♨️آرزویی که رو به تحقق است
🔅آرزوی ما در مورد قم همیشه این بود که بتواند کارهای عمقی و کارهای بهروز و متناسب با نیازهای روز انجام بدهد، که امروز بحمدالله انسان تا حدود زیادی این را مشاهده میکند.
🎙رهبرمعظم انقلاب ۰۰/۱۱/۵
#کلام_ولی #تحول_در_حوزه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید تمام منظومه اسلام شناخته شود.mp3
14.02M
🔊#اسلام_شناسی| باید تمام منظومه دین با تمام ابعادش شناخته شود / نگاه صحیح به اسلام، نگاه حداکثری است.
🎙استاد علی فرحانی
🌀همانطور که استاد توضیح می دهند، دین یک منظومه ذو ابعاد است. فلسفه به عنوان یکی از ابعاد و ساحت های دین، علم #صد_در_صد_دینی است و اساسا تبیین بخش عمده ای از کلمات معصومین و آیات قرآن بدون آن غیر ممکن است لذا از قدیم الایام بزرگان از فقهاء نیز مجهز به علوم عقلی و علم باحث از هست و نیست، بوده اند. کما اینکه عرفان نیز از دین جدا نیست بلکه تنها مبدأ و ریشه عرفان ناب، اهل بیت(ع) هستند. البته فلسفه مانند عرفان تنها یک ساحت از دین است نه تمام دین کما اینکه فقه هم تنها یک ساحت از دین است. لذا #منظومه_دین باید با تمام ابعادش شناخته شود تا #دفاع_حداکثری از دین معنا پیدا کند. در این صورت است که تولید علوم انسانی اسلامی، امری ممکن و لازم است. حتما #بشنوید!
📚 تدریس خاتمه استصحاب. سال 97
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠تفاوت علم و ایمان/ نتیجه برهان باید به قلب برسد
🔷 عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی، عناوین سهلی است که هرکس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است؛ و امور استدلالیۀ برهانیه هم در عین حالی که دقیق است، لیکن بعد از قیام برهان سهل الادراک است.
🔷 و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجۀ برهان به قلب مشکلتر است، که آنرا ایمان گفته می شود به آن، و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبۀ ایمان نرسیده باشند. این یک مسئله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند.
🔷 شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است، از او به انسان ضرری وارد نمی شود، لکن الاّ بعض اشخاص، دیگران، اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا با یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند می ترسند؛ برای اینکه، آن برهان و ضرورت عقلی به دل نرسیده است. آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد، لکن به دل نرسیده است. لکن آنهایی که مثلاً مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها، از باب اینکه تکرار شده است این مطلب پیششان، به قلبشان رسیده است و آنها خوفی ندارند.
🔷 در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست. چه مسائلی عقلی هست که با برهان، با برهان قوی ثابت است، لکن در انسان تأثیر نکرده است، برای اینکه، نتیجۀ برهان به عقل رسیده است، لکن به قلب وارد نشده است، ایمان به آن نیست، عقل او را ادراک کرده است، لکن قلب ایمان به او نیاورده است.
📚#صحیفه_امام، ج۱۷ ص۴۵۵
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
#مناجات_شعبانیه (۱) ▫️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ▫️وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا
#مناجات_شعبانیه (۲)
▫️وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی
▫️إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی
▫️وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی از مرحوم آیتالله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله ری شهری پس از پایان مناسک حج سال ۱۳۸۷
@HawzahNews
@almorsalaat
❇️شهید مطهری، #موفق_ترین شخصیت در ایجاد #وحدت حوزه و دانشگاه
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۲/۱۰
◽️مرحوم مطهری با دو ابزار با دو وسیله میتوانستند تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیلکردههای جدید را به وجود بیاورند. یکی تلاش عملی و دیگری غنای شخصیت خودش ایشان.
◽️از لحاظ تلاش عملی خب ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیلکردهها، مهندسین، پزشکان شرکت کردند، به عنوان یک قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیلکردههای جدید شدند. آن زمانها، هزاران دانشجو و فارغالتحصیل و کسانی که توی مسائل فرهنگ جدید درس خوانده بودند و تحصیل کرده بودند آقای #مطهری را به عنوان یک ملجأ، یک پناه، یک ملاذ، یک آدمی که حرفشان را میفهمد، میتواند دردهایشان را علاج کند، سؤالاتشان را پاسخ بدهد، به او نگاه میکردند و اینها.
◽️ایشان نوشتههایش، سخنرانیاش در رادیو در آن سالهای اوائل، بعد هم سخنرانیهای گوناگونش در دانشگاههای مختلف، سراسر کشور در این خط بود؛ و شاید بتوانم بگویم ایشان #موفقترین چهرهی روحانی در میان محیطهای فرهنگ جدید بود، یعنی در دانشگاهها و حول و حوش دانشگاهها؛ مثل تحصیلکردهها و فارغالتحصیلها. موفقترین چهره بود، یعنی هیچکدام از این چهرههای تقریب بین روحانی و دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند و ایمان آن تحصیلکردههای جدید را جلب نکرده بودند.
◽️دومی غنای شخصیت خود ایشان بود؛ میدانید یکی از چیزهایی که بین این دو قشر را جدا کرده بود این بود که این دو قشر را به هم بیاعتقاد کرده بودند. تحصیلکردههای جدید فارغالتحصیل حوزهی علمیه را یک آدم باسواد نمیدانستند، اصلاً آنچه را که او بلد بود آن را سواد نمیدانستند، به حساب نمیآوردند، علم نمیدانستند.
◽️روحانی در عرف و فرهنگ غربی تزریق شدهی به یک عدهی از تحصیلکردههای ما یک عنصر بیسواد و پرمدعایی بود و به حساب میآمد که اصلاً تضییع وقت بود که انسان با او بنشیند حرف بزند یا خودش را به او نزدیک کند، یعنی او را اصلاً قابل نمیدانستند که یک چهرهی یک شخصی بداند او را.
◽️متقابلاً تحصیلکردهی حوزه علمیه تحصیلکردههای دانشگاهی را با همین چشم نگاه میکرد. علاوه بر اینکه حالا بیدین میدانست آنها را جاهل و عامی هم میدانست. یعنی اهل علم و عوام یک تقسیمی بود در حوزههای علمیه که مردم دنیا دو قسم بودند، یک قسم اهل علم، یک قسم عوام؛ و اهل علم یعنی آنی که تحصیلکردهی حوزه است و عوام یعنی آن کسی که تحصیلکردهی حوزه نیست؛ حالا تحصیلکردهی هر جای دیگر هم میخواهد باشد. دو قشری که هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصیلاتند، هر دو با مغز و با تفکر و تعقل سر و کار دارند و همدیگر را بیسواد میدانند، شما طبیعی است که فرض کنید اینها اصلاً به هم نزدیک نشوند، با هم آشنا نشوند.
◽️مرحوم مطهری جزو شخصیتهایی بود، جزو پیشروان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوّت و صلابت شخصیت علمی خودش مخاطبین خودش را متواضع کرد در مقابل خود. یعنی هنگامی که ایشان وارد دانشگاه شد و افرادی در رشتههای مختلفِ متناسب با شخصیت آقای مطهری وقتی با ایشان برخورد کردند، از ایشان استفهام کردند، با ایشان مسألهای را مطرح کردند، با یک مغز بزرگ، با یک اندیشهی عمیق، با یک ذهن باز مواجه شدند.
◽️یک مرد متفکر قوی صاحبنظر که در - رشتهاش فلسفه و فقه بود، ولی بعد جامعهشناسی مطالعه کرده بود، اقتصاد مطالعه کرده بود، فلسفههای اروپایی را مطالعه کرده بود و افرادی از متخصصین و صاحبنظران این رشتهها به خود جذب کرده بود - ایشان در این اواخر یک درس جامعهشناسی اسلامی فلسفهی تاریخ داشت، که خب یک عدهای از افراد صاحبنظر، اساتید فن، اساتید بههرحال درس ایشان شرکت میکردند که خود ایشان برای من نقل کردند که دو تا درس ایشان داشتند میگفتند یکی دانشجوها شرکت میکنند یکی اساتید، این درسی بود که اساتید شرکت میکردند. فلسفهی هِگِل را مثلاً ایشان آنچنان قوی و خوب آگاه بود و فراگرفته بود با آن قوّت علمیای که داشت که خب کسانی که توی این رشتهها، توی این معقولات کار میکردند شخصیت ایشان را و ارزش ایشان را درک میکردند.
◽️پس شخصیت علمی و قوی مرحوم شهید مطهری هم بیشترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت. یعنی وقتی که تحصیلکردههای جدید نگاه میکردند میدیدند، یک روحانی عالمِ متفکرِ فاضلی مثل شهید آقای مطهری را در مقابل خودشان دارند. از طرفی وقتی که در حوزههای علمیه - که خب شخصیت آقای مطهری در حوزهها واضح بود برای بیشتر افرادی که در حوزهها بودند - وقتی میدیدند ایشان دل به قشر تحصیلکردهی جدید بسته و با اینها سر و کار دارد آنها هم یک حالت تقارب و تفاهمی برایشان به وجود میآمد.
#کلام_ولی
@almorsalaat
ذوق فقهی به معنای سلیقه ای بودن نیست.mp3
771.6K
🔊#فقه| معنای صحیح «ذوق فقهی» در عبارات فقهاء
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️علوم انسانی امروز غرب بر اساس اندیشه ضد دینی است / ما باید در زمینه علوم انسانی اسلامی تلاش کنیم.
🌀ما می بینیم که در زمینه های مختلف، تحقیق و پژوهش و رسیدن به نظریه در دنیای مادی و دنیای غرب، مبنای قابل قبول و مورد اعتمادی نبوده؛ بخصوص در زمینه ی علوم انسانی، که در علوم تجربی و در فناوری هم اثر خودش را نشان می دهد. نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگی بشر، به عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد. این نگاه، زیربنا و قاعده و مبنای تحقیقات علمی در غرب نبوده.
🌀تحقیقات علمی در غرب، در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشتند، آغاز شده. البته آنها حق داشتند؛ دینی که رنسانس علیه آن قیام کرد و خط فکری و علمی دنیا را در جهت مقابل و مخالف آن ترسیم کرد، دین نبود؛ توهمات و خرافاتی بود با عنوان دین. دینِ کلیسایی قرون وسطایی، دین و معرفت دینی نبود. بدیهی بود که عقده ها و گره ها در ذهن دانشمندان و نخبگان و زبدگان فکری باقی بماند و برایش راه علاجهای ضددینی و غیردینی پیدا کنند.
🌀لذا هنوز چگونگی کنار آمدن علم و دین برای آنها مسأله است؛ لیکن مسأله ی ما این نیست. در جهان بینی ما، علم از دل دین می جوشد و بهترین مشوق علم، دین است. دینی که ما می شناسیم، جهان بینی دینی یی که ما از قرآن می گیریم، تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از ماوراءالطبیعه و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا و قدر داریم، با علم سازگار است؛ لذا تولیدکننده و تشویق کننده ی علم است.
🌀نمونه اش را شما در تاریخ نگاه کنید؛ ببینید حرکت علمی در قرون اولیه ی اسلام بر اثر تشویق اسلام آن چنان اوج گرفت که تا آن روز در دنیا بی سابقه بود - در همه ی زمینه ها - و علم و دین با هم آمیخته و ممزوج بود و دانش و تحقیق و فن در حد خود پیشرفت کرد. پایه و مبنای علوم انسانی یی که امروز در غرب مطرح است، از اقتصاد و جامعه شناسی و مدیریت و انواع و اقسام رشته های علوم انسانی، بر مبنای یک معرفت ضددینی و غیردینی و نامعتبر از نظر کسانی است که به معرفت والا و توحیدی اسلامی رسیده باشند. ما در این زمینه ها باید کار کنیم.
📚رهبر انقلاب 83/9/26
@almorsalaat
❇️انسان فطرتا وجوب شکر منعم را درک می کند!
🌀و از امورى كه انسان را معاونت كامل مىنمايد در مجاهده با نفس و شيطان، و بايد انسان سالك مجاهد خيلى مواظب آن باشد، #تذكّر است. و ما اين مقام را به ذكر آن ختم مىكنيم با اينكه خيلى از مطالب باقى است. و آن در اين مقام عبارت است از ياد خداى تعالى و نعمتهايى كه به انسان مرحمت فرموده.
🌀بدان كه از امور فطريه، كه هر انسان جبلة و فطرة بدان حكم مىكند، احترام منعم است. و هر كس در كتاب ذات خود اگر تأملى كند، مىبيند كه مسطور است كه بايد از كسى كه به انسان نعمتى داد احترام كند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و منعم در آن انعام بى غرض تر باشد، احترامش در نظر فطرت لازم تر و بيشتر است. مثلا فرق واضح است در احترام بين كسى كه به شما يك اسب مىدهد و آن منظور نظرش هست، با كسى كه يك ده ششدانگى بدهد و در اين دادن منتى هم نگذارد.
📚چهل حدیث،ص9
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
تفسیر صحیح از عبارات شیخ.mp3
1.61M
🔊#طلبه_موفق| عبارات شیخ انصاری را درست تفسیر کنیم!
🎙استاد علی فرحانی
🌀یکی از نکاتی که استاد همیشه نسبت به رسائل تذکر می دهند، این است که باید عبارات شیخ با سیستم خود شیخ توضیح داده شود اما متاسفانه کثیرا سیستم و لون ذهنی آخوند بر عبارات شیخ تحمیل میشود. از مصادیق این مطلب، مبحث قطع حاصل از مقدمات عقلیه و نیز استصحاب احکام شرائع سابقه است. حتما #بشنوید.
📚 تدریس رسائل. استصحاب. سال 87
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌آداب مسافرت از نفس به سوی خدا
🔰بخشی از نامه عرفانی امام خمینی به یکی از شاگردان
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
✍️و بعد، فإنّ الإنسان ممتاز عن ساير الموجودات باللطيفة الربانية و الفطرة الالهية- فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيها- و هذه بوجهٍ هي الأمانة المشار إليها في الكتاب العزيز الالهي «إنَّا عَرَضْنا الأَمانَةَ عَلىَ السَّمواتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ اشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَها الإنْسانُ» و هذه الفطرة هي فطرة توحيد اللَّه في المقامات الثلاثة بل رفض التعيّنات و إرجاع الكُلّ إليه و إسقاط الإضافات حتّى الأسمائية و إفناء الجُلّ لديه. و مَنْ لم يصل إلى هذا المقام فهو خارجٌ عن فطرة اللَّه و خائنٌ في أمانة اللَّه، و جاهلٌ بمقام الإنسانية و الربوبية، و ظالمٌ بنفسه و الحضرة الالهية
✍️و معلومٌ عند أصحاب القلوب من أهل السابقة الحُسنى أنّ حصول هذه المنزلة الرفيعة و الدرجة العَلية؛ لا يمكن إلّا بالرياضات الروحية و العقلية و الخواطر القُدسية القلبية بعد طهارة النفس عن أرجاس عالم الطبيعة و تزكيتها، فإنّ هذا مقامٌ لا يمسُّه إلّا المطهّرون، و صرف الهَمّ إلى المعارف الإلهية و قَصْر الطرْف إلى الآيات و الأسماء الربوبية عقيب صيرورته إنساناً شرعيّاً بعد ما كان إنساناً بشرياً بل طبيعياً.
✍️فاخرجي أيّتها النفس الخالدة إلى الأرض لاتّباع هواك من بين الطبيعة المظلمة المدهشة الهيولانية، و هاجري إلى اللَّه مقام الجمع و إلى رسوله مظهر أحدية الجمع حتّى يدركك الموت بتأييد اللَّه تعالى فوقع أجرك عليه، و هذا هو الفوز العظيم و الجنة الذاتية اللقائية التي لا عين رأت و لا اذن سمعت و لا خطر على قلب بشر
✍️و اعلمي أنّك ظهرت من مقام جامعية الأسماء و البرزخية الكبرى، و أنت غريب في هذه الدار و لا بدّ لك من الرجوع إلى الوطن؛ فاحببي وطنك فإنّه من الإيمان- كما أخبر به سيّد الإنس و الجانّ
✍️إيّاك ثمّ إيّاك- و اللَّه تعالى معينك في اولاك و اخراك- و أن تصرف همّك إلى حصول الملاذّ الحيوانية الشهوية فإنّ هذا شأن البهائم، أو الغلبة على أقرانك و أشباهك حتّى في العلوم و المعارف فإنّ هذا شأن السباع، أو الرئاسات الدنيوية الظاهرية و صرف الفكر و التدبير إليها فإنّ هذا مقام الشياطين، بل و لا تجعلي نصب عينك صورة النسك و قشورها، و لا اعتدال الخُلق و جودتها، و لا الفلسفة الكلّية و المفاهيم المبهمة، و لا تنسيق كلمات أرباب التصوّف و العرفان القشرية و تنظيمها، و إرعاد أهل الخرقة و إبراقها، فانّ كلّ ذلك حجاب في حجاب و ظلمات بعضها فوق بعض، و صرف الهمّ إليها اخترام و هلاك، و ذلك خسران مبين و حرمان ابدي و ظلمات لا نهاية لها؛
✍️بل يكون همّك التوجّه إلى اللَّه تعالى و إلى ملكوته في كلّ حركاتك و سكناتك و أنظارك و أفكارك؛ فإنّك مسافر إلى اللَّه تعالى و لا يمكن لك هذه المسافرة بقدم النفس بل لا بدّ و أن يكون بقدم اللَّه و رسوله؛ فإنّ المهاجرة من بيت النفس لا يمكن بقدمها. فكلّما كان قدمك قدم النفس، ما خرجت بعدُ من بيتك، فلست مسافراً؛ و قد عرفت أنّك غريب مسافر.
📌بخشی از نامه عرفانی به آقاى ميرزا جواد همدانى (حجت)
📚صحيفه امام، ج1، ص: 6
#نامه_های_عرفانی #عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌صد سال دیگر باید به عظمت علامه طباطبایی پی برده شود / کتاب المیزان #بهترین تفسیر در طول تاریخ اسلام است.
🎙شهید مرتضی مطهری(ره)
📚احیای تفکر اسلامی، ص ۲۶-۲۷
#در_محضر_علامه #المیزان
@almorsalaat
tafavote-tamaddone-eslami-ghabl-az-zohoor-v-baad-az-zohoor.mp3
1.81M
🌀#مهدویت| مدل تمدن اسلامی قبل از ظهور و بعد از ظهور با هم تفاوت دارد/ پاسخی به مغالطه انجمن حجتیه
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده سخنرانی استاد به مناسبت شهادت امام رضا (ع). 99/07/26
#پای_درس_استاد #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
📌«فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً إِلَيْكَ...»
◽️پناه من! من بهسوی آغوش تو گریختهام و در میان دستان تو ایستادهام در حالی که درمانده و بیچارۀ توام.
💠 مناجات شعبانیه
@radio_towhid
@almorsalaat
المرسلات
✅#حلاوت_طلبگی 👇👇👇
✅#حلاوت_طلبگی
✍️حجتالاسلام خلیل صادقی
شاید برای شما این عکس
معنا و مفهومی نداشته باشد
اما برای من متفاوت است و پر از حرف!
قطعا هر طلبه معمم در حرم،
این منظره را تجربه کرده است.
و چه تجربه ی شیرینی!
که گفتنش به زبان الکن من نمی آید
که یک زائر یا مسافر بیاید و سوال بپرسد!
سوالاتی در زمینه های گوناگون...
از احکام شرعی بگیر
تا درد دل و واکردن سفره ی دل و ....
شاید بگویی چیز چندان مهمی نیست؛
اما میگویم اتفاقا خیلی مهم است!
مهم است که هنوز برخی هستند که
روحانی و آخوند رو مَحرم راز خودشون میدونن
معتقدن که این قشر و این صنف،
خط و ربط قوی تری با عالَمِ بالا دارند و ...
امید دارند که بلکه ما بتوانیم
گره ای از کارشان وا کنیم.
نمی دانم خوشحال باشم یا ناراحت
خوشحال از اینکه منِ نوعی هم
یک دانه ی ریز و ضعیف در ادامه آن
سلسله مبارکه هستم که اگر خدا توفیق بدهد
و امام زمان بِخَرد، بتوانم آبرو باشم!
یا ناراحت باشم
که قدر این جایگاه و سِلکِ خطیر
و مقدس را ندانسته ام
و شده ام عارِ این لباس و راه!
بهر حال
مائیم و این میراث که امروز
به ما رسیده است.
کاش بتوانیم حداقل به قدرِ
جواب دادن یک سوال شرعی ساده،
یا گوش دادن به مشکلِ کسی،
کار مردم را راه بیندازیم.
عبا به دوش نکشیم
و دامن از خلق جمع نکنیم
بین خود و مردمِ کوچه و بازار،
حجاب و پرده ای نکشیم
و تفاوتی قائل نباشیم.
همین چیزهای به ظاهر کوچک
شیرینی راه طلبگی است.
کاش قدر بدانیم!!
پ ن :
۱ / در فاصله ی کمتر از نیم متری ما؛
مسافر و زائر خسته ی حرم بی بی
فارغ از هیاهوها و سروصداها
چه آسوده خوابیده است.
چه صحنه ی دلربایی
که حرم آرامش محض است.
۲/ عکس رو بدون اطلاعم یکی از دوستان عزیز گرفته و برایم فرستاده
من هم گفتم حس درونی ام رو
باهاتون به اشتراک بگذارم.
۳/ بالای سرم ، جایی که نشسته ایم
اسامی علمای مدفون در آن مکان را نوشته اند
همان ها که هر کدام به قدر وسع
برای اعتلای دین زحمت کشیده اند.
خونِ دلها خورده اند
محرومیت ها چشیده اند و کشیده اند
همان ها که مطالعه ی سیره زندگانی شان
چراغی پر نور برای من و امثال من است
که بخوانیم و بدانیم که چطور باید سربازی کنیم.
#حوزه_علمیه #یادداشت
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌جمله های گیرا و موثر #چهل_حدیث
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۱۲/۱۳
💠من یک بار داشتم به یکی از برنامه های عرفانی رادیو گوش میکردم، دیدم جملهیی را از کتاب «چهل حدیث» امام نقل میکند؛ آن جمله برای من خیلی مؤثر و گیرا بود. عجیب است که من کتاب «چهل حدیث» امام را دارم و نگاه هم کردهام؛ اما آن جمله را ندیده بودم.
💠آن جمله راجع به این بود که انسان نباید به خدای متعال بگوید که با عدالت با من برخورد کن؛ چون خدای متعال بر او سختگیری خواهد کرد. همان عبارت سادهی امام در آنجا، بسیار گیرا و مؤثر بود؛ اینها عرفان است.
💠خود امام اهل معنا و اهل حال بود؛ آن چیزی که میگفت، واقعاً آن را احساس کرده بود؛ لذا آن چیزی هم که از او صادر شده است، همان اثر را میگذارد.
#کلام_ولی #عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
علم اصول پلیس چهار راه استنباط است.mp3
3.08M
🔊#اصول| علم اصول پلیس چهار راه استنباط است!
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت توضیح می دهند که تحصیل آن مقدار از علوم لازم است که در فهم صحیح از قرآن و عترت دخیل باشد. لذا علوم همه مقدمه و طریق وصول به فهم قرآن و عترت اند. البته میزان در تعیین مقدار هر علم در این مسیر، علم اصول است.
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔺 سالها پیش برای امتحان شفاهی پایه ده به بخش امتحانات رفته بودم بعد از ثبت نام به من گفتند برو اتاق 13
🔺 طلبه ای که کنارم بود و اضطراب هم در چهره اش مشخص بود گفت: بدبخت شدی ...
🔺 منظورش را متوجه نشدم، داخل اتاق رفتم دو شیخ که یکی مسن تر بود و عینکی ته استکانی به چشم داشت در اتاق بودند بخشی از اوامر کفایه را خواندم، شیخ جوان تر ساکت بود و شیخ مسن تر که کلمه به کلمه عبارات کفایه را حفظ بود اول دقایقی عبارت خوانی را گوش کرد و بعد هم سوالاتی پرسید و ما هم جواب هایی دادیم.
🔺 از اتاق که بیرون آمدم فهمیدم ایشان همان حاج آقای بیگدلی ممتحن مشهورِ سخت گیر است. البته من سخت گیری از ایشان ندیدیم و نمره خوبی هم به ما داد.
🔺بعدها یکی از آشنایانشان را دیدم، از قول ایشان میگفت من دلم برای طلبه ها میسوزه نمیخوام سختگیری کنم ولی نمیخوام طلبه بی سواد بالا بیاد...
امروز خبر ارتحالشان را شنیدم ...
علیه رحمه الله ...
امیدوارم چیزی از دقت و اهتمام سلف برای نسل ما هم باقی بماند ...
@ofoqemobin
المرسلات
🔺 سالها پیش برای امتحان شفاهی پایه ده به بخش امتحانات رفته بودم بعد از ثبت نام به من گفتند برو اتاق
درگذشت این عالم بزرگوار را به حوزه های علمیه و خانواده و بستگان ایشان خصوصا بیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، تسلیت عرض میکنیم.
انشالله که خداوند متعال به برکت این ماه گرانقدر، ایشان را غریق رحمت بفرماید.
جهت آشنایی بیشتر با آن مرحوم میتوانید گفتگوی مباحثات را با ایشان در لینک زیر مطالعه فرمایید👇👇
mobahesat.ir/7832
@almorsalaat
المرسلات
💢#مجموعه_جلسات «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» 👈در این جلسات به تبیین ظرفیت علوم مختل
💬#پیام_شما
♦️یکی از اعضای باشگاه دانش پژوهان المرسلات، پیام زیر را در گروه باشگاه ارسال کردند👇👇👇
▫️سلام و تبریک عید نوروز خدمت بزرگواران، به عرض می رساند:
▫️جناب استاد سید محمد هاشمی مباحث بسیار مهم و جالبی را در باره ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی ارائه فرموده اند.
▫️با توجه به این که تحول علوم انسانی از طریق ورود نظام مند منطقی و علمی علوم اسلامی به مجموعه های علمی جامعه امروزی ما یک نیاز جدی است، قطعا در این فرصت بهاری شنیدن این فایل های صوتی جامع و جالب، ما را برخوردار از شناخت جامع شیوایی بر اساس دیدگاه های جناب علامه طباطبایی و استاد شهید مرتضی مطهری می نماید.
▫️پیشنهاد می شود با تهیه فایلهای صوتی آن از طریق مدرسه مجازی المرسلات این فیض عظیم را از دست ندهید، انشاءالله
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
⬇️لینک دانلود مجموعه جلسات ظرفیت شناسی
👇👇
http://soda96.ir/zarfiat-shenasi/
http://soda96.ir/zarfiat-shenasi/
🌐مدرسه مجازی المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
#مناجات
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️خلاصهای از آنچه در مدرسه حکمت طوبی اتفاق خواهد افتاد!!!!
🎙استاد علی فرحانی
‼️امروز #آخرین مهلت ثبتنام در #ترم_اول از آموزش #بدایهالحکمه
⬇️لینک #ثبت_نام👇👇
soda96.ir/touba-hekmat/
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌐کسب اطلاعات بیشتر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📌فَرُبَّ حامِلِ فِقْهٍ غَيرِ فَقيهٍ وَ رُبَّ حامِلِ فِقْهٍ الي مَنْ هُوَ افْقَهُ مِنْهُ
🔰 شهید آیت الله مطهری (ره)
🔺اين جمله خيلي نکته در آن هست، يعني اشارهاي است به آينده. «فقه» يعني فهم عميق، ولي در اينجا مقصود جملهاي است که عمق داشته باشد. «فقه» با «فهم» فرقش اين است که «فهم» مطلق فهميدن است و «فقه» فهم عميق را ميگويند.
🔺وقتي که «فقه» به کلام اطلاق بشود يعني سخني که عمق زياد دارد. فرمود: بسا مردمي که حامل يک سخن عميقند ولي خودشان عميق نيستند. جمله را هميشه نقل ميکند ولي خودش نميتواند به عمق آن پي ببرد. باز فرمود: بسا مردمي که جملهاي را، فقهي را حمل ميکنند يعني جملهاي را که از من شنيدهاند حفظ دارند، فقيه هم هستند، ولي نقل ميکند براي کسي که از خود او فقيهتر است، يعني نقل ميکند براي کسي که از او عميقتر است و عمق فکرش بيشتر است، او که وقتي برايش نقل ميکند چيزهايي ميفهمد که خود اين که براي او نقل کرده نميفهمد.
🔺اين است که ما ميبينيم سخنان پيغمبر، در هر رشتهاي، دقيقاً قرن به قرن عمق بيشتري (نميگويم پيدا کرده) براي آن کشف شده است. (البته ميدانيد حساب اوصياي پيغمبر، ائمه اطهار جداست. کلمات آنها مثل کلمات پيغمبر است. راجع به افراد عادي دارم صحبت ميکنم.) در قرن اول و دوم هرگز به اندازه قرن سوم نميتوانستند به عمق مطالب پيغمبر برسند، و در قرن سوم به اندازه قرن چهارم، و در قرن چهارم به اندازه قرن پنجم. تاريخ علوم اسلامي اين امر را نشان ميدهد. اگر شما اخلاق را مطالعه کنيد، فقه را مطالعه کنيد، معارف و فلسفه را مطالعه کنيد، عرفان را ملاحظه کنيد، ميبينيد در هر قسمت که پيغمبر سخن گفته است، مفسريني که در دورههاي بعد آمدهاند واقعاً بهتر توانستهاند به عمق کلام پيغمبر برسند. اعجاز پيغمبر در همين است.
🔺ما تنها اگر فقه خودمان را در نظر بگيريم، چنانچه يک نابغه هزار سال پيش را مثلًا در نظر بگيريم، شيخ صدوق و شيخ مفيد و حتي شيخ طوسي را در فهم معاني [کلمات] پيغمبر در مسائل فقهي در نظر بگيريم، و بعد بياييم نهصد سال بعدش شيخ مرتضي انصاري را در نظر بگيريم، ميبينيم شيخ مرتضي انصاري در نهصد سال بعد از شيخ طوسي و شيخ مفيد و شيخ صدوق بهتر ميتواند سخن پيغمبر را تحليل کند.
🔺آيا از اين جهت است که شيخ مرتضي نبوغ بيشتري از شيخ طوسي داشته است؟ نه، علم زمان او وسعت بيشتري از علم زمان شيخ طوسي دارد؛ علم جلوتر رفته است و در نتيجه اين بهتر ميتواند به عمق سخن پيغمبر برسد تا او که در هزار سال قبل بوده است. آينده هم همينطور است. صد سال ديگر، دويست سال ديگر افرادي پيدا خواهند شد که خيلي عميقتر از شيخ انصاري سخنان پيغمبر را درک کنند.
📚سیری در سیره نبوی، ص۴۲
#اندیشه_مطهر
#اجتهاد #روایت
@almorsalaat
لزوم شناخت صحیح عرف.mp3
8M
🔊#اصول| تاثیر شناخت صحیح عرف در علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت ضمن تفکیک بین سه گانه شناخت مسیر عرف و تحلیل آن مسیر و تبیین آن تحلیل، توضیح می دهند همانطور که حضرت امام قائل اند در علم اصول، باید هم تحلیل ما عرفی باشد و هم تبیین ما از آن تحلیل، عرفی بیان شود. البته چون علم اصول فعلی آغشته به مباحث و تعابیر فلسفی شده است، در فهم کلمات اصولیین شناخت مباحث فلسفی هم لابدمنه است. حتما #بشنوید!
📚خاتمه استصحاب. رسائل. سال 97
#پای_درس_استاد
@almorsalaat