آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام أوحى الله إلى داود: حذّر و أنذر أصحابك عن حبّ الشهوات، فإنَّ المعلّقة قلوبهم بشهوات الدنيا قلوبهم محجوبة عنّي» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
لغت #شهوت در فارسی به آن میل مخصوص گفته میشود ولی در عربی و قرآن و روایات اینگونه نیست و معنای وسیعی دارد که الزاماً آن میل مخصوص نیست بلکه به آنچه #نفس انسان #میل داشته باشد شهوت گفته میشود؛ میل بر اساس #عقل همان #معقولات و میل بر اساس نفس یعنی جنبه عقلانی نیست و با میل نفس خود به آن میپردازد مثل شهوت #زبان که دوست داشتن حرف زدن است و شهوت دیدن که دوست داشتن دیدن است؛ لغت #اشتها همان میل داشتن است که از شهوت گرفته شده؛ آنچه که انسان میل #نفسانی به آن دارد این شهوات است؛ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ #آل_عمران:۱۴؛ قناطیر شامل شمشهای #طلا و #نقره است؛ در کل شهوات دو جنبه است: ۱) استفاده از میل در راه #ترقی و #کمال خود انسان که این ممدوح است. ۲) استفاده از میل فقط برای اینکه میخواهد این کار را بکند (=میل نفسانی منهی و مذموم)؛ عامل محرک انسان #نفسانیت است که این میل نفسانی را انسان میتواند در راه کمال روحی باشد که این سبب موفقیت انسان است وگرنه سبب سقوط انسان میشود و بررسی این دو جهت در آیات: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ #آل_عمران:۱۴؛ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ؛ صعوبت #زندگی بدون #همسر و اینکه انسان چگونه میخواهد از این امر در زندگی خود استفاده کند؛ قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ #التوبة:۲۵؛ نیکویی ممّر صحیح #عقلایی امور مذکور در آیه و قبیح بودن ممّر غیر صحیح عقلایی آنها؛ نسبت #دروغ به #اسلام در صورت گفتن اینکه اسلام از امور مذکور در آیه نخی کرده است؛ وَ بَنِينَ شُهُودًا #المدثر:۱۳؛ شأن نزول آیه مذکور در مذمت احوال #ولیدبن_المغیرة #البرهان_فی_تفسیرالقرآن تألیف مرحوم #سیدهاشم_بحرانی ج۵صص۵۲۵-۵۲۷؛ حسن و نیکویی یار داشتن در راه خدا؛ نعم العون علی طاعة الله؛ نیکویی #ثروت که در راه آبروی در راه خدا خرج شود؛ کلام مرحوم #مجلسی_اول پیرامون #ریا نبودن نمازی که بهخاطر رمی به بیدینی نشدن با آداب بیشتر در حضور دیگران خوانده شود که علت آن حفظ #عرض و #آبرو و حرمت #اجتماعی است که تا این اندازه اهمیت دارد؛ مقامات سلوکی مجلسی اول؛ تعریف #ریا؛ هر میلی در انسان یک جنبه کمالی دارد که انسان لابدّ از آن است و یک جنبه نفسانی دارد؛ روایتی پیرامون ضرورت حضور اجتماعی و رفت و آمد در برخی موارد برای یادگیری #علوم_دینی؛ جایگاه #محمدبن_مسلم کوفی در اصحاب #امام_صادق علیهالسلام همچون جایگاه #سلمان در اصحاب #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم است؛ جریان اشتغال محمد بن مسلم با اینکه متومل بود: حدثني محمد بن مسعود، قال حدثني عبد اللّه بن محمد بن خالد الطيالسي، عن أبيه، قال: كان محمد بن مسلم من اهل الكوفه، يدخل على أبي جعفر عليه السّلام