فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍به گفتهی پیامبر عزیزمون:
سوره معوذتین (سوره ناس و سوره فلق) بخون و به روی بچهت فوت کن
در امان خداوند قرار میگیره ..❤️
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📜سوره حمد دوبار بر رسول الله نازل شده است.
یک بار در مکه و یک بار در مدینه.
تنها حیوانی که از طرف خداوند برایش وحی میشود زنبور عسل است.
در قران واژه ی ساعه یعنی (ساعت) 24 مرتبه آمده است که این برابر با تعداد ساعت در یک شبانه روز است.
بیشترین آیه ای که در قران ذکر شده آیه ی (فبای الا ربکما تکذبان پس کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را منکرید)در سوره ی الرحمت است.که 31بار ذکر شده است.
💠کل تعداد آیات قران کریم6236 عدد آیه است.
تعداد کلمات کل قرآن کریم 77807 عدد کلمه می باسد.
سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع)است.
سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره ی حمد را به زبات فارسی ترجمه کرد.
پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد هدهد بود.
💠کلمه الله در قرآن کریم 2697 مرتبه ذکر شده است.
بهترین نوشیدنی که در قران دکر شده شیر است.
بهترین خوردنی که در قرآن دکر شده عسل است.
بزرگترین عدد که در قرآن کریم عدد صد هزار است که در سوره ی صافات آیه 147 دکر شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
چرا بعضى از دستورات اسلام تغيير يافته است؟
پاسخ:
تغيير هميشه بد نيست.تغيير احكامى نظير قبله،دليل بر نارسايى علمى و يا شكست طرح قبلى نيست،بلكه نشانه توجه به مسائل جديد و تغييرى حكيمانه است.نظير تغيير كتاب و معلم و نسخه پزشك هنگامى كه وضع شاگرد و مريض تغيير پيدا مىكند.
در اسلام هرگز بن نسبت وجود ندارد و بعضى از قوانين آن قابل تغيير است. «مٰا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهٰا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهٰا أَوْ مِثْلِهٰا» يعنى هر حكم و آيهاى را كه نسخ كنيم و يا نزول آن را به تأخير اندازيم بهتر يا همانند آن را مىآوريم.
دست خداوند هم در آفرينش باز است،هم در وضع و جعل قوانين و هم در تغيير و تحوّل آنها.
او مىتواند آب را تلخ كند. «لَوْ نَشٰاءُ جَعَلْنٰاهُ أُجٰاجاً»
درختان را خشك سازد. «لَوْ نَشٰاءُ لَجَعَلْنٰاهُ حُطٰاماً»
مىتواند همه مردم را محو و نابود كند و گروه ديگرى بيافريند. «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ»
مىتواند با قهر خود قيافهها را تغيير دهد. «كُونُوا قِرَدَةً خٰاسِئِينَ»
مىتواند دريا را خشك كند و از سنگ خشك دوازده چشمه آب درآورد و عصاى بىجان را اژدها كند و دوباره اژدها را عصا كند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🔻بیشترین قَسَمهای قرآنی🔻
✍ دیدی یه نفر وقتی میخواد حرفش رو با اهمیت جلوه بده، هِی قسم میخوره:
☜ به پیر، به پیغمبر، به خدا، به قرآن...
🔔️ قرآن هم وقتی میخواد یه موضوعی رو با اهمیت جلوه بده، پشت سر هم قسم میخوره...
⁉️ حالا میدونی بیشترین قسمهای قرآنی تو کدوم سوره است؟؟!↶
👈❗️سوره شمس❗️👉
😳 😳 ۱۱ تا قسم پشت سر هم❗️
بیشترین رکوردِ قسم در یک سوره:
🔹️ وَ اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا...
🔹️ وَ اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا...
🔹️ وَ اَلنَّهٰارِ إِذٰا جَلاّٰهٰا...
🔹️ وَ اَللَّیْلِ إِذٰا یَغْشٰاهٰا...
🔹 وَ ...
👤 ای انسان!
☜ قسم به خورشید و ماه..
☜ قسم به زمین و آسمون..
☜ قسم به شب و روز..
☜ قسم به..
🤔 حالا فکر میکنی قرآن بعد از این همه قسم چه مطلب مهمی رو میخواد بگه⁉️
قبل از اینکه جواب و ببینی یه خورده فکر کن.🤔🤔
🤔 فکر میکنی چه موضوع مهمیه⁉️
قرآن بعد از ۱۱ تا قسم میگه:
🕋️ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّٰاهٰا (شمس/۹)
💢 "به همه اینها قسم، که هر کس نفس خودش رو #تزکیه کرد، رستگار شد."
بعد سراغ گروه مخالفش هم میره و میگه:
🕋️ وَ قَدْ خٰابَ مَنْ دَسّٰاهٰا (شمس/۱۰)
💢 "هر کس هم که نفس خودش رو با #معصیت و #گناه آلوده کرد، نومید و محروم شد."
👇 ️پس دقّت کنیم 👇️
🔔 قرآن اینهمه قسم خورده که
ما باور کنیم، تنها راه فلاح و رستگاری، تزکیه و خودسازی، و دوری از گناه و معصیت است.👌👌
⚠ اونایی که دنبال راه میانبُر میگردند، اونایی که دنبال ذکر و ... میگردند، بدونند که هیچ راه دیگهای وجود نداره.❗️
☝️ فقط همین:
#تزکیه_و_خودسازی،
#دوری_از_گناه_و_معصیت
✋ بیائیم از همین امروز خودسازی رو شروع کنیم. شاید فردا دیر باشه.😔
ناگهان بانگی بر آمد، خواجه مُرد...🚑 ⚰
🙏 خـــــ💚ـــــدایا
من رو ببخش برای همه گناهانی که لذّتش رفته،
اما مسئولیتش مانده...🙁☹️
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⁉️ " اَیَحْسبُ اْلاِنْسانُ اَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ. بَلی قادِرینَ عَلی أَنْ نُسَوَّیَ بَنانَهُ"
"آیا انسان گمان میبرد استخوانهای او را پس از مردن و متلاشی شدن جمعآوری نخواهیم کرد؟ آری ما قادریم که حتی انگشتان (خطوط سرانگشتان) او را دوباره به صورت اول، موزون و مرتب کنیم." ( قیامت-4-3 )
‼️شاید یکی دیگر از کاربردهای این رگههای ریز و منحصر بهفرد روی انگشتان ما ایجاد اصطکاک و کمک به نگهداری بهتر وسایل توسط انگشتان باشد.
🤚 اثر_انگشت انسانها زمانی که در رحم_مادرشان هستند در حال شکلگیری است.
👈🏼البته یک نکتهی بسیار جالب دیگر در مورد #اثر_انگشتان این است که این روش تشخیص_هویت از روش تشخیص بهوسیلۀ DNA هم مطمئنتر است.
در واقع دوقلوهای_همسان میتوانند DNAهای مشابهی را بهصورت مشترک داشته باشند اما در اثر_انگشت اینطور_نیست و همانطور که بیان شد دوقلوهای همسان اثر انگشت #منحصر_بهفردی را دارد.
در تشخیص هویت افراد از اثر انگشت میتوان بهعنوان یکی از مطمئن ترین روشها استفاده کرد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💢 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 💢
🖼 اثاث
📦 این واژه، دو بار در آیات #مکّى ( نحل ۸۰، مریم ۷۴ ) بهصورت اسمى و نکره بهکار رفته است.
🗄 واژهشناسان، اصل معناى #اثاث را انبوهى هر چیز ، گرد آمدن کالاهاى بسیار در کنار یکدیگر یا #مجموعه ابزار شکل دهنده چیزی دانستهاند .
📦 آنان درباره #انطباق اثاث بر اسباب و لوازم منزل که در زمانها و مکانهای گوناگون ، شکلهای #متفاوتی مییابد ، دیدگاههای گوناگون ارائه کردهاند .
🗄 چنانکه همه #وسایل منزل مانند فرش ، گلیم ، ریسمان و ....
یا تعدادی از آنها مانند فرش و لباس را مصداق #آیه دانستهاند .
📦 ابن عاشور با توجه به کاربرد #واژههای مو ، پشم و کرک در آیه ۸۰ نحل ، فقط وسایل فرش شونده را #اثاث مینامد .
🗄 در برابر این دیدگاه ، کسانی با #نگاهی گستردهتر ، مطلق دارایی ، مانند شتر ، گاو ، گوسفند و از جمله #اسباب خانه را از مصادیق واژه شمردهاند .
📦 گویا سیاق آیه یاد شده که از #نعمتهای مربوط به خانه و سکونت سخن میگوید نیز موید دیدگاه نخست ، یعنی #انطباق اثاث بر لوازم منزل باشد .
🗄 آیه ۸۰ نحل ، از #نعمت خانههای آرامش آفرین ، چادرهای سبک و قابل انتقال و لوازم منزل ، از جمله #اثاث سخن میگوید :
* والله جعل لکم من بیوتکم سکنا و جعل لکم من جلود الانعام بیوتا تستخفونها یوم ظعنکم و یوم اقامتکم و من اصوافها و اوبارها و اشعارها اثاثا و متاعنا الی حین *
📦 در پایان آیه بعد برای #تذکر و هشدار میگوید :
اینگونه خداوند #نعمتش را بر شما تمام میکند ، شاید در برابر فرمان او #تسلیم شوید :
* کذالک یتمّ نعمته علیکم لعلّکم تسلمون .
ادامه دارد........
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#هودآیه۸
وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «هود ایه8»
وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم، (به مسخره) مىگويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر وعذاب ما به سراغشان بيايد، از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مىكردند، آنان را فراخواهد گرفت.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «هود ایه8»
وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم، (به مسخره) مىگويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر وعذاب ما به سراغشان بيايد، از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مىكردند، آنان را فراخواهد گرفت.
نکته ها
كلمهى «أُمَّةٍ»، هم به گروهى كه هدف مشترك دارند گفته مىشود وهم به معناى زمان است. در اين آيه، مراد از «إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»، زمانِ مشخّص ومحدود است. چنانكه در سورهى يوسف آيهى 45 نيز مىخوانيم: «وَ ادَّكَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ» يعنى زندانىِآزاد شده، پس از مدّتى به ياد يوسف افتاد.
طبق بعضى روايات، يكى از مصاديقِ «أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» زمان قيام حضرت مهدى عليه السلام است، يعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از اين امّت برداشته است. «1»
تأخير عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفيق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدين منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخير در نزول عذاب الهى مىگردد.
پیام ها
1- برخى كارهاى خداوند، زمانبندى دارد. أَخَّرْنا ... إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ
2- قهر خداوند قابل تأخير است. أَخَّرْنا ...
3- مهلت ومدّت تأخير قهر وعذاب الهى، اندك است. «إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»
«1». تفسير كنزالدقائق.
جلد 4 - صفحه 26
4- تأخير در عذاب، نشانهى لطف خداست، نه دليل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنيم. وَ لَئِنْ أَخَّرْنا ... لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ
5- قهر الهى، از مسخرهكنندگان كافر برداشته نمىشود. «لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ»
6- به مهلت خداوند مغرور نشويم كه عذاب الهى دير و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ»
7- شيوهى برخورد كفّار، مسخره كردن عقايد دينى است. «كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh