eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐اسلام، مکتب همه جانبه 👈نگاهی متفاوت به سیره علمی و عملی علامه طباطبایی 🔰بیانات استاد علی فرحانی در بزرگداشت علامه طباطبایی در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی ۹۷/۸/۳۰ 🗂فهرست مطالب👇👇 📌خدمات مرحوم علامه طباطبائی 🔸الف) نشان دادن اسلام با تمام وجوه و حیثیات آن 🔸ب) بهره بردای از آثار فِرق و مشرب های مختلف برای خدمت به تمدن نوین اسلامی 📌ویژگی های مکتب تربیتی علامه طباطبائی 🔸نقطه آغاز کجا است؟ 🔸تفاوت مکتب عرفانی علامه با سایر مکاتب عرفانی 📌نقش علامه طباطبائی در انقلاب اسلامی 📌راه شناخت بیشتر دربارۀ علامه طباطبائی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔉دانلود صوت بیانات👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/25 📖دانلود متن بیانات👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/25 @almorsalaat
💢عترت، تنها مسیر معنویت 👈نگاهی به گفتگوی علامه طباطبایی و پروفسور هانری کربن پیرامون معنویت (بر اساس کتاب رسالت تشیع در دنیای امروز) @almorsalaat 👇👇
💢عترت، تنها مسیر معنویت 👈نگاهی به گفتگوی علامه طباطبایی و پروفسور هانری کربن پیرامون معنویت (بر اساس کتاب رسالت تشیع در دنیای امروز) 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 💠علامه طباطبایی، عالمِ آشنا به زمان 🔸علامه طباطبایی علاوه بر آنکه تفسیر و فلسفه را در زمانه خود به اوج رساند، درهای معنویت را نیز بر شیفتگان و جویندگان راه گشود. این حکیم الهی، در فلسفه افق های جدیدی را پیش روی بشر در دوران جدید قرار داد و در کنار نقد، راه حل فکر فلسفی را نیز ارائه نمود. اما تلاش و حرکت الهی ایشان متوقف به این نقطه نبود، علامه طباطبایی در دنیای رخوت زده ی مسخ شده و دور از معنویتِ مقهورِ غرب، روزنه های نورانی معنویت شیعی را به عنوان تنها راه نجات بشر ارائه کرد و حرکت در مسیر آن را نه تنها ممکن بلکه ضروری و واجب دانست. 💠هانری کربن و چاره جویی برای چالش معنوی غرب 🔸در این مسیر مباحثات علامه طباطبایی و هانری کربن ارزش زیادی دارد. در این گفتگوها، مرحوم علامه طباطبایی از موضع یک فیلسوف و عارف شیعی، رهیافت معنوی بشر را به فردی ارائه می کند که خود پرورش یافته برجسته ترین دپارتمان های فلسفی در اروپاست و در پی یافتن مسیری نجات بخش برای بشر به مرکز تشیع آمده است. کربن در نوشته خود خطاب به علامه، ذیل عنوان «بشارت مذهب تشيع ‏براى بشريت چيست؟» به بحران معنویت در غرب می پردازد و از مکتب تشیع این گونه چاره جویی می کند: «اين بحران عمومى در معنويت، نتيجه طريقى است كه غربی‏ها حقايق معنوى و روابط آن را با خود مجسم ساخته‏ اند. مقهور ساختن قواى طبيعت میتوانست به خوبى با افزايش قواى معنوى توأم باشد. استيلاى بشر بر طبيعت و موفقيت‏هاى آن بر ضد عالم روح كه حتى مفهوم آن را از بين برد. اين مسئله پيش مى ‏آيد كه آيا اين امر را بايد اجتناب ‏ناپذير دانست يا با استفاده از نيروهاى معنوى برترى با آن مواجه گرديد؟ اين سؤالى است كه من از معنويت اسلام خصوصاً معنويت تشيع می‏ نمايم.‏ ص32» 🔸سوالی که او در برابر علامه طباطبایی قرار داده است بسیار مهم و چالش بر انگیز است، به خوبی می توان درک کرد که این سوال از جانب او، صرفا جنبه ی علمی و پژوهشی ندارد، بلکه حقیقتاً روحی که سالها در غربِ مدرن زیسته، به سوالی بنیان افکن رسیده است؛ آن سوال این است که آیا انسان محکوم است که در وضعیت جدید عالم از مواهب معنوی محروم شود و محکوم به شقاوت ابدی گردد؟ 🔸هانری کربن در ادامه ی این بحث به راه های متصور برای تحقق تجربه ی روحانی و معنوی اشاره می کند و از اینجا در میان نظریه ی عموم مسلمین و نظریه ی حلول در ادبیات مسیحی به حقیقت امامت در مذهب تشیع اشاره کرده و در خواست جالبی نیز از طلاب جوان شیعه دارد: «امام‏ شناسى شيعه در اين‏جا مى‏تواند مورد تفكر و تعمق قرار گيرد، زيرا آيا اين نظر شيعه صراط مستقيم بين وحدت‏بينى انتزاعى اسلام سنن و حلوليت كليساهاى رسمى مسيحى نيست؟ به علماى روحانى جوان شيعه عهد معاصر مى‏توان زمينه پرثمرى را براى تحقيق پيشنهاد كرد: مطالعه نوشته‏ هاى غربى ‏ها درباره تاريخ عقايد كليساها و تأييد اين امر كه «امام‏ شناسى» با همان مسائلى مواجه شد كه مسيحيت در مقابل خود يافت، لكن اين مسائل را به نحوى حل نمود كه كاملًا با طريق رسمى كليساها مخالف و برعكس با طريق عرفايى كه با مسيحيت وابستگى دارند، مشابه است. ص33» 💠اشتراک بحران معنویت در شرق و غرب از نظر علامه طباطبایی 🔸علامه طباطبایی در مقام پاسخ به هانری کربن، مقاله ای تهیه و تنظیم کرده اند که در کتاب رسالت تشیع در دنیای امروز به چاپ رسیده است. گرچه محتوای این مقاله را می توان در کتب دیگر وی نیز جستجو کرد، اما آنچه در اینجا به عنوان تحلیلِ چگونگیِ ظهورِ جریان های معنوی در اسلام و سیر آن ها آمده است حقیقتا حتی در میان آثارِ خود علامه طباطبایی کم نظیر است. ایشان ابتدا دردِ دوری از معنویت و حرمان آسمانی انسان ها را بین غرب و شرق مشترک می داند و مرثیه ی معنویت شرق را نیز می سراید: «ما اكنون از حيث اختلال نظم زندگى معنوى و انحطاط اخلاقى و هرج و مرج روحيات انسانى با غربى‏ ها در وضع مشابهى قرار گرفته ‏ايم، اگر چه به قول مصاحب محترم آقاى پرفسور كربن، هنوز مانند غربى‏ ها، مزه «تجدد»! را نچشيده‏ ايم و هنوز هم رمقى داريم و اين سيل بنيان كن به‏ نحوى كه معنويات مغرب زمين را در زير گرفته، در معنويات ما خرابى به بار نياورده است. آرى ما با غربى ‏ها، در باختن زندگى معنوى و رسيدن به انحطاط اخلاقى، در وضع مشابهى قرار گرفته‏ ايم. ص65» 💠جریان شناسیِ نحله های در عالم اسلام توسط علامه 🔸علامه طباطبایی پس از این مقدمه به بیان نحوه شکل گیری جریان های عرفانی در عالم اسلام می پردازد، و حقیقت و دلیل ظهور این جریانات را حضور، کلمات و افعال اهل بیت پیامبر ع می داند. جریان شناسی ایشان در شکل گیری جریان عرفان در تاریخ اسلام یکی از درخشان ترین تحلیل ها در این باب است. ایشان در باب تاثیر امیر المومنین ع در شکل گیری جریان های معنوی و ظهور معنویت اسلامی می گوید: «امام اول شيعه، در بيست و پنج سال دوران گوشه ‏گيرى و پنج سال زمان خلافت پرمحنت خود، با لهجه جذاب و بلاغت خارق‏ العاده خود، كه به تصديق دوست و دشمن غيرقابل معارضه و بى ‏رقيب بود، به نشر معارف و احكام اسلام پرداخت و درهاى بهترين بحث‏هاى منطقى و آزاد را به روى مردم باز نمود و عده‏اى از مردان خدا را از صحابه و تابعين، مانند سلمان و كميل نخعى و اويس قرنى و رشيد هجرى و ميثم كوفى و غير آنها، پرورش داد و البته نمی‏شود گفت كه اينان با روش معنويت كه داشتند و ذخاير معارف و علومى كه حمل مى ‏كردند، در جامعه اسلامى هيچ گونه تأثيرى نداشتند. ص91» 🔸ایشان اساسا معنویت حقیقی اسلامی را از غیرِ مسیر اهل بیت محال می دانند و برای صدق این مدعا گواه تاریخی نیز نقل می کنند: «يكى از بهترين شواهدى كه دلالت دارد بر اين كه ظهور اين طايفه از تعليم و تربيت ائمه شيعه سرچشمه مى ‏گيرد، اين است كه همه اين طوايف (كه در حدود بيست و پنج سلسله كلى مى‏ باشد و هر سلسله منشعب به سلسله ‏هاى فرعى متعدد ديگرى است) به استثناى يك طايفه، سلسله طريقت و ارشاد خود را، به پيشواى اول شيعه، منتسب مى ‏سازند. ص96» 💠آسیب شناسی جریان های عرفانی غیر همراه با مکتب اهل بیت 🔸از همین رهگذر علامه طباطبایی، به آسیب شناسی جریانات عرفانی غیر شیعی می پردازد و حرکت معنوی با توشه ی معارف غیر شیعی را دچار خلل هایی می بیند. در اینجا منظور جریاناتی است که گرچه متاثر از کلام اهل بیت علیهم السلام مسیر معنویت را قصد کرده اند اما از جهت اعتقادی به طور کامل هم کلام و همراه و مطلع از بیان آن بزرگان نبوده اند. به عقیده ایشان نقاط تاریک و مبهم عقیدتی در این جریانات باعث دو اشکال عمده شد: الف) این سالکان از کشف برخی حقایق محروم شدند، و رهارورد آنها نیز خالی از تناقضات نیست. به عقیده ایشان این اشکالات در کتب این طایفه نیز مشهود است: «خواهد ديد كه روح تشيع به مطالب عرفانى كه در كتاب‏هاست، دميده شده است ولى مانند روحى كه در يك پيكر آفت ديده‏ اى جاى گزيند و نتواند برخى از كمالات درونى خود را به طورى كه شايد و بايد از آن ظهور بدهد، يا مانند آينه‏ اى كه به واسطه نقيصه صنعتى گره‏ ها و ناهموارى‏ ها در سطحش پيدا شود، چنين آينه‏ اى صورت مرئى را نشان مى‏ دهد، ولى مطابقت كامل را تأمين نمى ‏كند. ص95» ب) به علت نقصان توشه ی معارفی، برخی از رهروان این مسیر، کم کم دستوراتِ مسیر طریقت را از شریعت جدا دیدند و جریان تفکیکِ شریعت و حقیقت و طریقت از این جا متولد شد: «كم‏ كم اين عقيده مسلم گرديد كه طريقه «معرفت نفس» در عين اين كه راهى است براى معرفت حق- عزّ اسمه- و نيل به كمال معنوى و به خودى خود پسنديده خدا و رسول است، بيان اين راه از شرع مقدس اسلام نرسيده است. ص94» 🔸به نظر ایشان این اشکال بعدها در اثر ارتباطات اجتماعی به جریان عرفان شیعی نیز منتقل شد. 💠شریعت تنها راه حقیقت 🔸علامه طباطبایی پس از این به موافقت طریقت و شریعت و حقیقت اشاره می کند و راه حل نهایی حرکت معنوی و عرفانی را تعالیم حقه ی اسلام که از مکتب اهل بیت برآمده است می داند. این عینا همان مطلبی است که ایشان در رساله ی الولایه به تفصیل و به برهان و قرآن و حدیث به اثبات آن می پردازد. 🔸ره توشه نهایی سید محمدحسین طباطبایی برای دنیای جدید و عطش معنویت تنهای یک کلمه است و آن یک کلمه «اسلام» است. علامه طباطبایی با این بیان معنویت دین زدایی شده و معنویت عبور کرده ی از شریعت را تخطئه می کند و منتج نیز نمی داند. ایشان در صفحه ی صد و سه از همین کتاب، ذیل عنوان «به سوی حیات معنوی» جمع بندی خود را ارائه می کند و بنای حقیقی مسیر معنویت را تاسیس می نماید. در مورد چهارم از این جمع بندی، ایشان از امامت سخن می گوید و وظیفه پاسداری از حریم باطنی دین را بر عهده ی امامت می داند: «چنان كه ظاهر شريعت حامى و مبينى دارد، هم چنان باطن شريعت كه مرحله حيات معنوى انسان و مقامات قرب و ولايت است، حامل و حافظ و قافله‏ سالارى لازم دارد. ص104» 🔸ایشان در پایان با بیانی بسیار زیبا و در عین حال بسیار ساده و قابل فهم که تنها از خود او بر می آید، دستور العمل اسلام برای این حرکت معنوی را بیان می کند و نشان می دهد که این ظهور و سلطان این حقیقت بر قلب کسی نازل خواهد شد که بر مدار شریعت حرکت کند. و در نهایت بامداد روشن نهایی بشریت را با ظهور حقیقت عالم هستی وعده می دهد: «اين روز، روزى است كه از آن خداست، نه مانند روزهاى ديگر كه آن شيطان بودند. روزى است كه امام دوازدهم «مهدى موعود» با ظهور خود، ديده اهل زمين را روشن نموده دين توحيد را در جامعه بشرى رواج كامل داده حقيقت و معنويت دين را براى همه مردم آفتابى و روشن مى‏ سازد. ص111» @almorsalaat
🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» برگزار می‌شود. 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📆 زمان: پنج‌شنبه‌ها/ 🔹 ساعت ۸ الی ۹ (فقه نظام روابط اجتماعی) 🔹 ساعت ۹ الی ۱۰ (نظام اصولی امام خمینی(ره)) 🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 📱 لینک ثبت نام: 🌐 https://b2n.ir/100020 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🔰با حضور استاد علی فرحانی 📌 شنبه ۲۴آبان ساعت ۲۰:۳۰ ✅پخش زنده در اینستاگرام👇👇 instagram.com/anjomanhekmat 💠میزبان: انجمن حکمت دانشگاه علوم اسلامی رضوی @almorsalaat
✅ علامه تکلیف مدار انقلابی 💠در مورد انقلابی بودن یا نبودن شخصی، ابتدا باید ملاک انقلابی بودن را مشخص کنیم. و با آن ملاک، مصادیق را مشخص کنیم. 💠این نکته را باید توجه داشت که علامه طباطبایی تمام وجودش انجام وظیفه اهم اسلامی بود و به تعبیر شهید مطهری، یکی از ملاک های اهم و مهم، نبود من به الکفایه انجام آن تکلیف است. 💠به شهادت مقام معظم رهبری ایشان در عداد مراجع تقلید بود و به شهادت استاد سید جلال آشتیانی، ایشان درس خارج اصول هم داشته اند. 💠ولی ایشان تشخیص دادند که تکلیف چیست؟ و برای آن هم من به الکفایه وجود ندارد. ایشان تشخیص داد که ترویج فلسفه و تفسیر از نیازهای آن روز اسلام است و به ترویج آن پرداختند. مرحوم علامه می توانست فقه و اصول بگوید، اما چون تکلیف نبود نگفت. علامه در مقدمه المیزان می گوید که می توانم تفسیر روایی و فقهی و ادبی بگویم، اما آنچه نیاز است تفسیر قرآن به قرآن است. 💠علامه حتی در بیان مباحث از دیدگاه اسلام سعی کرد با زبانی که مشترک با جهان است، تبیین کند و آن شروع از بدیهیات و تحلیل بر اساس فطرت است. که نمونه آن را می توان در مباحثات با کربن و همچنین مقاله زعامت و ولایت دید. 💠چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید @almorsalaat 📌تفصیل این توضیحات را از بیان استاد علی فرحانی 👇👇
♨️علامه طباطبایی ره دومین ستاره پرفروغ آسمان انقلاب اسلامی" @almorsalaat 👇👇
المرسلات
♨️علامه طباطبایی ره دومین ستاره پرفروغ آسمان انقلاب اسلامی" @almorsalaat 👇👇
♨️علامه طباطبایی ره دومین ستاره پرفروغ آسمان انقلاب اسلامی" 📝حجت الاسلام علی امیری @Aliamirii 🔅اخیرا برخی از جریانات بی تحرک و خزیده در گوشه مدرس ها، برای توجیه قعود بی قیام شان برای توجیه نکرده های شان قرائت های خاصی از برخی بزرگان ارائه می دهند تا در سایه امن این قرائت های بتوانند به حیات بی ثمر و البته محترمانه خود ادامه دهند. 🔅از جمله این بزرگان علامه علی الاطلاق محمد حسین طباطبائی است. شاید بگویید علامه را چطور می خواهند مصادره کنند، تعلق او اظهر من الشمس است که!؟ بله راهبردشان این است "دروغ هرچقدر بزرگ تر و پرتکرارتر باور پذیرتر" 🔅پاسخ های زیادی از طرف علامه پژوهان به این شبهات داده شده، بنده فقط یک نکته عرض کنم : 🔹اگر سراسر جهان را بگردید هیچ مادری _ با تعادل روحی و غیر مضطر _را نمی یابید که فرزند خود را انکار کند. وقتی سراسر نظریات، بیانات و تالیفات سترگ و مشی شاگرد پروری علامه طباطبایی را می نگریم یک روح حاکم دارد که عبارت است از تبیین، تفسیر و تنقیح و . 🔹اگر بخواهیم در گستره جهان هستی چه در گذشته چه در حال حاضر و طبق ضوابط چه درآینده یک مصداق تام عملی برای معارف المیزان نام ببریم آن مصداق انقلاب اسلامی ایران است. اصل انقلاب اسلامی، تبلور عینی المیزان است. 🔹و همچنین اصول فلسفه و روش رئالیسم و دیگر تلاش های این جنسی ایشان، از طرفی باطل کننده اندیشه های ماتریالیستی، ملحدانه و مخرب غرب و شرق و خارج کردن آنها از صحنه زورآزمایی ایران معاصر بود و از طرفی استحکام بخش مبانی اندیشه اسلام سیاسی و تلاشی بی بدیل جهت یکه تازی این اندیشه درمیان اندیشه های رقیب بود که سرانجام زمینه را برای تحقق انقلاب ذاتا دینی مساعد کرد. 🔹اگر اندیشه ها و مشی علامه، خامنه ای ها مطهری ها بهشتی ها مصباح یزدی ها و جوادی ها را نمی ساخت که در رکاب امام امت، انقلاب را محقق و حفظ کنند چه کسانی این کار اعجازگونه را انجام می دادند؟ 🔹او چه در گوش شاگردانش خوانده بود که همه از فرماندهان ارشد انقلاب اسلامی شدند!؟ 🔹طبق شواهد حال امام امت، بدون این گونه پشتوانه کارآمدی و این چنین عقبه تئوریکی کارشان بشدت با چالش مواجه می شد. ✅لذا بعد از امام خمینی ره موثرترین و پرفروغ ترین ستاره آسمان انقلاب عظیم اسلامی حضرت آیت الله سید محمد حسین طباطبایی است. 👈نفی این معنا یعنی نفی هویت علامه به تمامه ... @almorsalaat
💠 چند نکته از زندگی علامه طباطبایی 🔸نظم زیاد، سختی زیاد، مخالفین زیاد، برکت زیاد @almorsalat👇👇
چند نکته از زندگی علامه طباطبایی@almorsalat.mp3
2.54M
💠 چند نکته از زندگی علامه طباطبایی 🔸نظم زیاد، سختی زیاد، مخالفین زیاد، برکت زیاد 🔰آیت الله مصباح یزدی 👈 آخرین جلسه تدریس نهایه الحکمه @almorsalaat
: علامه طباطبایی و هانری کربن 💢یکی از نقاط مهم و پرمعنا و موثر در زندگی علامه طباطبایی، آشنایی پروفسور هانری کربن با ایشان و مصاحبات و مذاکراتی است که بین او و علامه برگزار شده است. 💢به همین مناسبت دو مقاله زیر را که در مورد ارتباط با هانری کربن است، معرفی می کنیم. 🌟🌟🌟🌟🌟 📝مقاله علامه طباطبایی و هانری کربن 👇👇 🆔 https://hawzah.net/fa/Article/View/94920 📝 مقاله بازخوانی دوستی علمی علامه طباطبایی (ره) و هانری کربن; شیفته ای به نام کربن 👇👇 🆔 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4892/4931/42137 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : تفاوت تربیت عرفانی و تربیت عمومی 🔰استاد علی فرحانی ❄️استاد در این فیلم که بخشی از پنجمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه ۹۹/۵/۱۲ است، به بررسی تفاوت تربیت عمومی و تربیت عرفانی بر اساس سیره و کتاب الولایه و سیره امام خمینی می پردازند. ایشان می فرمایند:از کسانی که در حال حاضر بر اساس مدل صحیح تربیت اسلامی سیر میکند، رهبر معظم انقلاب است. @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌استاد سطح عالی حوزه علمیه قم چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ ساعت۱۹ 🔘پخش زنده در اینستاگرام المرسلات👇 🆔 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
♨️ گروه شاگردان استاد علی فرحانی 🔹 این گروه با هدف کمک به تعامل هر چه بیشتر طلاب در مسائل علمی حوزوی و پاسخ گویی به سوالات علمی و تحصیلی طلاب تشکیل شده است. 🔴 ساعت فعالیت گروه 8 الی 10 شب است و اعضای محترم می توانند سؤالات خود را در چارچوب قوانین گروه ارسال بفرمایند. گروه رأس ساعت 10 شب بسته می شود و مدیران گروه (اساتید و مشاوران کانال) در طول روز به سوالات ارسالی پاسخ خواهند داد. 🌐لینک عضویت گروه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی در کانال 🔰استاد علی فرحانی 📌شنبه ۲۴آبان، ساعت ۲۰:۳۰ 🔰استاد امین اسدپور 📌جمعه ۲۳آبان 🔰حجت الاسلام سیدمحمدهاشمی 📌چهارشنبه ۲۱آبان، ساعت ۱۹ 🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی 📌جمعه ۲۳آبان، ساعت ۱۹ 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری 📌دوشنبه ۲۶آبان،ساعت ۱۹ 💠با برخی دیگر از اساتید نیز جهت قطعی شدن زمان جلسه در حال رایزنی هستیم ... ✅پخش زنده در اینستاگرام المرسلات instagram.com/almorsalat https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔊🔊 ♨️اولین عالم اسلامی که خدای قرآن را اثبات کرد، فیلسوفی به نام «علامه طباطبایی» بود @almorsalaat 👇👇
اثبات خدای قرآن توسط علامه طباطبایی@almorsalat.mp3
2.32M
🔊🔊 ♨️اولین عالم اسلامی که خدای قرآن را اثبات کرد، فیلسوفی به نام «علامه طباطبایی» بود / أ فی الله شک فاطر السموات و الارض 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat 📌برهان علامه را در ادامه 👇👇
💢برهان صدیقین علامه طباطبایی 📌علامه طباطبایی این برهان را در حاشیه اسفار و مقاله 14 اصول فلسفه، تقریر کرده اند. در شرح و توضیح این برهان و بررسی مزایای آن می توانید به کتاب «تبیین براهین اثبات خدا» و خاتمه کتاب «عین نضاخ» از آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅تقریر برهان از حاشیه اسفار 🔸و هذه هي الواقعية التي ندفع بها السفسطة و نجد كل ذي شعور مضطرا إلى إثباتها و هي لا تقبل البطلان و الرفع لذاتها حتى أن فرض بطلانها و رفعها مستلزم لثبوتها و وضعها فلو فرضنا بطلان كل واقعية في وقت أو مطلقا كانت حينئذ كل واقعية باطلة واقعا أي الواقعية ثابتة و كذا السوفسطي لو رأى الأشياء موهومة أو شك في واقعيتها فعنده الأشياء موهومة واقعا و الواقعية مشكوكة واقعا أي هي ثابتة من حيث هي مرفوعة 🔸و إذ كانت أصل الواقعية لا تقبل العدم و البطلان لذاتها فهي واجبة بالذات فهناك واقعية واجبة بالذات و الأشياء التي لها واقعية مفتقرة إليها في واقعيتها قائمة الوجود بها. 🔸و من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروري عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة. 📚اسفار، ج۶ 🌐🌐🌐🌐🌐 ✅تقریر برهان از اصول فلسفه 🔸واقعيت هستى كه در ثبوت آن هيچ شك نداريم هرگز نفى نمى ‏پذيرد و نابودى برنمى‏ دارد. 🔸به عبارت ديگر: واقعيت هستى بى‏ هيچ قيد و شرط واقعيت هستى است و با هيچ قيد و شرطى لا واقعيت نمى‏شود، و چون جهان‏گذاران و هر جزء از اجزاى جهان نفى را مى‏ پذيرد، پس عين همان واقعيت نفى‏ ناپذير نيست. بلكه با آن واقعيت واقعيت دارد بى‏ آن، از هستى بهره‏ اى نداشته و منفى است. البته نه به اين معنا كه واقعيت با اشياء يكى شود و يا در آنها نفوذ يا حلول كند و يا پاره‏ هايى از واقعيت جدا شده و به اشياء بپيوندد، بلكه مانند نور كه اجسام تاريك با آن روشن و بى ‏آن تاريك مى‏ باشند. و در عين حال همين مثال نور در بيان مقصود خالى از قصور نيست. 🔸و به عبارت ديگر: او خودش عين واقعيت است و جهان و اجزاى جهان با او واقعيت‏دار و بى او، هيچ و پوچ مى‏ باشد. 🔸نتيجه: جهان و اجزاى جهان در استقلال وجودى خود و واقعيت‏دار بودن خود تكيه به يك واقعيتى دارند كه عين واقعيت و به خودى خود واقعيت است. 📚اصول فلسفه، مقاله ۱۴ @almorsalaat
13971213_24889.flv
21.08M
🎥 ♨️زمان تحصیل علم اصول باید کوتاهتر شود. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۱۳ 💠در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان‌ الله ‌علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول می‌انداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و به‌اصطلاح مُضیَّق‌تر حرکت کرد، مواظبت کرد؛ غیر از است؛ فقه باز است، هر چه میتوانید در زمینه‌های فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است. @almorsalaat
📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر (شرحی بر دیوان حافظ بر گرفته از جلسات علامه طباطبایی) 🔰 آیت الله سعادت پرور ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔅بزرگانی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبائی شعر را برای بعضی از شاگردانشان تفسیر میکردند که اینها نشسته‌اند آن تفسیرها را نوشته‌اند و جمع کرده‌اند و تدوین کرده‌اند؛ یعنی عرفانِ شعر حافظ این [جور] است. (رهبر انقلاب ۹۸/۲/۳۰) 📌متن pdf کتاب را میتوانید از سایت کتابخانه دیجیتال نور دانلود کنید.👇👇👇 https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/14659 @almorsalaat
📚 مطلع انوار ج۲ 🔰علامه طهرانی 🔸جلد دوم از مجموعه ارزشمند مطلع انوار به احوالات و آثار بزرگان و عرفایی همچون حضرات آیات سید علی قاضی، سید هاشم حداد، ، شیخ محمدجواد انصاری و سید جمال الدین گلپایگانی، اختصاص دارد. 🔸فصل سوم این کتاب به تبیین برخی از احوالات، آثار، دیدگاه ها و نامه های علامه طباطبایی تعلق دارد. نکات ارزشمند و کمیابی در این کتاب خصوصا فصل سوم آن وجود دارد. مطالعه فرمایید. ⬇️لینک دانلود pdf 👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/26 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️اگر چنانچه جمهوری اسلامی، قدرت دفاعی نداشته باشد، هر بی سر و پایی و هر دولت فزرتی او را تهدید می کند. اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۵/۱/۱۱ 💠اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، است. چطور [چنین چیزی] ممکن است؟ اگرچنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فنّاوری برود، دنبال مذاکره‌ی سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود -که همه‌ی اینها لازم است- امّا قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سَروپایی و [هر] دولت فزرتی(۱۰) کذائی‌ای او را تهدید میکند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک میزنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید. 💠قدرتهای دنیا که شما می‌بینید با صدای کلفت حرف میزنند، زور میگویند، غلط میکنند، حرفهای بد میزنند و زورگویی میکنند، بیشتر از همه به استناد همان سلاحهایی است که دارند؛ آن‌وقت ما در مقابل اینها بیاییم دست خودمان را خالی کنیم؟ ... روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال به‌روز کردن خود و آماده کردن خود است، [بعد] ما اینجا ساده‌لوحانه خودمان را عقب بکشیم و بگوییم نه. @almorsalaat