فقال ابو جعفر بَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ، و كان محمد بن مسلم رجلا موسرا جليلا. فقال ابو جعفر عليه السّلام: تواضع، قال: فأخذ قوصرة من تمر فوضعها على باب المسجد و جعل يبيع التمر، فجاء قومه فقالوا: فضحتنا! فقال: أمرني مولاي بشيء فلا أبرح حتى أبيع هذه القوصرة، فقالوا: أما اذا أبيت الا هذا فاقعد في الطحانين، ثم سلّموا اليه رحا، فقعد على بابه و جعل يطحن. #إختيار_معرفة_الرجال_المعروف_برجال_الكشي (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي) تألیف الشيخ الطوسي ج۱صص۳۸۸-۳۸۹؛ #علم آموزی به دیگران برای میل نفسانی یا برای خدمت به خود و دیگران؛ لحاظ مقام #قصدقربت در همه #اعمال عبادی
آیت الله شیخ عباس اخوان
«يا هشام أوحى الله إلى داود: حذّر و أنذر أصحابك عن حبّ الشهوات، فإنَّ المعلّقة قلوبهم بشهوات الدنيا قلوبهم محجوبة عنّي»
خداوند متعال به #حضرت_داود علیهالسلام وحی کرد: بر حذر دار و تحذیر و انذار کن و پند بده به اصحابت از محبت مشتهیات نفسانی، که همانا آن کسانی که قلبشان آویزان است به شهوات دنیا قلوب اینان محجوب از من است؛ #انسان صاحب سه ساحت #عقل و #قلب و #نفس است؛ وجه تسمیه قلب به معنای تقلب و دگرگونی و به انسان میگویند دارای قلب یعنی از حالی به حالی میشود؛ آتش زدن #منا در سال ۴۹ توسط #اسرائیل و جریان شخصی که پس از بازگشت از حج آن سال خدمت آیت الله #بهجت آمد و در مورد جریان گم شدنش در حج و استغاثه به #امام_زمان علیهالسلام گفت؛
دگرگونی در انسان: مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ #الاحزاب:۴؛ گردش به سمت خوبیها: وَوْا فِي غَيْرِ الْكُتُبِ الْمَشْهُورَةِ قِرَاءَةَ الدُّعَاءِ التَّالِي عِنْدَ تَحْوِيلِ السَّنَةِ كَثِيراً، وَ قَالَ بَعْضُهُمْ بِقِرَاءَتِهِ 360 مَرَّةً: يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ. وَ بِرِوَايَةٍ أُخْرَى: يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ. #زادالمعاد علامه #مجلسی؛ و یا گردش به سمت بدیها که اینها در یک زمان با همدیگر جمع نمیشود؛ لزوم کنترل شهوات و #تربیت اینها تا به کمال برسد: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ #آل_عمران:۱۴؛ غلبه رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم بر #شیطان: قَالَ صلیالله علیه وآله وسلم: إِنَّ اللَّهَ أَعَانَنِي عَلَى شَيْطَانٍ حَتَّى أَسْلَمَ عَلَى يَدَيَّ. #مناقب_آل_ابی_طالب تألیف #ابن_شهرآشوب ج۱ص۲۲۹؛ جریانی منقول از آیت الله #محمدتقی_ستوده در هنگام تحصیل #فلسفه خصوصی نزد آیت الله #سیداحمدخوانساری؛ جریان برخورد آیت الله سید احمد خوانساری با جوانی که به ایشان فحاشی کرد
السلام علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
اندکی گر شیر جانم هی کند
شیر گردون شیر جان را قی کند
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان، جان توانم باختن
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
عشق بر پیمان اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
تاخت سوی خیمهگه بار دگر
تا از صاحب صدا جوید اثر
دید اصغر کرده عزم آن دیار
شسته از خرگاه هستی دست و بار
برگرفتش چست و عزم راه کرد
روی همت سوی قربانگاه کرد
#صفی_علیشاه
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
یا اختاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
ذبح الطفل من الاذن الی الاذن و من الورید الی الورید
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۱۴۰۲/۱/۱۶
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
.........بسم الله الرحمان الرحیم........... جلسه هفتگی دوشنبه ۷ آبان #شرح_جامعه_کبیره
بکلام دانشمند معظم:
#آیت_الله_اخون
فیض منبر حدود ساعت۲۲
خ مولوی،بین خ وحدت اسلامی و خ ولیعصر(عج)،خ تشکری موحد،حسینیه اصحاب هیئت مکتب الزهراء سلام الله علیها(ویژه برادران)
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إيّاك و الكبر على أوليائي، و الاستطالة بعلمك فيمقتك الله، فلا تنفعك بعد مقته دنياك ولا آخرتك، وكن في الدنيا كساكن الدار ليست له، إنما ينتظر الرحيل» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
اهمیت فقره تکان دهنده مذکور؛ از #علم و #دانش انسان اندازهای از آن که به درد انسان میخورد این است که با آن راه خدا را برود و واقف به #وظایف خودش باشد که این علم #ضروری ایجاد بیچارگی معمولاً برای انسان نمیکند؛ قسمی از علم که #فضل و زیادتی است که گاهی سبب بدبختی میشود؛ وظایف انسان نسبت به علم #توحید و #نبوت و #معاد و ملزومات آنها تا انسان با آنها چارچوب فکری برای خود فراهم کند؛ قسم علمی که #فضائل برای انسان است مثل زیورآلات است؛ دلشکستگی و آه و ناله دیگران در پی #تفاخر به #زیور در شخص صاحب مکنت؛ #مخفی کردن فضائل خود در بیان #ملای_رومی:
کار من اینست که کاریم نیست
عاشقم از عشق تو عاریم نیست
تا که مرا شیر غمت صید کرد
جز که همین شیر شکاریم نیست
در تک این بحر چه خوش گوهری
که مثل موج قراریم نیست
بادهات از کوه سکونت برد
عیب مکن زان که وقاریم نیست
میکشم از مصر شکر سوی روم
گر چه شتربان و قطاریم نیست
گر چه ندارم به جهان سروری
دردسر بیهده باریم نیست
#دیوان_شمس
خطرات #جلوه کردن بیجا در مسائل #مادی و #معنوی
از قهقهه بیجاست ای کبک دری کز خون
شاهین کندت رنگین چنگال عقابی را
#وحدت_کرمانشاهی
مکاشفهای از مرحوم میرزا اسماعیل #دولابی؛ کلامکم نور #جامعه_کبیره؛ خطر جلوه در محضر #اولیای_الهی در حالیکه این #اولیا مخفی هستند که ثمره شوم آن #دشمنی خدا با انسان است که نه دیگر #دنیا و نه #آخرت شخص درست میشود:
«يا هشام إيّاك و الكبر على أوليائي، و الاستطالة بعلمك فيمقتك الله، فلا تنفعك بعد مقته دنياك ولا آخرتك»
ای هشام بپرهیز از اینکه در محضر اولیای من #تکبر کنی و جلوی او خودت را بالا ببری؛ #استطاله کش دادن علمی است که به جلوهنمایی در دارایی مازاد است؛ از #حق_عالم این است که در محضرش ذکر نظرات دیگران را نکنی و دیگر اینکه #سوال بسیار و مکرر از او نکنی: عن أبي عبدالله علیهالسلام قال : كان علي علیهالسلام يقول: إنّ من حق العالم أن لا تكثر عليه السؤال، و لا تجر بثوبه، و إذا دخلت عليه و عنده قوم فسلم عليهم جميعا، و خصه بالتحية دونهم، و اجلس بين يديه، و لاتجلس خلفه، و لا تغمز بعينيك، و لا تشر بيدك، و لا تكثر من قول قال فلان و قال فلان خلافا لقوله، و لا تضجر بطول صحبته، فإنما مثل العالم مثل النخلة ينتظر بها متى يسقط عليك منها شئ، والعالم أعظم أجرا من الصائم القائم الغازي في سبيل الله، و إذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمة لايسدها شئ إلى يوم القيامة #بحارالأنوار ج۲ص۴۳؛ در مقام استطاله شخص میخواهد بگوید که من یک کسی هستم
«يا هشام إيّاك و الكبر على أوليائي، و الاستطالة بعلمك فيمقتك الله، فلا تنفعك بعد مقته دنياك و لا آخرتك»
#مقت عبارت از #کینه_ورزی است که که خدا با شخصی که بر ولی از اولیایش تکبر ورزد کینهتوزی میکند و او را تحقیر کرده و دشمن او میشود که بعد از این دشمنی خدا نه ثمری از #دنیا شخص میبرد و نه از #آخرت خود؛ اینکه کسی مورد روایت مذکور را حصر در #معصومین علیهمالسلام اسلام کند همخوانی با روایاتی که میفرمایند برخی اولیای من مخفی هستند ندارد؛ مقام علمی و معنوی مرحومان محمدحسین بن محمدرحیم رازی ایوانکیفی حائری اصفهانی معروف به #صاحب_فصول ( #الفصول_الغرویة_فی_الاصول_الفقهیة) و برادرش محمدتقی رازی نجفی اصفهانی مولف #هدایة_المسترشدین ( #هدایة_المسترشدین_فی_شرح_معالم_الدین)؛ جریانی منقول از #آقانجفی (صاحب فصول) در مورد ارتباط با یکی اولیای الهی؛ جریان #تشرف #ملاقاسم_رشتی در #تخت_فولاد اصفهان #دارالسلام تألیف شیخ #محمودعراقی_میثمی صص۴۸۵-۴۹۰؛ در #سلوک به علم #کیمیا #زادالمسافر میگویند؛ یا محمد یا علی یا فاطمة یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
رفت دلم همچو گوی، در خم چوگان دوست
وه که ز من برگرفت، رفت به قربان دوست
نی متصوّر مراست خوبتر از صورتش
ماه برآرد اگر سر ز گریبان دوست
بر سر سودای دوست گر برود سر ز دست
پای نخواهم کشید از سر میدان دوست
من نه به خود گشتهام فتنهٔ آن روی و موی
فتنهٔ جان و دل است نرگس فتّان دوست
ذره صفت تا به چرخ، رقصکنان میروم
گر دهدم پرتوی، مهر درخشان دوست
گر به علاج دلم آمدهای ای طبیب
درد دلم را بجوی، چاره ز درمان دوست
#شاطرعباس_صبوحی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
السلام علیک حین تقوم و تقعد
السلام علیک حین ترکع و تسجد
السلام علیک حین تهلل و تکبر
السلام علیک حین تحمد و تستغفر
آیت الله شیخ عباس اخوان
السلام علی الشیب الخضیب
السلام علی الخد التریب
السلام علی المجدلین فی الفلوات
أَلسَّلامُ عَلَى النِّسْوَةِ الْبارِزاتِ
حسین جان حسین جان
۱۴۰۲/۱/۱۷
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
سه شنبه۸آبان جلسه هیئت علمدار کربلا بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان
خ امام خمینی،نرسیده به میدان حر،کوچه
مبین علامت چراغ از حدود ساعت ۲۰:۱۵
جلسه ویژه برادران
https://eitaa.com/joinchat/2194276462C8a78197bd7
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام مجالسة أهل الدين شرف الدنيا و الآخرة، و مشاورة العاقل الناصح يمنٌ و بركةٌ و رشدٌ و توفيقٌ من الله، فإذا أشار عليك العاقل الناصح فإياك و الخلاف فإن في ذلك العطب.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
تبیین موضوع #مجاست و همنشینی و ضرورت آن برای انسان؛ #مدنی_الطبع و #اجتماعی بودن #انسان؛ عامل پیدایش #سخن و مبحث #الفاظ در علم #اصول به علت نیاز انسان به ارتباط با دیگران؛ مفاد احتیاج و نیاز و به سبب آن با ارتباط با دیگران به ناچار درونش داد و ستدی رخ میدهد؛ هم سخنی به علت نیاز برای رفع نیاز؛ هم افق شدن انسان با دیگران برای رفع نیاز؛ انسان #دنیاطلب و غیر دنیاطلب؛ در رفع نیاز انسان از دیگران باید بالاتر از آنچه که مطلوب انسان است به طرف مقابل داد تا نیاز تو را برطرف کند مثل اینکه انسان از یک انسان دنیاطلب برای رفع نیاز دنیایی خود تقاضایی کند که آن شخص چون دنیاطلب است برای رفع حاجت دنیاییاش چیزی بالاتر از طرف مقابل میخواهد تا نیاز او را برطرف کند؛
بر درِ اربابِ بیمروّتِ دنیا
چند نشینی که خواجه کی به درآید
#حافظ
برای نیاز دنیایی اگر از کسی طلب نیاز بشود که دنیاطلب نیست او با انسان با #کرامت رفتار میکند فلذا برای رفع خواسته دنیا باید از کسی طلب کرد که آن شخص
دنیاطلب نباشد که علاوه بر رفع مطلوب انسان چیز اضافهای نیز از روی کرامت میدهد؛ سفارش به رفع نیاز نزد انسان #کریم؛ قَالَ علیه السلام لَهُ أَمَّا خَمْسُمِائَةٍ فَاقْضِ بِهَا دَیْنَكَ وَ أَمَّا خَمْسُمِائَةٍ فَاسْتَعِنْ بِهَا عَلَی دَهْرِكَ وَ لَا تَرْفَعْ حَاجَتَكَ إِلَّا إِلَی أَحَدِ ثَلَاثَةٍ إِلَی ذِی دِینٍ أَوْ مُرُوَّةٍ أَوْ حَسَبٍ فَأَمَّا ذُو الدِّینِ فَیَصُونُ دِینَهُ وَ أَمَّا ذُو الْمُرُوَّةِ فَإِنَّهُ یَسْتَحْیِی لِمُرُوَّتِهِ وَ أَمَّا ذُو الْحَسَبِ فَیَعْلَمُ أَنَّكَ لَمْ تُكْرِمْ وَجْهَكَ أَنْ تَبْذُلَهُ لَهُ فِی حَاجَتِكَ فَهُوَ یَصُونُ وَجْهَكَ أَنْ یَرُدَّكَ بِغَیْرِ قَضَاءِ حَاجَتِكَ. #بحارالأنوار ج۷۵ص۱۱۸-۱۱۹
«يا هشام مجالسة أهل الدين شرف الدنيا و الآخرة»
مجالست بر اساس نیاز است؛ خاطرهای از دوران نوجوانی استاد و سفر به مشهد مقدس به همراه خانواده؛ نمونهای از رفتار #کریمانه در رفتار یکی از اهل #سلوک؛ قسمی از #جوانمردی این است که با دیگران به گونهای رفتار شود که احساس کند #کلّ بر او نیست؛ جریانی از آیت الله شیخ #جعفرسبحانی و #علامه_طباطبایی؛ وجهه علامه طباطبایی در قم اینگونه بود که وقتی وارد جلسهای میشد مثل این بود که یک ملک و فرشتهای آمده در مجلس؛ جریانی از مشایخ مورد استفاده استاد: مرحوم آیتالله #صالحی_مازندرانی و تدریس #فلسفه از کتاب #منظومه در راه رفتن بین مدرس تا حرم؛ وصف حال دوران تحصیل استاد در #قم؛ «مجالسة أهل الدين شرف الدنيا و الآخرة» در رفتار علامه طباطبایی؛ ضرورت #جنبه داشتن در #رفاقت؛ #فقر مرحوم علامه طباطبایی و جریان بیماری و وفات مرحوم علامه طباطبایی و دعا در حق آیت الله سبحانی؛ #مناعت_طبع علامه طباطبایی؛ حق واجب شرعی #مهمان؛ جریانی منقول از آیت الله سبحانی از #مرحوم_امام از #ادب آیت الله #بروجردی؛ ادب والای مرحوم امام در کسوت روحانیت؛ وظیفه متقابل صاحب خانه و مهمان نسبت به یکدیگر؛ رعایت فقر و شأن صاحب خانه در مصرف پذیرایی توسط مهمان؛ نقل مرحوم آقای #محدث_زاده از پدرشان مرحوم #محدث_قمی از #وصیت ایشان در هنگام مرگ به دادن #رد_مظالم؛ قسمی از ابتلای آخوندها؛ ضرورت بررسی علت «نداریم، نداریم» گفتن #مردم_ایران در #روانشناسی اجتماعی؛ از بلاهای #مجتهدین دوره #مشروطه در تقابل طرفین مشروطهخواهان و مخالفان مشروطه بود؛ تقابل دو جریان مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم #سیدکاظم_یزدی؛ جریانی از کرامت آخوند خراسانی؛ اگر انسان با شخص #متدین رفاقت کند امید میرود که به جایی برسد
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
این نخله که داحی نبوت مقرش
پیوند ولایت است بر شاخ ترش
البته چو زینب آورد میوه پدید
طوبی که نکو، نخل طوبی ثمرش
تسلیم و رضا نگر که آن دخت بتول
در مقتل کشتگان چو فرمود نزول
شکرانه سرود کی خداوند جلیل
قربانی ما به پیشگاه تو قبول
#فؤادکرمانی
ما توهمت يا شقيق فؤادي
كان هذا مقدرا مكتوبا
#بحارالأنوار ج۴۵ص۱۱۵
زینت دوش نبی روی زمین جای تو نیست
خار و خاشاک زمین منزل و مأوای تو نیست
خاک عالم به سرم کز اثر تیغ و سنان
جای یک بوسه من در همه اعضای تو نیست
#صامت_بروجردی
حسین جان حسین جان
۱۴۰۲/۱/۱۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
بسم الله الرحمان الرحیم
شرح شواهد التنزیل حاکم حسکانی
بکلام دانشمند معظم #آیت_الله_اخوان
چهارشنبه ۹ آبان از حدود ساعت ۲۲
خیابان مولوی،بین خیابان وحدت اسلامی
و خیابان ولیعصر(عج)،خیابان تشکری موحد،حسینیه و هیئت اصحاب الحسین علیهالسلام جلسه ویژه برادران میباشد
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام مجالسة أهل الدين شرف الدنيا و الآخرة، و مشاورة العاقل الناصح يمنٌ و بركةٌ و رشدٌ و توفيقٌ من الله، فإذا أشار عليك العاقل الناصح فإياك و الخلاف فإن في ذلك العطب.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۵
مطلب مهمی در عرفیات که حضرت میفرمایند مطلب #مشاوره است؛ ذکر خیر یکی از اقوام استاد که انسان عاقل و مورد مشاوره آشنایان بوده است؛ اهمیت وجود افرادی عاقل در اطراف انسان برای مشاوره؛ ذکر خیری از مرحوم پدر استاد؛ ارتباط مرحوم آیتالله #حق_شناس با عموی استاد؛ حرمت #ریش_سفید و #گیس_سفید در #تهران قدیم؛ فرمایش مولا #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه پیرامون اهمیت رأی #پیرمرد نسبت به #جوان: قَالَ (علیه السلام): رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ [يُرْوَى] رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ #نهج_البلاغة حکمت ۸۳؛ از علل قوام بیشتر #زندگی در قدیم نسبت به امروزه نظر گرفتن و بررسی #والدین در امر #ازدواج بود
«و مشاورة العاقل الناصح يمنٌ و بركةٌ و رشدٌ و توفيقٌ من الله، فإذا أشار عليك العاقل الناصح فإياك و الخلاف فإن في ذلك العطب.»
شناخت انسان #عاقل که #خیرخواه باشد سبب #یمن و #برکت (=زیاده شدن) است؛
اهمیت استفاده از #تجربه_اجتماعی؛ آدم رعایت احترام #پیر در اجتماع ما با وجود تأکید #اسلام بر این امر؛ احترام بسیار خاص به افراد سنین بالای ۸۰ سال در برخی از جوامع #اروپا بهجهت اهمیت به #تجربه این افراد؛ وجود افراد معتمد نزد #مراجع عظامی همچون حضرات آیات#گلپایگانی و #مرعشی_نجفی که این افراد با تعبیر مسامحی #عقل_منفصل شناخته میشدند که به مراجع خط میدادند؛ دستور دین است که انسان در انجام کارهای خود #جلادت و #بی_باکی بیجا نداشته باشد و امر را بررسی و سبک و سنگین کند و حتی کارش را در برخی موارد که احتیاج است با #استخاره پیش ببرد؛ در زندگیهای قدیم افراد متمول تهران افرادی بودند برای مشورت که به آنها #مباشر میگفتند که مورد کار و شغلشان مشورت دادن به این افراد بود؛ علت تأکید بر مشورت در روایات این است که انسان کارهای خود را فقط با تکیه بر عقل خود انجام ندهد بلکه از #عقل دیگران نیز استفاده کند نه از #جهل دیگران؛ درستی سخن «دو تا عقل بهتر از یک عقل است» به شرط اینکه طرف کرد مشاوره #جر_نفع برای خود نکند بلکه خیرخواه انسان باشد که در مواضع مختلف این خیرخواهی شخص مقابل خود را مینمایاند؛ اهمیت #رفیق و #دوست خیرخواه؛ سخن یکی از دوستان استاد پیرامون ارزش #رفیق_خوب؛ ذکر جریان حکیمانه #بلوهر_و_یوذاسف توسط #شیخ_صدوق (با اینکه حدیث نبوده) در میان کتب #كمال_الدین_و_تمام_النعمة ج۲ص۵۸۴ بهبعد؛ نظر برخی بر اینکه #یوذاسف همان #بودا است؛ ترجمه داستان بلوهر و یوذاسف توسط مرحوم #مجلسی در #عین_الحیات ج۱ص۵۰۳ بهبعد؛ ذکر خیر مرحومه مادر استاد که در سن چهار پنج سالگی استاد بر سر سفره برای فرزندان خود داستان بلوهر و یوذاسف را میخواندند؛ داستان بلوهر و یوذاسف مثل یک #سریال است که به صورت حکایت در حکایت میآید؛ جریانی از #منبر استاد در حضور مرحومین آیت الله #مهدوی_کنی و #جعفری_اراکی در حوزه #مروی؛ داستانی در میان حکایت بلوهر و یوذاسف پیرامون مشورت؛ انسان همه عمرش بگردد از #پدر و #مادر خود مشاورهای صافتر و زلالتر و خیرخواهتر پیدا نمیکند؛ نقلی از مرحوم پدر استاد پیرامون نگهداری از افراد با تجربه در منازل خود برای مشورت گرفتن؛ خانهای که در آن ریش سفید و گیس سفید نباشد برکت ندارد که از آن #فرهنگ الان فاصله گرفته شده است؛ ذکر بسیار زیاد مرحوم آیتالله شیخ #حسین_لنکرانی این روایت را: قَالَ (علیه السلام): رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ [يُرْوَى] رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ #نهج_البلاغة حکمت ۸۳؛ نقلی از یک راننده با تجربه و خوش نیت: جاده با کسی شوخی ندارد؛ هر #کارمند موفقی یک رقیب دارد شخصیت او را ترور کند؛ داستان #حسنک_وزیر امر حقیقی در #تاریخ است که با #بدگویی حسنک وزیر را پیش پادشاه از چشم انداختند که سرانجام بر اثر #سوءظن پادشاه موجب بر دار رفتن حسنک وزیر شد؛ جریانی از مشورت شخصی که در زندگیاش بین #زن و مادرش اختلاف بود
«و مشاورة العاقل الناصح يمنٌ و بركةٌ و رشدٌ و توفيقٌ من الله»
مشاوره با عاقل خیرخواه یمن و برکت و #رشد و #توفیق از ناحیه خدای متعال دارد
از پاکی انسان است که خودش را بد بداند
سفارش به #دعا برای ذویالحقوق
سختی بسیار زیاد #هیئت_داری
روضه حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه [شام نوزدهم ماه مبارک رمضان]
صلی الله علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین
۱۴۰۲/۱/۲۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110