📌خطر نفس اماره
🔰علامه طهرانی (ره)
💢در اين حال وارد عالَم اسلام اعظم مىگردد. در اينجا خود را جوهرى مىبيند يكتا و گوهرى بىهمتا، بر عالم طبيعت محيط و از موت و فنا مصون و از كشاكش متضادّات فارغ، در خود صفا و بهاء و ضيائى مشاهده مىنمايد كه فوق ادراك عالم طبيعت است
💢چون در اين حال، سالك از عالم طبيعت مرده و حيات تازهاى يافته است و با اينكه به ظاهر در عالم مُلك و ناسوت است ولى موجودات ناسوتى را با صورتهاى ملكوتى خواهد ديد
💢و هر چه از مادّه بر او روى نمايد او را به صورت ملكوتى مشاهده مىكند، و به حال او ضررى نمىرساند چون به قيامت انفسيّۀ وُسْطى رسيده پرده بر كنار رفته و بسى از امور خفيّه بر او ظاهر گرديده و بسيارى از احوال عجيبه او را حاصل شده است.
💢اين مرتبه همان مقام اسلام اعظم است كه در آيات قرآنيّه به طور روشن از آن ذكر شده است.
💢أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
💢و هكذا قوله تعالى:
💢مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ .
♨️مخفى نماند كه در اين موقع سالك به واسطۀ آنچه از خود مشاهده مىكند ممكن است او را اعجاب و انانيّت درگيرد و بزرگترين دشمن جانى و قتّال او كه نفس خود اوست با او روبرو گردد چنانكه در حديث وارد است كه:
اعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتى بَيْنَ جَنْبَيْكَ.
💢و اگر در اين حال عنايت ربّانيّه او را انقاذ نكند به كفر اعظم مبتلا مىشود.
💢و به همين كفر اشاره فرمودهاند كه: #النَّفْسُ_هِىَ_الصَّنَمُ_الأكْبَرُ .
💢اين بتپرستى بود كه حضرت إبراهيم عليه السّلام از آن به خدا التجاء نموده و دورى آن را از خدا طلبيد: وَ اجْنُبْنِي وَ بَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ #الْأَصْنامَ. چه پرظاهر است كه در حقّ حضرت خليل - الرحمن پرستش اصنام مصنوعه غير متصوّر است.
💢و همين شرك است كه حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه و آله از آن به خدا پناه برد و عرض كرد: اللّهُمَّ انّى اعُوذُ بِكَ مِنَ #الشِّرْكِ_الْخَفِىِّ.
📚رساله لب اللباب صص 68-69
@almorsalaat
♨️ #تدریس #فقه: کتاب #مکاسب شیخ اعظم انصاری
🎙استاد علی فرحانی
🌀یکی از تدریس های #بسیار_پر_محتوا_و_عمیق استاد علی فرحانی تدریس جلد سوم مکاسب ایشان در موسسه دارالهدی، در سال تحصیلی 94-95 است که استاد در این جلسات، از ابتدای کتاب البیع تا انتهای قاعده «ما یضمن» را در طول 140جلسه، تدریس کردند.
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Fiqh/Al-Makaseb/Al-Bey-Darolhoda-1394
🌀چند ویژگی مهم این تدریس:
❇️ تبیین شاکله فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن
🌀استاد در این جلسات، شاکله کلی فقه معاملات و ادله عامه حاکم بر آن را تبیین کرده و ضمن تشریح نگاه فقهاء به کتب معاملات و تفاوت آن با عبادات، در هر مبحث کیفیت استنباط را به حمل شایع تبیین میکنند.
❇️ادله عامه معاملات از جنبه جارحه و جانحه
🌀استاد توضیح میدهند که دو نگاه کلی به باب معاملات وجود دارد یک نگاه که یگانه ملاک اصلی معاملات را جنبه جانحه یعنی قصد و رضایت نفسانی متعاقدین میداند و یک نگاه هم علاوه بر جنبه جانحه برای جنبه جارحه یعنی کیفیت ابراز این قصد جوانحی نیز اهمیت بسیار زیادی قائل است.
🌀استاد از این جهت بین ادله عامه معاملات تفکیک کرده و ثمره این دو نگاه را در مباحث مختلف تبیین میکنند و نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر بزرگان فقه کدام یک از این دو نگاه را به ادله عامه معاملات دارند.
❇️امضائی بودن یا توقیفی بودن ادله عامه معاملات
🌀استاد ضمن توضیح مفصل امضائی بودن یا توقیفی بودن ادله و تبیین تفاوت این دو، در هر مبحثی نشان میدهند که شیخ اعظم و سائر فقهاء ادله را امضائی دیده اند یا توقیفی و به همین مناسبت در هر یک از مباحث، ثمرات امضائی نگریستن یا توقیفی دانستن ادله را تبیین میکنند.
❇️کیفیت تمسک به ادله عامه معاملات برای تصحیح معاملات و عقود جدیده
🌀استاد از این منظر ضمن تفکیک امضائی بودن و توقیفی بودن دلیل، بین امضاء و تقریر معصوم نیز تفکیک کرده و ضمن اشاره به تفکیک بین رفض القیود و جمع القیود بودن اطلاق، توضیح میدهند که یکی از اشکالاتی که ناظر به تمسک به این ادله برای تصحیح شرعی عقود مستحدثه وجود دارد این است که عنوان و لفظ مأخوذ در این ادله باید قابلیت شمول نسبت به عقد جدید را داشته باشد، که البته برخی تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند.
❇️دسته بندی قواعد فقهیه و تبیین سندی و دلالی آنها
🌀استاد معظم در این جلسات، تمام عقود و نیز تمام قواعد فقهیه را دسته بندی کرده و به توضیح مفصل #سندی و #دلالی کثیری از قواعد فقهی می پردازند:
1- اوفوا بالعقود
2- احل الله البیع
3- الناس مسلطون علی اموالهم
4- انما یحرم الکلام و یحلل الکلام
5- لایحل مال امرء الا عن طیب نفسه
6- الا أن تکون تجارة عن تراض
7- ان العقود تابعة للقصود
8- المومنون عند شروطهم
9- علی الید ما أخذت حتی توودی
10- درک المال من مالکه
11- التلف قبل القبض من مال بائعه
12- ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده
13- الخراج بالضمان
14- «الأمین لا یضمن» و تفاوت آن با «المستأمن لایضمن»
15-ماهیت «اصاله اللزوم» در معاملات و تقریر آن از منظر شیخ اعظم
❇️تبیین سبک تراکم ظنون شیخ اعظم
🌀استاد در این جلسات مفصلا از سبک #تراکم_ظنون شیخ اعظم بحث کرده و تفاوت آن را با #نگاه_قالبی برخی متاخرین همچون #محقق_خوئی مقایسه میکنند و به همین مناسبت جایگاه شهرت را در نظام استنباطی شبخ تبیین میکنند و نیز نقش بسیار قابل توجه فقهاء خصوصا #علامه_حلی و #شهید_ثانی و #محقق_کرکی را بر نظرات شیخ اعظم توضیح میدهند و با همین توضیح بسیاری از غوامض مکاسب را مرتفع و بسیاری از اشکالاتی که به شیخ اعظم گرفته شده است را جواب میدهند.
❇️سنجش فقه اسلام با علم حقوق در غرب
🌀استاد ذیل کثیری از مباحث به مناسبت عبارات شیخ تفاوت مبادی فقه شیعه و مبادی علم حقوق فعلی غرب را توضیح داده و ضمن تبیین برتری فقه شیعه نسبت به علم حقوق، نشان میدهند برخی از مطالبی را که تازگی حقوقدانان غربی به آن اعتراف کرده اند از قدیم الایام در فقه شیعه وجود داشته است
❇️تمرکز بر متن کتاب و شرح دقیق مقصود شیخ
🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات شیخ و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، به تفسیر شروح و محشین از جمله #مصباح_الفقاهه محقق خوئی و #ارشاد_الطالب آیت الله تبریزی و #هدی_الطالب مرحوم مروج و ... اشاره کرده و صحت و سقم این تفسیرها را هم نشان میدهند.
❇️مکاسب، متن تولید است
🌀همانطور که بارها استاد معظم میفرمایند مکاسب مرحوم شیخ، متن تولید نظریه است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در این تدریس نشان داده و در هر بحثی، منشأ نظریاتی که توسط فقهاء بعدی تولید شده است را در عبارات شیخ اعظم نشان میدهند
❇️کیفیت بالا و انسجام اصوات
🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است.
🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#فقه #مکاسب
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
اصول بدون فلسفه__.mp3
1.16M
🔊#طلبه_موفق| از ترتیبی که آگاهان گفته اند نمیشود تخلف کرد/ متعلم علم اصول باید ترتیب «فلسفه» و «اصول» و «فقه» را ملتفت باشد/ بدون فلسفه، ثمره حاصل نمیشود
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس قطع و ظن کفایه الاصول. موسسه دارالهدی. سال 96
#اصول #فلسفه #طلبه_موفق
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اخلاق یعنی «چه باشیم» نه فقط «چگونه باشیم»
💠شهید مطهری
❇️قدماى ما حكمت عملى را كه شامل اخلاق هم هست اينجور تعريف مىكردند: علم به افعال اختيارى انسان از حيث اينكه چگونه بايد باشد و اينكه چطور اگر باشد على افضل و احسن و اكمل ما يمكن است. اين نوع تعريفى بود كه قدما مىكردند، كه با يك مسألهاى كه در حكمت نظرى بود (كه آن مسأله نظام احسن و اكمل است كه آيا اين نظام موجود نظامى است كه على افضل و احسن و اكمل ما يمكن است يا نه) تا اندازهاى شبيه مىشد. البته مسأله نظام احسن درباره «هست و نيست» است، ولى در مورد افعال اختيارى انسان بحث از «هست و نيست» نيست، بحث درباره اين است كه چگونه بايد باشد و اينكه چگونه اگر باشد على احسن و افضل و اكمل ما يمكن است.
❇️علماى جديد گاهى اينجور تعبير مىكنند و مىگويند: اخلاق علم چگونه زيستن است؛ نه اينكه چگونه انسان زيست مىكند، بلكه چگونه بايد زيست بكند.
❇️اين هم تقريبا همان مفهوم را مىرساند ولى با چند قيدى كه بايد به آن اضافه شود؛ يكى اينكه «چگونه بايد زيست كند» چگونه بايد زيست كند كلّى است، همچنان كه قدما هم كه مىگفتند «علم به اينكه افعال اختيارى انسان چگونه بايد باشد» مقصودشان چگونگى كلى بود، يعنى يك دستورالعمل كلى براى همه انسانها، نه اينكه من بالخصوص چگونه بايد رفتار بكنم و آن ديگرى چگونه. پس كليتى [بايد داشته باشد] كه براى همه اينها محفوظ است. يك قيد ديگرى هم بايد به اين تعريف اضافه كرد و آن اينكه: اينها مىگويند اخلاق علم چگونه زيستن است. گاهى خود اينها هم يك قيدى به آن اضافه مىكنند كه با نظر قدما نزديكتر مىشود و آن اينكه مىگويند: چگونه انسان زيست كند كه زيستش داراى قداست و تعالى باشد. در مفهوم «اخلاق» يك نوع تقدس و تعالى و به اصطلاح «ارزش داشتن» خوابيده است؛ چگونه انسان با ارزش زيست كند.
❇️يك امر ديگرى هم اگر در اينجا استطرادا ذكر شود بىفايده نيست و آن اينكه معمولًا مىگويند: «اخلاق علم چگونه زيستن است». اين چگونگى، هم شامل چگونگى رفتار مىشود و هم شامل چگونگى ملكات؛ يعنى چگونه بايد رفتار كند و چگونه ملكاتى بايد داشته باشد تا با ارزش باشد. اما امروزه يك حرفى بالاتر از اين گفته مىشود كه در فلسفه ما هم هست و آن اينكه [بنا بر تعريفى كه در بالا ذكر شد] اخلاق فقط به كيفيت و چگونگى زيستن كار دارد؛ يعنى ماهيت انسان مشخص است، و معلوم است كه چيست، ولى همين انسانى كه ماهيتش مشخص است، چگونه بايد زيست كند و چه كيفياتى بايد داشته باشد كه آن كيفيات متعالى و مقدس است، و چه كيفياتى اگر داشته باشد آنها رذيلت و پستى است.
❇️اما مىدانيم كه امروز مطلبى به نام «اصالت وجود» مطرح است كه از طرف اگزيستانسيا ليستها عنوان شده و در كلمات مرحوم آخوند هم آمده است، منتها اصالت وجودى كه مرحوم صدر المتألهين مطرح كرده است اصالت وجود به معناى عام است و اصالت وجودى كه اگزيستانسيا ليستها مطرح كردهاند به معنى بالقوه بودن انسان و نامتعين بودن وجود انسان است كه از نظر تعين وجودى نامتعينترين موجودات است.
❇️[بنابراين نظريه] افعال انسان ملكات انسان را مىسازد و ملكات انسان از نوع چگونگى و كيفيت نيست؛ يعنى اين جور نيست كه انسان يك هويتى قطع نظر از ملكات دارد و ملكات عارض بر هويت انسان مىشوند، بلكه اين ملكات سازنده هويت انسان حتى ماهيت انسان مىشوند. اينها همان فعليت جوهرى وجود او هستند؛ يعنى انسان با خلقها و خويهايى كه پيدا مىكند حتى «چه بودنش» تغيير مىكند، و به يك تعبير دقيقتر اخلاق تنها علم چگونه بودن نيست، علم «چه بودن» هم هست.
❇️«چگونه بودن» وقتى گفته مىشود، به اين معنى است كه ماهيت ما معلوم است و اين مسأله مطرح مىشود كه اين چيستى مشخص و ثابت و اين وجود و ماهيت مشخص و محرز در همه انسانها، چگونه بايد باشد. اما طبق اين نظريه انسان با خلق و خوى خودش واقعيتش ساخته مىشود و ماهيتش تغيير مىكند و صورتش صورت ديگرى مىشود. پس اخلاق يك مقام عميقترى پيدا مىكند: صورت همه انسانها يكى است و صورت انسانى است، ولى واقعيت انسانها از نظر روحى تابع اخلاق و ملكاتى است كه داشته باشند، و ممكن است افرادى به حسب صورت حدّ انسان بر آنها منطبق بشود ولى به حسب معنى حد يك حيوان (خرسى و يا خوكى، سگى، پلنگى) بر آنها صادق باشد و اگر كسى به چشم حقيقت بين بخواهد آن انسان را ببيند، واقعيتش واقعيت انسان نباشد و به صورت ديگرى درآمده باشد.
📚نقدی بر مارکسیسم. مقاله جاودانگی اخلاق
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#طلبه_موفق| از ترتیبی که آگاهان گفته اند نمیشود تخلف کرد/ متعلم علم اصول باید ترتیب «فلسفه» و «اصول
.
#سوال_از_شما
#پاسخ_از_ما
💢سوال:
💠با سلام . وقت بخیر
💠صوتی را که اخیرا از استاد قرار دادید (https://eitaa.com/almorsalaat/6435)، منظور استاد این هست که قبل از اصول باید فلسفه خوانده شود ؟!
یا منظور این است که فلسفه و اصول و فقه باید با هم باشد ؟
💢جواب:
💠خیر. منظور این است که از جهت محتوایی، اصول بدون فلسفه ثمره ندارد کما اینکه فلسفه هم بدون فقه و اصول ثمره نمیدهد یعنی همه این علوم برای اسلام شناسی لازم اند و هر یک متکفل بعدی از هویت وحدانی اسلام اند
💠 ترتیبی که استاد در این صوت فرمودند از جهت محتوایی است اما از جهت ترتیب آموزشی، اصول مقدم بر فلسفه است یعنی استاد معتقد اند باید تدریس الموجز و اصول فقه ایشان استماع شود و بعد مجوز ورود در بدایه الحکمه استاد را دارید.
📌با المرسلات در ارتباط باشید👇
@admin_morsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌امام جواد (علیهالسلام)
🔰مقام معظم رهبری
◾️امام جواد مانند دیگر ائمهی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بندهی شایستهی خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند.
◾️همانطوری که ائمهی دیگر ما علیهمالسلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشهی مهمی از جهاد همه جانبهی اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم.
◾️اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسانتر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهرهای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همهی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردهاند وقتی از مقابلهی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیلهی ریاکاری و نفاق بزنند.
🔰بیانات۱۳۹۰/۰۳/۲۳
#اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فصوص الحکم فارابی و مقامات العارفین بوعلی.mp3
1.28M
🔊#فلسفه| فارابی و فصوص الحکم او/بوعلی و مقدمه حکمة المشرقیین و مقامات العارفین او
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده نشست علمی(جلسه ششم مصباح اندیشه)
#فلسفه #تراجم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#فقه| تمام دقائق ضمان را نمی توان در کتاب الضمان به دست آورد بلکه باید به صورت قاعده فقهیه تمام مسقطات و مثبتات آن را از کتب فقهی تجمیع و بررسی کرد/ مبتنی بر تفکیک حیث جانحه و جارحه در معاملات، قاعده ضمان «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» ناظر به «عقد» است که طبیعت آن یا صنفی از آن ضمان آور باشد نه جائی که ضمان شرط معامله قرار داده شده باشد/ بر این اساس ضمانی که ناشی از شرط در معامله است عقد مستقلی است که البته به نظر برخی از بزرگان، ایجاب و قبول هم لازم دارد
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب.جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94
#فقه #مکاسب
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی
با سخنرانی:
✅ حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی
🔸تولیت حوزه های علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره)
✅ حجت الاسلام والمسلمین استاد علی فرحانی
🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه قم و استاد دانشگاه
🔹با موضوع بررسی تطبیقی روش های حل مسائل مستحدثه و مسائل غیر مستحدثه
✅حجتالاسلام والمسلمین حسین اثنی عشری
🔸مدیر دفتر فقه معاصر و مشاور مدیریت حوزه های علمیه در فقه معاصر
🔹با موضوع ظرفیت های مغفول فقه برای حل مسائل مستحدثه
✅حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی
🔸معاونت آموزش و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقر العلوم
🔹با موضوع چالش های گسست فتوا و تقنین
⏰ زمان برگزاری جلسه: پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ ٫ ساعت ۱۷
🔹مکان برگزاری جلسه: شهر مقدس قم ٫ مجتمع فرهنگی نور
⭐️آیدی مسئول مسابقات حجتالاسلام حسین نصیری: @Hasanjanammm
⭐️کانال اطلاع رسانی مسابقه ی علمی حل مسئله: https://eitaa.com/mosabeghhalemasale
⭐️ مکان و محل برگزاری همایش:
مجتمع فرهنگی نور
https://nshn.ir/9b7bs-t62x7OHq
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید شرعی غیر از باید اکتشافی و ضرورت بالقیاس است.mp3
8.07M
🎙#علوم_انسانی_اسلامی| در فضای علوم انسانی اسلامی می بایست بین باید اکتشافی(ضرورت بالقیاس) و باید شرعی تفکیک کنیم/ بسیاری از حقوق دانان غربی نیز به این مطلب معترف اند./ این نگاه لوازم و ثمرات متعددی دارد
🎙استاد علی فرحانی
📚فقه فرهنگ. فیضیه. 17 دی 1401
#فقه_فرهنگ #علوم_انسانی_اسلامی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b