💫#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِينٌ «اعراف آیه 22»
جلد 3 - صفحه 39
پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط (و پرتگاه گناه) كشاند، پس چون از آن درخت (نهى شده) چشيدند، زشتى برهنگىشان براى آنان آشكار شد و به (پوشاندن خويش با) چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟!
نکته ها
«دلى» از «تدليه»، به معناى نزديك كردن است و اشاره به دلو و طناب براى وصول و رسيدن به هدفى است. گويا ابليس با طناب غرور، آنها را به چاه فريب انداخت.
«يَخْصِفانِ» از «خصف»، به معناى جمع كردن، دوختن و وصله كردن است.
خطاب خداوند با كلمهى «ندا» آمده است، «ناداهُما»، ندا براى خطاب دور است، گويا آدم و همسرش با خوردن از درخت نهى شده، از قرب خدا دور شدند.
عدّهاى از مفسّران مانند سيد مرتضى، طبرسى و ابوالفتوح رازى مىگويند: اخراج حضرت آدم از بهشت و آمدن به زمين، از باب مصلحت بود نه از جهت عقوبت و جزا. «1»
پیام ها
1- زن و مرد، هر دو در تيررس وسوسهى شيطانند. «فَدَلَّاهُما»
2- حربهى شيطان، فريب و غرور است. «بِغُرُورٍ»
3- تمايل به وسوسههاى شيطان، همچون دستيابى به طنابى سست و كوتاه و سقوط در چاه گناه است. «فَدَلَّاهُما»
4- توجّه نكردن به فرمانها و ارشادات الهى مهم است، چه كم باشد چه زياد. «فَلَمَّا ذاقَا» در ارتكاب گناه، كوچك و بزرگ مطرح نيست، مهم گستاخى انسان است. لذا گاهى گناه اندك نيز باعث رسوايى وسقوط انسان مىشود.
5- برهنگى، نوعى كيفر الهى است، (نه نشانهى كمال و تمدّن). «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما ...»
«1». تفسير اثنىعشرى.
جلد 3 - صفحه 40
6- گاهى سقوط گام به گام است؛ ابتدا ايجاد فكر انحرافى، «فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ» سپس انجام منهيّات و خوردن چيزهاى ممنوع، «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ» و آنگاه سقوط و برهنگى. «بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»
7- زشتى برهنگى و كرامت پوشش، جزو فطرت انسان است. «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ»
8- پوشش ارزش است، گرچه با سادهترين وسيله باشد. «وَرَقِ الْجَنَّةِ»
9- احكام و اوامر ونواهى و هشدارهاى خداوند همواره در جهت رشد و تربيت انسان است. «ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما»
10- حضرت آدم و حوّا پس از خوردن از آن درخت ممنوعه، از جايگاه عالى خود دور شدند. «تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ» و نفرمود: «هذِهِ الشَّجَرَةَ»
11- خداوند بدون اتمام حجّت، كسى را توبيخ نمىكند. أَ لَمْ أَنْهَكُما ... أَقُلْ لَكُما
12- در مسير راه خدا، لازم است دشمنان را بشناسيم. «عَدُوٌّ مُبِينٌ»
13- با آنكه دشمنى شيطان آشكار است؛ امّا انسان از خطر و دشمنى او غافل مىشود. «عَدُوٌّ مُبِينٌ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅گاهی برای اینکه رحمت و گشایشی از خدا برسه باید جان به لب برسه
حضرت مریم انقدر دیگه کار بهش سخت شد که آرزوی مرگ کرد
✴️قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا
و دقیقا وقتی فیض خدا و دلداری خدا رسید که وضع حمل رسیده بود
✴️فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ ....(مریم23)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌎آیا #اسلام آئین #صلح است یا جنگ؟
➤"اجباري در دین نیست"(256/بقره)
➤"دشمنان اگر به صلح تمایل داشتند شما نیز به صلح درآیید"(61/انفال)
➤"اگر (در میدان جنگ) يكى از مشركان از تو امان و پناه خواست، پس به او پناه بده و او را بهجاي امن برسان!(6/توبه)
➤"به کافرانيکه شرّ و خطري برایتان ندارند ميتوانید نیکي کنید"(8/ممتحنه)
▬▭▬▭▬▭
★نشریات جهانی: اسلام نقطه مقابل کشتار و ترور استꪜ
Islam is a religion not a terror ideology
➢"اسلام یك دین است نه یك ایدئولوژي ترور!"
𖣐 http://www.cnn.com/2010/OPINION/08/24/cesari.islam.is.a.religion/index.html
═══┅┄
Another cognate of the word Islam is the Arabic word for peace salām
➢علاوه بر تسلیم، یك ریشه دیگر از واژه "اسلام" #صلح است، معادلِ "سلام"
Koran is a book of peace and Islam is a peaceful religion
➢«قرآن کتاب صلح استو اسلام خواهان صلح»
منبع: @Elme_Islam
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴ویژگیهای پرهیزکاران
آیات بعد به توضیح چگونگی نیکوکار بودن آنها پرداخته، سه وصف را از میان اوصاف آنها بیان میکند.
🔵 شب زندهداری
نخست این که: آنها کمی از شبها را میخوابیدند.
كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ «۱۷ذاریات
(یهجعون) از ماده (هجوع) به معنی خواب شبانه است.
بعضی گفتهاند منظور این است که آنها اکثر شب را بیدار بودند و کمی از شب را میخوابیدند، و بهاصطلاح همواره شبزندهدار بودند.
ولی از آنجا که این حکم بهصورت یک دستور عمومی برای پرهیزکاران و محسنین بعید به نظر میرسد این تفسیر مناسب نیست، بلکه منظور این است که آنها کمتر اتّفاق میافتاد تمام شب را بخوابند، و به تعبیر دیگر (لیل) (شب) بهصورت جنس و عموم در نظر گرفته شده.
بنابراین همه شب بخشی را بیدار بودند و به عبادت و نماز شب میپرداختند و شبهایی را که تماماً در خواب باشند و عبادت شبانه از آنها به کلّی فوت شود کم بوده است.
این تفسیر در حدیثی از امام صادق (علیهالسّلام) نیز نقل شده است. [۱]
🌕 استغفار سحرگاهی
دومین وصف آنها را چنین بیان میکند: آنها پیوسته در سحرگاهان استغفار میکردند
🔸🔸 وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
در آخر شب که چشم غافلان در خواب است، و محیط از هر نظر آرام، قال و غوغای زندگی مادّی فرونشسته، و عواملی که فکر انسان را به خود مشغول دارد خاموش است برمیخیزند، و به درگاه خدا میروند، در پیشگاه معبود به راز و نیاز میپردازند، نماز میخوانند، و مخصوصاً از گناهان خود استغفار میکنند.
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
۱= مجمع البیان طبرسی/ج۴ص۲۴۴
تفسیر صافی فیض کاشانی / ج۵ ص۶۹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 معنای استغفار سحرگاهی
بسیاری معتقدند که منظور از استغفار در اینجا همان نماز شب است، از این جهت که قنوت نماز وتر مشتمل بر استغفار است
حدیث دیگری از امام صادق (علیهالسّلام) میخوانیم: کانوا یستغفرون الله فی الوتر سبعین مرة فی السحر؛ نیکوکاران بهشتی در نماز وتر به هنگام سحر هفتاد مرتبه از خدا طلب آمرزش میکردند. [۱]
و در درّ المنثور است که ابن مردویه از انس روایت کرده که گفت: رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) فرمود: برای شبزندهداری و نماز شب آخر شب را بیشتر از اوّل شب دوست دارم چون خدای تعالی فرموده: «و بالاسحار هم یستغفرون».
و در همان کتاب است که ابن مردویه از ابن عمر از رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) روایت کرده که در پاسخ کسی که از معنای جمله «و بالاسحار هم یستغفرون» پرسید، فرمود: یعنی نماز میخوانند.
🔵 دیدگاه علامه طباطبایی
شاید تفسیر استغفار به نماز از این جهت است که استغفار جزئی از نماز شب یعنی نماز وتر است، همچنان که در آیه:
«و قرآن الفجر ان قرآن الفجر کان مشهوداً»[۲] منظور از قرآن فجر همان نماز است. [۳]
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
۱=تفسیرنمونه ج ۲۲ ص ۳۲۱
۲= سوره اسراء آیه ۷۸
۳=المیزان علامه طباطبائی ج۸ص۳۷۱
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🥀تَحَدِّی (مبارزه طلبی )در قرآن🥀
🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
1⃣تحدی به کل قرآن🌸
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِه
بگو:اگر (جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد(اسراء۸۸)
2⃣تحدی به ده سوره قرآن🌸
قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ
بگو:اگر راست مىگویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند این قرآن بیاورید(هود۱۳)
3⃣تحدی به یک سوره قرآن🌸
قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ
بگو: اگر راست می گویید، یک سوره همانند آن بیاورید(بقره ۲۳)
4⃣تحدی به سخنی از قرآن🌸
فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ
ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ﺩﺭﺍﺩﻋﺎﻱ ﺧﻮﺩ] ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ،ﺳﺨﻨﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ .(طور٣٤)
5⃣تحدی به عدم اختلاف در قرآن🌸
وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً
اگر قرآن از سوى غیر خدا بود اختلاف فراوانی در آن پیدا میکردند(نساء ۸۲)
6⃣تحدی به اخبار غیبی🌸
«تِلْکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحیها إِلَیْکَ ما کُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُکَ مِنْ قَبْلِ هذا
اینها از خبرهاى غیب است که به تو وحى مىکنیم، نه تو و نه قومت، اینها را پیش از این نمىدانستید(هود۴۹)
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌿🌺
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
#مراحل_تسلط_شیطان
📛سیاست شیطان گام به گام است خطوات💌بقره۱۶۸
1⃣مرحله اول القای وسوسه است
😈وسوسه الیه💌طه۱۲۰
2⃣ در مرحله دوم تماس می گیرد
📞مسهم طائف💌اعراف۲۰۱
3⃣ مرحله سوم در قلب نفوذ کرده و جای می گیرد
❤️🔥فی صدور الناس💌ناس۵
4⃣ مرحله چهارم در روح می ماند
🫂فهوه له قرین💌زخرف۳۶
5⃣ مرحله پنجم انسان را عضو
حزب خود قرار می دهد
💢حزب الشیطان💌مجادله۱۹
6⃣ مرحله ششم سرپرست انسان می شود
⚜ومنیتخذالشیطان ولیا💌نساء۱۱۹
7⃣ مرحله هفتم انسان خود یک شیطان می شود
😱شیاطین الإنس و الجن💌انعام۱۱۲
📚دقایقی با قرآن
استاد قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅در چندین آیه قرآن، مهمترین مسئله پس از شناخت خداوند و ایمان به او ،برپا داشتن نماز شمرده شده است. 👇
بقره (2) آیه 3؛ نساء (4) آیه 162؛ توبه (9) آیه 18.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 نصرت الهی در قرآن
✅ در خصوص نصرت و یاری پروردگار به چند آیه از قرآن کریم، اشاره میکنیم:
🔸خداوند بهترین ناصر انسان:
🔹فاعلموا ان الله مولاکم نعم المولی و نعم النصیر (انفال/۴۰)
🔹بل الله مولاکم و هو خیرالناصرین (آلعمران/۱۵۰)
🔹و مالکم من دون الله من ولی و لانصیر (عنکبوت/۲۲)
🔸نصرت تنها از خداوند:
🔹و ما النصر الا من عندالله العزیز الحکیم (آلعمران/۱۲۶)
🔹ان ینصرکم الله فلا غالب لکم و ان یخذلکم فمن ذاالذی ینصرکم من بعده (آلعمران/۱۶۰)
🔸نصرت الهی سابقه دارد:
🔹لقد نصرکم الله فی مواطن کثیرة (توبه/۲۵)
🔸درخواست نصرت از خداوند:
🔹... و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین (آلعمران/۱۴۷)
🔸نفی نصرت از غیر خدا:
🔹واتخذوا من دون الله ءالهة لعلهم ینصرون. لایستطیعون نصرهم (یس/۷۴,۷۵)
🔸خداوند ناصر انبیا و مؤمنان:
🔹انا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا فی الحیاة الدنیا (غافر/۵۱)
🔹من کان یظن ان لن ینصره الله فی الدنیا و الاخرة فلیمدد بسبب الی السماء ثم لیقطع ...!! (حج/۱۵)
🔹الا تنصروه فقد نصره الله (توبه/۴۰)
🔸امتحان الهی قبل از نصرت الهی:
🔹و لو یشاء الله لانتصر منهم و لکن لیبلوا بعضکم ببعض (محمد/۴)
✅ از شرایط نصرت الهی
🔸داشتن صبر و استقامت:
🔹فصبروا علی ما کذبوا و اوذوا حتی اتاهم نصرنا (انعام/۳۴)
🔸یاری کردن دین خدا:
🔹ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم (محمد/۷)
🔹و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز (حج/۴۰)
🔸مبارزه با دشمنان اسلام:
🔹قاتلوهم یعذبهم الله بایدیکم و یخزهم و ینصرکم علیهم (توبه/۱۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃آیه ی روز 🍃
💧💦💧💦💧💦💧💦
🔸سوره حجر، آیه ٩۵ و ٩۶:
إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ
الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلـهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
⚡️ترجمه :
همانا ما تو را از (شرّ) استهزا كنندگان كفايت كرديم.
همانان كه معبود ديگرى را در كنار خداوند قرار مى دهند. پس به زودى حقيقت را خواهند فهميد.
💥نگران تمسخر دشمن نباشید، حمایت خدا از جبهه حق قطعی است.
🍁استهزا کنندگان كسانى هستند كه، افكار و اعمالشان خود مسخره است; زيرا آن قدر نادانند كه در برابر خداوندى ـ كه آفريننده جهان هستى است ـ معبودى از سنگ و چوب تراشيده اند، با اين حال مى خواهند تو را استهزاء كنند!
#آیه_روز
💧💦💧💦💧💦💧💦
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَ النَّارُ مَثْوَىً لَّهُمْ (محمد«ص»/۱۲)
🔹همانا خداوند كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، به باغهایى (از بهشت) كه نهرها از زیر(درختان) آن جارى است داخل مىكند. و كسانى كه كفر ورزیدند (از زندگى دنیا) بهره مىگیرند و همانند كه چهارپایان مىخورند و (سرانجام،) آتش جایگاه آنهاست.
🔸در این آیه، خوردن كفّار به خوردن چهارپایان تشبیه شده است و این شباهت مىتواند از چند جهت باشد، از جمله:
➖تمام همّت حیوانات رسیدن به غذاست. چنانكه حضرت على علیه السلام مىفرماید: « همّها علفها »(نامه ۴۵)، همّ و غمّ حیوانات رسیدن به خوراک است. كفّار نیز جز كامیابى ارادهاى ندارند. « ولم یرد الّا الحیاة الدنیا »(نجم/۲۹)
➖چهارپایان غافلند، كفّار نیز از قیامت و مسئولیّت غافلند. « أولئک كالانعام بل هم أضل أولئک هم الغافلون »(اعراف/۱۷۹)
➖حیوانات، سرچشمه غذا را كه از حلال است یا حرام نمىدانند. بعضى انسانها نیز فكر حلال و حرام نیستند و به گفته قرآن همین كه به ارث و مال بىزحمتى رسیدند، بدون توجّه به حقوق دیگران در آن تصرّف مىكنند. « و تأكلون التراث أكلاً لمّا »(فجر/۱۹). حضرت على علیه السلام مىفرماید: كسى كه تمام توانش را در راه شكمش قرار داده، ارزشش همان چیزى است كه از او خارج مى شود.(غررالحکم)
❇️ از پيامهای آیه
▫️وارد ساختن مؤمنان به بهشت، جلوهاى از ولایت الهى است. «بانّ اللّه مولى الّذین آمنوا... ان اللّه یدخل»
▫️اهل ایمان و عمل صالح در مقامى هستند كه خداوند خود عهدهدار وارد ساختن آنان به بهشت است. «ان اللّه یدخل...»
▫️ملاک، پایان كار است وگرنه بهرهگیرىهاى مادّى، كم و بیش براى همه هست. «جنّات تجرى... یأكل كما تأكل الانعام»
▫️براى تشویق به حقّ، از تمایلات طبیعى مردم استفاده كنید. (انسان به طور طبیعى از باغ و نهر لذّت مىبرد) «جنّات تجرى»
▫️بهرهگیرى و كامیابى در چهارچوب مقرّرات الهى جایز است. (آنچه مورد انتقاد قرآن است، كامیابىهاى حیوانگونه است) «یأكلون كما تأكل الانعام»
▫️شكم پرستى، برجستهترین نفسانیّات انسان است، زیرا مقام، مال و شهوت، هر چند صباحى به سراغ انسان مىآید، ولى شكم دائماً مزاحم است. (قرآن در كنار عنوان كامیابى، نام خوردن را جداگانه آورده است.) «یتمتّعون و یأكلون»
▫️زندگى كفّار، از نظر ماهیّت حیوانى است و از نظر پایان و فرجام، دوزخى. «كما تأكل الانعام و النار مثوى لهم»
▫️در ارزیابىها، عاقبت كار را هم به حساب آورید. «النار مثوى لهم»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 بهشت و دوزخ / ۳
✅ بهشت؛ یعنی کانون انواع مواهب و نعمتهای بیکران الهی، اعمّ از نعمتهای مادّی و معنوی و دوزخ؛ یعنی کانون انواع رنجها و شکنجهها و محرومیتها.
🔹قرآن، آیات بسیاری را به ترسیم این نعمتها و نقمتها اختصاص داده است که نگاه به صحنههای آن در کنار هم، روح بیم و امید را در آدمی بیدار میسازد. آنچه در اینجا آوردهایم تنها بخشی از این صحنههای زنده است:
▫️پیش پذیرایی با باغهای مصفّا (آلعمران/۱۹۸)
▪️پیش پذیرایی با آب جوشان (واقعه/۹۳)
▫️متنعّم در باغهای بهشت (روم/۱۵)
▪️معذّب در آتش (روم/۱۶)
▫️سلام و تحیّت روحنواز خدا (یس/۵۸)
▪️محجوب بودن از خدا (مطففین/۱۵)
▫️خشنودی خدا و بنده او (فجر/۲۸)
▪️بیاعتنایی خدا (آلعمران/۷۷، بقره/۱۷۴)
▫️اکرام و احترام (صافات/۴۲)
▪️ملامت و نکوهش (اسراء/۳۹)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 رفتارمان نسبت به نماز چگونه است؟
✅ در آیات متعدد قرآن کریم به زیبایى به بازشناسى و معرفى انواع برخورد مردم نسبت به نماز پرداخته شده است که از باب نمونه به چند آیه اشاره میکنیم، با این توضیح که امکان دارد چند رفتار در یک فرد جمع شود و یا یک همپوشانی در آن باشد. البته میتوانید با مراجعه به قرآن موارد دیگری به این فهرست اضافه نمایید. خداوند ما را از نمازگزاران حقیقی قرار دهد.
▪️عدّهاى باور ندارند و نماز نمىخوانند: فلا صدّق و لاصلّى (قیامة/۳۱)
▪️عدّهاى مانع نماز دیگران مىشوند: ارایت الذى ینهى. عبداً اذا صلّى (علق/۹,۱۰)
▪️عدّهاى نماز را مسخره میکنند: و اذا نادیتم الى الصلوة اتخذوها هزوا و لعبا (مائده/۵۸)
▪️عدّهاى بىنشاط و از روی ریا نماز مىخوانند: و اذا قاموا الى الصلوة قاموا کُسالی یراءون الناس (نساء/۱۴۲)
▪️عدّهاى گاهى مىخوانند و گاهى نمىخوانند: فویل للمصلّین الّذینهم عن صلوتهم ساهون (ماعون/۴,۵)
▪️عدّهاى به خاطر رسیدن به دنیا، نماز را رها میکنند: و اذا راءوا تجارة او لهوا انفضّوا الیها و ترکوک قائما (جمعه/۱۱)
▪️عدهای نماز را ضایع میکنند: فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات (مریم/۵۹)
▫️بعضی نماز را برپا میدارند: الذین ان مکناهم فیالارض اقاموا الصلوة (حج/۴۱)
▫️بعضى نماز را با خشوع مىخوانند: الذینهم فى صلاتهم خاشعون (مؤمنون/۲)
▫️بعضى مراقب نمازهایشان هستند: و هم على صلاتهم یحافظون (انعام/۹۲)
▫️بعضى کارشان آنان را از نماز غافل نمیکند: رجال لاتلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر اللّه و اقام الصلوة (نور/۳۷)
▫️بعضى با شتاب و با نشاط به سوى نماز حرکت مىکنند: فاسعوا الى ذکراللّه (جمعه/۹)
▫️بعضى با آراستگی در نماز حاضر میشوند: خذوا زینتکم عند کل مسجد (أعراف/۳۱)
▫️بعضى همیشه نمازشان را میخوانند و بر آن تداوم دارند: الذینهم على صلاتهم دائمون (معارج/۲۳)
▫️بعضی در نماز اخلاص دارند: قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله ربّ العالمین (انعام/۱۶۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما شا ءالله لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم
ببینید و لذت ببرید...😍
چقدرزیبااسلام رامعرفی کرد
احسنت یک عالم به تمام معنا با سن کم( ۱۳ ساله )
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📚دائره المعارف قرآن کریم📚
👨🏫 تعلیم و تربیت
♻️ فعل * #علّم * در صیغه های مختلف آن ، بیش از #۴۰ بار در قرآن کریم به کار رفته است ( نساء ۱۱۳ ؛ یوسف ۳۷ .... )
📖 اما از فعل * #ربّی * تنها دوبار به شکل * ربّیانی * و * ربّک * ) اسراء ۲۴ ؛ شعراء ۱۸ ( آمده است برخی از آیات قرآن نیز به دلالت #التزامی به تعلیم اشاره دارد ؛ مثلا از واژه * #تفقّه * ( فهمیدن و آگاهی یافتن در دین ) در آیه ۱۲۲ توبه استنباط می شود که اساس #انذار ، به عنوان یکی از اهداف بعثت پیامبران ، بر تعلیم است ، چنان که برخی روایات نیز #تفقه را به تعلم آنچه بر پیامبر نازل شده تفسیر کرده اند .
♻️در ۲۵ مورد از آیات #قرآن که از تعلیم بحث شده با اسناد تعلیم به خداوند ، فاعل آن ذات #اقدس الهی دانسته شده است . ( بقره ۳۱ ؛ الرحمن ۲ ؛ علق ۴ - ۵ )
📖البته این در صورتی است که * شدید القوی * در آیه ۵ نجم را نیز #خداوند بدانیم .
♻️تعلیم و تربیت با توجه به #مخاطب آن ، سه قسم است :
⬅️تعلیم و تربیت #فرد که در درجه نخست قرار دارد :
* قوا انفسکم و اهلیکم نارا * ( تحریم ۶ نیز شمس ۱۲۲ )
📖 امیر مومنان امام #علی علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود :
#نیکی را به خود و خانوادهتان یاد دهید و خود را بر آن #پرورش دهید .
⬅️در مرحله بعد ، #تعلیم و تربیت خانواده که همین آیه با تعبیر * #اهلیکم * به آن اشاره دارد .
⬅️ #آخرین مرحله ، تعلیم و تربیت #جامعه است .
♻️ آیات #امر به معروف و نهی از منکر ( آل عمران ۱۰۴ ) و آیه #نفر ( توبه ۱۲۲) ناظر به این قسمت از تعلیم و تربیت است .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