.
🔸من به نظرم میرسد تا گرفتاریها نباشد، سختیها نباشد، جنگها نباشد و کشتار دادنها و سایر اثرات آن نباشد، انسان از آن خمودی و از آن راحت طلبی که در ذاتش هست بیرون نمیآید.
🔹البته جنگ و لواحق آن بسیار ناگوار بود برای ملت ما، لکن در ازای او، جوانهای ما، آنهایی که در جبههها میگذرانند و مردمی که جنگ را لمس میکنند، آنچنان مقاومتی از خودشان به خرج دادند که متوقع نبود. و این از برکات زحمتها و ناگواریهای جنگ و لواحق جنگ بود.
🔸اگر در یک رژیمهایی که ملت شرکت نداشتند با دولت در همۀ امور و حاضر در صحنه نبودند در همۀ گرفتاریها و زحمتها، جنگی واقع میشد...بدون اینکه تحرکی از خود ملت و جوانهایی که احتیاج به تحرک دارند...این جنگ بیفایده بود.
🔹اما امروز تمام ملت ما، نه فقط جوانها و آنهایی که در جبههها هستند، بلکه پیرمردها و پیرزنها و دختر و بچههای نابالغ، در صحنۀ گرفتاریها و در صحنۀ جنگ حاضرند و همه خود را در جبهه میبینند.
✍ #امام_خمینی | سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورایاسلامی ۱۳۵۹/۱۲/۲۸
🏷 #نقش_تربیتی_دفاع_مقدس 1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸بازنشر فهرست کتابهای نوجوان را با موضوع «دفاع مقدس» را تقدیم شما همراهان «باور» میکنیم.
🌀این آثار از سه ویژگیِ جذابیت بالا، محتوای مناسب و اثرگذاری تربیتی بر مخاطب نوجوان، برخوردارند.
🩸 #هفته_دفاع_مقدس
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸ما در جنگ برکتی داشتهایم که در همۀ صحنهها از آن بهره جستهایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم. ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمودهایم. ما در جنگ، پرده از چهرۀ تزویر جهانخواران کنار زدیم. ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناختهایم.
🔹ما در جنگ به این نتیجه رسیدهایم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. ما در جنگ ریشههای انقلاب پر بار اسلامی مان را محکم کردیم. ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم. ما در جنگ...نشان دادیم که علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال میتوان مبارزه کرد.
🔸جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت. جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت. جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند...تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد و از همۀ اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.
🔹چه کوتهنظرند آنهایی که خیال میکنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیدهایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است؛ درحالی که صدای اسلامخواهی آفریقا از جنگ هشت سالۀ ماست؛ علاقه به اسلامشناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت سالۀ ماست.
✍ #امام_خمینی | پیام به روحانیون،مراجع،مدرسین،طلاب و ائمۀ جمعه و جماعات، ۱۳۶۷/۱۲/۳
🏷 #نقش_تربیتی_دفاع_مقدس 2⃣
🩸 #هفته_دفاع_مقدس
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🧩 ضرورت نیروسازی
🏷 سالهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. برخی دوستانم به خاطر احساس مسئولیت دفاع از دین و ارزشها پا در جبهه گذاشته بودند. دو تن از آنها یکی علی مسیبی و دیگری محمود حسینزاده هر دو از شاگردان و درسآموختگان آقای صفائی بودند.
🏷 آنها به جبهه رفتند و دیگر هرگز بازنگشتند. در سالهای آغازین رفتنشان به عنوان مفقود قلمداد می شدند. هر روز خبری از آنها میرسید. گاهی میگفتند: به شهادت رسیدهاند و گاهی میگفتند: خبری از زنده بودن آنها رسیده است.
🏷 من بین بیم و امید و دودلی و تردید بودم که یک روز با آقای صفایی از سمت مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام به سمت خانهشان میرفتیم.
