eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَإِذَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَجَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُو الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُوا ذَرْنَا نَكُنْ مَعَ الْقَاعِدِينَ حمایت نکردن از جریان حق و نپیوستن به اردوگاه باطل نامش بی‌طرفی نیست مسیر باز کردن برای جولان باطل است 📕توبه:۸۶ ‌‍ ‌‌‌‌‌‌ @Targomeh
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند نمونه از پرندگان زیبائی که در بهشت برین قابل تصور هستند را در دنیا هم تماشا کنید و لذت ببرید. تبارک الله احسن الخالقین @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌کلام خداوند تاریخ انقضاء ندارد حتی پس از 14 قرن!!! 📜« ... وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا... » « ...و دوران حمل و از شیر باز گرفتنش سی ماه است ...» «احقاف- 15 » 📜 « وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ...» و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می یابد ؛ ... «لقمان- 14 » 🎓طبق تحقیقات جنین شناسی جنین تا به می رسد و احتمال زنده ماندنش بعد از تولد تا پنجاه در صد است همچنین از تا پایان می باشد و چنانچه زودتر از این مدت طفل از شیر گرفته شود، باعث لطمات جبران ناپذیری به روح و جسم کودک می شود . و براستی چه زیبا؛ خداوندِ متعال در آیات فوق؛ هم به مدت زمان و هم به تکامل جنین و درصدِ بالای زنده ماندن آن بعد از شش ماهگی اشاره فرموده . @Targomeh
ألَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى ( علق - 14 ) آیا انسان ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد .........ادامه ✅ برای وجوب اجتهاد ، به آیاتی از قرآن استدلال شده است : 👈 ۴ . از جمله آیاتی که برای اجتهاد به آن تمسک شده آیه ۸۳ نساء است : * ولو ردّوه الی الرّسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الّذین یستنبطونه منهم * 📜 در این آیه از آنچه به امور مسلمانان تعلق دارد ( به صرف اطلاع و شنیدن ) می‌کند دستور می‌دهد که آن امر باید به صاحبان بصیرت ارجاع داده شود که امکان تحقیق و استنباط از برای آنها فراهم است ، تا تدبیر کنند که آیا افشای آن به مسلمانان هست یا نه . 📃 در اینکه مراد از * الّذین یستنبطونه * چیست و چه کسانی هستند ، دو احتمال وجود دارد : ⬅️الف : مقصود ، خدا صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام اند . 📜ولی با توجه به اینکه آنان به علم دارند و اجتهاد درباره آنان معنا ندارد ، آیه به ربطی نخواهد داشت ، مگر بنابر نظر اهل سنت که اولوالامر در آیه را اهل علم و فقه ملازم با صلی الله علیه و آله دانسته و نیز بنابر نظر بیشتر آنها که به اجتهاد پیامبر هستند . ⬅️ ب . مقصود کنندگان به رسول خدا و اولوالامر است ؛ بدین معنا که را به کتاب و سنت ( رسول و اولی الامر ) ارجاع و از طریق آنها استنباط حاصل شود . 📃 در این صورت ، معنای اصطلاحی خود را خواهد داشت . 📜 این نظر را کلمه * * نیز تاکید می‌کند که لازمه آن ، جهل پیش از استنباط است و صلی الله علیه و آله و امام علیه السلام از آن به دورند . 📃 این آیه نیز ناتمام است ؛ زیرا اولاً آیه بر فرض تصمیم به اظهار نظر ،‌مراجعه به کتاب و سنت را می‌کند ؛ پس وجوب اجتهاد از آیه استفاده نمی‌شود . 📜 ثانیاً آیه به پخش درباره پیروی یا شکست مسلمانان در مربوط است . ادامه دارد ....... @Targomeh
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‍آیه‌۵۸‌الی۶۰ وَ لَمَّا جاءَ أَمْرُنا نَجَّيْنا هُوداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ نَجَّيْناهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ «هود آیه 58» و زمانى كه فرمان (قهر) ما آمد، هود و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمت خود نجات داديم و از عذاب سخت رهايشان ساختيم. وَ تِلْكَ عادٌ جَحَدُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ وَ عَصَوْا رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ «هود آیه59» و آن قوم عاد، آيات پروردگارشان را منكر شدند و پيامبرانِ او را نافرمانى كرده و از فرمان هر ستمگر لجوجى پيروى نمودند. وَ أُتْبِعُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا إِنَّ عاداً كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلا بُعْداً لِعادٍ قَوْمِ هُودٍ «هود آیه60» و (سر انجام) در اين دنيا و در روز قيامت، لعنت (و قهر الهى) در پى ايشان شد. بدانيد كه قوم عاد به پروردگارشان كفر ورزيدند. آگاه باشيد كه بر عاد، قوم (حضرت) هود لعنت باد. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَمَّا جاءَ أَمْرُنا نَجَّيْنا هُوداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ نَجَّيْناهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ «هود آیه 58» و زمانى كه فرمان (قهر) ما آمد، هود و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمت خود نجات داديم و از عذاب سخت رهايشان ساختيم. پیام ها 1- همان گونه كه نزول عذاب به فرمان خداوند است، نجات از آن نيز به اراده‌ى اوست. «نَجَّيْنا» 2- پيامبران و ياران و پيروانشان از قهر الهى مصون هستند. «نَجَّيْنا هُوداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ» 3- صرف ايمان به انبيا، كافى و كارساز نيست، بلكه همراه بودن و حمايت از آنان نيز لازم است. «مَعَهُ» جلد 4 - صفحه 79 4- سرچشمه‌ى رحمت، اوست، «بِرَحْمَةٍ مِنَّا» امّا سرچشمه‌ى قهر و غضب او عمل ماست. «عَذابٍ غَلِيظٍ» و نفرمود: «عذاب منّا» 5- تكرار كلمه‌ى نجات، شايد رمز آزادى پيروان پيامبر از قهر خداوند در دنيا و آخرت باشد. نَجَّيْنا ... نَجَّيْناهُمْ‌ 6- بادها نيز مأموران الهى هستند. «أَمْرُنا» «1» «1». امر الهى همان است كه در سوره‌ى فصّلت، آيه‌ى 15 مى‌خوانيم: «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي أَيَّامٍ نَحِساتٍ» ما باد تندى را در روزهاى شومى فرستاديم. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ تِلْكَ عادٌ جَحَدُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ وَ عَصَوْا رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ «هود آیه59» و آن قوم عاد، آيات پروردگارشان را منكر شدند و پيامبرانِ او را نافرمانى كرده و از فرمان هر ستمگر لجوجى پيروى نمودند. پیام ها 1- تاريخ پيشينيان فرا روى شماست، چرا عبرت نمى‌گيريد؟ «تِلْكَ» 2- انكار يك پيامبر، به منزله‌ى انكار تمامى انبياست. «2» «عَصَوْا رُسُلَهُ» 3- خطراتى كه يك جامعه را تهديد مى‌كند عبارتند از: الف: كفر به آيات الهى. «جَحَدُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ» ب: نافرمانى از انبيا و رهبران حقّ. «عَصَوْا رُسُلَهُ» ج: پيروى از طاغوت‌ها. «اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ» 4- كسى كه پيرو پيامبران معصوم عليهم السلام نباشد، پيرو ستمگران لجوج خواهد شد. عَصَوْا رُسُلَهُ‌ ... اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ 5- اجبار جبّاران، به خاطر اطاعت كردن توده‌ها است. «اتّبعوا ... جبّار» «2». قوم عاد ظاهراً يك پيامبر بيشتر نداشته وآن هم حضرت هود بوده است. تفسير الميزان. تفسير نور(10جلدى)، ج‌4، ص: 80 @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ أُتْبِعُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا إِنَّ عاداً كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلا بُعْداً لِعادٍ قَوْمِ هُودٍ «هود آیه60» و (سر انجام) در اين دنيا و در روز قيامت، لعنت (و قهر الهى) در پى ايشان شد. بدانيد كه قوم عاد به پروردگارشان كفر ورزيدند. آگاه باشيد كه بر عاد، قوم (حضرت) هود لعنت باد. نکته ها از آيه‌ى 50 تا آيه‌ى 60 اين سوره، مربوط به قوم عاد بود. اين قوم از نژاد عرب و ساكن جزيرةالعرب بودند و در تورات موجود، نامى از آنها ديده نمى‌شود. طبق آياتى از سوره‌هاى مباركه قمر، الحاقّه، اعراف، سجده، شعرا، آنها مردمى رشيد و بلند قامت و داراى شهرهاى آباد و تمدّنى بى‌نظير بوده‌اند. «إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ» از نظر اعتقادى، بت‌پرست و تابع طاغوت بودند. حضرت هود عليه السلام آنان را به خداپرستى و توحيد دعوت كرد، امّا آنها نپذيرفتند و با قهر خداوند از طريق باد تند و سوزنده‌اى نابود شدند. قوم عاد داراى دو گروه عاد اولى‌ و عاد ثانى بودند كه عاد ثانى، هفتصد سال قبل از حضرت مسيح عليه السلام در احقاف (منطقه‌اى در حجاز) يا يمن زندگى مى‌كردند. «1» پیام ها 1- كسى كه آيات الهى را انكار و پيامبران خدا را نافرمانى و از طاغوت پيروى كند، از رحمت الهى دور است. وَ اتَّبَعُوا ... لَعْنَةً 2- بدنامى در دنيا، يك كيفر الهى است. «وَ أُتْبِعُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً» 3- شعارِ «مرگ بر ستمگر»، يك شعار قرآنى است. «أَلا بُعْداً لِعادٍ» «2» «1». تفاسير الميزان و نمونه. «2». «أَلا بُعْداً لِثَمُودَ» هود، 68، «أَلا بُعْداً لِمَدْيَنَ» هود، 95، «فَبُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» مؤمنون، 41 و «فَبُعْداً لِقَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ» مؤمنون، 44. تفسير نور(10جلدى)، ج‌4، ص: 81 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا