✅هرروزیک آیه
✨ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۹﴾
✨ خدا كسانى را كه ايمان
آورده و كارهاى شايسته
كرده اند به آمرزش و پاداشى
بزرگ وعده داده است (۹)
📚 سوره مبارکه المائدة ✍آیه ۹
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖤جنگ با دشمن ستیزهجو دست کم چهار دستاورد دارد: تنبیه دشمن، رسوایی جبهۀ باطل، نصرت جبهۀ حق، تسکین قلوب جریحهدار امت اسلام.
📖توبه:۱۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 همیشه بهترین عمل را انجام دهید. 🍂
🔶الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ
(ملک/۲)
⚡️ ترجمه :
خدایی كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك از شما كار بهترى انجام مى دهيد و اوست عزّتمند و آمرزنده.
❌این آيه، هدف «آزمايش» را حسن عمل، معرفى كرده، نه كثرت عمل.
و اين دليل بر اين است كه:
اسلام به «كيفيت» اهميت مى دهد، نه به «كميت».
مهم آن است كه، عمل، خالصانه و براى خدا، مفيد و جامع باشد، هر چند از نظر كميت كم باشد.👌
✅ و نکته دیگر این که:
نفرموده: «عمل نیکو»
بلکه فرموده: «نیکوترین عمل»
🍁 یعنی: از بین عمل خوب و خوبتر، باید خوبتر انتخاب شود.
مثلا:
⚡️ از بین نماز اول وقت و نماز دیرتر،
نماز اول وقت را انتخاب کنید.
⚡️ از بین انفاق مال درجه دو و انفاق مال درجه یک،
انفاق مال درجه یک را انتخاب کنید.
🍃کسانی که همیشه بهترین عمل را انتخاب کرده و انجام میدهند، به هدف خلقت نزدیکترند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#یک_آیه، یک پند
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ...
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﺤﺮم ﺭﺍﺯ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ ; ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻧﻤﻰﻛﻨﻨﺪ ; ﺷﺪﺕ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ...
(آل عمران/١١٨)
🔹🔸🔹
وقتی با کسی درد دل میکنی و رازهات رو میگی مثل اینه که بهش یه چک سفید امضای بدون تاریخ میدی تا هروقت هرجور خواست ازش استفاده کنه!
پس مراقب باش که حرف دلت رو با کی و کجا میزنی.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ خلافت ابوبکر
.....ادامه
🅰 اعتراض #عمر ، چندان غیر واقعی نبود ، چرا که خالد به فرمان خلیفه ، آنگونه تجرّی کرد که مالک بن نویره پریوعی #مسلمان را به بهانه ارتداد کشت و همان شب با همسرش #همبستر شد و چون عمر اصرار کرد تا او را به جرم #قتل و زنا حد زند ، ابوبکر با بیان اینکه خالد ،تاویل و خطا کرده است ، وی را بخشود .
🌀 برخی از همراهیان #خالد نیز عمل او را سخت ناشایست یافته ، عهد کردند که هرگز در #سپاهی به فرماندهی او حاضر نشود .
🅰 #سوزاندن انسانها در آتش که خشنترین شکل عذاب است ، به وسیله خود #ابوبکر نیز صورت گرفت ؛
🌀 وقتی ایاس بن فجاله سلمی ، #ابوبکر را فریفت و به بهانه نبرد با اهل ردّه از او اسلحه گرفت ، اما برخلاف آنچه گفت ، به #راهزنی پرداخت ، ابوبکر طریفه بن حاجره را فرمان داد تا ابن فجاله را #دستگیر کند .
چون تسلیم شد ، ابوبکر او را به بقیع برده ، به #آتش کشید .
او مردی را از بنی اسد به نام #شجاع بن ورقاء را نیز به همین سان کشت .
🅰 این عمل #خشونت بار ، آنچه را درباره رقّت قلب و رافت او آوردهاند ، به شدت مورد #سوال قرار میدهد .
🌀 آنچه بیش از همه از دوران #خلافت ابوبکر ، مایه مجادلههای شیعه و سنی شده ، رفتار او با #فاطمه علیها السلام است .
🅰 وی بر خلاف #کتاب خدا و سنت رسول ، حقّ ذوالقربی را از غنایم و صدقات حذف کرد و چون با اعتراض #فاطمه علیها السلام مواجه شد ، به بهانه اینکه چنین دستور ویژهای وجود ندارد و از #کتاب خدا نیز چنین بر نمیآید ، سخن دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را نپذیرفت ؛
🌀 سپس ماجرا را با #عمر و ابوعبیده به مشورت گذاشت و آن دو نیز بر عمل او انگشت تایید نهادند ، از این رو به اعتقاد #شیعه ، ابوبکر نخستین کسی است که آل محمد صلی الله علیه و آله را از #حقشان بازداشت .
⛔️به آنان #ستم و دیگران را بر آنان جسور کرد .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه64و65
يَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِما فِي قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِؤُا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ ما تَحْذَرُونَ «توبه آیه64»
منافقان بيم دارند كه سورهاى به زيان آنان نازل شود كه از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مىخواهيد) مسخره كنيد، قطعاً خداوند آنچه را كه (از آشكار شدنش) بيم داريد، آشكار خواهد كرد.
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّما كُنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ قُلْ أَ بِاللَّهِ وَ آياتِهِ وَ رَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُنَ «توبه آیه65»
اگر از منافقان بپرسى (چرا مسخره كرديد؟) قطعاً مىگويند: ما فقط شوخى و بازى مىكرديم (و غرضى نداشتيم). بگو: آيا خداوند و آيات او و پيامبرش را مسخره مىكرديد!؟
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِما فِي قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِؤُا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ ما تَحْذَرُونَ «توبه آیه64»
منافقان بيم دارند كه سورهاى به زيان آنان نازل شود كه از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مىخواهيد) مسخره كنيد، قطعاً خداوند آنچه را كه (از آشكار شدنش) بيم داريد، آشكار خواهد كرد.
نکته ها
در شأن نزول آيه گفتهاند: گروهى از منافقان، تصميم گرفتند شتر پيامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنهاى رَم دهند تا پيامبر صلى الله عليه و آله كشته شود. رسول خدا از تصميم آنان از طريق وحى با خبر شد.
در حالى كه عمّار و حُذيفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسيدند و منافقان حمله كردند. پيامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذيفه گفت. او پرسيد: چرا فرمان قتلشان را نمىدهى؟ فرمود: نمىخواهم بگويند كه محمّد صلى الله عليه و آله چون به قدرت رسيد، مسلمانان را كشت. «1»
منافقان در غياب پيامبر، از روى استهزا مىگفتند: او مىخواهد كاخهاى شام را تسخير كند! اين آيه نازل شد و آنان را تهديد به رسوايى كرد. «2»
كلمهى «سُورَةٌ»، يعنى مجموعهاى از آيات الهى. اين كلمه براى 114 سورهى قرآن، اصطلاح شده است، و در همان صدر اسلام، براى همه شناخته شده بود.
«1». تفاسير الميزان، فىظلالالقرآن، مجمعالبيان، كبيرفخررازى و نمونه.
«2». تفسير مجمعالبيان.
جلد 3 - صفحه 455
پیام ها
1- منافق، هر لحظه از افشا شدن چهرهاش نگران است. «يَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ»
2- منافقان مىدانستند كه خداوند بر كارشان آگاه است و پيامبر اسلام حقّ است و با خدا رابطه دارد، به همين دليل نگران نزول سورهاى و افشا شدن خود بودند. يَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ ...
3- آيات قرآن بر اساس نيازها و به تدريج نازل مىشده است. أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ ...
4- استهزا، شيوهى منافقان است. «اسْتَهْزِؤُا» (شايد مراد از استهزا، نفاق باشد)
5- سنّت و وعدهى الهى در مورد منافقان، افشاگرى است، پس از نيشهاى آنان نگران نباشيم. «إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ»
6- ارادهى خداوند، بر تمايل منافقان غالب است. يَحْذَرُ ... إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ
7- تهديد منافقان لازم است. «إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّما كُنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ قُلْ أَ بِاللَّهِ وَ آياتِهِ وَ رَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُنَ «توبه آیه65»
اگر از منافقان بپرسى (چرا مسخره كرديد؟) قطعاً مىگويند: ما فقط شوخى و بازى مىكرديم (و غرضى نداشتيم). بگو: آيا خداوند و آيات او و پيامبرش را مسخره مىكرديد!؟
نکته ها
«خوض» در زبان عربى به معناى، پانهادن در گِل است و در قرآن به ورود در كارهاى ناپسند گفته مىشود.
آيه، مربوط به جنگ تبوك است كه منافقان قصد كشتن پيامبر را در بازگشت داشتند. يكى از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه كنيم؟ ديگرى گفت: مىگوييم مزاح و شوخى بود. در واقع عذرى بدتر از گناه آوردند. «1»
«1». تفسير مجمعالبيان.
جلد 3 - صفحه 456
پیام ها
1- دروغ و توجيهگرى، از كارهاى دائمى منافقان است. «لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ»
2- عقبنشينى، احساس ضعف و تزوير و اصرار بر خلاف، حتّى پس از افشاى توطئه نشانهى منافق است. «لَيَقُولُنَّ إِنَّما كُنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ»
3- خداوند از توجيهگرىها و آينده منافقان خبر داده و آنان را رسوا كرده است. «لَيَقُولُنَّ إِنَّما كُنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ»
4- منافقان براى تبرئه خود هم سوگند خوردند و هم قصد خود را صددرصد شوخى دانستند. (لام در «لَيَقُولُنَّ» حرف قسم و «إِنَّما» حصر را مىرساند)
5- پيامبر مأمور توبيخ منافقان است. قُلْ أَ بِاللَّهِ وَ آياتِهِ ...
6- شوخى با مقدّسات دينى جايز نيست. «أَ بِاللَّهِ وَ آياتِهِ وَ رَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُنَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #معارف #دینی
۳۸شوری
وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ مومنان اهل مشورت کردن با یکدیگر اند📚
🥝روباهی از شتری پرسید عمق این رودخانه چقدر است؟ شتر گفت تا زانو🐫
روباه به رودخانه پرید آب💦 از سرش هم گذشت ودر حالی که دست وپا میزد به شتر گفت تو که گفتی تا زانو است☎️
شتر گفت من راست گفتم با دقت نگاه کن ببین آب تا زانوی من است🐫
ماباید اهل مشورت کردن باشیم اما هر تجربه ای که بقیه دارند برای ما مناسب نیست❌
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh