eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 > ✅وارد شدن فرشتگانى به صورت میهمان ..... ادامه 🌺 با ورود ابراهیم علیه السلام که آنان را بشر می‌پنداشت ، برای آنکه مانع او نشوند ، به اندرون رفت با شتاب ، گوساله‌ای بریان ( و فربه ) را در حالی که از آن آب و روغن می‌چکید . ساخت : * فما لبث ان جاء بعجل حنیذ * ( هود ۶۹ ) ، * فراغ الی اهله فجاء بعجل ثمین * ( ذاریات ۲۶ ) 🌸و چون دست به سوی غذا نبردند ، در دل ، از آنان : * فاوجس منهم خیفه * ( ذاریات ۲۸ ) به گونه‌ای که آثار در چهره‌اش ظاهر شد : * نکرهم * ( هود ۷۰ ) 🌺 زیرا در آن زمان اگر کسی درباره دیگری قصد سوء داشت ، از او نمی‌خورد . 🌸 خود را شناسانده ، او را به فرزندی پسر بشارت دادند و او را برطرف ساختند : * قالوا لا توجل انّا نبشّرک بغلام علیم * (حجر ۵۳ ) ، * قالوا لاتخف و بشروه بعظم علیم * (ذاریات ۲۸ ) 🌺با آنکه خداوند ، پیشتر را نیز در سنین پیری به ابراهیم عطا کرده بود ، این ابراهیم را شگفت زده کرد ؛ زیرا از آن زمان ، سالیانی گذشته بود و در سنین آثار پیری به سرعت نمایان می‌شود ؛ 🌸افزون بر آنکه تولد نیز در آن سنین امری استثنایی به شمار می‌رفت ؛ از همین رو به گفت : آیا در این زمان که پیری من فرا رسیده و آثار آن در من ظاهر شده ، چنین بشارت به من می‌دهید این چه است ؟ * ابشّرتمونی علی ان مسّنی الکبر فبم تبشّرون * ( حجر ۵۴ ) 🌺 این آیه نشان می‌دهد که علیه السلام پس از تولد اسماعیل ، انتظار دومی را نداشته است‌. 🌸 ملائکه در پاسخ ، بر یاد شده تاکید کردند و از او خواستند که نومید نباشد و آنان را آگاه ساخت که شگفتی او از سر نومیدی نیست ؛ زیرا از رحمت پروردگار‌، ویژگی گمراهان است و او نیست : * قالوا بشّرناک بالحقّ فلا تکن من القانتین * قال و من یقنط من رحمه ربّه الّا الضّالّون * ( حجر ۵۵ و ۵۶ ) 🌺 از این چه بسا بتوان استفاده کرد که سخن ابراهیم از سر شوق و سرور بوده و نه . 🌸ابراهیم از پرسید : برای چه مهمی فرود آمده‌اند : * فما خطبکم ..... * ( حجر ۵۷ ) 🌺 آنان ماموریت خود را قوم لوط اعلام داشتند : * انّا ارسلنا الی قوم لوط * ( هود ۷۰ ) ، * انّا ارسلنا الی قوم مجرمین * ( حجر ۵۸ ) و‌ ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۵۶قصص إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاء وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ تو نمی توانی کسی راکه دوست داری را هدایت کنی خدا هرکه را بخواهد هدایت میکند🌼 سیدقطب در تفسیر فی ظلال خود گفته علمای ما گفته اند این آیه درباره ابوطالب نازل شده که نشان میدهد پیامبر دوست داشت او ایمان بیاورد👈 اما خدا ایمان آوردن را برای ابوطالب مقرر نکرد!! به سیدقطب که طوفان های تعصب اورا به جهنم برزخی پرت کرده🔥 که نظر باطل اجداد خود که دشمنان مولا علی بودند را برگزیده می گوییم تو درهمه جای تفسیرت نوشتی مخاطب قرآن ژرفای فطرت ماست🌿 آیا این چرندیات اباطیل وخزعبلات را هم فطرت تو قبول میکند؟!! که بگویی رسول الله چیزی را دوست دارد که خدا ازآن تنفر دارد؟ اگر این طور باشد پس چرا خدا فرمود پیامبر الگوی ما است🤨 بااین حرف تو ما باید ازبین پیامبری که الگوی ما است ودوست دارنده ابوطالب است وبین خدایی که🌻 دشمن ابوطالب است یکی را بر گزینیم!!۲۱احزاب لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ💞 پیامبر الگوی مااست او ابوطالب را دوست داشت ما پیرو قرآنیم نه پیرو حدیث ساز های دروغگو که دشمن آل ابوطالب بودند👹 دقت کنید علمای غیر شیعه ابوسفیان رابا آنهمه ظلم اش به اسلام مسلمان می دانند اما ابوطالب که رسول الله رابه یتیمی بزرگ کرد رابا آن همه کمک اش به اسلام کافر می دانند!!🤯 گناه او چیست؟ او پدر علی بن ابیطالب است واین برای علمای غیر شیعه گناهی بسیار عظیم است😔 برهانهاو حرف های دیگری هم داریم که فعلا جای نقل آنها نیست❌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
آیا وقتی بریم بهشت دنیا و اتفاقاتش رو یادمون میاد؟؟ ظاهرا آره این آیه رو ببین ✴️وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَىٰ رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَارِ(ص62) میگن اونایی که تو دنیا اونا رو گناه کار میدونستیم چرا تو جهنم با ما نیستن و این آیه ✴️قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إِنِّي كَانَ لِي قَرِينٌ(51) یکی از اهل بهشت میگه من تو دنیا ی دوستی داشتم خبر دارید کجاست؟ بازم آیه هست مثل آیاتی که میگه انسان از آشناهاش فرار میکنه معلومه یادشه اونا رو و کاراشو . کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِين 🌺🌿ﻗﻄﻌﺎً ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻲ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﭘﺬﻳﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ ،(٥٦) سوره قصص🌿 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
‌‌‌☀️🕊🌺﹏💠🍃 🕊🌺 🌺 🍃 🌹 هر چیز جای خودش زیباست🌹 لاالشَّمس یَنبَغی لها اَن تُدرِکَ القَمَر و لاالیل سابقُ النَّهار وکُلُّ فی فلکِِ یَسبَحون ۞ ياسين/آیه 40 ۞ نه خورشید را سزاست که به ماه رسد و نه شب بر روز پیشی می گیرد و هر کدام در مسیر خود شناورند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀   🌷امتحان جهاد و صبر🌷 سوره أَمۡ حَسِبۡتُمۡ أَن تَدۡخُلُواْ ٱلۡجَنَّةَ وَلَمَّا يَعۡلَمِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ جَٰهَدُواْ مِنكُمۡ وَيَعۡلَمَ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٤٢) 👌آيا پنداشته ايد [با ايمانِ بدون عمل] وارد بهشت مى شويد، در حالى كه هنوز خدا كسانى از شما را كه در راه خدا كرده اند و را [از ديگران] مشخص و معلوم نكرده است ؟! پیام ها 1- از اميدهاى بيجا و آرزوهاى باطل دست برداريم. «أَمْ حَسِبْتُمْ» 2- ايمانِ قلبى كافى نيست، تلاش و عمل نيز لازم است. بهشت را به بها دهند نه بهانه. «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ ...» 3- كليد بهشت، صبر و جهاد است. صبر در برابر مصيبت، معصيت و انجام عبادت و حضور در جبهه‌ى جهاد اكبر و جهاد اصغر. «وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» 4- صبر و مقاومت، همراه با جهاد لازم است. زيرا شروع جنگ و ادامه‌ى آن و عوارض و آثار پس از جنگ، همه و همه نيازمند صبر و بردبارى است. «جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
13.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ آیه ۷۸ سوره مبارکه نساء هر کجا باشید، اگر چه در کاخ‌ های بسیار محکم شما را مرگ فرا رسد.‌ ‌ ‌ 📩 ‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ عامل آرامش و دلگرمى‌: دستيابى به اطمينان و آرامش مى‌تواند عوامل گوناگونى داشته باشد، ولى در رأس آنها آگاهى و علم جلوه ويژه‌اى دارد - کسی که مى‌داند ذرّه مثقالى از كارش حساب دارد «مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ» ↲سوره زلزال، آیه ۷ نسبت به تلاش و فعّاليّتش دلگرم است - کسی که مى‌داند بر اساس لطف و رحمت الهى آفريده شده امیدوار است «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» ↲سوره هود، آیه ۱۱۹ - کسی که مى‌داند خداوند در كمين ستمگران است آرامش دارد «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» ↲سوره فجر، آیه ۱۴ - کسی که مى‌داند خداوند حكيم و عليم است و هيچ موجودى را بيهوده خلق نكرده است‌ خوش بین است «عَلِيمٌ حَكِيمٌ» - کسی که مى‌داند راهش روشن و آينده‌اش بهتر از گذشته است قلبش مطمئن است «وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‌» سوره اعلی، آیه ۱۷ - کسی که مى‌داند امام و رهبرش انسانى كامل انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست آرام است «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» ↲سوره بقره، آیه ۱۲۴ - كسی كه مى‌داند كارِ نیک او از ده تا هفتصد بلكه تا بی نهايت برابر پاداش دارد ولى كار زشت او یک لغزش بحساب مى‌آيد دلخوش است «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِيلِ اللهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» ↲سوره بقره، آیه ۲۶۱ - کسی که مى‌داند خداوند نيكوكاران را دوست دارد به كار نیکش دلگرم مى‌شود «إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» ↲سوره بقره، آیه ۱۹۵ - كسى‌كه مى‌داند كار خيرش آشكار و كار شرّش پنهان مى‌ماند «يا من اظهر الجميل و ستر القبيح» شاد است ⬅️ عوامل اضطراب و نگرانى‌: يكى از شایع ترين بيمارى‌هاى قرن حاضر اضطراب و افسردگى است براى اين بيمارى كه داراى علائمى همچون انزواطلبى، در خود فرورفتن، خودكم‌بينى و بيهوده انگارى است دلايل بسيارى را ذكر كرده‌اند از جمله: - شخص افسرده از اينكه همه چيز را مطابق ميل خود نمى‌بيند داراى افسردگى شده است در حالى كه ما نبايد بخاطر اينكه چون به همه آنچه مى‌خواهيم، نرسيديم از مقدار ممكن آن هم دست برداريم و تسليم شويم - شخص افسرده با خود فكر مى‌كند كه چرا همه مردم مرا دوست ندارند و حال آنكه اين امر غير ممكنى است و حتّى خدا و جبرئيل هم دشمن دارند لذا انسان نبايد توقّع داشته باشد كه همه او را دوست بدارند - شخص افسرده گمان مى‌كند كه همه مردم بد هستند در صورتى‌كه چنين نيست و خداوند به فرشتگانى كه اين توهّم را داشتند پاسخ داد - شخص افسرده گمان مى‌كند كه همه ناگوارى‌ها از بيرون وجود اوست در حاليكه عمده تلخى‌ها عكس‌العمل و پاسخ خصلت‌ها و كردارهاى خود ماست - شخص مضطرب از شروع در كارها نگران است و احساس ترس و تنهائی مى‌كند ⬅️ حضرت على عليه السلام براى رفع اين حالت مى‌فرمايد: «اذاخفت من شى‌ء فقع فيه» از هر چه مى‌ترسى خود را در آن بيانداز كه ترس هر چيز بيش از خود آن است ↲بحارالانوار، جلد ۷۱، صفحه ۳۶۲ - شخص مضطرب نگران آنست كه آينده چه خواهد شد، اين حالت را مى‌توان با توكّل بر خدا و پشتكار درمان كرد - چون در بعضى كارها ناكام شده است نگران است كه شايد در تمام امور به اين سرنوشت مبتلا شود - چون بر افراد و قدرت‌هاى ناپايدار تكيه دارد با تزلزل آنها دچار اضطراب مى‌شود - و خلاصه امورى همچون عدم قدردانی مردم از زحمات آنها، گناه ترس از مرگ تلقين‌هاى خانواده به اينكه نمى‌دانى و نمى‌توانى، قضاوت‌هاى عجولانه توقّعات نابجا و تصوّرات غلط، علت بسیاری از افسردگى‌ها و اضطراب‌ها مى‌باشد كه با ياد خدا و قدرت و عفو و لطف او مى‌توان آنها را به آرامش و شادابى مبدل ساخت ⬅️ تفسير آيه‌ «الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللهِ» را در روز چهارده خرداد هفتاد و سه در همدان مى‌نويسم زیرا به مناسبت پنجمين سالگرد رحلت امام خمينى (ره) براى سخنرانى آمده‌ام کسی که در پايان وصيّت نامه بسيار مهم خود مى‌فرمايد: «من با دلى آرام و قلبى مطمئن و ضميرى شاد و روحى اميدوار به فضل الهى از خدمت شما مرخص مى‌شوم» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ نشانه انابه واقعى، ايمان و اطمينان به خداست «مَنْ أَنابَ‌، الَّذِينَ آمَنُوا» ⓶ ايمان بدون اطمينان قلبى كامل و كارساز نيست «آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ» ⓷ ياد خداوند با زبان كفايت نمى‌كند اطمينان قلبى هم مى‌خواهد «تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللهِ» ⓸ تنها ياد خدا مایه آرامش دل مى‌شود «بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» امروزه دارندگان زر و زور و تزوير بسيارند ولى از آرامش لازم خبرى نيست ↲تفسیر نور کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از آثار ایمان و عمل صالح ✅ در قرآن کریم، قریب به ۸۰ مرتبه، ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است. در فرهنگ قرآن، مؤمن به کسی اطلاق می‌شود که عمل صالح دارد، لذا جزء لاینفک آن، همین باور قلبی است. به فرموده‌ی حضرت علی و امام رضا علیهما السلام، ایمان؛ معرفت قلبی، اقرار به زبان و عمل به ارکان و جوارح است. با توجه به آیات قرآن، برخی از آثار ایمان و عمل صالح را مرور می‌کنیم. با مراجعه به قرآن کریم می‌توانید سایر موارد را استخراج کنید تا این بحث، تکمیل شود. 🔸نجات از خسران (عصر/۱-۳) 🔹تکفیر سیئات (عنکبوت/۷) 🔸محبوبیت در دل مردم (مریم/۹۶) 🔹حکومت و خلافت در زمین (نور/۵۵) 🔸رسیدن به حیات طیّب (نحل/۹۶) 🔹تشکّر خداوند (اسراء/۹) 🔸خروج از ظلمات به‌سوی نور (طلاق/۱۱) 🔹استجابت دعا (شوری/۲۶) 🔸برخورداری از هدایت الهی (یونس/۹) 🔹در زمرهٔ صالحین (عنکبوت/۹) 🔸ورود به بهشت (محمّد«ص»/۱۲) 🔹برخورداری از درجات عالی بهشت (طه/۵۷) 🔸پاداش مضاعف و جاودان (سباء/۳۷، تین/۶) 🔹عدم نقصان در ثواب و پاداش (طه/۱۱۲) و ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸صفات محسنین در قرآن🌸 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴 إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(ذاریات١٦) 1⃣کم خوابیدن 🌺 كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺯ ﺷﺐ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻧﺪ [ ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻧﺪ . ](ذاریات١٧) 2⃣استغفار در سحر 🌺 وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﻭ ﺳﺤﺮﮔﺎﻫﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ .(ذاریات١٨) 3⃣انفاق 🌺 وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺣﻘّﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﺋﻞ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﺮﻭم ﺍﺯ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺑﻮﺩ .(ذاریات١٩) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 > ✅وارد شدن فرشتگانى به صورت میهمان ...... ادامه 🌺 و که نگرانی اش برطرف شده بود ، با آگاهی از ماموریت ملائکه . با آنها درباره قوم به مجادله پرداخت تا شاید عذاب آنان به تاخیر افتد : * فلمّا ذهب عن ابراهیم الرّوع و جائته البشری یجادلنا فی قوم لوط * ( هود ۷۴ ) 🌸اما فرشتگان او را آگاه ساختند که راهی برای قوم لوط نیست : * یا ابراهیم اعرض عن هذا انّه قد جاء امر ربّک و انّهم ءآتیهم عذاب غیر مردود * ( هود ۷۶ ) 🌺 مفسران درباره این نکاتی را بیان کرده‌اند : 👈 ۱. مقام ملازم با عصمت از گناه و منافی با صفات ناپسند از جمله است که مقاومت نفس را گرفته ، توان تدبیر را از سلب می‌کند و ( در کتاب‌های اخلاق ) از آن به جبل که تفریط در به کارگیری غضبیّه است ، تعبیر می‌شود ، 🌸 چنانکه یعنی عدم تاثر از مشاهده مکروه به طور مطلق ، در به کارگیری قوّه غضبیّه ، و در شمار رذایل اخلاقی است . 🌺 در انبیا ملازم با شجاعت است و آن اعتدال در به کارگیری قوّه غضبیّه به شمار می‌رود و صفتی در برابر جبن است ، نه خوف . 👈 ۲ . گفته شده که آیات ،‌ دو ماجرا را باز می‌گوید : یکی هنگام به سوی قوم لوط و بشارت اسماعیل و دیگری هنگام بازگشت و اسحاق ؛ زیرا تردیدی نیست که آیات سوره به قرینه آیه ۲۹ * فاقبلت امراته فی صره ...... * بازگو کننده اسحاق به ابراهیم است 🌸 و آیات پس از آن ( ۳۲ تا ۳۷ ) به خوبی نشان می‌دهد که این پس از آن نابودی قوم بوده است : * قالوا انّا ارسلنا الی قوم مجرمین ...... * فاخرجنا من کان فیها من المومنین ......* 🌺در سوره نیز که به نام اسحاق تصریح شده ، مانند سوره ذاریات ، لفظ ماضی را به کار برده‌اند : * ارسلنا الی قوم لوط * (هود ۷۰ ) ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ «اعراف آیه173» يا نگوييد: پدران ما پيش از ما مشرك بودند و ما نيز فرزندانى از پس آنان بوديم (و ناچار راهشان را ادامه داديم)؟ آيا ما را به خاطر عملكرد اهل باطل، مجازات و هلاك مى‌كنى؟ وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ { ۱۷۴ - اعراف } و ما اين گونه آيات خويش را روشن بيان مى‌كنيم (تا بدانند نور توحيد، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شايد آنان (به سوى خداوند و فطرت پاك توحيدى) بازگردند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ «اعراف آیه173» يا نگوييد: پدران ما پيش از ما مشرك بودند و ما نيز فرزندانى از پس آنان بوديم (و ناچار راهشان را ادامه داديم)؟ آيا ما را به خاطر عملكرد اهل باطل، مجازات و هلاك مى‌كنى؟ «1». براى اطلاع از اقوال و نظرات مختلف، به كتاب‌هاى «پيام قرآن»، از آيت‌اللّه مكارم شيرازى و «منشور جاويد»، آيت اللّه سبحانى و تفسير اطيب‌البيان مراجعه كنيد. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 218 وَ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ «اعراف آیه ‌174» و ما اين گونه آيات خويش را روشن بيان مى‌كنيم (تا بدانند نور توحيد، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شايد آنان (به سوى خداوند و فطرت پاك توحيدى) بازگردند. نکته ها اگر گواهى بر ربوبيّت در عالم ذرّ يا فطرت نبود، انسان در دنيا به راحتى خداپرست نمى‌شد و همواره از نياكان خود، تقليد مى‌كرد. أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا ... پیام ها 1- فطرت خداشناسى در وجود انسان، براى اتمام حجّت از سوى خداوند است و چراغ فطرت، قدرت نور افشانى بر ظلمات محيط را دارد. أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ‌ ... 2- جامعه و محيط، انسان را مجبور نمى‌كند. أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا ... 3- تقليد در اصول دين، جايز نيست. «أَشْرَكَ آباؤُنا» 4- عقيده، عمل و شرك نياكان، بستر اعتقاد، عمل وشرك فرزندان مى‌شود. «أَشْرَكَ آباؤُنا» 5- گناه و انحراف خود را به دوش ديگران افكندن، موجّه نيست. «تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا» 6- مشركان، باطل‌گرا مى‌باشند. «أَشْرَكَ آباؤُنا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ» 7- در نظام كيفرى خداوند، هيچ كس به گناه ديگرى مؤاخذه نمى‌شود. «أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ» 8- آيات الهى، براى توجّه‌دادن انسان‌هاست به ميثاق فطرت و سرشت توحيدى. «نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» 9- اصل، توحيد است و شرك، عارضى است، لذا قرآن، خواستار بازگشت‌ جلد 3 - صفحه 219 مشركان به اصالت انسان است. «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتای ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکّرون (نحل/۹۰) 🔹خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان، فرمان می‌دهد و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند، خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکّر شوید. 🔸این آیه، نمونه‌ای از جامع‌ترین تعلیمات اسلام در زمینه مسایل اخلاقی و اجتماعی است.(سه اصل مثبت و سه اصل منفی) عدل؛ همان اصلی است که تمام نظام هستی بر محور آن می‌گردد، لذا هر گونه انحراف، افراط، تفریط و تجاوز به حقوق دیگران، بر خلاف اصل عدل است. احسان؛ به معنای نیکوکاری و گذشت است که شامل هرگونه کمک مالی، فکری، فرهنگی و عاطفی می‌شود و در جایی که عدالت به تنهایی کافی نیست و نیاز به فداکاری و گذشت است، اصل احسان جاری می‌گردد. امام علی(ع) می‌فرماید: عدل آن است که حق مردم را به آنان برسانی و احسان آن است که زیادتر به آنها بدهی (نهج البلاغه، حکمت۲۳۱) 🔸«عدل»؛ انصاف را رعایت کردن است و «احسان»؛ فزونی بخشی. «بخشش به نزدیکان»، بخشی از احسان است و بیان جداگانه آن، اهمیت موضوع را می‌رساند. «فحشا»؛ اشاره به گناهان پنهانی و «منکر»؛ اشاره به گناهان آشکار دارد و «بغی»؛ به معنای هرگونه تجاوز از حق است. از پیامبراکرم(ص) نقل شده که مجموعه‌ی تقوا در این آیه است (مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۸). در انتهای آیه می‌فرماید: «لعلکم تذکّرون» و تذکر یادآوری چیزی است که انسان پیش‌تر به گونه‌ای از آن آگاه بوده یا بدان تمایل داشته است، چون رعایت آن اصول سه گانه و نهی آن سه اصل دیگر، ریشه در فطرت آدمی دارد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آیا خداوندى كه انسان‌ها را به عدل و احسان دعوت مى‌كند، مى‌شود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه یأمر بالعدل و الاحسان» ▫️عدل و احسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشک، دل‌ها را التیام نمى‌دهد. «یأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب و احسان، مقدار مستحب است) ▫️اوّلین آمر به معروف و ناهى از منكر، خود خداوند است. «انّ اللَّه یأمر ... و ینهى» ▫️در احسان، رسیدگى به بستگان و صله‌رحم اولویّت دارد. «الاحسان و ایتاء ذى‌القربى» ▫️امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «یأمر بالعدل و الاحسان ... و ینهى» ▫️امر به معروف و نهى از منكر باید در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهى باشد. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» ▫️آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون» ▫️مردم فطرتاً به عدل و احسان گرایش دارند و از فحشا و منكر متنفرّند، لیكن وسوسه‌ها و غرایز موجب غفلت‌شان مى‌‌شود كه باید با تذكّر، آنان را یادآوری کرد. «لعلّكم تذكّرون» ▫️در نهى از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیرى كرد، همان‌گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. «یأمر بالعدل ... ینهى عن ‌الفحشاء» ▫️سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» (فعل مضارع، نشانه استمرار است) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 احسان در قرآن ✅ در فرهنگ قرآن، واژه‌ی «احسان» جایگاه ویژه‌ای دارد و اینطور استنباط می‌شود که مفهوم آن، فراتر از احسان مالی است و هرگونه خیررسانی به دیگران را شامل می‌شود تا جایی که می‌توان مقام احسان را از والاترین فضایل مؤمنین دانست. برخی از آیات قرآن در این مورد را مرور می‌کنیم: 🔹ان الله یحب المحسنین؛ خداوند نیکوکاران را دوست دارد (مائده/۱۳) 🔸ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم المحسنون؛ پیوسته نظر لطف و عنایتش با محسنین است (نحل/۱۲۸) 🔹قل یا عباد الذین ءامنوا اتقوا ربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه؛ به نیکوکاری تشویق می‌کند (زمر/۱۰) 🔸کذلک سخرها لکم لتکبروا الله علی ما هداکم و بشر المحسنین؛ به آنان بشارت داده است (حج/۳۷) 🔹ان رحمت الله قریب من المحسنین؛ رحمت الهی به آنان نزدیک است (اعراف/۵۶) 🔸هل جزاء الاحسان الا الاحسان؛ فرموده که جزای احسان، جز احسان نیست (رحمن/۶۰) 🔹و احسن کما احسن الله الیک؛ خداوند به تو احسان کرده، تو نیز به دیگران احسان کن (قصص/۷۷) 🔸ان احسنتم احسنتم لانفسکم؛ فایده احسان، متوجه خود شماست (اسراء/۷) 🔹فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الاخرة و الله یحب المحسنین؛ پاداش دنیوی و ثواب اخروی دارد (آل‌عمران/۱۴۸) ✅ و از ویژگی‌های محسنین: 🔸الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالاخرة هم یوقنون. اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون؛ برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، یقین به آخرت و نیز اهل هدایت و فلاح بودن (لقمان/۴,۵) 🔹و بالاسحارهم یستغفرون؛ اهل مناجات شبانه (ذاریات/۱۹) 🔸والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین؛ جهاد در راه خدا (عنکبوت/۶۹) 🔹من یتق و یصبر فان الله لا یضییع اجر المحسنین؛ اهل تقوا و صبر (یوسف/۹۰) 🔸الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین؛ اهل انفاق و دارای کظم غیظ و عفو (آل عمران/۱۳۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘🌿⚘🌿⚘🌿⚘🌿⚘🌿 الله یستهزی بهم و یمدهم 👈 *فی طغیانهم یعمهون* ونقلب افئدتهم و ابصرهم ....... 👈 *فی طغیانهم یعمهون* من یضلل الله فلا هادی له و یذرهم 👈 *فی طغیانهم یعمهون* ولو یعجل الله ....... 👈 *فی طغیانهم یعمهون* ولو رحمنهم و کشفنا ....... 👈 *فی طغیانهم یعمهون* 🍀🌺🍀🌺🍀🌺 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 یک نکته‌ی قرآنی ✅ حاج‌آقا قرائتی: 🔹از ميان يكصد و چهارده سوره قرآن، چهار سوره با كلمه «انّا» آغاز شده است: سوره‌هاى فتح، نوح(ع)، قدر و كوثر. 🔸«إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً»؛ ما براى تو پيروزى آشكار قرار داديم. 🔸«إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً»؛ ما نوح(ع) را به سوى مردم فرستاديم. 🔸«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم. 🔸«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»؛ ما به تو كوثر عطا كرديم. 🔹در آغاز يكى از اين چهار سوره، از حضرت نوح(ع) كه اولين پيامبر اولواالعزم است و بعد از حضرت آدم (ع)، پدر دوم انسان محسوب مى‌شود، سخن به ميان آمده است. 🔹در آغاز سه سوره ديگر، به نعمت‌هاى ويژه‌اى همچون نزول قرآن، پيروزى آشكار و عطاى كوثر، اشاره شده است. ⬅️ شايد ميان اين چهار موضوع ارتباطى باشد كه يكى؛ رسالت اولين پيامبر اولواالعزم، ديگرى؛ نزول آخرين كتاب آسمانى، سوّمى؛ پيروزى مكتب اسلام و چهارمى؛ تداوم خط رسالت و ابتر نماندن آن را بيان مى‌كند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا