eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
346 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند ✅ آیت الله : 🔹سوال‌ می‌کنند که مگر حجاب است؟ جواب این است که بله، اصلا واجبات و محرمات الهی به یک معنا اجباری هستند. همین که‌ می‌گویند اگر انجام ندادید جهنم‌ می‌روید، عقوبت الهی‌ می‌شود، آیا مسئله کمی است؟ اجبار به این معنا یعنی کنارش یک عقوبت و مجازاتی گذاشته‌اند که هر کسی ایمان داشته باشد، بدنش‌ می‌لرزد و انجام‌ می‌دهد. 🔸بی‌حجابی یک خطرناکی است، در ویروس کرونا حتی حرم‌‌ها نیز تعطیل شدند، اینطور نبود که آزاد بگذارند و بگویند هر کسی‌ می‌خواهد برود و مریض شود و از دنیا برود. وقتی جامعه‌‌‌ای را بیمار و مبتلا‌ می‌کند وظیفه حکومت این است که جلوی این کار را بگیرد.حفظ اسلام از واجبات شریعت است. اگر‌ می‌بینیم که این نظامی که واجب است حفظ شود، به وسیله این برهنگی‌‌ها می‌شود باید جلوگیری کرد. 🔹گاهی یک بی‌حجابی دیده‌ می‌شود و‌ می‌دانیم که تأثیرگذار نیست، وظیفه امر به معروف ساقط‌ می‌شود، ولی ما یک وظیفه دیگر نیز داریم که مسئله است. پالایش جامعه و مهجور نشدن احکام الهی وظیفه دیگری است. گاهی باید توصیه‌‌هایی کرد تا حرمت یک فعل حلال در جامعه مهجور نشود. گاهی باید تذکر داد و ادامه راه را رفت، تا نگویند که فلان روحانی یا فلان مذهبی رد شد و حرفی نزد. نباید حکم الهی بماند. 📚 برگرفته از فرمایشات معظم له در جمع طلاب مشهد مقدس (http://ijtihadnet.ir/?p=72477) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
در مسیر اجتهاد
#معرفی_کتاب #اصول_استنباط #قواعد_اصول_الفقه 💠 کتاب «قواعد اصول فقه» تألیف: آیت الله علی #عندلیبی (د
💠 تفاوت اطلاق با عموم: 🔹 موضوع اطلاق، طبیعت است. اما موضوع عموم، افراد طبیعت است. به عبارت دیگر اطلاق ناظر به حالات است و نه افراد؛ اما عموم ناظر به افراد است. 🔸 به عنوان مثال: کلمه در آیه شریفه (أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ‌) (بقره: 275) اطلاق دارد. لذا موضوع حلیت نفس طبیعت بیع است و کثرت افراد آن مورد نظر نیست. اما کلمه در آیه شریفه (أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) (مائده: 1) عمومیت دارد. لذا موضوع وجوب وفاء، افراد عقود است. بنابراین وفای به همه مواردی که مصداق عقد باشند واجب خواهد بود. (مناهج الوصول 2: 232، 233؛ نهاية الاصول: 383؛ دروس في علم الاصول 2: 103) 🔹 یکی از ثمرات این تفاوت در تخصیص و تقیید اکثر ظاهر می‌شود. با توجه به مطلب بالا تخصیص اکثر و قبیح است؛ چون معنا ندارد متکلم کلام عامی بگوید که شامل همه افراد شود، سپس بیشتر افراد را از ذیل آن کلام خارج کند، اما تقیید اکثر مستهجن نیست؛ چون اطلاق اصلا ناظر به افراد نبوده است. 📚 ر.ک: قواعد اصول الفقه، علی همدانی، ص 231. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
13 💠 وقوع راوی در کتاب المزار «ابن مشهدی» 🔹 محمد بن جعفر (متوفای 610 ق) در ابتدای کتاب، تمام افرادی را که در سند روایات واقع شده‌اند، توثیق کرده است. بنابراین حدود 180 راوی که در اسناد این کتاب وجود دارند مورد توثیق واقع شده‌اند، که برای بسیاری از آن‌ها جز همین ، مدرک دیگری بر وثاقت وجود ندارد. 🔸 ایشان در ابتدای کتاب فرموده‌اند : «أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي قَدْ جَمَعْتُ فِي كِتَابِي هَذَا مِنْ فُنُونِ الزِّيَارَاتِ لِلْمَشَاهِدِ الْمُشَرَّفَاتِ، وَمَا وَرَدَ فِي التَّرْغِيبِ فِي الْمَسَاجِدِ الْمُبَارَكَاتِ وَالْأَدْعِيَةِ الْمُخْتَارَاتِ، وَمَا يُدْعَى بِهِ عَقِيبَ الصَّلَوَاتِ، وَمَا يُنَاجَى بِهِ الْقَدِيمُ تَعَالَى مِنْ لَذِيذِ الدَّعَوَاتِ فِي الْخَلَوَاتِ، وَمَا يُلْجَأُ إِلَيْهِ مِنَ الْأَدْعِيَةِ عِنْدَ الْمُهِمَّاتِ مِمَّا اتَّصَلَتْ بِهِ مِنْ ثِقَاتِ الرُّوَاةِ إِلَى السَّادَاتِ». (المزار، ص 27) مراد از سادات ائمه (علیهم السلام) هستند و از عبارت انتهایی توثیق روات استفاده می‌شود؛ زیرا می‌فرمایند که این روایات از رهگذر ثقات روات تا سادات اتصال پیدا کرده است. 🔹 مرحوم محقق این بحث را در معجم رجال الحدیث آورده و دلالت عبارت بر توثیق را کرده؛ اما مناقشه ایشان در این است که اولا ابن مشهدی را نمی‌شناسیم و ثانیا سندی وجود ندارد که کتاب مزار فعلی، همان کتابی است که ایشان نوشته است. (معجم رجال الحدیث 1: 52) 🔸 البته ایشان و اینکه کتاب از ایشان بوده و لا اقل مقدمه را ایشان نوشته است، خالی از قوت نیست. 📌 برای بحث تفصیلی: ر.ک: معجم رجال الحدیث 1: 52؛ خاتمه مستدرک الوسائل 19: 358؛ اصول علم الرجال، بین النظریة والتطبیق، استاد داوری، 203 – 206. 📚 برگرفته از دروس خارج فقه استاد (1395ش) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 استناد به عمومات و اطلاقات قرآنی: 🔹در مورد «عقد» و «تجارت» موجود در آیات شریفه «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و «تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ» برای اثبات مشروعیت عقود جدید (مثل بورس، و....) چند احتمال وجود دارد: 1️⃣ احتمال اول: عقد و تجارت بودن در نظر در این وجه، همین که مشتری و بایع که قرارداد انجام می دهند، این معامله را عقد و تجارت می دانند، کافی است که عمومات شامل معامله شود. 2️⃣ احتمال دوم: عقد و تجارت بودن در نزد در این وجه، شرعیت معامله مبتنی بر عرفی و عقلایی بودن آن معاملات است. 3️⃣ احتمال سوم: عقد و تجارت بودن در نزد در این وجه، موارد جدید شبهه عمومات خواهد بود، که تمسک به عام در شبهات مصداقیه جایز نیست. 🔸 به نظر می‌رسد احتمال ، احتمال صحیح است و مقصود، عقد و تجارت است. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (فقه بورس) استاد آیة الله علی همدانی (دام ظله) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
در مسیر اجتهاد
#نکات_فقهی 💠 استناد به عمومات و اطلاقات قرآنی: 🔹در مورد «عقد» و «تجارت» موجود در آیات شریفه «أَوْف
💠 مناقشات بر استدلال بر آیه ﴿أوفوا بالعقود﴾ 🔹 اشکال هایی در مورد تمسک به این آیه مطرح شده است، که یکی از مناقشات مهم آن، اشکال به عام در شبهه مصداقیه است. این اشکال را محقق (ره) مطرح کرده است. ایشان می‌فرماید معنای این آیه از سه حال خارج نیست: 🔸 یا این آیه نسبت به اینکه عقد فاسد یا صحیح باشد، دارد که این غیر معقول است. یا مهمل است که اهمال نیز غیر معقول است. پس قطعا است به جایی که عقد صحیح باشد. لذا تمسک به این عام در موارد شک در صحت عقد تمسک به عام در شبهه مصداقیه می شود. 👈🏻 این اشکال به نظر می رسد تمام نباشد؛ زیرا تشخیص تمام غرض مولا دو صورت دارد: گاهی از حیطه اختیارات مولا خارج است. گاهی اینطور نیست و داخل در اختیارات مولا است. مثلا مولا می گوید اکرم کل عالم و ما می شناسیم که این مولا که زیارت عاشورایش ترک نمی شود، راضی نیست به اکرام عالم ناصبی، یا راضی به اکرام عالمی که ولایتش مشکل دارد نیست. اما او یک قضیه حقیقیه گفته است که هر عالمی را اکرام کن، این خارج از حیطه اختیارات وی است که بیاید مصادیق را تعیین کند. بنابراین کشف می شود که قید و مخصص عام است و تمسک به عام در شبهه مصداقیه ناصبی با فرض اینکه مراد جدی این مولا را فهمیده ایم که عالم غیرناصبی منظورش است، تمسک به عام در موارد مشتبه می شود که جایز نیست. 🔸 اما در جایی که تعیین و تطبیق تمام الغرض مولا بر مصادیق در حیطه اختیارات مولا باشد و ظاهر خطاب همین باشد که خود مولا متصدی تطبیق تمام الغرض بر مصادیق شده باشد، اینجا مشکلی نیست و تمسک به اطلاق یا عموم خطاب می توان کرد. مثلا مولا می گوید أکرم جیرانی و ما می دانیم که این مولا راضی به اکرام ناصبی نیست. حق نداریم که یکی از همسایه های مولا را اکرام نکنیم با این بهانه که احتمال می دادیم که وی ناصبی باشد. مولا می گوید به شما ربطی ندارد. من خودم می توانم تشخیص دهم که چه کسی ناصبی است و چه کسی نیست. اگر زید را می دانستید ناصبی است اشکال ندارد، ولی این عمرو را که نمی دانی ناصبی است یا خیر چرا اکرام نکردید؟ اگر بناء بود من بخواهم عمرو اکرام نشود خودم می گفتم. 🔹 در بحث ما نیز «أوفوا بالعقود» به لحاظ انواع عقود از قبیل «أکرم جیراني» است که قضیه خارجیه نسبت به افراد جیران است. مولا شأن خودش است که تشخیص دهد که نوع این عقد بیمه مثلا فاسد یا صحیح است، مولا نمی خواهد تشخیص بدهد، من بخواهم تشخیص بدهم؟ این شأن مولا است که تشخیص دهد که بیمه فاسد یا غیر فاسد است. 🔸 خلاصه اینکه «أوفوا بالعقود» اگر دلیل بر امضای عقود باشد، انواع عقود را امضاء کرده است. مولا می گوید شما بیع معاطاتی انجام داده اید نمی دانید صحیح است یا نیست، ما می گوییم از أوفوا استفاده می شود که لابد صحیح بوده است که مطرح کرده است. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد آیت الله محمدتقي (1400/12/04) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 نکته ای در باب فقه تربیت: 🔹 تفاوت ولایت با حضانت و ثمره آن در بحث وظیفه حکومت در تعلیم و تربیت: 1️⃣ تفاوت اول: مشروط به فقدان والدین است. حضانت در ادله مقید شده است که ولی شرعی و قیّم در صورتی وظیفه حضانت دارد که طفل سرپرست نداشته باشد؛ اما در حاکم چنین قیدی وجود ندارد. تا این قید نباشد، دلیلی بر مشروط ساختن وظیفه حاکم وجود ندارد. بنابراین وظیفه حاکم مطلق است و حالتی که طفل ولی دارد را شامل می‌شود. 2️⃣ تفاوت دوم: درصورتی‌که طفل ولی دارد، وظیفه با والدین مشترک است؛ هرکدام زودتر اقدام کرد از دیگری ساقط می‌شود؛ اما درصورتی‌که طفل ندارد، وظیفه تعلیمی در حاکم متعین است؛ در نتیجه فقط او وظیفه این کار را دارد. همان‌گونه که اگر حکومتی نباشد وظیفه تعلیم بر والدین متعین است. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر (فقه تربیتی) استاد آیت الله علیرضا (دام ظله) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 رابطه عقل و عرف در مسیر اجتهاد: 🔹 فقیهی که عرفیت خودش را از دست بدهد، دیگر فقیه نیست. بعضی که شرط کرده‌اند که فقیه نباید خیلی سراغ علوم عقلی برود برای حراست از این مطلب است که فهم عرفی را از دست ندهد؛ زیرا علوم ، برهانی و دقیق است و از اذهان عرفی خارج است. کسی که در آنجا به این شکل بحث می‌کند ممکن است که حالت عرفی خودش را از دست بدهد و دیگر روایات را به شکلی که عرف می‌فهمد، نفهمد. 🔸 کما اینکه آدمی که فکر می‌کند نمی‌تواند به برهان برود و آنجا را خراب می‌کند، زیرا در برهان هیچ احتمال خلافی نباید داده بشود. مگر کسی خدا این توفیق را به او بدهد که در هر مقامی بتواند شرایط را تحفظ کند و افراد اندکی موفق به این کار هستند. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1396 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اگر این تفسیر من ثوابی دارد، من آن را هدیه می‌کنم به اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 🔹 مرحوم شهید حاج آقا مصطفی خمینی (رحمه الله) علاقه خاصی به کربلا و به سیدالشهدا(ع) داشتند؛ سالی چند مرتبه ایشان در به کربلا شرکت می‌کردند، گاهی هم بنده‌خدا پابرهنه می‌آمد و پایش زخم می‌شد. سالی ۵ مرتبه با حاج آقا مصطفی پیاده کربلا می رفتیم. دوشب در راه بودیم بین نجف و . شب ها اهل عبادت بود، گریه می کرد، نماز شب می خواند. 🔸 در راه که می رفتیم کاری می کرد که کسی غیبت نکند. فوری یک فرعی عنوان می کرد، بحث اطراف آن می شد. آنهایی که اهل فن بودند حرف می زدند، یک عده هم مستمع بودند. این خیلی امتیاز بزرگی بود. حالات خیلی خوبی در ایشان می دیدم. وقتی زیارت امام حسین (ع) می رفتیم دائم اشکش می آمد. 🔹 ایشان یکی از چیزهایی که خیلی علاقه داشت، شرکت در بود؛ مثلاً می‌فرمود من همه هفته را پیدا کرده بودم کجا روضه برقرار است، بعد از نماز امام در مسجد شیخ اعظم، یک شیخ افغانی بود دو کلمه، یک، دو، سه دقیقه روضه می‌خواند، خیلی مخالف داشت و بعضی از علما می‌گفتند نخواند. حاج آقا مصطفی یواشکی به او پول می‌داد می‌گفت بخوان! تنهایی من می‌نشینم گوش می‌دهم! 🔸 در تفسیر حاج آقا مصطفی آمده است: اگر این من ثوابی دارد، من آن را هدیه می‌کنم به اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 📚 برگرفته از سخنرانی‌های اختتامیه کنگره بزرگداشت چهلمین سال شهادت آقا مصطفی خمینی (ره) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 یاران ویژه‌ی امام زمان(عج) 🔹 استاد شب زنده دار (دام ظله) به نقل از والد مکرم شان حضرت آیت الله شیخ حسین شب زنده دار (رحمه الله) می‌فرماید: مرحوم آیت‌الله‌ شیخ مرتضی‌ (رحمه الله)در درس سطح مکاسب فرمود: امام زمان (عج) در حوزه‌های علمیه افرادی دارند که مواظب کارهای هستند که چه کار می‌کنند و این‌ها را گزارش می‌دهند. این هم یکی از طُرقی است که حضرت قرار داده‌اند. 🔸 مرحوم والد می‌فرمود که بعد از درس رفتم خدمت ایشان و سؤال کردم که در لباس روحانی هستند یا شخصی‌اند؟ فرمودند روحانی نیستند. 🔹 ایمان باعث می‌شود که در زندگی انسان تحول ایجاد شود. اگر ما ایمان پیدا کنیم که در محضر خدای متعال هستیم، آیا شرم و نباید مانع شود که گرد معاصی نگردیم؟ ایمان وقتی تقویت شد، حیا پیدا می‌شود؛ که پیدا شد، اعمال انسان پیراسته می‌شود. در باب حیا نکته‌های دیگری هم هست که باید به آن‌ها توجه کنیم. 📚 کتاب ، ج2، ص 46. 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔹 هر چند کتب فقهی استطراداً به برخی مباحث اخلاقی پرداخته‌اند، اما متاسفانه کتاب فقهی استدلالی جامعی که مباحث اخلاقی را به صورت استدلالی و با بررسی سندی و دلالی مورد بررسی قرار داده باشد، یافت نشد. 🔸 از این رو، استاد گرانقدر حجت الإسلام قدیر علی (دام عزه) درس خارج فقه خود را به موضوع «فقه اخلاق» اختصاص داد، که حاصل این مباحث در کتاب «» منعکس شد. لازم به ذکر است که متن کتاب توسط خود استاد به زبان عربی نگاشته شده است. 📚 سرفصل‌های اصلی کتاب: التسليم والتحيّة، صلة الرحم وقطعها، الغيبة، النميمة، التجسّس، سوء الظن، إذاعة السرّ، الکذب، السخرية، السبّ وما شابهه، الحسد، الکِبر، العُجب، الرياء والسمعة، المِراء والجدل والخصومة والمنازعة، التعصّب، الحميّة والغضب والغيرة، الفخر، الإيذاء، المکر والخديعة والغش، العدالة والظلم. 📌 شما می‌توانید این کتاب 3 جلدی را از ،به صورت مجازی بخرید و ۲۰ درصد تخفیف بگیرید. 👇 🌐 https://eitaa.com/Sfiqhci/14 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 دلالت واژه «وجه» بر توثیق: 🔸 برخی معتقدند که به معنای «چهره» است، دلالتی بر توثیق ندارد؛ چون چهره و شاخص بودن یک راوی در میان مردم ملازمه ای با وثاقت او ندارد. 🔹 اما بعید نیست از این واژه استفاده شود؛ زیرا این وجه به مناسبت اینکه در بیان شده است، به این معناست که شخص در بین علما و روات و محدثین، «وجه» و «چهره» بوده است. شخص وضاع و کذاب که نمی‌تواند وجه در بین محدثین باشد؛ پس این تعبیر، اماره‌ بر وثاقت است. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
آیین نامه درس خارج شاگرد محور.pdf
221.6K
✍🏻 آیین نامه اجرایی درس خارج به روش سامرایی (شاگرد محور)
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
💡درس خارج فقه معاصر استاد علی عندلیبی 📌موضوع: نظام اقتصادی اسلام 🔹استاد: علی عندلیبی «دام ظله» ⏰ زمان: سه‌شنبه و چهارشنبه‌ / ساعت ۷ - ۸ صبح 🕌 مکان: میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) مدرس ۲۷ ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
💠 اشتراک لفظی 🔹 مشترک لفظی در هر لغتی است، اگر اشتراک‌هایی هم می‌بینید معمولا در اثر ادغام عرف‌های مختلف و اصحاب لغات مختلف پیدا شده است. در گذشته جوامع به هم متصل نبوده و جدا بوده‌اند، هر جایی برای خودشان لغتی وضع کرده بودند. بعد که این جوامع ادغام شدند این‌ها باقی مانده است، وگرنه اینکه یک لفظ را مثلا برای ده معنا وضع کنند خیلی با فلسفه لغت سازگار نیست. 🔸 از این جهت معمولا این معانی که مشترک هستند، به یک معنای جامع کلی برمی گردد و بقیه مصادیق آن هستند. کتاب « في کلمات القرآن» مرحوم مصطفوی سعی شایسته‌ای کرده که چنین لغاتی را ریشه‌یابی کند و به یک معنا برگرداند. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 پرهیز از مدح خود 🔹خیلی‌ها همواره دلشان می خواهد دیگران آنها را مدح کنند یا خودشان خود را ستایش می کنند و برای شان خیلی دشوار است فضیلتی از دیگران را بپذیرند. این شایع است، حتی در میان معارف (معاریف) هم که نمی خواهم نام ببرم، این قضیه شایع است. 🔸 یکی از امتیازات که معمولا ذکر نمی شود، ولی مهم است این است که اگر کسی را خوب می دانست، خیلی راحت از او تعریف می کرد و در این باب مانع نفسانی نداشت تا نتواند از دیگری تمجید کند، ولی هیچ وقت از خودش تمجید نمی کرد. 🔹 حتی این نکته را در این حد من در آقای طباطبایی با علوّ مقام، ندیدم. یک بار آقای آقای را معرفی می کرد و گفت: «ایشان، بعضی از مسائل فلسفی برایش حل نشده بود و قتی پیش من آمد، حل شد». چنین کلماتی هیچ وقت در قاموس گفتار آقای خمینی پیدا نمی شد. البته آقای طباطبایی از نوادر بود، مع ذلک در این جهت آقای خمینی امتیاز خاصی داشت. 📚 ر.ک: جرعه ای از دریا، ج3 ص 641 و 642 (14 خرداد 1391، سالگرد رحلت امام خمینی (قدس سره)) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 من در شبانه روز 18 ساعت به درس و مطالعه می‌پردازم! 🔹 آیت الله از نظر نوع مطالعه، متنوع بود. مطالعهٔ ایشان منحصر به فقه و اصول نبود، بلکه در تاریخ و ... مطالعه می کرد. حتی گلستان سعدی را از اول تا به آخر حاشیه زده بودند. 🔸 اگر در اتاقی، کتاب روایی، حدیث، تفسیر و ... وجود داشت، امکان نداشت در آن اتاق بخوابد و می‌فرمود: وقتی کتاب شیخ در اتاق من است، یعنی خود «شیخ طوسی» این جا نشسته است. و من در حقیقت در حضور شیخ طوسی خوابیده ام و پای خود را دراز کرده ام. 🔹 آیت الله سید حسین موسوی کرمانی درباره آيت الله بروجردی (رحمه الله) آورده‌اند: روزی ساعت ۷ صبح، بنده و چند نفر از اهل علم در خدمت ایشان بودیم و بحث های علمی را شروع کردیم یک دفعه به ساعت نگاه کردیم دیدیم ساعت ۱۰ است. من به ایشان عرض کردم: «حضرتعالی خسته شدید!» تبسمی کردند و فرمودند: خودت خسته شدی، من اگر بیست و چهار ساعت، مشغول درس و مطالعه باشم، خسته نمی شوم. من وقتی از درس و بحث دور می شوم و می‌روم در اتاق بیرونی و با مردم صحبت می کنم، خسته می‌شوم. من برای رفع خستگی برمی گردم به کتابخانه و دو ساعت مطالعه می‌کنم. من در شبانه روز 18 ساعت به درس و می‌پردازم! 📚 ر.ک: کتاب خوب تر از آفتاب ملک 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 درس خارج فقه معاصر استاد علی عندلیبی 📌موضوع: نظام اقتصادی اسلام ⏰ زمان: سه‌شنبه و چهارشنبه‌ / ساعت ۷ - ۸ صبح 🕌 مکان: میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) مدرس ۲۷ ✅ صوت و متن این درس را می‌توانید در کانال (دروس استاد عندلیبی) ملاحظه کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/241303594Ceae9c02780 💯 آغاز درس در سال تحصیلی جدید: سه شنبه 27 شهریور 📌 شرکت برای عموم طلاب محترم آزاد است. 👈 اطلاعیه‌های بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
💠 حجیت مرسلات جزمی قدما 🔹 گاهی شیخ مفید یا شیخ طوسی روایتی را به صورت جزمی به یکی از ائمه (ع) اسناد می‌دهند. از آنجا که برای ایشان راه‌های حسی دریافت روایت از امامان ع وجود داشته، اِخبار ایشان محتمل الحس و الحدس و حجت است. 🔸 به طور مثال مرحوم صدوق در کتاب معانی الأخبار روایتی را نقل می‌کند که در آن آمده است: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ‏ الضَّعِيفَ‏ الَّذِي لَا زَبْرَ لَهُ» و در پایان می‌فرماید «وَجَدْتُ‌ بِخَطِّ اَلْبَرْقِيِّ‌ أَنَّ‌ الزَّبْرَ هُوَ الْعَقْل» (معانی الأخبار 344) 🔹 این جمله نشان می‌دهد که در آن عصر برای ایشان و برخی دیگر ازاصحاب مانند شیخ مفید و کلینی و شیخ طوسی شناخت دست خط روات و اصحاب ائمه ع ممکن بوده است و بدون نیاز به سند، راه‌های حسی متعددی برای احراز اینکه روایتی مربوط به راوی است راه های حسی متعددی داشتند مثل اینکه خط او را می‌شناختند و نیاز نبوده که سند تا آن راوی داشته باشند. 🔸 بنابراین روایات ایشان محتمل الحس و الحدس است و سیره‌ عقلا اعتماد به چنین خبرهایی است. فقیهان بزرگی مانند امام خمینی نیز چنین روایاتی را حجت می‌دانند. (ر.ک: کتاب الطهارة (امام خمینی) 1: 81). 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🏴 پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت پیر غلام حسینی مرحوم حاج احمد عندلیب (ره) بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای عندلیب همدانی دامت توفیقاته: درگذشت والد گرامی را تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسئلت می‌نمایم. سیدعلی خامنه ای - بیستم مهرماه ۱۴۰۲