eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ خلافت ابوبکر 🅰 ابوبکر، نخستین است که چگونگى انتخاب او در تاریخ یک‌سان گزارش نشده است. گفته‌اند: وقتى پیامبر صلى‌الله‌علیه‌و‌آله درگذشت، عدّه‌اى از در « سقیفه بنى‌ساعده » جمع شدند تا درباره رسول خدا گفتگو کنند . 🅰 عمر با طرح زنده بودن و ادعای این که او چون موسی غایب شده و روز دیگر برمی گردد ، 🌀 به اتفاق جراح وارد سقیفه شده و فضای مجلس را دگرگون کرد و در این فاصله ، ابوبکر که گویا در بود ، به صحنه آمد . 🅰عمر به خواست و اشاره ، با یادآوری آیه * انّک میّت و انّهم میّتون * ( زمر ۳ ) و بیان آیه ۱۴۴ آل عمران که در آن ، صلی الله علیه و آله پیامبری چون دیگر پیامبران و مرگ او امری شناسانده شده ، دست از ادعای خود برداشت . 🌀 ابوبکر در مقابل انصار که می‌گفتند : از ما امیری و از شما امیری ، گفت : از ما و از شما ، و با ذکر خطبه‌ای ،‌مردم را از تفرقه بازداشت و گفت : از ما است و ما به مقام او سزاوارتریم و نیز با استناد به سخنی از پیامبر ( الائمه من قریش ) که بی‌تردید مشخص آن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند ، از انصار خواست تا با یکی از دو تن ،‌ یعنی ابوعبیده یا عمر کنند . ادامه دارد ..... @Targomeh
46.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «60» همانا صدقات (زكات)، براى نيازمندان ودرمانده‌گان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و (هزينه‌ى جهاد) در راه خدا وتأمين در راه مانده است، اين دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكيم است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «60» همانا صدقات (زكات)، براى نيازمندان ودرمانده‌گان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و (هزينه‌ى جهاد) در راه خدا وتأمين در راه مانده است، اين دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكيم است. نکته ها «صَدَقَةٍ» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدَقَةٍ»، نشان صداقت در ايمان به خدا و «صِداق» يا مهريه، نشانه‌ى صِدق و راستى در علاقه به همسر است. مراد از صدقه در اين آيه، زكات واجب است. «فَقِيرٌ»، از «فقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مى‌شكند. و «مِسْكِينٍ»، از «مسكن»، يعنى آنكه به خاطر نادارى، خانه‌نشين شده است. طبق بعضى‌ جلد 3 - صفحه 445 روايات، فقير نادارى است كه از مردم درخواست نمى‌كند، ولى مسكين كسى است كه از شدّت بينوايى، سؤال و درخواست مى‌كند. «1» از اينكه در آيات قبل، منافقان از نحوه‌ى تقسيم اموال به پيامبر صلى الله عليه و آله عيب مى‌گرفتند؛ «يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقاتِ» و در اين آيه، صدقات تنها براى گروه‌هاى خاصّى اجازه داده شده، مى‌فهميم كه منافقان، به زكات چشم داشته‌اند. «الْعامِلِينَ عَلَيْها»، عاملان زكات، همه‌ى آنانند كه در جمع‌آورى، نگهدارى، توزيع و محاسبات زكات، زحمت مى‌كشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مى‌شود. «مؤلفة قلوبهم»، آنانند كه زمينه‌اى براى گرايش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مى‌توان قلوب آنان را جذب كرد. البتّه پرداخت زكات براى تأليف قلوب، به مفهوم ايمان آوردنِ پولى نيست، بلكه زمينه‌سازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وايمان است. «يتألّفهم و يعلّمهم كى ما يعرفوا» «2» «الْغارِمِينَ» كه يكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بى‌تقصير زيربار قرض رفته‌اند، مثل آنان كه در آتش‌سوزى، سيل، غرق كشتى و حوادث طبيعى ديگر، هستى و دارايى خود را از دست داده‌اند. امام صادق عليه السلام فرمود: «ايّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك ديناً و لم يكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان يقضيه» «3» هر مؤمن يا مسلمانى كه بميرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، همه‌ى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبليغات دينى، خدماتِ رفاهى و گره‌گشايى از مشكلات مسلمانان مى‌شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسير، جنگ وجهاد معرّفى شده است. «ابْنِ السَّبِيلِ»، كسى است كه در وطن خويش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بى‌پول شده است. «1». تفسير الميزان. «2». تفسير نورالثقلين. «3». تفسير كنزالدقائق. جلد 3 - صفحه 446 سيماى زكات‌: حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن كسانى‌كه زكات به آنان تعلق گرفته بود، خودشان اقدام به پرداخت زكات مى‌كردند. پس از تشكيل حكومت اسلامى در مدينه، مسأله‌ى گرفتن زكات از مردم و واريز كردن آن به بيت‌المال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً» «1» زكات مخصوص اسلام نيست، بلكه در اديان پيشين نيز بوده است. حضرت عيسى عليه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ» «2» و حضرت موسى عليه السلام خطاب به بنى‌اسرائيل مى‌فرمايد: «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» «3» و درباره‌ى عموم پيامبران مى‌خوانيم: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ» «4» در قرآن چهار تعبير براى زكات بيان شده است: 1. ايتاء مال. «وَ آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‌» «5» 2. صدقه. «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً» «6» 3. انفاق. «يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا» «7» 4. زكات. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» «8» @Targomeh
(ادامه تفسیر آیه 60سورره توبه) در قرآن، معمولًا زكات همراه با نماز آمده است و طبق روايات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. اين پيوند رابطه‌ى با خدا ورابطه‌ى با مردم را مى‌رساند. در قرآن هيچ يك از واجبات دين، اين‌گونه مقارن با نماز نيامده است. گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پيامبر صلى الله عليه و آله تقاضا كردند تا مسئول جمع‌آورى زكات چهارپايان باشند و بدين وسيله سهمى به عنوان كارگزاران زكات‌ «1». توبه، 103. «2». مريم، 32. «3». بقره، 34. «4». انبياء، 73. «5». بقره، 77. «6». توبه، 103. «7». ابراهيم، 31. «8». مائده، 55. جلد 3 - صفحه 447 نصيبشان گردد. حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. «1» مگر آنكه دهنده و گيرنده‌ى زكات هر دو سيّد باشند. قانون زكات، به معناى تمايل اسلام به وجود قشرِ فقيرِ زكات گيرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نيست، بلكه راه حلّى براى يك واقعيّت خارجى جامعه است. اغنيا هم گاهى با پديده‌هايى چون سرقت، آتش‌سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى‌شوند و در نظام اسلامى بايد بودجه‌اى براى تأمين اجتماعى باشد. در روايات آمده است: خداوند در مال اغنيا به مقدار حلّ مشكل نيازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى‌دانست كه برايشان كافى نيست، آن را مى‌افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‌پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنيا زكات مى‌دادند، فقيرى در كار نبود. «2» بر خلاف عقيده‌ى بعضى در مورد جلوگيرى از افزايش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقيده دارد كه بايد به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهره‌گيرى از طبيعت رشد كند، ولى ماليات هم بپردازد. شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» فقر نيست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكميّت خطّ اسلام كند، مى‌توان خرج كرد. «3» براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى‌توان از زكات استفاده كرد و اين مشمولِ‌ «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» است. «4» اگر بر گردن كسى، ديه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول‌ «وَ الْغارِمِينَ» است و مى‌توان از زكات به او كمك كرد. «5» شايد تعبير «وَ فِي الرِّقابِ»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانيان يا تأمين مخارج آنان هم بشود. تقسيم زكات در موارد هشتگانه، لازم نيست يكسان باشد؛ بلكه زير نظر حاكم اسلامى و «1». تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 4، ص 58. «2». وسائل، ج 6، ص 4. «3». تفسير روح‌المعانى. «4». تفسير روح‌المعانى. «5». تفسير مراغى. جلد 3 - صفحه 448 به مقدار نياز و ضرورت تقسيم مى‌شود. زكات، عامل تعديل ثروت است. زكات، تشكّر عملى از داده‌هاى الهى است. زكات، فاصله‌ى طبقاتى را كاسته، كينه‌ى ميان فقرا و ثروتمندان را مى‌زدايد. زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنيا طلبى و وابستگى مادّى مى‌كاهد. زكات، پشتوانه‌ى تأمين اجتماعى محرومان است. به فقير مى‌گويد: نگران نباش، به ورشكسته مى‌گويد: تلاش مجدّد كن، به مسافر مى‌گويد: از ماندن در راه نترس، به كارمند زكات مى‌گويد: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده‌ى آزادى مى‌دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى‌بخشد و دل‌هاى ديگران را به اسلام جذب مى‌كند. غفلت از ياد خدا، بهره‌كشى از مردم، سنگدلى، طغيان و عيّاشى، ثمره‌ى تكاثر و ثروت‌اندوزى است و زكات، داروى بخشى از اين بيمارى است. زكات، علاوه بر محروميت زدايى، گرايش به اسلام را مى‌افزايد و يا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مى‌گردد. چنانكه در روايات آمده است كه گاهى افرادى كه ايمان ضعيفى دارند، باكمك‌هاى مالى ونزديك شدن به اسلام، ايمانشان استوار مى‌شود. «1» زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمينه‌ساز عدالت اجتماعى، فقرزدايى، تأمين كارمندان، محبوبيت بين‌المللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نيروها، حفظ آيين وكيان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است. @Targomeh
(ادامه آیه ۶۰ سوره توبه ) 💠پیام ها 1- زكات، نشانه‌ى صداقت در اظهار ايمان است. «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ» 2- تقسيم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عيب‌جويى منافقان، فرمود: إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ ... «1». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 449 3- مصرف زكات در غير موارد هشتگانه‌ى اين آيه، جايز نيست. «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ» 4- يكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بيمه و تأمين زندگى محرومان است. «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ» 5- همه‌ى دارايى‌هاى انسان از خودش نيست، ديگران هم در آن سهم دارند. لِلْفُقَراءِ وَ ... 6- پرداخت كنندگان زكات، نبايد بر فقيران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك فقيران است. «لِلْفُقَراءِ» 7- فقرزدايى بايد در رأس برنامه‌هاى نظام اسلامى باشد. «فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ» ابتدا «لِلْفُقَراءِ» مطرح شد و سپس موارد ديگر. 8- تأمين زندگى كسانى‌كه به دنبال اقامه‌ى احكام و فرائض دينى هستند، لازم است. «وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها» 9- هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كننده‌ى آن نيازمند باشد، يا غنى. «الْعامِلِينَ عَلَيْها» 10- همچنان كه قاضى بايد تأمين شود تا به فكر رشوه نيفتد، دست اندركاران زكات هم بايد تأمين شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نيفتند. «الْعامِلِينَ عَلَيْها» 11- براى جمع‌آورى زكات، بايد كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «الْعامِلِينَ عَلَيْها» 12- مسائل مادى و معنوى، به هم آميخته است. «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» 13- اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه‌ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مى‌دهد. «الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» 14- از وظايف دولت اسلامى آن است كه مال را وسيله‌ى جذب دلها قرار دهد. «1» «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» «1». در اسلام، مسائلى همچون هديه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است. جلد 3 - صفحه 450 15- اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وَ فِي الرِّقابِ» 16- مخارج تشكيلات زكات، بر دولت تحميل نمى‌شود، بلكه خودكفاست. «الْعامِلِينَ عَلَيْها» 17- حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ آن به فقراست، يكى از فوائد اين كار آن است كه فقرا، خود مستقيماً نزد اغنيا نروند و احساس حقارت نكنند. «1» «الْعامِلِينَ عَلَيْها» 18- بودجه‌ى جهاد و دفاع از سرزمين اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 19- مال، بايد وسيله‌ى قرب به خدا باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 20- اسلام با تأمين بودجه براى واماندگان در سفر، به مسأله‌ى سفر، تجارت و سياحت بها داده است. «ابْنِ السَّبِيلِ» 21- قانون زكات، قانونى حساب شده و حكيمانه است. الزكاة ... فريضةً ... عليم حكيم‌ 22- اسلام، تنها دين عبادت نيست، قوانين اقتصادى هم دارد. «فَرِيضَةً» «1». آيه‌اى ديگر مى‌فرمايد: «خذ من اموالهم صدقة» توبه، 103. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ (اسراء /45) 📖 🥀ابن عباس می گوید : ابوسفیان ، ابوجهل و غیر آنها گاهی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله می آمدند و به سخنان او گوش فرا می دادند . روزی یکی از آنها به دیگران گفت : اصلا من نمی فهمم محمد چه می گوید . 🍃فقط می بینم لب های او حرکت می کند ، ولی ابوسفیان گفت : فکر می کنم بعضی از سخنانش حق است . ابوجهل اظهار داشت او دیوانه است و ابولهب اضافه کرد او کاهن است ، دیگری گفت او شاعر است و به دنبال این سخنان ناموزون و نیت های ناروا آیه نازل شد . @Targomeh
💖اوصاف مومنان💖 🌷🌷💐💐🌷🌷💐💐🌷🌷 1⃣ بین خوف و رجا ✅ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺷﻮﺩ دلهایشان ترسان میشود. (انفال٢) 2⃣ همواره در مسیر تکامل ✅ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ.(انفال٢) 3⃣ توکل ✅ وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﻭ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺗﻮﻛﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.(انفال٢) 4⃣ اقامه نماز ✅ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ ﻫﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ.(انفال٣) 5⃣ انفاق ✅ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﻭ ﺍﺯﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انفال٣) إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «60» همانا صدقات (زكات)، براى نيازمندان ودرمانده‌گان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و (هزينه‌ى جهاد) در راه خدا وتأمين در راه مانده است، اين دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكيم است. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪ ما اگر پایمان رسیده لب پرتگاه و به سقوط نزدیک و نزدیکتر میشویم، دلیلش فاصله ایست که ازقرآن گرفته ایم! بایگانی اش کرده ایم لب پنجره! هیچ حواسمان هست؟ زیرپایمان دره ای هولناک است منهای قرآن ! 🔰... وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم منها... ... ﻭ ﺑﺮ ﻟﺐ ﮔﻮﺩﺍﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺑﻮﺩﻳﺪ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩ... (آل عمران/١٠٣) @Targomeh
🔹الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا 🔸و آنان كه از شهوت ها پيروى مى‌كنند مى‌خواهند شما به انحراف بزرگى دچار شويد 🔸But those who pursue their [base] appetites desire that you fall into gross waywardness 📗سوره نساء، آیه 27 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 مشرکان و اهل نفاق را در کار خیر وارد نکنید حتی اگر به ثروتش نیاز باشد! آنها لیاقت مشارکت و سرپرستی امور خیر و مکانهای مقدس را ندارند! 🌴 سوره توبه 🌴 🕋 ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدِينَ عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ «17» ⚡️ترجمه: مشركان حقّ ندارند مساجد خدا را با آنكه به صراحت بر كفر خويش گواهى مى‌دهند، تعمير كنند. آنان كارهايشان (به خاطر بى‌ايمانى) تباه شده است و در آتش، جاودان خواهند بود. @Targomeh
🔹 وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَآءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ سوره انبیا آیه ۳۰ 🔸و هر چیز زنده ای را از آب قرار دادیم @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎گاه عده‌اي نسبت به وجودِ ادیان پیش از اسلام به شك و تردید مي‌افتند؛ درحالي‌که کشفیات علمي، ادیان پیش از اسلام را اثبات کرده‌است ↶ ربّنا إِنّي أَسْكنت من ذريّتي بواد غيرذي زرع عند بيتك المحرّم(ابراهیم/37) (ابراهیم): پروردگارا! من از ذرّيّه‌ام را در وادي بىگياه، در كنار خانه گرامي و با حرمت تو ساكن ساختم. پروردگارا! تا نماز برپا دارند» ↶ Arabian cult may have built 1000 monuments. A vast site in north-west Saudi Arabia is home to1000 structures that date back more than7000 years ➣باورهاي آئیني عرب و ساختِ 1000بناي یادبود قدیمي‌تر از استون‌هنج؛ سایتي وسیع در شمال غربي عربستان 1000سازه را در خود جا داده که بیش از 7000سال قدمت دارند؛ قدیمي‌تر از اهرام مصر و استون‌هنج. این کشف مي‌تواند درک ما را از آئین این منطقه تغییر دهد؛ طبق تحقیقات، اجتماعات دیني همراه خانواده‌ها و زیارتگاه‌ها در خانه‌ها متمرکز مي‌شده‌اند، و در عربستان باستان برعکس آن رخ داده‌است. https://www.newscientist.com/article/2276273-arabian-cult-may-have-built-1000-monuments-older-than-stonehenge/ @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَآئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَ لَا تَحْزَنُواْ وَ أَبْشِرُواْ بِالْجَنَّةِ الَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ (فصلت/۳۰) 🔹همانا كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر این عقیده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل مى‌شوند (و مى‌گویند:) نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتى كه پى‌درپى وعده داده مى‌شدید. 🔸در این آیه و دو آیه‌ی بعدی، سخن از مؤمنان مقاوم است، کسانی که عاشق خدا هستند و در برابر شهوات، دشمنان و انحرافات، ایستادگی و مقاومت می‌کنند و هنگامی که منافعشان به خطر می‌افتد، صحنه را ترک نمی‌کنند. این مطالب به نوعی در برابر آیات گذشته است که سخن از کافرانِ لجوج بود. مقایسه‌ی انسان‌های خوب و بد، یکی از روش‌های تربیتی قرآن است، تا مردم راه صحیح را خود تشخیص دهند. در آیه ۳۰، به چهار ویژگی و پاداش مؤمنان با استقامت اشاره شده است: فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند، ترسی از آینده نخواهند داشت، اندوهی بر گذشته‌ی خویش ندارند و به بهشت موعود می‌روند. چهار ویژگی هم در آیات ۳۱ و ۳۲ بیان شده است. 🔸نمونه‌ى روشن نزول فرشتگان بر مؤمنان و یاری آنان را در سوره‌ى آل عمران آیه‌ى ۱۲۵ مى‌خوانیم. مشابه آیه ۳۰ سوره فصلت نیز در سوره‌ى احقاف، آیه‌ى ۱۳ و ۱۴ ذکر گردید: «ان الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون اولئک اصحاب الجنة خالدین فیها جزاء بما كانوا یعملون»؛ كسانى كه گفتند: پروردگار ما «اللّه» است و سپس استقامت كردند پس نه خوفى بر آنهاست و نه اندوهى، آنان اصحاب بهشت هستند كه به پاداش عملكردشان براى همیشه در آن جا هستند. ❇️ از پيام‌های آیه ۳۰ ▫️آن چه ایمان را بارور مى‌كند و به نتیجه مى‌رساند، مقاومت است وگرنه چه بسیار مؤمنانى كه بدعاقبت شدند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» ▫️استقامت، در كنار ایمان ارزش است وگرنه كفّار نیز بر باطل خود، استقامت دارند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» ▫️خالق بودن خدا را بسیارى قبول دارند ولى در تدبیر امور پاى دیگران را به میان مى‌آورند؛ مهم آن است كه انسان در ربوبیّت خداوند، مقاومت كند یعنى هیچ قانون و برنامه‌اى را از غیر خدا نپذیرد. « ربّنا اللّه ثمّ استقاموا » ▫️استقامتى ارزشمند است كه طولانى باشد. «ثمّ استقاموا» (كلمه «ثمّ» براى زمان و فاصله‌هاى دور است) ▫️انسان در اثر ایمان و مقاومت، فرشتگان را به خود جلب مى‌كند. «تتنزّل علیهم الملائكة» ▫️فرشتگان بر غیر پیامبران نیز، نازل مى‌شوند. «تتنزّل علیهم الملائكة» ▫️بر مؤمنان مقاوم فرشتگان نازل مى‌شوند. «تتنزّل علیهم الملائكة» و بر گناهكاران، شیاطین: «هل انبّئكم على من تنزل الشیاطین. تنزّل على كلّ افّاک اثیم»(شعراء/۲۲۱ و ۲۲۲) ▫️مقاومتِ در راه حقّ، هم خوف از آینده را برطرف مى‌كند: «لا تخافوا» و هم حزن و اندوه نسبت به گذشته را: «لا تحزنوا» ▫️بالاترین هدیه‌ى آسمانى كه فرشتگان براى مؤمنان مقاوم مى‌آورند، آرامش روحى و روانى است. «لا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ فرمود بعضیها هستند که نه ترسی دارند نه حزن وغمی آیا ما از آنها هستیم؟ آنها چه کسانی اند؟🏆 ۶۲یونس أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ🌸 🌻آنها اولیای الهی اند که بطور استمراری و دایم اهل تقوا و اند ان شاالله سعی کنیم خود رابه آنها ملحق کنیم🌻 @Targomeh
👺شیطان در قرآن(۳)👺 🌻☘🌻☘🌻☘🌻☘🌻 ✴️تقسیم مردم در برابر سوءقصد شیطان✴️ 1⃣ انبیا 💟 أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ ﺷﻴﻄﺎﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺣﻖ ] ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺭﺯﻭﻳﺶ(نبی)ﺷﺒﻬﻪ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ.(حج٥٢) (ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﺭﻭﺯﻫﺎ ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻥ ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺮﺍﺷﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻘﺸﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ) 2⃣ مومنان 💖 إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ [ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ] ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻨﺪ.(اعراف٢٠١) (ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻤﺎﺱ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﺷﺪﻩ ﻭﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ) 3⃣ مردم عادی 🔴 الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ(ناس٥) (ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.) 4⃣ مردم فاسق 📛 وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ [ ﺧﺪﺍﻱ ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﻮﺭﺩﻟﻲ ﻭ ﺣﺠﺎﺏ ﺑﺎﻃﻦ ﺑﺰﻧﺪ ، ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﻰ ﮔﻤﺎﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻠﺎﺯم ﻭ ﺩﻣﺴﺎﺯﺵ ﺑﺎﺷﺪ .(زخرف٣٦) (ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﻤﻖ ﺟﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻓﻜﺮ ﻭ ﺩﻝ ﻭ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺴﻠّﻂ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۚ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ۚ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ ﴿۳۰﴾ 🔸 آنان که نیکوکارند هم در حیات دنیا نیکی و خوشی بینند و هم دار آخرت (آنها را) بهترین منزل است و البته خانه اهل تقوا بسیار مجلّل و نیکو خواهد بود. 💭 سوره: نحل @Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂از شرایط مختلف زندگی، استفاده بهینه کنید. 🍂 🔸وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْماً طَرِيّاً وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَي الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (فاطر/١٢) ⚡️ترجمه : دو دريا يكسان نيستند: اين يكى دريائى است كه آبش گوارا و شيرين و نوشيدنش خوشگوار است، و آن يكى شور و تلخ و گلوگير است; ‏(امّا) از هر دو، گوشتى تازه مى خوريد و وسائل زينتى استخراج كرده مى پوشيد; و كشتى ها را در آن مى  بينى كه آبها را مى شكافند ‏(و به سوى مقصد پيش ‏مى روند) تا از فضل خداوند بهره گيريد، و شايد شكر ‏(نعمتهاى او ‏را) به جا آوريد! 🔴 زندگى افراد؛ گاهى شيرين است و گاهى تلخ. گاهى همراه شهرت است و گاهى همراه گمنامى. گاهى همراه غناست، گاهى همراه فقر. گاهى با سلامتى است و گاهى با بيمارى. ليكن اگر انسان، صيّاد، غوّاص و ناخداى خوبى باشد، در همه ى شرايط متضادّ مى تواند موفّق باشد. «و من كلّ تأكلون... و تستخرجون» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 مقطعی بسیار زیبا از تلاوت مرحوم استاد عبدالباسط 🌸 يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ﴿١٦﴾ 🌼 پسرکم! اگر عمل هم وزن دانه خردلی و در درون سنگی یا در آسمان ها یا در دل زمین باشد، خدا آن را [در قیامت برای حسابرسی] می آورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌🕷کاربرد تار عنکبوت در صنعت پزشکی: برای تهیه نخ جراحی ، زردپی و رباط مصنوعی و دستکش های جراحی، تار عنکبوت خاصیت ضد عفونی کننده و پانسمان را دارد زیرا عنکبوت تار خود را در برابر باکتری و قارچ ها به مواد ضد باکتری و قارچ آغشته می کند، از این رو می توان از آن برای پانسمان زخم استفاده کرد. کاربرد صنعتی : تولید طناب های بسیار محکم برای کوهنوردی و چتر نجات، تولید تور ماهیگیری محکم، لباس غواصی مقاوم در برابر کوسه ها و لباس ضد گلوله . بی_حکمت_نیست که خداوند از حدود ۰۰۰, ۱۰۰۰ میلیون گونه حشره در دنیا، فقط_سوره هایی به نام، عنکبوت، زنبور عسل و مورچه نازل کرده است. نتایج این دستاوردهای علمی نشانگر هدفمند بودن این نام گذاری ها در قرآن می باشد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅دائره المعارف قرآن کریم✅ 🎅> ◀️ خلافت ابوبکر 🅰 در این هنگام ، ابوبکر را برای امر خلافت سزاوارتر دانست و خود را از این مسئولیت کنار کشید ، چرا که ابوبکر در با سابقه تر و ثانی الثنین در غار بود ، سپس برخاست تا با او بیعت کند . 🌀 عبدالرحمان بن عوف نیز به پیروی از آن دو در خطاب به انصار از فضل علیه السلام ، ابوبکر و عمر سخن گفت . 🅰 پس از آن بن ارقم گفت : ما کسانی را که برشمردی انکار نمی‌کنیم . 🌀 به راستی در آنان کسی است که اگر برای این امر پیش آید ، کسی با او نمی‌کند . یعقوبی ، مرادِ منذر را بن ابیطالب علیه السلام می‌داند . 🅰داستان به این گونه نیز آمده است که چون پیامبر درگذشت ، عمر نزد ابو عبیده آمد و به ادعای اینکه او امت است ، خواست تا با وی بیعت کند ؛ اما ابو عبیده گفت : از زمانی که آورده‌ای ، تاکنون تو را اینگونه درمانده ندیده بودم . 🌀 آیا با من می‌کنی ، در حالی که دوم دو تن ، ‌، در میان شما است ؟ 🅰 چند و چون در آن چه ذکر شد ، در این مجال نمی‌گنجد ؛ اما همین مقدار روشن است که این سخن‌ها ، لزوماً ادعای کسانی را نقض می‌کند که ابوبکر را به انتخاب پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت می‌دهند . 🌀در چگونگی ابوبکر به سقیفه ، زمان آن ، و گفتگوی او با اختلاف است . 🅰آنچه برای برجای نشاندن انصار ، از پیامبر بدان استناد کرد ، به این معنا نبود و سرعت عمل و وی در اخذ مقام خلافت ، با اینکه می‌دانست علی علیه السلام از او شایسته تر است ، امری بود تا آنجا که وقتی براء بن عازب خبر انتخاب خلیفه را به میان آورد ، گفتند : ما به محمد سزاوارتریم ؛ آنان چنین نمی‌کنند . ادامه دارد ...... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «توبه آیه61» برخى از منافقان، پيامبر را آزار مى‌دهند ومى‌گويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‌دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ايمان دارد و مؤمنان را تصديق مى‌كند و براى هر كس از شما كه ايمان آورد، مايه رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذيّت وآزار مى‌دهند، عذابى دردناك دارند. @Targomeh