🏷 حالم را جویا شد. گفتم: خیلی نگران هستم. نگران دوستانم آقای علی مسیبی و آقای محمود حسین زاده. نگران جایگاهی که در چشم و دل بچههای مسجد مهدی موعود پیروز آبادان داشتند. با رفتن آنها احساس میکنم کمبود بزرگی در بین بچهها ایجاد شده است. انگار کسی نیست که جای آنها را پر کند.
🏷 شیخ به نگرانی هایم گوش داد و گفت: جامعه اسلامی آنقدر باید به تربیت نیرو و کادر بپردازد که با رفتن حتی هزار نفر از آنها کمبودی احساس نشود.
✅ اکنون پس از گذشتن بیش از چهار دهه از انقلاب تا چه حد توانستهایم در زمینههای گوناگون کادرسازی کنیم؟
✍ به نقل از حجتالاسلام و المسلمین مرتضی دانشمند
✴️ #استاد_صفایی_حائری
🌱 #ضرورت_تربیت
📝 #خاطرات_تربیتی 3⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📕«آشنایی با مهارت نقد و تحلیل داستان»
📗 یکی از کارهایی که هم میتواند جذابیت کتابخوانی را افزایش دهد و هم منجر به افزایش تاثیرات تربیتی کتابخوانی میشود، فعالیتهایی است که مربی بعد از مطالعه کتاب، میتواند انجام دهد. این فعالیتها، کارهای سادهتری همچون گفتگو پیرامون پیامهای مطرح شده در کتاب تا طراحی مسابقات یا برنامههای متنوع دیگر را شامل میشود.
📘 یکی از مهارتهای لازم برای اجرای موفق این فعالیتها، مهارت نقد و تحلیل داستان است. مربی باید با شرکت در کارگاههای مرتبط، اصول و قواعد مهم نقد کتاب را فرا بگیرد. در همین راستا اگر مربی درباره نقاط ضعف و قوت کتاب یا اثرات تربیتی آن متنی مختصر را به صورت مکتوب بنویسد، بعد از مطالعه متربی، با مراجعه به متن مکتوب میداند باید روی چه نقاطی دست بگذارد.
📙 باید توجه داشت هنر ادبیات داستانی در این است که پیامها را به صورت غیرمستقیم منتقل میکند. از همین رو مربی باید از طراحی سوالات یا برنامههایی که مستقیما به پیامهای کتاب میپردازند، پرهیز کند.
🧩 #قالب_های_تربیتی
📚 #کتابخوانی 1⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
May 11
.
🔻شما کوردلان با آنکه دیدهاید با شهادت رساندن شخصیتهای بزرگ صفوف فداکاران در راه اسلام فشردهتر و عزم آنان مصممتر میشود، میخواهید با به شهادت رساندن عزیزان ما این ملت فداکار را از صحنه بیرون کنید...
🔻شما در سوراخها خزیده و دست به جنایاتی ابلهانه زدهاید که به خیال خام خود ملت شهیدپرور و فداکار را با این اعمال وحشیانه بترسانید و نمیدانید که در قاموس شهادت، واژهی وحشت نیست.
📚 #امام_خمینی | صحیفه نور، جلد١۵ ،صفحه۵٢.
🌹 #سید_حسن_نصرالله
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰نوع دفاع ما یک دفاع فوقالعادهای بود؛
1⃣ همراه بود با عزم و ارادهی قوی؛ در میدانهای جنگِ ما اراده و عزم و تصمیم قاطع موج میزد...
2⃣ [همراه بود] با ایمان؛ یعنی باور نسبت به حقّانیّت خود و بطلان دشمن...
3⃣ نتیجهی آن ایمان فداکاری است؛ یعنی برایشان جان دادن مسئلهی اصلی نبود؛ یعنی واقعاً آماده بودند که جانشان را در راه خدا و در راه جهاد فیسبیلالله از دست بدهند...
4⃣ یکی از خصوصیّات [دیگر] دفاع مقدّس، روحیهی ابتکار و کارهای نو بود -که اگر ملاحظه کرده باشید، خواهید دید- از سنّتهای متعارفِ خیلی از ارتشهای دنیا که مثلاً تجربه و آزمون هم پشت سرش هست عبور کردن، راههای نو را به وجود آوردن و راههای نو را کشف کردن...
5⃣ بعد هم توسّلات معنوی. جبههها جایی بود که انسانهای متعارف و معمولی وقتی میرفتند آنجا، حقیقتاً در وادی صفا و نورانیّتِ عرفان وارد میشدند...
✅ لذا خود این جنگ، انسانساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما -حالا یا دانشآموز یا دانشجو یا کاسب یا روستایی یا کارگر یا کشاورز، باسواد، بیسواد- که در این بوتهی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبهی انسانی بالاتر بروند.
✴️ لذا امام[خمینی] در یکی از آن بیاناتِ بسیار عمیق...گفتند که فتحالفتوح، فتح فلان شهر نیست؛ فتحالفتوح، تربیت و تولید یک چنین جوانهایی است.
🎥 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با شرکتکنندگان در اردوهای راهیان نور، ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
🏷 #نقش_تربیتی_دفاع_مقدس 3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
1⃣ طرحنامه "سفارتخانه مقاومت"
https://eitaa.com/SadraOrg_ir/1575
2⃣ طرح "خیمه مقاومت"
https://eitaa.com/mezmar_ir/8441
3⃣ بسته کنشگری "قیام جوانان"
https://eitaa.com/javanan_pishran/4436
4⃣ ایدههای "همراه مربی"
https://eitaa.com/hamrah_morabbi/455
5⃣ پویش "سهم من برای نجات دنیا"
https://eitaa.com/jetema/1072
6⃣ ایدههای اجرا شده توسط طلاب حوزه "امام خمینی(ره)"
https://eitaa.com/hasanemoradi/2037
🩸#آغاز_نصر_الله
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🇮🇷 جهاد هم خودش یک عاملی است برای اصلاح و تربیت که جانشین نمیپذیرد؛ یعنی امکان ندارد که یک مؤمنِ مسلمانِ جهاد رفته و یک مؤمنِ مسلمانِ جهاد ندیده، از نظر روحیه یک جور باشند.
🇵🇸 آدمی که میدان جنگ را ندیده باشد، همه عبادتهای دنیا را هم کرده باشد، با یک پِخ بیهوش میشود و میافتد.
🇮🇷 این است معنای اینکه:
مَنْ لَمْ یغْزُ وَ لَمْ یحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ. [پيامبر اکرم(ص): كسى كه جهاد نكرده يا آرزوى جهاد نداشته باشد و بميرد به نوعى نفاق مرده است.] کاری که از این عامل ساخته است، از عاملهای دیگر ساخته نیست.
🩸 #حزب_الله
☘ #تربیت_با_جهاد
✍ #شهید_مطهری | تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه ۲۶۸ و ۲۶۹.
💢 پوستر مربوط به سایت نهضت مردمی پوستر انقلاب میباشد.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
سلام بر همراهان عزیز "باور"🌱
🔹انشاءالله از امشب با موضوع جدید #روش_تنبیه مطالب متنوعی را خدمتتان ارائه
خواهیم کرد.
🔸در ماههای گذشته مطالب اندیشمندان پیرامون "روش تشویق" را خدمت شما ارائه داده بودیم. برخی از این مطالب، نکات مشترکی با روش تنبیه دارند که برای مرور آنها، میتوانید از هشتگ #روش_تشویق استفاده بفرمایید.
✅ با ما همراه باشید.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹من با صراحت عرض کنم که واقعاً گاهی اوقات یک گوشمال دادن به بچه یعنی یک عامل ضد انسانى و ضد آزادى را از جان او دور كردن.
🔸ولى به آقایان و خانمها، به عنوان پدر و مادر و به عنوان معلم، بايد بگويم اين کار هنر میخواهد و کار همه کس نیست.
✍ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۲۶
🛑 #روش_تنبیه 1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌀 همانطور که اطلاع دارید، نماز جمعه فردا به امامت مقام معظم رهبری اقامه خواهد شد. شرکت در این مراسم به دلیل پیامهای مهم اجتماعی و سیاسی آن، بسیار ضروری به نظر میرسد.
🏷 علاوه بر این موارد، تاثیرات تربیتی فراوانی نیز برای شرکت در این مراسم وجود دارد. برخی از مهمترین اثرات تربیتی شرکت در نمازجمعه این هفتهی تهران عبارتاند از:
1⃣ تقویت روحیه شجاعت و حماسه
2⃣ تقویت هویت ملی و اسلامی
3⃣ افزایش میزان توجه به مسائل امروز جهان اسلام و تضعیف خودمحوری و بیتفاوتی
4⃣ تقویت روحیه ولایتمداری
5⃣ تقویت روحیه استکبارستیزی
6⃣ تقویت روحیه کمک به مظلوم
✅ با توجه به طیف متنوع اثرات تربیتی، برنامهریزی خانوادهها و مجموعههای تربیتی برای حضور حداکثری در این برنامه، بسیار مهم خواهد بود.
🚗 فهرست گروههای مردمی شکل گرفته برای حملونقل رایگان از شهرهای دیگر به سمت تهران را میتوانید در اینجا ببینید.
🔍 #تربیت_سیاسی 🔟
🏷 #نماز_جمعه
🩸 #سید_حسن_نصرالله
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸به مجرد مشاهده کارى که به نظر شما خلاف است کودک را تنبیه نکنید؛ بلکه ابتداء انگیزه او را در ارتکاب عمل بررسى کنید؛ اگر عمل را با انگیزه صحیح و از روى حسن نیت انجام داده، تنبیه او کار ناروایى است.
🔹مثلا کودک عروسک ناطق خود را مىشکند، مادر عصبانى مىشود و او را کتک مىزند؛ امّا فکر نمىکند که کودک در شکستن عروسک قصد خلاف نداشته بلکه مىخواسته راز سخن گفتن او را کشف کند. بنابراین، نه تنها مستحق تنبیه نیست بلکه باید مورد تشویق هم قرار بگیرد تا روح کنجکاوى در او تقویت شود.
🔸در اثر این قبیل تنبیهات ناسنجیده، اعتماد کودک به بزرگترها از بین مىرود، آنها را افرادى بىانصاف و کینهتوز مىشناسد و آثار سوء چنین تفکرى روشن است.
🔹[همچنین] قبل از اثبات جرم، کودک را تنبیه نکنید؛...بلکه ابتدا تحقیق کنید که عمدى بوده یا خطایى.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۳
🛑 #روش_تنبیه 2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
May 11
.
🏷 «یکی بود»
داستان دربارهی مورچههای سیاه کوچکی است که لانه شان هر روز مورد هجوم مورچه های سرخ واقع می شود. مورچههای سیاه که نمی تواند از خودشان در برابر حمله ها دفاع کنند، هربار فکر میکنند با این کوچکی، «کسی هست صدایشان را بشنود؟» یکبار وقتی که مورچههای سرخ حمله میکنند، یک زنبور، میمونی را نیش میزند. میمون توی آب میافتد، فیلها میترسند و شروع به دویدن میکنند و همهی مورچههای قرمز را زیر پاهایشان له میکنند. آن وقت مورچههای سیاه میفهمند یک نفر هست که صدای آنها را میشنود.
✍️ نویسنده: سوسن طاقدیس
📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
📄 تعداد صفحات: ۲۸ صفحه
🙎♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ بیان محتوای دینی به صورت غیرمستقیم
2️⃣ زمینهسازی برای تفکر کودک درباره مضمون داستان
🪴 اثرات تربیتی
1️⃣ کمک به درک بهتر مفهوم "توحید"
2️⃣ تقویت مهارت تفکر
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_کودک 1⃣2⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🏷 «یکی بود» داستان دربارهی مورچههای سیاه کوچکی است که لانه شان هر روز مورد هجوم مورچه های سرخ
.
✅ برای آنکه کودک مضمون داستان را بهتر متوجه شود؛ چند نکته را رعایت کنید:
1⃣ انتظار نداشته باشید کودک در اولین مطالعه، متوجه پیام داستان بشود. برای فهمیدن به کودک فرصت بدهید.
2⃣ در مواجهه با سوالات کودک درباره مضمون کتاب، با سوالات مختلف، او را به سمت پیدا کردن جواب ببرید.
3⃣ جوابهای کودک را بلافاصله نقد نکنید و اجازه بدهید از جوابهای ساده خودش کمکم به جواب درست پی ببرد.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🏷 «یکی بود» داستان دربارهی مورچههای سیاه کوچکی است که لانه شان هر روز مورد هجوم مورچه های سرخ
.
داستان صوتی این کتاب را میتوانید از پایگاه کودک ایران صدا به صورت رایگان دریافت کنید.
.
🔸این جمله که میگویند: «بچه باید به چشم خار باشد و به دل عزیز باشد»، این را عوضی نفهمیده باشید. منظور این است که بیش از ظرفیت او و بیش از قوه هاضمۀ او به او احترام نکنی که احترامت را بیحرمت کرده باشی و اینقدر به او جایزه نداده باشی که جایزه را بیمقدار کرده باشی؛ همانطور که اینقدر به او اهانت نکنی که اهانت را بیاثر کنی و اینقدر او را تنبیه نکنی که تنبیه را بیخاصیت کنی و اینقدر با او قهر نکنی که قهر کردن را بیاثر کنی.
🔹اهلبیت عزت را در افراد زنده نگه میداشتند و وقتی میخواستند بچههای خودشان را تربیت کنند، اول آنها را حساس بار میآوردند که دستگاهشان به کوچکترین قهری، به کوچکترین اخمی، به کوچکترین ترشرویی، حساس باشد، جواب بدهد، منتقل کند، منعکس کند.
🔸این چیزی که در وجود مؤمن هست، عزت اوست. خدا رحمت کند مرحوم آقای مطهری را! نکته دقیقی را متوجه شده و این نکته را در ظاهر کتابها نمیشود پیدا کرد و اینطور نیست که انسان برود آدرسی پیدا کند، بابی پیدا کند و در آن باب، این را نوشته باشند؛ نه، این از مجموع آیات و روایات به دست میآید که سنگ زیربنای تربیت، عزت دادن است.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۳۴
🛑 #روش_تنبیه 3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔻یکی از آسیبهای کتابخوانی وابستگی به آن و بازماندن از فعالیتهای دیگر است. همانطور که کتاب نخواندن یک آسیب است، افراط در مطالعه هم یک آسیب جدی است.
🔺برخی متربیان با علاقه افراطی به مطالعه که در مواردی با تنبلی نیز همراه میشود، از انجام دیگر وظایفشان، سر باز میزنند.
✅ مدیریت میزان مطالعه در این افراد، نکته مهمی است که مربی باید با استفاده از ابزارهای متنوع، به آن توجه داشته باشد.
🔺در موردی مشابه، برخی بچهها علاقه افراطی به مطالعه سریع و مداوم کتابهای داستانی پیدا کرده و حاضر به تفکر یا تجزیه و تحلیل آنها نیستند.
🔻یکی از نتایج این نوع مطالعه داستان، عادت کردن به مطالعه متنهای داستانی آسان به صورت منفعلانه است. چنین متربیانی دیگر حوصله مطالعه کتابهای علمی و یا مطالعه فعال (مطالعه همراه با مشخص کردن نکات مهم یا خلاصه نویسی و فعالیتهای مشابه دیگر) ندارند.
✅ برای پیشگیری از این آسیب باید فعالیتهایی برای تمرکز بیشتر متربیان در آثار داستانی صورت بگیرد. برنامههایی همانند برگزاری مسابقات نقد و تحلیل داستان، برگزاری جلسات گفتوگو دربارهی داستان، نگارش متن معرفی داستان توسط بچهها و ...
🧩 #قالب_های_تربیتی
📚 #کتابخوانی 2⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💢 ترس باعث كنترل و پرهيزكارى و خوددارى از كارهايى است كه محبوب را از دست مىگيرد و باعث آمادگى و سازندگى عواملى است كه به محبوب مىرساند...
✴️ آنجا ترس باعث فرار و نيرنگ و خيانت و دروغ مىشود كه مداوم بوده و ترساننده يك بُعدى باشد و ترسانده شده، علاقهاى نداشته باشد و محبتى نديده باشد.
✅ لذا دستور است كه هنگام تهديد، يكى بترساند و ديگرى اين ترس را توجيه كند و اين عمل را توضيح دهد و كودك را از جرم خود آگاه كند و به او محبت نمايد.
و باز دستور است كه اگر ترس و كتك مفيد نيفتاد، از عامل ديگرى استفاده شود.
🔻خلاصه کتک و مجازات نباید به عنوان دل خنک باشد، بلکه بايد به عنوان ايجاد ترس و ايجاد يک عامل تربیتی باشد. لذا کتک زدن و مجازات، مطلوب نیست، بلكه كيفيت و چگونگى مجازات مورد نظر است.
✴️ بايد صحنه...مجازات، رعبآور با حركات تند و فريادهاى بلند و زياد و حتى از دور باشد و بايد اين صحنه با شخص ديگرى كه او هم با صدايى كوتاه و ريز مسأله را توجيه مىكند و ترس را بيشتر مىنمايد همراه شود تا تأثير مطلوب به دست آيد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۰ و ۶۱
🛑 #روش_تنبیه 4⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸علت پشتکردن به کتک، گاهی همین است که جایی کتک میزنند که لازم نیست. درنتیجه او بدبین میشود و بنای نشنیدن میگذارد. بعد انسان درمیماند که با او چهکار کند.
🔹این است که گاهی ضرورت تنبیه نتیجهٔ رو دادنهای زیاد است. کسانی که نمیتوانند احساسات خودشان را ازنظر محبت کنترل کنند، بعد مجبور میشوند که خشم خودشان را کنترل نکنند و شلاق هم بهدست بگیرند؛
🔸اما اگر کسی جدیت خودش را از یاد نبرد، یعنی مسلط بر نفس باشد...رحم و عاطفه و محبتش درستوحسابی باشد، در بیستوچهار ساعت بر نفس خودش مسلط باشد و جدی باشد، این در تربیت بار سنگینی را از دوش او برمیدارد؛ چون وقتی پیچومهرهٔ خودش محکم شد، راه نفوذ در او کمتر است و کمتر میشود او را دست انداخت و با او بازی کرد. او دیگر نیاز به چوبزدن و کتکزدن ندارد. اگر پیچومهرهٔ خود مربی شل بود، این را با چوبزدن و لگدزدن نمیشود جبران کرد...
🔹بیشتر شاگردها از رخنههای معلم وارد میشوند؛ یعنی ضعفی که در اوست: خندهٔ بیموردش، نگاه عاطفی بیموردش. با این مسائل است که ضعف او را درک میکنند و خیلی زود میفهمند که این معلم چه ضعفی دارد و کجا میشود او را دست انداخت. معلم وقتی دید اینچنین است، خشونتهای آنجوری میکند.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی، مربی و تربیت، صفحه ۲۴۸ و ۲۴۹
🛑 #روش_تنبیه 5⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat