eitaa logo
اساتید عزیز
132 دنبال‌کننده
18 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱ - ۲ ۲ - یا ۳ - ۴ - ۵ - ۶ - بین شرط و عدم المانع ۴ - عدم المانع : عدم المانع آن است که : نبودنش یکی از اجزا علت تامه است مانع : مانع امری است که : اگر آمد جلو تاثیر مقتضی را می‌گیرد عدم المانع امریست که : نیامدنش یکی از اجزا علت تامه است مثل : رطوبت فرش که مانع از احراق فرش است و باید از سر برداشته شود ۵ - : مُعدّ آن است که : نه خودش است و نه شرط التاثیر است نقش معد : تنها نقش معد این است که : علت را به معلول نزدیک می‌کند و زمینه را برای تاثیر علت فراهم می‌کند مثل : کاری که زارع و انجام می‌دهد که را در دل خاک پنهان می‌کند ولی ایجاد زرع کار زارع نیست و الله تعالی با اسبابش است که فرمود : ا انتم تضرعونه ام نحن الزارعون شرط و عدم المانع : فرق و عدم المانع عبارت است از اینکه : ۱- شرط امر است و عدم المانع امر است ۲ - شرط وجودش معتبر است و عدمش معتبر است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : ۱ - ۲ - ۳ - شرعیه عقلیه ۴ - $احکام_لُغَویه ۱ - احکام شرعیه : احکام شرعی هستند که فقط شرع به آنها حکم می‌کند مثل وجوب الصلاه ۲ احکام عقلیه : احکام عقلیه احکامی هستند که فقط به آنها حکم می‌کند مثل : ۲×۲=۴ اینجا شارع نفرموده است که : اذا ضربتَ ۲ فی ۲ فاحکم باربعه بلکه حکم است و نیاز به شارع ندارد یا مثل اینکه : است ۳ - احکام عقلیه و شرعیه : احکام عقلیه و شرعیه احکامی هستند که هم عقل به آنها حکم می‌کند و هم شرع یعنی هر دو هم عقل و هم شرط با هم به آن حکم می‌کنند مثل : قبح احکام لغویه : احکام لغویه احکامی هستند که به لفظ برمی‌گردند مثل : احکام نحو و صرف و وضع الفاظ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - ۲ - ۱ - احکام واقعی : استدلال فقیه و : گاهی دقیقاً مشخص است گاهی دقیقاً مشخص نیست و موقت است اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص باشد مثلاً مجتهد می‌گوید : ۱ - ربا خوردن حرام است چرا ؟ چون ان الله حرّم الربا ۲ - واجب است چرا ؟ چون اقیموا الصلاه این‌ها را احکام می‌گویند چون سندش معلوم است ۲ - اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص نباشد و موقت باشد و مثل زاپاس باشد و حکمی را بگوید تا اینکه مکلف را از سر دوراهی نجات دهد آن را می‌گویند مثلاً ما از جایی می‌گذریم و به بدن و لباس ما می‌ریزد و نمی‌دانیم که آیا پاک است یا نجس است اینجا بگو : انشاالله پاک است اگرچه معلوم نیست که پاک باشد ولی بگو : انشالله پاک است این را یا ادله می‌گویند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - ۲ - ۳ - ۴ - : ۱ - تعریفش ۲ -اقسامش : ۱ - مشترک $لفظی ۲ - مشترک لفظ : گاهی یک معنا دارد و گاهی چند معنا دارد لفظ اگر فقط یک معنا داشته باشد آن را نص می‌گویند مثل : لفظ جلاله الله تعالی ۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد دو صورت دارد : ۱ -یا یکی از معانی اقرب است آن را ظاهر می‌گویند مثل : بحر : به معنی دریا و به معنی علم و عالم که دریا اقرب است و عالم قرینه لازم دارد ۲ - لفظ اگر چند معنا داشته باشد که هیچ کدام از معانی اقرب نیست و هیچ قرینه‌ای هم نیست که کدام معنا مراد است آن را لفظ مجمل می‌گویند ۴ - لفظ مشترک : ۱ - تعریف لفظ مشترک : اگر لفظ یک لفظ است ولی دارای معانی و مصادیق متعدد است آن را لفظ می‌گویند اقسام لفظ مشترک : لفظ مشترک دو قسم است : ۱ - مشترک لفظی : اگر لفظ واحدی را در اوضاع متعدده و جداگانه و علیحده آن را در معانی گوناگون وضع کرده باشند آن را مشترک لفظی می‌گویند مثل : لفظ عین نسبت به معانی زیادی که لغویون برایش گفته‌اند ۲ - مشترک معنوی : اگر برای معنای لفظ واحدی مصادیق متعددی باشد آن را مشترک معنوی می‌گویند مثل : لفظ حیوان که بین انسان و حمار و فرس و اسد و غیره مشترک است اگر لفظ واحد است ولی متعدد است آن را اشتراک لفظی می‌گویند مثل کلمه عین اگر لفظ واحد است ولی متعدد است آن را اشتراک معنوی می‌گویند مثل کلمه حیوان پس به قدر جامع بین افراد مشترک معنوی می‌گویند مثل :حیوان در مشترک لفظی لفظ در تمام معانی است مثل : عین نسبت لفظ به تمام معانی علی السویه است لذا اگر متکلم هر کدام از معانی را اراده کرده باشد باید قرینه بیاورد مثل رعیتُ عیناً جاریه یا رعیتُ عیناً باکیه این را قرینه می‌نامند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۸ دنباله جواب مصنف به دلیل هشتم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از اینکه : ان قلت : اگر خبر دادن مولفین و نویسندگان کتب اربعه است صحت کتب اربعه فقط برای خودشان حجیت دارد و برای دیگران حجیت ندارد پس چرا در مقدمه و اوائل کتب اربعه اصلاً به آن اشاره کرده‌اند و آن را بیان کرده‌اند گفته‌اند ؟ اصلاً گفتنش چه لزومی داشت ؟ قلت : هدف مولفین کتب اربعه از گفتن این مطلب در اوایل کتب اربعه این است که : علاوه بر اشاره به : ۱ - اعتماد خودشان ۲ - دیگران را هم وادار به تحقیق کنند تا دیگران هم مثل مولفین دنبال تحصیل قرائن باشند و به قرائن دسترسی پیدا کنند پس مولفین از شهادت و خبر دادن عبارت است از : ایجاد انگیزه تحصیل قرائن و شواهد در دیگران چرا ؟ تا اینکه دیگران هم مثل مولفین از روی قرائن پی به صحت اخبار ببرند لذا مولفین : ۱ - هم روایات کتب اربعه را صحیح می‌دانند ۲ - هم با سند ذکر می‌کنند تا دیگران هم روایاتی را که صحیح می‌دانند به این روایات صحیح عمل کنند لذا اگر شهادت مولفین بر صحت روایات کتب اربعه بر همه حجت بود اینجا نیاز نبود که روایات را با سند ذکر کنند و این همه زحمت و سختی را تحمل کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۹ در فصل سوم و چهارم دو بحث مطرح است : ۱ - منابع اولیه رجال که در فصل سوم است ۲ - منابع ثانویه رجال که در فصل چهارم است در منابع اولیه رجال دو بحث مطرح است : ۱ - هشتگانه رجالی ۲ - رجال ابن منابع ثانویه رجال : در منابع ثانویه رجال چهار بحث مطرح است : ۱ - اصول چهارگانه رجالی ۲ - جوامع رجالی در زمان‌های بعد که چاپ شده است ۳ - جوامع رجالی بر اسلوب قدما ۴ - تکامل نگارش جوامع رجالی فصل سوم : منابع اولیه علم رجال : کسی که در اوایل نیمه دوم قرن اول کتاب رجالی نوشت : عبیدالله بن ابو بود عبیدالله بن ابو اسامی اصحابی که از علیه السلام پیروی می‌کردند و در جنگ‌های امیرالمومنین علیه السلام شرکت می‌کردند و در رکاب امیرالمومنین در بصره و صفین و نهروان می‌جنگیدند اسامی این‌ها را نوشته است این کتاب : هم رجالی است هم تاریخی است بعد از بن ابورافع در قرن دوم بن جبله کنانی بود که متاسفانه این کتاب‌ها در دسترس نیست خوشبختانه اصول کتب رجالی قرن چهارم و پنجم در دسترس ما هست که ۸ مورد از کتب و اصول رجالی محور بحث ما است : ۱ - رجال کشی ۲ - فهرست نجاشی ۳ - رجال شیخ طوسی ۴ - فهرست شیخ طوسی ۵ - رجال برقی ۶ - رساله ابی قالب ضراری ۷ - مشیخه شیخ صدوق ۸ - مشیخه شیخ طوسی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۰ ۱ - رجال : ۱ - نظر درباره کشی : کشی مورد وثوق است ولی از راویان ضعیف زیاد روایت کرده است و از عیاشی کسب علم نموده است و دارای کتاب رجال و علوم فراوانی است ۲ - نظر شیخ طوسی در باره کشی : کشی ثقه و واقف به اخبار و رجال است او دارای اعتماد و بصیر به رجال و اخبار است و مذهب او مستقیم و پسندیده است اسم کتاب رجال کشی عبارت است از : معرفت الرجال یا معرفت الناقلین که سید ابن ترتیب و تبویب این کتاب را به عهده گرفت و آن را به کتاب‌های رجالی ضمیمه کرد کتاب رجال کشی را تهذیب و مختصر کرد و زوائد آن را حذف کرد و آن را به نام (( اختیار الرجال )) نامید تهذیب شیخ طوسی به این صورت بود که : کتاب رجال کشی را از خطاها و اشتباهات تهذیب کرد چون نجاشی هم گفته بود که کتاب کشی خطاها و اشتباهات داشته است که کتاب : (( تهذیب رجال کشی )) نسبت به کتاب‌های دیگری که در زمینه رجال تدوین شده است دارد این است که : تالیف این کتاب به این صورت است که: روی نقل روایات مربوط به راویان حدیث متمرکز شده است تا اینکه خواننده کتاب به خوبی بتواند را از ضعیف تشخیص دهد و این کتاب از اصحاب پیامبر و امیرالمومنین‌ صلی الله علیهما و آله و سلم شروع شده است و تا اصحاب امام هادی و امام عسکری علیهما السلام ادامه دارد بعد اسامی کسانی که بعد از این‌ها بودند را آورده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - ۲ - ۱ - حقیقت : آن است که ثابت شود که لفظی از مستعمل در لسان شارع مثل صوم و صلاه و حج در زمان و عصر خود شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال می‌شده است ۲ - حقیقت متشرعه : آن است که ثابت نشود که لفظی از الفاظ مستعمل در لسان شارع بدون قرینه در معانی شرعیه استعمال میشده است و فقط اجمالاً می‌دانیم که اهل شرع این الفاظ را در معانی غیر لغوی که باشند به کار می‌برند شارع : یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اگر لفظی در لسان شارع بدون قرینه آمد مثل این روایت که : صلّوا عند رویت الهلال اگر قائل به حقیقت شرعیه باشیم پس صلوا را حمل بر نماز می‌کنیم یعنی : نماز اول ماه مستحب است اگر قائل به حقیقت متنشرعه باشیم پس صلوا را حمل بر دعا می‌کنیم و می‌گوییم یعنی : خواندن دعای اول ماه مستحب است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - قرینه در ۲ -قرینه ۱ - قرینه در مجاز : عبارت از قرینه صارفه است ۲ قرینه معینه : قرینه در مشترک لفظی است قرینه گاهی صارفه است و گاهی معینه است قرینه صارفه قرینه‌ای است که : متکلم لفظ یا چیز دیگری می‌آورد تا مخاطب را از معنای حقیقی منصرف کند و بر گرداند مثل کلمه یرمی در : رعیتُ اسداً یرمی که ظهور اسد را از حیوان مفترس به رجل شجاع بر می‌گرداند قرینه معینه : قرینه‌ای است که : متکلم برای تعیین یکی از معانی حقیقیه لفظ مشترک نصب می‌کند مثل کلمه جاریه در : رایتُ عیناً جاریه اینجا اگر گفتیم رعیتُ عیناً عین هم شامل چشم می‌شد و هم چشمه ولی اگر قرینه آوردیم و گفتیم : رعیت عیناً فی الجبل این (( فی الجبل )) قرینه بر این است که مر اد متکلم چشمه است حقیقت و موضوع له موضوع له له است ولی حقیقت از موضوع له است چون لفظی است که در موضوع له شده باشد لذا معنی لفظ قبل از استعمال را (( موضوع له )) می‌نامند و حقیقت نمی‌نامند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و : ۱ - تعریف حقیقت ۲ - تعریف مجاز ۳ - حقیقت و مجاز ۴ - حقیقت ۵ - فایده بحث از حقیقت و مجاز ۵ - فایده بحث از و : فایده بحث از حقیقت و مجاز این است که : اگر در آیات و روایات لفظی بدون وارد شد اگر معنای حقیقی و مجازی آن را بدانیم باید آن را بر معنا معنای حقیقی حمل کنیم بدان که : ۱ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی دارد ۲ - گاهی لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی دارد اگر لفظ یک معنی حقیقی و یک معنی مجازی داشته باشد دو صورت دارد : ۱ - یا با قرینه است ۲ - یا بدون قرینه است اگر بدون قرینه باشد آن را بر معنی حقیقی حمل می‌کنیم اگر با قرینه باشد یعنی قرینه داریم که معنی حقیقی را اراده نکرده است اینجا لفظ را بر معنی مجازی حمل می‌کنیم اگر لفظ یک معنی حقیقی و چند معنی مجازی داشته باشد اینجا هم دو صورت دارد : ۱ - یا اقرب المجازات وجود دارد ۲ - یا اقرب المجازات وجود ندارد اگر اقرب المجازات وجود داشت (( اقرب المجازات یعنی مجازی که از سایر مجازات به حقیقت نزدیک‌تر است )) اینجا لفظ را بر اقرب المجازات حمل می‌کنیم اگر اقرب المجازات وجود نداشت اینجا تمام مجازات با هم مساوی هستند لذا اگر قرینه‌ای نبود و کلام خالی از قرینه بود باید توقف کرد تا متکلم برای اراده خصوص یکی از مجازات قرینه‌ای نصب کند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بحث و ۱ اولاً اینکه : بحث تخطئه و تصویب در بحث مطرح می‌شود دوماً اینکه : آیا امکان دارد که مجتهد در استنباط حکم از ادله خطا کند یا نه ؟ اینجا جواب طرفداران تخطئه مثبت است جواب طرفداران تصویب منفی است ۳ بحث مطرح است : ۱ - تخطئه ۲ - تصویب ۳ - اقوال در تصویب و تخطئه تخطئه : ۱ - در لغت ۲ - در اصطلاح علم اصول تخطئه در لغت : تخطئه از کلمه خطا است و در لغت به معنی : نسبت خطا به دیگری دادن است تخطئه در اصطلاح علم اصول : مکتبی است که طرفداران آن عقیده دارند و می‌گویند که : ۱ - مقررات شرع در هر مسئله‌ای در واقع یکی است ولی ممکن است صاحب نظران بر خلاف آن باشد لذا تا زمانی که ما علم به خلاف و خطای این استنباط نداشته باشیم لازم الرعایه است ۲ - در بعضی از استنباطات امکان خطا وجود دارد ولی این احتمال خطا مانع از پیروی این استنباط نمی‌شود طرفداران تخطئه را می‌نامند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 بحث و ۲ تصویب : ۱ - در لغت ۲ - در اصطلاح ۳ - در نظر اهل تسنن تصویب در مقابل تخطئه است تصویب از است و در لغت به معنای : تایید کردن است تصویب در اصطلاح علم اصول : تصویب در اصطلاح علم اصول مکتبی است که : طرفداران آن عقیده دارند و می‌گویند که : هیچ حکمی در عالم واقع وجود ندارد و صفحه عالم واقع سفید سفید است و هر فتوایی را که فقیه و مجتهدی صادر می‌کند در آن صفحه سفید منعکس می‌شود پس حکم الله واقعی همان چیزی است که هر مجتهد و فقیهی استنباط می‌کند و تصور خطا در فقیه مردود است طرفداران تصویب را می‌نامند نظر اهل سنت در تصویب : نظر اهل سنت در تصویب مختلف است بعضی از اهل سنت می‌گویند که : هر مجتهدی مصیب است و هیچ حکم معین و ثابتی از طرف خداوند در متن واقع نیست بلکه حکم تابع ظن مجتهد است پس مجتهد به هرچه که پیدا کند حکم خدا هم همان است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b