eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
0020-KharejOsul-14020905.MP3
50.04M
🔊| مروری بر مطالب جلسه قبل در مورد معرفات علم/ تفکیک نگاه پسینی و پیشینی در این وادی/ جایگاه اعتبار وحدت و سنخیت در عبارت مرحوم امام/ قرائت عبارت مرحوم امام و توضیح مفصل آن/ مساله موضوع علم و نگاه صحیح به آن / اشاره ای به مساله تفکیک حقیقت و اعتبار خصوصا از منظر علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 5/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. 📚 بیانات 98.02.18 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0021-KharejOsul-14020911.MP3
50.75M
🔊| جمع بندی مبحث معرفات علم/ جمع بندی نظر مختار در نگاه به چیستی علم و معرفات آن/ توضیح مفصلی در مورد تفکیک حقیقت از اعتبار از منظر علامه طباطبایی/ضابط اعتباریات از نگاه علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 11/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
♨️#مجموعه_دروس_فقه ♨️#از_مقدمات_تا_درس_خارج 🎙استاد علی فرحانی 💢مقدمات: ✅لمعه ج1ص1-347 (144جلسه)
. 💢لینک تدریس مکاسب جلد پنجم استاد (از ابتدای خیارات تا انتهای مسقط ثالث خیار عیب) که در سال 1401-1402 (موسسه أئمه اطهار) تدریس فرموده اند به مجموعه دروس و آثار استاد اضافه شد 💢لینک تدریس همین محدوده مکاسب، که استاد در سال 1394-1395 در موسسه امام بافر علیه السلام فرموده اند، نیز در مجموعه دروس و آثار استاد، قرار دارد. 💢علاوه بر آن، لینک تدریس مکاسب جلد ششم (فقه 6) نیز که در سال 1401_1402 در موسسه امام باقر علیه السلام تدریس فرمودند در حال آماده شدن است. 📌مجموعه المرسلات در نشر آثار استاد، درصدد تسهیل دسترسی شما به مجموعه آثار استاد است. با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0022-KharejOsul-14020912.mp3
21.85M
🔊| مروری بر مباحث جلسه قبل در باب اعتبارات اجتماعی/انتهای بحث در باب چیستی علم و معرفات آن/ ورود در علم اصول/ لزوم وجود ملاک واحد در مورد مباحث علم اصول/ اشاره ای به مبنای مختار در مورد ملاک جامع و مانع تمام مباحث علم اصول/ لزوم توجه به ساختار علم اصول بر اساس نظر مختار در باب چیستی علم 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول.یک شنبه. 12/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. ♦️درسی که سالها منتظرش بودم... 🔰سید مجتبی امین جواهری ▫️امسال به لطف خدا درس خارج فقه و اصول در فیضیه آغاز شد. من سالها منتظر آغاز این درس بودم. اشتیاق بنده از سال 91 و همزمان با گوش کردن صوت های درس الموجز استاد آغاز شد و هر چه ادامه می دادم از فقه و اصول تا حتی فلسفه این اشتیاق روز به روز بیشتر می شد. ▫️کمی برگردیم عقب تر... اگرچه استاد در تدریس کتابهایی مثل الموجز، اصول فقه مرحوم مظفر، رسائل شیخ و کفایه آخوند ردپای اندیشه اصولی حضرت امام (ره) را متذکر می شدند ولی اتفاقی که در سال 94-95 با تدریس کتاب مناهج الوصول برای ما افتاد یک شور و شوق علمی بی نظیر بود. در ادامه نیز با تدریس تعادل و تراجیح، قاعده لاضرر و ... این مسیر ادامه یافت. ▫️آشنایی نظام مند با اندیشه اصولی امام خمینی (ره) علاوه بر این که عطش ما را کم نکرد، بنده -و به گمانم دیگر شرکت کنندگان درس مناهج- را بیش از پیش مشتاق تدریس فقه استاد و استفاده از اندیشه اصولی امام در استنباط فقهی کرد. ▫️درس خارج فقه استاد علی فرحانی با موضوع طهارت وعده ای بود که امروز در حال تحقق است. من شاید بیش از هزار ساعت صوت علمی از ایشان گوش کردم و ساعت های زیادی توفیق حضور در درس ایشان را داشتم. امروز اما وقتی از درس خارج فقه ایشان بهره می برم، در ذهنم همه آن نکاتی که در علم اصول بارها و بارها به ما گوشزد می کردند، تداعی می شود. ▫️استاد می فرمودند مسأله وضع در علم اصول به بیراهه رفته، مسأله حقیقت شرعیه در فقه غیر از حقیقت شرعیه نزد اصولیون است، بحث مهم مطلق و مقید نزد امام به معنای دیگری است غیر از آنچه بزرگان گفتند، تراکم ظنون شیخ و ... . وقتی امروز می فهمم استاد چگونه با مبنای مطلق و مقید امام خمینی (ره)، اطلاق مطهریت ماء را اثبات می کنند، خدا را بابت همه جلسات درسی که شرکت کردم، همه صوت هایی که گوش کردم و همه تقریراتی که از دروس سطح ایشان نوشتم، شکر می کنم. ▫️وقتی امروز استاد با نظریه امام در اطراد گره استعمالات شرعی را باز می کنند، وقتی با تکیه بر مسأله حقیقت شرعیه در فقه مقدمات استظهار رو فراهم می کنند، وقتی با مبنای امام سند روایات را تصحیح می کنند، من کم کم می آموزم چگونه این سبک از استنباط را تثبیت، ترویج و بکار گیرم. 🔅در این سبک اولاً میراث روایی ما در سند و دلالت حفظ می شود ثانیاً انسداد غالب شده بر فقه امروز را می شکند و ثالثاً از همه مهمتر خارج از سبک و اسلوب فقه جواهری نیست. ▫️امیدوارم بتوانیم با امتداد این سبک از فقاهت، شکر عملی این نعمت بزرگ و بهره مندی از استاد عزیز حفظه الله را بجا آوریم. ❇️لینک جلسات خارج فقه استاد 👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval ❇️لینک جلسات خارج اصول استاد👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval @almorsalaat
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚دوشنبه 13/9/1402. ساعت 11 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0019-KharejFeq-14020913_01.MP3
29.28M
🔊| مروری بر ثمرات مبنای حضرت امام در باب اطلاق/ مروری بر دلیل قاعده «الماء طاهر و مطهر»/ قرائت و توضیح ادله مطهریت طبیعة الماء و طبیعة التراب از این منظر/ ورود در مساله بعد در عبارت مرحوم امام(تحریر الوسیله)/ فروع چهارگانه این مساله/ فرع اول: طهارت ماء مضاف و دلیل آن/ تفکیک طهارت واقعیه از طهارت ظاهریه از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 13/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مجاهدة فی الله و مجاهدة فی سبیل الله 🎙علامه طباطبایی ❇️...و إلى هذا الاختلاف يشير قوله تعالى: «وَ الَّذِينَ‌ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ‌ سُبُلَنا وَ إِنَّ‌ اللّهَ‌ لَمَعَ‌ الْمُحْسِنِينَ‌» : العنكبوت-٦٩. ❇️إذ فرق بين أن يجاهد العبد في سبيل الله، و بين أن يجاهد في الله، فالمجاهد في الأول يريد سلامة السبيل و دفع العوائق عنه بخلاف المجاهد في الثاني فإنه إنما يريد وجه الله فيمده الله سبحانه بالهداية إلى سبيل دون سبيل بحسب استعداده الخاص به، و كذا يمده الله تعالى بالهداية إلى السبيل بعد السبيل حتى يختصه بنفسه جلت عظمته. 📚المیزان. جلد اول. ص 35 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0020-KharejFeq-14020914.MP3
50.89M
🔊| ادامه مساله در فرع دوم: الماء المضاف لا یطهر الخبث و لایطهر الحدث/ اشاره به عبارت صاحب عروه/ مروری بر مطالب گذشته در مطهریت طبیعة الماء و طبیعة التراب/ تفکیک بین خبث و حدث از این منظر/ شهرت محقق بر عدم مطهریت ماء مضاف از حدث/ بررسی نظر ابن ابی عقیل و شیخ صدوق و فیض کاشانی از این منظر / نکاتی مهم در مورد روش شناسی استنباطی شیخ اعظم و علت توجه خاص ایشان به علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی/ اشاره ای به تفاوت نگاه حضرت امام با سائر اصولیین در باب حجج از منظر قاعده «کل ما بالعرض لابد بأن ینتهی الی ما بالذات» 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 14/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت با / شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است 🔰شهید مطهری 🌀بعضى سؤال كرده‏اند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مى‏دانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟ 🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مى‏خورد جواب عرض مى‏كنم: 🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بين‏تر مى‏شود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمى‏توانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صاف‏تر مى‏كند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مى‏كند. 🌀و اما پرسيده‏اند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكته‏اى را عرض مى‏كنم: 🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روان‏شناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كرده‏اند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مى‏خواهند بدانند و فوق‏العاده با ارزش است. 🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوق‏العاده به آن اهميت مى‏دهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كرده‏اند. 🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفته‏اند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل. 🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مى‏بيند مجموعه‏اى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كرده‏اند: آنها بد است و اينها خوب. 🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مى‏بيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشته‏اند و مى‏گويند اگر مى‏خواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كرده‏اند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد. 🌀ولى آنها (عرفا) گفته‏اند مسأله اين‏طور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مى‏كنى؛ اگر مى‏خواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مى‏گويند و براى فواصل نزديك‏تر هزار منزل). 🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است. 🌀همين طور منزل به منزل بيان مى‏كنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مى‏برند . 🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى‏] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخ‏اخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مى‏دانند. 🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحله‏اى است (ده مرحله‏اى است و به يك حساب صد مرحله‏اى و به حساب ديگر هزار مرحله‏اى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحله‏اى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمى‏خيزد و منابع‏ متعدد ندارد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 391 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شامیین الخمسه.mp3
999.8K
🔊| مراد از «شامیین الخمسه» در عبارات صاحب حدائق و شهید و صاحب جواهر 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس خیارات مکاسب/ موسسه ائمه اطهار/ سال 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0021-KharejFeq-14020915_01_01.MP3
28.86M
🔊| ادامه بحث از عدم مطهریت ماء مضاف/ روایت وضوء با ماء الورد و تمسک شیخ صدوق به آن/ توضیح سندی و دلالی این روایت/ عبارت شیخ کلینی و شیخ طوسی و شیخ حر عاملی نسبت به این روایت/ تأویلات این روایت در عبارات فقهاء/ اشکال سندی محقق خوئی به روایت و پاسخ به آن/ اشکال مرحوم آیت الله فاضل به روایت و توضیح آن/ نکاتی مهم در کیفیت استظهار از ادله لفظیه و تفکیک بین اصول لفظیه و اصول عملیه/ قابل قبول نبودن روایت 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 15/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙صدرالمتالهین (ره) 💢اعلم أنّه كما أنّ‌ الشخص الآدمي إذا عرض له الموت و خرجت روحه من البدن، قامت قيامته، لقوله - صلى اللّه عليه و آله و سلم -: «من مات فقد قامت قيامته»؛ 💢و عند ذلك انفطرت سماؤه التي هي أمّ‌ دماغه، و انتثرت كواكبه التي هي قواه المدركة، و انكدرت نجومه التي هي حواسه، و كوّرت شمسه التي هي قلبه و منبع أنوار قواه و حرارته الغريزيّة، و تزلزلت أرضه التي هي بدنه، و دكّت جباله التي هي عظامه، و حشرت وحوشه التي هي قواه المحرّكة 📚المظاهر الالهیه. ص 97 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢- وَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ‌ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ‌ خَالِهِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ الزَّيَّاتِ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ إِسْمَاعِيلَ‌ عَنْ‌ صَالِحِ‌ بْنِ‌ عُقْبَةَ‌ عَنْ‌ أَبِي هَارُونَ‌ الْمَكْفُوفِ‌ قَالَ‌ قَالَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي حَدِيثٍ‌ طَوِيلٍ‌ لَهُ‌: وَ مَنْ‌ ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ عِنْدَهُ‌ فَخَرَجَ‌ مِنْ‌ عَيْنِهِ‌ [عَيْنَيْهِ‌] مِنَ‌ الدُّمُوعِ‌ مِقْدَارُ جَنَاحِ‌ ذُبَابٍ‌ كَانَ‌ ثَوَابُهُ‌ عَلَى اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ وَ لَمْ‌ يَرْضَ‌ لَهُ‌ بِدُونِ‌ اَلْجَنَّةِ‌ . 💢حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ‌ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ أَبِي الْخَطَّابِ‌ عَنِ‌ اَلْحَسَنِ‌ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ عَنِ‌ اِبْنِ‌ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْمُغِيرَةِ‌ عَنْ‌ أَبِي عُمَارَةَ‌ الْمُنْشِدِ قَالَ‌ : مَا ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي يَوْمٍ‌ قَطُّ‍‌ فَرُئِيَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي ذَلِكَ‌ الْيَوْمِ‌ مُتَبَسِّماً قَطُّ‍‌ إِلَى اللَّيْلِ‌ . 📚کامل الزیارات. ص 100 و 101 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی در منظر شیخ اعظم_01.mp3
4.42M
🔊| جایگاه بسیار مهم محقق کرکی و علامه حلی و شهید ثانی در نظام اجتهادی شیخ اعظم/ نظام حجج شیخ مبتنی بر تراکم ظنون است نه اینکه قالبی باشد/ شیخ در نظام خود، مخالفتهای زیادی با صاحب جواهر دارد/ برخی از بزرگان، متأثر از صاحب جواهر اند 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. سال 94 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀تربیت ۳۰۰ نفر که نسبتاً کامل اند ✅مرحوم آخوند ملّا حسينقلى همدانىّ انصافاً خيلى واقعيّت عجيبى داشتند، و در حدود سيصد نفر شاگرد تربيت كردند؛ البتّه شاگرد و شاگردِ شاگرد. ❇️آنوقت در ميان اين شاگردان جماعتى هستند كه آدم‏هاى نسبةً كامل‏ اند، مثل مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائىّ، و مرحوم حاج شيخ محمّد بهارى، و آقا سيّد محمّد سعيد حبّوبى، و حاج ميرزا جواد آقاى تبريزىّ رضوان الله عليهم. 🔰علامه طباطبایی، مهرتابان، ص۳۲۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0023-KharejOsul-14020918.MP3
44.78M
🔊| مروری بر مباحث سابق/ مروری بر مبحث معرفات علم / طرح تفصیلی مسئله ضابط جامع و مانع مباحث علم اصول و بیان اجمالی قول مختار/ اشاره ای به تاریخچه ضابط مساله اصولی در بیان اصولیین و تعیین سرفصلهای اصلی مساله/ اشاره ای به نظر حضرت امام و محقق بروجردی و میرزای نائینی از این منظر/ نگاه اصولیین قبل از مرحوم آخوند به این مساله/ عبارات شیخ اعظم در رسائل از این منظر/ اشکالات مرحوم آخوند به اصولیین قبل از خود همچون میرزای قمی و شیخ اعظم 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 18/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◾️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَة ◾️جلسه ی هفتگی هیئت ام ابیها علیهما السلام 🎙استاد علی فرحانی 🗓 دوشنبه ۲۰ آذر از نماز مغرب و عشا 💢 برادران و خواهران 📚 میدان معلم _ خیابان شهیدین _ مدرسه فقهی امیرالمومنین _ هیئت ام ابیها علیهم السلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 📌و جل الإله أن يحيط به ذهن 🔰علامه طباطبایی 🌀...و شاهد ما تقدم بيانه أن النفس الإنسانية لا شأن لها إلا في نفسها، و لا مخرج لها من نفسها، و لا شغل لها إلا السير الاضطراري في مسير نفسها، و أنها منقطعة عن كل شي‌ء كانت أنها مجتمعة معه مختلطة به إلا و ظاهرها و كل شي‌ء دونها فوجدت أنها دائما في خلإ مع ربها و إن كانت في ملإ من الناس.  🌀و عند ذلك عن كل شي‌ء و تتوجه إلى ربها و تنسى كل شي‌ء و تذكر ربها فلا يحجبه عنها حجاب و لا تستتر عنه بستر و هو الذي قدر لإنسان.  🌀و هذه المعرفة الأحرى بها أن تسمى بمعرفة الله بالله، و أما المعرفة الفكرية التي يفيدها النظر في الآيات الآفاقية سواء حصلت من قياس أو حدس أو غير ذلك فإنما هي عن صورة ذهنية، و جل الإله أن يحيط به ذهن أو تساوي ذاته صورة مختلقة اختلقها خلق من خلقه، و لا يحيطون به علما.  📚الميزان في تفسير القرآن،ج‌6، ص172 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0024-KharejOsul-14020919.MP3
44.32M
🔊| مروری بر مطالب جلسه قبل/ تفکیک بین صغریات و کبریات و نیز تفکیک بین صغریات ظهور از صغریات عقل در بیان مرحوم آخوند و تبویب اصول بر اساس آن توسط محقق اصفهانی/ اقسام صغریات از منظر محل بحث/ مساله عدم اتصاف صغریات و اصول عملیه به حجیت/ مساله تفکیک بین اصول عملیه و قواعد فقهیه و مسائل فقهیه/ مسأله علت ورود اصول عملی در علم اصول/ مساله ورود صغریات و کبریات در علم و ضابط آن/ عبارت مرحوم مظفر و میرزای نائینی از این منظر/ توضیح نظر محقق خوئی در مورد صغریات ظهور و صغریات عقل/ توضیح نظر شهید صدر از این منظر/ اشکال اساسی در باب ورود یا خروج صغریات از علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 19/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از سلوک انقلابی
‌ 🔶 نگاهی به خوانش فقهی اجتهادی مقام معظم رهبری از «اسلام انقلابی» با استاد علی فرحانی کاری از دانشگاه جامع امام حسین (ع) به‌زودی... 🔰 جهت اطلاع از جزئیات دوره در کانال عضو شوید ... ┏━━━━• 📗 •━━━━┓ @solukeenghelabi ┗━━━━• 💎 •━━━━┛
ملکیت تقدیری و آنا ما.mp3
14.27M
🔊| توضیح فقهی «به ارث رسیدن دیه میت»/ ظاهر ادله موافق با این است که با مرگ میت، ذمه او تا زمانی مشخص زنده است و مالک میشود(بدون نیاز به ملکیت تقدیری)/ نظریه ذمه از قدیم در فقه شیعه و فتاوی اهل سنت بوده است/ اروپا در قرن ۱۷_۱۸ متوجه به نظریه ذمه شد. 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b