eitaa logo
آیت الله شیخ عباس اخوان
683 دنبال‌کننده
34 عکس
22 ویدیو
21 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری می‌گردد سعی بر این است که حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده و اگر احیاناً منبع مورد نظر یافت نشد، منابع نزدیک‌تر به موضوع آورده شود تا محققین محترم بهره‌مند گردند یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب اول رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إيّاك و الكبر على أوليائي، و الاستطالة بعلمك فيمقتك الله، فلا تنفعك بعد مقته دنياك ولا آخرتك، و كن في الدنيا كساكن الدار ليست له، إنما ينتظر الرحيل» ج۱ص۱۵۶ دو فقره: بر الهی و در کبر بر اولیای الهی؛ امتیاز دانش در امور مختلف و بر آن؛ جریانی از مرحوم آیت‌الله شیخ محمد و فرمایش ایشان: در محضر الهی باید گدایی کرد، گدایی کرد، گدایی؛ امکان و چشیدن بدون دانستن در برخی افراد و ضرورت مواظب بودن بر مفاخره بر ایشان که سبب و الهی می‌گردد؛ نقلی از یکی از علمای «يا هشام إيّاك و الكبر على أوليائی» در عبارت «اولیایی» ممکن است کبر بر اولیای الهی باشد بنابر اینکه باشد و یا کبر بر اولیای علیه‌السلام؛ امر امام کاظم علیه‌السلام بر برخی از اولیای خود که خودشان را به حالت بزنند مثل : نقل است كه هارون به واسطۀ حفظ‍‌ ملك عقيم همواره در دفع امام واجب التعظيم بود و بهانه‌ها مى‌انگيخت كه آن حضرت را به درجۀ شهادت برساند و خاطر از ممر او جمع گرداند تا آنكه در آن ايام امام را متهم به داعيۀ خروج نمود و از متقيان زمان خود يكى از آن جمله بهلول بود استفسار اباحۀ قتل امام معصوم نمود ديگران فتوى دادند و بهلول به خدمت حضرت امام رفت و از صورت واقعه خبر داد و التماس نمود كه او را در آن باب ارشادى نمايد آن حضرت فرمودند كه خود را گسسته مهار و ديوانه و بى‌وقار ظاهر مى‌ساز بهلول به مقتضاى اشارۀ واجب‌الاطاعه عمل نموده خود را از تكليف هارون خلاص فرمود ج۲ص۱۴؛ بودن بهلول: مجنون- بهلول بن عمرو - كوفى صوفى، عالم عارف كامل، كاشف از اسرار فنون و معروف به بهلول مجنون .... بنوشته روضات الجنّات از خواص تلامذه حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام و بفنون آداب و حكم و معارف عارف و از جمله مفتيان زمان خود بود و موافق طريقت حقّه جعفريّه فتوى ميداد تا وقتيكه هرون قتل حضرت امام موسى بن جعفر علیه‌السلام را تصميم داده و خواستار فتوى شرعى گرديد. همه مفتيان بلد ببهانه داعيه خروج، به مهدور الدّم بودن آن امام معصوم علیه‌السلام فتوى دادند. فقط بهلول خوددارى نمود و قضيه را پنهانى بعرض حضور آن حضرت رسانيده و خواستار هدايت و ارشاد طريق نجات گرديد، حسب الاشاره آن حضرت تجنّن كرده و در انظار ايشان اظهار سفه و هذيان مينمود تا بدان وسيله حفظ ديانت و احقاق حق و ابطال باطل كند و موفق بوظائف امر بمعروف و نهى از منكر گردد. چنانكه جابر جعفى سابق الذّكر نيز كه از اصحاب اسرار ائمّه اطهار علیهم‌السلام بوده محض اينكه در نشر مناقب ايشان اهتمام داشته والى كوفه مأمور بقتل او و فرستادن سرش نزد خليفه گرديد بدين‌جهت هنگام رفتن بكوفه از طرف قرين الشرف حضرت امام باقر علیه‌السلام مأمور به تجنّن شد و بدان وسيله مستخلص گرديد. در روضات بعد از اين جمله گويد الّا اينكه جنون جابر ادوارى و بجهت قلّت تقيّه در زمان امام باقر و امام صادق علیه‌السلام مخصوص بهمان اوقات بوده بخلاف جنون بهلول كه بجهت كثرت و شدت تقيّه در زمان او اطباقى و در تمامى عمر خود بحالت جنون بوده است. تألیف مرحوم محمدعلی ج۵صص۲۰۶-۲۰۷؛ اظهار کردن در مقابل اولیای مخفی الهی و عواقب تلخ آن «يا هشام إيّاك و الكبر على أوليائي، و الاستطالة بعلمك فيمقتك الله، فلا تنفعك بعد مقته دنياك ولا آخرتك، وكن في الدنيا كساكن الدار ليست له، إنما ينتظر الرحيل» یعنی چیزی را که بلدی پیش دیگران ابراز کنی و اظهار فخر بدان‌ها نمایی؛ گردن‌کشی نزد اولیای الهی و عاقبت آن که شکستن گردن انسان توسط خداست؛ نهایت عداوت‌ورزی است؛ بعد از مورد غصب الهی واقع شدن نه دنیا به درد شخص می‌خورد نه آخرت؛ جریانی از شخصی که پس از ابتلایی می‌گفت خدایا فقط برای دنیایم باشد نه آخرت؛ جریانی از ابتلای ساعتچی حرم علیه‌السلام از قول مرحوم ؛ خطر وقت الهی در مورد شخصی که به حرفی که می‌زند نمی‌کند: كَبُرَ مَقْتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُوا۟ مَا لاَ تَفْعَلُونَ :۳؛ فرمایش استاد پیرامون معامله واجب کردن با رفتن و کنایه شخصی به ایشان؛ دشمنی کردن با خدا و شدن خدا با شخص؛ فرمایش مرحوم آیت‌الله در مورد دو نفر در اشرف؛ اقتدای عظام تقلید نجف اشرف به مرحوم آشیخ علی و قداست و ورع ایشان؛ استطاله علمی کردن یعنی علم خودت را به رخ بکشی که نتیجه‌اش مقت الهی است که نتیجه‌اش عدم نفع در دنیا و است؛ نتیجه عمل خیر و عمل شر در برخی موارد: عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب اول رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا هَمَمْتَ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَيْرِ فَلَا تُؤَخِّرْهُ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رُبَّمَا اطَّلَعَ عَلَى الْعَبْدِ وَ هُوَ عَلَى شَيْ‌ءٍ مِنَ الطَّاعَةِ فَيَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا أُعَذِّبُكَ بَعْدَهَا أَبَداً وَ إِذَا هَمَمْتَ بِسَيِّئَةٍ فَلَا تَعْمَلْهَا فَإِنَّهُ رُبَّمَا اطَّلَعَ اللَّهُ عَلَى الْعَبْدِ وَ هُوَ عَلَى شَيْ‌ءٍ مِنَ الْمَعْصِيَةِ فَيَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا أَغْفِرُ لَكَ بَعْدَهَا أَبَداً. ج۲ص۱۴۳؛ سرکشی در مقابل ولی الهی؛ از بیچارگان و جریان شخصی که به واسطه دستگیری از بیچاره‌ای به مقامات عالی رسید؛ آزاد کردن هزار بنده توسط علیه‌السلام: ولقد أَعتقَ من مالِه أَلفَ مملوك في طلب وجهِ اللّهِ والنّجاةِ منَ النّارِ ممّا كدَّ بيديه ورشحَ منه جبينه. الإرشاد ج۲ص۱۴۲؛ وصف علیه‌السلام از دستگیری امام سجاد علیه‌السلام از فقرا و مساکین: وعن الباقر علیه‌السلام إنه كان علي بن الحسين علیه‌السلام يحمل جراب الخبز على ظهره بالليل فيتصدق به ج۴۶ص۸۸؛ انسان سیری است نمی‌شود انسان از کمک به بی‌نیاز باشد؛ فرمایش صلوات الله علیه پیرامون رفع نیاز آخرتی انسان با دستگیری دیگران و دادن به ایشان: وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُهُ؛ وَ اغْتَنِمْ مَنِ اسْتَقْرَضَكَ فِي حَالِ غِنَاكَ لِيَجْعَلَ قَضَاءَهُ لَكَ فِي يَوْمِ عُسْرَتِكَ نامه۳۱؛ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ ٱللَّهِ لاَ نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءً وَ لاَ شُكُورًا :۹ شب ولادت امام باقر علیه‌السلام شب اول رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
هيئت محبان الزهراء(سلام الله علیها) سخنران خطيب ارجمند آیت الله اخوان شب جمعه از نمازمغرب وعشاء شهرري ميدان هادي ساعي جنب بانك مسكن خ شهيد صادقي پ ۱۰۰
روضه روز شهادت امام هادی علیه السلام زیارت جامعه کبیره ۱۵:۳۰ کربلایی سخنرانی ۱۶:۱۵ آیت الله روضه خوانی ۱۶:۴۵ حاج شنبه ۱۵ دی ماه ویژه برادران حسینیه حضرت علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «و كن في الدنيا كساكن الدار ليست له، إنما ينتظر الرحيل» ج۱ص۱۵۵ تکان دهندهٔ این روایت شریف و فرمایش مرحوم علامه پیرامون این روایت؛ توصیه به عدم سکونت در به‌عنوان کسی‌که این‌جا خانه‌اش نیست؛ این توصیه حضرت علیه‌السلام مربوط به سن و سال خاصی نیست؛ جهت موعظه حضرات معصومین علیهم‌السلام درباره حذر داشتن از دنیا به‌عنوان ایجاد سختی و صعوبت به دنیا هنگام است گذر ز دانه و دام جهان و خویش مباز که مرغ با پر آزاد می‌کند پرواز علامه برخی از تعابیر روایات راجع به ساعت انتقال از این دنیا مربوط به به این دنیاست که مانع از راحتی انتقال است؛ بیان مرحوم آیت‌الله شیخ محمدعلی به نقل از مرحوم پدر استاد، پیرامون صعوبت مفارقت از دنیا نزد کسانی‌که دنیا نزدشان «اکبر همّ» است؛ خطر هنگام مرگ و دشمنی با مأموران الهی همچون جناب علیه‌السلام؛ توصیه امام علیه‌السلام ناظر به نداشتن دنیا نیست بلکه توصیه به عدم دلبستگی است؛ روایتی از علیه‌السلام پیرامون اینکه اگر کسی بگوید من از پول بدم می‌آید من در اولین چیزی که در او سک می‌کنم در عقل اوست؛ انجام گرفتن کمالات با مال و منال به‌عنوان بستر ؛ تعبیر به از مال دنیا: كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا ٱلْوَصِيَّةُ لِلْوَٰلِدَيْنِ وَ ٱلْأَقْرَبِينَ بِٱلْمَعْرُوفِۖ حَقًّا عَلَی ٱلْمُتَّقِينَ :۱۸۰؛ خطر در داشتن تعلق به مال دنیاست که تشخیصش مشکل است؛ از مواضع شناخت تعلق داشتن یا نداشتن به مال دنیا در جایی است که وظیفهٔ انسان به کردن مال و رد و ادای دین و و امثالهم است که ببیند آیا به سهولت این کار را انجام می‌دهد یا نه. «يا هشام مجالسة أهل الدين شرف الدنيا والآخرة» ج۱ص۱۵۵ سیرهٔ علامه طباطبایی مینی بر ؛ تعهد صاحب (=میرزا مُحمّدعَلی (۱۲۹۶-۱۳۷۳ق) در مجالست با علما و حضور ایشان در مدت مدیدی در حوزه تهران؛ رنگ و بو گرفتن انسان در با دیگران؛ المجالسة مؤثرة؛ استثنا شدن برخی به علت قوت روحی ایشان در نهی از مجالست با اهل معصیت؛ فرمایش مرحوم آیت‌الله پیرامون شخصی که برخی رفتارها را در برخورد و کشیدن اهل معصیت به وظایف دینی داشته است؛ وجود دو در دوران علیه‌السلام؛ برخورد ابابصیر با در بازار و ادامه جریان؛ مؤمن طاق بوده است و بسیار مورد عنایت امام صادق علیه‌السلام بوده است و نزد به علت اذیت شدن از ناحیهٔ او شیطان طاق گفته می‌شود؛ محمّد بن علی بن نعمان بی‌أبی طریفة بجلی کوفی(درگذشت ۱۶۰ یا پس ۱۸۰ق) ملقب به مؤمن الطاق؛ مشارکت اسمی با مومن طاق در اسم و معروف بودن مومن طاق به نعمان احول، و جریان حاضرجوابی مومن طاق در برخورد با ابوحنیفه: وَ قَدْ كَانَتْ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُؤْمِنِ اَلطَّاقِ مَقَامَاتٌ مَعَ أَبِي حَنِيفَةَ فَمِنْ ذَلِكَ مَا رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ يَوْماً مِنَ اَلْأَيَّامِ لِمُؤْمِنِ اَلطَّاقِ إِنَّكُمْ تَقُولُونَ بِالرَّجْعَةِ قَالَ نَعَمْ قَالَ أَبُو حَنِيفَةَ فَأَعْطِنِي اَلْآنَ أَلْفَ دِرْهَمٍ حَتَّى أُعْطِيَكَ أَلْفَ دِينَارٍ إِذَا رَجَعْنَا قَالَ اَلطَّاقِيُّ لِأَبِي حَنِيفَةَ فَأَعْطِنِي كَفِيلاً بِأَنَّكَ تَرْجِعُ إِنْسَاناً وَ لاَ تَرْجِعُ خِنْزِيراً وَ قَالَ لَهُ يَوْماً آخَرَ لِمَ لَمْ يُطَالِبْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ بِحَقِّهِ بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنْ كَانَ لَهُ حَقٌّ فَأَجَابَهُ مُؤْمِنُ اَلطَّاقِ فَقَالَ خَافَ أَنْ تَقْتُلَهُ اَلْجِنُّ كَمَا قَتَلُوا سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ بِسَهْمِ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ وَ كَانَ أَبُو حَنِيفَةَ يَوْماً آخَرَ يَتَمَاشَى مَعَ مُؤْمِنِ اَلطَّاقِ فِي سِكَّةٍ مِنْ سِكَكِ اَلْكُوفَةِ إِذَا بِمُنَادٍ يُنَادِي مَنْ يَدُلُّنِي عَلَى صَبِيٍّ ضَالٍّ فَقَالَ مُؤْمِنُ اَلطَّاقِ أَمَّا اَلصَّبِيُّ اَلضَّالُّ فَلَمْ نَرَهُ وَ إِنْ أَرَدْتَ شَيْخاً ضَالاًّ فَخُذْ هَذَا عَنَى بِهِ أَبَا حَنِيفَةَ وَ لَمَّا مَاتَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَأَى أَبُو حَنِيفَةَ مُؤْمِنَ اَلطَّاقِ فَقَالَ لَهُ مَاتَ إِمَامُكَ قَالَ نَعَمْ أَمَّا إِمَامُكَ فَ‍ مِنَ اَلْمُنْظَرِينَ `إِلىٰ يَوْمِ اَلْوَقْتِ اَلْمَعْلُومِ ج۴۷ص۳۹۹؛ هنر گیری و استفاده آن در محل خودش؛ رنگ گرفتن از اهل دنیا
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
«يا هشام مجالسة أهل الدين شرف الدنيا والآخرة» یعنی پایبند به دین؛ شرف در دنیا و برای مجالست کننده با اهل دین؛ جریانی منقول از آیت الله از حالات مرحوم آیت‌الله در درس خارج فقه ایشان: يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍۖ وَ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعْمَلُونَ :۱۸؛ جنبهٔ ربانیت خاص مرحوم آیت‌الله بروجردی؛ سخن مرحوم در احوالات مرحوم ج۲ص۶۷۴ به بعد صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله الحسین السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ای خانه مثال خدا سجده‌گاه تو ای خاک گرم کرببلا قتلگاه تو روز جزا پناه دهد کائنات را هر کس که آرمید ز جان در پناه تو در حشر بر شفاعت خلق خدا بس است یک قطره خون سرخ غلام سیاه تو از تشنگی صدای تو جوهر نداشت لیک در گوش عالمی شرر انداخت آه تو طفلت نداشت قتل تو باور که ذوالجناح با یال غرق خون خود آمد گواه تو حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_سوم_ماه_رجب_1402.mp3
