2-mabnaye-kolli-dar-babe-taadol-v-tarajih.mp3
1.64M
⭕️#اصول_فقه| دو مبنای کلی در باب تعادل و تراجیح
🎙استاد علی فرحانی
▫️در باب تعادل و تراجیح دو نگاه کلی وجود دارد. نگاه اول این است که این باب، در واقع تتمیم حجیت دلیل است و بر این اساس است که مرحوم مظفر این بحث را در ادامه حجیت خبرواحد قرار دادند. نگاه دوم این است که قبل از این باب، خبر حجت می شود و دو خبر متعارض، هر دو حجت هستند و با مرحجات و یا انتخاب یکی بر اساس قول به تخییر، شبیه به اصول عملیه به یکی اخذ می کنیم.
@almorsalaat
#یادداشت
🔰متن زیر یادداشت طلبه ارجمند جناب آقای عارف ترکمان درباره ویژگیهای کانال المرسلات است که برای ما ارسال کرده اند.
✅گاهی یک "کانال" تاریخ را میسازد!
🔹این فرسته، نغمهای است برای طلابی که طلبگی خود را برای تمدن سازی و به نام مهدی(عج) آغاز کردند و سپس کارشان به ابهامها و سردرگمیها رسید که جز زجر و رنج در آن نبود. افراط و تفریطهای حاصل از آن ابهامات جا را بر طلبگیِ تمدن سازانه تنگ کرده و اینک سرانجامی شومتر یافتهاست و طلبگیِ کمعمق یا بیعمق، اما پر سروصدا در حال درنوردیدن تومار عالمانِ تمدنساز است!
🔹در این فضا بعض اساتید و مشاوران سطحی، با مغزی تهی و دهانی باز بدل به هادیان و متفکران قوم شدهاند و به جای ابهام زدایی، ابهام زایی میکنند؛ بر بانگ ناامیدی کوبیده، فریادِ نمیشود سر میدهند و برنامهها و مشاورات کج و معوج روانهی ذهن طلاب میکنند. اینان به حق تئوریسینها و طراحان یک طلبگی حداقلی، ناکارآمد و مضراند.
با تکیه بر مشاورات و نظرات این جماعت چه بسیار طلابی که کمان میکشند و انرژی میکشند و بر هدف نمیزنند! و چه بسیار طلابی که تضییع عمر کرده بر هدفی غلط میزنند.
▫️اما کانال "المرسلات" هبهایست برای جملگی طلابی که میخواهند طعم شگفتانگیز امید و آرمان را بچشند و به هدفی صحیح بزنند و دقیق هم بزنند.
▫️"المرسلات" تقدیم میشود به طلابی که مایلند برای آیندهی علمی و طلبگی خود برنامهای بومیسازی شده و قابل اجرا، دور از ابهامات سرسام آور و تهی از افراط و تفریط بریزند.
▫️چرا که "المرسلات" بر خلاف آنان که در مغازهی مغز تهیشان چیزی جز یأس نیست به جای مرثیه خوانی و سوگنامه نویسی، امیدوارانه و محکم نغمه سرایی میکند.
▫️"المرسلات" در برابر جمیع شکستها، محرومیتها، سرخوردگیها، کمبودها و ناامیدیها، استوار و با نشاط ایستاده است و سرزنده و فعال، سرشار از امید و نیروی مبارزه فریاد میکشد: "طلبگی باید هدفش یک خدمت اساسی باشد!"، و میگوید: "سیهبخت انسانیست که سرگشته، دربهدر، بیدغدغه و آرمان، صرفاً بر سبیل احساسات طلبگی کند!".
▫️"المرسلات" با امیدی سرشار از شکوه به آینده مینگرد و برای او دور بودن هدف و مقصد مسئلهای نیست. زیرا "المرسلات" مقصد را در هالهای از مه نمیبیند و علم اجمالی شما را نسبت به مقصد تبدیل به علم تفصیلی کرده، سپس از محلی که ایستادهاید تا غایت را برای شما ریل گذاری میکند. این ریل گذاری مبتنی بر تعادل در بینش و عمل با لحاظ کردن ابعاد مختلف انسان صورت میگیرد تا دچار مشکلات عدیده نشده و با قدرت و سرعت به راه خود ادامه دهید.
▫️"المرسلات" احساسات پاک و دغدغههای شما را هدفمند کرده، پرورش میدهد و کاری میکند که شما برای خود هویتی شریف و رسالتی عظیم قائل شوید و به نقش تاریخی خود اهمیت بدهید.
▫️"المرسلات"، مسئلهی "تحول در حوزه" را از منظری صحیح به ذهن مخاطب القاء میکند و مخاطب را نقش آفرین دانسته، به او روشهای نقش آفرینی و اثر گذاری را آموزش میدهد؛ مخاطب را در مسر تحول در حوزه وارد گود و فعال میکند، احساس مسئولیت را در مخاطب بیدار میکند.
▫️"المرسلات" اهمیت و نقش علوم اسلامی را در مسیر طلبگی برای شما ترسیم میکند؛ راه فراگیری صحیح این علوم را هم آموزش داده و مضافاً اساتیدی مجرب برای فراگیری علوم مورد نظر به شما معرفی میکند.
▫️اگر در این مقال بنا بر مجمل نویسی نبود طول این نوشته بسیار بیشتر میبود، منتها ختم کلام میکنم با یک عبارت:
🔴"المرسلات" در یک جمله، میآموزد که ما وارثان آرمانهای خمینی کبیر در حوزههای علمیه هستیم و باید تلاش کنیم.
♨️این حقیر خاکسار به همهی طلاب، مخصوصا طلابی که حال و هوایشان در ابتدای این سطور ذکر شد پیشنهاد میکنم که حتما با کانال المرسلات همراه باشند، از مشاورات، متنهای گلچین شده، قطعه صوت ها و مجموعه صوتهای این کانال استفاده کنند.
#پیام_شما
📌پ.ن المرسلات: ضمن تشکر از ابراز لطف جناب آقای ترکمان امیدواریم که به لطف الهی همینگونه که ایشان فرموده اند، بتوانیم گامی در راستای حوزه تراز انقلاب برداریم.
🌐رسانه المرسلات👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨📢 #ویژه | انتشار نخستینبار
📹 رهبر انقلاب: این آقای حاج قاسم هم از آنهایی است که شفاعت میکند انشاءالله
💻 @Khamenei_ir
🔰 کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد!
✔️آیت الله بهجت(ره):
🔸ترتیب دروس حوزه بهگونهای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد! کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همینطور، کتاب رسائل آخرین نظریهی شیخ [انصاری] رحمهالله در اصول بوده، بااینحال رسائل از دروس سطح ماست! جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیهی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی بهعنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمهالله و اصول صاحب بدایع رحمهالله که شاگرد شیخ بوده، میباشد.
🔹خلاصه این شیوهی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند و در راه فهم آن در میمانند! ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضر کردن آن برای طلاب خیلی مشکل است. این را نمیشود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمهالله را دوباره در درس خارج بررسی کنند. اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص میداد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض میکرد.
هرچند آخوند رحمهالله در کفایه برای تلخیص اصول خیلی زحمت کشیده، بهحدی که حتی حاشیهی رسائلش به این اختصار نیست و نظر داشته است که اصول را تلخیص کند، ولی درعینحال باز زیادتی دارد؛ زیرا بحث دلیل انسداد را ذکر کرده، با اینکه هیچ فایدهای بر آن مترتب نمیشود، هرچند ابواب استصحاب را اسقاط و مختصر کرده است.
🔸کسی که سطح میخواند، باید کتابش محتاج به شرح و ترجمه باشد، نه بررسی نظرات و آراء. طلبه اگر اهل نظر باشد، باید اظهار نظرش را برای دورهی درس خارج بگذارد. مرحوم آخوند بالای منبر فرموده بود: کاری کردم که زحمت سی سالهی شما را به شش ماه تقلیل کنم! شخصی از پای منبر گفت: آقا، فهمیدن شش ماه شما، سی سال وقت لازم دارد! «مکاسب» شیخ هم که همان کتاب متاجر است، همهی مباحث متاجر را ندارد، مانند مباحث صرف و معاملهی ربوی و...
لذا برای درس و بحث در حوزه بهتر از «ریاض» نداریم، 👈اما کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد و آنها را ترتیب بدهد و نافذالکلمة باشد و پیش هم ببرد؟!
📚در محضر بهجت، ج۳، ص۴۸
#اصول_فقه
@rahjoo_213
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
📣#اطلاعیه| سومین دوره #ادبیات_کاربردی
⭕️ کارگاه #متن_خوانی و ترجمه
🎙استاد محمدمهدی مقدسی
📆زمان برگزاری دوره: روزهای یکشنبه و سه شنبه (19، 21، 26، 28 دی و 3، 5 بهمن) ساعت 7 شب
📍کلاس ها در #شش_جلسه به صورت #مجازی آنلاین و از طریق فضای #اسکای_روم برگزار خواهد شد.
🗒زمان ثبت نام : 11 الی 19 دی ماه (❌ظرفیت محدود)
⬇️لینک ثبت نام👇👇👇
http://soda96.ir/adabiat-kargah/
#دوره_های_کوتاه_مدت
#مدرسه_مجازی_المرسلات
🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از سایر برنامه ها #حتما در کانال #دوره_ها عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
@majazi_almorsalaat
jame-mokassar-nazariate-emam-dar-oloome-mokhtalef.mp3
9.69M
🔰#نگاهی_به_دریا| گفتاری در باب آسیب های #جمع_مکسر نظریات امام (ره) در علوم مختلف
🎙استاد علی فرحانی
♦️استاد در این صوت تبیین می کنند که متاسفانه به دلیل تبیین های ناقصی که از نظریات امام (ره) صورت می گیرد، یک نظام فکری واحد از حضرت امام (ره) که بتواند همه نظرات ایشان در علوم مختلف (عرفان، فلسفه، اصول، فقه و ...) را در کنار هم بنشاند، ارائه نمی شود.
♦️یکی از آسیب های این اتفاق این است که در تولید علوم انسانی و تهیه نرم افزار حکومت اسلامی، کمتر به سراغ اندیشه های امام می روند و بیشتر از نظریات سایر اندیشمندان استفاده می شود.
♦️در پایان تبیین می کنند که در بین آثار مختلف حضرت امام (ره)، نظام اصولی ایشان از جایگاه ویژه و محوری برخوردار است.
📌تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)، 1400/10/09
#پای_درس_استاد #اصول_فقه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
▪️السلام علیک یا فاطمهالزهراء
▫️یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً
🌀استاد علی فرحانی امشب در جلسه هیئت بیت فاطمه (س) قم در تفسیر این فقره از زیارت حضرت (س) با تاکید بر #صابره بودن حضرت بر اساس تفسیر المیزان نکات ارزشمندی را در تفسیر مقام #صابرین بیان کردند.
🎥فیلم بیانات ایشان را از پیچ اینستاگرام المرسلات مشاهده فرمائید.
#اهل_بیت
@almorsalaat
aghle-vadi-emtesal-v-aghle-vadi-jaal.mp3
8.62M
✅#اصول_فقه| توضیحی کوتاه پیرامون عقل وادی امتثال و عقل وادی جعل و برخی احکام آنها
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس رسائل ۱۴۰۰/۲
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#اجتهاد| لزوم احیای منابع دست اول و اصیل صدر اسلام برای جلوگیری از اجتهاد سلیقه ای و ایجاد محور اصلی در اجتهاد
🔺در این شرایط تاریخی، که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم، #منابع دست اول و اصیل اهمیت ویژهای دارد، چرا که با طول زمان میل به تأویل و برداشتهای تأویلگونه افزایش پیدا میکند و این یکی از آفات تفکرات الهی است.
🔺وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا میکند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوششهای درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباطهایی که بیشتر متکی به سلیقههاست سوق میدهد، و همین امر به صورت نامرئی ادیان را منحرف میکند. ادیان گذشته که منحرف شدهاند، یکی از اصیلترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلیشان به طور کامل و سالم باقی نمانده است.
🔺ما البته قرآن را دست نخورده داریم، همین خود امتیاز بسیار بزرگی است و همین موجب شده که محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقهها، وجود داشته باشد. یعنی بالأخره نقطهای هست که آراء و عقاید مختلف به آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست، کافی نیست برای این که جلوی تأویل و اظهار نظرها و سلیقهگراییها و احیانا هوی و هوسگراییها را بگیرد.
🔺خود امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: «لا تخاصمهم بالقرآن فانّ القرآن حمّال ذو وجوه». راستی کسانی که «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ» را که درباره امیرالمؤمنین علی نازل شده، تطبیق میکنند با ابن ملجم، و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است، با اینها میشود به قرآن استناد کرد اما در زمان خودمان هم این حقیقت را دیدیم، کسانی بودند که به آیات قرآن استناد میکردند اما با ابزاری از تأویل.
🔺در چنین شرایطی، هرچه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته خود ما شاهد بودیم که مؤوّله، یا به تعبیر دیگر التقاطیون، به روایات و احادیث هیچ کاری نداشتند. تا ما میگفتیم حدیث میگفتند: مگر شما قرآن را قبول ندارید، مثل این که بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد. اوایل ما تعجب میکردیم و خیلی حساس نبودیم، بعد که دیدیم اینها با قرآن چگونه معامله میکنند و چگونه حدیث صحیح صریح را رد میکنند، آن وقت فهمیدیم که علت مخالفتشان با حدیث چه بوده است. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس میفرماید: که با خوارج به سنّت احتجاج کن، زیرا که قابل تأویل نیست، روشن است.
🔺اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که عدد مسلمانها عدد کثیری است و اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفتهاند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتبهای گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم است، اگر بتوانیم متون صدر اسلام را احیاء کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کردهایم.
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۱/۱۹
#احادیث #فقه #کلام_ولی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #اهل_بیت| زهرا مرو
▪️ای نور قلب عاشقم، شمع این خانه تویی
▪️زهرا زهرا مرو مرو، لطف كاشانه تویی
@almorsalaat
❄️مقام ملکوتی حضرت زهرا (س)
🔸تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. ... تمام هويتهاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است.
🔸... زنى كه تمام خاصههاى انبيا در اوست. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه ص بود. ... معنويات، جلوههاى ملكوتى، جلوههاى الهى، جلوههاى جبروتى، جلوههاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن. از براى زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه براى مرد، و براى انسان.
🔸اين صورت طبيعى نازلترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است؛ لكن از همين مرتبه نازل، حركت به سوى كمال است. انسان، موجود متحرك است؛ از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا در الوهيت. براى صديقه طاهره اين مسائل، اين معانى حاصل است. از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبهاى كه دست همه از او كوتاه است.
📚صحیفه امام ج7 ص338
#در_مدرسه_امام_خمینی #اهل_بیت
@almorsalaat
📝پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت تشییع شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س)
🔻 بسماللهالرحمنالرحیم
🔹سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصهی افلاکیان. فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظهی شهادتشان کشور را با رائحهی معنویت و جهاد، معطّر میسازند و پرچم افتخار به خونهای ریخته شده در راه اسلام و قرآن را، بیش از پیش به اهتزاز در میآورند.
🔹تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه برگشته، با روز شهادت صدیقهی طاهره سلاماللهعلیها مبشّر ابدیّت یاد و خاطرهی آنان و مژدهبخش خیر کثیری است که از ناحیهی آنان برای کشور امام زمان روحیفداه فراهم خواهد آمد انشاءالله.
🔹به ارواح طیبهی این شهیدان و به چشمها و دلهای منتظر پدران و مادران و همسران آنان سلام و درود میفرستم و فضل و رحمت فزایندهی پروردگار را برای همهی آنان مسألت میکنم.
✍رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
#کلام_ولی
@almorsalaat
هدایت شده از فقه روز | محسن ابراهیمی
#یادداشت
کتاب رسائل در عین حال که به قصد کتاب آموزشی بودن نوشته نشده است، اما یک ویژگی بسیار مهم دارد که این ویژگی سایر کتب اصولی بعد از رسایل وجود ندارد.
آن ویژگی این است که کتاب رسائل پر است از قواعد و مسائلی که بسیار مهم هستند و در ضمن مسائل کتاب مطرح شده است اما در کتب اصولی بعدی به دلیل ضابطه مند شدن یا تبویب بهتر، ذکر نشده اند.
آنچه که بر اهمیت این ویژگی می افزاید این است که این قواعد به حمل اولی و انتزاعی مطرح نشده اند، بلکه به حمل شایع در یک مسئله فقهی یا اصولی تطبیق شده اند که این اتفاق از زائده بودن آن قاعده جلوگیری میکند.
به عنوان مثال در ج۲ این کتاب در بحث دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص، مسائل مهم و قابل توجهی در ضمن بحث مورد بررسی قرار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می شود:
- مراد از التزام عملی و قلبی به حکم واقعی و آنچه که حکم شرعی است، التزام بما علم است و حکم شرعی، التزام تفصیلی نیست.
- اجماع مرکب و احداث قول ثالث و اینکه قول به تخییر واقعی، احداث قول ثالث است و قول به اباحه ظاهری اشکال ندارد چرا که آنچه مهم است، مخالفت عملی است
- اینکه لازم نیست که هر واقعه ای دارای حکم ظاهری باشد در صورتی که در مقام عمل احتیاجی به آن نباشد
- در دوران بین وجوب و حرمت، رعایت جانب حرمت اولویت ندارد (وجوب و حرمت، مصداق دفع مفسده اولی از جلب منفعت است، نیست)
- عقل در احکام خود شک ندارد فلذا احکام عقلی استصحاب نمی شود
- مخالفت قطعیه تدریجی، اشکال ندارد
- در تعارض خبرین، هر دو خبر حجت هستند و به تبع وجوب متابعت دارند، اما چون نمیتوان به هر دو عمل کرد، شرع و عقل حکم به تخییر دارند.
تمام این مسائل، غیر از مسئله اصلی محل بحث است و غالبا در سایر مباحث علم اصول، مطرح نمی شوند.
و البته از آنجایی که اکثر اصولیین در این قواعد عملی با هم توافق دارند لذا میتوان گفت که دستگاههای استنباطی تفاوت چندانی با هم ندارند.
کتاب رسائل پر است از این قواعد مهم و کاربردی در فقه. این مزایا انتخاب کتابی که جایگزین رسائل بشود را سخت می کند. هرچند که باید در نهایت این کتب تغییر کنند.
محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۶
#اصول_فقه
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #اهل_بیت| امیرالمومنین (ع) میفرماید: اگر حمزه و جعفر بعد از پیامبر زنده بودند و دستم بسته نمیبود، من هرگز سقیفه را امضا نمیکردم. این مطلب را هر جمعه به شیعیان بگویید.
🎙آیت الله جوادی آملی
@almorsalaat
🌀#پیام_شما درباره مجموعه #طلبه_موفق
▫️اون صوت های "#طلبه_موفق" جنسش با توصیه های معمولی و فرمی که همه جای حوزه پیدا میشه فرق میکنه؛ طلبه به صحبت های قشنگ قشنگِ بیسر و ته نیاز نداره، به این توصیهها و راهکار های عملی نیاز داره. بسیار جای تشکر و قدردانی داره که کسی با مشغلهها و دغدغه های حاجآقا چنین جلساتی رو برگزار میکنن. شخصاً زندگی طلبگیم به قبل از آشنایی با حاجآقا و بعد از اون تقسیم میشه...
💬kashmiri
⬇️دانلود مجموعه صوتی #طلبه_موفق
👇👇👇👇
eitaa.com/almorsalaat/4489
eitaa.com/almorsalaat/4489
♨️شما هم نظرات و سوالاتتان را در مورد پست های کانال در گروه هم اندیشی طلبگی بیان کنید:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
@almorsalaat
fekr-behtar-ast-ya-motalee.mp3
1.17M
🔰#طلبه_موفق| فکرکردن بهتر است یا مطالعه؟؟
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس رسائل ج2، 00/01/25
#پای_درس_استاد
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
📣سلسله نشست های زنده #مدرسه_مجازی_المرسلات
♦️موضوع: پله های آغازین فلسفه، بر اساس کتاب 《در آستانه حکمت》
🎙با ارائه حجت الاسلام محمدمهدی ستوده
⏰سه شنبه ۲۱دی۱۴۰۰، ساعت۱۹
📡پخش زنده از پیج اینستاگرام المرسلات
#فلسفه #نشست_هفتگی
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#آیه
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ
سوره البقره ۱۶۵
@almorsalaat
لزوم تسلط بر فقه سنتی برای فقه معاصر_01.mp3
2.56M
🔊#فقه_سنتی| لزوم تسلط بر فقه سنتی برای ورود در مباحث فقه معاصر
🎙 استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن تاکید بر نگاه صحیح و لزوم احتراز از نگاه قالبی در فقه، تسلط بر فقه سنتی را از واجبات ورود در فقه معاصر می دانند. حتما #بشنوید!
📚 رسائل. اصاله الاحتیاط. اردیبهشت ۱۴۰۰
#پای_درس_استاد #فقه #اصول_فقه #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
#یادداشت| کدام خمر حرام است؟
در برخی روایات همانند "اجتنب عن الخمر" حکم شرعی (وجوب اجتناب) بر یک عنوان (خمر) بار شده است.
در مورد موضوع این حکم، سه نوع مصداق متصور است:
۱- خمر معلوم بالتفصیل. به این معنا که یک مایع مشخصی در خارج، معلوم است که خمر است.
۲- خمر معلوم بالاجمال. به این معنا که مثلا در خارج دو ظرف وجود دارد که میدانیم یکی از آندو خمر و دیگری خلّ است. اما به تفصیل مشخص نیست.
۳- خمر مشکوک. به این معنا که یک ظرف در خارج وجود دارد که شک داریم آیا خلّ است یا خمر.
جناب شیخ اعظم در کتاب رسائل، معتقد است که ظاهر دلیل «اجتنب عن الخمر»، مصداق معلوم بالتفصیل و بالاجمال را شامل می شود. دلیل ایشان این است که دلیل شرعی شبیه به قضیه شرطیه است که میگوید: اگر خمر موجود باشد، آنگاه باید از آن اجتناب کرد. با این نگاه هم در جایی که علم تفصیلی و هم در جایی که علم اجمالی وجود دارد، موضوع (شرط) محقق است و در نتیجه حکم (جواب شرط) جاری می شود.
در مقابل قول شیخ دو قول دیگر نیز وجود دارد.
اخباریین معتقدند که این دلیل، موضوعات مشکوک به شک بدوی را نیز شامل می شود. لذا هم در شبهه تحریمیه موضوعیه و هم در شبهه وجوبیه موضوعیه، قائل به احتیاط هستند. (رسائل ج2 ص169 و ص119)
دلیل ایشان این است که حکم بر تمام موضوعات (خمرهای) واقعی جاری شده است و لذا اشتغال یقینی استدعای فراغ یقینی دارد و به عنوان مقدمه علمیه باید تمام مصدایق امتثال و یا اجتناب شود. شیخ اعظم در شبهه وجوبیه موضوعیه این مسئله را بر دلیل "اقض مافات" تطبیق میکنند و قول اخباریین را با این استدلال که در شک بدوی موضوع حکم محقق نیست، رد میکنند. (رسائل ج2 ص169)
علاوه بر این دو نگاه، نگاه سومی وجود دارد که معتقد است، نه تنها مصداق مشکوک، بلکه مصداق معلوم به علم اجمالی نیز از نطاق دلیل خارج است. این دسته به برخی از روایات و همچنین به بداهت برخی مسائل فقهی تمسک می کنند. ثمره این قول، جوار مخالفت قطعیه در شبهات معلوم به علم اجمالی است. شیخ اعظم این قول را نیز در بحث عدم جواز موافقت قطعیه در شک در مکلف به با دلایل متعدد و خصوصا توضیحی که از ظهور دلیل بیان می کنند، نمی پذیرند. (رسائل ج2 ص200)
ماحصل کلام اینکه از نگاه مرحوم شیخ، بر اساس دلیل «اجتنب عن الخمر» باید از خمر معلوم بالتفصیل و معلوم بالاجمال اجتناب کرد.
محسن ابراهیمی 00/10/18
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
🎙حمایت #علامه_طباطبایی از امام خمینی در آستانه قیام ۱۹دیقم
#در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐رسانه المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#آیه
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
سوره البقره آیه۲۱۴
@almorsalaat