هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🌀خاطره ای جالب از شهید آیت الله سید حسن مدرس🌀
🔰از آن شاهکارهای سیاسی مرحوم سید حسن مدرس نقل میکنند که در همان دوره تقریباً چهل و پنج سال پیش یک موجی پیدا شده بود- که هر چند وقت یک بار هم پیدا میشود و آن وقت این موج شدیدتر از امروز بود- که ما باید #لغات_بیگانه را (به قول اینها) از زبان فارسی بیرون بریزیم و اصلًا نباید هیچ لغت عربی در زبان ما وجود داشته باشد.
این موج در مجلس هم راه پیدا کرده بود و میخواستند آن را به صورت یک قانون در بیاورند. مرحوم مدرس با این فکر مبارزه میکرد. ↩️(گاهی یک شوخی، یک متلک، یک هو کردن اثرش از چند برهان بیشتر است.)↪️
گفته بود بسیار خوب، حالا ببینیم چی میشِد! (به قول خودش؛ اصفهانی بود)، چه از آب در میآید! رو کرده بود به رئیس مجلس و گفته بود آقای رئیس مجلس! اسم من حسنِس، اسم جنابعالی هم حسینِس، حالا این اسمها را میخواهند تبدیل کنند به فارسی، پس من میشوم «نیک»، حسین هم که تصغیر حسن است میشود نیکچه، پس بعد از این من نیکم شما نیکچه، مثل دیگ، دیگچه؛ یک چند تا از اینها را با همدیگر جور کرد، مجلس خندید، لایحه به همین [شوخی] از بین رفت.
📚آشنایی با قرآن ، ج۶ ، ص ۱۹۵
#سالروز_شهادت_آیت_الله_سید_حسن_مدرس
------------------•[]💠[]•---------------
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
1.37M
#مشاوره_مجازی
🎙گفتاری از استاد محمدمهدی مقدسی در مورد محدود دین و نقش علوم تجربی و انسانی در تولید علوم انسانی اسلامی در پاسخ به مشاوره یکی از اعضای کانال
#مدرسه_مجازی_المرسلات #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
008-eghtanemolforas.mp3
1.51M
🔊#اخلاق_و_عرفان| اغتنموا الفرص!
🎙 استاد علی فرحانی
📌استاد در صوت بالا ضمن خواندن فقره ای از ادعیه ماه رمضان، لزوم غنیمت شمردن فرصت ها را برای دریافت ارزاق الهی بیان می کنند. حتما بشنوید
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| سیری در حیات علمی و اخلاقی مرحوم آیتالله آقا سیّد رضی شیرازی
✍🏻 جمشید صاعدی سمیرمی
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
https://eitaa.com/palmorsalaat/146
#کتابخانه_مجازی_المرسلات
#زندگینامه
@almorsalaat
morad-az-vaghe-dar-feq-v-osul-hamaan-adelle-ast.mp3
3M
♦️#اصول_فقه| مراد از واقع در فقه و اصول، همان ادله شرعی است.
🎙استاد علی فرحانی
▫️در نگاه اصولیین و فقهایی همچون شیخ اعظم (ره)، مراد از واقع در بحث هایی همچون اجزاء و ... که بحث لزوم مطابقت اتیان با واقع مطرح می شود، همان ادله شرعی است و کاری به عالم مصالح و یا لوح محفوظ و امثال آن ندارند.
▫️متاسفانه در دوره رنسانس علم اصول (از زمان آخوند به بعد)، توسط اصولیینی که متکلم و فیلسوف بوده اند، مباحث ثبوتی و مربوط به علم کلام، بدون رعایت صحیح ارتباط مباحث و دقت در حدوسط ها وارد در علم اصول شد.
📌گزیده تدریس رسائل (برائت)، مدرسه امام کاظم (ع) 00/01/15
#پای_درس_استاد #فقه
@almorsalaat
هدایت شده از فقه روز | محسن ابراهیمی
#یادداشت| آیا قضا تابع اداست یا محتاج به امر جدید؟
برخی معتقدند که قضا تابع اداست به این معنا که همان امری که وجوب ادا را بیان می کند، برای اثبات وجوب قضا در صورت عدم اتیان در وقت، کافی است.
دلیل دیدگاه ایشان این است که میگویند مثلا در امر بالصلاه فی الوقت، تعدد مطلوب وجود دارد. مطلوب اول اصل نماز است لابشرط از وقت. و مطلوب دوم نماز در وقت مشخص است. لذا اگر مطلوب اول از دست رفت و مکلف نماز را در وقت امتثال نکرد، مطلوب دوم باقیست و باید خارج وقت انجام شود.
برای اثبات تعدد مطلوب بودن امر به اداء دو راه وجود دارد: یا اینکه به نحوی از ظهور امر اداء، وجوب قضا استفاده شود؛ به این صورت که امر به اداء فی الوقت، ظاهر در دو مطلوب باشد (اصل واجب و واجب فی الوقت). راه دوم اینکه به نحوی به حکم عقل، تعدد مطلوب اثبات شود.
برخی دیگر معتقدند که از امر به اداء وجوب قضا در خارج وقت، بدست نمی آید. بلکه شارع باید امر جدیدی برای وجوب قضا انشاء کند. لذا میگویند که قضا تابع ادا نیست.
در این دیدگاه نیز دو مبنا وجود دارد. برخی میگویند که امر جدید کاشف است از اینکه امر به اداء به صورت تعدد مطلوب بوده است و برخی همچون شیخ اعظم در رسائل معتقدند که امر به قضا، امری مستقل است و امر به اداء، به صورت وحدت مطلوب است.
یکی از ثمرات تفاوت مبنا در امر به قضا، در مسئله دوران بین اقل و اکثر در تعداد نمازهای فوت شده است.
اگر قضا تابع ادا باشد (به دلیل تعدد مطلوب بودن) و یا اگر امر جدید به قضا، کاشف از تعدد مطلوب باشد، در این صورت استصحاب عدم اتیان و همچنین قاعده اشتغال جاری می شود و بنا بر اکثر گذاشته می شود (و بلکه به گفته مرحوم مظفر اصلا در این فروض فوت و به تبع، قضا صدق نمی کند، چون امر به اصل صلاه، فعلی است) اما اگر تابع اداء نباشد و امر جدید نیز مستقل از امر اول باشد، استصحاب و اشتغال جاری نمی شود و بنا بر اقل گذاشته می شود و در اکثر برائت جاریست.
✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۰۹/۱۲
#اصول_فقه #رسائل
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
🔰 معرفی یک pdf خوب و کاربردی از کتاب «معجم الوسیط»
🎙استاد محمدمهدی مقدسی
‼️بزرگوارانی که در دوره #ادبیات_کاربردی ثبت نام کرده اند، حتما این کلیپ را ببینند.
🔆 کلیپ سمت راست: معرفی در محیط #ویندوز
🔆 کلیپ سمت چپ: معرفی در محیط #اندروید
🔴 دانلود pdf «معجم الوسیط» فهرست بندی شده:
🆔gap.im/soda96/33
🔻 دانلود نرم افزار ویندوز برای بازکردن پیدیاف👇👇
microsoft.com/store/productId/9WZDNCRDJXP4
🔻دانلود نرم افزار اندروید برای بازکردن پیدیاف👇👇
myket.ir/app/com.xodo.pdf.reader
#نکته #ادبیات_کاربردی
@doreh_almorsalaat
المرسلات
🌀#لقاءالله (۷)| معرفت نفس پایان حجب ظلمانی و آغاز حجب نورانی ▫️و اگر اين دولت براى كسى دست دهد و از
#لقاءالله (۸)| فإذا دخلت ميدان الشّوق ...
▫️در «مصباح الشّريعة» مىفرمايد:
▫️المشتاق لا يشتهى طعاما و لا يستلذّ شرابا و لا يستطيب رقادا و لا يأنس حميما و لا يأوى دارا و لا يسكن عمرانا و لا يلبس ليّنا و لا يقرّ قرارا، و يعبد اللّه ليلا و نهارا راجيا أن يصل إلى ما يشتاق إليه، و يناجيه بلسان شوقه معبّرا عمّا فى سريرته، كما أخبر اللّه عن موسى بن عمران فى ميعاد ربّه بقوله: و عجلت إليك ربّ لترضى.
▫️و فسّر النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله عن حاله: أنّه ما أكل و لا شرب و لا نام و لا اشتهى شيئا من ذلك فى ذهابه و مجيئه أربعين يوما شوقا إلى ربّه.
▫️فإذا دخلت ميدان الشّوق فكبّر على نفسك و مرادك من الدّنيا، و دع المألوفات و أحرم عن سوى مشوقك و لبّ بين حياتك و موتك- إلخ.
📚رساله لقاء الله، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
#عرفان #روایت
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
⏳#به_زودی ...
🔰مدرسه مجازی #المرسلات برگزار می کند:
♨️♨️دوره آموزشی کوتاه مدت: «چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟»
⭕️تفسیر المیزان، از ارزشمندترین آثار علامه طباطبایی و به تعبیر شهید مطهری، بهترین تفسیر در جهان اسلام است. روش منحصر به فرد علامه در این تفسیر، حجیم بودن آن، برخی مطالب علمی و فلسفی موجود در این تفسیر و برخی دیگر از ویژگیهای اختصاصی آن، سبب شده است که برخی از علاقه مندان به تفسیر و معارف اسلامی، نتوانند به نحو مطلوب و روشمندی از این کتاب بهره ببرند.
⭕️از آنجایی که به نظر می رسد، محتوای بی بدیل این کتاب از جهات مختلف علمی، اجتماعی، تبلیغی، اخلاقی و... مورد نیاز اهل علم، خصوصا طلاب ارجمند حوزه های علمیه می باشد، بنا داریم که #به_زودی دوره کوتاه مدتی را در موضوع «چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟» را در #مدرسه_مجازی_المرسلات برگزار کنیم.
🎙جهت تدریس این دوره از #استاد بزرگوار حجت الاسلام #سیدمحمد_هاشمی دعوت کرده ایم که انشالله از مطالعات و تجارب ایشان پیرامون چگونه خواندن المیزان بهره مند شویم.
📜#ثبت_نام این دوره از چند روز آینده آغاز خواهد شد و شرایط و نحوه ثبت نام این دوره در کانال زیر اعلام خواهد شد 👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
#مدرسه_مجازی_المرسلات #دوره_های_کوتاه_مدت
@doreh_almorsalaat
@majazi_almorsalaat
💢#فلسفه|فهم و درک مسائل فلسفی، نیازمند اندیشه ای به وسعت اقیانوس و قریحه ای به لطافت نسیم است تا بتواند مثلا قاعده "بسیط الحقیقه" را در خود جای دهد.
🔸محدود بودن مفاهيم الفاظ و كلمات از يك طرف، و انس اذهان به مفاهيم حسى و مادى از طرف ديگر، كار تفكر و تعمق در مسائل ماوراء الطبيعى را دشوار مى سازد. ذهن براى اينكه آماده تفكرات ماوراء الطبيعى بشود مراحلى از تجريد بايد طى نمايد.
🔸حقيقت اين است كه مفهوم «سهل و ممتنع» در مورد مسائل الهى بيش از هر مورد ديگر صدق مى كند و اين خود رازى دارد كه به پيوند اين مسائل با فطرت آدمى از يك طرف و با عقل و انديشه او از طرف ديگر مربوط است.
🔸راه عقل بر خلاف راه دل سر و كارش با مفاهيم و تصورات و الفاظ و كلمات است و همين جهت كار را دشوار مى سازد، زيرا معانى ماوراء الطبيعى را در محدوده مفاهيم و تصورات عادى وارد كردن و در قالب الفاظ و كلمات جا دادن كارى شبيه دريا را در كوزه ريختن است:
🔹معانى هرگز اندر حرف نايد
🔹كه بحر بيكران در ظرف نايد
🔸و يا چيزى شبيه اندام بزرگ را با جامه كوچك پوشيدن است:
🔹الا انّ ثوبا خيط من نسج تسعة
🔹و عشرين حرفا عن معاليه قاصر
🔸بدون شك معانى و مفاهيم حكمت الهى آنگاه كه بخواهد در سطح تعقلات فلسفى ظاهر گردد يك ظرفيت ذهنى و گنجايش فكرى خاصى را ايجاب مى كند كه با ظرفيت ادبى يا فنى يا طبيعى يا رياضى كاملا متفاوت است، يعنى ذهن بايد در يك بعد و جهت خاص وسعت يابد تا ظرفيت اين گونه انديشه ها را پيدا كند.
🔸اين است كه محققان همواره از لزوم «لطف قريحه» دم مى زنند و در عين اعتراف به فطرى بودن و عمومى بودن مسأله خدا، مى گويند: «جلّ جناب الحقّ عن ان يكون شريعة لكلّ وارد او يطّلع عليه الّا واحد بعد واحد.»
🔸مى گويند- و درست مى گويند- اشكال مسائل ماوراء الطبيعى در مرحله تصور است نه در مرحله تصديق، يعنى عمده اين است كه ذهن بتواند تصور صحيحى از آن معانى پيدا كند، و پس از آنكه چنين توفيقى يافت تصديق كردن آنها بسى آسان است بر خلاف ساير علوم كه تصور معانى و مفاهيم آنها آسان است و هر مشكلى هست در مرحله تصديق و اثبات است.
🔸و هم از اين جهت است كه ورود در اين فن را جز براى افرادى خاص روا نمى شمارند. انديشه اى به وسعت اقيانوس و قريحه اى به لطافت نسيم صبحگاهى بايد تا فى المثل محتواى قاعده «بسيط الحقيقه» را در خود جاى دهد بدون آنكه آسيبى بخورد يا آسيبى به مظروف خويش برساند.
🔸از اين رو اكثر اشتباهاتى كه رخ مى دهد از نرسيدن به مدعا و خوب تصور نكردن است.
🔸چنانكه مى دانيم در قرون اخير كه عموم ارزشهاى علمى و فلسفى متزلزل گشت و دگرگونيهايى در جهان علم رخ داد موجى در جهت ماديگرى پيدا شد. درباره علل اين موج، سخنهاست. اين بنده رساله اى تحت عنوان علل گرايش به مادّيگرى تأليف كرده است كه هم اكنون زير چاپ است. به عقيده اين بنده گرايشهايى كه در دو سه قرن اخير در جهان غرب به سوى مادّيگرى شد علل گوناگونى دارد، يكى از آن علل نارساييهاى مفاهيم فلسفى غرب بوده است. در آن رساله شواهدى بر اين مطلب آورده شده است.
🔸براى بنده بسيار روشن است كه افرادى كه تصور صحيح از اين مسائل داشته باشند مخصوصاً از جنبه الهيات اسلامى، بسيار بسيار كم اند.
🔸مرحوم دكتر محمد اقبال پاكستانى به حق مردى است متفكر و انديشمند، ولى اين مرد بزرگ با فلسفه اسلامى آشنا نبوده است، كتابى تأليف كرده به نام سير فلسفه در ايران كه به هر چيزى ديگر از «سير فلسفه در ايران» شبيه تر است. اين مرد بزرگ در مجموعهاى كه از او به نام احياى فكر دينى در اسلام ترجمه و چاپ شده است مقاله اى دارد تحت عنوان «محك فلسفى تجلّيات تجربه دينى». در آن مقاله برخى براهين فلسفى بر اثبات خدا از آن جمله برهان معروف وجوب و امكان- و به تعبير آن كتاب «برهان جهانشناختى»- و ديگر برهان اتقان صنع و به تعبير آن كتاب «برهان هدف شناختى» را انتقاد مى كند. تأمل در بيانات اقبال مى رساند كه وى تصور صحيحى از اين مسائل نداشته است و مخصوصاً از مفهوم اسلامى اينها هيچگونه آگاه نبوده است.
🔸همچنين برتراند راسل مناظره اى درباره «وجود خدا» با يك فيلسوف الهى مسيحى به نام كاپلستون دارد كه در سال 1948 ميلادى ميان آن دو صورت گرفته است و از راديو بى بى سى انگلستان پخش شده و در مجموعه اى از مقالات وى به نام عرفان و منطق به فارسى ترجمه شده است. آنچه در آن مناظره ديده مى شود دليل روشن ديگرى است بر نارسايى مفاهيم فلسفه غربى در مسائل الهى.
📚شهید مطهری،
#اندیشه_مطهر #فلسفه #مهارتهای_تحصیل_علم
@almorsalaat
47.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#شهادت|مکتب حاج قاسم سلیمانی امتداد تفکر اجتماعی امام خمینی ره
🎙گزیده تدریس استاد جواهری/ کتاب نهضت حسینی در مرحله سوم بینش مطهر
#اندیشه_مطهر
@shmotahari
@almorsalaat