eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽📚🕥 📖 🦋 🌻يكى از پيامبران بزرگى كه هم داراى مقام نبوت بود و هم داراى حكومت بى‏نظير و بسيار وسيع، حضرت سليمان بن داوود عليه‏السلام است كه نام مباركش هفده بار در قرآن آمده است. او با يازده واسطه به حضرت يعقوب عليه‏السلام مى‏رسد و از پيامبران بزرگ بنى اسرائيل مى‏باشد. 🧡سليمان عليه‏السلام حكومت وسيعى به دست آورد كه در آن جن و انس و پرندگان و چرندگان و باد، همه تحت فرمان او بودند، و بر سراسر زمين فرمانروايى مى‏نمود. خداوند در تمجيد او مى‏فرمايد: وَ وَهَبنا لِداوُودَ سُلَيمانَ نِعمَ العَبدُ اءِنَّهُ اَوَّاب؛ 🌻ما سليمان را به داوود عليه‏السلام بخشيديم، چه بنده خوبى! زيرا همواره با خدا ارتباط داشت و به سوى خدا بازگشت مى‏كرد و به ياد او بود. 🌿امام صادق عليه‏السلام فرمود: چهار نفر بر سراسر زمين فرمانروايى كردند كه دو نفر از مؤمنان بودند و دو نفر از كافران. مؤمنان عبارت بودند از سليمان و ذوالقرنين و كافران عبارت بودند از بخت النصر و نمرود. 🌻قرآن در آيه 12 و 13 سوره سبأ، گوشه‏اى از عظمت و امكانات وسيع سليمان را بازگو كرده و چنين مى‏فرمايد: 🧡و براى سليمان عليه‏السلام باد را مسخّر كرديم كه صبحگاهان مسير يك ماه را مى‏پيمود، و عصرگاهان مسير يك ماه را، و چشمه مس (مذاب) را براى او روان ساختيم، و گروهى از جنّ پيش روى او به اذن پروردگارش كار مى‏كردند، و هر كدام از آنها كه از فرمان ما سرپيچى مى‏كرد، او را عذاب آتش سوزان مى‏چشانديم. 🌿آنها هر چه سليمان عليه‏السلام مى‏خواست برايش درست مى‏كردند، معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، و ديگهاى ثابت (كه از بزرگى قابل حمل و نقل نبود، و به آنان گفتيم:) اى آل داوود! شكر (اين همه نعمت را) بجا آوريد، ولى عده كمى از بندگان من شكرگزارند. 🌻آرى، خداوند مواهب عظيمى به اين پيامبر بزرگ داد، مركبى بسيار سريع و تندرو كه با آن مى‏توانست در مدتى كوتاه، سراسر كشور پهناورش را سير كند، مواد معنى فراوان براى انواع صنايع و نيروى فعال كافى براى شكل دادن به اين مواد معنى به او عطا كرد. او با بهره‏گيرى از اين وسايل، معابد بزرگى ساخت. و مردم را به عبادت خداى يكتا ترغيب نمود، و براى پذيرايى از لشگريان و مستضعفان، امكانات وسيعى در اختيارش قرار گرفت و در برابر اين همه مواهب، خداوند به او دستور شكرگزارى داد. 🧡حضرت سليمان عليه‏السلام در سيزده سالگى حكومت را به دست گرفت و چهل سال حكومت كرد و سرانجام در 53 سالگى از دنيا رفت. 🌿عظمت مقام ظاهرى و باطنى حضرت سليمان عليه‏السلام بسيار وسيع و بى‏نظير بود. در اين جا در ميان صدها نمونه به سه نمونه زير توجه كنيد: 1 - دعاى مورچه‏ 🌻در زمان حضرت سليمان عليه‏السلام، بر اثر نيامدن باران، قحطى شديدى به وجود آمد. ناچار مردم به حضور حضرت سليمان آمدند و از قحطى شكايت كردند و در خواست نمودند تا حضرت سليمان عليه‏السلام براى طلب باران، نماز استسقاء بخواند. 🧡سليمان عليه‏السلام به آن‏ها گفت: فردا پس از نماز صبح، با هم براى انجام نماز استسقاء به سوى بيابان حركت مى‏كنيم. ✨فرداى آن روز مردم جمع شدند و پس از نماز صبح، به طرف بيابان حركت كردند. 🌿ناگهان سليمان عليه‏السلام در مسير راه مورچه‏اى را ديد كه پاهايش را روى زمين نهاده و دستهايش را به سوى آسمان بلند نموده و مى‏گويد: خدايا ما نوعى از مخلوقات تو هستيم و از رق تو، بى نياز نيستيم. ما را به خاطر گناهان انسان‏ها به هلاكت نرسان. 🌻سليمان عليه‏السلام رو به جمعيت كرد و فرمود: به خانه‏هايتان بازگرديد، خداوند شما را به خاطر غير شما (مورچگان) سيراب كرد! در آن سال آن قدر باران آمد كه سابقه نداشت. آرى گناه موجب بلا از جمله قحطى خواهد شد. .................................... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌👌👌امام علی ع را نه فقط با شعر و شعار در مدحش، بلکه با اشارات علمی اش بشناسیم!!! « و ما أَدْراكَ مَا الطَّارِقُ- النَّجْمُ الثَّاقِبُ» (سورۀ طارق - 3-2 ) از امام علی (ع) در بارۀ تفسیر ” ” (کوبنده در شب) پرسیده شد ایشان فرموند : ” ، در آسمان است، در حالی که مردم نمی شناسندش (بحار الأنوار، ج ۵۵، ص۸۹ ، ب ۹، ح ۴ ) 👌در 21 اکتبر سال 2003 مطابق با 24 شعبان 1424 هجری سیاره دهم منظومه شمسی برای اولین بار توسط ستاره شناسان آمریکایی "مایکل براون و چاد تراجیلو" کشف شد و رسما UB313 نامیده شد. کانال 👇 @Targomeh
👂 👀 ⭕️اشارۀ قرآن به تشکیل شنوایی قبل از بینایی در جنین انسان !! کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ◀️ > 👈2. 🔷جان انسان همواره رسیدن به مراحل کمال وجودى خویش است؛ بدین سبب همواره از حالى به حال دیگر درمى‌آید؛ امّا در هیچ به نهایت مطلوب خویش دست نیافته، باز خواهان به مرحله‌اى دیگر است. 🔶 انسان در اثر این حالت ، همواره از نگزانی و اضطراب آکنده است تا آن که در حرکت خویش به خداوند در نقش مبدا و مقصد همه جهان هستی و جامع همه وجودی توجه کند ، آن گاه خود را در آرامشی بیکران می یابد : * الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکر الله * ( رعد ۲۸ ) 🔷این احساس مطلق فقط در این حالت پدید می آید : * الا بذکر الله تطمئن القلوب * ( رعد ۲۸ ) 🔶انسانهای از آرامش الهی ، خود آرامش بخش دیگران نیز هستند ؛ از این رو به پیامبر خویش فرمان می دهد که بر مومنان درود فرستد تا بدین وسیله ، آنان را در راه ، آرامش بخشد : * و صلّ علیهم انّ صلاتک سکن لهم * ( توبه ۱۰۳ ) 🔷 انسانهایی که در ایمان ، به آرامش الهی دست یافته اند ، در صورتی که از روی به کفر روی آورند ، باز نزد خداوند ، مردمی با ایمان شمرده شده ، ظاهریشان بر آنان ناشایست نخواهد بود : * من کفر بالله من بعده ایمانه الّا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان * ( نحل ۱۰۶ ) 🔶علامه طباطبایی ، روانی را از حالات انسان حکیم و صاحب اراده و از ویژگی‌های مراتب ایمان شمرده ، آن را از دیدگاه اخلاق فلسفی تحلیل می‌کند . 🔷 انسان بنا به غریزه تعقل در همه کارهای خویش ، به مقتضای استدلال عقلی و بر اساس و مفاسد افعال و تاثیر هر یک در سعادت نهایی خویش میکند . 🔶 این حالت مادام که های نفسانی در آن خلل ایجاد نکنند ، نفس انسانی را در حال و اطمینان نگاه می دارد ؛ بنابراین ،‌ همه ها و اضطراب ها از گرایش های نفسانی برمی‌خیزند . 🔷 از این‌روی ، در قران به و تردید نامگذاری شده است : * فهم فی ریبهم یترددون * ( توبه ۴۵ ) 🔶 آرامش در نگاه برخی مفسران معاصر ، در آرامش نیز تاثیر گذار است . 🔷آن‌که نور به اعماق وجودش راه یافته باشد ، دیگر نه معجزه می طلبد و نه در پی و استدلال برمیخیزد ، بلکه همه خویش را دربرابر حقیقتی که با تمام وجود تجربه کرده است ، می کند : * و یقول الّذین کفروا لولا انزل علیه ءایه من ربّه قل انّ الله یضلّ من یشاء و یهدی الیه من اناب * الّذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب * الّذین آمنو و عمللوا الصالحات طوبی لهم و حسن مآءب * ( رعد ۲۷-۲۹ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرآن کریم آیه ۳۱ إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا ﴿٣١﴾ اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهی می شوید دوری کنید، گناهان کوچکتان را از شما محو می کنیم، و شما را به جایگاهی ارزشمند و نیکو وارد می کنیم. (۳۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣١) -گناهان كبيره و صغيره! اين آيه با صراحت مى‌گويد: «اگر گناهان كبيره‌اى كه از آن نهى شده ترك گوييد گناهان كوچك شما را مى‌پوشانيم و مى‌بخشيم و در جايگاه نيكويى شما را وارد مى‌كنيم » (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَرِيماً) . از اين تعبير استفاده مى‌شود كه گناهان بر دو دسته‌اند، دسته‌اى كه قرآن نام آنها را «كبيره» و دسته‌اى كه نام آنها را «سيّئة» گذاشته است، و در آيۀ ٣٢ سورۀ نجم به جاى «سيئة» تعبير به «لمم» نموده است، و در آيۀ ٤٩ سورۀ كهف در برابر كبيره، «صغيره» را ذكر فرموده است. «كبيره» هر گناهى است كه از نظر اسلام بزرگ و پراهميت است، و نشانۀ اهميت آن مى‌تواند اين باشد كه در قرآن مجيد، تنها به نهى از آن قناعت نشده، بلكه به دنبال آن تهديد به عذاب دوزخ گرديده است، مانند قتل نفس و رباخوارى و زنا و امثال آنها. البته گناهان «صغيره» در صورتى صغيره هستند كه تكرار نشوند و علاوه بر آن به عنوان بى‌اعتنايى و يا غرور و طغيان و كوچك شمردن گناه انجام نگيرند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 394 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنْ تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُّدْخَلاً كَرِيما ً 🍀 ترجمه: اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى شوید پرهیز كنید، گناهان كوچكتان را بر شما مى پوشانیم و شما را در جایگاهى ارجمند وارد مى كنیم. 🌷 : پرهیز می کنید 🌷 : جمع کبیره در اینجا منظور گناهان کبیره 🌷 : مى پوشانیم 🌷 : بدی ها، گناهان کوچک 🌷 : وارد می کنیم 🌷 : جایگاه 🌷 : ارجمند، محترم 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. ، دو نوع هستند: گناهان کوچک و گناهان بزرگ و اتفاقاً گناهان کوچک بسیار خطرناک هستند لذا اگر از گناهان بزرگ دوری شود گناهان کوچک را هم می بخشد و بخشیدن این گناهان از موهبت های الهی است. لذا در آیه 31 سوره نساء می فرماید: إن تجتنبوا کبآئر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلا کریما: اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می شوید پرهیز کنید، گناهان کوچکتان را بر شما می پوشانیم و شما را در جایگاهی ارجمند وارد می کنیم. در این آیه به گناهان کبیره کبآئر می گوید و به گناهان کوچک یا همان گناهان صغیره سیئات می گوید. گناه کبیره هر گناهی است که از نظر بزرگ است و قرآن علاوه بر اینکه در آیات مختلف آن را نهی می کند به دنبال آن مجازات آن را هم بیان می کند مانند قتل نفس، رباخواری، زنا و امثال آنها. 🔹 پيام های آیه31سوره نساء 🔹 ✅ كسانى كه اصول فكرى و عملى آنان صحیح است، باید نسبت به تخلّفات جزئى آنان، گذشت كرد. ✅ كسانى كه گناهان بزرگ را ترک مى كنند، آن است كه خداوند گناهان كوچكشان را می بخشد. ✅ تا از گناهان كبیره و صغیره پاک نشویم، به نخواهیم رفت. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اَجر رسالت ... ✅ حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها مشمول همه آیات قرآنی است که در مورد خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است و این یعنی حجیّت ایشان و لزوم طاعت و قبول ولایت آن حضرت. البته این همه غیر از روایات نبوی است که در منزلت اهل‌بیت علیهم السلام بیان شده است که حضرت فاطمه(س) در آنها نیز با اهل‌بیت، یکسان و مشترک هستند. در سوره‌ی کوثر به تفصیل به این موضوع پرداختیم و به اجمال به برخی از آیات قرآن نیز اشاره کردیم. در خصوص اجر رسالت چند آیه از قرآن کریم را بیان می‌کنیم: ▫️قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودة فی القربی (شوری/۲۳) ▫️قل ما سألتکم من اجر فهو لکم ان اجری الّا علی الله (سبأ/۴۷) ▫️قل ما اسئلکم علیه من اجر الّا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا (فرقان/۵۷) 🔹سیوطی در کتاب خود روایت می‌کند که از رسول خدا(ص) سؤال شد که نزدیکان شما که مودّت و محبّت آنها بر ما واجب است، چه کسانی هستند؟ فرمودند: علی و فاطمه و فرزندانشان. هر کس که در این آیات و نظایر آنها به نیکی بیندیشد، در خواهد یافت که مراد از مودّت، همان ولایت‌پذیری از آنان است و اجر رسالت با این مودّت و محبت می‌باشد. بدیهی است اجر و مزدی که پیامبر اکرم(ص) در قبال رسالتش از مردم طلب کرده است کمتر از اصل رسالت نبوی نیست یعنی این مودّت اهل بیت علیهم السلام، عِدل و هم‌ارزش دین و ثمره و نهایت رسالت نبوی و ضامن بقای شریعت محمدی(ص) است که آثار و برکات آن برای خودِ مردم است. 🔸این اجر و مزد از قبیل پاداش‌های دنیوی و بهره‌مندی‌های مادی نیست بلکه نتیجه و ثمره آن، هدایت و ارشاد و ولایت پذیری از ذوی‌القربی است و مفاد حدیث ثقلین نیز همین است: «ما ان تمسکتم بهما فلن تضلوا بعدی ابدا». اینکه پیامبران الهی، مزد و اجری در مقابل زحمات‌‌شان از مردم طلب نمی‌کردند: «لا اسألکم علیه مالا ان اجری الا علی الله»(هود/۲۹) مغایرتی با فرمان خداوند به نبی مکرم صلی الله علیه و آله که از مسلمانان اجر و مزد بطلبد، ندارد. چون هم ضامن بقای آخرین شریعت است و هم موجب کمال دین و تمامیت نعمت بر مسلمین و رضایت الهی است. کانال 👇 @Targomeh