eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
مبعث.mp3
18.48M
♨️| نقش در توسعه فلسفه و عرفان 🎙استاد سیدمحمد فاطمی 📌این جلسه در تاریخ سه‌شنبه ۱۰اسفند ۱۴۰۰ به صورت مجازی در ایتا برگزار شد. @almorsalaat
📝| وصیت ميرزاى شيرازى به ميرزا حسين قاضى قدّس اللّه سرّهما 📌علامه حسن زاده آملی 🌀در شب پنجشنبه 21 رجب المرجب 1387 ه. ق- 3/ 8/ 1346 ه. ش، از محضر مبارك استاد علامه طباطبائى با تنى چند از افاضل دوستان استفاده مى كرديم، در حاشيه جلسه درس، سخن از استادش مرحوم آقاى قاضى و اساتيد و شاگردانش به ميان آمد. 🌀 از آن جمله فرمودند: آن مرحوم اساتيد بسيار ديده است- و چند نفر را نام برده است- تا اينكه فرمودند: پدر او مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى تفسير سوره فاتحه و سوره انعام نوشته و من ديدم ولى اكنون نمى دانم كى دارد و در دست كيست. و فرمودند حاج ميرزا حسين قاضى از شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى بود و چون از نزد ميرزا خواست خداحافظى كند و به تبريز برود، مرحوم ميرزا به او گفت حالا كه مى روى شب و روزى يك ساعت به خود بپرداز. 🌀بعد از چندى كه مرحوم ميرزا از ديگران درباره مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى حال پرسيد در جواب گفتند: آقا آن يك ساعت تبديل به 24 ساعت شد كه همواره در مراقبت و حضور و عزلت بود. امّا عزلتى كه: 🔹هرگز ميان حاضر و غائب شنيده اى 🔹من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است 🌀راقم گويد كه در صبح روز پنجشنبه 20 شعبان المعظّم 1387 ه. ق- 2 آذر 1346 ه. ش در قم به حضور شريف مرحوم آية اللّه حاج سيّد حسين قاضى طباطبائى پسر عموى آية اللّه حاج سيّد على قاضى قدّس سرّه تشرّف حاصل كردم، مطالبى از آن جناب يادداشت كردم، از آن جمله موضوع مراقبت و حضور دائمى مرحوم حاج سيّد حسين قاضى و گفتار ميرزاى شيرازى با ايشان بود چنانكه از استاد علامه طباطبائى نقل كرده ايم. 🌀در اين واقعه شيرين و دلنشين هم بايد از تأثير نفسانى مرحوم ميرزاى شيرازى سخن گفت و هم از قابليت مرحوم ميرزا حسين قاضى كه هم فاعل در فاعليّت تام بوده و هم قابل در قابليت. 🌀تأثير نفوس كامله در نفوس مستعدّه اينچنين است. 📚 نامه ها و برنامه ها، ص: 219 @almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله(۱۲)| از #صمت و #صوم تا همنشینی با خدا ▫️و در اخبار مثوبات نظر كن به حديث معراج كه در «واف
(13)| ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ 🔹اى نفس بى‌‏حياى نويسنده! و اى بينوا شنونده! اگر قطع به اين عوالم دارى، كو اثرش؟! چرا آرامى؟! چرا بر سر كوه‌‏ها نمى‏‌روى؟! چرا به بيابان‏ها فرار نمى‏‌كنى؟! چرا ورد شب و روزت وا حسرتا على ما فرّطت فى جنب اللّه نيست؟! 🔹بلكه اگر مظنّه هم دارى چرا از غصّه نمى‌‏ميرى؟! بلكه اگر احتمالش هم مى‏‌دهى بايد اين احتمال، عيش تو را منغّص كند و لذّتت را از اَعراض اين دنياى دنيّه فانيّه قطع كند. بگو: وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا ثبوراه! وا حيرتاه! يا ويلى! يا دمارى! يا عولى! يا شقوتى! 🔹بلى! ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ و الّا اگر ايمان نشد، هم كافى است. احتمال هم كافى است. 🔹نعوذ باللّه، و المشتكى إلى اللّه، و إلى حضرة رسول اللّه و حضرة أمير المؤمنين و آلهما الطّاهرين، لا سيّما إلى خليفة عصرنا، و إمام زماننا، و سلطاننا، و سيّدنا، و معاذنا و ملاذنا، و عصمتنا، و نورنا، و حياتنا، و غاية آمالنا، أرواحنا و أرواح العالمين فداهم صلوات اللّه عليهم أجمعين. 📚رساله لقاء الله، مرحوم ملكى تبريزى @almorsalaat
مساله قاعده امکان یک مساله اجتهادی است.mp3
3.38M
🔊| مساله قاعده امکان در فقه، یک مساله اجتهادی است! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت، ضمن اشاره به قاعده امکان، نشان میدهند که سوالات متعددی حول این قاعده وجود داشته و مساله یک مساله، اختلافی و اجتهادی است! حتما . 📚تدریس رسائل. جلد سوم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باسلام ✅ به چند سوال پرتکرار در مورد دوره : 1⃣ ثبت نام ماه می باشد. 2⃣محدوده تدریسی این ترم از کتاب بدایه‌الحکمه بوده و نیز تطبیق خواهد شد. 3⃣تدریس کتاب بدایه‌الحکمه انشاءالله در انجام خواهد شد. 4⃣گروه بندی افراد شرکت کننده در دوره بر اساس تعیین سطح صورت می‌گیرد. ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 📞ارتباط ما: @admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📝| هستی شناسی و معرفت شناسی در نگاه علامه طباطبایی ◽️مرحوم علامه معتقد اند فلسفه به عنوان « علم برهانی مفید یقین بالمعنی الاخص منطقی متفرع بر اولیات» است. یعنی نقطه اول شروع فلسفه نقطه آغاز تفکر بشری است و‌ صعود عقلانی در این علم بدون هیج اصل موضوعی صورت میگیرد‌‌. ◽️به همین خاطر علامه حتی قبل از اینکه بداهت تصوری واقعیت را بیان کنند، در مدخل بدایه الحکمه تصدیق به هل بسیطه محسوسات را مطرح کرده و نشان میدهند همانطور که حکماء همچون صدرا و بوعلی گفته اند نقطه اغازین فکر بشر علم حسی است که البته سرزمین است امن از خطا و اشتباه‌. ◽️شناخت نقطه آغازین ادراک بشر و حل مساله شناخت شناسی محتاج به به دو بدیهی است و نه استدلال و استفاده از مطالب نظری. بدیهی اول علم حصولی است. علم حصولی یعنی تنها راه و واسطه انسان برای شناخت واقع، صور ذهنیه می باشد و در وعاء علم حصولی انسان هیچ گاه مستقیما و مستقل از صور، حقیقت شیئ خارجی را ادراک نمی کند. ◽️لذا است که تطابق و عدم تطابق یعنی خطا و صحت هم صفت مفاهیم ذهنیه است زیرا در موطن علم حصولی، منطبق علیه ای ورای صور ذهنیه وجود ندارد. پس علم حسی شانیت کذب در مقابل صدق را ندارد. ◽️بدیهی دوم التفات به خارج است. خاصیت ذاتی این صور ذهنیه حکایت از محکی است. انسان قبل از اینکه ملتفت به این صور باشد یا ملتفت به وجود خودش باشد، ملتفت به تکثرات خارجی است. شکاک محض هم وقتی اشکال می کند که جزء عصبی و سلول های مغز هزاران بار در ادراک انسان تصرف می کنند، ناخودآگاه صحت ادراک خود از واقع را پذیرفته است شاهدش این است که ملتفت به سلول های عصبی و تصرف آنها در ادراک و نیز وجود مخاطب خود و ....میباشد. ◽️از این رو انسلاخ صورت ذهنیه از مطابقت با واقع، خودش حکم به مطابقت صورت ذهنیه با واقع است. ◽️مضافا به اینکه بدیهی است که ملتفت الیه ها متعدد و متکثر است و عکس العمل انسان نسبت به هر موجودی با موجود دیگر متفاوت است لذا خارجی قابل انکار نیست.این یعنی که مقابل اش تنها یک چیز است و ان ایده آلیست افراطی است. من هنا یظهر: 1⃣ اگر نقطه آغازین ادراک علم حضوری باشد یعنی قبول شک گرایی و ایده آلیست. زیرا اولا اثبات حقیقت علم حضوری و هل بسیطه آن، یک مساله نظری و متوقف بر تقسیم موجود به مادی و مجرد است ثانیا در این صورت می بایست همچون آیت الله مصباح به جای بحث از محتوا و مطابقت ادراک، به و ذهن شناسی ادراک بپردازیم‌. ◽️به همین خاطر استدلال ایشان برای شناخت موجود مادی در درس بیست سوم ، ناکارامد است زیرا نقطه آغاز ادراک را علم حضوری دانستند و علیت را به عنوان یکی از شئون نفس اثبات کردند بدون اینکه بتوانند اثبات کنند که در خارج هم چیزی به نام علیت هست. 2⃣ علامه اگرچه در علم و عالم و معلوم، ذیل فصل سیزدهم(نهایه الحکمة؛ ص 262) برهانی بر اثبات موجودات خارجی مطرح میکنند اما به خلاف آیت الله مصباح آن برهان را در ابتدای فلسفه ذکر نکرده و آن را حلال مشکل شناخت شناسی نمی داند. ◽️زیرا نتیجه ذکر این برهان در ابتدای فلسفه، اثبات فی الجمله علت ای برای صورت ذهنیه است و احتمال اینکه این صورت افاضه واجب تعالی یا عقل مجرد باشد و ربطی به موجود مادی خارجی نداشته باشد را نفی نمی کند. لذا اساسا انتاج این برهان بعد از حل مساله شناخت و متفرع بر مباحث متعدد فلسفی است. 3⃣ باب وجود ذهنی متکفل حل مساله شناخت شناسی نبوده است تا به گمان اینکه حل مشکل نمی کند یا به گمان اینکه مبتنی بر اصالت الوجود نیست از فلسفه حذف شود! ❇️ فتحصل تقدم منطقی بر فلسفه نه تنها چیزی را حل نمی کند بلکه ما را به دره شک و ایده آلیست می برد فلذا معرفت شناسی به عنوان یک سوال، در مدخل فلسفه پاسخ اش را به صورت کامل دریافت می کند. 📚 برای بررسی بیشتر این مطلب، به تدریس این بخش از بدایه الحکمه استاد، حتما مراجعه کنید👇👇👇 http://eitaa.com/almorsalaat/4330 ✍️احسان چینی پرداز @almorsalaat
012-tasire-aamal-dar-lahze-marg.mp3
2.1M
🔊| راه دفع تخیلات شیطانی چیست؟ 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن نقل برخی وقایع پندآموز، تاکید می کنند که شیطان تا آخرین لحظه مرگ همراه انسان بوده و راه حل اساسی دفع تخیلات شیطانی، مشغول بودن و فعالیت داشتن است. حتما ! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 | جایگاه طلبگی و تعلیق تاریخی ☀️ «وجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» یس:20 ⭕️ شاید این روزها دغدغه انگیزه و چالش های علمی و معنوی در محیط حوزه های علمیه، زیاد به گوش ما رسیده باشد. بی تفاوتی جمعی از طلاب به درس یا دلزدگی و اضطراب درباره آینده برای کسی که روزانه با امور طلاب درگیر باشد امری مشهود است. این امر مشهود اما به معمایی تبدیل شده است. 🔅مساله چیست؟ آیا مسئله مشکلات مالی است؟ کتابهای قدیمی است؟ به روز نشدن نظامات آموزشی است؟ مسائل سیاسی است؟ کم شدن معنویت است ؟ .... ⭕️ آنچه پس از مدتها تامل نسبت به صحنه و گفتگو با ده ها طلبه ی درگیر با این مسئله به ذهن می رسد این است که مشکل در حقیقت هیچکدام از این موارد نیست. همه این مسائل در برهه های مختلف وجود داشته ولی چنین چالشی را تولید نمی کرده است. به نظر می رسد امروز مساله اصلی یک طلبه «هویت» است. 🔅او کیست؟ چه کار می کند؟ قرار است چه گرهی را باز کند؟ چه خدمتی به مسیر تاریخی دین ارائه نماید؟ با نبود او چه خللی در حرکت اجتماعی رخ می دهد؟ با بودن او جامعه به چه نقطه ای می تواند برسد؟ با بودن او جهان به چه نقطه ای می تواند برسد؟ ⭕️ نکته جالب اینکه به نظر نمی رسد در هیچ دوره تاریخی از زمان مرحوم کلینی و صدوق تا زمان ابن ادریس و محقق حلی و تا زمان محقق کرکی و میرداماد و صدرا رحمه الله علیهم اجمعین چنین مطلبی اساسا ظهور کرده باشد یا محل سوال قرار گرفته باشد. بلکه این هویتِ عصری برای ایشان ثابت و روشن بوده است. ⭕️ پاسخ این سوال البته هرگز بحث های صرف انسان شناختی نیست (گرچه این می تواند از مبادی پاسخ باشد.) به نظر می رسد طلبه یا نماینده یا معلم دین، امروز در یک وضعیت تعلیق به سر می برد. این تعلیق یک حالت رهاشدگی برای او نسبتِ به عصر خود ایجاد کرده است. یعنی به بیان ساده طلبه یا کلیت حوزه، «معاصر» دوره خود نیست. آن قدر تحولات فکری و فرهنگی در عالم گسترده شده است که دیگر نمی توان با تکیه بر انباشت دانشی گذشته و بدون یک فرآیند پیچیده ی فرآوری نسبت روشنی با عالم برقرار کرد. فرض کنید شما نسّاخ و کاتب هستید و امر استنساخ کتاب بر عهده شماست، پس از صنعت چاپ چه بلایی بر سر هویت اجتماعی و اقتصادی و ... شما می آید؟ تحولات سریع عالم نیاز مردمان را تغییر داده و دیگر تقاضایی برای عرضه شما وجود ندارد و این آغاز بحران هویت است. ⭕️ مساله اساسی شاید همین باشد یعنی تحولات عمیق و سریع بشر راه را بر آنچه به صورت سنتی از دین فهم و بیان می شده به شدت تنگ کرده است. ⭕️ جالب اینکه همه این بحران در زمانی رقم می خورد که ظاهرا نیاز به معنویت و عنصری معنا بخش به زندگی برای بشر روز افزون می شود. این مساله در زمانه ای محقق شده که به نام دین و از دل نهادِ حوزه یکی از بزرگترین انقلاب های تاریخ معاصر رقم خورده است و ایده ای فرا منطقه ای و فرا ملیتی از آن برای عموم انسان ها بر آمده است. ✅پس چگونه می توان این پارادوکس را حل کرد؟ چگونه می توان «هم عصر» با زمانه شد؟ چگونه می توان از تراث جدا نشد؟ آیا راه حلی وجود دارد؟ 🌀ان شاء الله نکاتی در ادامه خواهد آمد ... مطالعه ضروری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451 ✍حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی ۰۰/۱۲/۲۰ @ofoqemobin @almorsalaat
سوم اسفند 1400 ( حسینیه جماران).aac
15.61M
🔊| علوم انسانی اسلامی باید تولید شود / دستگاه استنباطی حضرت امام، دستگاهی مُنتِج است. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت که بخش دوم از بیانات ایشان در سوم اسفند ۱۴۰۰ در حسینیه جماران است، در پاسخ به سوالاتی که پرسیده شد، ضمن بیان نکاتی بسیار مهم و جالب، بیان می‌دارند که علوم انسانی اسلامی باید تولید شود و دستگاه استنباطی امام دستگاهی مُنتِج در این عرصه است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️امام خمینی (ره)، مرد چند بعدىِ عمیقِ توصیف ناشدنی ▫️حقیقتاً امام بزرگوار ما یک استثناء در تاریخ ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقه‌ به ایشان بلکه نگاه منصفانه‌ی هر کسی این را تأیید میکند. امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایی بود. ▫️بنده با رجال تاریخی کشور آشنایم، این شخصیت جامع نه در بین علمای بزرگ ما و نه در بین زمامداران و نه در بین مصلحان و منادیان تحول نظیر ندارد. بزرگانی مثل مرحوم سید جمال و تحول خواهانی که در کشور ما یا حتّی در دنیای اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنی کجا؟ ▫️بنده شرح حال بسیاری از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلی، سیاسیون، پیرمردهای پخته و آدمهای سنجیده را در کتابها خوانده‌ام یا در زندگی‌ام با آنها برخورد داشته‌ام؛ حقاً فاصله‌ی بین آنها و امام بزرگوار، فاصله‌ی زیادی است! 🎙رهبر معظم انقلاب ۸۴/۳/۱۰ @almorsalaat
💢عدم تقدّم حکمت سینوی بر حکمت متعالیه در سیر فراگیری علم فلسفه ⁉️: با عرض سلام و احترام. بنده قصد جدّی در فراگیری علم فلسفه دارم اما نمی دانم آیا حتما قبل از حکمت متعالیه باید حکمت سینوی خوانده شود یا منطقا چنین تقدّمی در کار نیست؟ ✅ حجت الاسلام عباس افروزی: 🔸با عرض سلام و قدر دانی از دغدغۀ یادگیری صحیح حکمت الهی، برای جواب دادن به این سؤال، دو نکتۀ مهم را باید مد نظر قرار دهید: 1⃣متعلّم فلسفه باید در ابتدا مشخص کند که غرضش از خواندن فلسفه چیست؟ آیا می خواهد در علم فلسفه مجتهد شده و یکی از صاحب نظران در عرصۀ فلسفه گردد؟ یا نه؛ می خواهد با علم فلسفه، یک نظام فکریِ صحیح بر ذهن خود حاکم کند تا با آن بتواند خودش را، جهانش را، خدایش را، بشناسد و به ندای «أَفلا تعقلون» های قرآن لبیک گوید؟ همان نظام تفکّری که بتواند با آن توحید، مبدء و معاد و معارف دین خود را به صحیح ترین شکل یاد بگیرد، با یقین و جزم راسخ به اصالت معارف دین خود پی برده و در نهایت با آن نظام فکری، به بنیانی مرصوص تبدیل گردد. «كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ». 🔅اگر متعلّم فلسفه، غرض اول را مد نظر دارد، اقتضایش این است که تمامی کتب و نوشته جاتی که در موضوع فلسفه به رشته تحریر در آمده است را خط به خط خوانده و با نقد و بررسی فیلسوفانه، عمر خود را در نقض و إبرام جمیع آن کتب سپری کند. 🔻بدیهی است که لازمۀ این سیر و این هدف، سپری شدن مدت زیادی از عمر او در سر و کله زدن با کتب و مقالات فلسفی است. و در نهایت هم به خاطر تشتّت و اختلاف نظرهای شدید فیلسوفان، معلوم نیست به آرامش رسیده و قلۀ حقیقی پیشرفت علم را فتح کند. 🔅اما اگر متعلّم غرض دوم را در نظر دارد، لازم نیست که تمام کتب و مقالات فلسفی را زیر و رو کرده و در مسیر علمی، ذهن خود را به هزاران نظر غلط و متناقض آلوده سازد. بلکه می تواند با روشی صحیح در علم آموزی، آخرین نظرات مطرح شده در علم -که دقیقترین و صحیح ترین نظرات هستند- را بیاموزد و در مدّت زمان کوتاه تر، نظام فکری منظم و منسجمی را از گزاره های صحیح فلسفی در ذهن خود به وجود بیاورد. 2⃣علم آموزی به دو سبک امکان پذیر است: 🔅سبک اول: آموزش علم بر اساس طول عمر و تاریخ آن علم است. به این گونه که متعلّم قدم به قدم مطابق با فراز و نشیب هایی که در طول تاریخ آن علم - از روز تولّد علم تا آخرین نظریات مطرح شده- به وجود آمده علم آموزی کند. 🔅سبک دوم: علم آموزی بر اساس دقیق ترین و صحیح ترین نظرات مطرح شده در علم بدون آلوده ساختن ذهن به نظرات غلط و متناقض مطرح شده در طول تاریخ آن علم. 🔻در سبک دوم علم آموزی -که آن را سبک آموزشی مهندسی شده می نامند- تمام تاریخ علم را از روز تولد تا آخرین نظرات مطرح شده در آن، به دو قسمت اساسی تقسیم کرده و دو نوع متن برای علم آموزی آماده می کنند: ، و . 🔸 ؛ کتابی است که مؤلّف در آن سالیان آخر علم – که شامل دقیقترین و صحیح ترین نظرات در آن علم است- را در برای آموزش آماده کرده است. که در نظام های آموزشی صحیح ابتدئا -قبل از متون پژوهشی- آن متن آموزشی را به دانش آموز تعلیم می دهند تا ذهنش با دقیق ترین نظرات آن علم سامان یابد. 🔸؛ بعد از آنکه به وسیلۀ متن آموزشی دقیقترین نظرات علم را به متعلّم یاد دادند، نظرات و کتبی که در تاریخ علم مطرح شده است را به عنوان متن پژوهشی به او ارائه می کنند. 👌بدیهی است وقتی متعلم نظام صحیح تفکّری علم را به دست آورد، دیگر در دریای متون پژوهشی علم غرق نمی شود. بلکه با نظام فکری صحیح خود بر آن نظرات تاریخی سیطره پیدا کرده و آن ها را جرح و تعدیل می کند. ♨️بررسی فواید و مضرّات دو سبک علم آموزی فوق: 🔻در سبک اول علم آموزی بر فرضی که متعلّم سیر علم را تا قلۀ نهایی بالا رود، به قوی ترین شکل ممکن بر آن علم تسلّط پیدا می کند. اما در این سبک، ذهن با یاد گرفتن نظرات غلط و متناقضِ مطرح شده در تاریخ علم، دائما رنگ عوض کرده و دچار فرسودگی و خستگی مفرطی می شود. به علاوه که این سبک نیز بخش زیادی از عمر او را به خود اختصاص می دهد. 🔻اما در سبک دوم از آنجا که نظام و چارچوبۀ ذهن با دقیق ترین و صحیح ترین نظرات سامان یافته، دچار فرسایش و افسردگی نمی شود و در مدت زمان بسیار کمتری می تواند نظام فکری صحیح آن علم را به دست آورد. 👌 در پایان، با توجه به اینکه در تدریس های خود، سبک آموزشی مهندسی شده را مد نظر قرار داده و به بهترین شکل اجرا می کند، پیشنهاد می شود که برای شروع فلسفه، از دروس ایشان استفاده کنید. بخصوص که این سبک تدریسی موجب می شود شما بتوانید مفاهیم فلسفی را به خوبی تصوّر کرده و به جان دل بسپارید. ⬇️لینک در دوره حکمت اسلامی با تدریس 👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ @almorsalaat
♨️دو وظیفه مهم در رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها: 1⃣شناخت جبهه‌بندی‌ها و انتخاب موضع درست و 2⃣ آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه حق 🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔹دانشجویان عزیز 🔹رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ی بخشی از همان جهان است که گمان آن رفته بود. 👈 و ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. 1⃣ جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرائی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت ، 2⃣و برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ی حق، وظیفه‌ی آنان است. ♦️شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمن‌هائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید. ▫️توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم. ✍رهبر انقلاب ۲۰اسفند ۱۴۰۰ @Khamenei_ir @almorsalaat
المرسلات
#لقاءالله(13)| ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ 🔹اى نفس بى‌‏حياى نويسنده!
🌀(14)|اولین قدم پس از شناخت مقصد، توبه صحیح از گذشته است. مراحل رسیدن انسان به توبه: 1-معرفت، 2-پشیمانی و 3-حرکت. 🔹بعد از اينكه مقصود معيّن شد، آن وقت دامن همّت به كمر بزند و بگويد: ▫️دست از طلب ندارم تا كام من برآيد ▫️يا جان رسد به جانان يا جان ز تن درآيد! ▪️ صحيحى از گذشته‏ ها بكند: 🔹 1- اگر انسان به حقيقت و شناعت و آثار معصيت پيدا نمايد مثلا واقعا در وقت خوردن مال يتيم اعتقاد نمايد كه آتش مى‏خورد و اين آتش هم با خوردن خاموش نشود بلكه اگر بماند بعد از مردن قوّت پيدا مى‏كند، عروق و اعماق را مى‏سوزاند و هرچه هم كه مى ‏سوزاند عروق و اعماق ديگرى به دلش به ‏جا مى‏آيد 🔹2- لا بدّ از اين معرفت، بى ‏اختيار برايش به قدر اندازه آن شقاوت و زحمت كه بر خود وارد آورده، حاصل مى‏شود 🔹3- و لا بدّ به سوى دفع آن مى‏كند 🔸لا سيّما اگر هم قطع بكند كه در دفع اين بدل، اين آتش كه در توى خود روشن كرده، چه لذّت‏ها و كرامت‏ها و شرافت‏ها براى او حاصل مى‏شود؛ آن‏وقت به قدر آن ، به دفع آن آتش پيدا مى‏كند و هر شاقّى را براى دفع آن متحمّل مى‏شود و به شوق اقدام نمايد. 📚رساله لقاء الله، مرحوم ملكى تبريزى @almorsalaat
📚راز دار خلوت نشین 🌀شرح حال آیت الله شیخ مرتضی طالقانی (ره)از بزرگان اخلاقی و عرفانی متاخر نجف و از اساتید آیت الله سید عبدالکریم کشمیری (ره) ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/159 @almorsalaat
♨️ آسیب دشمن داخل 🔷 دنياي اسلام هر آسيبي که ديده است و مي‌‌‌‌‌بيند تا عصر ما، از داخله خودش است. 🔷 نگوييد از بيرون هم دشمن دارد. من هم قبول دارم که از بيرون دشمن دارد ولي دشمن بيرون از بيرون نمي‌‌‌‌‌تواند کار بکند، دشمن بيرون هم از داخل کار مي‌‌‌‌‌کند. 📚📖 پانزده گفتار ص۶۷ @almorsalaat
تفاوت اصول عملیه و مباحث الفاظ.mp3
4.69M
🔊| مباحث الفاظ و اصول عملیه! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد به مناسبت مبحث استصحاب احکام شرطیه، ضمن تاکید بر اهمیت مباحث الالفاظ، توضیح می دهند که مباحث الفاظ بررسی چگونگی اتخاذ حکم از دلیل است، اما کاربرد اصول عملیه و استصحاب مبتنی بر حکم ماخوذ از دلیل است. 📚 تدریس رسائل. جلد سوم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مقام در مکالمه امام باقر(ع) با جابر بن عبدالله انصاری 🌀جناب خواجه قدس سره الشريف در فصل پنجم باب سوم رساله شريف آورده كه: 🔹در آثار آورده‏اند كه جابر بن عبد الله انصارى كه يكى از اكابر صحابه بود در آخر بضعف پيرى و عجز مبتلا شده بود. 🔹محمد بن على بن الحسين عليه السلام المعروف بالباقر به عيادت او رفت و او را از حال او سؤال فرمود گفت: «در حالتى‏ام كه پيرى از جوانى و بيمارى از تندرستى و مرگ از زندگانى دوست‏تر دارم». محمد(ع) گفت كه: «من با چنانم كه اگر مرا پير دارد پيرى دوست‏تر دارم و اگر جوان دارد جوانى دوست‏تر دارم و اگر بيمار دارد بيمارى و اگر تندرست دارد تندرستى و اگر مرگ دهد مرگ و اگر زندگانى زندگانى را دوست‏تر ميدارم. 🔹جابر چون اين سخن شنيد به روى محمد(ع) بوسه داد و گفت صدق رسول الله (ص) كه مرا گفت كه: «يكى از فرزندان مرا ببينى هم نام من و هو يبقر العلم بقرا كما يبقر الثور الارض و به اين سبب او را باقر علوم الاولين و الاخرين گفتند 🔹و از معرفت اين مراتب معلوم شود كه جابر در مرتبه اهل بوده است و محمد(ع) در رتبه . انتهى. ▫️مرحوم حاجى در آخر حكمت منظومه چه نيكو فرموده است: ▪️و بهجة بما قضى الله رضا ▪️و ذو الرضا بما قضى ما اعترضا ▪️اعظم باب الله فى الرضا وعى ▪️و خازن الجنة رضوانا دعى‏ 📚علامه حسن زاده، 1001نکته، نکته331 @almorsalaat
🌀جوانان؛ محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی 🔹دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما طی شود. 🔹مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند. ✍بیانیه انقلاب اسلامی @almorslaat
✴️در شهرستان بمانید و با مجموعه در ارتباط باشید. ⁉️سوال_شما| سلام علیکم استاد. بنده طلبه پایه اول هستم از استان کرمانشاه قصد دارم بیام قم درس بخونم. متاسفانه حوزه شهرستان هستم هم علمیت اساتید کمه و هم برنامه های جنبی زیادن. در ضمن بخاطر حرم حضرت معصومه و مسحد مقدس جمکران هم هست. ...و یک سوال دیگه: شما قم رو به من پیشنهاد میکنید یا شهرستان؟ ✅ حجت الاسلام سیدمجتبی امین جواهری 🔺سلام و عرض ادب 🔺مهاجرت شما به قم بستگی به جنبه های مختلف دارد که خود شما باید درباره آن تصمیم بگیرید یا کسی که با شرایط شما آشنایی کامل دارد. 🔺البته فکر نکنید که حضور در قم برای سطح یک یعنی پایه اول تا ششم تأثیر چندانی در علمیت شما داشته باشد. 🔺معمولا خیلی از طلبه ها پس از عزیمت به قم و گذشته یکی دوسال متوجه می شوند همه کارهایی که در قم انجام می دهند را می توانستند در شهر خود و با زحمت کمتر نزدیک خانواده انجام دهند. 🔺به صورت کلی توصیه می کنم در شهر خودتان بمانید و اگر قصد دارید در زمینه علمی کار ویژه ای انجام دهید با مجموعه مرتبط باشید. 🌀مجموعه المرسلات در تلاش است که سطح کیفی دروس حوزوی را در قالب فضای مجازی ارتقا دهد تا نیاز طلاب به مهاجرت به قم کمتر شود. 🔺با همه این ها خودتون باید همه ابعاد را بررسی کنید و تصمیم بگیرید. @almorsalaat
🔰| کفایه الاصول 🎙استاد علی فرحانی 📌محدوده و تعداد جلسات: ▫️مقدمات(ص1-58) 52جلسه ▫️اوامر(ص61-146) 66جلسه ▫️نواهی(ص149-190) 58جلسه ▫️مفاهیم(ص191-212) 20جلسه ▫️عام‌وخاص(ص215-240) 17جلسه ▫️مطلق‌ومجمل(243-253) 7جلسه ▫️حجج‌وامارات(ص257-307) 49جلسه ▫️انسداد(ص308-333) 18جلسه ▫️اصول‌عملیه(ص337-422) 103جلسه ▫️تعادل‌و‌تراجیح (ص437-451) 13جلسه ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://soda96.ir/kefaye-ostad-farhani/ @almorsalaat
📝| الاسلام اسس علی بنیان المجتمع 🌀لا ريب أن الإسلام هو الدين الوحيد الذي صريحا و لم يهمل أمر الاجتماع في شأن من شئونه 🌀فانظر - إن أردت زيادة تبصر في ذلك - إلى سعة الأعمال الإنسانية التي تعجز عن إحصائها الفكرة و إلى تشعبها إلى أجناسها و أنواعها و أصنافها ثم انظر إلى إحصاء هذه الشريعة الإلهية لها و إحاطتها بها و بسط‍‌ أحكامها عليها ترى عجبا ثم انظر إلى تقليبه ذلك كله في قالب الاجتماع ترى أنه أنفذ روح الاجتماع فيها غاية ما يمكن من الإنفاذ. 🌀ثم خذ في مقايسة ما وجدته بسائر الشرائع الحقة التي يعتني بها القرآن و هي شرائع نوح و إبراهيم و موسى و عيسى حتى تعاين النسبة و تعرف المنزلة. و أما ما لا يعتني به القرآن الكريم من الشرائع كأديان الوثنية و الصابئة و المانوية و الثنوية و غيرها فالأمر فيها أظهر و أجلى. 🌀و أما الأمم المتمدنة و غيرها فالتاريخ لا يذكر من أمرها إلا أنها كانت تتبع ما ورثته من أقدم عهود الإنسانية من استتباع الاجتماع بالاستخدام، و اجتماع الأفراد تحت جامع حكومة الاستبداد و السلطة الملوكية فكان الاجتماع القومي و الوطني و الإقليمي يعيش تحت راية الملك و الرئاسة، و يهتدي بهداية عوامل الوراثة و المكان و غيرهما من غير أن يعتني أمة من هذه الأمم عناية مستقلة بأمره، و تجعله موردا للبحث و العمل، 🌀حتى الأمم المعظمة التي كانت لها سيادة الدنيا حينما شرقت شارقة الدين و أخذت في إشراقها و إنارتها أعني إمبراطورية الروم و الفرس فإنها لم تكن إلا قيصرية و كسروية تجتمع أممها تحت لواء الملك و السلطنة و يتبعها الاجتماع في رشده و نموه و يمكث بمكثها. 🌀نعم يوجد فيما ورثوه أبحاث اجتماعية في مسفورات حكمائهم من أمثال سقراط‍‌ و أفلاطون و أرسطو و غيرهم إلا أنها كانت أوراقا و صحائف لا ترد مورد العمل، و مثلا ذهنية لا تنزل مرحلة العين و الخارج، و التاريخ الموروث أعدل شاهد على صدق ما ذكرناه. 🌀 قرع سمع النوع الإنساني و دعي به هذا النوع إلى الاعتناء بأمر الاجتماع بجعله خارجا عن زاوية الإهمال و حكم التبعية هو الذي نادى به عليه أفضل الصلاة و السلام، فدعا الناس بما نزل عليه من آيات ربه إلى سعادة الحياة و طيب العيش مجتمعين 📚المیزان ؛ جلد 4 ؛ ص 94 @almorsalaat 🔊بیانات استاد را حتما 👇👇👇
المرسلات
📝#فقه_اجتماعی| الاسلام اسس علی بنیان المجتمع 🌀لا ريب أن الإسلام هو الدين الوحيد الذي #أسس_بنيانه_ع
امام و علامه قائل اند اسلام بر اساس اجتماع پایه ریزی شده است.mp3
3.41M
🔊| الاسلام اسس علی بنیان المجتمع 🎙استاد علی فرحانی 📌همانطور که در متن فوق از کتاب المیزان، علامه طباطبایی تصریح میکنند در طول تاریخ بشریت، قرآن و شریعت اسلام اولین ندای دعوت کننده به سوی اجتماع بوده و اجتماع را به عنوان موضوعی مستقل بررسی کرده اند. در نگاه حضرت امام و علامه طباطبایی، اسلام بر بنیان و اساس اجتماع تاسیس شده فلذا احکام اجتماعی اسلام، تبعی نیستند. این نگاه کامل و صحیح به اسلام، اولین بار توسط امام و علامه طباطبایی مطرح شده است! حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💦«اشک چشم در سجده، علامت استجابت دعا» 🎙توصیه‌ی حضرت آیت‌الله بهجت برای رسیدن به حاجت‌های مهم ▫️ لذا باید بدانند کسانی که حاجت مهمی دارند یکی از همین نمازها، از این عبادت‌هایی که برای حاجت ذکر شده اگر بخواهند تثبیت بکنند، تأیید بکنند، برسند به حاجت خودشان بلاشک، ملتفت باشند بعد از طلب حاجت و دعاها و نمازها، بروند به سجود، در سجود سعی کنند بال مگسی تر بشود چشم (یعنی به مقدار اندک هم شده اشک بریزند). 🍃 [این آمدن اشک] علامت این استکه مطلب تمام شد(بدین معنا که این دعا و مناجات مورد قبول قرار گرفته است). ▫️ بله، چیزی که هست عینک ما درست و صاف نیست! (کنایه از گناه و تاریکی قلب) ⚠️ ما نمی‌فهمیم! ما از خدا فرض کنید خانه می‌خواهیم، خدا مصلحت نمی‌داند برای ما خانه‌ای را که ما می‌خواهیم، چکار می‌کند؟! باطل می‌کند دعای این را؟! نخیر! بالاتر از خانه به آن می‌دهد! ▫️ [مثلا] به ملک می‌فرماید چندسال بر عمر این بیفزا !، [اما] این بیچاره فکر می‌کند این همه زحمت کشیده، آخر اثری (نتیجه‌ای) از خانه و از دعای خودش ندید!! و دعایش مستجاب نشد؛ نمی‌فهمد بالاتر از استجابت این دعا را به او داده‌اند. ▫️ حین اجابت، حسن‌ظن به خدا باید داشته باشید عینکت باید واسع باشد، صاف باشد، کدورت نداشته باشد! @almorsalaat