eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
eslam-monhaser-dar-erfan-nist.mp3
1.42M
🌐| عرفان اسلامی قابل انکار نیست اما نباید اسلام را منحصر به عرفان دانست کما اینکه منحصر به فقه نیست. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده سخنرانی استاد به مناسبت شهادت امام رضا (ع). 99/07/26 @almorsalaat
🌀18مهر سالروز تاسیس کانال 🔹با لطف خدای متعال از روز 18مهر96 که این کانال تاسیس شد تاکنون تلاش کرده ایم، که در راستای تبیین و ترویج مکتب فکری امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی و دو شاگرد برومند این مکتب، امام خامنه ای و شهید مطهری، با محوریت دروس و آثار استاد ارجمند علی فرحانی، قدم برداریم. 🔹در این مسیر در سعی کردیم که دروس حوزوی را به شیوه های مختلف آموزش دهیم و در بخش سعی کردیم از جهات محتوایی و روشی به مخاطبین ارجمند یاری رسانیم. 🔹تلاش ما این بود که با استفاده از موجود معارف اصیل اسلامی و حوزوی را به راحتی در دسترس تک به تک طلاب و اساتید گرانقدر قرار دهیم و نشان دهیم که هر چند تحول در حوزه لازم است و باید هر چه سریعتر انجام شود اما در این دوران گذار هم می توان و باید همین کتب درسی را با کیفیت خواند و در راه انجام وظایف حوزوی پیش رفت. 🔹از بهترین مشوق های ما در این چهارسال، همراهی شما و بیان نظرات و پیشنهاداتتان بوده است. از این پس نیز با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. ✍️محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️| در جمهورى اسلامى، يك پيام شخصى نيست؛ بلكه يك نظام اجتماعى است ... انقلاب براى اين است كه عدالت برقرار شود. ♦️در جمهورى اسلامى، يك پيام شخصى نيست؛ بلكه يك نظام اجتماعى است. اين‌طور نيست كه هركس فقط در محيط خود، عادلانه رفتار كند. اين كافى نيست. عدل معنايش اين است كه بايد جامعه قائم به قسط باشد. «لِيَقُومَ النّٰاسُ بِالْقِسْطِ.» قانون، ؛ اجرا، عادلانه؛ نظارت، عادلانه؛ قضاوت، عادلانه؛ تقسيم، عادلانه. اين، خصوصيتى است كه براى جمهورى اسلامى ارزش محسوب مى‌شود. ♦️ما اگر از لحاظ مادى و سازندگى به كشورهاى پيشرفته‌ى دنيا هم برسيم، كافى نيست. امروز كسانى كه سرشان در حسابهاى مادى و محاسباتى و از اين قبيل است، تا صحبت مى‌شود، مى‌گويند: ما مى‌خواهيم خودمان را مثل فلان كشور بسازيم. البته هركس هم، سليقه و نظرى براى خودش دارد. اگر ما ايران را مثل كشورهاى برخوردار مادى ساختيم، اما از عدالت خبرى نبود، اين هيچ ارزش ندارد. ♦️پيام اسلام، اقامه‌ى عدل است. قيام اسلامى در ايران، براى اقامه‌ى عدل بود. پيغمبران كه آمدند، براى اقامه‌ى عدل و قسط آمدند. بشريت كه با عطش تمام منتظر امام زمان عجّل الله تعالى فرجه تعالى فرجه الشريف است و مى‌خواهد مهدى موعود بيايد و چشم انتظار آن حضرت است، براى اين است كه او بيايد تا دنيا را از عدل و داد پر كند. اين است آن پيامى كه انقلاب اسلامى براى دنيا دارد و خودش هم متعهد و متكفل آن است. ♦️اصل قضيه اين است كه اگر ما كم داشته باشيم، اما عادلانه عمل كنيم، به مراتب ترجيح دارد بر اينكه زياد داشته باشيم و غير عادلانه عمل كنيم. هدف، زياد داشتن نيست. هدف، عدل است. ... انقلاب براى اين است كه عدالت برقرار شود. البته اين نكته را به شما عرض كنم كه اگر در جامعه‌اى عدالت باشد، يعنى قانون، عادلانه؛ قضاوت، عادلانه؛ اجرا، عادلانه و نظر به آحاد ملت، نظر عادلانه باشد، تلاش اجتماعى و اقدام سازنده‌ى اقتصادى هم در آن جامعه بهتر خواهد شد و ثروت هم بيشتر به آن جامعه رو خواهد آورد. اما اصل قضيه، عدالت است و ما دنبال عدالتيم. 🎙رهبر معظم انقلاب 71/10/17 @almorsalaat
المرسلات
🔰#نگاهی_به_دریا| نقش تفکر و علم در سعادت و شقاوت انسان 🎙استاد علی فرحانی #پای_درس_استاد #عرفان #
📝| تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. ◽️من نيز چندان عقيده به علم فقط ندارم و علمى كه ايمان نياورد حجاب اكبر مى‌‏دانم، ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم است. گو كه ممكن است گاهى بى‏حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتى رسيد، ولى اين از غير طريق عادى و خلاف سنت طبيعى است، و نادر اتفاق مى‏افتد؛ ◽️پس طريقه خداخواهى و خداجويى به آن است كه انسان در ابتداى امر وقتش را [صرف‏] مذاكره حق كند، و علم باللَّه و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولى آن در خدمت آن علم تحصيل كند؛ و پس از آن، به رياضات علمى و عملى معارف را وارد قلب كند كه البته نتيجه از آن‏ حاصل خواهد شد. ◽️و اگر اهل اصطلاحات نيست، نتيجه حاصل تواند كرد از تذكر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته اين اشتغال قلبى و توجه باطنى اسباب هدايت او شود و حق تعالى از او دستگيرى فرمايد، و پرده‏اى از حجاب‏ها براى او بالا رود و از اين انكارهاى عاميانه قدرى تنزل كند؛ و شايد با عنايات خاصه حق تعالى راهى به معارف پيدا كند. إنَّهُ وَليُّ النِّعَمِ. 📚شرح چهل حدیث، ص 505 @almorsalaat
♦️| دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ✅محدوده: ج۲ از ابتدا تا پایان کتاب المضاربه ص۲۲۴ 🎙استاد محمد مهدی ستوده ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mmsotude/Feqh.Estedlali.J2/ @almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه| #تدریس کتاب الفائق فی الاصول 🎙استاد علی فرحانی 🏫مکان: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام
📣| شروع کلاس الفائق استاد علی فرحانی ⭕️تدریس الفائق استاد علی فرحانی از آغاز می شود. ⏰زمان: ساعت 16:45 ⛪️مکان: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام رضا (ع)، طبقه دوم، مدرس214 🔵به دلیل درخواست جمعی از اعضای کلاس، این کلاس به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری برگزار می شود. حضور در کلاس اختیاری است و صوت جلسات در کانال دروس مجازی بارگذاری خواهد شد👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
In the Name of Allah… Weekly gatherings on ✨Nahjul Balagha✨ _The Peak of Eloquence_ 🗓️ *_Sunday 10th October_* & continuing every sunday ⏰ *Time (Dublin Time):* 6pm - Lecture 6:45pm - Discussion (brother/sister segregated) _Global Timings on poster_ 🔗 *Live Links* 🔗 🔵 Zoom: bit.ly/FNCirelandevents 🔰 جلسات نهج البلاغه 🔺 یکشنبه ها ساعت 20:30 زنده از لینک بالا @ofoqemobin
المرسلات
📣#اطلاعیه| شروع کلاس الفائق استاد علی فرحانی ⭕️تدریس الفائق استاد علی فرحانی از #امروز آغاز می شود.