27.44M
شب سوم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ شب شهادت صلوات الله علیه آیت الله https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب سوم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ شب شهادت #امام_هادی صلوات الله علیه آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام مجالسة أهل الدين شرف الدنيا و الآخرة، و مشاورة العاقل الناصح يمنٌ و بركةٌ ورشدٌ و توفيقٌ من الله، فإذا أشار عليك العاقل الناصح فإياك و الخلاف فإن في ذلك العطب.» ج۱ص۱۵۵ تعبیر به اهل دین بعد از فهم معنای است؛ عدم یگانگی دیانت با تنسک بلکه مناسک جزء دین است و دین اعم از مناسک است؛ همان صورت عبادی است که خود البته خود امر محترمی است: وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا :۲۴؛ ظهور و بروز صورت‌های عبادی به علل مختلف؛ دین آن مجموعه‌ای است که بیانگر پاداش و عقابی است که در قبال آن مجموعه انسان دریافت می‌کند؛ کلمه و لغت دین به معنای می‌باشد و دِیْن هم از همین لغت است؛ كَما تَدينُ تُدانُ ص۵۳۵؛ مجموعه مذکور به‌علاوه اعتقاد به و می‌شود دین که انسان در قبال همهٔ آن‌چه انجام می‌دهد جزا داده می‌شود؛ کلام علامه مبنی بر اینکه ما متشکل از همین زندگی است که داریم انجام می‌دهیم که به این انسان متدین می‌گویند؛ خطر دگم بودن بر مناسک ظاهری عبادی دین؛ لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُوا۟ ٱللَّهَ وَ ٱلْيَوْمَ ٱلْأَخِرَ وَ ذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرًا :۲۱؛ تبیین معنای بودن اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ ما در این عالم داریم آناً فآناً ساخته می‌شویم و همانند یک جنین در رحم هر لحظه داریم ساخته می‌شویم برای ورود به دنیایی دیگر، که اگر کسی غیر از این فهمیده معنای دیانت را نفهمیده است؛ همیشگی انسان در رحم دنیا؛ اگر انسان در تمام روز به خدا داشت در هم توجه به خدا دارد؛ بَلِ ٱلْإِنسَٰنُ عَلَیٰ نَفْسِهِۦ بَصِيرَةٌ ۱۴ وَ لَوْ أَلْقَیٰ مَعَاذِيرَهُۥ :۱۵؛ ساختن توسط انسان به‌عنوان و ؛ انسان به راههایی مثل بازی با نسک دینی در پی این است که به خود بقبولاند که من آدم خوبی هستم؛ جریان شخصی که برای تصحیح وضوی خود نزد مرحوم آیت‌الله رفت؛ نماز ما حاصل سیر روز ماست؛ کلامی از مرحوم آشیخ پیرامون نمازهای یومیه؛ کلامی از مرحوم آیت‌الله پیرامون اینکه دو عالم را دیدم که تعمدی داشتند با رفتارشان را مردم حرف بزنند: و مرحوم آیت‌الله ؛ علت برخی رفتارها نیز عدم علم به است؛ جریانی از سوال مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا در مورد نجس و پاکی مستمندان ز خانه میرانی جریانی از برخورد شخصی با علیه‌السلام که در امامت حضرت شک داشت؛ جریان برخورد شرابخوار با امام هادی علیه‌السلام؛ «يا هشام مجالسة أهل الدين شرف الدنيا و الآخرة» صلی‌الله علیک یا مولانا يا اَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَيُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَاللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَ مَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا شب سوم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب چهارم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «و مشاورة العاقل الناصح يمنٌ و بركةٌ ورشدٌ و توفيقٌ من الله، فإذا أشار عليك العاقل الناصح فإياك و الخلاف فإن في ذلك العطب.» ج۱ص۱۵۵ انتخاب و در بین رؤسا و سلاطین از میان صاحبان و و که مجموع این سه صفت در کسی اگر باشد به او می‌گویند؛ تبیین وجود جهات مختلف در امور و امور علمی؛ خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله از اشکالات وارده بر نگارش کتاب به محضر مرحوم علامه ؛ جریانی از صاحب کتاب علیه‌السلام مرحوم از مراجع علمی ؛ وجود اشتباهات مختلف در میان آثار مختلف حتی در میان آثار صاحبان فن؛ فرهنگ و در برخی از جوامع صنعتی؛ تبیین معنای به معنای بررسی کردن نه به معنای اعتراض و اصل نقد در عربی به معنای سکه طلا و نقره است؛ پذیرش یعنی پذیرش انتقاد؛ آوازه در جهان؛ جریان ارائه نظریه از سوی پروفسور در رد نظر انیشتین به وی؛ جریاناتی از نقد پذیری مرحوم آیت‌الله شیخ نصیحت پذیری در فرمایش امام علیه‌السلام و تفاوت مقام و مقام ؛ در نصیحت انسان خود را در عرض دیگری قرار می‌دهد؛ جریانی از مرحوم آیت‌الله به نقل از آیت الله ؛ کلمه نصح به معنای نرمی و است؛ جریانی از طرح اصل مبحث شبهه و سؤال بی‌موقع شخصی؛ وجود مباشر در کسب و کار در قدیم الایام؛ در زمان سلاطین و ؛ جریانی به نقل از مرحوم پدر جناب استاد در مورد نگهداری ریش‌سفیدان و گیس‌سفیدان در قدیم الایام در خانه‌ها برای مشاوره دادن به مردان و زنان و تکریم ایشان؛ وجود مشاورین به‌عنوان در میان بیوت مراجع همچون در بیت آیت الله و نقل مرحوم در این مورد؛ تکرار زیاد از مرحوم آیت‌الله شیخ در مورد فرمایش مولا صلوات الله علیه پیرامون اهمیت رأی نسبت به : قَالَ (علیه السلام): رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ [يُرْوَى‏] رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ‏ حکمت ۸۳؛ سیرهٔ جاری برخی از ممالک در استفاده از و کاربرد آن در بررسی آرای «و مشاورة العاقل الناصح يمنٌ و بركةٌ ورشدٌ و توفيقٌ من الله» مشاوره با انسان یمن دارد؛ به معنای شگون است؛ یعنی زیادتی و فزون؛ یمن و برکت و از ناحیه خدای متعال در مشورت با عاقل ناصح «فإذا أشار عليك العاقل الناصح فإياك و الخلاف فإن في ذلك العطب.» خطر سر باز زدن بی‌جهت از مشاوره‌ای که عاقل ناصح به انسان داده است که این و است صلی‌الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله الحسین السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ای تاب و توانم را برده رحمی بر این دل افسرده برگی از گلشن خرم عمر باقی بود آن هم پژمرده خوناب جگر از ساغر دل در فصل بهار غمت خورده بیمار توایم و نپرسیدی کاین غمزده به شد یا مرده دیوان روضه صلوات الله علیه فسقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب چهارم رجب المرجب ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ آیت الله https://eitaa.com/akavan110