eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود کتاب خزائن👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/khzaen-naraghi.pdf @almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب 📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها
♨️هیچ شيخ و مرشدى أكمل و أتم از نبى و ولى و ائمه طاهرين نتواند بود. 🔰ملا احمد نراقی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹بعضى از عرفا در بيان احتياج به شيخ گفته كه به ده وجه احتياج به‏ آن است.... مخفى نماند كه اين همه صحيح است و ليكن شيخ و مرشدى أكمل و أتم از و و طاهرين نتواند بود و آنچه شايد و بايد در كلمات ايشان حاصل است و استخراج آنها از كلمات و اشارات ايشان اصعب نيست از شناختن شيخ و فرق ميان شياد و استاد. 🔺اى بسا ابليس آدم روى هست 🔺به هر دستى نبايد داد دست‏ 🔹مبتدى بيچاره قوت شناختن شيخ و تميز صادق و كاذب ندارد‌. پس صادق يقينى در دست هست و توسل به روحانيت آن و استفاده از كلمات او كافى است. 🔹بعضى عرفاء در مقامات شيخ و صفات او گفته قال اللّه سبحانه: «فوجدا عبداً من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا و علّمناه من لدنا علماً» از اينجا پنج ركن مقام ركنيت دست مى ‏آيد .... مخفى نماند كه به جز را كسى چه مى ‏تواند دانست كه پنج ركن اول‏ از براى او حاصل است خصوصا مبتدى، و منتهى خود چه احتياج به شيخ و مرشد دارد پس بايد شيخ و مرشد را از معصومين عليهم السّلام گرفت. 🔹از براى شرايط و آداب ذكر امورى گفته ‏اند ... و مخفى‏ نماند كه در همه آنچه مذكور شد اگر مراد از شيخ يكى از باشد خوبست و إلا فلا. 📌پ.ن: ناگفته نماند که این مطلب در عین صحت و درستی، همه ی مطلب در مورد نیست و جوانب دیگری هم دارد. 📚خزائن ص۴۹۷ @almorsalaat
⁉️برنامه درس خارج استاد آیت الله فرحانی (زمان، مکان، حضوری یا مجازی بودن) هنوز قطعی و اعلام نشده است. ✅به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهیم کرد. @almorsalaat
با عرض سلام بله. دانشجویان محترم هم میتوانند از صوت های الموجز استاد علی فرحانی استفاده کنند. ⬇️ دانلود صوت و متن الموجز👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1403 @almorsalaat
ضمن عرض سلام قاعدتا اول باید مشخص کنید که به چه هدفی میخاید بخونید. بدست آوردن جهان بینی؟ تدریس؟ علاقه؟ کسب درآمد؟ هر کدوم اقتضائاتی داره. و در هر کدوم باید سیر محتوایی از سیر آموزشی جدا بشه. برای بدست آوردن یک دور جهان بینی کامل صوت شرح بدایه استاد فرحانی بسیار عالیست eitaa.com/almorsalaat/1007 و برای تحقیق و پژوهش در فلسفه هم، بعد از بدایه بر اساس روشی که در صوت زیر توضیح داده شده، عمل کنید. b2n.ir/raveshe-tahghigh @almorsalaat
♨️نقش دين در رونق گرفتن علم در تمدّن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟ 🔰علامه حسن زاده آملی 🔸در اين كه پيدايش تمدّن عظيم اسلامى، سرمايه ترقى و تعالى غرب در همه شعب معارف شده است جاى انكار هيچ بخرد فرزانه‏ اى نيست. به عنوان نمونه كه اندكى از بسيار و مشتى از خروار است دو كتاب را يادآور مى ‏شويم: 🔸يكى ميراث اسلام، يا آنچه مغرب زمين به ملل اسلامى مديون است. ... مؤلف آن «آلفرد گيوم» در آغاز مقدمه آن گويد: كتاب ميراث اسلام در جستجوى آن دسته از اصول علمى، صنعتى، فرهنگى، و معنوى اروپا است كه از دنياى اسلامى أخذ شده و از جهان عربى مشرق سرچشمه گرفته است ... همين مذهب اسلام و امپراطورى بزرگ اسلامى بوده است كه علوم و صنايع ملل گوناگون را با يكديگر تركيب و آن را به صورت كامل و زيبايى به جهان علم و صنعت اهدا كرده است .... 🔸و از اين گونه اعترافات صادقانه در كتاب يادشده از نويسندگان آن بسيار است. 🔸كتاب دوم به نام علوم اسلامى و نقش آن در تحوّل علمى جهان آلدوميه ‏لى است. 🔸و نظير دو كتاب يادشده، كتب و مقالات بسيارى از اصحاب قلم و ارباب دانش و بينش نوشته شده است، و اكنون به چند سطرى از گفتار استاد عزيزم حضرت علّامه شعرانى (ره) تحت عنوان «تأثير قرآن در پيدايش تمدّن عظيم اسلامى» تمسّك و تبرّك مى ‏جويم: 🔺آن كه تاريخ خوانده است و بر احوال امم گذشته آگاه گرديده داند كه تا زمان پيدايش يونان هيچ قومى بدان پايه از علم نرسيدند و آن تمدّن نيافتند، و آنها كه پيش از يونان بودند همه در علم و تمدّن پست‏تر از آنان بودند، و اندكى پيش از اسكندر علماء و حكماء در يونان بسيار شدند چون سقراط و افلاطون. و اسكندر كه عالم را بگرفت علم و زبان يونانى را در جهان منتشر كرد و مردم را از آن بهره ‏مند ساخت، تا هزار سال زبان يونانى زبان علمى جهان بود و دانشمندان بدان زبان علم مى‏ آموختند و كتاب مى ‏نوشتند هر چند خود يونانى نبودند حتى پيروان حضرت مسيح ع تاريخ آن حضرت را كه انجيل نام دارد به زبان يونانى نوشتند، و لفظ انجيل هم كلمه يونانى است به معنى مژده، با آن كه هم خود آنها و هم حضرت عيسى ع زبانشان عبرى بود. 🔺هزار سال پس از اسكندر حضرت خاتم انبياء محمد بن عبد الله ص ظهور كرد و قرآن را به عربى آورد و اوضاع جهان دگرگون شد، زبان عربى جاى‏ زبان يونانى را گرفت و از آن درگذشت و مسلمانان علوم يونانى را گرفتند و چندين برابر بر آن افزودند و اين مقام كه زبان عربى در جهان يافت و علومى كه به اين زبان نوشته شد هيچ زبانى قبل از آن اين مقام نيافت. 🔺در تواريخ آمده است كه كتابخانه اسكندريّه در مصر بزرگترين كتابخانه دنياى قديم بود. محتوى بر علوم يونانى و بيست و پنج هزار جلد كتاب داشت اما به عهد اسلام كتابخانه مسلمانان بر يك ميليون شامل بود. 🔺جرجى زيدان در تاريخ تمدّن اسلام و تاريخ آداب اللغه گويد: دو خليفه فاطمى مصر عزيز بالله و حاكم بامر الله در مصر كتابخانه ‏ها انشاء كردند مشتمل بر نزديك يك ميليون كتاب يعنى چهل برابر كتابخانه يونانيان در اسكندريه. كتابخانه‏ هاى بزرگ در مصر و عراق و اندلس و غير آن بسيار بود هر يك مشتمل بر صدها هزار جلد، و ابواب آن براى طالبان علم و مطالعه كنندگان باز بود. پس آثار دانش عربى چهل برابر بيش از يونان بود. 🔺در علم ادب و اخلاق و موعظه و فقه و سياست مدن و جغرافيا، يونانيان كتاب داشتند اما با كتب عربى قابل مقايسه نيست نه از جهت كثرت و نه تحقيق ... در رياضى خصوصا حساب و جبر و مقابله و هيئت و نجوم مسلمانان بر يونانيان تفوّق عظيم داشتند ... و اينها همه از بركت قرآن است و ما اين سخن را به گزاف نگوييم كه تجربه و تاريخ بر آن گواه است. 🔺و چون در قرآن براى نماز امر به تحصيل وقت و قبله شده بود، مسلمانان ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيئت و نجوم بياموزند، و هيئت و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت، و قوانين ميراث و فرائض چون در اسلام حساب پيچيده دارد آنان را به آموختن علم حساب واداشت، و براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم حساب پرداختند، و جهاد و حج راه جهان‏گردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را نوشتند. 🔺و چون در قرآن از تقليد آباء و اجداد نهى كرده است و دعوت به دين حق و تحقيق ادلّه را واجب فرموده و مخالفين اسلام و منكرين اديان پيوسته در احتجاج با مسلمانان بودند مسلمانان هم مجبور شدند با آنان از راه استدلال مباحثه كنند و از اين رو بر اقوال حكماى يونان و غير آنان آگاه گشتند و طريقه استدلال و منطق آموختند، و هكذا چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به بركت قرآن آموختند ... و پس از اين ثابت مى ‏كنيم كه تمدّن و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسیحیت ناشی نشده است. 📚هزار و يك كلمه ج‏3ص463 @almorsalaat
💠لوازم تدریس اندیشه و آثار شهید مطهری چیست؟ @almorsalaat 👇👇
مقدمات تدریس آثار شهید مطهری.mp3
6.84M
🔉🔉 💠اشاره به برخی از لوازم و مقدمات مهم محتوایی و روشی تدریس اندیشه و آثار شهید مطهری 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌ارائه شده در دوره بینش مطهر ویژه اساتید حوزه و دانشگاه یزد ۹۹/۶/۱۳ @ofoqemobin @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین @almorsalaat 👇👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
erfane-nazari-az-negahe-mohyeddin-v-emam.mp3
15.85M
🔉🔉 💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔰استاد علی فرحانی 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺استاد بیان می کنند که دو نگاه کلی به عرفان نظری وجود دارد. 1⃣یک نگاه که نگاه مشهور است این است که عرفان یک جهان بینی و یک منظومه هستی شناسی از نگاه یک عارف است. 2⃣نگاه دوم، این است که عرفان نظری، فقط انسان شناسی است و همه مطالب را از حیث انسان شناسی تفسیر می کند. 🔺از نگاه محیی الدین و بر اساس آثار ایشان، عرفان نظری، انسان شناسی است و بزرگانی همچون آیت الله جوادیقائل به نگاه اول هستند و لذا معتقدند که پایان فلسفه، اثبات موضوع عرفان است. 🔺حضرت امام (ره) همان نگاه انسان شناسی محیی الدین را قائل هستند. استاد در این صوت، عباراتی از کتاب مصباح الهدایه را توضیح می دهند. 📌این صوت بخشهایی از جلسات تدریس شواهد الربوبیه در موسسه اسراء است. @almkrsalaat
♨️ شده تدریس استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس بدایه الحکمه eitaa.com/soda96/12262 📌چند نکته مهم: 🔸از آنجایی که استاد نکات زیادی را در حین تدریس بیان میکنند، متن پیاده به شما کمک میکنه که بدون نگرانی به راحتی صوت را گوش دهید و بعدش نکات را از روی متن مرور کنید. 🔸این متن ها الحمدلله فقط به قصد استفاده راحتتر شما تهیه و با هزینه کمی عرضه شده است. هزینه ای که برای هر کدام در نظر گرفته شده حتی از هزینه پیاده کردن نصف یک جلسه هم کمتر است. 🔸از هزینه ای که میپردازید، هیچ شخص و یا مجموعه ای، نفعی نمی برد و تمام آن دوباره صرف پیاده سازی بقیه صوت ها می شود. لذا خریدن این متون سبب تامین هزینه پیاده سازی سایر دروس می شود. لذا میتوانید به قصد کمک به این کار خداپسندانه خرید کنید. 🔸برخی از طلاب همین مقدار هزینه را هم نمی توانند پرداخت کنند. لذا اگر میتوانید هزینه خرید آن را برای دیگران پرداخت کنید، به بنده پیام دهید. 🔸اگر مایلید در هزینه پیاده سازی های این صوت ها مشارکت داشته باشید، به ادمین @Admin_soda پیام دهید. 🔸اگر توانمندی پیاده سازی صوت دروس حوزوی را دارید به ادمین @Admin_soda پیام دهید. در مقابل هر جلسه مبلغ متعارفی پرداخت می شود. باتشکر محسن ابراهیمی ۹۹/۶/۱۶ @almorsalaat
♨️ فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است/تخصّص‌گرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۲/۱۸ 💠💠💠💠💠💠 🔹یک عدّه‌ای خیال میکنند ، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی اداره‌ی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی. 🔹 بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّص‌گرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّه‌ای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تخصّصی‌ شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بین‌رشته‌ای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید. @almorsalaat
المرسلات
♨️ فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است/تخصّص‌گرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت
♨️ در حوزه های علمیه 🔰 حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128 🔘پیشرفت و گسترش خارق العاده علم در دوران جدید، و گسترش بی حد و حصر نیازهای بشر سبب شده است، علم به عنوان ابزار شناخت عالم یا ابزار تصرف در عالم به شاخه ها و رشته های گوناگون تقسیم شود. علوم پایه و تجربی و ریاضی که زمانی به تعداد انگشتان دست قابل شمارش بود شعبه های مختلفی پیدا کرده و گاهی به دست آوردن بالاترین درجه علمی در یک رشته نیاز به کار تخصصی در یک بخش بسیار بسیار جزیی در آن رشته (که خود به شکل بسیار جزیی از سایر رشته ها جدا شده) دارد. بر این اساس گفته می شود که دیگر دوران «ذوالفنون» ها و «علامه» ها به سر رسیده و راهی جز تمرکز و توجه به یک تخصص باقی نمانده است. 🔘از آنجا که تمام امواج دنیای جدید به صورت ناقص یا هضم نشده به شرق و سپس به حوزه ها می رسد، نوای تخصص گرایی نیز مدتی است حوزه های علمی را فرا گرفته است . در این نوشته تلاش می کنیم به دو معنای صحیح و غلط از تخصص گرایی بپردازیم. 🔘تخصص گرایی در حوزه گاهی به معنای تبحر و تعمق در یکی از علوم خاص حوزوی یا یکی از رشته های علوم انسانی، تنها پس از اتمام سطح اول حوزه معنا شده است و حتی مجموعه هایی آموزشی بر اساس این نگاه شکل گرفته و برخی تحول خواهان حوزوی نیز بر این روش تاکید کرده اند. در این روش یک طلبه بدون احراز شناخت کامل (و حتی متوسط) از اسلام به یکی از رشته ها ورود می کند و تلاش می کند ابعاد مختلف آن رشته را بکاود. 🔘به نظر می رسد این روش حداقل در علوم اسلامی نه تنها منتج نیست بلکه منشاء التقاط های اساسی است. تصور کنید کسی که به صورت تخصصی تفسیر را برگزیده است و سایر ابعاد فکر اسلامی را نیاموخته است بخواهد مقایسه ای میان تفسیر المنار رشید رضا و تفسیر المیزان علامه طباطبایی صورت دهد، این مقایسه نه تنها متوقف بر فهم تاریخ تفاسیر است بلکه به شدت به آشنایی با علم اصول و فلسفه محتاج است. یا کسی که به طور خاص تنها شاغل به فلسفه بوده است بخواهد آیات و روایات پیرامون کیفیت معاد را با نگاه فلسفی تطبیق دهد یا کسی که تنها به فقه و اصول پرداخته و از فلسفه الهی بهره ای ندارد، بخواهد پیرامون حقیقت ملک یا انسان یا اراده یا نحوه تشریع شارع سخن بگوید. برخی اشکالات اساسی در کار برخی علما که تنها به تاریخ کربلا پرداخته و هرگز نتوانسته اند بین علم غیب امام و آنچه در کربلا رخ داد جمع سالمی کنند، نیز بر همین اساس بود. چون تحلیل کربلا تنها به تحلیل داده های تاریخی نیست بلکه شناخت حقیقت امامت در این فهم سهم بزرگی دارد. (بخشی از بلوا بر سر کتاب شهید جاوید از اینجا نشأت گرفته است) 🔘این مشکل زمانی بغرنج تر می شود که بخواهیم در حوزه ی نظام سازی و فقه حکومتی یا سخن بگوییم. شاید بتوان فهم های گهگاه التقاطی و و یا فهم های ضد اجتماعی و سکولار برخی علمای حوزوی را ناشی از این برداشت های ناقص از علوم اسلامی دانست. 🔘این مسیر گاهی باعث شده که اسلامی کردن علوم انسانی تنها به تهذیب علوم و گاهی گزینش گری ناشیانه تقلیل یابد و مجموعه آیات و روایات به صورت مستهجنی به عنوان موید یا نافی برخی نظریات در حوزه علوم انسانی قلمداد شود و بعد از آن نیز تصور شود روانشناسی یا اقتصاد اسلامی تولید شده است. 🔘اما چگونه می توان بدون فهم ابعاد مختلف اندیشه اسلامی تنها به یک رشته خاص پرداخت؟ 🔘به نظر می رسد تخصص گرایی معنای دیگری نیز دارد که در اندیشه و سیره مرحوم امام، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی و شهید مطهری به چشم می خورد. این بزرگان با این که در برخی رشته های خاص به طور تفصیلی ورود کرده اند، اما پیش از آن تراز کاملی از اندیشه اسلامی را به دست آورده اند. 🔘در این روش یک اندیشمند مسلمان ابتدا به درجه ای از اسلام شناسی می رسد و پس از آن با این عقبه علمی به حسب تکلیف به یکی از رشته ها ورود می کند. 🔘بحث های حکومتی امام خمینی، بحث های اجتماعی رهبر انقلاب، تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تمامی آثار شهید مطهری در تقابل با اندیشه غرب از این قبیل است. 🔘بی شک از هیچ طلبه مقدمات خوانده ای که پس از آن به تخصص در تفسیر یا فلسفه یا علوم انسانی شاغل شده باشد، نمی توان انتظار تفسیر المیزان، اصول فلسفه، نقدی بر مارکسسیم یا علل گرایش به مادی گری را داشت. جالب این است که نتیجه سالها نگاه معوج به تخصص گرایی نیز هرگز به تولید چنین آثاری منجر نشده است. 🔘شاید تصور سالهای طولانی تحصیل برای به دست آوردن تراز اسلام شناسی (اجتهاد) عاملی برای کوچ عمومی طلاب از مسیر اصلی تحصیل باشد. در این صورت راهبری صحیح تحصیلی طلاب و کوتاه کردن مدت تحصیل می تواند راه را برای الگوی صحیح تخصص گرایی در حوزه باز کند. 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
♨️مفتاح خزائن ملکوت 🔰علامه حسن زاده آملی ✅آن‏كه «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را درست فهم كند، جميع مسائل اصيل فلسفى و مطالب قويم حكمت متعالى و حقايق متين عرفانى را از آن استنباط تواند كرد؛ لذا معرفت نفس را مفتاح خزائن ملكوت فرموده ‏اند. پس برهان شرف اين گوهر يگانه اعنى جوهر نفس، همين مأثور شريف "من عرف" بس است. 📚هزار و یک کلمه / کلمه ۳۴۴ @almorsalaat
♨️ 👈رسائل بخش اول/ پایه۷ 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🌀مکان: مصلی مدرس۳۰ 📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2232811583C0050f30390 ⚡️کانال شخصی حجت الاسلام هاشمی 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d @almorsalaat
المرسلات
♨️ #متن_پیاده شده تدریس استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه
🔸با سلام 🔸با توجه به نکاتی که دیروز در کانال👆 عرض کردم، برخی از خیّرین کانال، مبلغی را برای متن دروس الموجز و اصول فقه استاد فرحانی، در اختیار ما قرار دادند. 🔸لذا بزرگوارانی که از جهت مالی برای تهیه متن دروس الموجز و اصول فقه مشکل دارند، به ادمین محترم کانال صدا به آیدی @Admin_soda پیام بدهند. (هزینه هر کدام از متون 15000تومان است) 📌چند نکته: 👈تعداد محدود است و لذا ملاک، اولویت درخواست است. 👈از بین الموجز و اصول فقه، به هر نفر فقط یکی از این دو متن، تقدیم می شود. اگر الموجز را کار نکرده اید، پیشنهاد بنده دریافت الموجز است. 👈جهت دریافت هدیه، به ادمین صدا بفرمایید که از طریق کانال پیام داده اید. ♨️بزرگواران دیگری که می خواهند در این امر خیر و همچنین پیاده سازی صوت ها کمک مالی کنند، به بنده @ebrahimi845 پیام بدهند. @almorsalaat
🔉🔉♨️ ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 💢دهه اول محرم ۹۹، هیئت انصار المهدی (عج)، مسجد جامع، شهرستان بوئین زهرا 👈تعداد: ۱۱جلسه ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ebtelaate-moamen-moharram99-booeenzahra @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد: 1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند. 2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد. 👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید. 3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید. 4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود. 👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید. ✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⬇️ لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
♨️ 👈رسائل بخش اول/ پایه۷ 🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی 🌀مکان: مدرس حضرت آيه الله العظمي تبريزي(ره) حجره 210 طبقه دوم 📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2708144191C1fd01b3db0 ⚡️کانال شخصی حجت الاسلام مقدسی 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31 @almorsalaat
♨️ ⁉️⁉️ ⚡️یکی از مهمترین ارکان تحصیل، هدف و روش صحیح علم آموزی است. استاد علی فرحانی در سالیان متعدد تدریس خود، مطالب مختلفی را در مسائل مربوط به چرایی و چگونگی درس خواندن بیان کرده اند که این بیانات توسط جمع آوری و تنظیم شده است. مناسب است اکنون که سال تحصیلی حوزه دوباره شده است، با استماع این بیانات سعی کنیم درس خواندن خود را اصلاح کنیم. ✅این مجموعه بیانات دارای ویژگیهایی است که آن را منحصر به فرد می کند. این ویژگیها را در لینک زیر مطالعه کنید. 👇👇👇 🆔 eitaa.com/almorsalaat/1242 ⚡️این مجموعه صوتی دارای ۸بخش است. 1⃣بخش اول: اهداف و چشم اندازها 🔺 در این بخش استاد درباره سه هدف اصلی: اجتهاد، معنویت و تبلیغ بیاناتی را ارائه می کنند و جایگاه و تربیت این اهداف را شرح می دهند. خلاصه این بخش این است که هدف غایی حوزه، ترویج و تبلیغ محتوای آپدیت شده اسلام است و اجتهاد و معنویت، مقدمات تامین این هدف هستند. 2⃣بخش دوم: راهکارها و مهارت های برنامه ریزی 🔺مهمترین نکته در این بخش این است که باید با رعایت واقع بینی نسبت خود و همچنین رعایت اعتدال، شرایطی مساعد را برای یک دوره طولانی مدت تدریس فراهم کرد و در این شرایط مساعد، بر اساس نکاتی که درباره مدیریت زمان و برنامه ریزی بیان میکنند، یک برنامه ای برای درس خواندن ریخته شود. 3⃣بخش سوم: روش ها و مهارت های علم آموزی 🔺 بعد از اینکه هدف مشخص شد و بر اساس آن شرایط تحصیل آماده شد، نوبت به روش تحصیل می رسد. نکته اصلی در این بخش یادگیری تفکیک سیر آموزشی از سیر محتوایی و قوانین سیر محتوایی است. بعد از این مسئله جایگاه مهارت های علم آموزی همچون: استماع صوت، مباحثه، تقریر، تفکر و ... معین می شود. 4⃣-8⃣ بخش۴ تا ۸: آشنایی با دروس حوزوی 🔺در این بخش ها نکاتی در مورد جایگاه و روش تحصیل علوم مختلف حوزوی و آشنایی با کتب حوزوی بیان می شود. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️⬇️این مجموعه صوتی را به تفکیک هر بخش از لینک زیر دانلود کنید و 🔉بشنوید 👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/almorsalaat/1318 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ 👈رسائل بخش دوم/ پایه۷ 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🌀مکان: مدرس حضرت آيه الله العظمي تبريزي(ره) حجره 204 طبقه دوم 📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 @almorsalaat
💠منظور از کلمه در عبارت فقهاء 👈گزارشی از درس مکاسب (فقه ۴) استاد علی فرحانی/ ۱۹آذر۹۸ 🔰مقرر: حجت الاسلام وحید منسوبی 🔸گاهی اوقات درعبارات فقهاء به کلمه ای به نام برخورد میکنیم. مثلا میفرمایند: حکم فلان مساله این است للاصل، حالا سوالی مطرح میشود که، این اصل به چه معنا می باشد؟ آیا منظور از آن یکی از اصول عملیه میباشد، یا نه چیز دیگری منظور است؟ 🔸یکی از جاهایی که کلمه اصل، معرکـة الآرای بین محشین و شراح شده است، کتاب مکاسب شیخ انصاری (ره) میباشد. معمولا شراح بیشتر تمایل دارند که اصل را از اصول عملیه مانند اصل استصحاب و برائت بحساب آورند. 🔸ولی استاد می فرمایند: به صرف دیدن کلمه اصل نمیتوان آن را از اصول عملیه به حساب آورد. باید اول در عبارات قوم، زبان علما را در هر دوره و زمانی و در هر کتابی شناخت. مثلا وقتی علامه حلی کلمه اصل را به کار می برند، منظورشان اصل عملی نیست. چون تا یک دوره ای، اصل عملی به پررنگی امروز نبوده است. 🔸 همچنین اگر در گذشته هم اصل عملی مطرح بوده است، الان نمیشود گفت که منظور علماء از کلمه اصل، اصل عملیه بوده است. مثلا برائتی که آن زمان بوده است منظور برائت اصلیه میباشد. مانند شیخ انصاری که در کتاب رسائل که عبارات محقق را در معتبر و معارج نقل کرده است، میگوید منظور صاحب معارج برائت اصلیه میباشد. قدما عقیده داشته اند که برائت اصلیه محرز واقع و استصحاب هم اماره بوده است. 🔸پس نمیشود به صرف دیدن کلمه اصل در کلام قدماء، سریع آن بر اصول عملیه حمل کرد. ممکن است کسی کلمه اصل را به کار ببرد ولی منظورش عمومات و قواعد اجتهادیه باشد. 🔸این نکته در عبادات بسیار مهم میباشد، کما اینکه در معاملات یک اصل اولی داشتیم به نام اصاله الفساد که می شود آن را به چهار نحو تقریر کرد. لذا اینطور نیست که تا در عبارتی اصالة الفساد بیاید آن را بر اصل عملی حمل کرد. پس کلمه اصل، فی کل مورد و فی کل عبارت و عند کل مصنف بحسبه. 🔸استاد عقیده دارند که در کتاب شریف شرح لمعه غالبا اصلهایی که در عبارت بود غیر اصول عملیه میباشد بر خلاف دیدگاه شراح و محشین لمعه. 🔸نکته دیگر این که، خود کلمه اصل یک اصلی ندارد تا در مواقعی که دچار تردید در تشخیص آن شویم، آن اصل محل رجوع ما شود و بگوییم اصل در اصل، فلان است. 🔸ممکن است اینجا سوالی مطرح شود که با توجه به توضیحات فوق، در عبارت فقهاء، اصل را به چه نحو معنا کنیم؟ 🔸برای شناخت اصل در عبارت هر عالمی باید زبان آن عالم را در علم شناخت و ملای عبارت شد و سیر ریاضی و منطقی آن عالم دانسته شود تا بتوان اصل را در عبارت های او معنا کرد و به عبارت دیگر بر و مزاق فقهی و اصولی آن عالم مسلط شد تا بتوان حرفهای آن را طوری تفسیر کرد که تفسیربما لا یرضی صاحبه نشود. 🔸بعد از این مطلب، استاد فرمودند: که بعضی از بزرگان و فقهاء بر نفس کلام معصوم مسلط بوده اند. مانند آیة الله بروجردی و آیة الله حجت -رحمة الله علیهما - وبه عنوان موید مطلبی را از استادشان ایه الله سبحانی -حفظه الله - آوردند که آیه الله سبحانی از استادشان آیة الله حجت نقل کرده اند که ایشان فرموده اند: من از نفس حدیث متوجه می شوم که آیا این حدیث از حضرات مصعومین -سلام الله علهیم اجمعین صادر شده است یا نه؟ با این که سند حدیث معتبر بود اما ما بعد از تحقیق و تفحص متوجه می شدیم که بله استاد درست میفرمایند. قدما به این احادیث یا عمل نکرده اند یا آن حدیث موافق عامه بوده است یا به جهت تقیه صادر شده است. @almorsalaat