورد، و سعادت دنيايی و آخرتيش را تامين میكند، و از همسر و مال و هر چيز ديگری كه مايه خوشی زندگی او و پاكی حياتش باشد، از راهی كه خود او احتمالش را هم ندهد و توقعش را نداشته باشد روزی میفرمايد، پس مؤمن اين ترس را به خود راه ندهد كه اگر از خدا بترسد و حدود او را محترم بشمارد و به اين جهت از آن محرمات كام نگيرد، خوشی زندگيش تامين نشود، و به تنگی معيشت دچار گردد، نه، اينطور نيست، برای اينكه رزق از ناحيه خدای تعالی ضمانت شده و خدا قادر است كه از عهده ضمانت خود بر آيد.
وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَی اللَّه و كسی كه بر خدا توكل كند، از نفس و هواهای آن، و فرمانهايی كه میدهد، خود را كنار بكشد و اراده خدای سبحان را بر اراده خود مقدم بدارد، و عملی را كه خدا از او میخواهد بر عملی كه خودش دوست دارد ترجيح بدهد، و به عبارتی ديگر به دين خدا متدين شود و به احكام او عمل كند.
فَهُوَ حَسْبُهُ چنين كسی خدا كافی و كفيل او خواهد بود، و آن وقت آنچه را كه او آرزو كند، خدای تعالی هم همان را برايش میخواهد، البته آنچه را كه او به مقتضای فطرتش مايه خوشی زندگی و سعادت خود تشخيص میدهد، نه آنچه را كه واهمه كاذبش سعادت و خوشی میداند.
📚ترجمه #تفسیر_المیزان، جلد۱۹، صفحهٔ۵۲۶
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#شباهتهای
#ابی_عبدالله_و_قرآن
▪️🔻اولین شباهت
«فَکَما اِنَّ الجُلوس فی مَجلسِ القرآنَ عبادَهُ فَلجُلوسِ فی مَجلسِ الحُسینِ عِباده؛ همان گونه که نشستن در مجلس قرآن عبادت است نشستن در مجلس امام حسین هم عبادت است.»
▪️🔻دومین شباهت
«فَکَما فن مَن نَظَرَ فی متفع عِبادَهُ فَلجُلوس فن من نَظَرَهّ اِلی قَبرِ الحُسین عِبادَهُ: همانگونه که نگاه کردن به خطوط قرآن به نوشتههای قرآن عبادت است نگاه کردن به ضریح ابی عبدالله عبادت است؛ یعنی اینکه به حرم حضرت ابیعبدالله برویم و نظارهگر ضریح مطهر ایشان باشیم.
▪️🔻سومین شباهت
«فکما ان القرآن شفاء و الرحمة للمؤمنین فتربت قبر الحسین شفاء لجمیع الآبنا»؛ همانگونه که قرآن شفا و رحمت است بر مؤمنین تربت قبر نازنین ابی عبدالله شفای همه بیماریها است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#قرآن_کتاب_زندگی
📣 پیــــــــامهـای قــــــــرآنــی
فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ
و با او (فرعون) سخنی نرم گویید، شاید که پند پذیرد یا بترسد. (سوره طه آیه۴۴)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🏠 کاربردهای آیه در زندگی:
🔹 خداوند در این آیه از حضرت موسی و هارون میخواهد وقتی که نزد فرعون میروند با نرمی با او حرف بزنند تا حرفشان در او اثر کند.
🔹 اگر از دیگران (همسر، همکار، فرزند و...) انتقادی داریم با نرمی به او بگوییم
🔹 اگر میخواهیم یک خصلت بد را به کسی متذکر شویم ابتدا از نقاط قوت او تعریف کنیم و نه اینکه مدام بدیهای او رو به رخش بکشیم ...عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو...
🔹 گاهی می گوییم چرا حرفم در دیگری اثر نکرد و رفتارش را تغییر نداد. علت را در این آیه بیان کرده. چون با نرمی به او نگفتیم. لذا میفرماید اگر میخواهید متذکر شود و اثر بپذیرد باید با نرمخویی بگویید.
🔹 ضمنا طبق آیه، همدفمان باید اثر پذیری دیگران باشد نه چیز دیگری. متاسفانه گاهی هدفمان از انتقاد خالی کردن عصبانیت خودمان، تحقیر، توهین، خودنمایی و ... است.
🔹 ضمنا منتظر نمانیم تا دیگران از ما بخواهند که راهنمایی شان کنیم. بلکه ما به سراغشان برویم و با آنها حرف بزنیم. همانطور که موسی و هارون همین کار رو کردند. این موضوع در مورد جوانان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد.
🔹البته همیشه انتظار نداشته باشیم همان موقع حرفمان اثر کند و طرف مقابل به اشتباه خودش اذعان کند. نه! گاهی غرورش اجازه نمیدهد یا حتی گاهی بعدا اثر میکند یا گاهی اثر نمیکند ولی حداقل نوعی ترس و نگرانی در مورد کار بد خود به دلش راه پیدا میکند. همانطور که در این آیه میفرمایید شاید اثر کند یا بترسد.
🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#عجایب_قرآن
☀️بلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾
☀️آری قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم. سوره قیامة
🪴از نظر علمی ثابت شده است که خطوط ظریف سر انگشتان هر انسان ، کاملا منحصر به فرد است. از این رو در عصر ما ، انگشت نگاری راهی مناسب برای شناسایی هویت افراد می باشد.
⁉️ و اما سوال :
🪴براستی اشاره قرآن به منحصر به فرد بودن خطوط سر انگشتان در 14 قرن پیش ، نشان از اعجاز این کتاب آسمانی ندارد ؟! آیا بیان کننده حقانیت کلام خداوند نیست؟!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#تدبردرقرآن
✨وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ
✨مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ
✨يُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ
✨فِي الْأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿۴﴾
✨و در زمين قطعاتى است كنار هم و باغهايى
✨از انگور و كشتزارها و درختان خرما
✨چه از يك ريشه و چه از غير يك ريشه
✨كه با يك آب سيراب مى گردند
✨و با اين همه برخى از آنها را در ميوه
✨از حيث مزه و نوع و كيفيت بر برخى ديگر
✨برترى مى دهيم بى گمان در اين
✨امر نيز براى مردمى كه تعقل مى كنند
✨دلايل روشنى است (۴)
📚سوره مبارکه الرعد
✍آیه ۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹 وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ
الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۴﴾
🌷 و بدانيد كه خدا ميان آدمى
و دلش حايل مى گردد و هم
در نزد او محشور خواهيد شد (۲۴)
📖 سوره مبارکه الأنفال بخشی از آیه ۲۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈#کیفیت_فریب_و_گمراه_سازى
👿 قرآن کریم پس از #برحذر داشتن انسان از گرفتار آمدن در دام ابلیس ، در تبیین چگونگى #فریب او مىفرماید:
همانا او و قبیلهاش شما را از آنجایى مىبینند که شما آنها را #نمىبینید: « إِنّه یراکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم * ( اعراف ۲۷ )
👺ابلیس و #شیاطین تحت امر او ، با بهره گیری از ابزار عواطف و احساسات انسان ، در ادراک وی #تصرف کرده ، اوهام و اندیشه های دروغین و باطل را در نفس او میافکنند ؛ با این حال ، انسان این #اوهام را از خود دانسته و در آن تردیدی ندارد ؛ از این رو افکار و اوهام یاد شده ، هم به #ابلیس و هم به انسان نسبت داده میشود و با استقلال انسان در اندیشه و اراده #منافاتی ندارد ؛ زیرا تصرف ابلیس در ادراک انسان ، تصرف طولی و در جهت #اراده انسان است و نه در عرض و برابر آن ،
👿 به همین جهت ، پس از #فراخوان ابلیس به انجام معصیت یا ترک طاعت ، آدمی در خود برای انجام #واجبات ، احساس سنگینی میکند و برای انجام گناهان #میل شدید در خود مییابد ؛
👺 بدین جهت ، در #قرآن از این اوهام القایی ابلیس به #وسوسه یاد میشود . ( طه ۱۲۰ )
👿 برخی مفسران گفتهاند :
#وسوسه ، صوتی خفی است که ابلیس در گوش دل #آدمی میافکند .
👺 #وسوسه ابلیسی با ویژگی فراخواندن به گناهان قابل تشخیص و #شناسایی است .
👿به تصریح قران ، #ابلیس با تزیین ، آراستن و جلوه دادن دنیا در چشم انسان ، او را به سوی #گناهان می کشاند و از توجه به حقیقت خویش و یاد خداوند باز می دارد ، بنابراین ابلیس در برابر #هوای نفس ، استقلال وجودی دارد ، اما استقلال عملی نداشته ، فقط از رهگذر #هوای نفس آدمی عمل می کند .
👺از جمله راههای #نفوذ شیطان ، شهوت ، غضب و هوای نفس دانسته شده است و برخی با واجب دانستن #شناخت راههای نفوذ شیطان ، مواردی چون حسد ، حرص و #تعصب .... را نیز بدان ها افزوده اند .
ادامه دارد ....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه41
🔹#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ «توبهآیه41»
(به سوى جبهه وجهاد) كوچ كنيد، سبكبار و سنگين بار، (خواه بر شما آسان باشد، خواه دشوار.) ودر راه خدا با اموال وجانهاى خود جهاد كنيد، اگر مىدانستيد، اين براى شما بهتر است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ «توبهآیه41»
(به سوى جبهه وجهاد) كوچ كنيد، سبكبار و سنگين بار، (خواه بر شما آسان باشد، خواه دشوار.) ودر راه خدا با اموال وجانهاى خود جهاد كنيد، اگر مىدانستيد، اين براى شما بهتر است.
نکته ها
مقصود از دو كلمهى «خِفاف» و «ثقال»، يكى از اين معانى متقابل است: مجرّد و متأهّل، فقير و غنى، پياده و سواره، كم عائله و عيالمند، گرفتار و غيرگرفتار، تجارت و زراعت.
امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «خِفاف» و «ثِقال»، پير و جوان است. «2»
در تفسير فى ظلال القرآن آمده است: كسانى همچون ابوايّوبانصارى، مقداد و ابوطلحه، در سنّ پيرى آمادهى جبهه مىشدند. وقتى به آنان گفته مىشد كه شما سالخوردهايد، در پاسخ اين آيه را تلاوت مىكردند.
پیام ها
1- در برابر فرمانِ بسيج عمومى براى جبهه، مانعتراشى نكنيد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا» (مشكلات زندگى، بهانهى تخلّف از جهاد نيست)
2- گاهى بسيج همهى مردم در برابر دشمن ضرورى است، گرچه تجهيزات
«2». بحار، ج 97، ص 48.
جلد 3 - صفحه 426
نظامى كم باشد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا»
3- مكتب از مال و جان با ارزشتر است. همه چيز فداى مكتب است، هم مال، هم جان. «بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ» ونفرمود: «اموالكم او انفسكم»
4- بر فقيران، جهاد با جان و بر اغنيا، جهاد با مال و جان واجب است. «بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ»
5- ملاك ارزشها، اخلاص است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
6- احكام الهى، از جمله فرمان جهاد، در جهت منافع و مصالح واقعى انسان است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ»
7- بعضى از مردم، مصالح واقعى خود را نمىدانند. «خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
8- كسب ارزشهاى واقعى، در پرتو علم و شناخت ميسّر است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh