eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠عدالت، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۶/۴/۲۵ 🔅نظام اسلامی، نظام عدالت است. شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویّت در آخرالزّمان هستید و الان حدود هزارودویست سال است که ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود (عج) است، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر میکنید؟ «الذّی یملأ اللَّه به الارض قسطاً و عدلاً». نمیگویید که «یملأ اللَّه به‌الارض دیناً». این، نکته خیلی مهمّی است. چرا به این نکته توجّه نمیکنیم؟ 🔅اگر چه قسط و عدل متعلّق به دین است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا میکند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اوّلین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجبترین کارهاست. ما رفاه را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون - مبارزه، جنگ، سازندگی، توسعه - را برای قسط و عدل میخواهیم؛ برای این‌که در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیرات جامعه استفاده کنند و عدّه‌ای محروم و مظلوم واقع نشوند. 🔅در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را به دست آورند. قسط و عدل، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان است.  @fater290
💢تو خود حجاب خودی 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس @fater290 👇👇👇👇
💢تو خود حجاب خودی 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس ✨✨✨✨✨✨✨✨ 🔹از دیدگاه علامه طباطبایی، نزدیکترین راه رسیدن انسان به کمال، طریق معرفت نفس است. شاید به جرات بتوان گفت که ایشان در تمام آثار خود، تنها به دنبال تبیین همین مطلب و آثار و لوازم آن بوده اند. 🔹استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه، به مناسبت های مختلفی به این دیدگاه علامه اشاره کرده اند و تا حدودی آن را تبیین کرده اند. 🔹ایشان در بحث انواع فاعل به مناسبت عبارت علامه در فاعل بالتجلی، توضیحاتی را در مورد طریق معرفت نفس با استفاده از برخی عبارات علامه بیان میکنند. 🔹در پست بعد صوت استاد را قرار داده ایم و در ادامه این پست، عباراتی از علامه که استاد آنها را توضیح میدهند، ذکر کرده ایم. برای استفاده بیشتر از این صوت، حتما در هنگام استماع صوت، عبارات زیر را نیز ملاحظه کنید. ✅عبارتی از کتاب بدایه الحکمه 🔺السابع الفاعل بالتجلي و هو الذي يفعل الفعل- و له علم سابق‏ تفصيلي به هو عين علمه الإجمالي بذاته- كالنفس الإنسانية المجردة- فإنها لما كانت الصورة الأخيرة لنوعها- كانت على بساطتها هي المبدأ- لجميع كمالاتها و آثارها الواجدة لها في ذاتها- و علمها الحضوري بذاتها علم بتفاصيل كمالاتها- و إن لم يتميز بعضها من بعض- و كالواجب تعالى بناء على ما سيجي‏ء- من أن له تعالى علما إجماليا- في عين الكشف التفصيلي-. بدایه الحکمه ✅عباراتی از رساله الولایه 🔺فقد تحصّل أنّ شيئا من هذه الطرق، غير طريق معرفة النفس، لا يوجب معرفة بالحقيقة. و أمّا طريق معرفة النفس فهو المنتج لذلك، و هو أن يوجّه الإنسان وجهه للحقّ سبحانه، و ينقطع عن كلّ صارف شاغل عن نفسه إلى نفسه، حتّى يشاهد نفسه كما هي، و هي محتاجة بذاتها إلى الحقّ سبحانه. و ما هذا شأنه لا ينفكّ مشاهدته عن مشاهدة مقوّمه، كما عرفت. فإذا شاهد الحقّ سبحانه عرفه معرفة ضروريّة، ثمّ عرف نفسه به حقيقة؛ لكونها قائمة الذات به سبحانه، ثمّ يعرف كلّ شي‏ء به تعالى. 🔺و المحصّل أنّ طريق معرفة النفس هي الموصلة إلى هذه الغاية، و هي أقرب الطرق فحسب؛ و ذلك بالانقطاع عن غير اللّه، و التوجّه إلى اللّه سبحانه بالاشتغال بمعرفة النفس كما يحصل من خبر موسى عليه السّلام المتقدّم: «ليس بينه و بين خلقه حجاب إلّا خلقه، احتجب بغير حجاب محجوب، و استتر بغير ستر مستور» الحديث. 🔺و هذا الحديث الشريف أجمل بيان لأحسن طريق، فيبتدى بالأسباب الواردة شرعا للانقطاع من التوبة و الإنابة و المحاسبة و المراقبة و الصمت و الجوع و الخلوة و السهر و يجاهد بالأعمال و العبادات، و يؤيّد ذلك بالفكر و الاعتبار، حتّى يورث ذلك انقطاعا منها إلى النفس، و توجّها إلى الحقّ سبحانه، و يطلع من الغيب طالع، و يتعقّبه شي‏ء من النفحات الإلهيّة و الجذبات الربّانيّة، و يوجب حبّا و إشرافا، و ذلك هو الذّكر. ثمّ لا يزال بارق يلمع، و جذبة تطلع، و شوق يدفع، حتّى يتمكّن سلطان الحبّ في القلب، و يستولي الذّكر على النفس، فيجمع اللّه الشمل، و يختم الأمر و إنّ إلى ربّك المنتهى. 🔺و اعلم أنّ مثل هذا السائر الظاعن مثل من يسلك طريقا قاصدا إلى غاية، فإنّما الواجب عليه أن لا ينسى المقصد، و أن يعرف من الطريق مقدار ما يعبر منه، و أن يحمل من الزاد قدر ما يحتاج إليه. فلو نسي مقصده آنا ما هام على وجهه حيران، و ضلّ ضلالا بعيدا. و لو ألهاه الطريق و مشاهدته و ما فيه بطل السير، و حصل الوقوف. و لو زاد حمل الزاد تعوّق السعي وفات المقصد، و اللّه المستعان سبحانه. ✅عبارتی از رساله الانسان بعد از دنیا 🔺الفصل الخامس عشر في النار أعاذنا اللّه سبحانه منها، و الآيات الواردة في تفاصيل العذاب و الأخبار بها أكثر عددا من آيات الجنّة، فهي تقرب من أربعمائة آية، و ما خلت عن ذكرها تصريحا أو تلويحا إلّا اثنتا عشرة سورة من السور القصار، و كيف كان فجملة حالهم أنّهم محرومون من الحياة الحقيقيّة الأخرويّة، قال سبحانه: قَدْ يَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ كَما يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ. و قال: إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ. و قال: وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ. و قد قال سبحانه في وصف الآخرة: وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ، و هي الرحمة الإلهيّة التي هي منبع كلّ كمال و جمال، كما قال: وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ. 🔺و هي تفيد أنّهم في عين حرمانهم منها مشمولون لها، و قد قال: وَ بَيْنَهُما حِجابٌ. و قال: فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ. و يتحصّل منه أنّهم في عين مشموليّتهم للرحمة محرومون عنها لكونها في باطن حجاب هم لا يجاوزون ظاهره، و قد مرّ بيانه في فصل الأعراف، فالحجاب هو الذي يمنع هم من النعيم، و ظاهره هو الذي يعذّبون به، و قد بيّن سبحانه أنّهم إنّما يعذّبون بأعمالهم السيّئة بأقسامها، فأعمالهم هي أنواع عذابهم، و الأصل الذي تنشعب منه هذه الأنواع هو أصل الحجاب لهم، و هو الغفلة، قال تعالى: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ. و قال سبحانه: كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ* كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ، فهم متوقّفون في حجاب أعمالهم، و قد قال سبحانه: وَ قَدِمْنا إِلى‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً. @fater290 🔉🔉صوت استاد را در توضیح عبارات فوق 👇👇👇
037-marefatenafs-ghaflat-v-moraghebeh.mp3
3.2M
🔉🔉 💢تو خود حجاب خودی 🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس ‼️در هنگام استماع صوت، حتما عباراتی را که در پست قبل ذکر شده است، ملاحظه فرمایید. @fater290
♨️مگر چنین چیزی ممکن و رواست که ما طبق همان شیوه‌های قدیمی که یک روز بزرگان ما عمل میکردند، عمل بکنیم؟ 🔰 رهبر معظم انقلاب ۷۰/۱۲/۱ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅این نمیشود که در دنیا کامپیوتر باشد؛ سرعت از ساعت و دقیقه به ثانیه رسیده باشد؛ برای ذره ذره‌های وقت و انرژی حساب باز بشود؛ دانشگاهها و مراکز پژوهشی عالم برای دانشجویان و محققان و خرده‌محققانِ خودشان امکانات تحقیق را فراهم کنند؛ اما ما طبق همان شیوه‌های قدیمی که یک روز بزرگان ما عمل میکردند - چون دستشان خالی بود - عمل بکنیم؛ مگر چنین چیزی ممکن و رواست؟ اصلاً جایز نیست. اینها چیزهایی است که باید تطور پیدا کند. ... ما فقه هم میخوانیم، اما از کامپیوتر هم برای فقه استفاده میکنیم. ما فقه هم میخوانیم، اما از شیوه‌های جدید تحقیق هم استفاده میکنیم. در دنیا روشهای ویژه و بسیار جدیدی برای تحقیق علوم غیرتجربی وجود دارد - فقه از علوم تجربی که نیست - از آنها هم استفاده میکنیم. @fater290
