🔴 تفسیر روایتی آیه23هود
زید شحام گوید: «امام صادق (علیه السلام) به ما فرمود «آیا میدانید#تسلیم چیست»؟
🔵 ما خاموش گشتیم. امام (علیه السلام) فرمود: «قسم به خداوند! که معنای تسلیمشدن، #خشوع و #تواضع در مقابل خداوند است و خداوند فرموده است: الَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ أَخْبَتُواْ إِلَی رَبِّهِمْ».
📚 الکافی، ج۱، ص۳۹۰/ بحار الأنوار، ج۲، ص۲۰۳/ بصایرالدرجات، ص۵۲۵/ العیاشی، ج۲، ص۱۴۳/ رجال الکشی، ص۳۳۹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
رها کردن قرآن تنها گناه امت که پیامبر ، در روز قیامت از آن به خدا شکایت می برد:
💥 وقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا💥
📖فرقان/٣٠
و پیامبر شکایت کرد و گفت که پروردگارا ، قوم من ، قرآن را رها کرده و مهجور ساختند.
امت اسلامی مرتکب انواع گناهان میشود اما از بین گناهان ، تنها گناهی که در روز قیامت پیامبر از آن به خدا شکایت می برد دوری از قرآن است،
زیرا امتی که قرآن را بفهمد ، قرآن ، سایر زندگی اش را نیز اصلاح میکند ...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🐝🐝🐝🐝 زندگی اجتماعی زنبور عسل
«وَأَوْحَی رَبُّک إِلَی النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یعْرِشُونَ ثُمَّ کلِی مِن کلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکی سُبُلَ رَبِّک ذُلُلاً یخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِک لآیه لِّقَوْمٍ یتَفَکرُونَ» (نحل/ 68ـ69)؛ «و پروردگارت به زنبور عسل وحی (= الهام غریزی) نمود که «از بخشی از کوه ها و از درختان و از آنچه داربست می کنند، خانه هایی برگزین * سپس از همه محصولات بخور و راه های پروردگارت را فروتنانه بپیما.» از شکم هایشان نوشیدنی (= عسل) بیرون می آید که رنگ هایش متفاوت است [و] در آن برای مردم درمانی است؛ قطعاً، در آن [ها] نشانه ای است برای گروهی که تفکر می کنند».
نکته علمی
در اینجا قرآن پیرامون نعمت های مختلف الهی و بیان اسرار آفرینش، از زنبورعسل (نحل) و سپس خود عسل سخن به میان می آورد، اما در شکل یک مأموریت الهی و الهام مرموز که نام وحی بر آن گذارده شده است.
کلمه «وحی» در اصل چنان که راغب در مفردات می گوید، به معنی اشاره سریع است، سپس به معنی القا کردن مخفیانه سخنی آمده است، ولی در قرآن مجید «وحی» در معانی مختلفی به کار رفته که همه به همان معنی اصلی بازگشت می کند. از آن جمله «وحی» به معنی الهام است؛ خواه الهام خود آگاه باشد (در مورد انسان ها) مانند: «وَأَوْحَینَا إِلَی أُمِّ مُوسَی أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیمِّ» (قصص/ 7) و خواه به صورت ناآگاه و الهام غریزی باشد؛ چنان که در مورد زنبور عسل در آیات فوق خواندیم؛ زیرا مسلم است وحی در اینجا همان فرمان غریزه و انگیزه های ناخودآگاهی است که خداوند در جانداران مختلف آفریده است. در اینجا این سؤال پیش می آید که غرایز و یا الهام غریزی منحصر به زنبوران عسل نیست و در همه حیوانات وجود دارد، چرا در اینجا تنها این تعبیر آمده است؟ با توجه به یک نکته پاسخ این سؤال روشن می شود و آن اینکه امروزه که زندگی زنبوران عسل دقیقاً از طرف دانشمندان مورد بررسی عمیق قرار گرفته، ثابت شده است که این حشره شگفت انگیز آن چنان تمدن و زندگی اجتماعی شگفت انگیزی دارد که از جهات زیادی بر تمدن انسان و زندگی اجتماعی او پیشی گرفته است. البته کمی از زندگی شگرفش در گذشته روشن بوده، ولی هرگز مثل امروز ابعاد مختلف آن، که هر یک از دیگری عجیب تر است، شناخته نشده بود. قرآن به طرز اعجازآمیزی با کلمه وحی به این موضوع اشاره کرده است تا این واقعیت را روشن سازد که زندگی زنبوران عسل را هرگز نباید با انعام و چهار پایان و مانند آنها مقایسه کرد و شاید همین انگیزه ای شود که به درون جهان اسرارآمیز این حشره عجیب گام بگذاریم و به عظمت و قدرت آفریدگارش آشنا شویم (همان، 11/ 296).
🥇🥇🥇🥇🥇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
- پيامبران نيز بايد به خدا پناه ببرند. «قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ»
پناه بردن به خداوند بايد مكرر و جدى باشد. (تكرار «أَعُوذُ»)
تنها پناهگاه مطمئن خداست. «بِكَ»
يكى از راههاى نفوذ شيطان، اشارهها و وسوسههاى او نسبت به برخوردهاى بد ما با ديگران است. «هَمَزاتِ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
امام حسين عليه السلام فرمود: «ان الله ما خلق العباد الا ليعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه» خداوند متعال بندگانش را نيافريده است مگر براى اين كه او را بشناسند، آن گاه كه او را شناختند، عبادتش كنند و چون خدا را عبادت كردند، با پرستش و عبادت او از پرستش غير او بىنياز شوند. «2»
حضرت على عليه السلام فرمود: «الدنيا خلقت لغيرها و لم تخلق لنفسها» «3» دنيا براى ديگرى آفريده شده و براى خود آفريده نشده است. (دنيا وسيلهاى است براى رسيدن به آخرت)
آرى، كسانى كه همهى هدفهاى خود را در درون دنيا جستجو مىكنند، زمينگرا و زمينگير مىشوند. چنانكه در آيهى 176 سوره اعراف آمده است: «أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ»
هر دم از عمر گرامى هست گنج بىبدل
مىرود گنجى چنين هرلحظه بر باد آه آه
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌴قرآن براى آفرينش انسان اهدافى را بيان كرده است از جمله:
1. عبادت. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» «2» من جن و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند).
2. آزمايش. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» «3» (خداوند) مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد، كه كدام يك از شما بهتر عمل مىكنيد.
3. براى دريافت رحمت الهى. «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ» «4» مگر كسى كه پروردگارت به او رحم كند و (خداوند) براى همين (رحمت) مردم را آفريد.
حضرت على عليه السلام فرمود: «رحم الله امرء عرف قدره» خداوند رحمت كند كسى را كه ارزش
«1». ضمير «هم» در كنار «انّهم»، اشاره به انحصار رستگارى در آن گروه است.
و اعتبار خود را بشناسد. «1» و بداند از كجا آمده، اكنون در كجاست وسپس به كجا مىرود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
👌👌 ۱۵۰ آبه اشارات نجومی در قرآن وجود دارد !
﷽
✨ « آنگاه که آسمان بشکافد»
‼️بعد از 14 قرن نجوم شناسان به این اشارۀ نجومی خداوند دست یافتند!
« وَاِذ السَّمَاء فُرِجِت» « وآنگاه که آسمان شکافته شود.» (مرسلات آیۀ - 9 )
طبق تحقیقات دانشمندان نجوم، #شکاف_ههای_فضایی به همان #سیاهچاله اتلاق می شود . سیاهچاله منطقه ای در فضا هستند که نیروی جاذبه اش به قدری قوی است که هیچ چیز نمی تواند ازسیاهچاله فرار کند . زیرا حتی نور را هم با سرعت تمام به درون خود می کشد سیاهچاله، اجسام، ستارگان و نور را به درون خود کشیده و موجب محو شدن آنها می شود. #سیاهچاله_هاغیرقابل_رویت هستند و فقط در زمان بلعیدن ستاره ها با اشعه ایکس قابل شناسایی هستند . به گفته دکترسیدحسین امیدیانی عضو پیوسته انجمن نجوم ایران، ۷۵۰ آیه از#قرآن_کریم راجع به علوم طبیعی و تجربی از جمله خلقت زمین و آسمان و کوه و گیاهان و موجودات است که از این میان حدود ۱۵۰ #آیه آن به #نجوم_وکیهانشناسی مربوط است.
منبع: اعجاز علمی قرآن
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
« ذوالقرنینِ » قرآن کیست⁉️🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️کاندیدای دوم: شی هوانگ تی، پادشاه چین در سدهی سوم پیش از میلاد.
🔷 در واقع این همان «چین شی هوانگ» است که پایهگذار امپراتوری چین میباشد و برای جلوگیری از حملات قبایل دشمن، فرمان ساختن دیوار چین را داد. بعضی از مورخان تلاش کردند با تأویل بعضی از شباهتهای تاریخی، ذوالقرنین را به پادشاه چین منسوب کنند.
🔶 ولی ذوالقرنین قرآن، به خدای واحد اعتقاد دارد به عبارتی موحد بوده است. از سوی دیگر هیچ ارتباط منطقی بین این امپراتور چین و ذوالقرنین نمیتوان یافت و نمیتوان توضیح داد. به دلیل کمبود و ناقص بودن شواهد تاریخی، شی هوانگ تی نیز از ردهی نامزدها خارج گردید.
🔷 کاندیدای سوم، اسکندر مقدونی است. با وجود شباهتها و شواهد نزدیک بین ذوالقرنین و اسکندر، به دو دلیل اصلی اسکندر مقدونی چندان کششی برای متکلمان اسلامی و پژوهشگران اسلامشناس نداشت.
🔶 یکی این که اسکندر هیچ سدی نساخت، دوم این که اسکندر یکتاپرست نبود. همچنین باید گفت که سد مأربِ یمن برای آبگیری است، در صورتی که کارکرد آن میبایستی چیزی مانند دیوار چین باشد که جلوی دشمنان یا مهاجمان را بگیرد.
🔷 کاندیدای چهارم، کورش بزرگ است. پادشاهی کورش بین ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد بوده است. نخستین بار این نظر توسط ابوالکلام آزاد [۱۸۸۸ تا ۱۹۵۸ میلادی]، مفسر قرآن و وزیر فرهنگ هند ارایه شد.
🔶 بعدها توسط یکی از مراجع دینی مصری به نام عبدالمنعم النمر به عنوان یک نظریه منسجم مورد تجلیل قرار گرفت. به دنبال آن بسیاری از اسلامشناسان و متکلمان اسلامی به همین نتیجه رسیدند که منظور از ذوالقرنین در قرآن، همان کورش هخامنشی است. این نظریه بر اساس تورات، رویای دانیال نبی، شکل گرفته است. در تفسیر نمونه با اتکاء به کتابِ دانیال نبی آمده است:
🔷 «در سال سلطنت بل شصر به من که دانیالم رؤیای مرئی شد بعد از رؤیائی که اولا به من مرئی شده بود، و در رؤیا دیدم، و هنگام دیدنم چنین شد که من در قصر شوشان که در کشور عیلام است بودم و در خواب دیدم که در نزد نهر اولای هستم و چشمان خود را برداشته نگریستم و اینکه قوچی در برابر نهر بایستاد و صاحب دو شاخ بود، و شاخهایش بلند …
🔶 و آن قوچ را به سمت مغرب، شمال و جنوب شاخ زنان دیدم، و هیچ حیوانی در مقابلش مقاومت نتوانست کرد، و از اینکه احدی نبود که از دستش رهائی بدهد لهذا موافق رأی خود عمل مینمود و بزرگ میشد …..
🔷 یهود از بشارت رؤیای دانیـال چـنـیـن دریـافتند که دوران اسارت آنها با قیام یکی از پادشاهان ماد و فارس ، و پیروز شدنش بر شاهان بابل ، پایان میگیرد، و از چنگال بابلیان آزاد خواهند شد.
🔶 چیزی نگذشت که کورش در صحنه حکومت ایران ظاهر شد و کشور ماد و فارس را یکی ساخت ، و سلطنتی بزرگ از آن دو پدید آورد، و همانگونه که رؤیای دانیال گفته بود که آن قوچ شاخهایش را به غرب و شرق و جنوب میزند کورش نیز در هر سه جهت فتوحات بزرگى انجام داد.
🔷 یهود را آزاد ساخت و اجازه بازگشت به فلسطین به آنها داد …. اینکه در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی استخر در کنار نهر مرغاب مجسمهای از کورش کشف شد که تقریبا به قامت یک انسان است ، و کورش را در صورتی نشان میدهد که دو بال همانند بال عقاب از دو جانبش گشوده شد، و تاجی به سر دارد که دو شاخ همانند شاخهای قوچ در آن دیده میشود …
🔶 کورش لشگرکشی سومی داشت که به سوی شمال ، به طرف کوههای قفقاز بود، تا به تنگه میان دو کوه رسید، و برای جلوگیری از هجوم اقوام وحشی با درخواست مردمی که در آنجا بودند در برابر تنگه سد محکمی بنا کرد.
🔷 این تنگه در عصر حاضر تنگه دارالح نامیده مى شود که در نقشه های موجود میان ولادی کیوکز و تفلیس نشان داده میشود، در همانجا که تاکنون دیوار آهنی موجود است ، این دیوار همان سدی است که کورش بنا نموده زیرا اوصافی که قرآن در باره سد ذو القرنین بیان کرده کاملا بر آن تطبیق میکند.» (پایان نقل قول از تفسیر نمونه)
🔶 البته باید گفت که این نظر هم از یک اشکال اساسی برخوردار است. کورش هخامنشی در هیچ نوشتهی تاریخی یا داستانی یا اسطورهای به عنوان ذوالقرنین ذکر نشده است.
♦️در حقیقت میبایستی کورش به عنوان ذوالقرنین به گونهای در ادبیات آرامی [زیرا آرامی زبان امپراتوری هخامنشی بوده]، سُریانی، پارتی یا فارسی میانه بازتاب یافته باشد، تا سرانجام به تفسیرهای قرآنی انتقال یابد.
ادامه دارد....🔻
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
🏞 #قرآن_در_طبیعت
🏞 #آرامش_با_قــرآن
هم بـتـــرس😬 هم نـتـــرس🤗
بترس👈 تا در دنیا درستکار باشی
نترس👈 چون هرگز در دادگاهِ قیامت به هیچکس ظلم نمیشود
و در صور دمیده میشود،پس همه کسانیکه در آسمانها و زمینند میمیرند (پایان دنیا)مگر کسانیکه خدا بخواهد؛سپس بار دیگر در صور دمیده میشود، ناگهان همگی به پا میخیزند و در انتظار حساب وجزا هستند. زمر۶۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_حاج_حسن_رضائیان
📖 سوره مبارکه احزاب ( آیه ۳۸ تا ۴۸)
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
🔔#تـــلنگـــرامـــروز
🔻والدین🔻
✍ یه سنگ ریزه کوچولو، اگه در جوراب یا کفشمون باشه، اذیّت میشیم و خوب نمیتونیم راه بریم.😩
از راه رفتن باز میمونیم..😖
❗️ بعضی چیزها خیلی ریز و ناچیز هستند، امّا انسان رو از حرکت در راه خدا، و به سمتِ خوبیها باز میداره.
👈 یکی از این موارد، نامهربانی نسبت به #پدرومادر است، هر چند بسیار کم باشه...
✅ حتّی در حدّ گفتن «اُف»
«اُف»👈 در زبان فارسی یعنی «اَاَه»
به همین خاطر، قرآن کریم میفرماید:👇
فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ. (اسراء/۲۳)
💢به #پدرومادر خود حتّی «اُف» هم نگو.
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ «115مومنون »
پس آيا گمان مىكنيد كه ما شما را بيهوده آفريدهايم، و شما به سوى ما بازگردانده نمىشويد؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
- شياطين، متعدّد و وسوسههاى آنان نيز گوناگون است. «هَمَزاتِ الشَّياطِينِ»
شيطانها در انبيا نيز طمع دارند. «هَمَزاتِ الشَّياطِينِ»
بالاتر از وسوسه، حضور شيطانهاست. «أَنْ يَحْضُرُونِ»
- حضور افراد فاسد ومفسد در جامعه، مقدّمه فساد ديگران است. «يَحْضُرُونِ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📒#دائره_المعارف_قران_کریم 📒
👿 #ابلیس>
👈#قیاس_ابلیس
🧟♂ابلیس، #آفرینش خود را با آفرینش آدم، قیاس کرد و علّت #سرپیچى از سجده بر وى را برترى جنس خویش شمرد:
« أَنا خَیرٌ مِنهُ خَلقتَنِى مِن نَارٍ و خَلقتَهُ مِن طِینٍ ». ( اعراف /۱۲)
👺بر پایه #روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله، ابلیس بنیانگذار * #قیاس * است :
اول من قاس امرالدین برایه ابلیس .
🧟♂همین #تعبیر ، از زبان ابن عباس ، حسن بصری و ابن سیرین و #گروهی دیگر نیز نقل شده است .
👺این #قیاس ابلیس که تمثیل منطقی و نوعی استدلال ظنّی است ، از #نادانی ، خود بینی و پلیدی او سرچشمه می گیرد .
🧟♂امام #صادق علیه السلام می فرماید :
#ابلیس با این سخن ، میان آتش و گِل #قیاس کرد .
👺 اگر او #نورانیت آدم را با روشنایی آتش مقایسه می کرد ، به #مزایای یکی از آن دو نور و صفا و زلالی آن بر دیگری #آگاهی می یافت .
🧟♂مفسران ، #قیاس ابلیس و نادرستی آن را به تفصیل #بررسی کردهاند .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطرهای قرآن کریم
آل عمران آیه ۱۱۶و۱۱۷
116» إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ
همانا كسانى كه كافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چيزى از (عذاب) خدا را از آنان دفع نخواهد كرد و آنها همدم آتشند، همواره در آن ماندگار.
«117» مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ فِي هذِهِ الْحَياةِ الدُّنْيا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
مَثَل آنچه در اين زندگى دنيا انفاق مىكنند، همچون مَثل بادى است كه در آن سرما و يا گرماى شديدى باشد، بر كشتزار قومى كه بر خود ستم كردهاند بوزد، پس آن را از بين ببرد. خدا به آنان ستم نكرده است، بلكه آنان به خويشتن ستم مىكنند.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١١٦)
-نقطۀ مقابل افراد با ايمان و حق جويى كه وصف آنها در آيۀ قبل آمد افراد بىايمان و ستمگرى هستند كه در اين آيه و آيۀ بعد توصيف شدهاند. نخست مىفرمايد:
«آنها كه راه كفر را پيش گرفتند هرگز نمىتوانند در پناه ثروت و فرزندان متعدد خويش ار مجازات خدا در امان بمانند»
(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللّهِ شَيْئاً) .
در اين كه از امكانات مادى تنها اشاره به ثروت و فرزندان شده، به خاطر آن است كه مهمترين سرمايههاى مادى، يكى نيروى انسانى است كه به عنوان فرزندان ذكر شده است و ديگرى سرمايههاى اقتصادى مىباشد و بقيه امكانات مادى از اين دو سر چشمه مىگيرد. قرآن با صراحت مىگويد:
امتيازهاى مالى، و قدرت جمعى، به تنهايى نمىتواند در برابر خداوند، امتيازى محسوب شود، و تكيه كردن بر آنها اشتباه است، مگر هنگامى كه در پرتو ايمان و نيت پاك در مسيرهاى صحيح به كار گرفته شوند، در غير اين صورت «آنها (صاحبان اموال) اصحاب دوزخند و جاودانه در آن خواهند بود» (أُولئِكَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 322
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١١٧)
-در اين آيه اشاره به وضع بذل و بخششها و انفاقهاى رياكارانۀ آنها نموده و ضمن يك مثال جالب سرنوشت آن را تشريح مىكند و مىگويد: «آنچه آنها در اين زندگى دنيا انفاق مىكنند همانند باد سوزانى است كه به زراعت قومى كه بر خود ستم كردهاند
(و در غير محل يا وقت مناسب كشت نمودهاند) بوزد و آن را نابود سازد»
(مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ فِي هذِهِ الْحَياةِ الدُّنْيا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ) .
افراد بىايمان و آلوده چون انگيزۀ صحيحى در انفاق خود ندارند روح خودنمايى و رياكارى همچون باد سوزان و خشككنندهاى بر مزرعۀ انفاق آنها مىوزد و آن را بىاثر مىسازد. در پايان مىفرمايد:
«خداوند به آنها ستمى نكرده، بلكه آنها خودشان ستم به خويشتن كردهاند»
(وَ ما ظَلَمَهُمُ اللّهُ وَ لكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ) .
به اين ترتيب سرمايههاى خود را بيهوده از بين مىبرند، زيرا عمل فاسد جز اثر فاسد چه نتيجهاى مىتواند داشته باشد؟
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 323
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_400
🌹 #آیات_116_117 #سوره_آل_عمران
🌸 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أَمْواَلُهُمْ وَلَآ أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئاً وَأُوْلَئكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ (116) مَثَلُ مَا يُنْفِقُونَ فِى هَذِهِ الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمْ اللَّهُ وَ لَكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (117)
🍀 ترجمه: همانا كسانى كه كافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزى از (قهر) خدا را از آنان دفع نخواهد كرد و آنها یاران آتش هستند، و آنها در آن همیشه می مانند. مَثَل آنچه در این زندگى دنیا انفاق مى كنند، همانند بادى است كه در آن سرما و یا گرماى شدیدى باشد، بر كشتزار قومى كه بر خود ستم كرده اند بوزد، پس آن را از بین ببرد. خداوند به آنان ظلم نكرده است، بلكه آنان به خودشان ظلم مى كنند.
🌷 #لن_تغنی_عنهم: از ریشه اغنیا به معنای نجات دادن است لن تغنی عنهم: یعنی آنان را نجات نمی دهد
🌷 #اصحاب: یاران ، همنشینان
🌷 #النار: آتش
🌷 #خالدون: جاودان ، همیشگی
🌷 #ینفقون: انفاق می کنند
🌷 #الحیوة: زندگی
🌷 #کمثل: همانند
🌷 #ريح: باد
🌷 #فيها: در آن
🌷 #صر: شدت
🌷 #أصابت: برخورد کند
🌷 #حرث: کشتزار، مزرعه
🌷 #أنفسهم : خودشان
🌷 #فأهلكته: پس آنان را از بين برد
🌸 إن الذين كفروا لن تغنى عنهم أموالهم و لآ أولادهم من الله شيئا و أولئك أصحاب النار هم فيها خالدون: همانا كسانى که کافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزی از عذاب #خدا را از آنان نجات نخواهد داد. بارها قرآن اعلام كرده كه نه مال، نه فرزند، و نه هیچ چیز دیگر، در برابر دور شدن از #خداوند ذرّه اى كارساز نیست. در این که از امکانات مادی تنها به ثروت و فرزندان اشاره شده به خاطر آن است که مهم ترین سرمایه های مادی یکی نیروی انسانی یعنی فرزندان و دیگری سرمایه اقتصادی یعنی اموال هستند.
🌸 #خداوند نور است خداوند نار و آتش نیست در آیات مختلف #قرآن می فرماید: الله نور السماوات و الأرض کسی که از نور دور بشود در تاریکی ها و ظلمت ها می ماند. در واقع آن چیزی که انسان را به جهنم می برد دور شدن از خداوند است و گرنه #خداوند سراسر لطف و لطافت است خداوند نور است خداوند نجات دهنده است به این خاطر خداوند 124هزار پیامبر را فرستاد تا آدمی مسیر درست را انتخاب کند ولی این آدمی است که راه نادرست و کفر را انتخاب کرده است.
🌸 مثل ما ينفقون فى هذه الحيوة الدنيا كمثل ريح فيها صر أصابت حرث قوم ظلموا أنفسهم فأهلكته: مثال آنچه در این #زندگی دنیا انفاق می کنند، همانند بادی است که در آن سرما و یا گرمای شدیدی باشد، بر مزرعه قومی که بر خود ستم کرده اند بوزد، پس آن را از بین ببرد. در آیه 117 سوره آل عمران یک #تمثیل به کار برده است. انسانی که کافر است هزینه هایی که با نیت های دنیوی انجام می دهد مانند بادی است که شدت داشته باشد یعنی اگر باد سرد باشد به شدت سرد است و اگر گرم باشد به شدت گرم و سوزان است و اگر به یک #مزرعه و باغ و بوستان بوزد محصول آن را از بین می برد و همه آنها را می خشکاند. و سپس می فرماید: و ما ظلمهم الله ولكن أنفسهم يظلمون: و خداوند به این کافران ظلم نکرده است بلکه آنان به خودشان ظلم می کنند.
🔹 پيام های آیات116و117سوره آل عمران
✅ #عقیده، در عمل مؤثر است. كفر، سبب محرومیّت از بركات انفاق مى گردد.
✅ یكى از عوامل #حوادث و بلایاى طبیعى، گناهان بشر است.
✅ #گناه، كارهاى نیک را نابود مىكند.
✅ قهر خداوندى #ظلم نیست، بلكه بازتاب عملكرد خود انسانهاست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh