📚#دائره_المعارف_قران_کریم 📚
🕊#آزادی>
👈 #فلسفه_حدود_آزادى
🍀🍂 آزادى، #موهبتى الهى است که براساس حکمت #بالغه خداوند، جهت طى کردن مسیر تکاملى انسانها به آنان عطا و در #تشریع احکام الهى که خود از الطاف او است و عسر و حرجى در آن قرار داده نشده ( بقره ۱۸۵ ؛ حج ۷۸ ( پیش فرض تلقی شده است ،
🍁🍃 و اصل اولی #عدم ولایت و قیّومیّت افراد بر یکدیگر ، اصاله الاباحه ، اصاله الحلیه و آزادی در منطقه الفراغ ( هرجا که شارع #حکم الزامی ندارد ) موید آن است ؛
🍀🍂 ولی آزاده تامین کننده #سعادت انسان ، بدون شک ، آزادی حیوانی نیست و در همه جوامع و طبق همه ادیان و مکاتب ، دارای #حدودی است ، و قدر متیقّن آن ّ به مرز آزادی ( خود و دیگران ) محدود است
🍁🍃 و به تعبیر منتسکیو ، #حدّ اعلای آزادی آنجا است که آزادی به #حدّ اعلا نرسد ؛
🍀🍂افزون بر آن ، #آزادی مطلق با بندگی خدا ، توحید و اخلاق فاضله انسانی و رشد استعدادهای عالی بشری و با #حقّ طبیعی انسان ، یعنی اجتماعی بودن او و حکم قطعی عقل و شامل ترین قواعد #حقوقی اسلام ، یعنی قاعده لاضرر که برآمده از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله است و #قاعده سلطنت ( النّاس مسلّطون علی اموالهم ) قابل جمع نیست .
🍁🍃از سوی دیگر ، #بدیهی است که انسان در هیچ مداری نمی تواند بدون تقیّد و پذیرش حدود ، مسیر #تکاملی خود را بپیماید و این از این حقیقت نشأت میگیرد که وصف هر موجودی تابع هسته او است ؛
🍀🍂 به همین #جهت ، خداوند همان گونه که از نظر #تکوینی ، وجود انسان و به تبع ، وجود صفات او را ( از جمله آزادی و اختیار ) #محدود آفریده :
* انّا کلّ شیء خلقناه بقدر * ( قمر ۴۹ )
🍁🍃 ازنظر #تشریعی نیز آزادی و او را با جعل قوانین محدود کرده است و انبیای الهی از یک سو برای به دست آوردن آزادی های #مشروع قیام کرده و از سوی دیگر ، برای حفظ مصالح عالی فردی و اجتماعی با آزادی های #نامشروع و حیوانی که مستلزم هرج و مرج آفرینی ّ پوچگرایی ، باز ماندن از #هدف اصلی و ستم ، بیدادگری ، فساد و فحشا و مسئولیت گریزی است ، به #مبارزه برخاسته اند ( هود ۸۷ و ۸۸ )
و این گونه آزادی ، امری دست نایافتنی و نفی کننده آزادی است .
🍀🍂بر این اساس ، در #جامعه اسلامی ، آزادی مطلق و بدون قید و شرط جایگاهی ندارد ؛ بلکه خداوند آن را به #حکم قطعی عقل ( و اموری که همه عاقلان جهان آن را با حیات عقلانی مغایر میدانند ، مثل #ستمگری ، آدمکشی و نظایر اینها ) و احکام وحی محدود کرده است ؛ لذا در ذیل هر کدام از انواع آزادی ، #حدود آن را ( فقط واجبات و محرمات و حد و مرز هایی که قوای #ظاهری یا باطنی فاعل را محدود میکنند و به اصطلاح قانون نامیده می شود ، اگرچه همه #محرمات ، واجبات ، مستحبات و مکروهات و مباحات ، #نظام قانونی اسلام را که بر مبنای صحیح فکری و انسانی پایه گذاری شده اند و پروردگار با ملاحظه #مصلحت حقیقی انسان نازل فرموده است ، شکل می دهند ) در ابعاد گوناگون ارائه کردیم .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
17.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۵
وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا
ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺎﻳﻪ ﻗﻮﺍم ﻭ ﺑﺮﭘﺎﻳﻲ [ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﺷﻤﺎ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﻣﻐﺰﺍﻥ ﻧﺪﻫﻴﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺭﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(٥)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٥)
-سفيه كيست؟
به دنبال بحثى كه در آيات پيش در بارۀ يتيمان گذشت اين آيه و آيۀ بعد، آن را تكميل مىكند، و مىفرمايد:
«اموال و ثروتهاى خود را به دست افراد سفيه نسپاريد» (وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ) .
و بگذاريد در مسائل اقتصادى رشد پيدا كنند تا اموال شما در معرض مخاطره و تلف قرار نگيرد.
منظور از «سفاهت» در اين جمله، عدم رشد كافى در خصوص امور مالى است بطورى كه شخص نتواند سرپرستى اموال خود را به عهده گيرد و در مبادلات، منافع خود را تأمين نمايد.
در جملۀ بعد قرآن تعبير جالبى در بارۀ اموال و ثروتها كرده و مىگويد:
«اين سرمايههاى شما كه قوام زندگانى و اجتماع شما به آن است و بدون آن نمىتوانيد كمر راست كنيد» به دست سفيهان و اسرافكاران نسپاريد (الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِياماً) .
از اين تعبير به خوبى اهميتى را كه اسلام براى مسائل مالى و اقتصادى قائل است روشن مىشود ،
و به عكس آنچه در انجيل كنونى مىخوانيم كه «شخص پولدار هرگز وارد ملكوت آسمانها نمىشود»
اسلام مىگويد : ملتى كه فقير باشد هرگز نمىتواند كمر راست كند و عجب اين است كه آنها با آن تعليمات غلط به كجا رسيدهاند و ما با اين تعليمات عالى در چه مرحلهاى سير مىكنيم!
در پايان آيه دو دستور مهم در بارۀ يتيمان مىدهد نخست اين كه «خوراك و پوشاك آنها را از طريق اموالشان تأمين كنيد»
(وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ) .
تا با آبرومندى بزرگ شوند و به حد بلوغ برسند.
ديگر اين كه: «با يتيمان بطور شايسته سخن گوييد» (وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً) .
يعنى، با عبارات و سخنان دلنشين و شايسته هم كمبود روانى آنها را برطرف سازيد و هم به «رشد عقلى» آنها كمك كنيد تا به موقع بلوغ از رشد عقلى كافى برخوردار باشند، و به اين ترتيب برنامۀ سازندگى شخصيت آنها نيز جزء وظايف سرپرستان خواهد بود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 374
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_479
🌹#آیه_5 #سوره_نساء
🌸 وَلَا تُؤْتُواْ السُّفَهَآءَ أَمْوَالَكُمْ الَّتى جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَاماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفا
ً
🍀 ترجمه: و اموال خود را كه خداوند وسیله ى برپایى زندگى شما قرار داده، به دست سفیهان ندهید و از آن، به آنها روزی بدهید و لباس بر آنان بپوشانید و با آنها سخن پسندیده بگویید.
🌷 #لا_تؤتوا: ندهيد
🌷 #سفهاء: سفيهان جمع سفيه است و سفیه به معنای کم خرد است.
🌷 #جعل: قرار داد
🌷 #قیام: در اینجا به معنای برپایی
🌷 #اکسوهم: لباس بر آنان بپوشانید
🌷 #قول: سخن
🌷 #معروف: پسندیده
🌸 و لا تؤتوا السفهآء أموالكم التى جعل الله لكم قیاماً: و اموال خود را که #خداوند وسیله ی برپایی زندگی شما قرار داده، به دست سفیهان ندهید. پس اموال عمومى نباید در دست افراد کم خرد قرار گیرد، زیرا مال، قوام جامعه است و سپردن هرگونه مقام و مسئولیتِ مالى به این افراد، خیانت به جامعه است. امام صادق علیه السلام به شخصى فرمودند: مال خود را حفظ كن،چون مال موجب قوام دین تو است. و آنگاه این آیه را #تلاوت فرمودند. «و لاتؤتوا السفهاء اموالكم التى جعل اللّه لكم قیاماً...» امام باقرعلیه السلام درباره ى معناى «السفهاء» فرمودند: مقصود كسى است كه به او اطمینان ندارى. و ارزقوهم فیها و اکسوهم و قولوا لهم قولا معروفا: و از در آمد آن به آنها روزی دهید و لباس بر آنان بپوشانید و با آنها سخن #پسندیده بگویید. سفیهان احساس و عاطفه دارند روح و روان دارند با آنها باید به زبان خوش و پسندیده سخن گفت.
🔹 پيام های آیه 5 سوره نساء 🔹
✅ مالى كه سبب برپا ماندن جامعه است، نباید در اختیار #سفیه باشد.
✅ حاكم شدن #سفیه حتّى بر اموال خود، ضربه ى اقتصادى به جامعه است و جامعه نسبت به اموال شخصى افراد حقّ دارد.
✅ در برخوردها، به مصالح #اقتصادى جامعه و رشد فكرى افراد باید توجّه كرد، نه عواطف گذرا.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
قاری:
سید جواد حسینی
📖 سوره مبارکه انفطار
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺 اعجاز علمی قرآن🌺
عبارت «وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْ» اشاره دارد به اينكه ميوه ها موجودات زنده اي هستند كه داراي نطفه هاي نر و ماده مي باشند كه از طريق تلقيح، بارور مي شوند.
"لينه"، دانشمند و گياهشناس معروف سوئدي، در اواسط قرن 18 م. موفق به كشف اين مسأله شد كه زوجيت در جهان گياهان تقريباً يك قانون عمومي و همگاني است و گياهان نيز همچون حيوانات از طريق آميزش نطفه نر و ماده، بارور ميشوند و ميوه ميدهند، قرآن مجيد در يكهزار و صد سال قبل از آن، اين حقيقت را آشکار کرده است. اين خود يكي از معجزات علمي قرآن مجيد است كه بيانگر عظمت اين كتاب بزرگ آسماني ميباشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
✅ بزرگترین نعمتی که خدا برای کمال و خوشبختی به انسان داده، نعمت ولایت است
👈 که منهای آن، هیچ اتصالی به خدا نداریم!
🌴 سوره آل عمران 🌴
🕋 لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ «164»
⚡️ترجمه:
همانا خداوند بر مؤمنان منّت گذاشت كه در ميان آنها پيامبرى از خودشان برانگيخت، تا آيات او را بر آنها تلاوت كند و ايشان را پاك كرده و رشد دهد و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، هر چند كه پيش از آن، قطعاً آنها در گمراهى آشكار بودند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
👇70 نمل
پيامبر حتّى براى هدايت دشمنانِ مكّار دلسوز بود.
لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ ... يَمْكُرُونَ
پيامبران، تحت حمايت الهى هستند. «لا تَحْزَنْ- لا تَكُنْ» خداوند پيامبرش را تسلى مىدهد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh