🟢#دائره_المعارف_قرآن_کریم🟢
🧔♂#ابوذر_غفارى
ابوذر در شان نزول
....ادامه
👈 ۱۷ . قمی ، آیه * و السّابقون الاوّلون من المهاجرین و الانصار ...... * ( توبه ۱۰۰ ) را درباره #ابوذر و سه تن دیگر میداند که بر طریق حقیقت پایدار ماندند .
👈 ۱۸ . در برخی #تفاسیر روایی نقل شده که آیه ۱۱۷ توبه * لقد تاب الله علی النّبی و المهاجرین و الانصار الّذین اتّبعوه فی ساعه العسره من بعد ماکاد یزیغ قلوب فریق منهم ثمّ تاب علیهم انّه بهم رئوف رحیم * درباره #ابوذر ، عمرو بن وهب و ابو خیثمه است که در جنگ تبوک سرپیچی کرده ؛ سپس به #پیامبر صلی الله علیه و آله پیوستند ؛
🟤 البته شیخ طوسی ، زمخشری و ابولفتوح ، نام این سه #تن را کعب بن مالک شاعر ، مراره بن ربیع و هلال بن امیه دانستهاند .
👈 ۱۹ . ابن شهر آشوب بر آن است که مقصود از * #الّذین_آمنوا * در آیه ۲۹ مطففین ابوذر ، سلمان و دیگرانند که مشرکان و منافقان ، آنان را #ریشخند میکردند .
......پایان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۲۷
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ «یونس آیه27»
و آنان كه به دنبال كسب بدىها رفتند، به قدر همان بدىها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مىگيرد. از قهر خداوند، پناه دهندهاى ندارند، گويا چهرههايشان با پارههايى از شب تيره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانهاند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ «یونس آیه27»
و آنان كه به دنبال كسب بدىها رفتند، به قدر همان بدىها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مىگيرد. از قهر خداوند، پناه دهندهاى ندارند، گويا چهرههايشان با پارههايى از شب تيره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانهاند.
نکته ها
امام باقر عليه السلام فرمود: اين آيه در مورد اهل بدعت وشبهات وشهوات است. «1»
«ليلِ مُظلم»، شبى است كه از نور ماه هيچ خبرى نيست كه در هر ماه، يك شب چنين است. در مقابل «ليلِ مُقمِر» كه مهتابش براى همه روشن است.
به قرينهى آياتى همچون: «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ. تَرْهَقُها قَتَرَةٌ. أُولئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ» «2» و آيهى «فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ» «3»، مىتوان گفت كه در اين آيه، جملهى «أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ»، نظر به كفّار دارد.
علاوه بر اين كه «السَّيِّئاتِ» الف و لام استغراق دارد و همهى بدىها را شامل مىشود كه مهمترين آنها كفر است.
پیام ها
1- انسانها با اراده سراغ گناه مىروند، نه به اجبار. «كَسَبُوا»
2- رفتار خداوند با بدكاران، عادلانه است. «جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها»
3- دنيا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. وَ الَّذِينَ كَسَبُوا ... جَزاءُ
4- تشويق بايد بيش از تنبيه و مجازات باشد. دربارهى نيكان فرمود: «الْحُسْنى وَ زِيادَةٌ» و دربارهى بدكاران فرمود: «سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها»
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». عبس، 40- 42.
«3». آلعمران، 106.
جلد 3 - صفحه 563
5- روسياهى مخصوص كفّار است، نه مؤمنان گنهكار. «تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ»
6- در قيامت، هم مجازات و تنبيه است، هم تحقير و روسياهى. سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها، أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ ...
7- راه فرار ونجات وشفاعت به روى كافران بسته است. «ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💬 آیا وجود برزخ و بقاء روح پس از مرگ در قرآن آمده است ⁉️
🟢 در آیه 46 سوره «مومنون» سخن از عذاب «آل فرعون» است كه هر صبح و شام بر آتش عرضه مى شوند و منظور از عرضه آتش بر آل فرعون، آتش برزخى است.
🔸 چراكه آنها مرده اند و قيامت هم بر پا نشده و مجازات قیامت دائمي است نه صبح و شام. اين تعبير، شاهد زنده اى بر بقاى روح است؛ چراكه اگر روح نباشد چه چيزى را بر آتش عرضه كنند؟ آيا تنها جسم بى جان و خاك شده؟ اين كه تأثيرى ندارد؛ پس بايد روح آنها باقى بماند.
🌻 بسيارى از مفسّران اين آيه را دليل بر عذاب قبر و برزخ گرفته اند و مسلم است که عذاب قبر و برزخ بدون بقاى روح، معنايى نخواهد داشت.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⁉️ در قیامت چند نامه عمل وجود دارد⁉️
🔰از آیات قرآن استفاده میشود که در روز قیامت سه نوع پرونده و کتاب و نامه عمل وجود دارد:
🔸 اول: برای هر فردی یک کتابی است که مربوط به کارهای شخصی خودش است ؛ قرآن در این باره میفرماید: ما عمل هر انسانی را به گردنش میاندازیم و روز قیامت همان عمل را به صورت کتابی که ریز و درشت کارها در آن ضبط شده در برابرش باز مینماییم.
🍀 دوم: برای هر امت و گروهی هم یک کتاب است قرآن در مورد این کتاب میفرماید: در قیامت هر امت و گروهی به کتاب مخصوص خود فراخوانده میشوند. (شاید این کتاب مربوط به خط فکری امتها باشد)
🌻سوم: کتابی هم برای همه خلایق مطرح است که در آن اعمال تمام مردم یکجا ضبط شده است.
📖ســـــــــوره اســــــــرا آیه ۱۳📖
📖ســــــــوره جاثیــــه آیه ۲۸📖
📖 المیــــزان ج۱۳ ص۳۴۸📖
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ الَّذِى جَآءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ. لَهُم مَّا يَشَآءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ جَزَآءُ الْمُحْسِنِينَ (زمر/۳۳-۳۴)
🔹و كسى كه سخن راست آورد و آن را تصدیق كرد، آنانند همان تقواپیشهگان. هرچه بخواهند براى آنان نزد پروردگارشان فراهم است، این است پاداش نیكوكاران.
🔸مقصود از کسی که سخنان راست میآورد، کیست؟ برخی مفسران احتمال دادهاند که مقصود، پیامبر اکرم (ص) باشد که وحی راستین را آورد. برخی دیگر گفتهاند که مقصود همهی پیامبران الهی هستند. و برخی دیگر بر آناند که آیه همهی مبلغان مکتب پیامبران را شامل میشود. البته مانعی ندارد که آیه شامل هر سه معنا باشد. در برخی احادیث حکایت شده که مقصود از آورندهی سخن راستین پیامبراکرم(ص) و منظور از تأیید کنندهی آن امام علی(ع) است. البته روشن است که اینگونه احادیث مصادیق کامل و بارز آیه را مشخص میکنند و موجب انحصار معنا نمیشوند. از جمله کسانی که رسول خدا(ص) را در ابتدای بعثت، تصدیق و تأیید و همراهی کرد، حضرت خدیجه(س) بود که به عنوان اولین زن مسلمان و مؤمن به پیامبر(ص) از ایشان یاد میشود.
🔸صدق و راستى داراى ابعادى است، از جمله:
➖صدق در گفتار: «جاء بالصدق» (آیهى مورد بحث)
➖صدق در وعده: «انّه كان صادق الوعد» (مریم/۵۴)
➖صدق در عهد: «صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه» (احزاب/۲۳)
➖صدق در عمل: «اولئک الّذین صدقوا» (بقره/۱۷۷)
و كسى كه در همهى مراحل، صداقت لازم را داشته باشد «صِدّیق» نامیده مىشود.
❇️ از پيامهای آیات
▫️مبلّغ دین، آنگاه مورد ستایش است كه خود نیز به آن چه مىگوید عمل كند. «جاء بالصّدق و صدّق به»
▫️تبلیغ دین، مخصوص پیامبر نیست. «جاء بالصّدق... اولئک» (كلمهى «اولئک» آمده نه «هو»). چنانكه در جاى دیگر مىفرماید: «أدعوا الى اللّه على بصیرة أنا و مَن اتّبعنى»(یوسف/۱۰۸)؛ من و هر كس از من تبعیت كند، با بینایى به سوى خدا مىخوانم.
▫️یكى از نشانههاى متّقین، تبلیغ پیام الهى است. «جاء بالصدق... متّقون»
▫️وسیلهى دریافت نعمتها در بهشت، اراده و خواست بهشتیان است. «لهم ما یشاؤن»
▫️الطاف الهى در بهشت محدودیّت ندارد. «لهم ما یشاؤن»
▫️متّقین همان نیكوكاران هستند. «هم المتّقون - المحسنین»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#مکالمه_قرآنی
🔹صدقه مخفی بهتر از صدقه آشکار است.
عبارت: إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ
اگر انفاقهایتان را آشکار انجام دهید پس چه خوب است و اگر آن را مخفی کنید و به فقرا بدهید، پس این روش برای شما بهتر است.
بقره/ ۲۷۱
🔹در مورد افراد گرفتار
عبارت:
أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ
در راه خدا گرفتار شده اند.
بقره/۲۷۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هر روز یک آیه
🌸🍃وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي
🌸🍃الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ
🌸🍃وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ
🌸🍃 و اوست خدا در همه آسمانها و
🌸🍃در زمین، که از نهان و آشکارشما
🌸🍃با خبر است و بدانچه میکنیدآگاه
🌸🍃است
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فراز زیبا از سوره مبارکه ابراهیم رو با صدای استاد عبدالباسط عبدالصمد بشنویم.
سلامتی و تعجیل در فرج صلوات.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا ۚ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿۹۳﴾
🔸 و بگو: ستایش مخصوص خداست، به زودی آیات (قدرت) خود را به شما ارائه خواهد داد پس آن را بشناسید، و خدای تو هرگز غافل از کردار شما نیست.
💭 سوره: نمل
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂ریخت و پاش ممنوع🍂
🔶إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً.
(اسراء/۲٧)
⚡️تبذیر یعنی ریخت و پاش.
⚡️تبذیر، اسرافی است که منجر به اتلاف و تضییع مال بشود.
💫اسرافكاران و مبذرین، همكار شيطانند، نه تحت امر او.
یعنی كار از وسوسه شدن گذشته و به مرحله ى همكارى و معاونت رسيده است .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️بعضی آدمها که خودشان هنگام مشاهدۀ منکرات بیتفاوتاند گاهی به نهیکنندگان از منکر خرده میگیرند که چه کار دارید با اینها؟! خودشان میدانند و خدایشان. بیتفاوتی نامش احترام به حقوق دیگران نیست، چشمپوشی از مسئولیت اجتماعی و تایید ناهنجاری است.
📖اعراف: ۱۶۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت آیات قرآن مجید همراه با تصاویری از بهشت که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است...
ببینید تا روحتون تازه شه
خوش به حال بهشتی ها
ان شاءالله بهشت الهی نصیب همه ما بشه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❌#دائره_المعارف_قرآن_کریم❌
🥷 #ابوسفیان
☠ سال #ولادت او، متفاوت ذکر شده است. برخى آن را ده سال پیش از #عامالفیل، یعنى حدود ۵۶۰ میلادى دانستهاند .
👽 پدرش #حرب، ندیمِ عبدالمطّلب و از بزرگان مکّه بود؛ از این رو، پس از مرگ او، #زنان قریش گویا مدتها در سوگواری ها با نوحه * #واحربا * از او یاد می کردند .
☠ ابوسفیان خود از #اشراف حاکمان و از جراران مکه ( کسانی که بر بیش از هزار تن فرماندهی دارند ) و #ندیم عباس بن عبدالمطلب بود و پس از پدر ، رهبری قریش را در جنگها و کاروانهای تجاری بر عهده گرفت .
👽 وی یکی از معدود #باسوادان قریش و از بازرگانان بود که روغن و پشم میفروخت .
☠ گاه با #داراییهای خویش و دیگران ، بازرگانان را تجهیز کرده ، به سرزمینهای #عجم میفرستاد و گاهی خود نیز با آنان همراه میشد .
👽رای او نافذ و پرچم مخصوص سران معروف به * #عقاب * در اختیارش بود .
☠ فردی خویشاونددوست بود و شاید آنچه از او در #حمایت از فاطمه علیها السلام در مقابل ابوجهل نقل کردهاند ، به دلیل همین ویژگی باشد .
👽جزئیات زندگی او پیش از #اسلام ، روشن نیست و پس از آن نیز به جهات سیاسی و اقتدار امویان ، آنچه در #مسلمانی و تنزیه او نقل شده ، محل نقد است .
☠ پس از برانگیخته شدن #پیامبر صلی الله علیه و آله ، ابوسفیان با دیگر سران مکه ، از سر #حسادت و رقابت دیرینه قومی - قبیلهای ، به دشمنی با حضرت برخاست ؛ چون با حضور پیامبر ، دیگر #جایگاهی برای او نمیماند و در قدرت اجتماعی او ضعف و سقوط راه مییافت .
👽 ابوسفیان خود نیز به این #مسئله اذعان کرده ، در پاسخ پرسش پیامبر صلی الله علیه و آله که چرا با اینکه میدانی من #رسول خدایم ، با من میجنگی ،
گفت : میدانم تو #راست میگویی ؛ا ما تو جایگاه مرا در قریش میدانی و چیزی آوردهای که با آن دیگر بزرگ و #شرفی برای من نمیماند ؛ پس با تو از سر حمیّت و #کراهت میجنگیم .
☠ او از جمله کسانی است که میکوشیدند #پیامبر صلی الله علیه و آله را از حرکت باز دارند و چون با اصرار پیامبر و #پایداری او بر اهدافش مواجه شدند ، از او خواستند تا پیامبری خویش را اثبات کند و بخشی از #مشکلات زیستی مردم مکه را به اعجاز برطرف سازد ؛ آنگاه در جمع #شاکیان بر ضد پیامبر ، نزد ابوطالب رفته ، گفتند :
برادرزادهات به #خدایان ما بد میگوید .