| درس 🔘گزارش جلسه اول/ دوشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ 🔘سید مجتبی جواهری 🔴علم اصول از قدیم دارای دو ویژگی بوده: ▪️ اولاً نظام مند و استدلالی بوده تا جایی که عده ای تبویب آن را با شکل قیاس اول انجام دادند ▪️ ثانیاً به تعبیر شهید صدر عناصر مشترک فقه بوده که جدا شده و به صورت مستقل، تعمیق پیدا کرده و مستدل شده است. اگر این مجموعه قواعد مشترک در کل فقه جداگانه مورد بحث قرار نگیرد ممکن است همانند بعضی از فقهای بزرگ در گذشته دچار تهافت در فتوا بشویم به صورتی که در کتابهای یک فقیه دو فتوای مختلف در دو شرایط مختلف بیان شده چون به دلیل عدم التفات مستقل به قواعد، تابع شرایط مختلف فتاوای مختلف هم صادر شده است. ▪️عده ای از ویژگی دوم علم اصول (عناصر مشترک فقه بودن) نتیجه گرفتند که علم اصول یک سری مباحث شتی و پراکنده است. در صورتی که هر دو ویژگی نظام مند و عناصر مشترک بودن باید با هم جمع شود و وجه جمع این دو در معنای «آلی بودن» علم اصول است. ▪️علم اصالی در مقابل علم آلی هر یک از گزاره هایش به صورت عام استغراقی غایت علم را تأمین می کند ولی علم آلی عام مجموعی آن ها ما را به غرض می رساند. غایت بر کل علم اصول بار می شود نه تک تک مباحث و گزاره ها. ▪️علم اصول آلی است پس وسیله استنباط است ولی علم فقه خودش مستنبط است. پس ابزار بودن و آلی بودن باید در کنار عنصر مشترک در نظر گرفته شود. ▪️تورم زدایی از علم اصول اگر به این معنا باشد که تک تک مباحثی که مستقیماً در فقه ثمره ندارد را کنار بگذاریم خطاست. علم اصول همه مباحثش در کنار یکدیگر غرض را حاصل می کند. ▪️علم اصول بعد از آخوند خراسانی دچار تغییرات اساسی می شود. خیلی قاعده مند، خشک و به تعبیری دو دو تا چهارتا می شود. اوج این حالت در اصول آیت الله خویی است. بیشتر از این که رنگ و بوی فقهی داشته باشد رنگ و بوی کلامی پیدا می کند. ▪️برخلاف فقهِ قبل از آخوند مثل شیخ انصاری، مرحوم ملااحمدنراقی، مرحوم کاشف الغطا، مرحوم صاحب فصول و صاحب معالم و ... هیچ کدام این طور نبودند. گاهی اوقات مواردی مثل شهرت یا اجماع را می بینیم که اصول منسجم نمی تواند آن ها را بپذیرد ولی در فقه قدیم به راحتی مورد استناد قرار می گیرد یا دلیلی نزد شیخ وجود دارد به نام استقرا که با اصول پس از آخوند هیچ توجیهی ندارد. ▪️به صورت خلاصه فقه و اصول قبل از آخوند به یک سری از بدیهیات فقهی پایبند بوده که جلوی ایجاد فقه جدید را می گرفته ولی پس از آخوند با وجود اصول قاعده مند و قالبی، این موارد توجیهی پیدا نمی کند چون حجیت ندارد. فقها در گذشته به بدیهیات فقه استناد می کردند و آن ها را می پذیرفتند برخلاف اصول پس از آخوند. ▪️کتاب الفائق مدعی است مباحث اصول را با توجه به علم اصولی که در فقه ثمره دارد بیان کرده و نوعی بازگشت به پیش از آخوند است. باید در ادامه این مدعا را در کتاب بررسی کنیم. 🔊صوت جلسه را بشنوید👇👇 https://eitaa.com/majazi_almorsalaat/2206 @almorsalaat
📚| لمعات عشق در مدح و منقبت حضرت معصومه (س) ➕ تقریظ علامه طباطبایی بر این کتاب ✍حیدرآقا طهرانی (معروف به معجزه) ⬇️لینک دانلود پی دی اف👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/122 @almorsalaat
إذا علم المقصود و كان مجدّا في تحصيله قد ينفتح له من وجوه حيل الوصول إليه مطالب لم يلتفت إليه غيره كما هو الشأن في امور الدّنيا فإنّ النّفس لا تحتاج في تحصيل وجوه الحيل للوصول إليه من معلّم و إنّما هو المعلّم الخبير. ▫️میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاء الله @almorsalaat
🌐مظلومیت علمی امام خمینی (ره) 🔹شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبۀ علمی ایشان مشخص نشده است. 🔹به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و زکاوت، فرد ممتاز و بی نظیری بود، نمی خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده ایم. 🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. 🔹یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری های امام نبود و فقط در جنبۀ علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفادۀ زیادی می توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت. 🔹مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه هایی که درس ایشان را ندیده اند و کتاب های ایشان را درست مطالعه نکرده اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبۀ جوان نصیحت می کنم که از کتاب های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی شود. 📚 آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9. @almorsalaat
⭕️| حلقه ثانیه شهید صدر (ره) ✅از ابتدا تا ابتدای دلیل عقلی 🎙استاد محمد مهدی ستوده ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mmsotude/Halghe.Saniye(1) @almorsalaat
فقه جواهری و عنصر زمان و مکان.mp3
4.93M
📝| معنای فقه جواهری با عنصر زمان و مکان! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت با توضیح چیستی فقه جواهری و معنای عنصر زمان و مکان، نشان میدهند که فقه جواهری هیچ تنافی با پویا بودن فقه و پاسخگویی آن به جمیع سوالات بشر ندارد. حتما . 📚گزیده تدریس رسائل. حجیت خبر واحد. @almorsalaat
🌀| : نباید مستلزم شود. 🔰یکی از نکاتی که در استنباطات فقها به چشم می خورد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاذ می شود نباید مستلزم شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می گردد. 🔰در عبارات زیر برخی از تصریحات فقها به این مسئله ذکر شده است 📝أمّا في الطائفة الدالّة على وجوبهما للشكّ‌ في الزيادة و النقيصة فلإجمال أخبارها، و إعراض الأصحاب عنها، مع أنّ‌ العمل بها بما هو أظهر معانيها يوجب . (محقق نائینی، کتاب الصلاه ج2 ص329) 📝و أنت خبير بأنّه مستلزم و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن ، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو في فساد هذا التوهّم‏. (امام خمینی المکاسب المحرمه ج1ص331) 📝و هناك حقيقة مرّة، و هي انّ‌ التأكيد على حجية قول الصحابي لأجل انّ‌ حذفه من الفقه السنّي يوجب انهيار صرح البناء الفقهي الذي أشادوه، و تغيّر القسم الأعظم من فتاواهم، و حلول فتاوى أُخر محلّها ربما استتبع لا أُنس لهم به (آیت الله سبحانی، الانصاف ج2 ص550) 📝...في غاية الإشكال، لعدم استلزام القول بالضمان ، فإنّ‌ التفويت من موجبات الضمان. و معدومية عمل الحر لا تقتضي سقوطها عن المالية كما مرّ مفصّلا (آیت الله مروج، هدی الطالب ج1 ص85) 📝بل مقتضى ذلك حتى مع الاستقلال المجمع على خلافه، و على تقديره فلا ينبغي حصرها في الأمور المذكورة، بل هي إلى عدم الحصر أقرب منه. بل فتح هذا الباب يقتضي لا ينطبق على أصول الإمامية (جواهر الکلام ج38 ص210) 📝مع أنّ‌ التمسّك بعموم «نفي الضرر» في موارد الفقه من دون انجباره بعمل بعض الأصحاب يؤسّس (مکاسب شیخ، ج3 ص220) 📝أمّا أدلّة حمل فعل المسلم و قوله على الصّحة فيشكل التّعويل عليها و إثبات الآثار الواقعيّة لاستلزامه كما لا يخفى فلا بدّ من أن تحمل على مجرد عدم التفسيق (سید یزدی، حاشیه المکاسب ج1 ص36) 📝و ما هو شأن اللزوم استقرار الضرر و عدم التمكن من رفعه، و هنا عدم التمكن من رفعه، إلاّ أنّ‌ اعمال قاعدة الضرر في الفقه بهذا الترتيب يؤسس كما عن غير واحد من الاعلام. ( محقق اصفهانی، حاشیه المکاسب ج4 ص389 📝و لكن لا يخفى أنّ‌ مثل هذا المشي في الفقه يورث ، يعرض عنه المخالف و المؤالف، فتمام النظر في زماننا هذا إلى كيفية مشيهم، في الأخذ بما عملوا به و طرح ما طرحوا (محقق عراقی، شرح تبصره ج2 ص141) و لكن العمل بحديث الرّفع في كثير من أمثال المقام غير معهود بل لعلّ‌ العمل بها يستلزم (سید احمد خوانساری، جامع المدارک ج2 ص164) 📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى‏ ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس (امام خمینی، کتاب الطهاره ج1 ص459) 📝بل لو بني على العمل بما أعرض عنه الأصحاب لحصل لنا ، فالمتعين تأويله أو طرحه (سیدمحسن حکیم، مستمسک عروه ج5 ص 91) ⁉️اینکه مایز از و تمایز آن با و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که حدود و ثغور آن باید تبیین شود. ✍️محسن ابراهیمی 1400/7/20 @almorsalaat
aaliate-elme-osul-v-natayeje-an.mp3
10.04M
🔵| آلیت علم اصول و نتایج آن: 1- جمع بین نظام مند بودن و تابع فقه بودن علم اصول 2- ضابط تشخیص زوائد علم اصول 🎙استاد علی فرحانی ▫️در این صوت نکات مهمی پیرامون: وظیفه و چیستی علم اصول، زوائد علم اصول، تفاوت قاعده فقهیه و مسئله اصولی، تفاوت علم آلی و اصالی بیان شده است 📌گزیده تدریس ، جلسه اول 1400/07/19 @almorsalaat
📚| شیخ مناجاتیان/ در شرح حالات، کرامات و زندگی عارف کامل آیت الله حاج میرزا جوادآقا ملکی تبریزی ✍️محمدجواد نورمحمدی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/128 📌این کتاب تقریبا کاملترین کتاب در احوالات مرحوم ملکی تبریزی است. @almorsalaat
✴️| ماجرای نوشتن اصول فلسفه و تاثیرات آن در حوزه علمیه 🔸مؤلف کتاب حاضر حضرت استاد علّامه دام بقائه- که سالها از عمر خويش را صرف تحصيل و مطالعه و تدريس فلسفه کرده‌‌‌‌‌اند و از روي بصيرت، به آراء و نظريات فلاسفه بزرگ اسلامي از قبيل فارابي و بو علي و شيخ اشراق و صدر المتألّهين و غيرهم احاطه دارند و بعلاوه روي عشق فطري و ذوق طبيعي، افکار محققين فلاسفه اروپا را نيز به خوبي از نظر گذرانيده‌‌‌‌‌اند و در سنوات اخير علاوه بر تدريسات فقهي و اصولي و تفسيري يگانه مدرّس حکمت الهي در حوزه علميه قم مي‌‌‌‌‌باشند و خود اينجانب قسمتي از تحصيلات فلسفي خود (الهيات شفاي بو علي) را از محضر ايشان استفاده کرده است- سالهاست در اين فکر هستند که به تأليف يک دوره فلسفه بپردازند که هم مشتمل بر تحقيقات گرانمايه هزار ساله فلسفه اسلامي باشد و هم آراء و نظريات فلسفي جديد مورد توجه قرار گيرد و اين فاصله زياد که بين نظريات فلسفي قديم و جديد ابتدائاً به نظر مي‌‌‌‌‌رسد و ايندو را به صورت دو فنّ مختلف و غير مرتبط به هم جلوه‌‌‌‌‌گر مي‌‌‌‌‌سازد مرتفع شود و بالاخره به صورتي در آيد که با احتياجات فکري عصري بهتر تطبيق شود و مخصوصاً ارزش فلسفه الهي که جلودار آن دانشمندان اسلامي هستند و فلسفه مادي در تبليغات خود دوره آن را خاتمه يافته معرفي مي‌‌‌‌‌کند به خوبي روشن شود. 🔸نشريات روز افزون فلسفي اخير و توجه جوانان روشنفکر ما به آثار فلسفي دانشمندان اروپا که هر روز به صورت ترجمه يا مقاله و رساله در عالم مطبوعات ظاهر مي‌‌‌‌‌شود و اين خود نماينده روح کنجکاو و حقيقت جوي اين مردم است که از هزارها سال پيش سابقه دارد و از طرف ديگر انتشارات مجهز به تبليغات سياسي و حزبي فلسفه مادي جديد (ماترياليسم ديالکتيک) بيش از پيش حضرت معظم له را مصمم نمود که در راه مقصود خود گام بردارند، لهذا از چند سال پيش ابتدا به تشکيل يک انجمن بحث و انتقاد فلسفي مرکب از عده‌‌‌‌‌اي از فضلا مبادرت کردند و از دو سال و نيم پيش در آن انجمن بنابراين بود که حضرت معظم له در خلال هفته قسمتهايي تهيه مي‌‌‌‌‌کردند و در جلسات انجمن که در هفته، دو شب به آن اختصاص داده شده بود قرائت مي‌‌‌‌‌شد و هر کسي هر نظري داشت اظهار مي‌‌‌‌‌کرد؛ و اينجانب نيز تا يک سال و نيم پيش که در قم بود افتخار شرکت در آن انجمن را داشت و هنوز هم آن انجمن ادامه دارد و تا کنون چهارده مقاله فلسفي که چهار تاي آنها از نظر خوانندگان محترم مي‌‌‌‌‌گذرد نگارش يافته. اين روشي که حضرت معظم له آغاز کرده‌‌‌‌‌اند يک اقدام اساسي است و فلسفه را در ايران وارد مرحله جديدي مي‌‌‌‌‌کند. محصلين فلسفه سابقاً اطلاعاتشان منحصر بود به آنچه در کتابهاي معمولي تدريسي خوانده بودند، ولي با آنکه چند سالي بيش از اقدامات حضرت معظم له نمي‌‌‌‌‌گذرد بسياري از محصلين حوزه علميه قم هستند که اطلاعات فلسفي نسبتاً جامعي دارند و مخصوصاً به مطالب و تئوريهاي فلسفه مادي زياد آشنا هستند و راههاي مغلطه آن را به خوبي دريافته‌‌‌‌‌اند. 📚شهید مطهری اصول فلسفه، ج۱، مقدمه @almorsalaat
💢 | صوت و متن پیاده شده تدریس کتاب 🎙استاد علی فرحانی 💠محدوده: جلد اول از اجماع منقول تا پایان خبر واحد 🔴سال ۹۵-۹۶، مدرسه فقهی دارالهدی 📝لینک دانلود 👇 soda96.ir/matn-rasael-part2/ 🔈لینک دانلود 👇 b2n.ir/rasael2 @soda96 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
tafavote-osul-ghabl-az-akhond-v-baad-az-aan-1-tavajoh-be-badihi-fiq-2-osul-fegh-mehvar.mp3
27.71M
♨️| تفاوت های علم اصول قبل از آخوند خراسانی (ره) و بعد از ایشان: 1- توجه به بدیهیات فقه 2- بودن 🎙استاد علی فرحانی ♦️استاد در این صوت تبیین می کنند که علم اصول از زمان مرحوم آخوند دچار تغییرات اساسی ای شد. دو ویژگی عمده اصول در قبل از زمان آخوند (ره) این است که اولا: به بدیهیات فقه توجه زیادی داشتند 2- اصول آنها فقه محور بود و از زمان آخوند به بعد شد. ♦️علاوه بر بیان این تفاوت ها، تاثیرات این تغییر نگاه را در محدوده منابع و همچنین نظام استنباطی بیان داشتند. 📌گزیده تدریس از جلسه اول و دوم 19 و 20 مهر 1400 @almorsalaat
💢|سلسله شاگردان آخوند ملاحسینقلی، قله های تهذیب هستند. 🔹ما داریم. در همین قم، مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی، مرحوم علامه‌ طباطبائی، مرحوم آقای بهجت، مرحوم آقای بهاءالدینی (رضوان اللَّه تعالی علیهم) قله‌های تهذیب در حوزه بودند. اینها، اینها، اینها، خودش یکی از شفابخش‌ترین چیزهائی است که میتواند انسان را آرام کند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنائی بدهد، دلها را نورانی کند. 🔹در نجف بزرگانی بودند؛ سلسله‌ شاگردان مرحوم آخوند ملاحسینقلی تا مرحوم آقای و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند. 🔹به نحله‌های فکری و عرفانی اینها هم کاری نداریم. در اینجا مسئله، مسئله‌ی نظری نیست. بعضیها نحله‌های مختلفی هم داشتند. مرحوم سید مرتضی کشمیری (رضوان اللَّه تعالی علیه) یکی از اساتید مرحوم حاج میرزا علی آقای است؛ اما نحله‌ فکری اینها بکلی از هم متفاوت است. ایشان از داشتن یک کتابی بشدت منع میکند، ایشان به آن کتاب عشق میورزد؛ منافاتی ندارد. 🔹همین بزرگانی که در مشهد بودند، مردمانی بودند که ما اینها را به تقوا و طهارت و پاکیزگی شناختیم؛ مرحوم حاج میرزا جواد آقای تهرانی، مرحوم حاج شیخ مجتبی و امثال ایشان؛ اینها هم همین جورند. عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاسته‌ از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف کند. 📚 رهبر معظم انقلاب، 89.07.29 @almorsalaat
015- تکریم قران- داستانی از شیخ محمد تقی آملی و سیدعلی قاضی@almorsalat.mp3
1M
🔰| داستانی از شیخ محمد تقی آملی (ره) و سیدعلی (ره) درباره تکریم قرآن 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔹اما صلوة الليل فلا محيص عنها عندالمؤمنين و العجب ممن يروم مرتبة من الكمال و هو لايقوم الليال و ماسمعنا أحداً نال مرتبة منه إلا بقيامها. ▫️نامه آیت الله قاضی (ره) به شاگردان @almorsalaat
🌀خوب درس بخوانید و خودتان را به سطح تحقیق برسانید تا اینکه ... ▫️روزی که در جامعه و کشور ما صد نفر، پانصد نفر، هزار نفر شخصیت روحانی مثل باشند، شما ببینید چه حرکت عظیمی در این جامعه به وجود خواهد آمد. وقتی در جامعه ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه ی جدید و محاجه ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می افتد. وقتی به وسیله ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله های علمی در سطح دنیا با زبانهای مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند. ▫️همه ی اینها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، اینها واقعیتهای دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می خواهد. ✅باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه یی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید. 🎙رهبر معظم انقلاب 1383/03/22 @almorsalaat