eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 برتری مذاکره علمی بر در لیالی قدر سند ندارد 🔹 شیخ صدوق دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. 🔸 او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم است. 🔹 پس چون حدیثی در کار نیست و خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید از اینها جدا شود. 📚 گعده آیت‌الله العظمی زنجانی در شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 استاد آیت الله : لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد 🔹بحث‌های روشی را باید خیلی اهمیت بدهید، زیرا رفتار را تعیین می‌کند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلان‌بحثی است که «توتی اکلها کل حین باذن ربها». یک بحث روشی است که یک متد و به استنباط فقیه می‌دهد. 🔸 یک مستنبط وقتی می‌خواهد استنباط کند، مفهوم‌شناسی کند یا حکمی صادر کند، باید و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاک‌های مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند. 🔹مثلا آیا خودش دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح می‌کند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا می‌گوید: «إنّ حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر أنّه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة»؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیل‌ها نیست؛ ولی آن لب قضیه است. 🔸 البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از خارج نشویم. 📚 درس خارج فقه هنر، 1400/8/23 (@ravesh_ejtehad) 👈 اجتهاد را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
💠 ملاک ارتداد در انکار احکام اسلام: 🔹 برای خروج از دین لزومی ندارد که حکم انکار شده، از اسلام یا مذهب باشد، بلکه اگر شخص به حکمی داشته باشد و در عین حال آن را انکار کند، این امر موجب خروج از دین می‌شود؛ زیرا این امر به انکار رسالت منتهی می‌شود. بنابراین اگر حلیت عقد منقطع ــ مثلا ــ توسط شخصی که به آن قطع دارد مورد انکار قرار گیرد، موجب خروج او از اسلام و کفر او می‌شود، لکن همین مطلب در خصوص شخصی که به این حکم قطع ندارد موجب خروج از اسلام نمی‌شود. 🔸 در نتیجه مشخص می‌شود که «ضروری بودن حکم» در مسئله خروج از اسلام موضوعیت نداشته و استفاده از این عنوان به این دلیل است که احکام ضروری در نزد منکر، قطعی محسوب می‌شوند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر استاد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 مقصود از امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر: 🔹 امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر به معنای «وادار کردن» شخص است و لازم حتماً امر و نهی صورت بگیرد. 🔸 بلکه اگر با یا هر راه دیگری بتوان شخص را به انجام معروف یا ترک منکر کرد، عملِ ما مصداق امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود. 📚 درس خارج فقه آیت الله ـ مبحث امر به معروف و نهی از منکر ـ سال 1397 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
13 💠 مرحوم سید نعمت الله جزایری (ره) در شرح حال استادش مرحوم علامه می‌نویسد: 🔹 سالیان زیادی، شب و روز با ایشان معاشرت داشتم؛ یک کار از او ندیدم چه برسد به مکروهات! زیرا ایشان فرمایش حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) را امتثال می‌کردند که می‌فرماید: "ای اباذر! در هر چیزی سعی کن نیت داشته باشی حتی در خوابیدن و خوردن." بلکه همه فعالیت‌های ایشان طاعت الهی بود. 🔸با وجود جوانی و بالا نبودن سن ایشان، در علوم به نحوی تتبع می‌کردند که هیچ یک از فضلای عصرشان به ایشان نمی‌رسیدند. سؤالی در مورد حدیثی از ایشان نمی‌پرسیدم مگر اینکه با مفصلی که پاسخ آن حدیث مجمل بود، پاسخ می‌دادند. 🔹ایشان در مسجد جامع ، مردم را موعظه می‌کردند و من فصیح تر و بیانی شیرین تر از ایشان ندیدم. 🔸 روایاتی را که در شب‌ها مطالعه می‌کردیم، اگر در روز از ایشان می‌شنیدیم، گویا اصلا چنین چیزی را نشنیده‌ایم! از بس که تقریر مطالب ایشان زیبا و بیانشان شیرین بود. 📚 کشف الأسرار في شرح الاستبصار؛ ج۲، ص ۷۵. 📌 تصویر بالا، ضریح مرقد مطهر ایشان در اصفهان است. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 زندگی کنید و سر خود را هم 🔹 زندگی روحانی باید باشد. بانشاط‌تر از تمام زندگی‌ها. زندگی خانوادۀ اهل‌بیت ع را در حدیث کساء بینید. چقدر بانشاط با هم حرف می‌زنند! 🔸 اینکه مثل مردم زندگی نمی‌کنیم، خوب نیست. مثل اینکه ما از کرۀ مریخ آمده‌ایم و چیز دیگری هستیم! «پرده‌نشینی» برای حفظ قداست خوب نیست. باید «شاهد بازاری» و مثل همۀ مردم بود. همان‌طور که مردم به می‌روند، ما هم برویم. مردم با یا اتوبوس می‌روند، ما هم برویم. مردم به می‌روند، ما هم برویم. باید سینمای اسلامی خوب داشته باشیم. مثل مردم که به می‌روند، طلبه‌ها هم بروند. اگر طلبه‌ها اهل سینما بودند، سینما اصلاح می‌شد. 🔹 شما نگاه کنید رهبری می‌گوید: «فلان خانم برای این مسابقه تا آنجا با حجاب می‌رود!» با حجابش در آنجا حالت تهاجمی گرفته است تا با حجاب، مسابقه‌ها را فتح کند. این برای ما الگو است. پیشنهاد من، «روحانی تهاجمی» و خانوادۀ تهاجمی است. بروید بین مردم زندگی کنید. را به بطن زندگی‌ها ببرید. حجاب را . 🔸 به‌طور و زندگی کنید. سر خود را هم و مثل مردم بروید خرید کنید. همه امورتان این‌طور باشد. حجاب را به همه‌جا تسرّی دهید. تدافع مربوط به گذشته است. تاریخ مصرف آن پایان یافته است. دوره، دورۀ تهاجم است. حجاب را باید به وسط عالَم ببرید. 📚 برگرفته از فرمایشات مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله) (@haerishirazi ) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
10 💠 وقوع راوی در کتاب کامل الزیارات (ابن قولویه) 🔻 در رابطه با کامل الزیارات و مدلول عبارتی که در مقدمه این کتاب آمده، حداقل پنج مبنا وجود دارد: 1️⃣ مبنای اول این است که تمام کسانی که در اسناد کامل الزیارات واقع شده اند از ثقات اند که مبنای شیخ ره همین است. (وسائل الشیعة، ج30، ص 202) محقق خویی ره نیز تا اواخر عمر شریفش به این مبنا معتقد بود، (معجم رجال، ج1، ص50) ولی بعداً از این مبنا عدول نمود. 2️⃣ مبنای دوم این است که تنها مشایخ بلا واسطه ی ابن قولویه مشمولِ این توثیق هستند. مبنایی که محقق ره در اواخر عمر به آن عدول نمود، همین مبنا است. (منهاج المصباح (التجارة)، ج 1، ص 461) 3️⃣ مبنای سوم این است که شهادتِ ابن قولویه در مقدمه ی کتابش به این معناست که در هر باب از ابواب این کتاب حداقل یک حدیث صحیح و معتبر وجود دارد. به عبارت دیگر عناوین هر باب در این کتاب که متخذ از احادیث آن باب است، حجت است و از معصوم ع صادر شده است. این مبنا را آیت الله شیخ جواد ره بعد از عدول از مبنای اول اختیار نموده است. (قبسات من علم الرجال، ج 1، ص 91) 4️⃣ مبنای چهارم این است که شهادت ابن قولویه به این معناست که ایشان می گوید: روایات این کتاب را چون در کتب معتبر و مهم محدثان بزرگ و مورد اعتماد ذکر شده است، در این کتاب جمع آوری کرده ام. ظاهرا آیت الله (دام ظله) معتقد به این مبنا هستند. (قاعده لا ضرر و لا ضرار، ص 21 ـ 22) 5️⃣ مبنای پنجم و مورد قبول (استاد ) این است که ابن قولویه واسطه های بین خودش و منابعی که این روایات را از آن اخذ کرده است توثیق می کند، اما از آن کتابِ منبع به بعد را نه. به عبارت دیگر ابن قولویه می خواهد بگوید: «من شهادت می دهم که از ناحیه ی من تا آن منبع حدیثی، همه ی افراد ثقه هستند، اما از آن منبع تا معصوم (ع) را خودتان بررسی کنید». طبق این مبنا علاوه بر مشایخ بلا واسطه ی ابن قولویه، افراد دیگری که در سند ایشان تا منبع حدیثی قرار گرفته اند نیز توثیق می شوند. گاهی بین ابن قولویه و منبع حدیثی سه نفر واسطه هستند، گاهی دو نفر و گاهی یک نفر. 📚 درس خارج فقه آیت الله ـ مبحث امر به معروف و نهی از منکر ـ سال 1397 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 «آن آقا شذوذ داشت؛ چون استاد کم دیده بود و به فکر خودش متکی بود» 🔹 کج فهمی یک عیب بسیار بزرگ ونقمت بزرگی است. انسان روی مسائل فکر می‌کند، ولی آن‌ها را کج می فهمد. یک وقتی خدمت مقام معظم بودیم، صحبت از یکی از علمای قریب عصر شد، ایشان از فرد دیگری در مورد فقه آن عالم پرسیدند، گفت: بد نبود. 🔸 اما خودشان فرمودند: «نه، آن آقا شذوذ داشت؛ چون کم دیده بود، و به فکر خودش متکی بود». معمولاً کسانی که استاد نمی بینند و خودشان زود حالت استقلال پیدا می‌کنند، دارای حرف‌های شاذ و نادر می‌شوند؛ زیرا از اصحاب نظر و پخته‌های در فن، حرف را نشنیده‌اند و خودشان یک چیزهایی به ذهنشان می آید که به اشکالاتش نیز نمی توانند توجه بکنند و قهراً دچار شواذ و نوادر می‌شوند. 📚 درس خارج فقه آیت الله (سال 1394) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
4 💠 چهارمین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار می‌گردد. 🔹موضوع: «از مکاسب شیخ‌ انصاری (ره) تا اقتصاد اسلامی، با عنایت به مناظرات و تحولات اخیر» 👈 بررسی: 1️⃣ چرا فقط فقها می‌توانند نظام اقتصادی را طراحی کنند؟ 2️⃣ تحلیلی از جریان‌های فکری اقتصادی 3️⃣ مسیر صحیح تولید اقتصاد اسلامی که در حال انجام است 🔸 با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین اثنا عشری (استاد سطوح عالی و مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه) 📆 زمان: یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ⏰ ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین 🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست است. 👈 اخبار های علمی: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 وقتی به من می‌گویند یک فتوا بده، مو بر بدنم راست می‌شود 🔹 مقامات دنیوی به کنار، این مقامات هم آش دهن سوزی نیست؛ زیرا این قدر مسئولیت هایش شدید و غلیظ است که انسان تا می‌تواند باید خودش را کنار بکشد، مگر وظیفه‌ای واجب بشود. 🔸 آقای (أعلی الله مقامه) می‌گویند وقتی از یک طلبه ای خیلی ناراحت می‌شد، می‌فرمود خدا مرجعت کند. 🔹 مرحوم شیخنا الاستاذ آقای شیخ مرتضی با آن دقتی که ایشان داشت، با آن فعالیت و کاری که در فقه داشت، می‌فرمودند و نوشته‌اند که وقتی به من می‌گفتند که یک فتوا بده، مو بر بدنم راست می‌شد. 🔸 در این امور غیر از مشکل و پاسخ دادن به خدای متعال چیزی نیست. 📚 درس خارج فقه آیت الله (سال 1394) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
ح اثنی عشری اقتصاد اسلامی.mp3
78.92M
🎙صوت با موضوع: «از مکاسب شیخ‌ انصاری (ره) تا اقتصاد اسلامی، با عنایت به مناظرات و تحولات اخیر» 🔹 ارائه توسط استاد اثنا عشری (استاد سطوح عالی و مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه) 📆 24 اردیبهشت 1402 ــ مدرسه شهیدین قم
💠 شماره 19 دوفصلنامه علمی اطلاع رسانی به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. ✅ جهت دانلود فایل تک تک مقالات این شماره و شماره های قبلی به سایت مدرسه مراجعه شود: 🌐 https://shahidain.ir/fa/research/negah-right-menu 👈 اطلاعیه های علمی بیشتر را در این کانال ببینید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مردم در بهشتند و ما در جهنم ... 🔹این خجالت را انسان کجا ببرد؟! 🔸اگر پشت کتاب چیزی نوشته که شما مطلعید به ما هم خبر بدهید 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
11 💠 وثاقت راوی مشهوری که قدحی در موردش وارد نشده باشد 🔹 مبنای مرحوم آقای (رحمه الله): کسی که معروف و مشهور بوده و قدحی راجع به او نرسیده باشد، این اماره وثاقت بوده و موجب اطمینان به وثاقت می‌شود. ✅ به دوبیان: 1️⃣ بیان اول: رجالیون به بیان کردن ضعف روات اهتمام داشته‌اند. کسی که مشهور باشد در اثر شهرت مورد توجه بوده و از او غافل نبوده‌اند. اما هیچکس بیان نکرده که او ضعیف است و این موجب اطمینان به عدم ضعف این راوی می‌شود. 🔸 نکته: بیان اول در کتب آقای تبریزی (ره) یافت نشده است؛ اما بعض شاگردان فاضل ایشان این مطلب را از ایشان نقل کرده‌اند. 🔹 اشکال: رجالیون علاوه بر اهتمام به جرح، اهتمام به توثیق نیز داشته‌اند و چرا توثیق نکرده‌اند؟ معلوم می‌شود که در مورد این فرد یک غفلتی شده است که این باعث می‌شود که اطمینان به وثاقت پیدا نشود. این غفلت‌ها در موارد دیگر نیز اتفاق افتاده به عنوان مثال شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه، مشیخه را نوشته تا روایات مرسل نباشند. یکی از افرادی که از او روایات بسیاری نقل شده زراره است، اما در مشیخه سند روایات زراره بیان نشده است. بنابراین این موارد گاهی اتفاق می‌افتاد و از این جهت جلوی اطمینان انسان را می‌گیرد. 2️⃣ در بیان دوم که در کتاب مرحوم تبریزی (ره) ارائه شده (تنقیح مباني العروة (الطهارة) 3: 293) دو امر باید به یکدیگر ضمیمه شود: 🔸 امر اول اینکه کسی که مشهور است، اما فردی قدح و عیبی در مورد او ذکر نکرده، مشمول روایت عبدالله بن ابی یعفور (وسائل الشيعة 27: 391) می‌شود. روایت عبدالله بن ابی یعفور در باب عدالت وارد شده که اگر کسی در محله‌ای و بین جمعیتی زندگی می‌کند و کسی از او به بدی یاد نمی‌کند، عدالتش ثابت می‌شود. 🔸 امر دوم اینکه در باب حجیت خبر علاوه بر عدالت نیاز به وثاقت نیز هست؛ زیرا ممکن است که کسی عادل بوده و گناه نکند، ولی حافظه اش ضعیف بوده و کثیر الخطا باشد و بلا عمد خطای فراوانی داشته باشد. چنین فردی ثقه نبوده و نمی‌توان به خبر او عمل کرد. اما سیره عقلا بر این است که اصل در انسان‌ها سلامت در حفظ است. اصالة السلامة فقط در باب بیع نیست که بایعی که کالایی می‌خرد دیگر شرط نمی‌کند که سالم باشد. بنابراین ضبط و سلامت حافظه با استفاده از این بنای عقلایی درست می‌شود. از ضمیمه کردن عدالت به ضبط و سلامت حافظه، وثاقت حاصل می‌شود. ✅ استاد : در بیان دوم نیاز به اطمینان به عدالت نداریم؛ زیرا تعبد است و شارع فرموده که بگو چنین فردی عادل است و جهت دیگر نیز با اصالة السلامه درست می‌شود و این بیان دوم خالی از قوت نیست. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت اقتصاد اسلامی و نظام اقتصادی در اسلام: 🔹 علم اقتصاد علمی است که متکفل بررسی راه‌های ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با تورم است و بیان می‌کند که این کار تورم را پایین می‌آورد و آن کار موجب افزایش تورم است و یا چه اندازه سود بانکی موجب رشد اقتصاد است و کاهش یا افزایش سود بانکی چه آثاری در اقتصاد کشور دارد؟ علم اقتصاد این مسائل و امثال این مسائل را مورد بررسی قرار می دهد. شکی نیست که اسلام به این معنا ندارد و علم اقتصاد ناشی از تجربه است و اسلام یک دین آسمانی برای هدایت انسان ها است. همان طور که اسلام علم هندسه و علم پزشکی ندارد. اسلام دینی فراتر از زمان‌ها و مکان‌ها است و این علوم متأثر از شرایط زمان و مکان هستند. لذا شأن اسلام بالاتر از این است که علم اقتصاد و علم پزشکی داشته باشد. 🔸 اما اسلام واجد احکام اقتصادی و مکتب و نظام اقتصادی است. به این معنا که احکامی که در ابواب مختلف معاملات تشریع شده احکامی تعبدی نیست که هیچ هدف مشخصی در تشریع آن ها نباشد، بلکه تشریع احکام برای دستیابی به اهداف خاصی است و آثاری که احکام در جامعه بر جای می‌گذارد برای شارع مقدس اهمیت داشته است. 🔹 بنابراین اگر وضع زکات به گونه‌ای شود که نیاز فقراء را تأمین نکند حاکم اسلامی باید جایگزینی تعیین کند تا فقر فقراء مرتفع گردد و چرخه بسته ثروت در میان توانگران شکسته شود. زیرا «إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَجَلَّ‌ فَرَضَ‌ لِلْفُقَرَاءِ‌ فِي مَالِ‌ الْأَغْنِيَاءِ‌ مَا يَسَعُهُمْ‌ وَلَوْ عَلِمَ‌ أَنَّ‌ ذَلِكَ‌ لاَ يَسَعُهُمْ‌ لَزَادَهُم» (وسائل، ج9، ص10) همین طور اگر ماهیت ربا در قراردادی که به ظاهر جایز است حفظ شود، این قرارداد نیز ظلم است و به صرف تغییر شکل وصف ظلم از آن سلب نمی شود. 🔸 بنابر طبق این رویکرد که شکل قراردادها مهم است، امکان تأسیس بدون ربا وجود دارد؛ چون با قراردادهای شرعی و حلال می توان سود بانکی و جریمه دیرکرد و همه کارکردهای بانک را به طور کامل محقق ساخت و هیچ مشکلی در عمل برای بانک با اهدافی که دارد پیش نمی آید. 🔹 اما بنابر رویکرد دیگر که امثال امام خمینی و شهید صدر آن را پذیرفته اند، که قرارداد ها از نیز باید عاری باشند، کار سخت است و بسیاری از قراردادهای بانکی دارند هر چند محتوای انشائی آنان با قرض ربوی متفاوت باشد؛ اما محتوا و ماهیت حقیقی شان چیزی جز ربا نیست و لذا باید به دقت بررسی کنیم که آیا راه کارهایی وجود دارد که بانک بر اساس آن ها کارکردهای خود را داشته باشد بدون این که به ورطه ربا و روح ربا کشیده شود؟ 📚 برگرفته از درس فقه پول ــ استاد (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
❤️ تمجید و تقدیر رسمی مقام معظم رهبری از و دفتر فقه معاصر🙏🙏 ❤️ گزارش مفصل برنامه‌های تحولی دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه که شده است به همراه ۴۵ جلد آثار دفتر فقه معاصر دو هفته قبل در دیدار مدیر محترم حوزه‌های علمیه با مقام معظم رهبری - مد ظله العالی - تقدیم معظم له شد. ❤️ایشان بعد از چند روز ملاحظه در حاشیه مرقوم فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم فعالیت‌ها در خور تمجید است، تشکر شود. این مرقومه توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی به صورت رسمی برای مدیر حوزه‌های علمیه ارسال شد که در بالا ملاحظه می‌فرمایید 👆 ❤️ چند اثر هم در همین مدت کوتاه بعد از رهبری توسط آماده شده است. 💯💯 همه آثار فقه معاصر با هم به زودی رونمایی رسمی می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد: ۲۰جلد اجتهادی فارسی، ۲۰ جلد اجتهادی عربی، ۱ جلد اجتهادی انگلیسی، ۹ جلد تخصصی دانش. مجموعا ۵۰ جلد ❤️ دفتر فقه معاصر: https://eitaa.com/joinchat/835584018C1dcf959a0f
💠 مقصود از دخالت زمان و مکان در اجتهاد 🔹 بیان لطیفی امام (ره) دارد. ایشان فرمودند: و در ، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت (ع) را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می‌شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی می‌کنند. 🔸 در بحث سلسله روایاتی است که مرد اگر بخواهد از مال خودش صدقه بدهد، آزاد است؛ اما زن اگر بخواهد از مال خودش که یا ارث اوست یا کسب اوست صدقه بدهد باید به اذن شوهر باشد و روایاتی هم معارض این است. 🔹 در جمع بین این دو طائفه عده‌ای از فقهای ما، تصرف در هیئت کردند و گفتند آن روایاتی که می‌گوید صدقه زن باید به اذن شوهر باشد؛ ظاهرش وجوب است؛ اما حمل بر استحباب می‌کنیم جمعاً بین المتعارضین. 🔸 اما آنچه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، این است که آیا نمی‌شود در جمع بین متعارضین، تصرف در ماده کرد؛ نه تصرف در هیئت؟ یعنی در وجوب و استحباب تصرف نکنیم، تصرف در ماده، که اگر زن و مرد به رشد عقلی رسیدند، آنجا لازم نیست زن از مرد اجازه بگیرد. اینکه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، شاید از این قبیل باشد. 🔹یا در بحث که الآن ابزار بازی بچه‌ها است و کسی به آن نگاه حرام دینی نمی‌کند؛ آیا در این زمان، باز هم مجسمه‌ سازی و تصویر ذی‌روح، حرام است؟ اینها مباحثی است که باید در حوزه بحث شود! 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله آملی در اجلاسیه اساتید سطوح عالی (۱۴۰۲/۳/۳) 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 روش امام خمینی (ره) در تحقیق و تدریس: 🔹 خصلت امام خمینی (ره) در تدریس و تدوین هر یک از علوم اسلامی، این بود که نظرات علمای بزرگ همان علم را نقد و دقیق می کرد و همچنین شاگردان کلاس درسش را به وا می‌داشت. ایشان کلاس ساکت را نمی‌پسندید و نسبت به سکوت شاگردانش می‌کرد. 🔸 حتی زمانی که شاگردانش نوشته های درسی خود را به ایشان عرضه می کردند تا ملاحظه نمایند، اگر در انتهای مطالب اشکالی از شاگرد بر استادش وجود نداشت آن را و می‌فرمود: اینها فایده ای ندارند. 🔸 ایشان برای تدریس، به های مختلف رجوع ، و می‌فرمود: باید درباره مطالب، خودم و بعد تدریس یا تدوین کنم. به سبب همین تفکر، تتبع و تحقیقی که پشتوانه تدریس و تدوین ایشان بود، موجب گردید که ایشان غالباً مطالب نو و تازه ای از خود ارائه کنند. 🔹 ایشان بر خلاف نظر علمای گذشته که برای هر یک از علوم موضوع واحدی قائل بودند، می‌فرمود: نیازی نیست که هر یک از علوم موضوع واحدی داشته باشد، بلکه می‌تواند دارای چند موضوع باشد. و برای تمیز علوم از همدیگر، هدف و غایت علوم را کافی می ‌انست؛ و در تعریف علم اصول، نظر بزرگان این فن را قبول نکرده و از آن ارائه نمودند. 📚 تهذیب الأصول، آیت الله سبحانی، ص 1120؛ خاطرات استاد خاتم یزدی، ص 85. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اوصاف رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در کلام آیت‌الله‌العظمی زنجانی (دام ظله) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی جریان بسم الله در سوره های قرآن 🔹 این که بسم الله سوره است یا نه و نیز در صورت جزئیت باید به جهر (بلند) خوانده شود یا اخفات( آهسته) دو پرسشی هستند که معرکه آراء فقهاست. 🔸 از صحابی رسول خدا ص انس بن مالک دو روایت متناقض در این زمینه رسیده است که حل آن جز از طریق توجه به سیر تکامل نقل حدیث و شناخت اقدامات جاعلان حدیث امکان پذیر نیست. 🔹 در این عرصه پس از آنکه در مسجدالنبی در قرائت سوره حمد بسم الله را جا انداخت صحابه بر او شوریدند که آیا فراموش کردی یا دزدیدی؟! حدیث نیز به منظور حفظ کرامت خلیفه مسلمین به جعل حدیث عدم قرائت در نماز توسط پیامبر اکرم و خلفا دست زدند. 🔸 با توجه به اینکه مدینه جای مناسبی برای وضع این روایات نبود چون صحابه و تابعین به معاویه در این زمینه معترض بودند، این روایات ابتدای امر در غیر مدینه در جایی مثل شام و... روایت و از آنجا به سایر بلاد منتشر شد و پس از عصر صحابه و تابعین به مدینه رسید. بنابراین بعد از عصر تدوین و قبل از عصر تدوین دو مجموعه حدیث متناقض درباره بسم الله در کتب حدیثی شکل گرفته است. 📚 کتاب القرآن الکریم و روایات المدرستین اثر علامه‌ 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آیا شغل روات بر وثاقت آنها مؤثر است؟ 🔹 امام خمینی (ره) در مورد «محمد بن إسحاق بن عمار» می‌نویسد: وی بوده است و چه بسا به خاطر منافع اقتصادی‌اش روایات را نقل کرده است و وثاقت او در حدی که پا روی منافع اقتصادی خود بگذارد محرز نیست. (کتاب البیع 2: 551) 🔸 همانطور که شبیه این مطلب درباره «رفاعة بن موسی النخاس» از شهید صدر (ره) نقل شده است. ایشان فرموده است: بیشترِ روایات دال بر جواز و به بردگی گرفتنِ مشرکین و کفار، از رفاعة بن موسی که برده‌فروش بوده است نقل شده است و محرز نیست که منافع اقتصادی او به وثاقتش لطمه‌ای وارد نکرده باشد. 🔹 اما به نظر می‌رسد این مطلب صحیح نباشد؛ چگونه می‌تواند شغل راوی و منافع اقتصادی او به وثاقت او لطمه بزند و باعث شود که روایات او در امورِ مربوط به شغلش مورد اعتماد نباشد؟ وقتی شهادت به وثاقت یک راوی در دست است، وجهی ندارد که خبر او مورد قبول واقع نشود. وگرنه باید روایات فقها در خصوص یا وجوب پرداخت خمس هم مورد تردید واقع شود. 🔸 از طرف دیگر، وجه زیاد بودنِ روایات مربوط به و پیشه راوی این بوده است که روات، سؤالات مناسب با شغل‌شان را از ائمه (علیهم السلام) می‌پرسیدند. 📚 برگرفته از درس خارج معاصر (فقه پول) استاد آیة الله (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 راه خلاصی از وسوسه‌های شیطان: 🔹 شیطان همواره در کمین است، امّا انسان باید آنقدر نفس داشته باشد که اجازه ندهد شیطان در او رسوخ کند و او را فریب دهد، لذا قبل از اینکه پشیمان شوید، شیطان را از خود برانید؛ زیرا خدای ناکرده اگر سریع به فکر خود نباشید، ممکن است نتوانید در آینده از القائات شیطان رها شوید. 🔸 تا هستید فرصت دارید خود را خلاص کنید. اوّلین گام این است که یک شخص متدین را راهنمای خود قرار دهید؛ از فردی که خود است، کمک بخواهید و قدری از روز را با او بگذرانید. سعی کنید با افراد متدیّن معاشرت کنید و با افرادی که فکر و حرکت آنها شما را به گناه می‌کشاند هم‌صحبت نشوید. 🔹 به معنویات روی آورید و در مجالس و خطابه شرکت کنید. خود را بیشتر کنید و در هر کاری از خدا کمک بخواهید. با خود زیاد نکنید، اگر فکر گناه به ذهنتان خطور کرد از محل خارج شده، شروع به قدم زدن نمایید و خود را به کاری مشغول کنید تا فکر باطل از ذهن شما خارج شود. باید ببینید سبب اصلی تحریک شهوت شما چیست، بعد آن را علاج کنید، به مرور زمان، مسئله گناه را ـ انشاءالله ـ فراموش خواهید کرد. 🔸 اگر بتوانید هنگامی که شیطان به سراغ شما آمد ساخته و شروع به خواندن نمایید، بسیار مؤثر است، در آن برکاتی است که شما را در جهت خلاصی از این مشکل، کمک خواهد کرد. 📚 برگرفته از درس اخلاق آیت الله (رحمه الله) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت استفاضه روایات (تواتر اجمالی) با حساب احتمالات: 🔹 در تواتر اجمالی (استفاضه) با توجه به اینکه گروه‌های مختلفی در مکان‌های مختلف روایت را نقل کرده‌اند، این احتمال که همه توافقی کرده و دروغی را جعل کنند، احتمالی غیر عقلایی است. در نتیجه تواتر اجمالی پدید می‌آید که بعضی از روایات صادر شده است و قطع به صدور خبر یا اخباری داریم که در آن‌ها این موجود می‌باشد. 🔸 اما در حساب احتمالات با صرف نظر از ، هر کدام از اخبار دلالت بر مطلب می‌کند. بنابراین هر کدام به خودی خود درصدی از احتمال موافقت با واقع را ایجاد می‌کنند، ولو این درصد کم بوده و به تنهایی حجت نمی‌باشد. مثلاً روایت اول درصدی احتمال موافقت با واقع ایجاد می‌کند، با روایت دوم درصد موافقت با واقع بیشتر می‌شود و در نهایت تراکم این روایات ایجاد کننده احتمال موافقت و نفی‌کننده مخالفت با واقع سبب اطمینان یا علم انسان می‌شود. این همان حساب احتمالات در ریاضیات است که در اصول نیز کاربرد دارد و شهید (ره) در باب اجماع و تواتر از آن استفاده کرده است. (بحوث في علم الأصول 4: 309) 🔹 تفاوت این دو در این است که در توجه به مضمون نمی‌شود. یعنی حتی اگر مضمون واحد نباشد، احتمال اینکه در جمع کثیری از روایات هیچکدام صادر نشده باشد، وجود ندارد و به یکی غیر معین استناد می‌کنیم، اما در هر کدام از روایات بخشی از احتمال را در نفس ایجاد می‌کند و از تراکم این احتمالات اطمینان حاصل می‌شود. 📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله (1394) 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 نحوه برخورد علامه طباطبایی (ره) با احادیث کتاب بحار الأنوار 🔹 استاد بزرگوارم حضرت آیت الله انصاری شیرازی (ره) می‌فرمود: در طول سالیانی که علامه احادیث بحارالأنوار را تدریس می‌نمود، هرگز حدیثی را نفرمود ضعیف یا نادرست است، بلکه هر روایتی هر چند ضعیف السند باشد را به بهترین وجهی معنی و تفسیر می‌فرمود. 🔸 بنابراین هنر آن نیست که هر حدیثی که با عقل ناقص ما سازگار نبود فورا آن را رد کرده و به و دروغ بودن متهم سازیم، بلکه هنر در درست و خوب فهمیدن است. 🔹 اگر نتوانستیم معنای صحیحی برای یک حدیث به دست آوریم، در برابر آن سکوت کرده و به گوینده آن رد کنیم، همانگونه که روایات ما را به این روش دستور داده‌اند. خود علامه نیز در چند جای بحار الانوار به این روش عمل کرده است. 📚 ر.ک: آشنایی با بحارالأنوار، استاد (دام عزه)، ص131-132. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم