eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عارف کیست؟/ تفاوت امام خمینی (ره) با سایر عرفا در تربیت انسان چیست؟ 🔰استاد علی فرحانی @fater290
♨️ مراقبه دهه اول محرم 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 🔺ينبغي لأولياء آل محمد صلوات الله عليهم - بحكم الولاية والوفاء والإيمان بالله العلي العظيم والرسول الكريم، أن يتغير حاله في العشر الأول من المحرم، فيظهر في قلبه و وجهه و هيأته آثار الحزن و الفجع من هذه المصائب الجليلة و الرزايا الفجيعة، ويترك بعض لذاته لامحالة - في مطعمه ومشربه ، بل منامه وكلامه - ويكون بمثابة من أصيب في والده أو ولده، ولا يكون حرمة ناموس الله و حرمة رسوله العزيز و حرمة إمامه، أهون عنده من حرمة نفسه وأهله، و يكون حبه لنفسه و ولده و أهله أقل و أدون من حبه لربه و نبيه و إمامه - صلوات الله عليهم - والله تعالى يقول: "و قل إن كان آباؤكم وأبناؤكم - إلى أن قال :- أحب إليكم من الله و رسوله و جهاد في سبيله فتربصوا". 📚المراقبات، شهر محرم الحرام @fater290
♨️پشت كردن به فرهنگ دوَل دنياى امروز و پايه ‏ريزى فرهنگى جديد بر مبناى اسلام در جهان، و و و را به دنبال دارد. 🔰امام خمینی (ره) ❄️سلام و درود به پيشگاه مقدس مولود نيمه شعبان و آخرين ذخيره امامت حضرت بقية اللَّه- ارواحنا فداه- و يگانه دادگستر ابدى و بزرگ پرچمدار رهايى انسان از قيود ظلم و ستم استكبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعى او، سلام بر غيبت و ظهور او و سلام بر آنان كه ظهورش را با حقيقت درك مى‏ كنند و از جام هدايت و معرفت او لبريز مى ‏شوند. ❄️سلام بر ملت بزرگ ايران كه با فداكارى و ايثار و شهادت راه ظهورش را هموار مى ‏كنند. ❄️انقلاب مردم ايران نقطه انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. ❄️بايد جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از عظيم انقلاب كه ايجاد است منصرف كند. ❄️چه كسى است كه نداند مردم عزيز ما در سختى هستند و گرانى و كمبود بر طبقه مستضعف فشار مى‏ آورد، ولى هيچ كس هم نيست كه نداند پشت كردن‌ به فرهنگ دوَل دنياى امروز و پايه ‏ريزى بر مبناى اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامى با امريكا و شوروى، فشار و سختى و شهادت و گرسنگى را به دنبال دارد و مردم ما اين راه را خود انتخاب كرده ‏اند و بهاى آن را هم خواهند پرداخت و بر اين امر هم افتخار مى‏ كنند. اين روشن است كه شرق و غرب، بى‏ شهادت ميسر نيست. 📚صحيفه امام، ج‏۲۱ص۳۲۵ @almorsalaat
المرسلات
♨️پشت كردن به فرهنگ دوَل دنياى امروز و پايه ‏ريزى فرهنگى جديد بر مبناى اسلام در جهان، #فشار و #سختى
👆👆👆این مطلبی که امام در این متن فرموده اند، بسیار زیربنایی است و متناسب با شرایط امروز جامعه ماست. خوب است که در این شبها در منبرهای حسینی، این موضوع هم برای تبیین شود. باید تبیبن کنیم که تنها مصداق در عصر حاضر تلاش برای تحقق است. @almorsalaat
🌐قرائت زیارت عاشورا در دهه اول محرم 🔺مرحوم ملکی تبریزی در مراقبات ماه محرم می فرماید: ("یزور لامحاله فی العشر الاول کل یوم بالزیاره المعروفه ب"عاشورا") 🔺زیارت کامل عاشورا به این ترتیب است: متن زیارت عاشورا به همراه ۱۰۰لعن و ۱۰۰سلام + دو رکعت نماز زیارت + دعای علقمه @almorsalaat
🔸با سلام 🔸همانطور که مستحضرید، سابقا نام این کانال، بود. اکنون دوباره نام آن را به همان تغییر می دهیم. 🔸انشالله که بتوانیم در راستای منویات امام و رهبری جهت تحقق حوزه انقلابی و تمدن ساز قدم برداریم. با همراه شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠شوق وصال در روز عاشورا 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 🔸لا يغفل أنه - عليه الصلاة والسلام - وإن كان يصيبه في الظاهر من الصدمات ما لم يسمع أن يصيب مثله أحدة من الأنبياء والأوصياء، بل أحد من العالمين - لاسيما عطشه الذي ورد فيه ما لايحتمله العقول من ألفاظ الأحاديث القدسية وغيرها، ومصيبته من جهة المستشهدين من أهله، والمأسورات من حرمه، فكأنه عاهد مع الحبيب أن يتحمل في رضاه القتل بكل ما يقتل به سائر المقتولين، من الذبح والنحر والصبر والجوع والعطش والأحزان وغيرها - ولكن كان يصل مع ذلك إلى روحه الشريف من بهجات تجليات أنوار الجمال وكشف سبحات الجلال، وشوق اللقاء والوصال، ما يهون به تلك الشدائد، بل يحول شدتها إلى الله. كما أخبر عنه بعض أصحابه حيث قال: «وكان كلما اشتد عليه الأمر أحمر لونه وابتهج حاله ». @almorsalaat
⁉️اگر عاشورا نبود ... 🔰امام خمینی (ره) 🌀اگر عاشورا و فداکاری خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جانفرسای نبی اکرم را طاغوتیان آن زمان به نابودی کشانده بودند. 🌀و اگر عاشورا نبود، منطق جاهلیت ابوسفیانیان که می‌خواستند قلم سرخ بر وحی و کتاب بکشند و یزید یادگار عصر تاریک بت‌پرستی که به گمان خود با کشتن و به شهادت کشیدن فرزندان وحی امید داشت اساس اسلام را برچیند و با صراحت و اعلام «لا خبر جاء و لا وحی نزل» بنیاد حکومت الهی را برکند. نمی‌دانستیم به سر قرآن کریم و اسلام عزیز چه می‌آمد. ✅لکن اراده خداوند متعال بر آن بوده و هست که اسلام رهایی‌بخش و قرآن هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانی چون فرزندان وحی احیا و پشتیبانی فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن علی آن عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد، تا جان خود و عزیزانش را فدای عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید، تا در امتداد تاریخ، خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری فرماید و از وحی و از رهاوردهای آن پاسداری نماید. 📚ج۱۴ ص۴۰۶ @fater290
♨️حضرت اباعبداللَّه عليه السلام به من خير مَقدم فرمودند 🔰داستانی به نقل از علامه طباطبایی در مورد یک جوان تازه مسلمان که هنگام ورود به عراق، اباعبدالله به او خیر مقدم گفتند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔹يكى از دوستان چنين نقل مى‌كرد كه: «در ماشين نشسته و مشرف به كربلاى معلا مى‌شدم. سفر من از ايران بود. در نزديكى صندلى من جوانى ريش‌تراشيده و فرنگى‌مآب نشسته بود. لهذا سخنى بين ما و او رد و بدل نشد. ناگهان صداى اين جوان دفعتاً به زارى و گريه بلند شد. بسيار تعجب كردم، پرسيدم: سبب گريه چيست؟ گفت: پس اگر به شما نگويم به چه شخصى بگويم. 🔹من مهندس راه و ساختمان هستم. از دوران كودكى تربيت من طورى بود كه لامذهب بار آمده و طبيعى بودم و مبدأ و معاد را قبول نداشتم. فقط در دل خود محبتى به مردم دين‌دار احساس مى‌كردم، خواه مسلمان باشند يا مسيحى يا يهودى. 🔹شبى در محفل دوستان كه بسيارى بهايى بودند حاضر شدم و تا ساعتى چند به لهو و لعب و رقص و غيره اشتغال داشتم. پس از گذشت زمانى در خود احساس شرمندگى نمودم و از افعال خودم خيلى بدم آمد. ناچار از اتاق خارج شده، به طبقه فوقانى رفتم و در آن‌جا تنها مدتى گريه كردم و چنين گفتم: اى آن‌كه اگر خدايى هست آن خدا تويى، مرا درياب. پس از لحظه‌اى به پايين آمدم. شب به پايان رسيد و تفرق حاصل گرديد. 🔹فرداى آن شب به اتفاق رئيس قطار و چند نفر از بزرگان، براى مأموريت فنىِ خود عازم مسافرت به مقصدى بوديم. ناگهان ديدم از دور سيدى نورانى نزديك من آمده، به من سلام نمود و فرمود: با شما كارى دارم. وعده كردم فردا بعدازظهر از او ديدن كنم. اتفاقاً پس از رفتن او بعضى گفتند: اين بزرگوار است و چرا با بى‌اعتنايى جواب سلام او را دادى؟ چون وقتى كه آن سيد به من سلام كرد گمان كردم او احتياجى دارد و براى اين منظور اين‌جا پيش من آمده است. از روى تصادف، رئيس قطار فرمان داد كه فردا بعدازظهر كه كاملًا تطبيق با همان وقت معهود مى‌نمود بايد فلان مكان بوده و دستوراتى چنين و چنان به من داد كه بايد عمل كنى. من با خود گفتم: بنابراين، نمى‌توانم ديگر به ديدن اين سيد بروم. 🔹فردا چون وقت كار محوّله رئيس قطار نزديك مى‌شد در خود احساس كسالت كردم و كم كم تب شديدى روى‌ نموده، به قسمى كه بسترى شدم؛ به طورى كه طبيب براى من آوردند و طبعاً از رفتن براى مأموريتى كه رئيس قطار داده بود معذور گرديدم. پس از آن‌كه فرستاده رئيس قطار از نزد من بيرون رفت، ديدم تب فرو نشست و حالم به حالت عادى برگشت، كاملًا خوب و سرحال خود را ديدم. دانستم بايد در اين ميان سرّى باشد. 🔹از اين روى، برخاسته به منزل آن سيد رفتم. به مجرد آن‌كه نزد او نشستم فوراً يك دوره اصول اعتقاديه با برهان و دليل براى من گفت، به طورى كه من مؤمن شدم و سپس دستوراتى به من داده، فرمود: فردا نيز بيا. چند روزى هم‌چنان نزد او رفتم. هنگامى كه پيش روى او مى‌نشستم آن‌چه از امور واقعه روى داده بود براى من بدون ذره‌اى كم و بيش حكايت مى‌نمود و از افعال و نيات شخصى من كه احدى جز من بر آن‌ها اطلاع نداشت بيان مى‌نمود. 🔹مدتى گذشت تا اين‌كه شبى از روى ناچارى در مجلس دوستان شركت كردم و ناچار شدم قمارى بنمايم. فردا چون خدمت او رسيدم فوراً فرمود: آيا حيا و شرم ننمودى كه اين گناه كبيره موبقه را انجام دادى؟ اشك ندامت از ديدگان من سرازير شد، گفتم: غلط كردم، توبه كردم. فرمود: غسل توبه كن و ديگر چنين منما؛ و سپس دستوراتى ديگر فرمود. 🔹خلاصه به طور كلى رشته كارم را عوض كرد و برنامه زندگى مرا تغيير داد. چون اين قضيه در زنجان اتفاق افتاد و بعداً خواستم به تهران حركت كنم امر فرمود كه بعضى از علما را در تهران زيارت كنم و بالأخره مأمور شدم كه براى زيارتِ اعتاب عاليات بدان صوب مسافرت كنم. اين سفر، سفرى است كه به امرِ آن سيد بزرگوار مى‌نمايم». 🔹دوست ما گفت: «در نزديكى‌هاى عراق دوباره ديدم ناگهان صداى او به گريه بلند شد، سبب را پرسيدم، گفت: الآن وارد خاك عراق شديم، چون حضرت اباعبداللَّه عليه السلام به من خير مَقدم فرمودند». 🔹منظور آن‌كه اگر كسى واقعاً از روى صدق و صفا قدم در راه نهد و از صميم دل‌ هدايت خود را از خداى طلب نمايد موفق به هدايت خواهد شد، اگرچه در امر توحيد نيز شك داشته باشد. 📚رساله لب اللباب 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚 مقتل لهوف 🔰سید بن طاووس 🔺این مقتل، مقتل بسیار معتبری است. این سیدبن‌طاووس - که علی‌بن‌طاووس باشد - فقیه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثّق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسیار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته‌ای است. ایشان اوّلین مقتل بسیار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است. استادشان - ابن نَما - مقتل دارد، «شیخ طوسی» مقتل دارد، دیگران هم دارند. مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته شد؛ اما وقتی «لهوف» آمد، تقریباً همه آن مقاتل، تحت‌الشّعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خیلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است. (رهبری ۷۷/۲/۱۸) ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/lrpfjsgzlbtkwxp @almorsalaat
📚فروغ شهادت (اسرار مقتل سید الشهدا) 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💢بخشی از مقدمه کتاب به قلم مولف: 🔸درباره ی حضرت سیدالشهدا (ع) و وقایع عاشورای حسینی، کتاب ها، رساله ها و مقتل های فراوانی نوشته شده است که هر یک، از زاویه ای خاص به غواصی در دریای ژرف معارف امامت، ولایت و نهضت عظیم حسینی پرداخته اند. البته بیشتر آنها، به روشنگری ریشه های تاریخی و علتهای اجتماعی نهضت حسینی، و ذكر وقایع آن دوران اختصاص دارد و کمتر به اسرار معنوی مقتل سیدالشهدا (ع) و رموز عرفانی این حرکت عظیم و تاریخ ساز عالم بشری، توجه شده است. 🔸غرض ما از تدوین این رساله، بررسی پاره ای از اسرار مقتل سیدالشهدا (ع) به ویژه دقت در کلمات آن حضرت در طول حرکت از مکه تا کربلا و پاره ای از زیارت های وارده درباره ی ایشان است. امید است مطالب کوتاه و ناقص ما، انگیزه ای برای اهل دقت و نظر، در تحقیق بیشتر درباره ی حقایق معنوی زندگی پیامبران و اولیای الهی، به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) ونهضت عظیم عاشورای حسینی باشد تا این بعد تابناک، نورانی و تاریخ ساز کربلا نیز، روشنگر راه شیعیان و دوستداران اهل بیت گردد. 🔸این کتاب، مشتمل بر سی و یک فصل است. فصل اول درباره مقام شهید و شهادت از دیدگاه قرآن و سنت، فصل دوم درباره مقام و منزلت نوری پیامبران و اولیا و فصل های بعدی درباره معارف و دقایقی است که از قبل از خلقت آن حضرت تا پس از شهادتش به وقوع پیوسته است. 📌این کتاب ارزشمند را می توانید در نرم افزار آثار ایشان و یا کتابخانه دیجیتال نور، مطالعه فرمایید. @almorsalaat
velayat-v-erfan-dar-ashoora@almorsalat.mp3
6.38M
🔉🔉 ♨️ولایت و عرفان در عاشورا 👈گفتاری از استاد علی فرحانی در موضوع ولایتمداری اصحاب اباعبدالله (ع) و همچنین برخی از وجوه عرفانی عاشورا ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.5-1 @almorsalaat‌
🌀 👈 گفتاری از استاد شهید مطهری در اهمیت و 🔹در ايام مصيبت، ولو به‌طور اشاره هم شده است ذکر مصيبت مي‌کنم. جواني از من پرسيد که آيا اين کار ضرورتي يا حسني دارد يا نه؟ اگر بناست مکتب امام حسين عليه السلام احيا بشود، آيا ذکر مصيبت امام حسين هم ضرورتي دارد؟ 🔹گفتم بله، دستوري است که ائمه اطهار به ما داده‌اند و اين فلسفه‌اي دارد و آن اينکه هر مکتبي اگر چاشنيي از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مکتب و فلسفه و فکر باشد، آنقدرها در روحها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد، ولي اگر يک مکتب چاشنيي از عاطفه داشته باشد، اين عاطفه به آن حرارت مي‌دهد. معنا و فلسفه يک مکتب، آن مکتب را روشن مي‌کند، به آن مکتب منطق مي‌دهد، آن مکتب را منطقي مي‌کند. 🔹بدون شک مکتب امام حسين منطق و فلسفه دارد، درس است و بايد آموخت اما اگر ما دائماً اين مکتب را صرفاً به صورت يک مکتب فکري بازگو کنيم حرارت و جوشش گرفته مي‌شود و اساساً کهنه مي‌گردد. 🔹اين، بسيار نظر بزرگ و عميقانه‌اي بوده است، يک دورانديشي فوق العاده عجيب و معصومانه‌اي بوده است که گفته‌اند براي هميشه اين چاشني را از دست ندهيد؛ ، ذکر مصيبت حسين بن علي عليه السلام يا اميرالمؤمنين يا امام حسن يا ائمه ديگر و يا حضرت زهرا (سلام اللَّه عليها). اين چاشني عاطفه را ما حفظ و نگهداري کنيم. @almorsalaat
♨️اهمیت آشنایی طلاب با مسائل و تحولات عالم و پیشرفت های علمی، در راستای در استنباط احکام 🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ✨قم و دیگر حوزه‌ها، از تحولات عالم نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان مسائل عالم قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌های علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینه‌های علوم انسانی - اینها برکنار و دور باشند. ✨چرا؟ برای این‌که یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از  است. اگر فقیه، موضوع را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، حکم الهی را استنباط کند. ✨فرض کنید کسی می‌خواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشه‌ای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - می‌شود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه می‌خواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً می‌تواند استنباط کند؟ می‌تواند  موضوع و حکم را بفهمد؟ ✨اگر فقیه موضوع را نداند، بسیار مشکل است که بتواند حکم را درست بداند. بسیاری از جاها انسان فتاوی‌ای را ملاحظه می‌کند و می‌بیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمی‌گردد، می‌بیند موضوع برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد می‌کنیم. می‌بینیم که در مسأله‌ای، اغلب فقها به یک امر فتوا داده‌اند. انسان تعجب می‌کند. واقعیات زندگی را که نگاه می‌کند، می‌بیند حکم شرعی در این قضیه، نمی‌تواند این باشد. بعد که تأمل می‌کند، سیر می‌کند؛ می‌بیند موضوع و شقوق موضوع، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه‌ فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این موضوع بحث می‌کردند، این شقوق وجود نداشته است. ✨پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مسائل عالم مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم احکام الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند. ✨در حوزه‌ی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزه‌ها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها. 📚 بیانات ۷۱/۶/۲۹ 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️تدریس مکاسب شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی 🔺محدوده: ج۳ ص۴۷۰-۳۹۹ 🌀تعداد جلسات: ۶۵ ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh4-ejaze-v-rad-98-99-j3-s399-470/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
سخنرانی دهه محرم ۱۳۹۹ بوئین زهرا، هیئت انصارالمهدی (عج) @h_ansaralmahdi @almorsalaat
07-ebtelaate-moamen-99.6.5.mp3
11.06M
🔉🔉 ♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب هفتم محرم، چهارشنبه 99/6/5 ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/ebtelaa07 @almorsalaat
🌀علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش و تحلیلی بر نهضت عاشورا @almorsalaat👇👇
المرسلات
#مقاله 🌀علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش
🌀علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش و تحلیلی بر نهضت عاشورا 🔰🔰🔰🔰🔰 ⁉️سؤال: 🔹آيا حضرت سيدالشهدا عليه السلام در مسافرتى كه از مكه به سوى كوفه مى‏ كرد مى‏ دانست كه شهيد خواهد شد يانه؟ و به عبارت ديگر، آيا آن حضرت به قصد شهادت رهسپار عراق شد يا به قصد تشكيل يك حكومت عادلانه صد در صد اسلامى؟ 🔴جواب: 🔸سيدالشهدا (ع) -به عقيده ‏شيعه اماميه- امام مفترض‏ الطاعه و سومين جانشين از جانشينان پيغمبر اكرم (ع) و صاحب ولايت كليه مى ‏باشد و علم امام ع به اعيان خارجيه و حوادث و وقايع طبق آنچه از ادله نقليه و براهين عقليه درمى‏ آيد به دو قسم و از دو راه است. ☑️قسم اول از علم امام‏ 🔸امام ع به حقايق جهان هستى، در هرگونه شرايطى وجود داشته باشند، به اذن خدا واقف است؛ اعم از آنها كه تحت حس قرار دارند و آنها كه بيرون از دايره حس مى‏ باشند، مانند موجودات آسمانى و حوادث گذشته و وقايع آينده. امام عليه السلام از راه موهبت الهى و نه از راه اكتساب، به همه چيز واقف و از همه چيز آگاه است و هرچه را بخواهد به اذن خدا، به ادنى توجهى مى ‏داند. هيچ‏گونه تكليفى به متعلق اين‏گونه علم (از آن جهت كه متعلق اين‏گونه علم است و حتمى ‏الوقوع مى‏ باشد) تعلق نمى‏ گيرد و هم‏چنين قصد و طلبى از انسان با او ارتباط پيدا نمى ‏كند، زيرا تكليف همواره از راه امكان به فعل تعلق مى‏ گيرد. ☑️قسم دوم از علم امام: علم عادى‏ 🔸پيغمبر ص به نص قرآن كريم و هم‏چنين امام ع (از عترت پاك او) بشرى است همانند ساير افراد بشر و اعمالى كه در مسير زندگى انجام مى‏ دهد مانند اعمال ساير افراد بشر در مجراى اختيار و بر اساس علم عادى قرار دارد. امام ع نيز مانند ديگران خير و شرّ و نفع و ضرر كارها را از روى علم عادى تشخيص داده و آنچه را شايسته اقدام مى ‏بيند اراده كرده، در انجام آن به تلاش و كوشش مى ‏پردازد. در جايى كه علل و عوامل و اوضاع و احوال خارجى موافق مى ‏باشد، به هدف اصابت مى‏ كند و در جايى كه اسباب و شرايط مساعدت نكنند از پيش نمى‏ رود. (و اين‏كه امام ع به اذن خدا به جزئيات همه حوادث چنان كه شده و خواهد شد، واقف است، تأثيرى در اين اعمال اختياريه وى ندارد، چنان كه گذشت). ☑️نهضت سيدالشهدا ع و هدف آن‏ 🔸با يك سير اجمالى در وضع عمومى آن روز مى ‏توان نسبت به تصميم و اقدام سيدالشهدا ع روشن شد. 🔸معاويه پس از آن‏كه خلافت اسلامى را با هر نيرنگ بود به دست آورد و فرمانرواى بى‏ قيد و شرط كشور پهناور اسلامى شد، همه نيروى شگرف خود را صرف تحكيم و تقويت فرمانروايى خود و نابود ساختن اهل‏بيت رسالت مى ‏نمود، نه تنها در اين‏كه آنان را نابود كند، بلكه مى ‏خواست نام آنان را از زبان مردم و نشان آنان را از ياد مردم محو كند. 🔸اختناق و فشار روزافزون كه محيط اسلامى را فراگرفته بود به حضرت امام حسن ع اجازه ادامه جنگ يا قيام عليه معاويه را نداد و كمترين فايده ‏اى هم نداشت. همان سيدالشهدا ع كه پس از درگذشت معاويه بى‏ درنگ عليه يزيد قيام كرد، در همه مدت امامت خود كه معاصر معاويه بود به اين فداكارى نيز قادر نشد، زيرا در برابر نيرنگ‏هاى صورتاً حق به جانب معاويه و بيعتى كه از وى گرفته شده بود، قيام و شهادت او كمترين اثرى نداشت. 🔸آخرين ضربت كاري ای كه معاويه به پيكر اسلام و مسلمين وارد ساخت اين بود كه پسر خود يزيد را به جاى خود نشانيد، در حالى كه يزيد هيچ‏گونه شخصيت دينى- حتى به‏ طور تزوير و تظاهر- نداشت. 🔸سيدالشهدا ع نظر به پيشوايى و رهبرى واقعى كه داشت نمى ‏توانست با يزيد بيعت كند و چنين قدم مؤثرى در پايمال ساختن دين و آيين بردارد و خدا نيز جز اين از وى نمى‏ خواست. سيدالشهدا ع نظر به رعايت مصلحت اسلام و مسلمين تصميم قطعى بر امتناع از بيعت و كشته شدن گرفت و بى ‏محابا مرگ را بر زندگى ترجيح داد و تكليف خدايى وى نيز امتناع از بيعت و كشته شدن بود. و اين است معناى آنچه كه آن حضرت به بعضى از كسانى كه از نهضت منعش مى ‏كردند فرمود: خدا مى ‏خواهد مرا كشته ببيند. 🔸البته مراد از اين‏كه مى ‏گوييم مقصد امام ع از قيام خود شهادت بود و خدا شهادت او را خواسته بود اين نيست كه خدا از وى خواسته بود كه از بيعت يزيد خوددارى نمايد، آن‏گاه دست روى دست گذاشته، به كسان يزيد اطلاع دهد كه بياييد مرا بكشيد. از اين‏جاست كه مى‏ بينيم روش امام ع در خلال مدت قيام به حسب اختلاف اوضاع و احوال مختلف بوده. 📌متن کامل مقاله را از لینک زیر مطالعه کنید 👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/19 @almorsalaat
📚شرح زیارت عاشورا 🔰آیت الله ملا حبیب الله کاشانی @almorsalaat👇👇