المرسلات
🔰 نکاتی برای طلاب در باب اتقان تحصیل در ایام مجازی و کیفیت استقامت در مسیر علمی @ofoqemobin
👆👆👆
صوت یکی از جلسات تدریس المنطق استاد سید محمد هاشمی.
#بشنوید
♨️اهمیت ابتلائات و مراقبه دایمی در سیر معنوی
🔰علامه طباطبایی
🔹تلميذ: درباره این بیت جناب حافظ شیرازی سؤال شد:
🔺از مشکلات طریقت، عنان متاب ای دل! / که مرد راه، نیندیشد از نشیب و فراز
✅استاد: می خواهد بگوید از مشکلات و ناملایمات و امتحاناتی که در راه رسیدن به مقصود پیش می آید، صورت بر مگردان و همه مشکلات را با آغوش باز پذیرا باش؛ زیرا مرد طريق مقصود، نباید از پستی و بلندی ابتلائات عالم طبع باک داشته باشد. عمل به وظایف طریقت که پیاده نمودن #شریعت است، با امتحان و ابتلائات ملازم می باشد و نتیجه، از آن کسی است که از امتحانات سرپیچی نداشته باشد؛
📚ثمرات الحیات ج۲ص۱۹۷
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه #شعر
@almorsalaat
#مناجات
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ
اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ
اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً
#زیارت_عاشورا #تبرّی
@almorsalaat
01- تأثیر جهان بینی در اسلام شناسی.pdf
439.3K
📝#متن_گفتار| تاثیر جهان بینی بر اسلام شناسی
🎙استاد علی فرحانی
⭕️پیاده و تنظیم شده گفتارهایی از استاد
#پای_درس_استاد #فلسفه
@almorsalaat
negahi-be-maratebe-hokm(ensha-v-feliat)-v-khetabe-sharee.mp3
3.12M
♨️#اصول| نگاهی به مراتب حکم (انشاء و فعلیت) و مسئله خطاب شرعی و تاثیر آن در دست یابی به مصالح واقعیه
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس ج2 رسائل، سال99، مدرسه امام کاظم (ع)
#پای_درس_استاد #مراتب_حکم #خطاب_شرعی
@almorsalaat
#تفسیر| نسیان حق موجب نسیان نفس میشود
🔸نسیان حق موجب نسیان انفس میشود، چه «نسیان» به معنی فراموشی باشد یا به معنی ترک، در هر دو معنی هشدار شکنندهای است.
🔸لازمه فراموشی حق تعالی آن است که انسان خود را فراموش کند، یا بگو حق تعالی او را به فراموشی از نفس خود کشاند و در همه مراحل سابق، صادق است. در مرحله عمل، آن کس که خدا را و حضور او- جلّ و علا- را فراموش کند به فراموشی از خویشتن خویش مبتلا شود یا کشیده شود، بندگی خود را فراموش کند، از مقام عبودیّت به فراموشی کشیده شود و کسی که نداند چی است و کی است و چه وظیفه دارد و چه عاقبت، شیطان در او حلول نموده و به جای خویشتنِ او نشسته، و شیطانْ عاملِ عصیان و طغیان است و اگر به خود نیاید و به یاد حق برنگردد و به همین حالِ طغیان و عصیان از این جهان منتقل شود، شاید به صورت شیطان مطرود حق تعالی درآید.
🔸و به معنی دیگرش که به معنی ترک باشد، دردناکتر است زیرا اگر ترک اطاعت حق و ترک حق موجب شود که حقْ او را ترک کند و به خود واگذارد و عنایات خود را از او قطع فرماید شک نیست که به خذلان دنیا و آخرت منتهی میشود. در ادعیه شریفه معصومین میبینیم دعای برای عدم ایکالِ ما به نفس خویش تاکید شده است؛ چه آنان- علیهم السلام- میدانستند پیامدهای این مصیبت را، و ما از آن غافل هستیم.
📚صحیفه امام ج۱۸ ص۵۱۰
#در_مدرسه_امام_خمینی #ذکر
@almorsalaat
📝#تقریر|درباره حکم عام و طریقی «ایجاب احتیاط» و برخی خصوصیات آن
🔸در نظام فکری اصولیین، برای حکم شرعی مراتبی در نظر گرفته می شود. دو مرتبه اصلی، انشاء و فعلیت است. ویژگی مرتبه انشاء این است که باید بر اساس مصالح و مفاسد واقعیه باشد. مرتبه فعلیت، همان مرتبه ابلاغ حکم به مکلّف است.ابلاغ حکم ناظر به خصوصیات مکلف است. لذا اگر مکلف عاجز، ناسی، جاهل و ... باشد، چون ابلاغ حکم به این افراد قبیح است، حکم به فعلیت نمی رسد.
🔸جاهل یکی از افرادی است که خطاب کردن به او در زمانی که جاهل است، قبیح است. چون وقتی که جاهل است، این خطاب هیچ گونه محرّکیّتی برای او ندارد فلذا خطاب لغو خواهد شد.
🔸در چنین مواردی به دلیل وجود مشکلی در مکلّف، خطاب به دست او نمی رسد. حکمی انشاء می شود اما به فعلیت نمی رسد و چون انشاء تابع مصالح و مفاسد است، عدم خطاب به این معناست که ممکن است که مصلحتی از مصالح از دست او برود و یا محتمل است که مرتکب فعلی شود که دارای مفسده است. در نتیجه ثبوت (مرتبه انشاء) و اثبات (مرتبه فعلیت) بر هم منطبق نخواهند بود.
🔸اما مجتهد باید راهی را پیدا کند که شارع بتواند به طریقی هر آنچه که در عالم انشاء هست را به دست مکلف برساند و آنگاه از این طریق بتوانیم بگوییم که عمل به شریعت به تنهایی می تواند انسان را به کمال برساند.
🔸در مورد جاهل، چنین می توان گفت که شارع هرچند نمی تواند یک حکم خاص را که جاهل به آن جهل دارد، خطاب کند اما می تواند حکم عام دیگری جعل کند که عمل به آن حکم می تواند شخص را به مصلحت برساند و یا اینکه از مفسده برهاند.
🔸آن حکم عام، «ایجاب احتیاط» است. شارع می تواند به نحو عام (نه در مورد یک حکم خاص و مجهول) بیان کند که هر موقع مکلف در مسئله ای به دلیل جهل دچار شک شد، واجب است که احتیاط کند. احتیاط در شبهه وجوبیه او را به مصلحت می رساند و احتیاط در شبهه تحریمیه او را از مفسده می رهاند.
🔸یکی از خصوصیات این حکم این است که فقط برای حل مشکل فعلیت جعل شده است و طریق رساندن به سایر احکام است. لذا مجعول این حکم همانند سایر احکام (مثل نماز و روزه و ...) دارای مصلحت نیست لذا رفع و دفع آن نیز موجب تصویب نمی شود.
🔸مرحوم شیخ در حل یکی از اشکالات به حدیث رفع، این مسئله را مطرح می کند و بیان می دارد که می توان گفت آنچه را خدای متعال در مورد «ما لا یعلمون» رفع کرده است، «ایجاب احتیاط» است. در مواردی که دلیل خاص بر وجوب احتیاط وجود دارد، حدیث رفع آن وجوب را رفع می کند و در مواردی که قابلیت جعل وجوب وجود دارد، حدیث رفع، آن را دفع می کند. در نتیجه حدیث رفع، حاکم بر ادله احتیاط – بر فرض تمامیت دلالت آنها – خواهد بود.
✍️محسن ابراهیمی، تقریر جلسه 99/7/8، ج2 رسائل، مدرسه امام کاظم (ع)
#رسائل #شیخ_انصاری #پای_درس_استاد #اصول_فقه
@almorsalaat
📌مقدمه شیخ طوسی بر کتاب المبسوط
▫️أما بعد فإنى لا أزال أسمع معاشر مخالفينا من المتفقهة و المنتسبين إلى علم الفروع يستحقرون فقه أصحابنا الإمامية، و يستنزرونه، و ينسبونهم إلى قلة الفروع و قلة المسائل، و يقولون: إنهم أهل حشو و مناقضة، و إن من ينفى القياس و الاجتهاد لا طريق له إلى كثرة المسائل و لا التفريع على الأصول لأن جل ذلك و جمهوره مأخوذ من هذين الطريقين،
▫️و هذا جهل منهم بمذاهبنا و قلة تأمل لأصولنا، و لو نظروا في أخبارنا و فقهنا لعلموا أن جل ما ذكروه من المسائل موجود في أخبارنا و منصوص عليه تلويحا عن أئمتنا الذين قولهم في الحجة يجري مجرى قول النبي صلى الله عليه و آله إما خصوصا أو عموما أو تصريحا أو تلويحا.
▫️و أما ما كثروا به كتبهم من مسائل الفروع. فلا فرع من ذلك إلا و له مدخل في أصولنا و مخرج على مذاهبنا لا على وجه القياس بل على طريقة يوجب علما يجب العمل عليها و يسوغ الوصول إليها من البناء على الأصل، و براءة الذمة و غير ذلك
▫️مع أن أكثر الفروع لها مدخل فيما نص عليه أصحابنا، و إنما كثر عددها عند الفقهاء لتركيبهم المسائل بعضها على بعض و تعليقها و التدقيق فيها حتى أن كثيرا من المسائل الواضحة دق لضرب من الصناعة و إن كانت المسئلة معلومة واضحة،
▫️و كنت على قديم الوقت و حديثه منشوق النفس إلى عمل كتاب يشتمل على ذلك تتوق نفسي إليه فيقطعني عن ذلك القواطع و شغلني الشواغل، و تضعف نيتي أيضا فيه قلة رغبة هذه الطائفة فيه، و ترك عنايتهم به لأنهم ألقوا الأخبار و ما رووه من صريح الألفاظ حتى أن مسئلة لو غير لفظها و عبر عن معناها بغير اللفظ المعتاد لهم لعجبوا منها و قصر فهمهم عنها،
▫️و كنت عملت على قديم الوقت كتاب النهاية، و ذكرت جميع ما رواه أصحابنا في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرقوه في كتبهم، و رتبته ترتيب الفقه و جمعت من النظائر، و رتبت فيه الكتب على ما رتبت للعلة التي بينتها هناك، و لم أتعرض للتفريع على المسائل و لا لتعقيد الأبواب و ترتيب المسائل و تعليقها و الجمع بين نظائرها بل أوردت جميع ذلك أو أكثره بالألفاظ المنقولة حتى لا يستوحشوا من ذلك، و عملت بآخره مختصر جمل العقود في العبادات سلكت فيه طريق الإيجاز و الاختصار و عقود الأبواب فيما يتعلق بالعبادات،
▫️و وعدت فيه أن أعمل كتابا في الفروع خاصة يضاف إلى كتاب النهاية، و يجتمع معه يكون كاملا كافيا في جميع ما يحتاج إليه ثم رأيت أن ذلك يكون مبتورا يصعب فهمه على الناظر فيه لأن الفرع إنما يفهمه إذا ضبط الأصل معه فعدلت إلى عمل كتاب يشتمل على عدد جميع كتب الفقه التي فصلوها الفقهاء و هي نحو من ثلاثين كتابا أذكر كل كتاب منه على غاية ما يمكن تلخيصه من الألفاظ، و اقتصرت على مجرد الفقه دون الأدعية و الآداب، و أعقد فيه الأبواب، و أقسم فيه المسائل، و أجمع بين النظائر، و أستوفيه غاية الاستيفاء، و أذكر أكثر الفروع التي ذكرها المخالفون و أقول ما عندي على ما يقتضيه مذاهبنا و يوجبه أصولنا بعد أن أذكر جميع المسائل
▫️و إذا كانت المسئلة أو الفرع ظاهرا أقنع فيه بمجرد الفتيا و إن كانت المسئلة أو الفرع غريبا أو مشكلا أومئ إلى تعليلها و وجه دليلها ليكون الناظر فيها غير مقلد و لا مبحث، و إذا كانت المسئلة أو الفرع مما فيه أقوال العلماء ذكرتها و بينت عللها و الصحيح منها و الأقوى، و أنبه على جهة دليلها لا على وجه القياس و إذا شبهت شيئا بشيء فعلى جهة المثال لا على وجه حمل إحداهما على الأخرى أو على وجه الحكاية عن المخالفين دون الاعتبار الصحيح، و لا أذكر أسماء المخالفين في المسئلة لئلا يطول به الكتاب، و قد ذكرت ذلك في مسائل الخلاف مستوفى، و إن كانت المسئلة لا ترجيح فيها للأقوال و تكون متكافية وقفت فيها و يكون المسئلة من باب التخيير،
و هذا الكتاب إذا سهل الله تعالى إتمامه يكون كتابا لا نظير له لا في كتب أصحابنا و لا في كتب المخالفين لأني إلى الآن ما عرفت لأحد من الفقهاء كتابا واحدا يشتمل على الأصول و الفروع مستوفى مذهبنا بل كتبهم و إن كانت كثيرة فليس تشتمل عليهما كتاب واحد، و أما أصحابنا فليس لهم في هذا المعنى ما يشار إليه بل لهم مختصرات، و أوفى ما عمل في هذا المعنى كتابنا النهاية و هو على ما قلت فيه، و من الله تعالى أستمد المعونة و التوفيق و عليه أتوكل و إليه أنيب.
#فقه
@almorsalaat
المرسلات
📌مقدمه شیخ طوسی بر کتاب المبسوط ▫️أما بعد فإنى لا أزال أسمع معاشر مخالفينا من المتفقهة و المنتسبين
این مقدمه را حتما بخوانید. نکات مهمی از جهات مختلفی در آن وجود دارد.
تالیف این کتاب از نقاط عطف تاریخ فقه شیعه است. توسط این کتاب، توسعه ای در مسائل فقهی شیعه ایجاد شد. همچنین همانگونه که از ابتدای مقدمه پیداست، این کتاب نمونه ای از #غیرت_دینی فقهای شیعه است.
@almorsalaat
📚معرفی_کتاب| سلوة الحزين معروف به الدعوات
✍️قطب الدین راوندی 573 ه.ق
🔹سلوة الحزين به معنای دارویی که غم و اندوه را از انسان زایل می کند و انسان غمگین را به وجود و سرور و خوشحالی وا می دارد. همانطور که از نام کتاب پیداست، این کتاب در مورد مسائلی است که ناراختی را از انسان از بین می برد. این کتاب از جمله کتاب روایی است و از مصادر بحارالانوار نیز محسوب میشود و در 4باب تبویب شده است.
🔹باب اول در مورد آداب و شرایط دعا کردن است و مطالب آن شبیه کتاب «عده الداعی» است.
🔹باب دوم در مورد برخی دستورات طبی برای جلوگیری از بیماری و همچنین داروهایی برای برخی از امراض است. همچنین در این باب نمازها و تسبیحات اهل بیت و برخی از اعمال مستحب اول ماه و در طول سال و برخی عوذات را بیان کرده اند.
🔹باب سوم در مورد برخی منافع دنیوی و اخروی بیماری و آدابی که مریض باید رعایت کند، بیان شده. در یکی از فصول این باب ادعیه ای که در درمان برخی امراض مناسب است، ذکر شده.
🔹باب چهارم پیرامون مرگ و اهوال آن است.
⬇️این کتاب را می توانید از لینک زیر دانلود کنید👇👇
mediafire.com/?icx38d19dyzf62q
#کتابخانه_مجازی #روایت #مصادربحارالانوار
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری: «از محبت اهلبیت علیهمالسلام نباید دست برداشت!»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 پس باید بدانیم که یک واجب بزرگی بر دوش همه است، معلمین با تعلیم و مادحین(مداحان) با عمل، به اینها بفهمانند که از محبت [اهلبیت علیهمالسلام] نباید دست برداشت. همهچیز توی محبت است.
🔸 اگر ما خدا را دوست میداشتیم، آیا ممکن بود دوستانش را دوست نداشته باشیم؟ آیا ممکن بود اعمالی را که او دوست میدارد، دوست نداشته باشیم؟ آیا چنین چیزی میشود که کسی دوست خدا باشد، اما دوستِ دوستان خدا نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دوست دارد، نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دشمن دارد، باشد؟ آیا چنین چیزی میشود؟!
#اخلاق_و_عرفان #اهل_بیت
@almorsalaat
♨️#معرفی_تدریس| رسائل بخش۳ (پایه8)
🎙مدرّس: محسن ابراهیمی
🌐آیدی: eitaa.com/ebrahimi845
🔰مکان تدریس: مَدرَس مصلّی (فعلا به صورت مجازی خداهد بود)
✅دوستانی که مایلند این درس را #انتخاب کنند جهت هماهنگی در #گروه زیر عضو شوند👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152
📌انشالله صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات نیز بارگذاری خواهد شد👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#اصول_فقه
@almorsalaat