eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️«روش شناسی اجتهاد»، انحراف یا کشف جدید؟ 🔰محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🔸مدتی است که در برخی محافل حضوری و مجازی، اساتید و طلاب، عنوان «روش شناسی اجتهاد» را به کار می برند و بر لزوم توجه به آن تاکید می کنند و مزایا و فوائدی را برای آن بر می شمرند. 🔸بر اساس آن مقداری که بنده مباحث و نوشته های پیرامون این عنوان را بررسی کردم، به این نتیجه رسیدم که توجه به این مسئله لازم و ضروری است و اگر طلاب آن را رعایت کنند در کیفیت و سرعت تحصیل آنها اثر گذار خواهد بود. 🔸اما نکته ای که به ذهنم رسید این بود که آن توضیحی که در مورد «روش شناسی اجتهاد» و مزایای آن بیان می شود، چیزی است که در علوم حوزوی بر عهده علم اصول است و محتوای آن جدید نیست. توضیح آنکه: ♻️برای کشف احکام شرعی در هر عصر و زمانی، لازم است که به منابع دین مراجعه و بر اساس آنها مسائل مورد نیاز را استخراج کرد. مراجعه به منابع نیاز به یک نظام فکری دارد که بر اساس آن تقدیم و تاخر و جایگاه هر کدام از ادله مشخص باشد. باید مشخص بشود که از کدام از اخبار می توان استفاده کرد؟ جایگاه شهرت و اجماع چیست؟ چه موقع میتوان از اصول عملیه استفاده کرد؟ در تعارض بین ادله چکار باید کرد؟ عقل چه جایگاهی در استنباط احکام دارد؟ و سوالات زیادی از این قبیل. 🔸مجموع این سوالات در کنار هم یک نظام منسجم و مرتبط به هم را به دست می دهد که یک فقیه بر اساس این دستگاه وارد در ادله می شود و به استنباط می پردازد. از آنجایی که بررسی هر کدام از این سوالات در ضمن استنباط ، اشکالاتی را در پی دارد، علمای اسلامی علمی را به بررسی این دستگاه استنباطی اختصاص داده اند و نام آن را «اصول فقه» نامیده اند. کاری که در علم اصول انجام می شود این است که سازوکار ادله و جایگاه هر کدام مشخص می شود. و واضح است که جایگاه این علم، مقدم بر علم «فقه» است. ♻️با این توضیح مشخص می شود که «روش شناسی اجتهاد»، همان علم «اصول فقه» است و چیزی غیر از آن نیست. هدف از علم اصول بدست آوردن یک دستگاه استنباطی است که به وسیله آن دستگاه استنباطی وارد در ادله می شویم و بر اساس آن استنباط می کنیم. در نتیجه به عنوان مثال مراد از «روش شناسی اجتهاد آیت الله خویی» همان «بررسی دستگاه استنباطی آیت الله خویی» است که ایشان در آثار اصولی خود به صدد تبیین آن بوده اند و اگر هم نکاتی را در آثار فقهی خود و در حین استنباط بیان و یا اعمال کرده اند، محل نقد و بررسی آن در علم اصول است. ❌غرض از تبیین این همانی بین «روش شناسی اجتهاد» و «اصول فقه» این نیست که همه فقها نظرات اصولی خود را قبل از فقه تبیین و در حین استنباط آن را اعمال کرده اند و برای بدست آوردن نظام استنباطی آنها نیازی به بررسی کتب فقهی آنها نیست، و همچنین غرض این نیست که علم اصول فعلی، هیچ مشکلی ندارد و نسبت به مسائل مورد نیاز در اجتهاد، جامع و مانع است بلکه معتقدیم که علم اصول نیاز به اصلاح دارد، همچنین به این معنا نیست که همه فقها و اصولیین، نگاه منسجم و نظام واره ای به علم اصول داشته اند، بلکه نگاه برخی از فقها و اصولیین به علم اصول، مجموعه ای از مسائل متشتت است. 👈غرض این است که وقتی علمی به نام «اصول فقه» در تراث علمی حوزه وجود دارد و متکفل بحث روش شناسی اجتهاد است، افزودن عناوین جدید، سبب سرگردانی بیشتر طلاب می شود و احیانا پس از مدتی در کنار علم اصول، باید کتب روش شناسی اجتهاد را نیز بخوانند. همچنین از لوازم منفی این اصطلاح سازی، بی استفاده ماندن تراث ارزشمند بزرگان علمای ما در کتب اصولی است. 📌به نظرم رسید که دلیل شیوع این عنوان جدید می تواند این مسئله باشد که در دوره ای که هنوز هم ادامه دارد به دلیل نگاه ناصحیح برخی از حوزویان به علم اصول (نگاه جزیره ای و اصالی به علم اصول) این علم مورد نقد و انتقاد واقع شد و ارزش خود را در ذهن طلاب از دست داد. اما از آنجایی که اجتهاد بدون داشتن یک دستگاه استنباطی قبل از ورود به فقه، امکان ندارد، احساس نیاز به دستگاه استنباطی، برخی اساتید را به خلق عنوانی جدید اما با همان محتوای سابق واداشت. ✅پیشنهاد بنده این است که به جای به کار بردن این عنوان، از همان عنوان علم اصول استفاده کنیم و بحث «روش شناسی اجتهاد» را چیزی غیر از «علم اصول» ندانیم و درعوض به اصلاح دید طلاب و اساتید به علم اصول (اینکه علم اصول متکفل تبیین روش شناسی اجتهاد و بدست دادن نظام استنباطی است) و همچنین تهذیب علم اصول (اضافه کردن مسائل مورد نیاز و حذف کردن مسائل غیر لازم) بپردازیم. آنگاه نتیجه این می شود که طلاب خواهند دانست که اولا روش شناسی اجتهاد و داشتن یک نظام استنباطی قبل از ورود به فقه لازم است و ثانیا برای کسب یک روش ثابت در اجتهاد باید علم اصول فقه را قوی و نظام واره و به صورت یک علم منسجم و به عنوان مقدمه اجتهاد بخوانند ثالثا همینطور که برخی از اساتید بیان کرده اند، مدت زمان تحصیل علم فقه کوتاه تر می شود. @fater290
♨️ ✅برنامه تدریس های استاد علی فرحانی 1⃣ پنجمین جلسه بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی و علامه طباطبایی، فردا (یکشنبه)، ساعت 10صبح، خیابان مصلی، کوچه10، پلاک23 2⃣تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی، فردا (یکشنبه)، ساعت 14عصر، موسسه مفتاح، خ سمیه، بین کوچه 26 و 28 📌کسانی که صوت جلسات قبل را استماع کرده اند، میتوانند سوالات خود را برای ما ارسال کنند. سعی میکنیم که به دست استاد برسانیم که به آنها پاسخ دهند. @fater290
👆👆 سلام. چشم. پیامتون رو برای استاد ارسال میکنم. @fater290
👆👆 ⬇️لینک دانلود صوت مجموعه جلسات اخلاقی استاد علی فرحانی باعنوان "علم قبل از تزکیه" http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : تفاوت تربیت عرفانی و تربیت عمومی 🔰استاد علی فرحانی ❄️استاد در این فیلم که بخشی از پنجمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه ۹۹/۵/۱۲ است، به بررسی تفاوت تربیت عمومی و تربیت عرفانی بر اساس سیره علامه طباطبایی و کتاب الولایه و سیره امام خمینی می پردازند. ایشان می فرمایند: تنها کسی که در حال حاضر بر اساس مدل صحیح تربیت اسلامی سیر میکند، رهبر معظم انقلاب است. @fater290
♨️ : ۵مین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه طباطبایی 🔰استاد علی فرحانی ✅موضوع این جلسه که دیروز ۹۹/۵/۱۲ برگزار شد، بحث معقولات ثانی فلسفی از نگاه امام و علامه بود. واقعا شیرین و بسیار قابل استفاده بود. بشنوید. در این جلسه استاد توضیح مختصری از ابتدای نظام ریاضی وار علامه در کتاب بدایه و نهایه بیان کردند و سپس معقولات ثانی را از نگاه علامه تبیین نمودند و پس از آن همین نگاه را از آثار امام خمینی خصوصا کتاب تقریرات فلسفه تشریح کردند. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/05-hamahangi-99.5.12.mp3 @fater290
💠 : ۲۳مین جلسه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی 🔰استاد علی فرحانی 🔸موضوع این جلسه که دیروز ۹۹/۵/۱۲ برگزار شد، ادامه بحث تعارض بین نسخ و تخصیص بود. به مناسبت این بحث و سوال و جواب اعضای کلاس، استاد جمع بندی تفصیلی ای را از بحث مصلحت سلوکیه شیخ و نسبت آن با مصلحت تسهیل بیان کردند و در تبیین نظر حضرت امام در مورد اینکه همه احکام (هم عمومات و هم مخصصات آنها) در زمان پیامبر بیان شده است، نکات قابل توجهی بیان کردند. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/023-taadol-99.5.12.mp3 @fater290
هدایت شده از در نوبت
👆👆 ضمن عرض تبریک به مناسبت ورودتان به حوزه، باید عرض کنم که برای آشنایی با اندیشه امام و علامه، ابتدا مقدمات استفاده از کتب ایشان که همان ادبیات و منطق است را در یکی دو سال اول حوزه با همان مدلی که در کانال تبیین کرده ایم، بخوانید. در کنار اونها جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری رو گوش کنید. پس از اینها هر موقع مهیا شدید، دروس الموجز و اصول فقه استاد را با رعایت آداب استماع صوت، گوش کنید. پس از آن کتاب بدایه الحکمه رو با تدریس استاد بخوانید. انشالله با گوش دادن اینها بقیه کار هم مشخص خواهد شد. لینک همه این مواردی که عرض کردم در کانال هست. خوبه که مجموعه صوتی موفق را هم بشنوید تا روش تحصیل رو هم انشالله از همین ابتدا فرابگیرید و بر اساس اون کارتون رو پیش ببرید. @fater290
👆👆 انشالله از استاد می پرسم و خدمتتان عرض می کنم. @fater290
👆👆 پیشنهاد میکنم مجموعه صوتی رو که توی کانال سنجاق شده است، خصوصا بخش اول (اهداف و چشم اندازها) و بخش دوم (راهکارها و مهارت های برنامه ریزی) با دقت گوش کنید. تجربه خودم و دیگرانی که استماع کرده اند، اینه که پاسخ این سوالات داده میشه. @fater290
المرسلات
#پیام_شما 👆👆 انشالله از استاد می پرسم و خدمتتان عرض می کنم. @fater290
الحمدلله ایشان با استاد تماس گرفتند و در موضوع مورد نظرشان مشورت کردند. @fater290
المرسلات
#پیام_شما 👆👆 سلام. چشم. پیامتون رو برای استاد ارسال میکنم. @fater290
الحمدلله با پیگیری ای که انجام شد، دیروز جلسه ای بین این دوستان و استاد تشکیل شد و استاد نکات خوبی در مورد روش تحصیل در سطح عالی بیان کردند. انشالله صوت جلسه رو در کانال خواهیم گذاشت. @fater290
♨️♨️ نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان 🔰 استاد علی فرحانی ✳️✳️✳️✳️✳️ 🍀 یکی از دغدغه های تمام محصلین دانشگاهی و حوزوی پس از طی مقاطع اولیه تحصیلی، تحصیل و یادگیری نظرات و دیدگاه های علمای سابق یک علم است. 🍀 به عنوان نمونه علم فلسفه که سابقه چند هزار ساله دارد، به موازات قدمت این علم، دیدگاه ها و آثاری از علمای فلسفه وجود دارد. امروز در مقابل یک طلبه و یا دانشجوی محصل فلسفه، آثار و نظریاتی از قبل از فلاسفه یونان و فلاسفه یونان تا فارابی و بوعلی و حکمای مشاء و اشراق تا برسد به حکمت متعالیه و حکمای آن تا امروز وجود دارد. 🍀 در این جا دو سوال اساسی مترتب بر هم وجود دارد: 🍁 1- آیا یادگیری آثار قدما و گذشتگان یک علم، برای تولید و پیشروی در آن علم لازم است؟ 🍁 2- اگر یادگیری آن آثار لازم است، روش تحصیل‌ آنها چگونه است؟ 🍀 اهمیت سوال دوم زمانی واضح تر می شود که می بینیم - به عنوان مثال - خواندن فقط یک دوره اسفار، بیش از ده سال طول می کشد تا چه برسد به خواندن شفا و اشارات و منظومه و ... مهمتر از آن اینکه پس از خواندن یک دوره -مثلا- اسفار، معلوم نیست که چند درصد از محتوای این کتاب در ذهن متعلم باقی می ماند. 🍀 این دو سوال مختص به علم فلسفه نیست، بلکه در هر رشته علمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در مرحله تولید و پیشبرد و نظریه پردازی علم مطرح می شود. این دو سوال در مورد علم اصول فقه و فقه و روش تحصیل آنها نیز وجود دارد. امروزه می دانیم که گذراندن یک دوره درس خارج اصول بیش از 8 سال طول می کشد، فضلا از درس خارج فقه که گذراندن یک دوره درس خارج در همه ابواب فقهی استحاله دارد. 🍀 استاد علی فرحانی در صوت زیر که در جمع برخی از طلاب رشته تخصصی فلسفه ارائه شده است، این موضوع را بررسی کرده اند. 🍀 ایشان در این جلسه در ابتدا دلیل و میزان اهمیت یادگیری آثار قدما و گذشتگان علم را بیان می کنند و سپس روشی زودبازده و کارآمد را برای مطالعه و تحصیل این آثار بیان می کنند و به مناسبت موضوع بحث و مخاطب، این بحث را در موضوع فلسفه تطبیق می کنند و با مثال هایی آن را تبیین می کنند. 🍀 این مدل از کار در مقطع سطوح عالی و تحصیلات تکمیلی، در واقع الگویی صحیح برای پژوهش در این مقاطع است. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/052-jayegahe-asare-gozashtegane-elm-v-raveshe-tahsile-anha@almorsalat.mp3 📌این صوت مربوط به اولین جلسه مشاوره درس اسفار در گروه فلسفه موسسه اسراء در سال 97 است @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت دوم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. 📌مشاهده در اینستاگرام👇 instagram.com/tv/CDMZ3zsHs4O/?igshid=1jay0itc4f62n 📌مشاهده در آپارات aparat.com/v/EGrUJ @almorsalaat
🌀روحیه جهادی 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۴/۱۰/۱۴ 🔹جهادی حرکت کنید. ما از اول انقلاب، هر کار بزرگی که توانسته‌ایم انجام بدهیم، به برکت و بلندپروازی و کار جهادی بوده است. ... روحیه‌ی  یعنی چه؟ یعنی اعتقاد به این که «ما میتوانیم»؛ و کارِ بی وقفه و خستگی ناپذیر و استفاده از همه‌ی ظرفیت وجودی و ذهنی و اعتماد به . 📌پ.ن: حوزه هم اگر بخواهد کار بزرگی در طراز گام دوم انقلاب انجام دهد، نیاز است که ما طلاب و مسئولین حوزه، داشته باشیم. @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت سوم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. 📌مشاهده در آپارات aparat.com/v/TdEGA @fater290
☑️ طرح کلی کتاب شیخ انصاری 🔰 استاد علی فرحانی 👈 کتاب ، دارای سه بحث کلی (مکاسب محرمه، بیع، خیارات) می باشد. یکی از سوالات در مورد این کتاب این است که آیا این سه مبحث، سه موضوع مستقل اند که در یک کتاب جمع شده اند یا بین آنها ارتباط برقرار است و ابواب کتاب مکاسب دارای یک نظم واحد و مرتبط به هم است؟ 👈استاد در این صوت، این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند و در ضمن آن به مباحثی همچون کتب فقهی و تفاوت بین عنوان و عنوان پرداخته اند. 👈مباحث مطرح شده در این صوت، در فهم کتاب مکاسب و حل اشکالاتی که به نظرات شیخ می شود، بسیار راهگشاست. لذا کسانی که قصد تحصیل مکاسب را دارند، حتما گوش کنند. 📌 بخشی از جلسات اول و دوم تدریس مکاسب، مبحث اجازه و رد، ۹۸/۶/۲۴.۲۵، مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarhe-koli-ketabe-makaseb@fater290.mp3 @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ مقام شهدا، مقامی بالاتر از عرفا 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۲۲ 🔺شهید عزیز در درجات عالی قُرب الهی و فارغ از همه‌ی گرفتاری‌هایی که ما در درون خودمان داریم، متنعّم به نعمتهای الهی است. ... این مقام به عقل ماها نمیرسد ... نه‌اینکه ما به این مقام نمیرسیم، اصلاً به عقلمان نمیرسد این مقاماتی که شهدا دارند. بعضی از بزرگان ما و علمای ما، پنجاه سال، شصت سال عبادت کردند، ریاضت کشیدند، تأمّل و تفکّر کردند، به مقاماتی رسیدند، مقامات خیلی خوبی است؛ این جوانها غالباً از آن مقاماتی که عرفای برجسته‌ی ما در طول سالهای متمادی به آنها رسیدند، عبور کردند و از آن مقامات بالاتر رفتند؛ اخلاصشان این است. ... خوشا به حالشان؛ ما به حال اینها غبطه میخوریم. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🌐 این کلیپ👆 بخشی از بیانات شهید از شهدای شهرستان در مورد مقام شهدا و فضای جبهه هاست. این شهید والامقام از مصادیق بارز بیانات رهبری است. @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت چهارم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. 📌مشاهده در آپارات aparat.com/v/Hlr2x @fater290
📚ولاءها و ولایت ها 🔰استاد شهید مطهری 🔸همینطور که از نام این کتاب پیداست، این کتاب در موضوع «ولایت» است. ایشان پس از بررسی معنای «ولایت»، اقسام آن را تک به تک تبیین می کنند. اوج این کتاب، بحث «ولایت تکوینی» است. ایشان «ولایت تکوینی» را توضیح می دهند و بیان می کنند که هدف انسان از زندگی و انجام دستورات دینی، رسیدن به مقام «ولایت تکوینی» است و که خود را دارای بالاترین درجات «ولایت تکوینی» است، حامل ولایت و قافله سالار اهل ولایت است و وظیفه هدایت باطنی انسان ها را به عهده دارد. 🔸آشنایی بنده با این کتاب به دوران دانشجویی برمی گردد. حجت الاسلام مرحوم استاد (ره)، بعضی روزهای هفته بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشکده، این کتاب را برای دانشجویان تدریس می کردند. خدا این استاد بزرگوار را با صاحب اصلی ولایت، امیرالمومنین (ع) محشور فرماید. 🔸حتما این کتاب را در این ایام مبارک دهه ولایت بخوانید. لینک دانلود کتاب👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/shahidmotahari/velaha-n-velayatha.pdf محسن ابراهیمی @almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚ولاءها و ولایت ها 🔰استاد شهید مطهری 🔸همینطور که از نام این کتاب پیداست، این کتاب در
🔉🔉 : ولاءها و ولایت ها 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری ♦️این کتاب در اصل مقاله ای از استاد شهید مطهری درباره ولایت بوده که پس از توضیح مختصری درباره واژه ولایت، به معانی و اصطلاحات قرآنی آن می پردازند. ♦️ولایت به ولاء منفی و ولاء مثبت تقسیم شده و ولاء مثبت یک معنای "عام "داشته که مربوط به ارتباط و تعلق مومنین در عرض یکدیگر است و یک معنای خاص که مربوط به خدا و رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام است. ولاء خاص نیز دارای شئونی است مثل محبت، امامت و زعامت. یکی از مهمترین شئون ولایت خاص "ولایت تصرف" یا "ولایت معنوی" است که عمده مباحث کتاب معطوف به آن است. ♦️در این سه جلسه، پس از مروری کلی بر معانی و اقسام ولایت، توجه اصلی، معطوف به شأن ولایت تصرف در معنای ولایت خاص است. ♦️مطابقت دیدگاه شهید با اندیشه های استادشان مرحوم علامه طباطبایی (قدس سره) از نکات مهم مباحثی است که در این سه جلسه در موسسه میقات قم بیان شده است. ♦️در پایان بعضی از لوازم نگاه مصنف به مسأله ولایت در سلوک معنوی و حیات باطنی بیان می گردد. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/velaha-v-velayatha-s.mojtaba.javaheri/ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قطعه فیلمی از آیت الله بهجت در مورد اینکه اجنه یا شیعه اند و یا کافر @fater290