eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
581 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝| وجود ذهنی در نگاه علامه طباطبایی ◽️مرحوم علامه قائل اند در فلسفه باید بین سه فصل تفکیک کنیم: 1⃣فصل فی اتحاد النفس مع العقل المجرد 2⃣فصل فی اتحاد العقل و العاقل 3⃣فصل فی وجود الذهنی ◽️به همین خاطر محل بحث وجود ذهنی «علم حصولی و انطباق آن بر خارج» است فارغ از اینکه نفس مَظهر علم باشد یا مصدر آن باشد و فارغ از اینکه علم اتحاد با نفس داشته باشد یا نداشته باشد. پس اینکه صدرا عمده بحث وجود ذهنی را متمرکز بر فصل اول و دوم کرده صحیح نیست. ◽️بدیهی است که علم حصولی داریم(1) و بدیهی است که علم حصولی منطبق بر محکی خود است(2) لذا مبحث وجود ذهنی هم مانند تشکیک، بدیهی التصدیق است و نیاز به برهان ندارد بلکه نزاع در تعقل کیفیت انطباق است. ◽️از همین ابتدا باید گفت اینکه وجود ذهنی نفی شود و گفته شود مستقیم شیئ خارجی را ادراک می کنیم خلاف بدیهی است و ثانیا به تصریح علامه، قول شبح گرایان سفسطه و بدیهی الفساد است زیرا اگر مفهوم هیچ ارتباطی با شیء خارجی نداشته باشد، به طور کلی ما ملتفت به خارج نمی شدیم، در حالی که حکایت، علم حصولی است. ◽️مرحوم علامه می فرمایند طبق اصاله الوجود، عنصر اصیل شانیت انطباق ندارد و جابجایی آن ملازم با انقلاب در ذات است. پس انطباق شان بی اثر محض است که مفهوم نامیده میشود. ◽️پس باید تفکیک کنیم بین موجود حقیقی که اگرچه در ظرف ذهن است اما واقعیت دارد و دارای اثر است که از ان به یاد میشود و بین آن مفهوم و عنصر بی اثر که نام دارد. ◽️ پس اشکال اجتماع جوهر و عرض یا اجتماع ماهیت شیء خارجی و ماهیت کیف نفسانی در شیء واحد _ وجود ذهنی_ مندفع است. زیرا موجود فی الذهن است که کیف نفسانی است ولی آنچه انطباق دارد وجود ذهنی است. البته بر اساس اصاله الوجود انچه حقیقت و اثر دارد وجود است نه ماهیت، چه در ذهن باشد چه در خارج. ◽️ اما اینکه برخی تلاش کردند با تفکیک موجود مجرد از مادی، صورت علمیه را به عنوان یک موجود مجرد دارای خاصیت دگرنمایی بدانند و از این مطلب نتیجه بگیرند که اجتماع دو ماهیت در موجود مجرد محال نیست، صحیح نمی باشد. حال باید گفت از آنجا که انطباق شان عنصر بی اثر است، وجود ذهنی نه اثر اولی(جنس و فصل) دارد نه اثر ثانوی( اعراض) پس مفهوم انسان اگرچه حیوان ناطق باشد اما اثر حیوانیت و اثر ناطقیت را ندارد یعنی . ◽️چون وجود ذهنی هیچ اثری ندارد با اینکه وجود مساوق اثر است، پس تسمیه آن به « وجود» ذهنی تسامحی و مجازی است. لذا علامه تعبیر می کنند !!! ◽️علم حصولی خاصیت نفس و از شئونات آن است لذا نفس با اینکه هم در ادراکات مرحله مثال و هم در ادراکات مرحله عقل، مظهر است اما آنچه افاضه میشود همین که در ظرف نفس قرار گرفته به خاطر مادی بودن نفس و تعلقی که نفس با ماده دارد، خاصیت غیر نمایی و انطباق پیدا میکند. ◽️لذا علم حصولی ناشی از خلطی است که برای نفس رخ میدهد. نفس چون در اثر ارتباط با ماده استعداد دریافت علم از مجرد فوقانی را پیدا میکند گمان می کند که ارتباط با ماده، علت حصول این علم بوده لذا کرده و علم را منطبق بر موجود خارجی می پندارد. ◽️این معنای عبارت علامه است که «ما دائما معلوم می جوئیم اما علم میابیم» لذا است که انسان تا زمانی که در زندانی است نه عین الربط بودن عالم خلقت و نه عین الحرکه بودن عالم ماده را ادراک نمی کند. ◽️البته تمام این مطالب بعد از دفع سفسطه و قبول رئالیست افراطی است زیرا هر مفهومی، محکی خود را دارد و با اینکه ماهیات ساخته ذهن و‌ معقول اند اما در حد حکایت از اختلافات آثار خارجی، صحیح می باشند. ◽️به همین خاطر علامه در تمام نظام فلسفی خود از ابتدا تا انتهاء، را صحیح دانسته و در اوج فلسفه حتی مبتنی بر اصاله الوجود و اضافه اشراقی، بدون تفکیک بین دقیق و‌ ادق از تخصص نوع ثالث استفاده می کنند. این یعنی جمع سالم بین هستی شناسی برین و معرفت شناسی! ❇️من هنا یظهر: 1⃣با توضیحات فوق جایی برای جریان نظریه ظل و مساله تشکیک برای مفهوم که عنصر بی اثر است، وجود ندارد. زیرا تشکیک صفت حقیقت است در حالی که مفهوم بی اثر محض بوده و شیئیت ندارد. 2⃣همانطور که علامه معتقد است وجود ذهنی، یک برهان تام و بدون اصل موضوع بر اصاله الوجود می باشد. زیرا اگر ماهیت اصیل و عین اثر باشد، به ذهن نمی آید از طرفی وجود که عین بی اثری میشود مشترک معنوی است و حامل هیچ تفاوتی نمی باشد در حالی که شناخت با ادراک تفاوت ها و تمایزها صورت میگیرد. 3⃣نهایتا مشخص میشود به خلاف گمان کثیری از فلاسفه، باب وجود ذهنی تسامحی و مماشات مع القوم نیست بلکه هدف خاصی را دنبال می کند که همان انطباق علم حصولی است و به زیبابی هم این مطلب را بنابر اصاله الوجود تقریر می کند. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
نیاز بشر به انبیاء الهی_01.mp3
6.64M
🔊| علم و‌ تمدن از مشکات انبیاء است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت تبیین می کنند که به خلاف آنچه آگوست کنت قائل است، سیر تاریخ بشر سیر از توحید به توحید است فلذا علم و ‌تمدن تنها و‌ تنها به برکت انبیاء حاصل میشود. استاد به همین مناسبت نکات مهمی در مورد ادیان سابقه فرموده و‌ عبارت جالب در باب حقیقت عالم را توضیح می دهند. 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 🔅 مدرسه فقهی و اصولی امام خمینی ( ره ) استاد علی فرحانی 🔅 مکتب اخلاقی_عرفانی امام خمینی ( ره ) استاد سید فرید موالی زاده 🔅 جایگاه شناسی حکمت در متد اجتهاد جواهری استاد احمد فرحانی 📆 زمان: ۱۳،۱۴،۱۵ تیرماه 📍مکان- خیابان شهیدین ، پلاک ۶۳ ، مدرسه فقهی امیرالؤمنین ( ع ) 📌 این دوره مختص طلاب سطح عالی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) می باشد. @almorsalaat
🌀امروز (چهارشنبه) برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
اعتبار در نگاه علامه و شهید مطهری و ایت الله مصباح_01.mp3
4.94M
🔊| تفاسیر متعدد از نظریه اعتبار علامه طباطبایی/ حق این است که علامه، اعتبار را ضرورت بالقیاس نمی داند. 🎙استاد علی فرحانی 📚 کفایه الاصول. فیضیه. سال 91 @almorsalaat
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
📣 برگزار می‌کند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی 🔰دومین دوره از آموزش (محدوده از ابتدا تا پایان تخصص) 🎙استاد علی فرحانی ⏰مهلت ثبت‌نام: ۱۵ الی ۳۱ تیر ⏳ جلسات تدریس: ۱۰ساعت (۲۰جلسه، ۳۰دقیقه‌ای)، روزهای شنبه تا سه شنبه ♦️به همراه جلسات تکمیلی (تعمیق محتوا، بررسی ارجاعات، تقریرخوانی، پرسش و پاسخ و ...) توسط حجج اسلام : فاطمی، مقدسی، هاشمی، جواهری، ستوده، ابراهیمی با محوریت کتاب ⬇️لینک ثبت نام👇👇 m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/ ‼️جهت ثبت نام وارد لینک بالا شوید و ابتدا در سایت شوید و سپس وارد شوید و اگر عضو هستید، وارد شوید و ثبت‌نام کنید. 📞ارتباط با ما: @admin_doreh 📌مدرسه حکمت طوبی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
⁉️سوال شما و پاسخ مشاور ❓میخواستم بگم حقیر از اصوات الموجز استاد شروع کنم ؟ و چگونه روشی رو به عهده بگیرم تا بتونم اون انتظارات بایسته رو نسبت به کتاب الموجز در سیر کتب تحصیلی اصول فقه برای ورود به خارج اکتساب کنم ؟ ✅ حجت‌الاسلام مقدسی 🔹سلام علیکم طاعات شما قبول باشه ان شاء الله 🔹در بسیاری موارد کسانی که یک علم را تدریس می کنند یا روش یادگیری آن را بیان می کنند چون احاطه کامل به آن علم ندارند راهنمایی های آنها نمی تواند راه گشا باشد 🔹مهمترین ویژگی استاد فرحانی این است که ایشان تسلط و احاطۀ کامل به علوم حوزوی دارند؛ لذا در تدریس هایشان به گونه ای عمل می کنند که تمام مسیر رشد علمی طلبه را در نظر می گیرند. 🔹ایشان در تدریس علم اصول از کتاب الموجز به گونه ای تدریس کردند که خط سیر رشد علمی طلبه را لحاظ کرده اند 🔹اگر کسی سیر اصولی ایشان را دنبال کند و کتاب الموجز و اصول فقه را با صوت های ایشان بخواند حجم قابل توجّهی از مطالب نظام مند و دقیق اصولی و منطقی به دست می آورد 🔹ایشان در این دو کتاب مطالب را به گونه ای بیان می کنند که خود به خود طلبه در راستای نظریات حضرت امام ( که حقاً و انصافاً نظرات دقیق و کاملی است) قرار می گیرد. 🔹پس از این دو کتاب اگر کتاب مناهج را با استاد کار کنید یک دور اصول کامل و راقی (بدون قیل و قال ها) را یاد می گیرید و نه تنها با اصول امام آشنا می شوید بلکه به واسطه روش تدریس ارزشمند استاد، معیاری به دست می آورید که بعد از خواندن مناهج بقیه آراء و نظرات را با مطالعه شخصی می فهمید و می توانید نسبت به آنها قضاوت و جمع بندی داشته باشید. 🔹روش کار این است که ابتدا صوت جلسات را دقیق و کامل گوش دهید؛ سپس آدرس ها و مراجعاتی که استاد در درس می فرمایند را مراجعه کنید. پس از مطالعه و اگر امکانش بود مباحثه، با بیان و قلم خودتان تقریری از درس بنویسید 🔹در نوشتن تقریر سعی کنید سیر منطقی بحث رعایت شود. @almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
◼️امام باقر(ع) و مرد مسیحی 🔅، محمدبن علی بن الحسین علیه السلام، لقبش «باقر» است. باقر یعنی شكافنده. به آن حضرت «باقرالعلوم» می گفتند، یعنی شكافنده ی دانشها. ▪️مردی مسیحی، به صورت سخریه و استهزاء، كلمه ی «باقر» را تصحیف كرد به كلمه ی «بقر» یعنی گاو، به آن حضرت گفت: «انت بقر» یعنی تو ... 🔳امام بدون آنكه از خود ناراحتی نشان بدهد و اظهار عصبانیت كند، با كمال سادگی گفت: «نه، من بقر نیستم، من باقرم. » . مسیحی: تو پسر زنی هستی كه آشپز بود. - شغلش این بود، عار و ننگی محسوب نمی شود. - مادرت سیاه و بی شرم و بدزبان بود. - اگر این نسبتها كه به مادرم می دهی راست است خداوند او را بیامرزد و از گناهش بگذرد، و اگر دروغ است از گناه تو بگذرد كه دروغ و افترا بستی. 🔘مشاهده ی اینهمه حلم از مردی كه قادر بود همه گونه موجبات آزار یك مرد خارج از دین اسلام را فراهم آورد، كافی بود كه انقلابی در روحیه ی مرد مسیحی ایجاد نماید و او را به سوی اسلام بكشاند. مرد مسیحی بعداً مسلمان شد . 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج18، ص: 208 (ع) ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
عرفان نظری در نگاه علامه طباطبایی.mp3
5.44M
🔊| نگاه علامه طباطبایی به عرفان نظری/ راه حل اختلاف بین شاگردان علامه در مورد نظریه ایشان در باب عرفان نظری 🎙استاد علی فرحانی 📚 نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️خلاصه‌ای از آنچه در مدرسه حکمت طوبی اتفاق خواهد افتاد!!!! 🎙استاد علی فرحانی ⬇️لینک در دومین دوره ترم اول از آموزش بدایه الحکمه👇👇 http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/ 📞ارتباط با ما: @admin_doreh 📌مدرسه حکمت طوبی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
💠جهاد در مقام اول نفس 🔰امام خمینی (ره) 🔅بدان كه مقام اوّل نفس و منزل اسفل آن، منزل «ملك» و ظاهر و دنياى آن است، كه اشعه و انوار غيبيه آن در اين بدن محسوس و بنيه ظاهره تابيده و او را زندگانى عرضى بخشيده و تجييش جيوش در اين بدن كرده، و ميدان جنگ آن همين بدن است، و قواى ظاهره آن، لشكر آن است كه در اقاليم سبعه ملكيه، يعنى گوش و چشم و زبان و شكم و فرج و دست و پا، بسط پيدا كرده. 🔅و تمام اين قواى منتشره در اين ممالك سبعه در تحت تصرف نفس است به مقام «وهم»، زيرا كه و هم سلطان قواى ظاهره و باطنه نفس است. پس اگر وهم حكومت نمود در آنها به تصرف خود يا شيطان، اين قوا جنود شيطان گردند و مملكت در تحت سلطنت شيطان واقع شود، و لشكر رحمان و جنود عقل مضمحل گردند و شكست خورده رخت از نشئه ملك و دنياى انسان در كشند و هجرت نمايند، و مملكت خاص به شيطان گردد. 🔅و اگر وهم در تحت تصرف عقل و شرع در آنها تصرّف نمايد و حركات و سكنات آنها در تحت نظام عقل و شرع باشد، مملكت رحمانى و عقلانى شود و شيطان و جنودش از آن رخت بربندند و دامن دركشند. 🔅پس جهاد نفس كه جهاد بزرگ است، و از كشته شدن در راه حق تعالى بالاتر است، در اين مقام عبارت است از غلبه كردن انسان بر قواى ظاهره خود، و آنها را در تحت فرمان خالق قرار دادن، و مملكت را از لوث وجود قواى شيطان و جنود آن خالى نمودن است. 📚شرح چهل حديث، حدیث اول، ص5 @almorsalat
توضیح مجاز ادعائی و مجاز مشهور و اضافه مرحوم آخوند.mp3
21.79M
🔊| توضیح مجاز ادعائی و تفاوت آن با مجاز مشهور 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. فیضیه. سال 91 @almorsalaat