✅وظایف تبلیغی حوزه های علمیه از نگاه امام خمینی (ره)
💢 امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزه ها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند.
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔅امروز كه ما فُجأةً رسيديم به يك آزادى و از آن اختناق فكرى و عملى خارج شديم مى بينيم كه مشكلات فراوانى در پيش داريم كه بايد اين مشكلات را با همت همه كشور و همه قشرهاى ملت اين مشكلات را از سر راه برداريم.
🔅حوزه هاى علميه سراسر كشور خصوصاً حوزه قم، حوزه مشهد، حوزه اصفهان بايد كوشش كنند كه امروز كه مى توانند، #مبلغ بفرستند به آن نحوى كه بشناسد جامعه را و بفهمد كه مشكلات چه است و بايد چه بكند و چه بگويد؛ تربيت كنند و قاضى تربيت كنند و مخصوصاً مبلغين را زياد احتياج به آن هست. در سرتاسر كشور، ما احتياج به #مبلغ داريم، علاوه بر آن در خارج كشور احتياج به مبلغ بيشتر داريم و الآن ما كمبود داريم.
🔅ما نبايد امروز را مقايسه به ديروزها بكنيم. حوزه هاى علمى آن وقت در اختناق به سر مى بردند، نمى توانستند كه
قاضى تحويل جامعه بدهند، از آنها پذيرفته نبود، نمى توانستند يك مبلغى كه بتواند مسائل جامعه و مشكلات جامعه را به گوش مردم برساند تحويل جامعه بدهند. امروز را حوزههاى علميه نبايد مقايسه كنند با ديروزها.
🔅امروز بايد همه علماى بلاد و همه مراجع و همه مدرسين و دانشمندان حوزه هاى علميه كوشش كنند كه اين تكليفى كه به عهده همه آمده است بطور شايسته انجام بدهند. شايد سرتاسر كشور، حدود- مثلًا- سه- چهار هزار نفر ما قاضى لازم داريم و چندين هزار نفر مبلغ لازم داريم. بلادى هست كه يك نفر مبلغ، يك نفر روحانى آنجا نيست.
🔅اين حوزه هايى كه افراد زياد درشان هست، اجتماع زياد هست، بايد توجه به اين مسأله داشته باشند كه آمدن و درس خواندن به حسب امر خداى تبارك و تعالى مقدمه انذار است، مقدمه اين است كه بروند در بلاد خودشان يا بلاد ديگر مردم را تربيت كنند، مشكلات كشور را گوشزد كنند. امروز ديگر ما عذرى نداريم كه بگوييم نمىتوانستيم. امروز مىتوانيم همه كارها را بكنيم و البته محتاج به صرف وقت است، صرف طولانى وقت است و چون تكليف است بايد بكنيم.
🔅مدرسين حوزه ها، خصوصاً، حوزه علميه قم، فضلاى حوزه هاى قم و مشهد و ساير حوزه ها بايد ترتيبى بدهند كه اين احتياجى كه در سرتاسر كشور به ملا هست، به مبلغ هست، به قاضى هست، اين را رفع كنند. اگر الآن وضع قضا بر خلاف يك موازينى كه بايد بشود- خداى نخواسته- انجام بگيرد، اين عهده ماست كه نگذاريم انجام بگيرد، به عهده علماى بلاد و علماى حوزههاى علميه است كه نگذارند اين طور بشود.
🔅افراد بيايند در حوزه ها و بروند، بايد رفت و آمد باشد. يك دسته معلم و مدرس ثابت و يك دسته هاى اكثريتى كه وقتى كه آمدند و كار خودشان را انجام دادند، خودشان را موظف بدانند كه بروند در بين مردم، در يك جا متورم نشود و در يك جا هيچ. اين طور نباشد كه يك شخصى در حوزه هيچ نحو فعاليت نداشته باشد و مع ذلك، بماند. اين به حسب وضع كشور ما مشروع نيست. امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزهها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند.
🔅بايد اشخاص، همان طلاب جوان كه مشغول به تحصيل هم هستند علاوه بر اينكه ايام تعطيل را بايد بروند و تبليغ كنند سرتاسر كشور- و آن وقتها هم، تا اندازه اى مى روند- در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت، قرارداد؛ نگذارند همه جاى ايران، يعنى بسيارى از جاهاى ايران بى روحانى بماند، بسيارى از جاهاى ايران بى مبلغ بماند. اينها تكليف دارند، تكليف شرعى- الهى دارند كه تبليغ كنند و احكام اسلام را به مردم بفهمانند.
🔅تحصيل وسيله است از براى تربيت. آيه نَفْرْ مى فرمايد كه: «چرا نمى رويد تحصيل كنيد تا برگرديد مردم را انذار كنيد». تحصيل براى اين است كه مردم انذار بشوند، به مردم مسائل گفته بشود. البته حوزه ها بايد باشد، حوزه هاى فقه بايد باشد لكن اين مسأله را هم بايد منسى نشود.
🔅ممكن است كه در سال يك عده قابل، اينكه هم درس بخوانند و هم تبليغ بكنند و هم مردم را آگاه كنند؛ در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت قرار بدهند كه- يعنى، مدرسين آنجا، مراجع قرار بدهند- به حسب نوبت، يك عده اى چند ماه آنجا، دو سه ماه اينجا، دو سه ماه هم جاى ديگر. ما مى خواهيم تكليف الهى را ادا كنيم.
🔅همان طور كه تحصيل يك تكليفى است، تبليغ بالاتر است از او، تحصيل مقدمه تبليغ است، مقدمه انذار مردم است.
📚 صحیفه امام، ج۱۵ ص۴۱۴
#حوزه_علمیه #تبلیغ
#در_مدرسه_امام_خمینی #زی_طلبگی
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💢دوره آفلاین #مرور و #جمعبندی کتاب #المنطق
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار شد.
✅اهم موضوعات:
🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم
🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق
🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق
🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق
🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق
🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان
⬇️لینکتهیه فیلموصوت جلسات👇👇
m-almorsalaat.ir/courses/jambandi-mantegh-hashemi
#منطق #دروس_حوزوی #سطح_یک
#دوره_آفلاین #دوره_های_کوتاه_مدت #مدرسه_مجازی_المرسلات
🌀مدرسه مجازی المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📝#تقریر| عدم حجیت اصل مثبت در بیان شیخ انصاری(ره)
🌀یکی از مسائل بسیار پر ثمر در فقه مساله حجیت یا عدم حجیت اصل مثبت است، مرحوم شیخ هم ذیل امر سادس از تنبیهات استصحاب، تبیین می کنند اصل مثبت، اصلی است که مستقیما مطلوب فقیه را اثبات نمی کند بلکه نتیجه اصل، مقارن با شیئ دیگر است که مطلوب فقیه بر آن شیئ ثانی بار میشود.
🌀 لذا اصل مثبت اختصاص به استصحاب ندارد اما اصول عملیه عقلیه که مجعولی را به دنبال ندارند از محل بحث خارج اند. نسبت به برائت شرعیه نیز به خلاف برخی اصولیین، #حضرت_امام با تفکیک بین عدم مطلق و عدم مضاف، برائت شرعیه را دارای مجعول میدانند نه عدم الجعل.
🌀شیخ قائل است چون مجعولات شارع اعتباری اند، شارع بما هو شارع فقط در محدوده شارعیت خود اعتبار میکند لذا علاوه بر تفکیک حقیقت از اعتبار، چون هیچ معتبری نمی تواند در اعتبار معتبر دیگر تصرف کند، لازم است اعتبارات شرعی را نیز از اعتبارات غیر شرعی جدا کنیم.
🌀 بنابر اینکه شیخ استصحاب را متخذ از اخبار و مفادش را جعل حکم مماثل، می داند تصریح می کند مستصحب، مجعول شرعی است و چون امور اعتباری به خودی خود هیچ ملازمه ای با امور عقلی یا شرعی یا عادی ندارد، مثبتات استصحاب نیز حجت نیستند.
🌀 اما اگر استصحاب اماره باشد چون از #امارات_غیر_مجعوله است و مدارش ظن نوعی (حکم العقلاء) است مثبتاتش حجت است به خلاف #امارات_مجعوله و اعتباری شارع که مثبتاتشان حجت نیست.
🌀من هنا یظهر:
1⃣ همانطور که استاد شهید مطهری در مقاله ادراکات اعتباری تصریح میکند، در فضای اعتبار، ربط وجود ندارد فلذا #تصدیق هم به معنای ادراک مطابقت نسبت با واقع، وجود ندارد. بلکه ادراکات اعتباری هیچ رابطه تولیدی با ادراکات حقیقی یا اعتباری دیگر ندارند.
🌀پس بالتبع، قیاس هم که مناط اش به حدوسط است و حدوسط هم تابع واقع، ربط واقعی بین حد اصغر و حد اکبر را نشان میدهد، در ادراکات اعتباری معنا ندارد. لذا تبویب #محقق_اصفهانی در علم اصول که مبتنی بر قیاس است، اگرچه مورد تایید اکثر متاخرین واقع شده است اما نهایتا خلط حقیقت و اعتبار است.
3⃣تعریف مرحوم مظفر از علم اصول که فرمود «علم یبحث عن قواعد التی تقع نتیجتها فی طریق الاستنباط الاحکام الشرعیه» هم خلط حقیقت و اعتبار است زیرا صغری و کبری و نتیجه در ادراکات اعتباری معنا ندارد.
4⃣رابعا #یقین_بالمعنی_الاخص در فضای اعتبار و حجیت عقلائی، بی معنا است فلذا نمی توان گفت که چون قطع و یقین بالمعنی الاعم حجت است به طریق اولی هم یقین بالمعنی الاخص حجت است زیرا حجیت امری عقلائی است و از یقین بالمعنی الاخص که مختص به فضای حقائق است، اجنبی است.
5⃣محدوده اعتبارات شرعی یعنی محدوده فقه طهارت تا دیات از واقعیات خارجی جدا است لذا حدوسط حجیت خبر واحد توان حجیت بخشی به اخبار معارف را ندارد بلکه اساسا مناط استظهار از ادله شرعی یعنی #قبح_التاخیر_عن_وقت_الحاجة، در باب اخبار از حقایق، جاری نیست.
6⃣منشا اعتبار غیر از محکی می باشد یعنی اعتبار از آن جهت که فعل اختیاری انسان است پشتبند و منشا داشته و تلازمی با نسبیت ندارد ولی هرگز اعتبار، مطابقی که از حکایت کند ندارد.
🌀در آخر باید گفت آنچه در مورد تفکیک بین حقیقت و اعتبار گفته شد صحیح است اما باید بین #اعتبارات_عقلائیه و #اعتبارات_فلسفی نیز تفکیک کنیم به عبارت دیگر، عقلاء نه با اعتبارات فلسفی کار می کنند نه با حقائق فلسفی بلکه ملاک آنها اعتبارات عقلائیه است.
🌀لذا ولو علت و معلول در فضای اعتبارات فلسفی نداریم اما عقلاء بدون اینکه علیت تامه فلسفی را ادراک کرده باشند، چیزی را علت و چیز دیگری را معلول اعتبار می کنند.
✍️احسان چینی پرداز
@almorsalaat
بیانات استاد را حتما #بشنوید👇👇👇
تفکیک حقیقت و اعتبار در علم اصول(جلسه 83 رسائل سال 87).mp3
39.37M
🔊#اصول| عدم حجیت اصل مثبت در بیان شیخ انصاری(ره)
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت، به مناسبت تبیین کلام شیخ در مورد عدم حجیت اصل مثبت، با اشاره به برخی عبارات استاد شهید مطهری در مقاله ادراکات اعتباری، به مساله تفکیک حقیقت از اعتبار پرداخته و ثمرات آن را در علم اصول، نشان می دهند. حتما #بشنوید.
📚استصحاب رسائل. سال 87. جلسه 80
#پای_درس_استاد #اصول
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢طلبه باید پیش ملّاى کتابی درس بخواند
🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)
💠اين فقير إلى الله كه خواست شرح قيصرى بر فصوص الحكم را شروع كند از استاد علّامه شعرانى (رضوان الله عليه) راهنمايى خواست، آن جناب فرمود: اگر آقاى فاضل تونى قبول كند خيلى خوب است. بعد از آن استاد شعرانى فرمود كه من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازهاى بسزا داشت و شهرت علمى تمام.
💠پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است.
📚هزار و يك كلمه، ج3، ص: 33
#هدایت_تحصیلی
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
🌐مسلک عرفانی علامه طباطبایی (ره)
🔰علامه طهرانی (ره)
🔅مسلك عرفانى استاد، مسلك استاد بى عديلشان مرحوم آية الحقّ سيّد العارفين حاجّ ميرزا على آقاى قاضى؛ و ايشان در روش تربيت مسلك استادشان آقاى سيّد احمد كربلائى طهرانى؛ و ايشان نيز مسلك استاد خود را مرحوم آية الحقّ آخوند ملا حسينقلى در جزينى همدانى رضوان الله عليهم اجمعين را داشته اند كه همان #معرفت_نفس بوده است؛ كه ملازم با معرفت ربّ بوده؛ و بر اين اصل روايات بسيارى دلالت دارد.
🔅و آن بعد از عبور از عالم مثال و صورت؛ و بعد از عبور از عالم نفس خواهد بود كه عند الفناء عن النّفس بمراتبها يحصل البقاء بالرّبّ؛ و تجلّى سلطان معرفت وقتى خواهد بود كه از آثار نفسانيّه در سالك هيچ باقى نمانده باشد.
🔅و از شرائط مهمّ حصول اين معنى #مراقبه است كه در هر مرحله از مراحل، و در هر منزله از منازل بايد بتمام معنى الكلمه حفظ آداب و شرائط آن مرحله و منزل را نمود؛ و الّا بجاى آوردن عبادات و اعمال لازم، بدون #مراقبه حكم دوا خوردن مريض با عدم پرهيز و استعمال غذاهاى مضرّ است كه مفيد فايده نخواهد شد.
🔅و كليّات #مراقبه كه بر حسب منازل مختلف، جزئيّات آن متفاوت است، در پنج چيز خلاصه مى شود:
🌿صمت و جوع و سهر و عزلت و ذكرى بدوام
🌿ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام
🔅مرحوم استاد بدو نفر از علماء اسلام بسيار ارج مى نهادند و مقام و منزلت آنان را به عظمت ياد مى كردند:
1⃣اوّل سيّد اجلّ علىّ بن طاوس اعلى اللّه تعالى مقامه الشّريف؛ و به كتاب اقبال او اهميّت مىدادند و او را سيّد اهل المراقبه مى خواندند.
2⃣دوّم سيّد مهدىّ بحر العلوم اعلى اللّه تعالى مقامه و از كيفيّت زندگى و سلوك علمىّ و عملىّ و مراقبات او بسيار تحسين مى نمودند؛
🔅و تشرّف او و سيّد بن طاوس را به خدمت حضرت امام زمان ارواحنا فداه كرارا و مرارا نقل مى نمودند؛ و نسبت به نداشتن هواى نفس، و مجاهدات آنان در راه وصول بمقصود، و كيفيّت زندگى و سعى و اهتمام در تحصيل مرضات خداى تعالى، معجب بوده و با ديده ابّهت و تجليل و تكريم مى نگريستند.
🔅رساله سير و سلوك منسوب به سيّد بحر العلوم را اهميّت مى دادند؛ و بخواندن آن توصيه مى نمودند؛ و خودشان چندين دوره از آن را براى رفقاى خصوصى از طلّاب شوريده و وارسته از طالبان حقّ و لقاء الله با شرح و بسطى نسبتا مفصّل بيان مى فرمودند.
📚 مهرتابان
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه #مراقبه
#قله_های_تهذیب #معرفت_نفس
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شب_قدر
🔹دعای سید بن طاووس
🎙علامه حسنزاده (ره)
#اخلاق_و_عرفان
@radio_towhid
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀#مجموعه_جلسات 《چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟》
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
📌این جلسات در تاریخ ۹/۲۹ الی ۱۰/۶ در روزهای دوشنبه به صورت مجازی در ۴جلسه برگزار شد.
✅اهم موضوعات مطرح شده:
🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی
🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان
🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان
🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان
🔹مروری بر مهمترین مباحث المیزان
⬇️فیلم و صوت جلسات را از لینک زیر تهیه فرمایید👇👇👇
http://m-almorsalaat.ir/product/almizan1/
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
هدایت شده از کانال رسمی طرح ولایت دانشجویی
📣 افتتاحیه طرح آموزشی تشکیلاتی (تمهید)
🎓 ویژه دانش آموختگان طرح ولایت
👤 سخنرانان:
• حجت الاسلام سید محمدحسین راجی
(نویسنده کتاب صعود چهل ساله)
• حجت الاسلام سید محمد هاشمی
(مدرس حوزه و دانشگاه)
• برادر پورمیرزایی
(مسئول مرکز طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی)
🔻 پخش زنده در بستر اسکای روم به نشانی:
yun.ir/tamhid14
📅 پنجشنبه یک اردیبهشت ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰
(برای ورود به کلاس از گزینه «ورود بهعنوان میهمان» استفاده فرمایید)
#طرح_تمهید
#بسیج_دانشجویی
#طرح_ولایت
🆔 @tvelayat_ir
چگونگی تحصیل صحیح علم.mp3
8.05M
🔊#طلبه_موفق| سلوک علمی و دارا شدن نفس انسانی
🎙استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت، نکات کلیدی و مهمی را در مورد ذهن انسان و طریق صحیح سلوک علمی بیان می کنند. حتما بشنوید.
📚 خاتمه استصحاب رسائل. سال ۹۶
#پای_درس_استاد #اصول
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b