♨️ رهبر انقلاب در پی درگذشت حجةالاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی 🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🔸درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدهادی خسروشاهی رحمةالله‌علیه را به خاندان محترم و بازماندگان و ارادتمندان و علاقمندان به آثار قلمی ایشان تسلیت عرض میکنم. 🔸ایشان عنصری خستگی‌ناپذیر در تبلیغ معارف اسلامی به‌وسیله‌ی نگارش مقالات و ترجمه‌ها و کتابهای متعدد در مدت ۶۰ سال از زندگی خویش بودند و انگیزه و همتی کم‌نظیر در تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین به کار می‌بردند. 🔸تلاشهای دیپلماسی در دوران جمهوری اسلامی در واتیکان و قاهره نیز بخش دیگری از مجاهدت این رفیق دیرین این‌جانب بود. 🔸از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرین را برای ایشان مسألت می‌کنم. @fater290
🔹یکی از فعالیت های بسیار مهم و با برکت در زندگی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تلاش پیگیر در جمع آوری، تصحیح، چاپ و نشر آثار علامه طباطبایی بود. 🔹مقدمه ایشان بر دو کتاب ارزشمند "بررسی های اسلامی" و "رسالت تشیع" حاوی نکاتی از سیره علامه طباطبایی و همچنین نشانگر تلاش جناب خسروشاهی است، که در ادامه با هم می خوانیم. 👈مقدمه بررسی های اسلامی 👈مقدمه رسالت تشیع @fater290
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب بررسی های اسلامی @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب بررسی های اسلامی @fater290 👇👇👇👇
📝مقدمه حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی بر کتاب بررسی های اسلامی اثر گرانقدر علامه طباطبایی (با تلخیص) 🔺راقم اين سطور كه ساليانى دراز، افتخار تلمّذ و حضور در خدمت استاد علامه، سيد محمد حسين طباطبائى را داشتم، با علاقه خاصى، به جمع‌آورى آثار مطبوع و استنساخ آثار مخطوط استاد مى‌پرداختم كه پس از مرور زمانى، گنجينه‌اى گرانبها از مقالات، پاسخ‌ها و رسائل استاد، در زمينه‌هاى مختلفِ قرآنى، علمى، فكرى، اجتماعى، فلسفى و ... گردآمد كه به يارى خدا هم‌اكنون در دو مجلد در اختيار علاقه‌مندان قرار مى‌گيرد. 🔺البته قسمت‌هايى از اين مباحث در سال‌هاى پيشين، نخست در نشرياتى مانند: يادنامه ملاصدرا، محمد خاتم پيامبران، مجله مكتب اسلام، مجله دانشكده ادبيات، فصلنامه مكتب تشيّع، مجله راهنماى كتاب و غيره چاپ شده است، ولى بخش‌هاى ديگر اصولًا در جايى چاپ نشده بود و توسط خود استاد در اختيار اينجانب قرار گرفت كه براى اولين بار تحت عنوان مجموعه مقالات استاد، چاپ و منتشر گرديد. 🔺جامع‌ترين نامى كه براى اين مجموعه مى‌شد انتخاب كرد، نام‌ "بررسى‌هاى اسلامى‌" بود، چرا كه اين مجموعه، شامل بررسى‌هاى گوناگونى در زمينه‌هاى مختلف مباحث اسلامى است. 🔺بخشى از مباحث مندرج در اين مجموعه، پاسخ‌هاى استاد به پرسش‌هايى است كه در طول سال‌هاى متمادى از معظم‌له به عمل آمده است؛ ولى متأسفانه طبق اظهار استاد، ايشان قبلًا نسخه‌اى از پاسخ‌ها را نگهدارى نمى‌كرده‌اند .... 🔺به خاطر دارم كه حدود بيست سال قبل، در سفرى به انگليس، دو روز به دعوت انجمن اسلامى دانشجويان، به‌ منچستر رفتم؛ در آن‌جا ضمن ديدار با برادران، دانشجويى چند نامه و پاسخ استاد را در زمينه‌هاى فلسفى و تفسيرى به من نشان داد كه استاد علامه در پاسخ سؤالات آن برادر، مرقوم داشته بودند، من با اجازه آن برادر دانشجو، فتوكپى آنها را تهيه كرده و با خود به ايران آوردم و ضمن ارائه آنها به استاد علامه، از معظم‌له پرسيدم كه آيا رونوشتى از اين قبيل پرسش‌ها و پاسخ‌هاى ارسال شده دارند يا نه؟ و ايشان فرمودند: «نه، من نوعاً پاسخ‌ها را بدون نسخه دوم براى افراد مى‌فرستم ...»! از ايشان درخواست كردم كه در موارد بعدى به اين جانب اجازه دهند كه قبل از ارسال پاسخ‌ها، نسخه دومى از آنها تهيه شود كه ايشان اين پيشنهاد را پذيرفتند و بعد از آن تاريخ، يا خودشان كپى تهيه مى‌فرمودند و يا اگر موضوع مشروح بود و مطلب را با خودنويس مى‌نوشتند، به من اطلاع مى‌دادند كه از آن نسخه دومى تهيه مى‌كردم و به هرحال خداوند اين توفيق را نصيب نگارنده كرد كه به جمع‌آورى، فصل‌بندى، اصلاح و تنقيح جملات، پس از كسب اجازه رسمى و كتبى از مقام استاد معظم، بپردازم و سپس آنها را به دست نشر بسپارم. 🔺در موقع تنظيم مجموعه «بررسى‌هاى اسلامى» و تجديد نظر در آنها، اوقات زيادى از استاد علامه را براى اصلاح و تكميل مطالب گرفتيم و چون استاد، شور و علاقه مرا براى احياى اين مجموعه از آثارشان مى‌ديدند، گاهى در ساعات آخر شب، تلفنى اطلاع مى‌دادند كه: «پاسخ يك نامه علمى يا فلسفى را در بين‌اوراق پيدا كرده‌ام، اگر فردا از اين طرف عبور كرديد، بياييد و بگيريد!» و من از ايشان كسب اجازه مى‌كردم كه همان شبانه، آخرين بحث پيدا شده را تحويل بگيرم و استاد، طبق روش ديرينه خود و اخلاق حميده انسانى- اسلامى كه داشتند، اين رخصت را به من مى‌دادند و من همان شبانه مطلب را كه اغلب دست‌نويس بود، از ايشان مى‌گرفتم و پس از اصلاحى كوتاه و مختصر (در جمله‌بندى و غيره) دوباره به ايشان عرضه‌ مى‌كردم و سپس ضميمه مجموعه مى‌گرديد ... و در واقع مطالب كل مجموعه، با نظارت كامل خود استاد اصلاح و تكميل شده است. 🔺نكته‌اى كه با كمال تأسف تذكار آن را در اين‌جا ضرور مى‌دانم، اين است كه بعضى از دوستان ارجمند و ناشرين محترم، به عنوان نشر معارف اسلامى، در سال‌هاى گذشته قسمت‌هاى مختلفى از مقالات پراكنده استاد را بدون تنقيح و حتى با اغلاط چاپى، با عناوين گوناگون منتشر ساختند كه طبعاً مورد رضايت معظم‌له قرار نگرفت ... در همان ايّام خود استاد معظم به درخواست حقير، در نامه‌اى خطاب به اين قبيل دوستان محترم چنين مرقوم داشتند: 🔸باسمه‌تعالى‌. اجازه نشر آثار و تأليفات يا مجموعه‌هايى از مقالات اين جانب كه تاكنون تحت نام‌هاى مختلفى از طرف چند ناشر محترم چاپ و منتشر شده است، فقط براى يك چاپ بوده است و بعد از اين تاريخ، چاپ و نشر كليه اين آثار بدون اجازه مجدد و كتبى مجاز و مشروع نخواهد بود مگر چاپ‌ تفسير الميزان‌ كه متكى به قرارداد كتبى و صريح در امتياز دائمى مى‌باشد. اميد است كه علاقه‌مندان به نشر فرهنگ و علوم اسلامى با اعمال و رفتار خود، نمونه‌هايى از افراد با ايمان و با تقوا و فرهنگ دوست باشند. 20 جمادی الثانی 97 ه ق. محمد حسين طباطبائى‌ 🔰قم، حوزه علميه، آذر ماه 1370 @fater290
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب "رسالت تشیع" @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب "رسالت تشیع" @fater290 👇👇👇👇
📝 مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی بر کتاب "رسالت تشیع" (با تلخیص) 🔸جلد اول كتاب حاضر براى نخستين بار در سال 1339 تحت عنوان‌ "مكتب تشيع" در 380 صفحه چاپ و منتشر گرديد و در سال 1357 براى بار دوم، پس از تجديد نظر كلى و اضافات و اصلاحات، تحت عنوان «شيعه‌: مجموعه مذاكرات با پروفسور كربن» در 500 صفحه منتشر گرديد. در واقع چاپ دوم داراى مزايا و ويژگى‌هايى شد كه چاپ اول فاقد آنها بود و از نظر اتقان عبارات و اضافه پاره‌اى مطالب و مدارك، بر چاپ قبلى برترى‌هايى دارد. 🔸دنباله مذاكرات استاد معظم مرحوم علامه طباطبائى با پروفسور هانرى كربن كه در سال 1340 انجام يافته و شامل مباحث ديگرى است، تحت عنوان‌ "رسالت تشيع در دنياى امروز" با توضيحاتى از جناب احمدى و اين جانب، هم‌اكنون، براى نخستين بار منتشر مى‌شود. 🔸نكته‌اى كه در اين باره بايد به آن اشاره كنم، اين است كه متن اصلى كتاب، در همان سال 1340 از طرف استاد علامه در اختيار اين جانب قرار گرفت تا با همكارى حضرت آقاى احمدى، توضيحاتى بر آن نوشته و كتاب را به دست ناشرى بسپارم. اما من، پس از كسب اجازه از استاد علامه تصميم گرفتم كه مطالب كتاب نخست و به تدريج، براى استفاده عموم در مجله ماهانه‌ مكتب اسلام‌ (چاپ قم) درج گردد و سپس با آماده شدن توضيحات، به طور مستقل چاپ شود. 🔸بخشى از مباحث كتاب، با مختصرى تلخيص، در مجله مكتب اسلام‌ (سال هفتم و هشتم) درج شد كه اين تلخيص مورد رضايت مرحوم استاد بزرگوار علامه طباطبائى رضى الله عنه قرار نگرفت و سپس، در تغيير و تبديل مديريت داخلى مجله- پس از مسافرت برادر دانشمند و محترم جناب آقاى محمد مجتهد شبسترى به هامبورگ- متأسفانه بقيه مطالب كتاب، به طور كلى «مفقود» گرديد و هرچه گشتيم پيدا نشد. 🔸اين امر، البته حادثه تأسف‌آورى بود و هنگامى كه موضوع را با استاد علامه در ميان گذاشتيم، معلوم شد كه معظم‌له، نسخه ديگرى در اختيار ندارند كه اين امر، بر تأسف ما افزود. سرانجام با راهنمايى استاد، من از جناب آقاى‌ دكتر نصر پرسيدم كه آيا ايشان، با توجه به حضور دائم در جلسات بحث، نسخه‌اى از بحث‌ها را دارند يا نه؟ و خوشبختانه ايشان گفتند: نسخه تايپ شده‌اى براى خودشان دارند! وقتى گفتيم كه نسخه استاد گم شده است، حاضر شدند كه كپى كاملى از نسخه خود را به ما بدهند 🔸كه مجدداً خود مرحوم علامه طباطبائى، پس از يك بار مرور كامل بر نسخه تايپ شده، آن را به اين جانب تحويل دادند كه به طور مستقل چاپ شود، ولى حوادث داخلى- از جمله دستگيرى و تبعيد حقير از قم به انارك- به ما امكان نشر كتاب را نداد تا آن كه انقلاب اسلامى پيروز شد و اين‌جانب مأموريت سفارت واتيكان را عهده‌دار شدم و هنگام سفر، اصل كتاب و توضيحات تهيه شده توسط جناب آقاى احمدى را با خود به‌ واتيكان‌ بردم كه با فراغ بال توضيحات خود را در آن جا بنويسم و كتاب به دست چاپ سپرده شود. اما حوادث خارجى كمتر از حوادث داخلى نبود، و پس از پنج سال اقامت در ديار غرب، به هنگام مراجعت متن كتاب را هم با خود آوردم. 🔸تطبيق متن و اصلاح و تكميل توضيحات كتاب، به موازات كارهاى ديگر، موجب شد كه باز كار مدتى به درازا بكشد. ولى به هرحال موجب خوشوقتى است كه بالاخره كتاب به دست چاپ سپرده مى‌شود. و اى كاش چاپ و نشر كتاب، در غياب استاد انجام نمى‌گرفت. گرچه در «تقدير» هيچ «تدبيرى» راه ندارد. 🔸البته ناگفته نبايد گذاشت كه متأسفانه باز هم در مراحل پايانى كار، قسمت‌هايى از متن تايپ شده كتاب كه براى تحويل به چاپ‌خانه در نزد برادرى بود، گم شد و پس از تأخيرى زجرآور و طاقت‌فرسا، و انتظارى دو ساله، توانستيم بخش‌هاى‌ حروف چينى شده مغشوش و اصل متن تايپ شده مفقود را به دست آوريم و تحويل برادرى ديگر دهيم تا به يارى حق، «مركز بررسى‌هاى اسلامى و كلبه شروق» به چاپ و نشر آن بپردازد. 🔸نقل اين داستان‌ها براى آن بود كه دوستان و علاقه‌مندان آثار علامه طباطبائى بدانند كه جمع‌آورى و نشر آثار علامه، كار سهل و آسانى نبود و يا پاره‌اى از علل تأخير نشر اين كتاب چه بوده است. ولى به هر حال بايد خداى را سپاس‌گزار بود كه سرانجام و پس از سى سال، اين توفيق را به ما مى‌دهد كه كتاب استاد بزرگوارمان، مرحوم علامه طباطبائى رضى الله عنه را، همان‌طور كه خود علاقه داشت، به طور كامل و براى نخستين‌بار در دسترس علاقه‌مندان قرار دهيم. 🔸و بى‌شك پاداش اين «باقيات صالحات»، در دارالخلود نصيب استاد خواهد شد، به اميد آن كه روح ملكوتى وى از ما راضى شود و دعاى خيرش، هم چنان زمان حيات دنيوى، بدرقه راه ما باشد. رحمه اللَّه و حشره مع اوليائه و جعله من عباده الذين دخلوا جنته. 🔰تهران، مرداد 1370 ش- محرم 1412 ه. ق‌ @fater290
🔹یکی از فعالیت های بسیار مهم با و برکت در زندگی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تلاش پیگیر در جمع آوری، تصحیح، چاپ و نشر آثار علامه طباطبایی بود. 🔹مقدمه ایشان بر دو کتاب ارزشمند "بررسی های اسلامی" و "رسالت تشیع" حاوی نکاتی از سیره علامه طباطبایی و همچنین نشانگر تلاش جناب خسروشاهی است، که در ادامه با هم می خوانیم. 👈مقدمه بررسی های اسلامی 👈مقدمه رسالت تشیع @fater290
💠نهج البلاغه، درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست. 💢کتاب نهج‌‌‌‌البلاغه شاید در تمام دورانی که تألیف شده و بوجود آمده تا امروز به قدر این روزگار مورد نیاز و متناسب با اوضاع زمان و مکان نبوده. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۱/۲۶ @almorsalaat
المرسلات
💠نهج البلاغه، درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست. 💢کتاب نهج‌‌‌‌البلاغه شاید در تمام دورانی که تألیف
💠نهج البلاغه، درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست، 💢کتاب نهج‌‌‌‌البلاغه شاید در تمام دورانی که تألیف شده و بوجود آمده تا امروز به قدر این روزگار مورد نیاز و متناسب با اوضاع زمان و مکان نبوده. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۱/۲۶ 🌀🌀🌀🌀🌀 🔅کتاب نهج‌‌‌‌البلاغه - این مجموعه‌‌‌‌ای که به همت و تلاش سید بزرگوار شریفِ رضی تهیه شده و بحمدالله تا امروز محور ملاحظه و مطالعه‌‌‌‌ی خواص و اندیشمندان بوده اگر چه نه محور معرفت و کار عمومی مردم - این کتاب شاید در تمام دورانی که تألیف شده و بوجود آمده تا امروز به قدر این روزگار مورد نیاز و متناسب با اوضاع زمان و مکان نبوده. 🔅البته نهج‌‌‌‌البلاغه از جهات مختلفی حائز اهمیت است، شاید بشود گفت که نهج‌‌‌‌البلاغه یک مجموعه‌‌‌‌ای است از عمده‌‌‌‌ترین مباحث معارف اسلامی؛ و همه‌‌‌‌ی چیزهایی که برای یک انسان مسلمان و یک جامعه‌‌‌‌ی مسلمان لازم است در نهج‌‌‌‌البلاغه از آن سخنی و حرفی و به آن اشاره‌‌‌‌ای یا درباره‌‌‌‌ی آن بحثی و هدایتی هست. از توحید و عقاید اسلامی و اصول دین تا اخلاق و تهذیب و تزکیه‌‌‌‌ی نفسانی؛ و از سیاست ملکداری و کیفیت اداره‌‌‌‌ی صحنه‌‌‌‌های عظیم فعالیت اجتماعی تا تنظیم روابط اخلاقی و خانوادگی؛ از جنگ و سیاست و حکمت و علم و مغیبات و همه چیز در این کتاب شریف هست. 🔅لکن این کتاب در مجموع درس زندگی اجتماعی برای مسلمانهاست؛ مطالب این کتاب به طور مجردِ از زندگی مطرح نشده. گوینده‌‌‌‌ی این کلمات یک رئیس مملکت، یک حاکم و فرمانروای بزرگی است که سلطنت او و حکومت او بر یک کشور پهناور و عظیمی گسترش داشته و این انسان بزرگ - که مسؤولیت ملکداری و زمامداری را هم بر دوش داشته - با احساس این مسؤولیت عظیم این مطالب را بر زبان جاری کرده. 🔅مانند گفته‌‌‌‌های یک حکیمی نیست که دور از غوغای زندگی و فارغ از واقعیتها و مسائل گوناگونی که در یک جامعه ممکن است مطرح باشد مینشیند و معارف اسلامی را بیان میکند. مانند عارفی نیست که به حالات و کیفیات درونی و نفسانی خود تکیه میکند. انسانی است که بار مسؤولیت اداره‌‌‌‌ی یک جامعه‌‌‌‌ی عظیم را بر دوش خود احساس میکند، و دانای دین و بصیر به همه‌‌‌‌ی معارف اسلامی و قرآنی است؛ با این دل پرمعرفت، با این روح بزرگ و در مقام این مسؤولیت با مردم روبرو میشود، با آنها حرف میزند، از آنها میخواهد، به آنها میگوید و پاسخ سؤالها و استفهامهای آنها را میدهد؛ این شرائط صدور نهج‌‌‌‌البلاغه است. 🔅شاید با همه‌‌‌‌ی روایاتی که ما از ائمه‌‌‌‌ی معصومین علیهم‌‌‌‌السّلام داریم از این جهت فرق میکند، آنها مربوط به دوران حاکمیت مورد قبول اسلامی از دیدگاه ائمه علیهم‌‌‌‌السّلام زندگی نمیکردند. آنها در دوران اختناق به سر می‌بردند، مسائل از دیدگاه یک حاکم و مسؤول اداره‌‌‌‌ی مملکت بر زبان آنها جاری نمی شد. 🔅اما امیرالمؤمنین به عنوان یک حاکم اسلامی حرف میزند، با یک جامعه‌‌‌‌ای که تحت اشراف و حکومت خود اوست حرف میزند، و این بیشترین سخنانی است که از امیرالمؤمنین در نهج‌‌‌‌البلاغه نقل شده. البته در کلمات آن حضرت سخنانی هم هست که مربوط به دوران حکومت ایشان نیست. 🔅ما امروز در همان شرائط قرار داریم، شرائط کنونی جامعه‌‌‌‌ی اسلامی همان شرائط است. البته نهج‌‌‌‌البلاغه مخصوص کشور ما نیست، مال همه دنیای اسلام است، اما دنیای اسلام هم امروز در حال یک بیداری و حیات دوباره‌‌‌‌ی اسلامی است، در کشور ما و در جامعه‌‌‌‌ی ما - که در سایه‌‌‌‌ی همین آموزشهای امیرالمؤمنین و با اتکاء به نَفَس نهج‌‌‌‌البلاغه این انقلاب به پیروزی رسیده، و امروز همان جامعه اسلامی و علوی تشکیل شده و همان شرائط تقریباً در بیشتر ابعاد بر جامعه‌‌‌‌ی ما و کشور ما حکومت میکند - امروز روز استفاده‌‌‌‌ی هر چه بیشتر از نهج‌‌‌‌البلاغه است. @almorsalaat
💢 صوت فقهی 🔰 استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
💢 صوت #مجموعه_دروس فقهی 🔰 استاد علی فرحانی #فقه #پای_درس_استاد @fater290 👇👇👇👇
💠 لینک صوت فقهی 🔰استاد علی فرحانی 💢 1- شرح لمعه/ ج1ص1-347 👈 مدرسه شهید صدوقی 5 سال91-92 🔹تعداد: 144 🔸حجم: 1.38GB 👇👇 🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lomeh-sadooghi-91-92-j1-s1-347/ 💢 2- شرح لمعه/ ج1ص1-168 👈 مدرسه شهید صدوقی 5 سال 90-91 🔹تعداد: 47 🔸حجم: 475MB 👇👇 🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lomeh-sadooghi-90-91-j1-s1-168/ 💢3- مکاسب/ ج2ص140 تا ج3ص208 👈مدرسه دارالهدی 95-96 🔹تعداد: 121 🔸حجم: 1.43GB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh2-darolhoda-95-96-j2-s140-j3-s208/ 💢4- مکاسب/ ج2ص215 تا ج3ص49 👈مدرسه امام باقر(ع) 🔹تعداد: 70 🔸حجم: 970MB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh2-emambagher-j2-s215-j3-s49/ 💢5- مکاسب/ ج3ص1-204 👈مدرسه دارالهدی 94-95 🔹تعداد: 146 🔸حجم: 1:33GB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh3-darolhoda94-95-j3-s1-204/ 💢6- مکاسب/ ج3ص177-310 👈مدرسه دارالهدی 🔹تعداد: 93 🔸حجم: 832MB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh4-darolhoda-j3-s177-310/ 💢 7- مکاسب/ ج5ص1-156 👈مدرسه دارالهدی 95-96 🔹تعداد: 75 🔸حجم: 619MB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh5-darolhoda-95-96-j5-s1-156/ 💢8- مکاسب/ ج5ص1-313 👈مدرسه امام باقر(ع) 94-95 🔹تعداد: 131 🔸حجم: 1.55GB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh5-emambagher-94-95-j5-s1-313/ 💢9- مکاسب/ج5ص355 تا ج6ص206 👈مدرسه امام باقر(ع) 96-97 🔹تعداد:125 🔸حجم: 1.77GB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-figh6-emambagher-96-97-j5-s355-j6-s206/ 💢10- مکاسب/ج6ص1-206 👈مدرسه امام باقر(ع) 🔹تعداد: 146 🔸حجم: 1.27GB 👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-j6-s1-204/ ✅✅✅✅✅✅ @fater290
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فعالیتهای 📺 پخش شده در اخبار نیمروزی شبکه اول سیما... 🌸 همدلی داوطلبانه طلبه‌ها در خط مقدم مقابله با کرونا در شهر قم 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
😔 به بهانه یک سوال و جواب تأسف آور ⛔️ شاید عجیب بنظر برسد که در همه سالهای تحصیلم در قم، هیچ وقت ندیدم و نشنیدم که در فیضیه یا دیگر مدارس علمیه قم یک درس از کتب اصولی یا فقهی حضرت امام خمینی برقرار شود. 🔆 چند سال پیش وقتی درس مناهج الوصول حجت الاسلام استاد در فیضیه آغاز گشت، نفس تازه ای در جان طلبه ها دمیده شد و بعد از سالها انتظار بالاخره مستقیم و بی پرده با اندیشه های نوین اصولی حضرت امام خمینی آشنا می شدیم. 🔅هر کس با اندیشه های امام مانوس بوده حتما تصدیق می کند که یگانه مسیر علمی که حوزه علمیه را از انزوا و ناکارآمدی نجات می دهد تفکرات نوین ایشان است. ♨️ متاسفانه به دلایلی این درس چند سالی است که تعطیل شده ولی استاد فرحانی در قالبی دیگر با تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی همچنان به احیاء تفکرات ایشان در حوزه های علمیه مشغول هستند. ✅ خداوند توفیقات ایشان را در این مسیر بیفزاید. همه می دانند که این هدف در وضعیت فعلی حوزه های علمیه است و جز با روحیه جهادی به سرانجام نمی رسد. ♦️پی نوشت: تنها نوارهایی که از دروس امام سراغ دارم از استاد فرحانی بود که در پاسخ به طلاب آن را معرفی می کنم. امیدوارم درس مناهج الوصول دوباره دایر شده و تدریس کتاب کامل گردد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♨️تدبیر امور و رعایت اعتدال در برنامه ریزی 🔰استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
001-TADBIR-V-ETEDAL.mp3
10.27M
🔉🔉 ♨️تدبیر امور و رعایت اعتدال در برنامه ریزی 🔰استاد علی فرحانی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ✅در همه امور زندگی، پس از مشخص شدن هدف، به دنبال تهیه یک برنامه موفق برای رسیدن به آن هدف هستیم. ✅استاد در این صوت تبیین میکنند که مهمترین مسئله در رسیدن به اهداف، خصوصا در برنامه ریزی های حوزوی، به کارگیری تدبیر در رعایت اعتدال بین همه ابعاد شخصیتی و قوای علامه و عماله است. ✅پیشنهاد میکنم که این صوت را گوش کنید و از نتایج آن بهره مند شوید. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 📌مخاطبین استاد در این صوت، جمعی از طلاب پایه اول هستند، اما توضیحات استاد برای همه مقاطع تحصیلی مفید است. (1) @fater290
✅به بهانه کرونا 💢تاملی دوباره پیرامون مساله علم و دین/ بازنگری علم دینی بر اساس مساله حجیت 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار @entezarsajjad 👈طلبه درس خارج حوزه علمیه قم ➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️گزیده یادداشت: 🔼 نتیجه تقابل یاد شده که حاصل زیرپا گذاشتن معیارهای صحیح در و علوم-مطلقا- هم از جانب پایگاه سنتی و یا فقهی و هم از جانب پایگاه مدرن است، تکفیر از یک سو و تهدید و اعمال قدرت از سویی دیگر شده است. این وضعیت ظهور و نمود کاملا عینی در هنجارهای اجتماعی و تصمیمات دولتی دارد که تجویز داروهای مختلف ترکیبی از سوی برخی، توطئه خواندن و بزرگنمایی اصل بیماری از سوی برخی دیگر، معارض خواندن تعلیق مناسک عبادی جمعی با روح دین و تدین، هتک حرمت به اعتاب مقدسه در صورت ضد عفونی کردن یا قرنطینه کردن آن ها و... را می توان در این راستا دانست. همین مقدار کنش و واکنش اجتماعی کافی است تا عده ای شبه روشنفکر که دلداده رنسانس و مدرنیته اند این سخن را بر زبان برانند که هر پله ای که در دوران تجدد در غرب طی شده است عینا باید در جامعه مسلمین طی شود! 📌 متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید 👇👇👇👇 https://eitaa.com/taef110/53 @fater290
🌸 خدمتی جدید از 🌸 🌺 پویش 🌺 ⛔️ با توجه به توصیه پزشکان برای عدم حضور بیماران تنفسی و سالمندان در اماکن عمومی، کمیته ویژه ای برای این عزیزان در شهر قم راه اندازی شد. 📲 همشهریانی که آمادگی دارند به این پویش بپیوندند، عدد 313 را به شماره 09034892123 پیامک کنند. 🌐🌐 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌡ماجرای متدینین و علوم تجربی 🔺به مناسبت نزاع ها بر سر توصیه های پزشکی 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128 👈استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️گزیده یادداشت 🔹3- نگاه واقع گرایانه: اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود. یکی از نمادهای این جریان مرحوم است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است. لذا اگر اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیق تری با فرآورده های غرب برقرار می کنیم. 📌متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/Ofoqemobin/156 @fater290
💠منازل سفر به سوی وطن اصلی 🔺إعلم أيها العبد! أن هذه الأيام و الأوقات التي ولدت فيها إلى أن تموت بمنزلة منازل سفرك إلى وطنك الأصلي الذي خلقت لمجاورته والخلود فيه 🔺و إنما أخرجك ربك و مالكك و ولي أمرك إلى هذا السفر لتحصيل فوائد كثيرة، وكمالات جمة غفيرة، لايحيط بها عقول العقلاء وعلوم العلماء، و أوهام الحكماء ، من بهاء و نور و سرور و حبور بل و سلطنة و جلال و بهجة و جمال و ولاية و كمال 🔺فإن عملت برضاه و اتبعت هداه و راقبت وصاياه حصل لك من منافع هذا السفر أرباح عظيمة و فضائل جسيمة التي لا يقدر على إحصاء أنواعها - فضلا عن تعداد أفرادها - جميع الحاسبين و لا يقدر قدر عظمتها أحد من العالمين بل و لاخطر على قلب بشر و لم ير منها عين ولم یحک منها اثر. 📚المراقبات، مقدمه مولف @fater290
✏️ ♨️کرونا و بحران جدایی ایمان و شریعت 🔰حجت الاسلام محمدمهدی ستودی 🔸@M_Mahdi_Sotude 👈 استاد حوزه علمیه قم ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✂️گزیده یادداشت 🔸کرونا ضربات شاید جبران ناپذیری به اقتصاد، سلامت و روان جامعه ی ایرانی وارد ساخت، اما شروع رسانه ای آن از قم و اصرارهای فاقد عقلانیت دینی از سوی برخی متولیان امر دین و دینداری، ضربات سخت تری بر پیکره ی دینداری وارد ساخت. متاسفانه در دوره های اخیر با اظهار نظرها و عکس العمل های بیجا و عاری از عقلانیت دینی هزینه های بیشماری برای نهاد دین و دینداری تراشیده ایم. البته که اعتراض نگارنده به معنای نادیده گرفتن شیطنت های رسانه ای جریان سلطه و استکبار نیست اما بیایید برای یکبار هم که شده به جای اینکه تمام حواسمان را معطوف نماییم، تلاشمان را مصروف مراقبت از کنیم. ♻️این دوران خواهد گذشت اما ماحصل اش تشدید جریانی است که تحت عنوان جدایی ایمان و شریعت در بدنه ی جامعه ی روشنفکری جدید رویش کرده است. 📌متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/Esharaat/21 @fater290