دین ما را زشت ، بزرگان ما را نادان و پدران ما را #گمراه میشمارد .
یا او را از این کار بازدار ، یا از ما #دورش کن .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکزبم
#یونسآیه۲۸
وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكانَكُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَكاؤُكُمْ فَزَيَّلْنا بَيْنَهُمْ وَ قالَ شُرَكاؤُهُمْ ما كُنْتُمْ إِيَّانا تَعْبُدُونَ «یونس آیه28»
و روزى كه همه را (در قيامت) گردهم آوريم، آنگاه به مشركان مىگوييم: شما و شريكانى كه براى خدا مىپنداشتيد در جاى خود بمانيد (تا به حسابتان رسيدگى شود)، پس ميانشان جدايى مىافكنيم و معبودها (به مشركين) مىگويند: شما (در حقيقت) ما رانمىپرستيديد، (بلكه در پى هوسها و اوهام خود بوديد).
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكانَكُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَكاؤُكُمْ فَزَيَّلْنا بَيْنَهُمْ وَ قالَ شُرَكاؤُهُمْ ما كُنْتُمْ إِيَّانا تَعْبُدُونَ «یونس آیه28»
و روزى كه همه را (در قيامت) گردهم آوريم، آنگاه به مشركان مىگوييم: شما و شريكانى كه براى خدا مىپنداشتيد در جاى خود بمانيد (تا به حسابتان رسيدگى شود)، پس ميانشان جدايى مىافكنيم و معبودها (به مشركين) مىگويند: شما (در حقيقت) ما رانمىپرستيديد، (بلكه در پى هوسها و اوهام خود بوديد).
نکته ها
در آيه قبل، سخن از اين بود كه براى مجرمان وكافران هيچ راه نجاتى نيست، واين آيه مىگويد: حتّى واسطههاى خيالى هم به جاى شفاعت، از آنان بيزارى مىجويند.
پیام ها
1- قيامت و حوادث آن را فراموش نكنيم. «يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً»
2- قيامت مخصوص انسانها نيست، بلكه همهى معبودهاى ساختگى نيز حاضر مىشوند. «أَنْتُمْ وَ شُرَكاؤُكُمْ»
3- قيامت، روز جدايى است. «فَزَيَّلْنا بَيْنَهُمْ» (در قيامت براى بازجويى، ميان انسانها جدايى مىافتد)
4- در قيامت بتها داراى شعور و نطق مىشوند ومعبودانشان را انكار و يا اظهار بىاطلاعى مىكنند. «ما كُنْتُمْ إِيَّانا تَعْبُدُونَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 564
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هر روز یک آیه
🔹وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ
🔹و هیچ آیتی از آیات الهی بر اینان نیامد جز آنکه (از روی جهل و عناد) از آن روی گردانیدند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
35.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تلاوت به یادماندنی از شحات
📖سوره حمد آیات 5-2
🎤استاد شحات محمد انور
🔸بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
🔹به نام خداوند هستى بخش مهربان (۱) ستايش خداى را كه پروردگار جهانيان است (۲) آن هستى بخش مهربان (۳) صاحب روز جزا (۴) [بار الها] تنها تو را مىپرستيم و تنها از تو يارى مىجوييم (۵)
#تلاوت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فَمَا ظَنُّكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ(صافات۸۷)
پس گمانتان به پروردگار جهانیان چیست؟
اینو یه جا پین کنید بعدا متوجهاش میشید:
بعضی وقتام خدا نجاتتون میده ولی شما
شکست حسابش میکنی
حواست باشه خدا همیشه مراقبمونه ولی ما حواسمون نیست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿۱۱﴾
🔸 این همه آفریده خداست، حال شما (مشرکان) بگویید آنان که به جز خدا (معبود شما) هستند در جهان چه آفریدهاند؟ (هیچ نیافریدهاند) بلکه ستمکاران (مشرک که آنها را شریک خدا گرفتند) دانسته در گمراهی آشکار هستند.
💭 سوره: لقمان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔻سفارش امام سجاد علیه السلام برای درد پا
⭐️امام سجاد علیه السلام: شخصی به محضر پدرم شرفیاب شد و عرض کرد: در پشت پای خود احساس درد می کنم، لذا بسیاری کارها و از جمله از پله بالا رفتن باز مانده ام.
🔷فرمود: چرا به دعا درمانی نمی پردازی؟ عرض کرد: بلد نیستم. فرمود: هرگاه احساس درد کردی، دستت را روی محل درد بگذار و بگو: بِسمِ اللهِ و بِاللّه والسَّلامُ عَلی رسول الله؛ و آیه زیر را قرائت کن"وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ (زمر/67)
📚بحارالأنوار/ج95/ص85
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh