eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📒📕⏱ (ع) نمايش قدرت با ساختن برج آسمانخراش‏ ماجراى تبديل آتش به گلستان، ضربه روحى و سياسى سنگينى بر نمرود و نمروديان وارد ساخت، و به عكس ابراهيم عليه‏السلام را محبوب خاص و عام نمود، ولى نمرود از مركب غرور پياده نشد، باز به تلاش‏هاى مذبوحانه خود ادامه داد، اين بار با نمايش‏هاى خنده آور، خواست به اصطلاح، آب از دست رفته را به جوى خود باز گرداند، و مردم را در امور پوچ سرگرم سازد، از اين رو فرمان داد برجى بسيار بلند و آسمان خراش بسازند. مهندسان و معمارهاى زبردست در ساختن آن به تلاش پرداختند، نمرود با خود مى‏گفت: به زودى اين برج به مرحله عالى خود مى‏رسد، آن گاه چون صيادى ماهر كه به صيد شكار مى‏پردازد، من نيز بر بام رفيع برج، با آسمانيان، يا با برج و باروى آن‏ها كه ابراهيم را كمك مى‏كنند مى‏جنگم و آن‏ها را هدف قرار ميدهم و براى هميشه از دستشان خلاص مى‏گردم، ساختمان برج به پايان رسيد، روزى تعيين شد تا نمرود و رجال كشور او براى نمايش قدرت بر بام رفيع برج بروند و اظهار وجود كنند، ولى قبل از فرا رسيدن آن روز، طوفان شديدى آمد و برج به سختى لرزيد و قسمت بالاى برج ويران شد، سپس پايه‏هاى برج سقوط كرد، و برج خراب گرديد و جمعى از دست اندركاران نمرودى در ميان آن به هلاكت رسيدند. •┈┈••✾❀🕊✿🕊❀✾••┈┈• کانال 👇 @Targomeh
🕋 سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ ۖ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ ۚ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ ۗ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا (کهف/۲۲) ⚡️ترجمه: گروهی خواهند گفت: آنها سه نفر بودند، که چهارمین آنها سگشان بود و گروهی میگویند: پنج نفر بودند، که ششمین آنها سگشان بود همه‌ی اینها سخنانی بدون دلیل است و گروهی میگویند: آنها هفت نفر بودند، و هشتمین آنها سگشان بود، بگو: پروردگار من از تعداد آنها آگاهتر است. جز گروه کمی تعداد آنها را نمیدانند. پس درباره‌ی آنان گفتگوی مختصر و ساده و مجادله روشن و آرام داشته باش، و از هیچ کس درباره‌ی آنها سؤال مکن. 🔹 مؤمن نباید اصل موضوع را رها کرده و به مسائل کم اهمیت توجه کند و با دیگران به بحث و جدل بپردازد، 🔹 زیرا علاوه بر اینکه هیچ فایده ای در بر ندارد، باعث کاشته شدن بذر کینه و نفرت در دل مؤمنان میگردد. 🔹 به خاطر این است که خداوند با کم اهمیت جلوه دادن تعداد اصحاب کهف، مؤمنان را از ورود به بحثهای بیهوده منع مینماید 👈 همچنین آنان را از سؤال کردن از کسانی که شایستگی و علم به موضوع مربوطه را ندارند، منع مینماید. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🌴 آیه172اعراف 👇 » با نظری بر روایات و منابع اسلامی است. ذر در لغت به دو معنی آمده است، مورچۀ ریز و ذرات پراکنده در هوا. منشأ نام‌گذاری دوران قبل از دنیای انسان به عالم ذر، روایاتی است که از اهل بیت(ع) صادر شده است. 🌴دربارۀ خلقت انسان از گل آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد و روشن می‌شود که از نظر قرآن همۀ انسان‌ها از خاک یا از گل در قالب ذره‌ای نادیدنی خلق شده‌اند و در همان عالم بود که امانت الهی بر او عرضه شد و بر و از او پیمان گرفته شد. آن بدن حاوی همۀ کد‌های اطلاعاتی انسان است و برای ورود به زندگی دنیا به بدن پدر و مادر ورود پیدا می‌کند و در آنجا ساخت و ساز می‌شود و به سلول حیاتی به نام نطفه تبدیل می‌گردد؛ 👌 نطفه ای که امشاج است و استعداد‌های نورانی و ظلمانی در وجود او به گذاشته می‌شود تا زمینه‌ای برای خدای منان باشد و خویشتن‌داری در معنا پیدا کند. نطفۀ تشکیل شده در بدن مادر (قرار مکین) رو به رشد می‌گذارد و به علقه، مضغه و… تبدیل می‌شود تا اینکه به صورت طفلی متولد شود و دوران درس و بحث مدرسۀ دنیای خود را طی کند. 🌹🍃جالب است که بر اساس روایات و اشارات قرآن کریم برای در نیز همین مسیر طی می‌گردد و طینت‌ افراد بشر در دل خاک قرار می‌گیرد و باران‌های مخصوصی زمینۀ رشد آنان را به صورت جنین فراهم می‌کنند تا این که با نفخ صور دوم از دل خاک بر آیند. صفحه ➖➖➖ 🔸آیه 172اعراف کانال 👇 @Targomeh
👇🔻نکته ها «ذَرَأَ» از «ذَرْء»، در اصل به معناى ساختن و است و در اينجا به معناى خلق، آفرينش و اظهار نمودن است. سؤال: قرآن، در اين آيه، آفرينش بسيارى از جنّ و انس را براى مى‌داند و در آيه‌اى ديگر خلقت جنّ و انس را براى مى‌شمارد، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» «1» كدام يك صحيح است؟ پاسخ: هدف اصلى آفرينش، و است، ولى نتيجه‌ى كار بسيارى از انسان‌ها در اثر ، و و ، دوزخ است، گويا كه در اصل براى جهنّم خلق شده‌اند. حرف «لام» در «لِجَهَنَّمَ»، براى بيان است، نه . مانند نجّار كه اصلى او از تهيه كردن چوب، ساختن در و پنجره‌هاى زيباست، ولى كار به سوزاندن چوب‌هاى بى‌فايده در بخارى مى‌انجامد كه آن هدف فرعى است. اين مطلب، شبيه اين جمله‌ى حضرت على عليه السلام است كه مى‌فرمايد: خداوند دارد كه هر روز با صداى بلند مى‌گويد: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» «2» بزاييد براى مرگ و بسازيد براى خرابى، يعنى پايان تولّد، مرگ، آخر ،# فنا و پايان ساختمان، خرابى است. 📚«1». ذاريات، 56. 📚«2». نهج‌البلاغه، كلمات قصار 132. کانال 👇 @Targomeh
إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا ۰۰۰۰ [172اعراف] و [به خاطر بياور] زمانى را كه پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذرّيّه‌ی آن‌ها را برگرفت؛ و آن‌ها را بر خودشان گواه ساخت؛ [و فرمود]: «آيا من پروردگار شما نيستم»؟ گفتند: «آرى، گواهى مى‌دهيم». کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 "قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ" " ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺯﺷﺘﻲ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﻃﻦ ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ] ﭘﺎﻙ ﻛﺮﺩ ، ﺷد. 📚(اعلی/١٤) 🔻هيچ موجودی به اندازه ، به ساخته شدن نیست 🔻و هیچ موجودی به اندازه انسان ساخته شدن نیست 🔻و هیچ موجودی به اندازه انسان ساخته شده اش با ارزش ساخته نشده اش این قدر تفاوت ندارد. 🔺انسان ها موجوداتی هستند که ادعا میکنند وجود دارد. 🔺 و موجوداتی هستند که جوری رفتار می کنند انگار خدایی وجود ندارد. ✅ پس با نمازخواندن باخدا بودن خود را ثابت کنیم مخصوصا در این ماه مبارک از همینجا از همین امروز شروع کنیم. یاعلی👌 کانال 👇 @Targomeh
🔴 ملاقات حضرت ابراهیم (ع) با حضرت عزرائیل ✍ در روایتی آمده است: که حضرت عزرائیل (ع) بر ابراهیم خلیل الله علیه السلام ظاهر شد، حضرت ابراهیم عليه السلام وقتی حضرت عزرائیل را دید، حس کرد دیگر آخر کار است. پرسید: «یا مَلَکَ الموتِ أدَاعٍ أم نَاع؛ آیا آمده ای دعوتم کنی خودم به اختیار خودم بیایم، یا دیگر کار تمام است و اختیاری نیست؟ گفت: نه، اختیار داری. حضرت ابراهیم (ع) فرمود: « آیا دیده ای دوستی جان دوستش را بگیرد؟» حضرت عزرائیل ماند که چه کند و چه بگوید. خداوند متعال فرمود: به ابراهیم بگو: آیا دوستی را دیده ای که از ملاقات دوستش ناراحت باشد؟! قطعا دوست مشتاق دیدار دوست است.» بنابراین، هر چه ایمان و اعتقادات ما محکم تر باشد، مرگ برای انسان راحت تر و لذت بخش تر است. چنان که خداوند در قرآن می فرماید: يُثَبِّتُ اللهُ الذين آمنوا بالقولِ الثّابِتِ فِی الحياةِ الدّنيا وفِی الآخرة ؛ خداوند کسانی را که ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار می دارد؛ هم در این جهان، و هم در سرای دیگر! 📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیا بهشت و جهنم الان وجود دارند یا بعدا آفریده خواهند شد؟ ✍ پاسخ: بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، بهشت و جهنم همین الان وجود دارند. در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران می‌خوانیم: «بشتابید به سوی آمرزش پروردگارتان و بهشتی که پهنای آن به اندازه آسمان ها و زمین است و برای پرهیزگاران آماده شده است.» در پایان این آیه خداوند به صراحت از آماده بودن بهشت سخن گفته است. و در آیه ۱۳۱ سوره آل عمران هم می‌خوانیم: «بپرهیزید از آتشی که برای کافران آماده شده است.» در این آیه هم خداوند از آماده بودن جهنم سخن گفته است. در روایتی هم شخصی از امام رضا (ع) پرسید که آیا بهشت و جهنم هم اکنون آفریده شده اند؟ و امام پاسخ داد: «آری، رسول خدا که هنگام معراج به آسمان رفت، هم وارد بهشت شد و هم آتش جهنم را دید.» 📚 کتاب ۷۶ پرسش و پاسخ درباره مرگ و معاد کانال 👇 @Targomeh
🔴 ورود به جهنم به تعبیر قرآن راه بهشت از جهنم می‌گذرد و همه انسان ها بی‌استثنا باید وارد جهنم شوند:« هیچ کدام از شما انسان ها نیست، مگر این که وارد جهنم می‌شود و این حکم حتمی خداست. (سوره مریم آیه ۷۱) از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند: آقا شما هم وارد جهنم می‌شوید؟ فرمودند بله ولی مثل برق عبور می‌کنیم. و در روایتی دیگر نقل شده است که فرمودند: وقتی مؤمنین از جهنم عبور می‌کنند، جهنم به آنها می‌گوید: ای مومن زودتر برو که نور تو شعله من را خاموش کرد! 📚 قیامت و حشر کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅چند نکته و پیام تفسیری از آیات 23 و 24 سوره لقمان: ✍ دو عامل سعه‏ى صدر و رفع نگرانى مؤمنان از انحراف. 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 ☀️وَمَن كَفَرَ فَلَا يَحْزُنكَ كُفْرُهُ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُواْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ☀️نُمَتِّعُهُمْ قَلِيلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلَى‏ عَذَابٍ غَلِيظٍ 🌸ترجمه : (اى پيامبر!) هر كس كفر ورزيد، كفرش تو را محزون نكند، بازگشت آنان تنها به سوى ماست، پس ما آنان را به عملكردشان آگاه خواهيم كرد، قطعاً خداوند به آنچه در سينه‏هاست آگاه است. آنان را (در دنيا) اندكى بهره‏مند مى‏سازيم، سپس به عذاب سختى گرفتارشان خواهيم ساخت. ✅ نکته ها ؛ 🔹در آيه ‏ى 23، از محزون شدن پيامبرصلى الله عليه وآله به خاطر كفر گروهى از مردم نهى شده است و اين مى‏تواند به چند دليل باشد: الف: آنان آنقدر ارزش ندارند كه تو براى آنان محزون شوى. ب: اندوه براى كفر آنان، تو را از كارهاى ديگر باز مى‏دارد. ج: كفر آنان به تو آسيبى نمى‏رساند. د: تو در تبليغ و موعظه‏ى آنان كوتاهى نكردى تا نگران باشى. ه: چون كفّار به سوى ما باز مى‏گردند و راهى براى فرار ندارند، جاى حزن و اندوه نيست. 🔸از مقدّم شدن كلمه ‏ى «الينا» بر كلمه‏ى «مَرجعهم»، استفاده مى‏شود تنها مرجع اوست و از كلمه‏ى «مرجع» نيز استفاده مى‏شود كه مبدأ هم اوست، زيرا «مَرجع»، يعنى رجوع به آن چيزى كه در آغاز بوده است. به علاوه «الينا مَرجعهم» جمله‏ى اسميّه و نشانه‏ى قطعى و حتمى بودن معاد است. ✨ پيام ها ✨  1- مقايسه ميان افراد نيك و بد، يكى از راه‏هاى شناخت و انتخاب است. «مَن يُسلِم وجهه... و مَن كفر»  متاع كفر و دين بى مشترى نيست‏ گروهى اين، گروهى آن پسندند  2- پيامبر، دلسوز همه بود و حتّى از انحراف و كفر مخالفان نيز رنج مى‏برد. «فلايحزنك كفرهم»  3- انبيا، به تسلّى و دلدارى الهى نياز دارند. «فلايحزنك كفرهم»  4- مسئوليّت رهبران دينى، ارشاد مردم است، نه وصول نتيجه. «و مَن كفر فلا يحزنك كفره»  5 - كفر مردم، در سرنوشت خودشان مؤثّر است. «فلايحزنك كفره الينا مرجعهم»  6- كفّار شاد نباشند، زيرا سرانجام گذر پوست به دبّاغ خانه مى‏افتد. «الينا مرجعهم»  7- مرجع و مبدأ انسان‏ها، تنها خداوند است. «الينا مرجعهم»  8 - دو چيز باعث سعه‏ى صدر و رفع نگرانى مؤمنان از انحراف ديگران مى‏شود: يكى توجّه به علم خداوند و ديگرى توجّه به معاد. «فلايحزنك كفره الينا مرجعهم... عليم بذات الصّدور» (حال كه دانستيم خداوند همه چيز را مى‏داند و بازگشت همه به سوى اوست، پس جاى هيچ نگرانى نيست.)  9- در قيامت، انسان با گزارش عملكردِ خود روبروست. «فننبّئهم بما عملوا»  10- نيّت‏ها و انگيزه‏هايى را كه در دل داشتيم، خداوند مى‏داند و در قيامت ظاهر مى‏كند. «فننبّئهم... انّ اللّه عليم بذات الصّدور»  11- توجّه به رسوايى روز قيامت، مى‏تواند مانع لجاجت و پافشارى بر كفر باشد. «فننبّئهم بما عملوا»  12- نعمت‏هاى دنيوى، ما را نفريبد كه در برابر نعمت‏هاى اخروى اندك و ناچيز است. «نمتّعهم قليلا»  13- ارزش كارها را با توجّه به عاقبت آنها محاسبه كنيم. «نمتّعهم قليلا ثمّ نضطرّهم الى عذاب غليظ»  14- كفرِ امروز كافران، انتخابى است، «و مَن كَفَر» ولى به دوزخ رفتن فرداى آنان اجبارى است. «نضطرّهم»  15- رفاه مادّى، نشانه‏ى سعادت نيست. «نمتّعهم قليلا ثمّ نضطرّهم الى عذاب غليظ» 📚 تفسير نور/حجة الاسلام محسن قرائتى/ تفسير ذيل آیات 23 و 24 سوره  لقمان. ╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯ کانال 👇 @Targomeh
☀️ قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا ☀️ 📖 سوره مبارکه توبه، آیه ۵۱ 🔸 صبر جمیل صبری است که توام با ناسپاسی خداوند نباشد. بنده ای که صبر جمیل پیشه کرده در مصیبت و بلا خدا را متهم به ظلم نمی کند. 🔹 بلکه در حالی بسر می برد که باور دارد از خدا جز خیر به او نمی رسد. کسی که صبر جمیل دارد ممکن است از مردم به خدا شکوه کند و با خدا درد دل کند و از خدا یاری بخواهد. 🔸 همان گونه که حضرت یعقوب(ع) با خدا راز و نیاز می کرد؛ اما هرگز نه از خدا شکایت دارد و نه خود را پیش خلق خوار می کند. می داند که همه چیز و هر گشایشی در دست خداست و دیگران بدون خواست خدا نمی توانند کاری برای او بکنند. ╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مقطعی شنیدنی 🎤 تلاوت حامد شاکر نژاد در محفل فجر قرآن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ طه ﴿۱﴾ مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿۲﴾ کانال 👇 @Targomeh
وَكَفَى بِاللَّهِ وَلِيًّا وَكَفَى بِاللَّهِ نَصِيرًا ﴿۴۵﴾ ✨كافى است كه خدا سرپرست شما باشد ✨و كافى است كه خدا ياور شما باشد (۴۵) 📚سوره مبارکه النساء✍بخشی از آیه ۴۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔گاهی خدا میفرماید نعمتهایم را یادکنید اما در اینجا صحبت از یادکردن نعمتها نیست بلکه میفرماید خودم را یاد کنید❤️ 🤲خدایا! نمیدانم در شلوغی‌های متلاطم دنیا نام و یاد تو کجای شبانه روزم قرار دارد؟! 🍃اما میدانم! آرامشم وابسته‌ی به آن است هرچه بیشتر یادت کنم آرام‌ترم و هرچه کمتر... پس به‌یادم باشید،تا به یادتان باشم وشکر مرا گویید و در برابر نعمتها کفران نکنید. بقره۱۵۲ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓 📓 🇮🇷 🅰 ℹ️با ظهور اسلام نخستین فرد ایرانى که به اسلام گروید بود که نزد رسول خدا و مسلمانان مقام یافت . 🅰 پس از آن در سال ششم هجرت، پیامبر صلى‌الله‌علیه‌و‌آله پادشاه وقت ایران، را به اسلام فرا خواند ، اما مغرورانه نامه حضرت را درید در پی آن خسرو پرویز به خود در یمن ( باذان ) دستور داد تا پیامبر را دستگیر کند . ℹ️ او نیز دو تن از مقیم یمن را بدین منظور روانه مدینه کرد . 🅰پیامبر صلی الله علیه و آله ضمن پیشگویی خبر خسروپرویز ، باذان بن ساسان را به اسلام فراخواند و به وی وعده داد که چنانچه اسلام بیاورد در خود ایفا شود . ℹ️با اسلام باذان به از او دیگر ایرانیان ساکن نیز مسلمان شدند . 🅰 در منابع اسلامی از آنها به * * یاد شده است . ℹ️ شهر بن باذان پس از پدر از جانب رسول خدا ، در یمن به قدرت رسید و در جنگ با اسود عَنسی از پیامبران دروغین به رسید ، 🅰 آنگاه ایرانیان مقیم به ریاست فیروز و به فرمان رسول خدا مامور جنگ با اسود شده ، او را کشتند . ℹ️ بحرینیها نیز از دیگر ایرانیان بودند که در زمان رسول خدا آوردند . 🅰 پیروزیهای اولیه در دوره ابوبکر به ویژه حیره ( شهری در نزدیکی کوفه ، در مجاورت صحرای عربستان ) در سال ۱۲ هجری راه را برای در قلمرو ایران هموار کرد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh